- Reviews
- Tales of Vesperia: Definitive Edition
Tales of Vesperia: Definitive Edition
HotH κλασική "ιστορία" της Bandai Namco επιστρέφει πλήρως ανανεωμένη.
H κλασική "ιστορία" της Bandai Namco επιστρέφει πλήρως ανανεωμένη.
To Tales of Vesperia, αν και κυκλοφόρησε το 2009, παραμένει αγαπητό στους πιστούς ακόλουθους της σειράς Tales της Bandai Namco. Χωρίς αμφιβολία πρόκειται για μια κομβική κυκλοφορία στην μακρόχρονη πορεία της σειράς, η οποία μετρά 16 συνολικά κεφάλαια, αφού ήταν το πρώτο Tales που κυκλοφόρησε στις οικιακές κονσόλες έβδομης γενιάς. Λίγους μήνες μετά την ευρωπαϊκή κυκλοφορία του στο Xbox 360, η Bandai Namco μετέφερε το Tales of Vesperia στο PS3, ωστόσο η μεταφορά αυτή έλαβε χώρα μόνο εντός Ιαπωνικών συνόρων. Το εν λόγω port για την κονσόλα της Sony περιελάμβανε αρκετό νέο περιεχόμενο, καθώς είχε δύο περισσότερους playable χαρακτήρες (Flynn και Patty Fleur) και τα διπλά περίπου voice-overs σε σύγκριση με την αρχική έκδοση του παιχνιδιού για το Xbox 360.
Εδώ και χρόνια οι φίλοι της σειράς προσπαθούσαν να παρακινήσουν την Bandai Namco να μεταφέρει την PS3 έκδοση του Tales of Vesperia στη Δύση, αλλά φέτος οι προσευχές τους εισακούστηκαν. Στα πλαίσια της συμπλήρωσης 10 χρόνων από την κυκλοφορία του Tales of Vesperia, η Bandai Namco κυκλοφόρησε την Definitive Edition του, η οποία όχι μόνο περιλαμβάνει το εξτρά περιεχόμενο που είχαμε δει στην Ιαπωνική έκδοσή του για το PS3, αλλά παράλληλα τρέχει στα 1080p/60fps. Η κυκλοφορία αυτή έρχεται να μας υπενθυμίσει τους λόγους για τους οποίους το Tales of Vesperia χαρακτηρίζεται ως το πλέον “κλασικό” κεφάλαιο της σειράς και ένα από τα καλύτερα JRPG της περασμένης δεκαετίας.
Η ζωή μέσα στα τείχη
Η 10η “ιστορία” της Namco Tales Studio εκτυλίσσεται στην Terca Lumireis, μια ήπειρο που στηρίζει την προστασία και την ευημερία της σε μια μαγική πηγή ενέργειας που ονομάζεται “aer". Με τη σειρά της η ουσία αυτή τροφοδοτεί τα Blastia, τα τεχνουργήματα μιας αρχαίας φυλής, τα οποία πλέον χρησιμοποιούνται για την προστασία των μεγαλύτερων πόλεων της Terca Lumireis. Μέσω των Blastia ενεργειακά τείχη περιβάλλουν τις μεγαλουπόλεις της ηπείρου, προστατεύοντάς της από τις ορδές των τεράτων. Πέρα από την προστασία μιας πόλης, τα Blastia χρησιμοποιούνται και στις διάφορες υποδομές της. Για παράδειγμα, το σύστημα ύδρευσης τους εξαρτάται και αυτό με τη σειρά του από το ανάλογο Blastia.
O λόγος που κάνουμε αυτή τη αναφορά στο σύστημα ύδρευσης σχετίζεται άμεσα με την πλοκή του Tales of Vesperia, αφού στην αρχή της ιστορίας μια βλάβη στο σύστημα αυτό οδηγεί τον Yuri Lowell, να αναζητήσει ένα νέο Blastia. Γενικώς η Namco Tales Studio θέτει διάφορους κοινωνικούς προβληματισμούς στις δημιουργίες της και στην προκειμένη περίπτωση από πολύ νωρίς επικεντρώνεται στην πάλη των τάξεων και τις κοινωνικές ανισότητες. Βλέπετε η βλάβη στο σύστημα ύδρευσης επικεντρώνεται στην περιοχή της πόλης όπου ζουν οι πληβείοι (Lower Quarter) και ως εκ τούτου κανείς από τους ευγενείς ή τους Imperial Knights δεν ενδιαφέρεται για να λύσει το πρόβλημα.
