- Reviews
- Super Mario Bros
Super Mario Bros
HotΕίναι τρελός ο ιταλός!
Είναι τρελός ο ιταλός!
Ο Mario είναι η αιώνια μασκότ της Nintendo από την πρώτη ώρα που βγήκε στην αγορά των Games μέχρι σήμερα. Δημιουργήθηκε από τον ισχυρό άνδρα της Nintendo, τον Shigeru Miyamoto, το 1981 στο παιχνίδι “Donkey Kong”, όταν κλήθηκε να τα βάλει με τον επίσης διάσημο γορίλα σφυροκοπώντας εχθρούς και πηδώντας πάνω από επικίνδυνες πλατφόρμες για να σώσει την φίλη του Pauline. Τότε ήταν γνωστός ως “Jumpman” αλλά είχε ήδη πάρει τη μορφή του Mario που γνωρίσαμε απ’ το Super Mario Bros.
Επανεμφανίστηκε επίσημα με το όνομα Mario, μαζί με τον αδερφό του Luigi, το 1983 στο “Mario Bros” όπου τα δύο αδέρφια συμμετείχαν σε ένα στατικό platform κόντρα σε χελώνες, κάτι που έδωσε στους ανθρώπους της Nintendo τροφή για σκέψη για το κάτι παραπάνω. Κι αυτό έγινε το 1985, όταν το Super Mario Bros έκανε το ντεμπούτο του για την πρώτη 8-bitη οικιακή κονσόλα της Nintendo, το NES. Στην Ευρώπη ήρθε δύο χρόνια αργότερα, διάστημα το οποίο αποτελεί ρεκόρ καθυστέρησης για ανάλογο τίτλο.
To Donkey Kong (1981)
Who is Who
Ποιος είναι λοιπόν ο Mario; Πρόκειται για έναν υδραυλικό ο οποίος γεννήθηκε στην Ιταλία και διαμένει, μαζί με τον αδερφό του Luigi, στο βασίλειο του μανιταριού του οποίου ηγείται η πριγκίπισσα Toadstool (η οποία ονομάζεται και πριγκίπισσα Peach). Το όνομα της διάσημης μασκώτ της Nintendo δόθηκε κατά τύχη για χάρη του αμερικανού εκπροσώπου της Nintendo Mario Sagale, ο οποίος είχε πολλές ομοιότητες με τον γνωστό υδραυλικό. Τελικά ήρθε κι έκατσε! Τα δύο αδέρφια, Mario & Luigi, διαφέρουν μεταξύ τους ως προς το χρώμα και τον όγκο. Ο Mario είναι πιο κοντός και με λίγα περισσότερα κιλά από τον ψηλό και αδύνατο Luigi, ενώ φοράει πάντοτε κόκκινα ρούχα σε αντίθεση με τον Luigi που φοράει πράσινα. Τα δύο αδέρφια λόγω καταγωγής λατρεύουν τα μακαρόνια και την πίτσα. Η Nintendo απ’ την άλλη έχει αποφύγει να εισάγει ιταλικά στοιχεία στο παιχνίδι πέρα από κάποιες ατάκες τύπου “Mama mia” που ακολουθήθηκαν από το Mario 64 και μετά.
Η σειρά Super Mario Bros είχε και στις τρεις εκδόσεις της τον Mario και τον Luigi με μία απλή διαφοροποίηση. Τον Luigi μπορούσε να τον ελέγξει μόνο ο δεύτερος παίκτης σε περίπτωση που αποφασίζατε να παίξετε το παιχνίδι διπλό. Σε αυτό το ενδεχόμενο έπαιζε πάντοτε πρώτος ο Mario και όταν έχανε ζωή ερχόταν η σειρά του Luigi. Κι επειδή ένα platform θέλει αρκετές ώρες για να ολοκληρωθεί και η συνύπαρξη δύο παικτών για πολλές ώρες ήταν σπάνια, το αποτέλεσμα ήταν ο Mario να αναγνωριστεί πολύ περισσότερο από τον αδερφό του. Σε αυτό άλλωστε βοήθησε ακόμη περισσότερο το όνομα του παιχνιδιού αφού εξ αρχής η Nintendo επιθυμούσε ξεκάθαρα να “σπρώξει” τον Mario. Χαρακτηριστικό στοιχείο των αδερφών Mario είναι τα καπέλα τους που αναγράφουν το αρχικό του ονόματός τους. Φημολογείται μάλιστα ότι οι δύο χαρακτήρες αντλούν δύναμη από το καπέλο τους, αφού στο Mario 64 όταν ο Mario έχανε το καπέλο του τότε έχανε περισσότερη ενέργεια σε κάθε χτύπημα που δεχότανε.
