- Reviews
- Pac-Man (All Platforms)
Pac-Man (All Platforms)
Hot
REVIEWED ON
Arcade
Amiga
Atari 2600
Atari 5200
Commodore 64
Gameboy
Intellivision
Mobiles
MSX
NEC PC
NGPC
NES
Game Gear
SNES
PS
PS2
PS3
ZX Spectrum
iPod
Xbox Live Arcade
Wii
Pac-Man
Ο πρώτος ήρωας των video games!
Site: www.namcogames.com/game_detail.php?gid=1
Το 1989, εννέα χρόνια μετά την κυκλοφορία του Pacman, ο Kristian Wilson της Nintendo είχε δηλώσει σε συνέντευξη την εξής μπούρδα: “Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν επηρεάζουν τα παιδιά. Αν π.χ. το Pacman είχε επηρεάσει τη γενιά μας, τότε θα ήμασταν σε μια σκοτεινή αίθουσα και θα χοροπηδούσαμε πάνω, κάτω, δεξιά κι αριστερά, μασουλώντας μαγικά χαπάκια και ακούγοντας μια επαναλαμβανόμενη μουσική" (λίγο αργότερα εμφανίστηκε το rave, η technco, το ecstasy και τα υπόλοιπα “μαγικά χαπάκια”). Μέχρι σήμερα, τα games έχουν επηρεάσει τη ζωή μας όσο ποτέ άλλοτε και έχουν εθίσει όλο τον κόσμο πολύ περισσότερο από κάθε άλλου είδους ναρκωτικό. Ο Pac-Man ήταν ο πρώτος χαρακτήρας των video games και έδωσε την πραγματική αίσθηση του τι σημαίνει να έχεις brand. Το γεγονός της πρώτης ύπαρξης χαρακτήρα, είναι κι ο λόγος που τα games είναι συνώνυμά του, έστω κι αν πριν από αυτόν προηγήθηκε το Pong, το Space Invaders κι άλλοι 20-30 μέτριοι τίτλοι. Άλλωστε, είναι το πιο παλιό παιχνίδι που διαθέτει official site στην ιστοσελίδα της Namco και μάλιστα με Game ID “1” (το Νο.2 είναι η Ms. Pacman).
To Pac-Man στις arcade εκδόσεις που κυκλοφόρησαν σε Αμερική και Ιαπωνία
Η ιστορία
Ο εμπνευστής του Pac-Man είναι ο ιάπωνας Toru Iwatani, ο οποίος εργαζόταν στην Namco από το 1977. Το αρχικό όνομα του Pac-Man ήταν “Pakku-Man”. Στα ιαπωνικά, το “paku-paku” σημαίνει ανοιγοκλείνω το στόμα μου. Από εκεί προήλθε και η ιδέα του σχεδιασμού η οποία τελειοποιήθηκε όταν ο Toru Iwatani πεινούσε, παρήγγειλε πίτσα και τρώγοντας το πρώτο κομμάτι είδε το σχήμα της πίτσας που είχε απομείνει στο κουτί κι αποφάσισε να το υιοθετήσει! Το 1979, η πρώτη έκδοση του παιχνιδιού ονομαζόταν “PUCK MAN”, αλλά το 1980 η Midway, η οποία συνεργάστηκε με την Namco για την έκδοση του παιχνιδιού στην Αμερική, αναγκάστηκε να το ονομάσει “Pac-Man” για να μην υπάρχει σύγχυση του “puck” με το “fuck”. Στην ομάδα ανάπτυξης του Pac-Man, συμμετείχαν και οι Hideyuki Mokajima (San- Programmer) και Toshio Kai (ήχος και μουσική). Η ανάπτυξη του παιχνιδιού χρειάστηκε 18 μήνες.
Το Pac-Man κατάφερε να εξαπλωθεί σε όλες τις αγορές του κόσμου και να εκτοπίσει την μανία που είχε δημιουργηθεί με τα shooters. Λόγω της μορφής του κατάφερε να προσεγγίσει τόσο άντρες όσο και γυναίκες. Μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει 30 επίσημες εκδόσεις του Pac-Man από την Namco κι αμέτρητοι κλώνοι από τρίτες εταιρείες ή ερασιτέχνες προγραμματιστές (όπως το CD-Man που κυκλοφόρησε το 1992).. Πρόκειται ίσως για το παιχνίδι με τις περισσότερες εναλλακτικές εκδόσεις μέχρι και σήμερα. Το 1980 κυκλοφόρησε και το “Rally-X” ένα racing game-αντιγραφή του Pac-Man, στο οποίο έπρεπε να κινηθείτε σε λαβύρινθο με το όχημά σας και να συγκεντρώσετε σημαίες, ενώ σας καταδίωκαν αυτοκίνητα για να συγκρουστούν μετωπικά μαζί σας. Ίσως η Midway θα έπρεπε στη συγκεκριμένη περίπτωση να βγάλει ένα καθαρό racing παρά να δημιουργήσει έναν κακόγουστο κλώνο. Το Pac-Man είναι το Νο.1 arcade παιχνίδι παγκοσμίως, αφού έχει καταφέρει να πουλήσει πάνω από 350.000 μηχανήματα!
