- Reviews
- Dungeons & Dragons Online: Stormreach
Dungeons & Dragons Online: Stormreach
Hot Dungeons & Dragons Online: Stormreach
Το θρυλικό RPG γίνεται massive. Η μήπως όχι;
Site: www.ddo.com
Trial Client: Κλικ εδώ
Όλοι εσείς που ασχολείστε με τα λεγόμενα pen and paper RPG δεν μπορεί να μην ξέρετε το Dungeons and Dragons. Είναι το πρώτο σύστημα κανόνων που έγινε ευρέως γνωστό και δημιούργησε έτσι τον χώρο τον RPG. Αρκετά χρόνια μετά την δημιουργία του, η τεχνολογία επέτρεψε τη μεταφορά του συστήματος στα PC μας, με τίτλους όπως το θρυλικό Eye of the Beholder και το αρκετά μεταγενέστερο Baldur’s Gate. Όταν άρχισε να ανθίζει ο χώρος τον MMORPG, οι φαν του D&D περίμεναν πως και πως ένα παιχνίδι που θα μεταφέρει τους κανόνες του και σε αυτό το genre. Η αναμονή λοιπόν τελείωσε και έχουμε στα χέρια μας το Dungeons and Dragons Online: Stormreach. Αυτό που μένει να δούμε είναι αν το συγκεκριμένο παιχνίδι έχει καμία σχέση με το θρυλικό πρόγονό του.
Σενάριο – Δημιουργία χαρακτήρα
Αφού λοιπόν δείτε την εισαγωγή του παιχνιδιού, η οποία ομολογουμένως είναι εντυπωσιακή, θα φτάσετε στην δημιουργία του χαρακτήρα σας. Για τους γνώστες του D&D τα πράγματα είναι απλά. Διαλέγετε το race που επιθυμείτε ανάμεσα σε Human, Elf, Dwarf, Halfling, Half Elf, Warforged και Drow τα οποία πρόσφατα προστέθηκαν στο παιχνίδι. Επίσης διαλέγετε ένα class από τα Barbarian, Bard, Cleric, Fighter, Paladin, Ranger, Rogue, Sorcerer και Wizard. Θα περάσετε μετά στην διαδικασία επιλογής skills και feats και γενικά των ικανοτήτων και χαρακτηριστικών που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τους εχθρούς που θα προσπαθήσουν να σας εμποδίζουν να ολοκληρώσετε το εκάστοτε quest. Η τροποποίηση της εμφάνισης του χαρακτήρα σας είναι αρκετά λεπτομερής καθώς υπάρχουν αρκετές επιλογές σε... body parts όπως μάτια, χείλια, μύτες κλπ και ο καθένας μπορεί να φτιάξει ένα παρουσιαστικό που να τον ικανοποιεί. Ίσως από ένα σύγχρονο mmo να περιμέναμε κάτι που να δίνει περισσότερη ελευθερία αλλά σίγουρα και οι υπάρχουσες επιλογές είναι ικανοποιητικές. Αφού λοιπόν φτιάξετε τον χαρακτήρα σας, θα μεταφερθείτε στο παιχνίδι. Θα μπορούσαμε κάλλιστα να μην συμπεριλάβουμε τη λέξη ‘Σενάριο’ στον τίτλο της παραγράφου μιας και κάτι τέτοιο δεν υφίσταται στην ουσία. Ξεκινάτε τις περιπέτειες σας από την ίδια starting area που ξεκινούν όλοι οι παίκτες και ακολουθώντας πάνω κάτω την ίδια πορεία μέσα από διάφορα quests θα φτάσετε στο πολυπόθητο Level 10 που είναι προς το παρόν το μέγιστο level που μπορεί να φτάσει ένας χαρακτήρας. Δεν υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο story, κάτι που απουσιάζει γενικά από τα περισσότερα mmorpg, αλλά στο συγκεκριμένο, προσωπικά τουλάχιστον, περίμενα κάτι διαφορετικό. Τη στιγμή που ο pen and paper ξάδερφος του παιχνιδιού, που ακούει στο όνομα D&D Edition 3.5 βασίζεται πάνω σε επικές περιπέτειες και σε κόσμους με τεράστιο ιστορικό υπόβαθρο, πώς έρχεσαι κυρία Codemasters και μας πετάς ένα παιχνίδι χωρίς πλοκή στα μούτρα; Για να μην μακρηγορούμε από τη στιγμή που θα ξεκινήσετε να παίζετε μέχρι που θα σταματήσετε ή θα φτάσετε level 10, το μόνο που θα κάνετε είναι διάφορα quests των οποίων η συντριπτική πλειοψηφία είναι ασύνδετα μεταξύ τους και δεν προωθούν κάποια πλοκή. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι σίγουρα κάποια quests θα τα κάνετε αρκετές φορές λόγο του ότι δίνουν καλά experience ή αντικείμενα, κάνει το παιχνίδι να “παλιώνει” γρήγορα και να έχει πολύ μικρή αντοχή στο χρόνο. Κρίμα.