Εξίσου νωρίς ξεκινά και η σκιαγράφηση του Yuri, κεντρικού πρωταγωνιστή της ιστορίας, ο οποίος αποδίδεται ως ένας προστάτης των αδυνάτων που παλεύει για την απόδοση δικαιοσύνης. Το story του Tales of Vesperia μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα αξιομνημόνευτο και να στερείται σημαντικών ανατροπών, ωστόσο οι χαρακτήρες του, αρχής γενομένης με τον Yuri, αφήνουν εκ διαμέτρου αντίθετες εντυπώσεις. Ο παίκτης σύντομα θα ταυτιστεί με τον πρωταγωνιστή και θα αρχίσει να συμπάσχει μαζί του. Πέρα από τη “σύνδεσή” σας με τον κεντρικό ήρωα θα νιώσετε συμπάθεια και για τους υπόλοιπους χαρακτήρες που τον πλαισιώνουν, όπως την καλοκάγαθη Estelle και τον σκύλο Repede. Στην περίπτωση του Repede δεν μιλάμε για ένα κατοικίδιο, αλλά για έναν νοήμων σκύλο που κουβαλά ανάμεσα στα δόντια του μια πίπα!
Τα JRPG γενικότερα υιοθετούν ένα αργό ύφος αφήγησης που πολλές φορές αποθαρρύνει τους αμύητους. Κακά τα ψέμματα όταν πρέπει να παρακολουθήσεις συνεχόμενους μακρόσυρτους διάλογους είναι πολύ λογικό να κουραστείς. Το θέμα βέβαια είναι τι περιεχόμενο έχουν αυτοί οι διάλογοι. Πράγματι η αφήγηση του Tales of Vesperia είναι βραδεία, εντούτοις οι διάλογοι, τα cutscenes και τα skits (συζητήσεις μεταξύ δύο ή περισσότερων χαρακτήρων, τις οποίες μπορείτε να παρακολουθήσετε προαιρετικά) έχουν ένα δισήμαντο ρόλο, αφού αποκαλύπτουν σταδιακά το πλούσιο lore του παιχνιδιού και παράλληλα “αναπτύσσουν” τους χαρακτήρες. Κάθε δε πληροφορία που σας παρέχεται είναι ζωτική και σας επιτρέπει να κατανοήσετε καλύτερα τον κόσμο και τα κίνητρα των διαφόρων χαρακτήρων και NPC.
Fighting RPG
Από την εποχή του Tales of Phantasia, η Namco Tales Studio είχε φροντίσει να δώσει μια ξεχωριστή ταυτότητα στο σύστημα μάχης της σειράς, η οποία παρέμεινε αμετάβλητη ακόμη και μετά την μετάβασή της στις τρεις διαστάσεις. Το “Evolved Flex-Range Linear Motion Battle System” που χρησιμοποιείται εδώ αποτελεί πρακτικά μια παραλλαγή του Linear Battle System που είδαμε στα Tales of Phantasia και Tales of Destiny του Super NES και του PS1. H βασική διαφορά είναι ότι πλέον δεν κινείστε αποκλειστικά στον οριζόντιο άξονα, αλλά αντίθετα έχετε πλήρη ελευθερία κινήσεων στις 3D αρένες που εκτυλίσσονται οι μάχες.
Εάν έχετε κουραστεί από τα παραδοσιακά turn-based JRPG, τότε θα βρείτε εδώ τη νέα αδυναμία σας.