Bugs και τερματισμός
Μαζί με τον Pac-Man ήρθαν και τα πρώτα bugs, τα οποία λόγω της γρήγορης εξάπλωσης του παιχνιδιού δεν άργησαν να διαδοθούν. Στην πρώτη έκδοση του Pac-Man υπήρχε ένα περίεργο bug το οποίο οι χρήστες χρησιμοποιούσαν προς όφελός τους. Συγκεκριμένα, όταν ο Pac-Man στεκόταν σε μία γωνία, αν διατηρούσε το στόμα του κλειστό τότε τα φαντάσματα περνούσαν από πάνω του σαν να μην συμβαίνει τίποτα. Το bug αυτό διορθώθηκε στις επόμενες εκδόσεις.
Το bug στην πίστα 256
Κάποιοι έχουν την εντύπωση ότι το Pac-Man δεν τερματίζεται ποτέ. Αυτό όμως διαψεύστηκε στις 3/7/1999, όταν ο Billy Mitchell (της “Twin Galaxies”, αμερικανικής ομάδας που πραγματοποιεί ρεκόρ σε video games) πραγματοποίησε το ακατόρθωτο εγχείρημα να φτάσει στο Level 256 (!) χωρίς να φαγωθεί ούτε μία φορά! Συνολικά συγκέντρωσε 3,333,360 πόντους. Εκεί αναγκάστηκε να χάσει, διότι το παιχνίδι στην τελευταία πίστα εμφανίζει bug στο δεξί μέρος της οθόνης. Πριν από το επίσημο ρεκόρ υπήρχε κι ένα ανεπίσημο συμβάν το οποίο δεν έχει επιβεβαιωθεί αν όντως συνέβη. Το 1982, μόλις δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού, ο Jeffrey R. Yee, ένα νεαρό παιδί-θαύμα, κατάφερε σε ηλικία οκτώ χρονών να τερματίσει το παιχνίδι και να περάσει ακόμα και το “kill screen” του 256ου level, διπλασιάζοντας τους πόντους του και λαμβάνοντας παράλληλα συγχαρητήρια επιστολή από τον τότε πρόεδρο της Αμερικής, Ronald Reagan! Κατάφερε με άλλα λόγια να περάσει το bug του παιχνιδιού. Αργότερα, κάτι τέτοιο δεν επαναλήφθηκε, ενώ το Billy Mitchell, μετά το αήττητο ρεκόρ του ’99 προσέφερε 100.000 δολάρια σε όποιον κατάφερνε να περάσει το 256ο level μέχρι την 1/1/2000. Κανείς δεν το κατάφερε αφού στην πράξη ο Pac-Man και τα φαντάσματα πάντοτε ξέφευγαν στον κενό χώρο και οι αόρατες τελείες που έπρεπε να φάει ο Pac-Man δεν τελείωναν ποτέ (μάλιστα αν ο Pac-Man έχανε ζωή τότε οι τελείες αυτές ξαναεμφανιζόντουσαν στη θέση τους).
To Rally-X αποτελεί κλώνο της Midway για το Pac-Man. Αν είχε τέτοια τεχνογνωσία, τότε το 1980 θα ήταν προτιμότερο να κυκλοφορούσε ένα καθαρόαιμο racing.
Gameplay
Στόχος σας είναι να οδηγήσετε τον Pac-Man μέσα σε έναν λαβύρινθο και να φάτε τις τελείες που υπάρχουν μέσα σε αυτόν. Εμπόδιο στο έργο σας θα αποτελέσουν τα τέσσερα φαντασματάκια (Blinky, Pinky, Inky και Clyde), τα οποία με αφετηρία το κουτί που βρίσκεται στο κέντρο της πίστας, αρχίζουν ένα-ένα να σας καταδιώκουν και με ένα άγγιγμά τους σας αναγκάζουν να χάσετε ζωή. Συνολικά έχετε τρεις ζωές ενώ ανά 10.000 πόντους κερδίζετε μία επιπλέον ζωή. Η μόνη άμυνά σας απέναντι στα φαντάσματα είναι τα τέσσερα power-ups (μεγάλες τελείες που αναβοσβήνουν) που βρίσκονται στις τέσσερις γωνίες της πίστας. Κάθε φορά που τρώτε ένα power-up, τα φαντάσματα γίνονται μπλε, χάνουν σε ταχύτητα, προσπαθούν να ξεφύγουν και είναι ευάλωτα σε εσάς για λίγα δευτερόλεπτα, ώστε να μπορέσετε να τα φάτε. Όταν θα φάτε ένα φάντασμα, τότε τα μάτια του θα επιστρέψουν στο κουτί των φαντασμάτων και λίγα δευτερόλεπτα αργότερα το φάντασμα θα ξαναβγεί στην πίστα. Στα δυσκολότερα levels τα φαντάσματα είναι ευάλωτα για μικρότερο χρονικό διάστημα, ώσπου από ένα σημείο και μετά ο χρόνος εκμηδενίζεται!
