- Reviews
- Ys VIII: Lacrimosa of Dana
Ys VIII: Lacrimosa of Dana
HotΝαυαγήσαμε αλλά δεν “μασήσαμε” και τα τέρατα σκορπίσαμε.
Ναυαγήσαμε αλλά δεν “μασήσαμε” και τα τέρατα σκορπίσαμε.
Τα 30 χρόνια ακούγονται πολλά αλλά στην πραγματικότητα εξανεμίζονται προτού το καταλάβουμε. Τρανό παράδειγμα του γοργοπόδαρου χρόνου είναι η σειρά των Ys που γιόρτασε πρόσφατα την τριακονταετή επέτειό της με το Ys VIII: Lacrimosa Of Dana, τον όγδοο επίσημο τίτλο της. Στον ρόλο του πρωταγωνιστή επανεμφανίζεται ο νεαρός Adol Christin, αφοσιωμένος λάτρης της περιπέτειας και ακολουθούμενος από διαβολική τύχη που τον τοποθετεί πάντοτε στο επίκεντρο κοσμοϊστορικών γεγονότων.
Η πλοκή του Ys VIII: Lacrimosa Of Dana τοποθετείται χρονικά πριν από τα γεγονότα του Ys Seven. O Adol, παρέα με τον φίλο του Dogi, ταξιδεύουν προς την Afrocan continent πάνω στο επιβατικό πλοίο Lombardia. Το ταξίδι τους διακόπτεται βιαίως από την επίθεση ενός γιγάντιου καλαμαριού και ο ήρωας, μαζί με όλους τους επιβάτες, ξεβράζεται στο Seiren Island. Μια Οδύσσεια αρχίζει για τους επιζώντες οι οποίοι χτίζουν πρόχειρη βάση και αρχίζουν την εξερεύνηση του νησιού, ενός τόπου γεμάτου τέρατα και επτασφράγιστα μυστικά.
Ναυαγοί στο νησί των τεράτων
Το αν έχουμε παίξει ή όχι τα προηγούμενα Ys δεν αποτελεί προϋπόθεση για να απολαύσουμε το όγδοο μέρος της σειράς. Επικροτούμε την ευρηματικότητα των game designers να μας συστήσουν όλα τα πρόσωπα του δράματος στην αρχική περιήγησή μας πάνω στο πλοίο. Οι χαρακτήρες, playable και μη, ενσωματώνουν όλα τα στερεότυπα της anime - manga κουλτούρας και μας διασκεδάζουν πολύ με τα καμώματά τους. Σιωπηλοί ήρωες, φωνακλάδες, ψωνισμένοι ευγενείς, κορίτσια που αντιδρούν στα πάντα, συνεσταλμένες κοπέλες, κοριτσάκια που μας ξετρελαίνουν με τις σκανταλιές τους κ.ο.κ. Σύντομα βαφτίσαμε το νησί μας “Το νησί του δόκτορ... Μωρό”, όχι μόνο επειδή λατρεύουμε την ιστορία του Γουέλς αλλά γιατί πάνω στο νησί έχει πολλά “μωρά”, τρισχαριτωμένα κορίτσια των οποίων χαιρόμασταν να παρακολουθούμε τα καμώματά τους. Ενώ το πεδίο δράσης μας είναι περιορισμένο πάνω σε ένα κομμάτι γης στην μέση του πουθενά, το σενάριο καλύπτει άφθονες σελίδες διαλόγων και λαογραφίας του μέρους. Παράλληλα με τις ιστορίες των ναυαγών που εξελίσσονται από quest σε quest, γινόμαστε μάρτυρες της ιστορίας του νησιού μέσα από τα μάτια της μικρούλας Dana και μαθαίνουμε για τα κατακλυσμιαία γεγονότα που σφράγισαν το πεπρωμένο ενός ολόκληρου πολιτισμού. Οι game designers έχουν ονοματοδοτήσει απολαυστικά τα πάντα, αλλάζοντας τα γράμματα και την θέση τους σε λέξεις όπως Αφρική, Σειρήνες, Ελλάδα, Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία κ.ο.κ. Η ανάπτυξη των χαρακτήρων είναι διαρκής, οι διάλογοι μας αρέσουν παρά τα στερεότυπα και μας δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα.