Γραφικά
Στον τομέα αυτό το D&D Online τα πάει πολύ καλά. Σίγουρα όχι τα καλύτερα γραφικά που έχουμε δει σε παιχνίδι αλλά είναι πολύ όμορφα σχεδιασμένα και ιδίως τα εφέ είναι απολαυστικά. Υπάρχουν όλα τα καλούδια που θα περιμέναμε να δούμε σε ένα σύγχρονο παιχνίδι, όπως πανοπλίες και όπλα που γυαλίζουν στο φως, νερό με ελαφρούς κυματισμού κλπ. Εκεί που διαπρέπει το παιχνίδι σχετικά με τα γραφικά είναι στους φωτισμούς. Οι φωτισμοί και μόνο είναι ικανοί να σας μεταδώσουν την όλη ατμόσφαιρα του χώρου που βρίσκεστε είτε αυτός είναι μία ταβέρνα είτε ένα σκοτεινό και τρομακτικό dungeon. Επίσης δυνατό σημείο είναι τα εφέ των spells. Από το magic missile και το fireball, μέχρι το phantasmal killer, τα εφέ είναι καταπληκτικά. Φωτίζουν το χώρο γύρο τους και μέχρι να τα συνηθίσετε κάθε φορά που θα βλέπετε ένα θα εντυπωσιάζεστε. Κατά τα άλλα τα μοντέλα των παικτών και των τεράτων είναι πολύ όμορφα όπως και τα διάφορα τοπία μέσα στην πόλη αλλά και στις περιοχές όπου κάνετε quests. Το μόνο που δεν μας άρεσε τόσο είναι τα πολλά χρώματα που έχουν χρησιμοποιηθεί. Πραγματικά μερικές φορές θα νομίζετε ότι βρίσκεστε σε χρωματοπωλείο ή σε γκαλερί της Δέσποινας Μιραράκη. Προφανώς για να προσεγγιστούν και οι μικρότεροι σε ηλικία παίκτες, οι developers αποφάσισαν να δώσουν ένα πολύχρωμο και χαρμόσυνο τόνο στα γραφικά. Ένα καλό στοιχείο είναι η διαφοροποίηση μεταξύ ίδιων αντικειμένων. Μια full plate πανοπλία που βρήκατε κάπου δεν σημαίνει ότι θα είναι ακριβώς ίδια με όλες τις άλλες full plate που κυκλοφορούν στο παιχνίδι. Το πόσο εντυπωσιακό θα είναι το αντικείμενο εξαρτάται από το πού το βρήκατε. Όσο πιο μεγάλου level είναι η περιπέτεια που προσπαθείτε να ολοκληρώσετε, τόσο πιο εντυπωσιακό θα είναι και το loot που θα λάβετε.