Για να αποφύγετε τα φαντάσματα θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τα power-ups με σύνεση, να κάνετε σωστούς ελιγμούς χωρίς να σας περικυκλώσουν και τέλος να αξιοποιήσετε τον μεσαίο οριζόντιο σωλήνα που υπάρχει στο μέσο της πίστας και ο οποίος σας οδηγεί από το αριστερό άκρο του στο δεξί κι αντίστροφα. Όταν τα φαντάσματα σας ακολουθούν κι επιχειρούν να περάσουν μέσα από αυτόν τον σωλήνα, τότε η ταχύτητά τους θα μειωθεί προσωρινά. Εκτός από τα power-ups ένα ακόμη bonus είναι τα διάφορα φρουτάκια, τα οποία εμφανίζονται μόλις ένα τετράγωνο πιο μακριά από το αρχικό σημείο εκκίνησής σας. Τα φρουτάκια αυτά σας δίνουν έξτρα πόντους αν τα φάτε. Οι περισσότεροι πόντοι κερδίζονται την ώρα που τρώτε τα φαντάσματα. Συγκεκριμένα το πρώτο φάντασμα δίνει 200 πόντους, το δεύτερο 400, το τρίτο 800 και το τέταρτο 1600, πάντα όσο διαρκεί η επιρροή ενός μόνο power-up. Την επόμενη φορά που θα ξαναφάτε κάποιο φάντασμα η μέτρηση ξεκινάει από την αρχή. Αν έχετε στόχο για την επόμενη ζωή τότε θα πρέπει να προσπαθείτε να φάτε όσο το δυνατόν περισσότερα φαντάσματα. Οι bonus πόντοι αυξάνονται σταδιακά όσο προχωράτε στα ανώτερα levels του παιχνιδιού.
Κάθε φάντασμα έχει την δική του προσωπικότητα και τα δικά του χαρακτηριστικά γνωρίσματα τα οποία γίνονται περισσότερο εμφανή όσο προχωράτε στα levels. Για παράδειγμα το μπλε φάντασμα (Blinky) γίνεται ολοένα και πιο γρήγορο, κάτι που θα σας δυσκολέψει στα ανώτερα επίπεδα. Αντίστοιχα, το ροζ φαντασματάκι (Pinky) είναι ικανό στο να σας στήνει παγίδες. Όλα αυτά τα στοιχεία εμφανίστηκαν το 1980 κι αποτέλεσαν πρωτοποριακές εμπνεύσεις τις οποίες οι προγραμματιστές της εποχής ούτε καν είχαν σκεφτεί να εφαρμόσουν, αλλά οι περισσότεροι από αυτούς τις εφαρμόζουν σήμερα καθημερινά στην πράξη.
Εκτός από τις προσωπικότητες των φαντασμάτων, στο Pac-Man εμφανίστηκαν για πρώτη φορά και τα cutscenes, έστω και σε αυτή την πρώιμη μορφή. Πρόκειται για διασκεδαστικά animations τα οποία εμφανίζονται ανάμεσα στις πίστες και δείχνουν το κυνηγητό του pac-man με τον Blinky, το πιο επικίνδυνο και πιο γρήγορο φάντασμα στο παιχνίδι. Υπάρχουν δύο διαφορετικά cutscenes που εμφανίζονται μετά τα Levels 2, 5 κι ένα τρίτο ειδικό cutscene που εμφανίζεται μετά τα levels 9, 13 και 17.
Γραφικά
Η πρώτη έκδοση του Pac-Man είχε μάτια μόνο στις αφίσες και στα κουτιά. Όχι όμως και στο ίδιο το παιχνίδι. Εκεί, ο pac-man παρέμενε ένας κύκλος που ανοιγόκλεινε το στόμα του και κατάπινε τελείες. Μπορεί ο Toru Iwatani να θέλησε έτσι να διατηρήσει αυτούσια την εικόνα της…πίτσας, από την οποία εμπνεύστηκε (άλλωστε, είχε ήδη την τεχνογνωσία να δημιουργήσει μάτια σε χαρακτήρα). Ένα χρόνο αργότερα (1981) έβαλε μάτι και στόμα στην Ms. Pac-Man, έκδοση η οποία διατηρεί το κλασικό στυλ του Pac-Man και θεωρείται ίσως η καλύτερη της σειράς.
Το πρώτο πράγμα για το οποίο ξεχώρισε το Pac-Man, ήταν η ποικιλία χρωμάτων του παιχνιδιού. Κάθε φαντασματάκι έχει διαφορετικό χρώμα, κάτι που διαχωρίζει πέντε διαφορετικούς χαρακτήρες μέσα σε ένα παιχνίδι. Ο σχεδιασμός του λαβύρινθου αφήνει πολύ καλές εντυπώσεις ενώ τα animations μεταξύ των levels διασκεδάζουν ευχάριστα τον χρήστη.