To Mario Bros (1983)
Η σχέση του Mario με την πριγκίπισσα Toadstool είναι μία σχέση συμπάθειας, αν και πολλά έχουν γραφτεί για το συγκεκριμένο θέμα στο παρελθόν. Στο πρώτο Super Mario Bros η πριγκίπισσα ευχαριστεί τον Mario όταν τη σώζει και στο Mario 64 τα πράγματα ξεκαθαρίζουν περισσότερο με το 3D, όταν στο τέλος του παιχνιδιού η πριγκίπισσα φιλάει τον Mario για να τον ευχαριστήσει που την έσωσε για άλλη μία φορά. Γάμος ή έστω λόγια αγάπης δεν έχουν παρατηρηθεί ποτέ στο παρελθόν μεταξύ των δύο χαρακτήρων. Όχι γιατί η πριγκίπισσα ρίχνει κεφάλι στον Mario ή γιατί είναι γαλαζοαίματη κι αυτός υδραυλικός, αλλά ίσως γιατί έτσι θα έχανε την μαγεία του το ρομάντζο που συντηρείται όλα αυτά τα χρόνια μεταξύ των δύο ηρώων. Μια τέτοια αντίστοιχη τακτική ακολουθείται και στο Tomb Raider με την Lara Croft να μην έχει γνωρίσει ποτέ τον έρωτα για να μη χαλάσει τις καρδιές μας.
Γραφικά
Τα levels του Super Mario Bros έχουν πολύ ομαλό scrolling, το πρώτο που εντυπωσίασε σε τέτοιο βαθμό στα platform των 80s. Η κίνηση των χαρακτήρων είναι αρκετά φυσική, παρά το φτωχό και προβλέψιμο Α.Ι. των εχθρών. Το peak του σχεδιασμού της Nintendo φαίνεται στα ανώτερα levels όπου υπάρχουν εχθροί που εκτοξεύουν σφυριά ή/και μπάλες φωτιάς ενώ ταυτόχρονα αναπηδάνε. Στους οκτώ κόσμους του Super Mario Bros δεν υπάρχει κάποιο σημείο στο οποίο να παρατηρείται πτώση του frame rate. Σίγουρα η ποιότητα των γραφικών δεν ήταν άριστη, μιας και στα arcade η τεχνολογία είχε προχωρήσει αρκετά (με παιχνίδια όπως το Ghosts ‘N Goblins), όμως με τα δεδομένα των 8-bit του NES η Nintendo έπιασε επιτυχώς το peak της κονσόλας της. Παρά την μέτρια παρένθεση του Super Mario Bros 2 η οποία δεν έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα σε γραφικά και gameplay, το Super Mario Bros 3 κατάφερε να αποδώσει αρκετά καλύτερο αποτέλεσμα από τους προκατόχους του χρησιμοποιώντας μία επιτυχώς αναβαθμισμένη game engine, παρά την όποια ηλικία της.