Δεν έχουμε συνηθίσει να παλεύουμε σε περιορισμένα, σχεδόν κλειστοφοβικά settings. Θέλουμε τα JRPG μας να προσφέρουν τεράστιους κόσμους, χώρες ολόκληρες για να ταξιδέψουμε και να εξερευνήσουμε. Το Ys VIII: Lacrimosa Of Dana αδιαφορεί για τις παραπάνω προσδοκίες και μας φυλακίζει μαζί με τους χαρακτήρες του σε ένα νησί στην μέση του πουθενά. Ευτυχώς το νησί δεν είναι καμία ξέρα με 100 μέτρα διάμετρο, μοιάζει περισσότερο με χερσόνησο και χωρίζεται σε πάρα πολλές περιοχές, γεμάτες τέρατα και λαχταριστό πλιάτσικο. Βρήκαμε υπέροχη την διασπορά ορόσημων σε όλο το νησί, φυσικών θαυμάτων που ξεχωρίζουν με την ομορφιά τους και καλούμαστε να τα ανακαλύψουμε. Ο χάρτης που απεικονίζει τα πάντα είναι πολύ αναλυτικός και χωρίζεται σε επίπεδα που καλύπτουν την γενικότερη περιοχή και εστιάζουν κατόπιν στο σημείο που κινούμαστε.
Εικονίδια στολίζουν τα σημαντικά πράγματα πάνω στον χάρτη δηλαδή τους εχθρούς, τις πρώτες ύλες, τα σεντούκια και τα σημεία όπου μας οδηγεί ένα quest. Η μετακίνησή μας είναι άνετη με τις μαγικές πέτρες που μας τηλεμεταφέρουν στα μέρη που θέλουμε ενώ πολλά camps προσφέρουν μέρος για μαγείρεμα και δωρεάν ανανέωσης της ενέργειας. Τα Χ που βλέπουμε στον χάρτη δημιουργούν σφίξιμο στην καρδιά μας. Είναι εμπόδια που αποκλείουν ολόκληρες περιοχές από την εξερεύνηση μέχρι να αποκτήσουμε αρκετούς ναυαγούς για να τα μετακινήσουν. Είναι ενοχλητικά αλλά καλύπτουν με μυστήριο μεγάλα τμήματα του χάρτη, αντισταθμίζοντας την άψογη πληροφόρηση που μας παρέχει.
Η σημαντικότερη αποστολή μας in game είναι η συγκέντρωση των επιζώντων του ναυαγίου στο Castaway Village, την βάση μας. Οι επιζώντες ισοδυναμούν με πολύτιμους πόρους που μας βοηθούν τρομακτικά στο πελώριο έργο που αναλάβαμε. Το χτίσιμο της βάσης δεν έχει βάθος καθώς οι NPCs αναλαμβάνουν αυτόματα το πόστο που ταιριάζει στο ταλέντο τους. Η διαχείριση των πόρων που μας προσφέρουν όμως διαθέτει βάθος και ποικιλία. Οι πρώτες ύλες στο νησί είναι περιορισμένες και τα καλύτερα αντικείμενα χρειάζονται τις σπανιότερες ανάμεσά τους. Αμέσως έχουμε σοβαρό λόγο να σφυροκοπάμε όποιο πλάσμα βρεθεί μπροστά μας και να συλλέγουμε πόρους από δέντρα, πέτρες και λουλούδια. Η αναζήτηση πόρων ευνοεί την εξερεύνηση και μας βάζει να μελετήσουμε τον ενσωματωμένο οδηγό τεράτων ώστε να ξέρουμε ποιο τέρας ρίχνει το item που ψάχνουμε.
Ο ζωτικός εξοπλισμός είναι οι αναβαθμισμένες πανοπλίες και τα όπλα που μας κατασκευάζουν οι επιζώντες μόλις τους παρέχουμε τα απαιτούμενα υλικά. Όλα τους είναι απαραίτητα για την επιβίωση μας, μαζί με έναν σημαντικό αριθμό από healing items φυσικά. Τα τελευταία δεν υπάρχουν στην αφθονία που ίσως θα θέλαμε, με αποτέλεσμα να προσέχουμε ιδιαίτερα την κατανάλωσή τους. Τα revive items μάλιστα εξαφανίζονται εν ριπή οφθαλμού σε ένα δύσκολο boss και μας κάνουν να αγωνιούμε συχνά για την έκβαση της μάχης. Επειδή το νησί είναι γεμάτο κινδύνους και το health ανεπαρκές, εκτιμήσαμε την ικανότητα των χαρακτήρων μας να αυτοθεραπεύονται μόλις τους αφήσουμε ακίνητους σε ανοικτό χώρο. Το adventure gear είναι ο βοηθητικός εξοπλισμός που δίνει πρόσβαση σε απάτητα μέρη και τον αποκτούμε σε συγκεκριμένα σημεία της περιπέτειας. Είναι το κλειδί που ξεκλειδώνει τοπία τα οποία βασανίζουν την φαντασία μας, τα βλέπουμε από μακριά αλλά δεν έχουμε τρόπο να τα προσεγγίσουμε χωρίς ειδικά γάντια για σκαρφάλωμα κληματσίδων, μπότες για να περπατάμε στα λασπόνερα και άλλα πολλά. Η διαχείριση του εξοπλισμού είναι απλή και πολύ εύκολη, μόνο τα συστατικά του crafting σηκώνουν σκέψη και σχεδιασμό.