Η Namco αξιοποίησε στο έπακρο την τεχνολογία της εποχής για να δημιουργήσει πρωτοποριακά σχήματα, όπως τα περίφημα φρουτάκια! (τα οποία δυστυχώς αργότερα έγιναν φρουτάκια-τζόγος και την δεκαετία του ’90 στην Ελλάδα ανακατεύτηκαν στη φρουτοσαλάτα του Σημίτη κι αποσύρθηκαν απ’ τις arcade αίθουσες της τριτοκοσμικής μπανανίας). Όταν άλλοι δημιουργούσαν ευθείες γραμμές η Namco δημιουργούσε κεράσια και φράουλες! Μία σημαντική λεπτομέρεια που ξέφυγε απ’ τους προγραμματιστές, είναι η ποικιλία χρωμάτων και σχημάτων στα levels, ώστε ο χρήστης να μην νιώθει βαρετή επανάληψη. Αυτό είναι άλλο ένα στοιχείο (μαζί με το μάτι του Pac-Man) που θα μπορούσε να προστεθεί στο παιχνίδι στην original έκδοσή του. Παρ’ όλα αυτά, προστέθηκε στην έκδοση “Ms Pac-Man” της επόμενης χρονιάς. Μεγάλο highlight στα γραφικά του παιχνιδιού ήταν η στιγμή όπου τρώγατε ένα φάντασμα και τα μάτια του επέστρεφαν στο κουτί ώστε να το μετατρέψουν στην αρχική του μορφή. Το 1980, οι περισσότερες εταιρείες δεν ήξεραν ούτε κατά προσέγγιση πως να δημιουργήσουν έστω τα μισά δεδομένα από αυτά που είχε το Pac-Man όταν κυκλοφόρησε.
Το Ms. Pac-Man θεωρείται από πολλούς η καλύτερη έκδοση της σειράς. Διαθέτει μεγάλη ποικιλία σε χρώματα και cutscenes μεταξύ των levels
Ήχος
O Toshio Kai, έκανε όλα τα παιχνίδια εκείνης της χρονιάς να μοιάζουν σκουπίδια μπροστά στο έργο του. Η μουσική του παιχνιδιού στην έναρξη του κάθε level αλλά και στις σκηνές ανάμεσα στα levels, έμεινε διαχρονική. Τα background εφέ διέφεραν σε κάθε περίσταση. Υπήρχε ένα εφέ που ακολουθούσε τον Pac-Man καθ’ όλη την διάρκεια της πίστας, διαφορετικό εφέ όταν κατάπινε τελείες, αλλά και διαφορετικά εφέ στα power-ups, το φάγωμα φαντασμάτων ή το φάγωμα του Pac-Man. Οι ήχοι αυτοί προκαλούσαν κατά έναν περίεργο τρόπο εθισμό στους χρήστες και παραμένουν στ’ αυτιά μας μέχρι και σήμερα όταν φέρνουμε στη μνήμη μας το ιστορικό αυτό παιχνίδι.
Το Pac-Man Championship Edition στο Xbox Live Arcade είναι η απόδειξη ότι τέτοια παιχνίδια θα συνεχίζουν να παίζονται μέχρι και σήμερα
Επίλογος
Το Pac-Man είναι ένα παιχνίδι-σταθμός στην ιστορία των Games κι ένα αριστούργημα του 1980 το οποίο ήταν πολύ πιο μπροστά από την τεχνολογία της εποχής του. Πρόκειται για το μακροβιότερο παιχνίδι, αφού είναι στην Νο.1 θέση, τόσο σε αριθμό εκδόσεων για όλες τις πλατφόρμες, όσοτο μόνο που έχει καταφέρει μέχρι και σήμερα να βγάζει ακόμα επίσημες εκδόσεις για όλες τις πλατφόρμες. Το 2007 η Microsoft κυκλοφορεί στο Xbox Live Arcade το Pac-Man Championship Edition και μας θυμίζει παλιές καλές στιγμές. Ο Pac-Man, ως ο πρώτος ήρωας των video games, έδωσε την δική του μάχη, όχι μόνο κόντρα στα φαντάσματα αλλά και κόντρα στο ασπρόμαυρο, το μονότονο και το συνηθισμένο στυλ της εποχής και κατάφερε να γίνει διαχρονικός. Το σίγουρο είναι ότι θα παραμείνει διαχρονικός όσα χρόνια κι αν περάσουν.
O Pac-Man γίνεται 3D! Το Pac-Man World στο Nintendo Gamecube
Θετικά:
- Πάρα πολύ εθιστικό
- Έχει την ίδια απήχηση σε ανδρικό και γυναικείο κοινό
- Τα φαντάσματα έχουν την δικιά τους προσωπικότητα η οποία επεκτείνεται μέσω των levels
- Πρωτοποριακά για την εποχή γραφικά και η πρώτη εμφάνιση των cutscenes ανάμεσα στα levels
- Απίστευτα εθιστικός ήχος
- Άφθονη δόση χιούμορ μέσα στο παιχνίδι
Αρνητικά:
- Ο πολύ μεγάλος βαθμός δυσκολίας και κάποια μικρά bugs
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8
Gameplay: 10
Αντοχή: 10
Γενικά: 9
To No. 1 arcade παιχνίδι όλων των εποχών! Η σημαδιακή δεκαετία του ’80 ξεκίνησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Μάνος Γρυπάρης
Ο πρώτος ήρωας των video games!