Ήχος
Το κεντρικό μουσικό theme του Super Mario Bros έχει δημιουργηθεί από τον Koji Kondo και έχει αφήσει εποχή στον χώρο των Games (και στη σειρά Mario γενικότερα), όπως και όλα τα μουσικά themes που πρωτοεμφανίστηκαν στο παιχνίδι. Ο ιάπωνας προγραμματιστής μας έδωσε να καταλάβουμε πως μπορεί μία ιαπωνική εταιρεία, η οποία σήμερα είναι υπερδύναμη στον χώρο των Games, να εκμεταλλευτεί 100% τα resources της εποχής και να βγάλει ένα τέτοιο αποτέλεσμα. Κάτι αντίστοιχο μπορούμε να πούμε και για τους υπόλοιπους ήχους του παιχνιδιού αφού κάθε κίνηση στο παιχνίδι έχει και τον ήχο της. Κάθε κίνηση του Mario όπως χτύπημα εχθρού, τούβλου ή power-up και κάθε ενέργεια του εχθρού ή των αντικειμένων που βλέπετε στην οθόνη (π.χ. παγίδες, κομμάτια λάβας που εκτοξεύονται κ.ο.κ.) βγάζει έναν ξεχωριστό, ατμοσφαιρικό ήχο που δίνει στο οπτικό αποτέλεσμα ένα ιδιαίτερο βάρος.
Gameplay
Το Super Mario Bros. είναι ένα 2D platform το οποίο έχει πολύ απλό χειρισμό δύο πλήκτρων (άλμα και τρέξιμο ή fire) ενώ γίνεται ολοένα και πιο σύνθετο όσο προοδεύετε σε αυτό. Στόχος σας είναι να ολοκληρώσετε οκτώ κόσμους, καθένας από τους οποίους περιλαμβάνει μία μία σειρά από levels. Τα levels αυτά είναι γεμάτα με σωλήνες και κισσούς (που σας μεταφέρουν κάτω ή πάνω από το έδαφος αντίστοιχα) και βέβαια εχθρούς κάθε είδους όπως μικροσκοπικοί goombas, χελώνες (koopa troopas), σαρκοφάγα λουλούδια, ανθρωποειδή ζωάκια που εκτοξεύουν σφυριά και φυσικά τον μεγάλο κακό, τον Bowser. Πρόκειται για έναν μεταλλαγμένο δράκο-χελώνα που σας περιμένει στο τελευταίο level κάθε κόσμου που λαμβάνει χώρα σε ένα από τα κάστρα του (η Nintendo προβάλει πάντοτε εχθρούς από…την φύση ώστε να κάνει το παιχνίδι πιο προσιτό στις μικρές ηλικίες). Υπάρχουν δύο τρόποι για να εξοντώσετε έναν εχθρό. Μπορείτε να τον πατήσετε από πάνω ή να τον σκοτώσετε με ένα fireball. Για να κερδίσετε τον Bowser, ο οποίος παραμονεύει στο τέλος του κάθε κόσμου θα πρέπει είτε να ακουμπήσετε το σφυρί που ανοίγει την καταπακτή και τον πετάει στη λάβα είτε να τον χτυπήσετε με fireball ώσπου να πεθάνει.