Είμαστε η πρώτη και η τελευταία γραμμή άμυνας
Τα Raids είναι ένα απότομο τράβηγμα της ομάδας μας από την πρώτη γραμμή της μάχης και επαναφοράς της στην αφετηρία. Μας εξοργίζουν στις προχωρημένες αποστολές όταν, ενώ έχουμε σαρώσει μια περιοχή από τέρατα με πολύ κόπο, τηλεμεταφερόμαστε στην βάση και κατόπιν, επιστρέφουμε στο ίδιο σημείο αντιμετωπίζοντας τα από την αρχή. Το respawning είναι βαρβάτο και ακαριαίο εφόσον αλλάξουμε περιοχή. Δεν μας “χαλάει” καθόλου φυσικά διότι ο αριθμός των θυμάτων εξασφαλίζει μεγιστοποίηση των levels και των skills μας. Μπορούμε να αγνοήσουμε τα Raids αφήνοντας τους NPCs στην βάση να τα βγάλουν πέρα με την επιδρομή αλλά φυσικά δεν το κάνουμε ποτέ. Στο Raid δοκιμάζουμε και δυναμώνουμε τα skills μας γνωρίζοντας ότι είμαστε άτρωτοι, ότι η ενέργειά μας ανανεώνεται αστραπιαία. Είναι αμυντικές αποστολές που μας προπονούν στην αντιμετώπιση πολλαπλών απειλών ταυτόχρονα, απειλών από τον αέρα, την θάλασσα και την στεριά. Μας χαρίζουν μεγάλο αριθμό αντικειμένων που θα εξαργυρώσουμε με αναβάθμιση του εξοπλισμού και απόκτηση πολύτιμων items.
Την εξερεύνηση των τοπίων κοντράρει σε ευχαρίστηση η εξερεύνηση των ξεχωριστών προσωπικοτήτων που μας συντροφεύουν στην περιπέτεια.
Έχουμε συνηθίσει να διοικούμε τριάδες στα JRPGs δεν μας ξάφνιασε λοιπόν ο περιορισμός της ομάδας μας στα τρία μέλη που επιτάσσει το Ys VIII: Lacrimosa Of Dana. Στην περίπτωσή του μάλιστα έχει και σοβαρό λόγο. Οι χαρακτήρες μας μπορούν να προκαλούν ένα από τρία είδη damage ο καθένας, τα blunt, slashing και piercing. Οι περισσότεροι αντίπαλοι είναι ευαίσθητοι σε κάποιο από αυτά συνεπώς μας συμφέρει να τους κοπανάμε με τον ήρωα/ ηρωίδα που το διαθέτει. Εκτός από την πρόσθετη ζημιά που προκαλείται έτσι, ενεργοποιούμε και το χρησιμότατο break mechanic, σπάζοντας ουσιαστικά την εχθρική άμυνα και ζαλίζοντας για μερικά δευτερόλεπτα τον εχθρό. Ενόσω το τέρας βλέπει αστεράκια, το φιλοδωρούμε με ένα συνδυασμό χτυπημάτων που το εξαερώνει στο πι και φι.
Η εναλλαγή των χαρακτήρων εκτελείται αστραπιαία με ένα button, αυξάνοντας σημαντικά την ρευστότητα της μάχης. Οι συγκρούσεις διεξάγονται σε πραγματικό χρόνο και η εξοικείωση με τα controls προηγείται των νικών μας. Η αφθονία αντιπάλων μας επιτρέπει να μάθουμε καλά την εναλλαγή των χαρακτήρων, να εξασκηθούμε στην χρήση των skills, να αξιοποιήσουμε το εύκολο targeting system. Το τελευταίο, παρά την χρησιμότητά του, το σνομπάρουμε αρκετά και γι’ αυτό φταίει η εμφάνιση εικονιδίων στα άκρα της οθόνης. Πρόκειται για ένα σύστημα ανίχνευσης των εχθρών που μας προειδοποιεί για την απόσταση ανάμεσά μας αλλά και το αν ετοιμάζονται να μας πλήξουν. Είναι σκέτη απόλαυση η χρήση των τεσσάρων skills που θεωρούμε σημαντικά και τα έχουμε κατανείμει στα τέσσερα βασικά buttons του χειριστηρίου. Νέα skills γίνονται διαθέσιμα όσο προοδεύουμε στην μάχη και αντικαθιστούμε κάποιο ενεργό αν είναι πιο αδύναμο από αυτά.