Το όλο σύστημα θυμίζει περισσότερο Fighting παρά RPG, καθώς χρησιμοποιείτε συνδυασμούς των βασικών και των special (Artes) επιθέσεων σας για να κατατροπώσετε τους αντιπάλους σας. Στην πορεία όταν μάθετε περισσότερα Artes θα σας δοθεί η δυνατότητα να τα κάνετε map στον αναλογικό μοχλό σας για να έχετε ταχύτερη και πιο εύκολη πρόσβαση σε αυτά. Το σύστημα μάχης έχει τεράστιο βάθος, καθώς σταδιακά θα πρέπει να αρχίζετε να συνδυάζετε τις επιθέσεις σας με αυτές των συμμάχων σας που ελέγχονται από τη CPU για να εκτελέσετε όλο και πιο περίπλοκα combos. Δυστυχώς όλα αυτά θα πρέπει να τα μάθετε στην πράξη, καθώς τα “φτωχά” tutorials δεν σας βοηθούν να εγκλιματιστείτε.
Η συμμαχική Α.Ι κρίνεται επιεικώς μέτρια, ωστόσο μπορείτε να την τροποποιήσετε από το tactics μενού για να έχετε λίγο καλύτερα αποτελέσματα. Η χαμηλή ανταγωνιστικότητα των συμμάχων σας σε συνδυασμό με τον υψηλό βαθμό πρόκλησης και τα κάπως “άδικα” πρώτα boss fights είναι πολύ πιθανόν να σας αναγκάσουν να ρίξετε το επίπεδο δυσκολίας στο Easy στις πρώτες ώρες του playthrough σας. Αργότερα βέβαια όταν κατανοήσετε καλύτερα τους μηχανισμούς της μάχης και αποκτήσετε πρόσβαση σε περισσότερα Artes και καλύτερα αντικείμενα (υπάρχει η δυνατότητα για crafting) θα είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε κάθε πρόκληση.
Η περιέργεια, η υπομονή και η αφοσίωση ανταμείβονται
Μιας και αναφερθήκαμε στο crafting να προσθέσουμε ότι μπορείτε να δημιουργήσετε νέο και καλύτερο εξοπλισμό (σε σύγκριση με αυτόν που πωλείται από τους vendors), να αναβαθμίσετε τον ήδη υπάρχον ή να δημιουργήσετε χρήσιμα consumables που αναπληρώνουν τα hit points και τα technical points (απαραίτητα για την χρήση των διαφόρων Artes). Επιπροσθέτως υπάρχει η δυνατότητα να μαγειρέψετε -αν και εφόσον έχετε μάθει τα απαραίτητα recipes- διάφορα φαγητά, τα οποία σας χαρίζουν χρήσιμα buffs.
H συλλογή των απαραίτητων resources είναι άμεσα συνυφασμένη με το κομμάτι του exploration. Στον world map υπάρχουν σημεία που μπορείτε να συλλέξετε σπάνια materials, ενώ σε όλα τα dungeons υπάρχουν -επιμελώς κρυμμένα ή ακόμη και σε κοινή θέα- σεντούκια με άφθονο loot. To Tales of Vesperia γενικώς ανταμείβει τον παίκτη που θα πάρει τον χρόνο του και θα ξεψαχνίσει κάθε περιοχή πριν μεταβεί στην επόμενη. Για να επιτύχετε δε το πολυπόθητο 100% completion θα χρειαστεί να αφιερώσετε περισσότερες από 150 ώρες και να πραγματοποιήσετε 2-3 playthroughs. Πολλά πάντως side quests ή προαιρετικά dungeons είναι τόσο καλά “κρυμμένα” που θα χρειαστεί να καταφύγετε σε κάποιο guide για να δείτε πως θα μπορέσετε να αποκτήσετε πρόσβαση σε αυτά. Εν τω μεταξύ, η προσθήκη κάποιων εξτρά αποστολών, καθώς και των δύο νέων playable χαρακτήρων σας δίνουν το απαραίτητο κίνητρο για να πιάσετε ξανά στα χέρια σας το Tales of Vesperia και να αφιερώσετε πάνω από 100 ώρες από τον χρόνο σας, ακόμη κι αν είχατε ασχοληθεί μαζί του στο Xbox 360.