Το fireball είναι ένα από τα bonus όπλα των αδερφών Mario και συγκεκριμένα το σημαντικότερο από όσα άλλα υπάρχουν στο παιχνίδι. Τα bonus κρύβονται συνήθως στα χαρακτηριστικά bonus blocks τα οποία συμβολίζονται με ένα ερωτηματικό. Το αρχικό σας bonus είναι ένα μανιτάρι το οποίο σας μετατρέπει σε Super Mario (ή Luigi) κάτι που αυξάνει τον όγκο σας και σας επιτρέπει να διαλύσετε τα τούβλα που υπάρχουν στην πίστα. Το αμέσως επόμενο power-up είναι το φλεγόμενο λουλούδι το οποίο από Super Mario κόκκινου χρώματος σας αλλάζει το χρώμα σε λευκό και σας επιτρέπει (με το πλήκτρο το οποίο κρατάτε πατημένο για να τρέξετε) να εκτοξεύσετε fireballs και να εξολοθρεύσετε οποιονδήποτε εχθρό μέσα στο παιχνίδι. Σε περίπτωση που δεχτείτε χτύπημα από εχθρό ενώ είστε Super Mario τότε θα επιστρέψετε στην αρχική σας κατάσταση. Αν δεχτείτε άλλο ένα χτύπημα ενώ είστε μικροσκοπικός τότε θα χάσετε την ζωή σας και θα πρέπει να ξεκινήσετε είτε από την αρχή της πίστας είτε από ένα checkpoint στο μέσο της πίστας (αυτό θα συμβεί και στην περίπτωση που θα τελειώσει ο χρόνος). Τα bonus power-ups διατηρούνται πάνω σας και αφού ολοκληρώσετε ένα level. Τέλος, δύο ακόμη power-ups είναι το αστεράκι, το οποίο σας κάνει άτρωτο για ορισμένα δευτερόλεπτα και το πράσινο μανιτάρι το οποίο σας δίνει μία επιπλέον ζωή. Συνολικά υπάρχουν τρεις τρόποι για να κερδίσετε ζωή. Οι άλλοι δύο είναι η συλλογή 100 νομισμάτων και το χτύπημα πέντε συνεχόμενων εχθρών με καβούκι χελώνας (σ.σ. αναφέρεται παρακάτω).
Τα όπλα απόστασης δεν είναι μόνο τα fireballs αλλά και τα καβούκια χελώνας τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αφού σκοτώσετε έναν koopa troopa. Τα καβούκια μπορούν να εξοντώσουν όποιον εχθρό βρουν στο πέρασμά τους μόνο που όταν τα κλωτσήσετε και μπουν σε…λειτουργία τότε τρέχουν διαρκώς σε μία ευθεία με γρήγορη ταχύτητα ακολουθώντας αντίστροφη πορεία σε όποιο εμπόδιο συναντήσουν. Το μειονέκτημα σε αυτή την περίπτωση είναι ότι όχι μόνο δεν καταστρέφονται αλλά θα πρέπει να πατήσετε πάνω τους για να σταματήσουν να κινούνται. Αν ένα καβούκι είναι σταματημένο τότε η χελώνα μπορεί να βγει από αυτό μετά από λίγα δευτερόλεπτα και ο koopa troopa να συνεχίσει το έργο του. Η συγκεκριμένη μονάδα κυκλοφορεί και σε ιπτάμενη έκδοση (koopa troopa με φτερά οι οποίοι πετάνε!) ενώ η εξόντωσή της μπορεί να γίνει μόνο με fireballs ή σε περίπτωση που το καβούκι βρεθεί στο κενό.
Η πορεία του Mario διαγράφεται σε τρία διαφορετικά σκηνικά. Σε ανοικτούς χώρους, σε θάλασσες και σε κάστρο. Κάθε χώρος έχει τις δικές του ιδιομορφίες. Για παράδειγμα στη θάλασσα οι εχθροί σας είναι τα ψάρια ενώ στο κάστρο μεταξύ των εχθρών παρεμβάλλονται και παγίδες με καρφιά ή και φλεγόμενες μπάλες από λάβα. Τα κάστρα, όπως και τα υπόγεια levels, είναι χτισμένα σε τούβλα και διαθέτουν οροφή την οποία σε ορισμένα σημεία μπορείτε να καταστρέψετε αν έχετε υπό τον έλεγχό σας τον Super Mario. Αυτός είναι κι ένας λόγος για τον οποίο οι προγραμματιστές της Nintendo δημιούργησαν δύο σημεία-cheat (τα λεγόμενα “warp zones”) στα οποία μπορείτε να παρακάμψετε όλους τους κόσμους του παιχνιδιού και να περάσετε κατευθείαν στον τελευταίο μέσω των κλασικών σωλήνων. Στο 2ο level του παιχνιδιού μία τρύπα στο ταβάνι σας μεταφέρει στον 4ο κόσμο κι από εκεί ένα αντίστοιχο σημείο (αυτή τη φορά με κρυβό block) σας οδηγεί κατευθείαν στον 8ο κόσμο. Με αυτή τη μέθοδο το παιχνίδι έχει ολοκληρωθεί με αξιομνημόνευτα Speed Run, αρκετά από τα οποία έχουν πέσει κάτω από το όριο των 10 λεπτών. Η ολοκλήρωση του παιχνιδιού υπό κανονικές συνθήκες απαιτεί περίπου 3-8 ώρες, ανάλογα με το επίπεδο του χρήστη. Πραγματικά όμως αξίζει τον κόπο, ειδικά για όσα θα δουν τα μάτια σας από το βασίλειο του μανιταριού. Κάθε κάστρο κρύβει τον Bowser σε ολοένα και πιο επικίνδυνη έκδοση (στις τελευταίες του versions εκτοξεύει μπάλες φωτιάς και σφυριά) ενώ αφού τον εξοντώσετε ανακαλύπτετε κάθε φορά ότι σώσατε μία άλλη αιχμάλωτη και όχι την πριγκίπισσα η οποία βρίσκεται στο μεγάλο κάστρο του βασιλιά των Koopa.