Ήχος – Μουσική
Δεν μπορούμε να πούμε ότι εντυπωσιαστήκαμε από τα ηχητικά εφέ του DDO. Είναι καλοφτιαγμένα και στο επίπεδο ενός σύγχρονου παιχνιδιού αλλά δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο. Βέβαια όπως έχουμε ξαναπε,ί το να διαπρέψει ένα παιχνίδι σε αυτόν τον τομέα είναι αρκετά δύσκολο μιας και ο μέσος gamer δεν δίνει και τόση σημασία στα ηχητικά εφέ. Υπάρχουν πάντως όλα τα...απαραίτητα, όπως κραυγές, φωνές, εκρήξεις από τα spells κλπ. Αυτό που δεν υπάρχει είναι verbal components για τα spells, τα λόγια που λέει ο χαρακτήρας, δηλαδή όταν ετοιμάζεται να κάνει ένα ξόρκι. Βέβαια αν υπήρχαν όλα αυτά και ήσασταν σε μια ομάδα με πάνω από 2 spell casters, θα σας έπιανε πονοκέφαλος οπότε ορθός δεν τα έβαλαν. Η μουσική κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα και καταφέρνει να σας “πορώσει” όσο χρειάζεται στις μάχες ή να σας μεταφέρει μια κατάσταση ηρεμίας όταν βρίσκεστε σε κάποια ταβέρνα. Πάντως γενικά περνάει απαρατήρητη και δεν είναι από τις μουσικές παιχνιδιών που θα σας καρφωθούν στο μυαλό και θα τις σιγοτραγουδάτε όπου και αν πάτε.
Gameplay
Το DDO όσο αφορά στον τρόπο που χειριζόμαστε τον χαρακτήρα μας χρησιμοποιεί εν μέρη τη δοκιμασμένη συνταγή του “επιλέγω το στόχο μου και πατάω κουμπιά για special attacks”. Δηλαδή “κλειδώνουμε” το στόχο και μετά εκτελούμε πάνω του τις διάφορες επιθέσεις μας. Όταν λέμε εν μέρη εννοούμε ότι αυτή η μέθοδος, που είναι χαρακτηριστική των περισσότερων σύγχρονων mmorpg, χρησιμοποιείται αυτούσια μόνο από τους spell casters και τους χρήστες τόξων και άλλων missile weapons. Οι melee χαρακτήρες που πολεμάνε σώμα με σώμα τον εχθρό κινούνται λίγο διαφορετικά. Στην ουσία εσείς πατάτε το κουμπί για επίθεση και ο χαρακτήρας σας θα κινήσει επιθετικά το όπλο του ανεξάρτητα από το αν υπάρχει κάποιος εχθρός κοντά. Αν είστε αρκετά κοντά σε κάποιον εχθρό και κοιτάτε και προς τη σωστή κατεύθυνση τότε θα τον χτυπήσετε. Βέβαια αυτό εξαρτάται και από παράγοντες όπως το πόσο καλοί είστε στην επίθεση και τι πανοπλία φοράει ο αντίπαλος, αλλά σε γενικές γραμμές το σύστημα δουλεύει με αυτόν τον τρόπο. Υπάρχει πάντως και η επιλογή auto attack που στην ουσία κάνει και τους melee χαρακτήρες να μάχονται με το σύστημα που αναφέραμε πρώτα αλλά προσωπικά βρίσκω την μάχη πολύ πιο ενδιαφέρουσα χωρίς auto attack. Δυστυχώς το DDO είναι ένα πολύ ρηχό παιχνίδι αφού το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να αναλαμβάνεις να διεκπεραιώσεις ποικίλες αποστολές τις οποίες σου αναθέτουν οι NPCs που είναι διασκορπισμένοι στην μια και μοναδική πόλη που υπάρχει. Όλος ο κόσμος του παιχνιδιού είναι χωρισμένος σε ζώνες και όλες οι περιπέτειες είναι μέσα σε instances. Αυτό που κατάφεραν δηλαδή οι developers είναι να φτιάξουν ένα massive multiplayer παιχνίδι χωρίς το... massive. Στην ουσία παίζεις με άλλα 5 άτομα που είναι το party σου και αυτό είναι όλο. Ανάγκη για επαφή με άλλους παίκτες για άλλο λόγο εκτός από grouping δεν υπάρχει μιας και δεν υπάρχει ούτε crafting, ώστε να θέλεις να πουλήσεις αντικείμενα, ούτε PvP! Η αλήθεια είναι πως το PvP με τους κανόνες του D&D θα ήταν δύσκολο να ισορροπηθεί και για παράδειγμα ένας πρώτου level wizard δεν θα μπορούσε με τίποτα να σκοτώσει έναν πρώτου level paladin. Αντίστοιχα στο level 10 οι ρόλοι αντιστρέφονται και ο wizard γίνετε πολύ πιο δυνατός από τον paladin. Θα μπορούσαν όμως να συμπεριλάβουν στο παιχνίδι κάποιας μορφής group pvp όπου θα μετρούσε η ισορροπία της ομάδας και όχι του κάθε παίκτη μεμονωμένα.
