- Reviews
- DayZ
DayZ
HotΔε γαμιέται, θα το κυκλοφορήσουμε όπως είναι.
Δε γαμιέται, θα το κυκλοφορήσουμε όπως είναι.
Στο πίσω μέρος του μυαλού μας υπάρχουν δεκάδες games τα οποία γνωρίζουμε ότι μπήκαν στο Steam Early Access, απέκτησαν hype τους πρώτους μήνες ένταξής τους και στην πορεία ξεχάστηκαν και ακολούθησαν φθίνουσα πορεία καθώς το ενδιαφέρον του κόσμου μειώθηκε. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να κρατήσεις το ενδιαφέρον αμείωτο. Όπως το να δείξεις στον κόσμο τα πλάνα σου, να ανακοινώσεις μια ημερομηνία κυκλοφορία και να την τηρήσεις, να “σπρώξεις” χρήμα σε Marketing ώστε να έχεις δημοσιεύσεις, αλλά κυρίως να έχεις διαρκώς νέο περιεχόμενο.
Η περίπτωση του DayZ είναι ιδιάζουσα. Σίγουρα η Bohemia και ο Dean Hall ενέπνευσαν πολλές εταιρείες, όταν ο τελευταίος ανέπτυξε το δημοφιλές DayZ mod (προερχόμενο από το ArmA 2) και το έκανε Survival. Η μετεξέλιξη των Survival games είναι τα Battle Royale games, χωρίς την ανάγκη της επιβίωσης από νερό και τροφή και βέβαια με πολύ πιο σύντομη διάρκεια και καθορισμό νικητή ή νικήτριας ομάδας. Έχουν πάρει τα σκήπτρα από τα Survival games, τα οποία από μια μερίδα των gamers μπορεί να χαρακτηριστούν πλέον “παρωχυμένα”.
Επίσης, η Bohemia δεν έχει το μπάτζετ της Epic Games για να παρουσιάσει ένα άρτιο αποτέλεσμα και να του προσθέτει διαρκώς περιεχόμενο. Αυτό όμως δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση την κυκλοφορία ενός Online game που μαστίζεται όλα αυτά τα χρόνια από τα ίδια προβλήματα τα οποία δεν έχουν επιλυθεί. Ο μεγαλύτερος κόσμος του DayZ όμως έχει φύγει και όταν έπρεπε να γίνουν τα μεγάλα βήματα στην ανάπτυξή του για να φτάσει επιτέλους να κυκλοφορήσει, δεν έγιναν. Συνεπώς ήταν αναμενόμενο πλέον, με το activity να έχει πέσει και την κυκλοφορία του να ανακοινώνεται λίγες μέρες πριν, οι gamers να μυριστούν από μακριά ότι η “αρπαχτή” έρχεται.
Μην τον φτιάξεις, πάρτον έτοιμο
Στην τελική έκδοση του DayZ, το character customization σας επιτρέπει να επιλέξετε μόνο ανάμεσα σε 20 έτοιμα μοντέλα χαρακτήρων, το φύλο τους και μια μικρή γκάμα ρούχων. Δεν υπάρχει ουσιαστικό character creation για να παραμετροποιήσετε το σώμα ή το πρόσωπο του χαρακτήρα σας. Στη συνέχεια απλά επιλέγετε server σύμφωνα με το Ping και την περιγραφή του (σ.σ. αν είναι λίγο πιο φιλικός προς τους νέους χρήστες ή καθαρά PvP) και τέλος πατάτε “Play”.
Ο κόσμος του DayZ είναι ο Chernarus, μια χώρα που υποτίθεται ότι δημιουργήθηκε το 1991 μετά την διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης και όπου υποτίθεται ότι κατοικούσαν 3.000.000 Chernarussians και 800.000 Ρώσοι. Μετά το ξέσπασμα ενός ιού -που κλασικά μετέτρεψε τους πάντες σε ζόμπι- ο πληθυσμός μειώθηκε σε μόλις 1.000 άτομα καθώς άπαντες μολύνθηκαν ή μετανάστευσαν.
Το αποτέλεσμα είναι να προσπαθείτε να επιβιώσετε ανάμεσα σε ζόμπι ελεγχόμενα από την CPU και αντίστοιχα παίκτες. Θα συναντήσετε κάμερα πρώτου ή τρίτου προσώπου και η μετάβαση γίνεται εύκολα πατώντας το Enter. Όλοι οι παίκτες που συμμετέχουν σε έναν server θα πρέπει να μπουν σε σπίτια και να βρουν όπλα, πυρομαχικά, armor και οχήματα τα οποία προστέθηκαν μετά από χρόνια ανάπτυξης ώστε να διευκολυνθούν οι γρήγορες μετακινήσεις. Υπάρχουν τα τζιπ V3S και Offroad Hatchback, το αυτοκίνητο Civilian Sedan και ένα λεωφορείο που θυμίζει εκείνα τα μπλε-λευκά που είχαμε κάποτε στην Αθήνα και που αποσύρθηκαν γιατί έτριζαν ολόκληρα.