To Super Mario Bros 2
Το A.I. των στρατιωτών του Koopa δεν είναι ικανό να σας φοβίσει αφού όλες οι κινήσεις τους εναντίον σας είναι αυτοματοποιημένες σαν να μην υπάρχετε στο παιχνίδι. Πρακτικά δεν υπάρχει Α.Ι. (παρά μόνο στους εχθρούς που εκτοξεύουν σφυριά προς το μέρος σας και βρίσκονται στα δύσκολα levels) επομένως το παιχνίδι μπορούν να το τελειώσουν μέχρι και παιδιά κάτω των 10 ετών.
Αν παίξετε διπλό τότε ο πρώτος παίκτης χειρίζεται τον Mario κι ο δεύτερος παίκτης τον Luigi. Μόλις ένας παίκτης χάσει ζωή τότε έρχεται η σειρά του δεύτερου να παίξει με τη διαφορά ότι στην ουσία παίζονται δύο τελείως διαφορετικά παιχνίδια. Αν καταφέρετε να τερματίσετε το παιχνίδι τότε όλα ξεκινούν από την αρχή μόνο που αυτή τη φορά η δυσκολία θα ανέβει αφού στη θέση όλων των εχθρών θα έχετε να αντιμετωπίσετε τους Buzzy Beetles, εχθρούς με ανθεκτικό καβούκι που δεν μπορούν να εξοντωθούν με fireballs).
Super Mario Bros 2 και 3
Το gameplay του παιχνιδιού παρέμεινε σχεδόν ίδιο και στις δύο επόμενες εκδόσεις της σειράς με ορισμένες διαφοροποιήσεις. Στο Super Mario Bros 2 μπορείτε να επιλέξετε από την αρχή έναν από τους τέσσερις διαθέσιμους χαρακτήρες: Mario, Luigi, Toad και Peach (η πριγκίπισσα Toadstool που αναλαμβάνει η ίδια δράση). Κάθε χαρακτήρας έχει τα δικά του χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Ο Mario κι ο Luigi έχουν ανεπτυγμένα power-ups, ο Toad μπορεί να σηκώσει αντικείμενα πιο γρήγορα και η πριγκίπισσα μπορεί να πετάξει για λίγα δευτερόλεπτα.
Στο Super Mario Bros 3, την καλύτερη έκδοση του παιχνιδιού, ο Mario και ο Luigi μας έκαναν να τρίβουμε τα μάτια μας αφού πλέον μπορούσαν να πετάξουν με το power-up του φτερού ή ακόμη και να γίνουν άτρωτα αγάλματα για λίγα δευτερόλεπτα με το power-up του ρακούν.