Site: www.namcogames.com/game_detail.php?gid=1
Το 1989, εννέα χρόνια μετά την κυκλοφορία του Pacman, ο Kristian Wilson της Nintendo είχε δηλώσει σε συνέντευξη την εξής μπούρδα: “Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν επηρεάζουν τα παιδιά. Αν π.χ. το Pacman είχε επηρεάσει τη γενιά μας, τότε θα ήμασταν σε μια σκοτεινή αίθουσα και θα χοροπηδούσαμε πάνω, κάτω, δεξιά κι αριστερά, μασουλώντας μαγικά χαπάκια και ακούγοντας μια επαναλαμβανόμενη μουσική" (λίγο αργότερα εμφανίστηκε το rave, η technco, το ecstasy και τα υπόλοιπα “μαγικά χαπάκια”). Μέχρι σήμερα, τα games έχουν επηρεάσει τη ζωή μας όσο ποτέ άλλοτε και έχουν εθίσει όλο τον κόσμο πολύ περισσότερο από κάθε άλλου είδους ναρκωτικό. Ο Pac-Man ήταν ο πρώτος χαρακτήρας των video games και έδωσε την πραγματική αίσθηση του τι σημαίνει να έχεις brand. Το γεγονός της πρώτης ύπαρξης χαρακτήρα, είναι κι ο λόγος που τα games είναι συνώνυμά του, έστω κι αν πριν από αυτόν προηγήθηκε το Pong, το Space Invaders κι άλλοι 20-30 μέτριοι τίτλοι. Άλλωστε, είναι το πιο παλιό παιχνίδι που διαθέτει official site στην ιστοσελίδα της Namco και μάλιστα με Game ID “1” (το Νο.2 είναι η Ms. Pacman).
To Pac-Man στις arcade εκδόσεις που κυκλοφόρησαν σε Αμερική και Ιαπωνία
Η ιστορία
Ο εμπνευστής του Pac-Man είναι ο ιάπωνας Toru Iwatani, ο οποίος εργαζόταν στην Namco από το 1977. Το αρχικό όνομα του Pac-Man ήταν “Pakku-Man”. Στα ιαπωνικά, το “paku-paku” σημαίνει ανοιγοκλείνω το στόμα μου. Από εκεί προήλθε και η ιδέα του σχεδιασμού η οποία τελειοποιήθηκε όταν ο Toru Iwatani πεινούσε, παρήγγειλε πίτσα και τρώγοντας το πρώτο κομμάτι είδε το σχήμα της πίτσας που είχε απομείνει στο κουτί κι αποφάσισε να το υιοθετήσει! Το 1979, η πρώτη έκδοση του παιχνιδιού ονομαζόταν “PUCK MAN”, αλλά το 1980 η Midway, η οποία συνεργάστηκε με την Namco για την έκδοση του παιχνιδιού στην Αμερική, αναγκάστηκε να το ονομάσει “Pac-Man” για να μην υπάρχει σύγχυση του “puck” με το “fuck”. Στην ομάδα ανάπτυξης του Pac-Man, συμμετείχαν και οι Hideyuki Mokajima (San- Programmer) και Toshio Kai (ήχος και μουσική). Η ανάπτυξη του παιχνιδιού χρειάστηκε 18 μήνες.
Το Pac-Man κατάφερε να εξαπλωθεί σε όλες τις αγορές του κόσμου και να εκτοπίσει την μανία που είχε δημιουργηθεί με τα shooters. Λόγω της μορφής του κατάφερε να προσεγγίσει τόσο άντρες όσο και γυναίκες. Μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει 30 επίσημες εκδόσεις του Pac-Man από την Namco κι αμέτρητοι κλώνοι από τρίτες εταιρείες ή ερασιτέχνες προγραμματιστές (όπως το CD-Man που κυκλοφόρησε το 1992).. Πρόκειται ίσως για το παιχνίδι με τις περισσότερες εναλλακτικές εκδόσεις μέχρι και σήμερα. Το 1980 κυκλοφόρησε και το “Rally-X” ένα racing game-αντιγραφή του Pac-Man, στο οποίο έπρεπε να κινηθείτε σε λαβύρινθο με το όχημά σας και να συγκεντρώσετε σημαίες, ενώ σας καταδίωκαν αυτοκίνητα για να συγκρουστούν μετωπικά μαζί σας. Ίσως η Midway θα έπρεπε στη συγκεκριμένη περίπτωση να βγάλει ένα καθαρό racing παρά να δημιουργήσει έναν κακόγουστο κλώνο. Το Pac-Man είναι το Νο.1 arcade παιχνίδι παγκοσμίως, αφού έχει καταφέρει να πουλήσει πάνω από 350.000 μηχανήματα!