Θάνατος με χίλια κοψίματα
Δεν υπάρχει σωστή προσέγγιση αναφορικά με την χρήση τους. Άλλοτε τα χρησιμοποιούμε εναλλάξ θέλοντας να προσδώσουμε θέαμα στην σύγκρουση. Ο χαρακτήρας κοπανά τον αντίπαλο βαρώντας άγρια το έδαφος, στέλνοντάς τον στην συνέχεια στον αέρα, σουβλίζοντας τον κατόπιν, δημιουργεί γενικά μια εντυπωσιακή χορογραφία κινήσεων. Καταδυόμενοι σε ένα σκοτεινό dungeon όμως μπορεί να προτιμήσουμε να ενεργοποιούμε μόνο το ένα skill, εκείνο που, για παράδειγμα, ρίχνει αλλεπάλληλα critical hits σε πλάσματα που δεν γνωρίζουν τι σημαίνει φως. Οι δύο Flash ικανότητες εμπλουτίζουν σημαντικά την εμπειρία μας. Flash Guard και Flash Dodge ενεργοποιούνται πατώντας τα shoulder buttons ένα δευτερόλεπτο προτού φάμε το εχθρικό χτύπημα. Αμφότερα επιβραδύνουν την κίνηση του εχθρού και ανοίγουν τον δρόμο για να τον σαπίσουμε με γρήγορα, αποφασιστικά χτυπήματα.
Το timing είναι δύσκολο, απαιτεί εξοικείωση, γνώση των εχθρικών κινήσεων, δυναμώνει τα gaming skills μας, καθιστά εγκεφαλικότερη την μάχη. Το battle system δεν σταματά στα προαναφερθέντα, συνεχίζει να ενισχύεται με τις extra moves. Λιανίζοντας τέρατα γεμίζει ο μετρητής των extra moves, πανίσχυρων επιθέσεων που μπορούν να ψαλιδίσουν άγρια την health bar ενός boss. Η εκτέλεσή τους μας θύμισε τα λατρεμένα Final Fantasy με το πάγωμα της δράσης, την σωρεία εντυπωσιακών animations και close ups στους χαρακτήρες. Επειδή οι extra moves διανεμήθηκαν στα shoulder buttons που πιέζουμε συχνότατα λόγω των Flash ικανοτήτων, αρκετές φορές τα ενεργοποιούμε σε άκυρες περιστάσεις. Το battle system του Ys VIII: Lacrimosa Of Dana έχει απροσδόκητο βάθος, φτάνει και ξεπερνά εκείνο ενός πρωτοκλασάτου Hack & Slash.
Η κορυφή της τροφικής αλυσίδας του νησιού υπολογίζουμε ότι έχει πάρα πολύ χώρο για νέους υποψήφιους. Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι τα bosses, τα ισχυρότερα τέρατα που αντιμετωπίζουμε, είναι πολυάριθμα. Έχουν την τάση να φανερώνονται μετά από όμορφα cut scenes και να ταράζουν τους καρδιακούς παλμούς μας έως ότου μάθουμε το επιθετικό τους μοτίβο. Συναντήσαμε εύκολα bosses, τόσο εύκολα ώστε το μόνο που τα ξεχώριζε από τα συνηθισμένα τέρατα ήταν το μέγεθος της health bar. Οι επικές μάχες δόθηκαν με τα δύσκολα bosses, με δράκους και μανιακούς δολοφόνους που επιτίθενται απροειδοποίητα και γεμίζουν την οθόνη με θανάσιμες παγίδες. Η συχνότητα των boss fights μας άρεσε πολύ γιατί είναι οι καλύτερες πηγές xp και η συντριβή τους μας προκαλεί την μεγαλύτερη διέγερση, νιώθουμε σαν κυνηγοί που υποτάξαμε τα σπανιότερα θηράματα.
Ο χρόνος στο Ys VIII: Lacrimosa Of Dana κυλάει σαν ορμητικός χείμαρρος. Το ένα mission ακολουθεί το άλλο σε μια αλυσίδα από γεγονότα που ξεσκεπάζουν το fog of war του χάρτη, την ώρα που οι ατελείωτες μάχες μας στέλνουν συχνά πυκνά στις οθόνες των στατιστικών όπου ρυθμίζουμε εξοπλισμό και skills. Με τόσα πράγματα να κάνουμε δεν προλαβαίνουμε να βαρεθούμε ούτε δευτερόλεπτο, παρασυρόμαστε από τον ρυθμό και φτάνουμε να παίξουμε δεκάδες ώρες, νιώθοντας σαν να πέρασαν μερικά λεπτά.