To Super Mario Bros 3
Bugs
Η σειρά Super Mario Bros αποτελείται από τρία απέραντα platform games στα οποία συναντούμε ίσως τα περισσότερα bugs που έχουμε δει σε παιχνίδι της δεκαετίας του ’80. Ένα γνωστό bug έχει να κάνει με τον τοίχο, τον οποίο αν σπάσετε σε ορισμένα σημεία μπορεί να σας οδηγήσει σε αδιέξοδο ή και σε bug levels (όπως το -1 level που υπήρχε στο Super Mario Bros). Ένα άλλο bug είναι αυτό του αντίστροφου Mario. Επιτυγχάνεται αν είστε Super Mario και ενώ πολεμάτε με τον Bowser επιχειρήσετε να ακουμπήσετε το τσεκούρι του Bowser την ώρα που θα δέχεστε χτύπημα και θα γίνεστε μικρός Mario. Από το επόμενο level και μετά, τα μανιτάρια θα σας μικραίνουν και τα φλεγόμενα λουλούδια θα σας επιτρέπουν να ρίξετε fireballs ενώ είστε μικρός. Με άλλα λόγια ο Super Mario θα είναι μικρού μεγέθους και ο απλός Mario μεγάλου μεγέθους, αφού σε κάθε χτύπημα που θα δέχεστε θα γίνεται το αντίστροφο. Αντί να μικρύνετε θα μεγαλώνετε και στο επόμενο χτύπημα (οπτικά ως Super Mario) θα χάνετε τη ζωή σας! Αυτό το bug θα ισχύει μέχρι να χάσετε τη ζωή σας.
Η έκδοση του Wii
Το παιχνίδι εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Wii Virtual Console στις 25/12/2006 και έκτοτε δεν έχει μετακινηθεί παρά ελάχιστες ημέρες από την Νο.1 θέση των κορυφαίων games της υπηρεσίας της Nintendo. Η τιμή του είναι 500 Wii Points (πέντε δολάρια).
Όσοι θέλετε να κατεβάσετε την τελευταία έκδοση του Mario Forever (ένας σύγχρονος κλώνος του Super Mario Bros. σε shareware έκδοση για PC) μπορείτε να επισκεφθείτε το ανάλογο link στην αρχή του παρόντος review.
Επίλογος
Χαρακτηρίζεται από πολλούς ως το πληρέστερο platform της δεκαετίας του ’80 και όχι άδικα. Ήταν η αιτία για την οποία δημιουργήθηκε το εθιστικό Super Mario World στο SNES, το απίστευτο Mario 64 στο Nintendo 64 και όλες οι μέχρι σήμερα εκδόσεις. Όταν ένα παιχνίδι σαν το Super Mario Bros καταφέρνει μετά από 20 χρόνια να συνεχίζει να βρίσκεται στην κορυφή του Wii Virtual Console τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό το τεράστιο βήμα που πραγματοποίησε. Γι’ αυτό άλλωστε θεωρείται από πολλούς το καλύτερο παιχνίδι που φτιάχτηκε ποτέ για τις 8-bitες κονσόλες.
Θετικά:
- Γρήγορο, πωρωτικό και εθιστικό gameplay
- Φωτεινά γραφικά με ομαλότατο scrolling και ευρεία ποικιλία από περιβάλλοντα
- Η χρήση των power-ups που αποτέλεσε μεγάλη καινοτομία για τα μετέπειτα Platform
- Άριστο soundtrack με ευχάριστα ακούσματα
Αρνητικά:
- Τα γραφικά και τα ηχητικά εφέ δεν παρουσίασαν μεγάλη βελτίωση μετά την πρώτη έκδοση
Βαθμολογία Super Mario Bros.
Γραφικά: 9
Ήχος: 10
Gameplay: 10
Αντοχή: 9
Γενικά: 9.6
Βαθμολογία Super Mario Bros. 2
Γραφικά: 8
Ήχος: 9.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 8
Γενικά: 8.7
Βαθμολογία Super Mario Bros. 3
Γραφικά: 9
Ήχος: 10
Gameplay: 10
Αντοχή: 7
Γενικά: 9
Ένα από τα καλύτερα platform όλων των εποχών το οποίο παίζεται άνετα μέχρι και σήμερα.
Μάνος Γρυπάρης
Comments