Bugs και τερματισμός
Μαζί με τον Pac-Man ήρθαν και τα πρώτα bugs, τα οποία λόγω της γρήγορης εξάπλωσης του παιχνιδιού δεν άργησαν να διαδοθούν. Στην πρώτη έκδοση του Pac-Man υπήρχε ένα περίεργο bug το οποίο οι χρήστες χρησιμοποιούσαν προς όφελός τους. Συγκεκριμένα, όταν ο Pac-Man στεκόταν σε μία γωνία, αν διατηρούσε το στόμα του κλειστό τότε τα φαντάσματα περνούσαν από πάνω του σαν να μην συμβαίνει τίποτα. Το bug αυτό διορθώθηκε στις επόμενες εκδόσεις.
Το bug στην πίστα 256
Κάποιοι έχουν την εντύπωση ότι το Pac-Man δεν τερματίζεται ποτέ. Αυτό όμως διαψεύστηκε στις 3/7/1999, όταν ο Billy Mitchell (της “Twin Galaxies”, αμερικανικής ομάδας που πραγματοποιεί ρεκόρ σε video games) πραγματοποίησε το ακατόρθωτο εγχείρημα να φτάσει στο Level 256 (!) χωρίς να φαγωθεί ούτε μία φορά! Συνολικά συγκέντρωσε 3,333,360 πόντους. Εκεί αναγκάστηκε να χάσει, διότι το παιχνίδι στην τελευταία πίστα εμφανίζει bug στο δεξί μέρος της οθόνης. Πριν από το επίσημο ρεκόρ υπήρχε κι ένα ανεπίσημο συμβάν το οποίο δεν έχει επιβεβαιωθεί αν όντως συνέβη. Το 1982, μόλις δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού, ο Jeffrey R. Yee, ένα νεαρό παιδί-θαύμα, κατάφερε σε ηλικία οκτώ χρονών να τερματίσει το παιχνίδι και να περάσει ακόμα και το “kill screen” του 256ου level, διπλασιάζοντας τους πόντους του και λαμβάνοντας παράλληλα συγχαρητήρια επιστολή από τον τότε πρόεδρο της Αμερικής, Ronald Reagan! Κατάφερε με άλλα λόγια να περάσει το bug του παιχνιδιού. Αργότερα, κάτι τέτοιο δεν επαναλήφθηκε, ενώ το Billy Mitchell, μετά το αήττητο ρεκόρ του ’99 προσέφερε 100.000 δολάρια σε όποιον κατάφερνε να περάσει το 256ο level μέχρι την 1/1/2000. Κανείς δεν το κατάφερε αφού στην πράξη ο Pac-Man και τα φαντάσματα πάντοτε ξέφευγαν στον κενό χώρο και οι αόρατες τελείες που έπρεπε να φάει ο Pac-Man δεν τελείωναν ποτέ (μάλιστα αν ο Pac-Man έχανε ζωή τότε οι τελείες αυτές ξαναεμφανιζόντουσαν στη θέση τους).
To Rally-X αποτελεί κλώνο της Midway για το Pac-Man. Αν είχε τέτοια τεχνογνωσία, τότε το 1980 θα ήταν προτιμότερο να κυκλοφορούσε ένα καθαρόαιμο racing.
Gameplay
Στόχος σας είναι να οδηγήσετε τον Pac-Man μέσα σε έναν λαβύρινθο και να φάτε τις τελείες που υπάρχουν μέσα σε αυτόν. Εμπόδιο στο έργο σας θα αποτελέσουν τα τέσσερα φαντασματάκια (Blinky, Pinky, Inky και Clyde), τα οποία με αφετηρία το κουτί που βρίσκεται στο κέντρο της πίστας, αρχίζουν ένα-ένα να σας καταδιώκουν και με ένα άγγιγμά τους σας αναγκάζουν να χάσετε ζωή. Συνολικά έχετε τρεις ζωές ενώ ανά 10.000 πόντους κερδίζετε μία επιπλέον ζωή. Η μόνη άμυνά σας απέναντι στα φαντάσματα είναι τα τέσσερα power-ups (μεγάλες τελείες που αναβοσβήνουν) που βρίσκονται στις τέσσερις γωνίες της πίστας. Κάθε φορά που τρώτε ένα power-up, τα φαντάσματα γίνονται μπλε, χάνουν σε ταχύτητα, προσπαθούν να ξεφύγουν και είναι ευάλωτα σε εσάς για λίγα δευτερόλεπτα, ώστε να μπορέσετε να τα φάτε. Όταν θα φάτε ένα φάντασμα, τότε τα μάτια του θα επιστρέψουν στο κουτί των φαντασμάτων και λίγα δευτερόλεπτα αργότερα το φάντασμα θα ξαναβγεί στην πίστα. Στα δυσκολότερα levels τα φαντάσματα είναι ευάλωτα για μικρότερο χρονικό διάστημα, ώσπου από ένα σημείο και μετά ο χρόνος εκμηδενίζεται!