Το Ys VIII: Lacrimosa Of Dana δείχνει να... λαχανιάζει στην προσπάθειά του να φτάσει σε απεικόνιση τα αντίπαλα JRPGs που κατακλύζουν το PS4 με τα εκπληκτικά γραφικά τους. Μας δίνει την εντύπωση ενός remake των αριστουργημάτων που παίξαμε στο PS2 αλλά δεν μας ξενίζει το γεγονός. Οι χαρακτήρες και τα τέρατα είναι άψογα σχεδιασμένα και με μεγάλη φαντασία, τα animations τους πολύ όμορφα χωρίς να είναι τέλεια. Το νησί διαθέτει μοναδικές ομορφιές στην επιφάνειά του, από πανέμορφα δέντρα έως καμινάδες που έχουν δημιουργηθεί από τον φυσικό σχηματισμό των πετρωμάτων. Τα 64 FPS εξασφαλίζουν ότι ο καταιγισμός ειδικών εφέ και animations στις μάχες και τα slow motion εκτελούνται χωρίς καθυστέρηση, χωρίς διακοπές ακόμα και όταν έχουμε απέναντί μας ένα boss που πιάνει την μισή οθόνη. Η κάμερα είναι ευέλικτη και καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες μας για γρήγορη αλλαγή οπτική γωνίας.
Το voice acting εκφράζει ικανοποιητικά τις διαθέσεις των χαρακτήρων αλλά μας ξενερώνει η αποδυνάμωση του σημαντικού αυτού μέσου εξαιτίας περιορισμένου προϋπολογισμού. Πως αλλιώς θα δικαιολογήσουμε τον τεράστιο αριθμό διαλόγων που βασίζονται στο κείμενο ενώ οι φωνές των voice actors βουβαίνονται; Για την μεγιστοποίηση της απόλαυσης του Ys VIII: Lacrimosa Of Dana επιβάλλονται υψηλής ποιότητας ακουστικά ή σοβαρό ηχοσύστημα. Η μουσική συνοδεύει την δράση από κοντά, αλλάζοντας ρυθμό ανάλογα με τα τεκταινόμενα και βοηθώντας μας να μπούμε στο κλίμα του κάθε γεγονότος. Βιολιά, ντραμς και ότι όργανο γουστάρουμε συνεργάζονται για να ικανοποιήσουν τα αυτιά μας.
Είμαστε πλέον οπαδοί των Ys
Ο μεγαλύτερος συνήγορος της ποιότητας του Ys VIII: Lacrimosa Of Dana είναι το ότι εξασφαλίζει άφθονη διασκέδαση ακόμα και σε όσους δεν έχουν παίξει ούτε ένα game της σειράς, δεν ξέρουν τίποτα για τους χαρακτήρες και τον κόσμο του. Το gameplay είναι τόσο τακτοποιημένο, τόσο καλοζυγιασμένο που μόνο ένας... μπάτλερ θα μπορούσε να το επιμεληθεί. Χωρίζεται σε πολλά παρακλάδια (ανάπτυξη χαρακτήρων, μάχες, άμυνα της βάσης, εξερεύνηση) τα οποία αλλάζουν αδιάκοπα θέση, όταν ένα τους πάει να γίνει βαρετό. Έχει πολύ χαριτωμένους ήρωες, ατελείωτη διάρκεια και είναι τόσο εθιστικό που δεν σκοπεύουμε να το κάνουμε πέρα αν δεν καταβροχθίσουμε όλο το περιεχόμενό του.
Θετικά:
- Επικό σενάριο
- Πλούσιο battle system με πολλά skills και level up
- Ταχύτατο respawning και αφθονία αντιπάλων - bosses
- Στρωτό σύστημα χειρισμού με ενστικτώδη εκτέλεση των κινήσεων
- Τεράστιος κόσμος και αναλυτικός χάρτης
- Σοβαρή διάρκεια
Αρνητικά:
- Γραφικά παλιάς κοπής
- Ημιτελές voice acting
Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 7
Gameplay: 8
Αντοχή: 8
Γενικά: 7.8
Τα Ys συνεχίζουν την βελτίωσή τους με αμείωτη ταχύτητα.
Γιάννης Μοσχονάς
Comments