Στέκεται ακόμη σε ικανοποιητικά επίπεδα
Η Definitive Edition του Tales of Vesperia σας δίνει την ευκαιρία να απολαύσετε την δημιουργία της Namco Tales Studio στα 1080p/60fps με το πρωτότυπο ιαπωνικό voice acting. Λόγω των cel-shaded γραφικών το Tales of Vesperia θα λέγαμε ότι άντεξε στην πάροδο του χρόνου, ωστόσο η αύξηση της ανάλυσης στα 1080p είναι αν μη τι άλλο καλοδεχούμενη. Κάποια textures πάντως εξακολουθούν να μαρτυρούν τα σημάδια της ηλικίας τους. Δεν θα πρέπει δε να ξεχνάμε ότι αυτό ήταν το πρώτο game της σειράς που βγήκε στις κονσόλες έβδομης οικιακής γενιάς και ως εκ τούτου οι developers δεν είχαν ακόμη εξοικειωθεί με το hardware.
Εξίσου καλοδεχούμενη είναι και η προσθήκη του ιαπωνικού voice acting, ειδικά από την στιγμή που υπάρχουν κάποιες ατασθαλίες στα αγγλικά voice-overs που συνοδεύουν το εξτρά περιεχόμενο της PS3 έκδοσης, το οποίο όπως προαναφέραμε έχει μεταφερθεί στην Definitive Edition του παιχνιδιού. Το πρόβλημα είναι ότι στα νέα voice-overs έχουν επιστρατευτεί νέοι ηθοποιοί, οι οποίοι προσπαθούν να μιμηθούν την φωνή και την χροιά των πρωταρχικών ηθοποιών. Το όλο εγχείρημα δεν χρειάζεται ιδιαίτερο σχολιασμό, αφού είναι προφανώς καταδικασμένο εκ της γεννήσεως του σε αποτυχία. Στο κομμάτι του soundtrack, τα νέα μουσικά themes είναι -ευτυχώς- αξιοπρεπή και συμπληρώνουν αρμονικά τις πρωτότυπες μελωδίες του βετεράνου Motoi Sakuraba.
Yuri ζεις, εσύ μας οδηγείς
Έχουν περάσει 10 ολόκληρα χρόνια από τη στιγμή που ταξιδέψαμε για πρώτη φορά στην Terca Lumireis, ωστόσο το Tales of Vesperia άντεξε στην πάροδο του χρόνου και δικαίως μνημονεύεται ως ένα εκ των κορυφαίων κεφαλαίων της σειράς. Η παρούσα Definitive Edition ανταποκρίνεται ως επί τω πλείστον (μας τα χάλασε λίγο στο voice acting) στις προσδοκίες μας και μας αποζημιώνει για την υπομονή που επιδείξαμε μέχρι να χαρούμε το εξτρά περιεχόμενο του παιχνιδιού, το οποίο εδώ και μια δεκαετία αποτελούσε προνόμιο των Ιαπώνων παικτών. Αν θέλετε και εσείς να “ζήσετε” ένα από τα καλύτερα JRPG των τελευταίων ετών και να μυηθείτε στη σειρά τότε η απόκτηση του Tales of Vesperia: Definitive Edition είναι μονόδρομος.
Θετικά:
- 1080p/60fps
- Υπέροχη αφήγηση
- Αξιομνημόνευτοι χαρακτήρες
- Διασκεδαστικό real time σύστημα μάχης
- Τεράστια διάρκεια
- Υψηλός βαθμός πρόκλησης
- Πληθώρα προαιρετικών αποστολών
Αρνητικά:
- “Φτωχά” tutorials
- Ατασθαλίες στα νέα αγγλικά voice-overs
- Ελαφρώς κοινότυπο σενάριο που στερείται εκπλήξεων και ανατροπών
- Μέτριο συμμαχικό Α.Ι
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 7.5
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 9.5
Γενικά: 8
Παρά την πάροδο του χρόνου παραμένει ακμαίο και υπόσχεται δυνατές συγκινήσεις στους λάτρεις των JRPG.
Ανδρέας Γρυπάρης
Comments