Για να αποφύγετε τα φαντάσματα θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τα power-ups με σύνεση, να κάνετε σωστούς ελιγμούς χωρίς να σας περικυκλώσουν και τέλος να αξιοποιήσετε τον μεσαίο οριζόντιο σωλήνα που υπάρχει στο μέσο της πίστας και ο οποίος σας οδηγεί από το αριστερό άκρο του στο δεξί κι αντίστροφα. Όταν τα φαντάσματα σας ακολουθούν κι επιχειρούν να περάσουν μέσα από αυτόν τον σωλήνα, τότε η ταχύτητά τους θα μειωθεί προσωρινά. Εκτός από τα power-ups ένα ακόμη bonus είναι τα διάφορα φρουτάκια, τα οποία εμφανίζονται μόλις ένα τετράγωνο πιο μακριά από το αρχικό σημείο εκκίνησής σας. Τα φρουτάκια αυτά σας δίνουν έξτρα πόντους αν τα φάτε. Οι περισσότεροι πόντοι κερδίζονται την ώρα που τρώτε τα φαντάσματα. Συγκεκριμένα το πρώτο φάντασμα δίνει 200 πόντους, το δεύτερο 400, το τρίτο 800 και το τέταρτο 1600, πάντα όσο διαρκεί η επιρροή ενός μόνο power-up. Την επόμενη φορά που θα ξαναφάτε κάποιο φάντασμα η μέτρηση ξεκινάει από την αρχή. Αν έχετε στόχο για την επόμενη ζωή τότε θα πρέπει να προσπαθείτε να φάτε όσο το δυνατόν περισσότερα φαντάσματα. Οι bonus πόντοι αυξάνονται σταδιακά όσο προχωράτε στα ανώτερα levels του παιχνιδιού.
Κάθε φάντασμα έχει την δική του προσωπικότητα και τα δικά του χαρακτηριστικά γνωρίσματα τα οποία γίνονται περισσότερο εμφανή όσο προχωράτε στα levels. Για παράδειγμα το μπλε φάντασμα (Blinky) γίνεται ολοένα και πιο γρήγορο, κάτι που θα σας δυσκολέψει στα ανώτερα επίπεδα. Αντίστοιχα, το ροζ φαντασματάκι (Pinky) είναι ικανό στο να σας στήνει παγίδες. Όλα αυτά τα στοιχεία εμφανίστηκαν το 1980 κι αποτέλεσαν πρωτοποριακές εμπνεύσεις τις οποίες οι προγραμματιστές της εποχής ούτε καν είχαν σκεφτεί να εφαρμόσουν, αλλά οι περισσότεροι από αυτούς τις εφαρμόζουν σήμερα καθημερινά στην πράξη.
Εκτός από τις προσωπικότητες των φαντασμάτων, στο Pac-Man εμφανίστηκαν για πρώτη φορά και τα cutscenes, έστω και σε αυτή την πρώιμη μορφή. Πρόκειται για διασκεδαστικά animations τα οποία εμφανίζονται ανάμεσα στις πίστες και δείχνουν το κυνηγητό του pac-man με τον Blinky, το πιο επικίνδυνο και πιο γρήγορο φάντασμα στο παιχνίδι. Υπάρχουν δύο διαφορετικά cutscenes που εμφανίζονται μετά τα Levels 2, 5 κι ένα τρίτο ειδικό cutscene που εμφανίζεται μετά τα levels 9, 13 και 17.
Γραφικά
Η πρώτη έκδοση του Pac-Man είχε μάτια μόνο στις αφίσες και στα κουτιά. Όχι όμως και στο ίδιο το παιχνίδι. Εκεί, ο pac-man παρέμενε ένας κύκλος που ανοιγόκλεινε το στόμα του και κατάπινε τελείες. Μπορεί ο Toru Iwatani να θέλησε έτσι να διατηρήσει αυτούσια την εικόνα της…πίτσας, από την οποία εμπνεύστηκε (άλλωστε, είχε ήδη την τεχνογνωσία να δημιουργήσει μάτια σε χαρακτήρα). Ένα χρόνο αργότερα (1981) έβαλε μάτι και στόμα στην Ms. Pac-Man, έκδοση η οποία διατηρεί το κλασικό στυλ του Pac-Man και θεωρείται ίσως η καλύτερη της σειράς.
Υποκλινόμαστε στον βασιλιά των video games!
Το πρώτο πράγμα για το οποίο ξεχώρισε το Pac-Man, ήταν η ποικιλία χρωμάτων του παιχνιδιού. Κάθε φαντασματάκι έχει διαφορετικό χρώμα, κάτι που διαχωρίζει πέντε διαφορετικούς χαρακτήρες μέσα σε ένα παιχνίδι. Ο σχεδιασμός του λαβύρινθου αφήνει πολύ καλές εντυπώσεις ενώ τα animations μεταξύ των levels διασκεδάζουν ευχάριστα τον χρήστη.