Αποστολές
Όπως θα περιμέναμε από ένα παιχνίδι που έχει σχέση με το D&D, οι χαρακτήρες μας βελτιώνονται λαμβάνοντας experience και ανεβαίνοντας levels. Τα experience αυτά, τα κερδίζουν ολοκληρώνοντας αποστολές τις οποίες όπως προείπαμε μας αναθέτουν διάφοροι NPCs που συναντάμε μέσα στην πόλη Stormreach αλλά και μέσα σε άλλα quests. Μια διαφοροποίηση του D&D από τα περισσότερα mmorpg είναι ότι τα experience δεν τα κερδίζουμε για κάθε εχθρό που σκοτώνουμε. Αντίθετα τα κερδίζουμε με την ολοκλήρωση της κάθε αποστολής. Μπορεί δηλαδή να ξεκινήσουμε μια αποστολή, να φτάσουμε μέχρι τον τελικό εχθρό και επειδή δεν καταφέραμε να τον σκοτώσουμε να μην πάρουμε ούτε μισό xp, αντίθετα να χάσουμε κιόλας αφού κάθε φορά που πεθαίνει ο χαρακτήρας μας, χάνουμε 50 xp για κάθε level του. Η όλη φιλοσοφία του experience system είναι εμπνευσμένη από το D&D όπου ανταμείβεται σε γενικές γραμμές η επίτευξη ενός στόχου και όχι το ανούσιο σφάξιμο τεράτων. Οι αποστολές που έχει το παιχνίδι είναι αρκετές αλλά δυστυχώς όχι τόσες που να μας επιτρέπουν να κάνουμε την κάθε μια λίγες φορές και να περνάμε σε επόμενη. Θα δείτε ότι υπάρχουν αποστολές που θα πρέπει να κάνετε δεκάδες φορές είτε γιατί δίνουν πολλά experience είτε γιατί ο τελικός εχθρός, που θα αντιμετωπίσετε σε αυτές, υπάρχει περίπτωση να δώσει κάποιο καλό αντικείμενο. Επίσης, ο κάθε εχθρός μέσα σε μία περιπέτεια δεν δίνει το πολυπόθητο loot. Υπάρχουν κάποια σεντούκια διασκορπισμένα μέσα στο μέρους όπου λαμβάνει χώρα η αποστολή και ανοίγοντάς τα θα μπορέσετε να πάρετε από μέσα διάφορα αντικείμενα. Εδώ να αναφέρω ότι στα σεντούκια αυτά, όπως και σε άλλα σημεία, ίσως υπάρχουν παγίδες οπότε ένας rogue είναι πάντα απαραίτητος. Γενικά η επιτυχία της ομάδας στην εκάστοτε αποστολή εξαρτάτε από την καλή κατανομή των classes και την καλή οργάνωση.
Επίλογος
Δυστυχώς η πρώτη μεταφορά του D&D στον κόσμο των mmorpg μπορεί να χαρακτηριστεί στην καλύτερη περίπτωση μέτρια. Όλα αυτά τα στοιχεία που κάνουν το D&D μοναδικό, όπως η ελευθερία κινήσεων, οι μαγευτικές ιστορίες και η αλληλεπίδραση με τους άλλους παίκτες, απουσιάζουν. Το μόνο που μένει είναι ένα ατελείωτο dungeon crawl με σκοπό την κατάκτηση του ανώτερου level και του καλύτερου εξοπλισμού.
Θετικά:
- Όμορφα γραφικά και εφέ
- Το μαθαίνετε εύκολα
- Πρωτότυπες περιπέτειες
Αρνητικά:
- Δεν υπάρχει τίποτε άλλο να κάνετε πέρα από τα quests
- Μικρή αντοχή στο χρόνο
- Απουσία πάσης φύσεως PvP
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 7
Gameplay: 7
Αντοχή: 6
Γενικά: 7
Ένα πολυαναμενόμενο παιχνίδι το οποίο (μη αναμενόμενα) μας προσγείωσε ανώμαλα. Σε κάθε περίπτωση, εν όψει των free trials, αξίζει να αφιερώσετε κάποιες ώρες μαζί του.
Βαγγέλης Καλαϊτζής