Η Namco αξιοποίησε στο έπακρο την τεχνολογία της εποχής για να δημιουργήσει πρωτοποριακά σχήματα, όπως τα περίφημα φρουτάκια! (τα οποία δυστυχώς αργότερα έγιναν φρουτάκια-τζόγος και την δεκαετία του ’90 στην Ελλάδα ανακατεύτηκαν στη φρουτοσαλάτα του Σημίτη κι αποσύρθηκαν απ’ τις arcade αίθουσες της τριτοκοσμικής μπανανίας). Όταν άλλοι δημιουργούσαν ευθείες γραμμές η Namco δημιουργούσε κεράσια και φράουλες! Μία σημαντική λεπτομέρεια που ξέφυγε απ’ τους προγραμματιστές, είναι η ποικιλία χρωμάτων και σχημάτων στα levels, ώστε ο χρήστης να μην νιώθει βαρετή επανάληψη. Αυτό είναι άλλο ένα στοιχείο (μαζί με το μάτι του Pac-Man) που θα μπορούσε να προστεθεί στο παιχνίδι στην original έκδοσή του. Παρ’ όλα αυτά, προστέθηκε στην έκδοση “Ms Pac-Man” της επόμενης χρονιάς. Μεγάλο highlight στα γραφικά του παιχνιδιού ήταν η στιγμή όπου τρώγατε ένα φάντασμα και τα μάτια του επέστρεφαν στο κουτί ώστε να το μετατρέψουν στην αρχική του μορφή. Το 1980, οι περισσότερες εταιρείες δεν ήξεραν ούτε κατά προσέγγιση πως να δημιουργήσουν έστω τα μισά δεδομένα από αυτά που είχε το Pac-Man όταν κυκλοφόρησε.
Το Ms. Pac-Man θεωρείται από πολλούς η καλύτερη έκδοση της σειράς. Διαθέτει μεγάλη ποικιλία σε χρώματα και cutscenes μεταξύ των levels
Ήχος
O Toshio Kai, έκανε όλα τα παιχνίδια εκείνης της χρονιάς να μοιάζουν σκουπίδια μπροστά στο έργο του. Η μουσική του παιχνιδιού στην έναρξη του κάθε level αλλά και στις σκηνές ανάμεσα στα levels, έμεινε διαχρονική. Τα background εφέ διέφεραν σε κάθε περίσταση. Υπήρχε ένα εφέ που ακολουθούσε τον Pac-Man καθ’ όλη την διάρκεια της πίστας, διαφορετικό εφέ όταν κατάπινε τελείες, αλλά και διαφορετικά εφέ στα power-ups, το φάγωμα φαντασμάτων ή το φάγωμα του Pac-Man. Οι ήχοι αυτοί προκαλούσαν κατά έναν περίεργο τρόπο εθισμό στους χρήστες και παραμένουν στ’ αυτιά μας μέχρι και σήμερα όταν φέρνουμε στη μνήμη μας το ιστορικό αυτό παιχνίδι.
Το Pac-Man Championship Edition στο Xbox Live Arcade είναι η απόδειξη ότι τέτοια παιχνίδια θα συνεχίζουν να παίζονται μέχρι και σήμερα
Επίλογος
Το Pac-Man είναι ένα παιχνίδι-σταθμός στην ιστορία των Games κι ένα αριστούργημα του 1980 το οποίο ήταν πολύ πιο μπροστά από την τεχνολογία της εποχής του. Πρόκειται για το μακροβιότερο παιχνίδι, αφού είναι στην Νο.1 θέση, τόσο σε αριθμό εκδόσεων για όλες τις πλατφόρμες, όσοτο μόνο που έχει καταφέρει μέχρι και σήμερα να βγάζει ακόμα επίσημες εκδόσεις για όλες τις πλατφόρμες. Το 2007 η Microsoft κυκλοφορεί στο Xbox Live Arcade το Pac-Man Championship Edition και μας θυμίζει παλιές καλές στιγμές. Ο Pac-Man, ως ο πρώτος ήρωας των video games, έδωσε την δική του μάχη, όχι μόνο κόντρα στα φαντάσματα αλλά και κόντρα στο ασπρόμαυρο, το μονότονο και το συνηθισμένο στυλ της εποχής και κατάφερε να γίνει διαχρονικός. Το σίγουρο είναι ότι θα παραμείνει διαχρονικός όσα χρόνια κι αν περάσουν.
O Pac-Man γίνεται 3D! Το Pac-Man World στο Nintendo Gamecube
Θετικά:
- Πάρα πολύ εθιστικό
- Έχει την ίδια απήχηση σε ανδρικό και γυναικείο κοινό
- Τα φαντάσματα έχουν την δικιά τους προσωπικότητα η οποία επεκτείνεται μέσω των levels
- Πρωτοποριακά για την εποχή γραφικά και η πρώτη εμφάνιση των cutscenes ανάμεσα στα levels
- Απίστευτα εθιστικός ήχος
- Άφθονη δόση χιούμορ μέσα στο παιχνίδι
Αρνητικά:
- Ο πολύ μεγάλος βαθμός δυσκολίας και κάποια μικρά bugs
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8
Gameplay: 10
Αντοχή: 10
Γενικά: 9
To No. 1 arcade παιχνίδι όλων των εποχών! Η σημαδιακή δεκαετία του ’80 ξεκίνησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Μάνος Γρυπάρης
NEWS VIEW ALL
No News
Comments
Ενδιαφέρουσα και η ιστορική αναδρομή που περιγράφεις Μανώλη, έμαθα πράγματα που δεν τα γνώριζα καν γι' αυτο το παιχνίδι.