Performance…στον πάτο
Ανάθεμα κι αν η απόδοση των servers του DayZ έχει αλλάξει άρδην από τότε που το πιάσαμε στα χέρια μας. Από την alpha μέχρι και σήμερα (είχα να το ακουμπήσω πάνω από ενάμιση χρόνο) τα ίδια προβλήματα που μαστίζουν τον τίτλο των Τσέχων εξακολουθούν να υπάρχουν. Το κλασικό bug όπου τρέχετε και ο χαρακτήρας σας εξακολουθεί να συνεχίζει να τρέχει προς το ίδιο σημείο σε φάση replay, ζει και βασιλεύει. Το να κολλήσετε στο περιβάλλον ή ξαφνικά να τηλεμεταφερθείτε μέσα ή έξω από ένα σπίτι, είναι επίσης ένα σενάριο. Κυρίως όμως η απόδοση κάθε server είναι για τα πανηγύρια.
Σαφώς και πρέπει να δώσετε βάση στο ping του server όπου συνδέεστε, αλλά ακόμα και με ping μικρότερο του 100, το rendering και η απόδοση του κόσμου του DayZ είναι άθλια. Το πρώτο loading είναι σχετικά μικρό αλλά ο κόσμος είναι τόσο (αχρείαστα) μεγάλος που η απόδοση στη μάχη πέφτει δραματικά. Αμφότεροι οι παίκτες και τα ζόμπι τηλεμεταφέρονται όταν περπατούν σε βαθμό που το παιχνίδι να είναι unplayable και ειδικά στις melee επιθέσεις να στοχεύετε στην τύχη. Στα ζόμπι η δυσκολία διαφέρει ανάλογα με την περίσταση. Η επιθετικότητά τους είναι χαρακτηριστική, αλλά θα τα δείτε ακόμα και να κολλούν στο περιβάλλον και σε ότι εμπόδια συναντήσου νχωρίς λόγο. Η κύρια ευχαρίστηση έγκειται στις μάχες ενάντια σε άλλους παίκτες, στην τακτική που θα ακολουθήσει ο καθένας και στους stealth αιφνιδιασμούς. Ειδικά οι μάχες κλειστού χώρου και κοντινών αποστάσεων κατά τις συναντήσεις σας μέσα σε σπίτια έχουν αρκετή αδρεναλίνη.
Τις περισσότερες φορές τα αντικείμενα υπάρχουν σκόρπια σε σπίτια και εργοστάσια, δηλαδή βρίσκετε συνήθως αλλού τα όπλα και αλλού τα πυρομαχικά. Το user interface υπέστη αναβάθμιση για την τελική έκδοση αλλά τόσο η ποιότητα των γραφικών του και η γενικότερη εμφάνιση, όσο και η κατανομή του αλλά και η πρακτική χρήση θυμίζουν εποχές Pentium 3. Σχεδόν νομίζεις ότι θα πατήσεις το Tab και θα αρχίσεις να πληκτρολογείς εντολές με Command prompt. Στη μάχη ο χειρισμός είναι επίσης μη πρακτικός, ειδικά στη χρήση των mouse clicks στα melee όπλα.
Παρά τις εξαιρετικές προοπτικές, τα προβλήματα που χαρακτήρισαν το DayZ δεν επιλύθηκαν, η τεχνολογία του δεν εξελίχθηκε και έτσι το “τελικό προϊόν” έμεινε αρκετά πίσω.
Αδρεναλίνη
Το DayZ παίζεται συνήθως από μοναχικούς καβαλάρηδες. Είναι ένα Sandbox Survival στο οποίο οι παίκτες απομνημονεύουν σταδιακά τον χάρτη στο μυαλό τους, όπως επίσης και τα σημεία με το καλό loot. Πέρα από πυρομαχικά και armor θα πρέπει να προσέξουν και τις στάθμες του νερού και του φαγητού καταναλώνοντας τα ανάλογα αντικείμενα όπως νερό, αναψυκτικά, φρούτα, κονσέρβες ή μαγειρευτά φαγητά τα οποία δημιουργείτε. Μεγάλη προσοχή θέλει επίσης και το infection από τα ζόμπι το οποίο πρέπει να γιατρευτεί πριν σας δημιουργήσει πρόβλημα.
Το crafting στο DayZ παίζει σπουδαίο ρόλο, καθώς πέρα από το μαγείρεμα μπορείτε να κάνετε craft ρούχα ή όπλα ή να βάλετε mods στα όπλα σας. Για παράδειγμα σκοτώνοντας ένα ζώο το κάνετε skin για να πάρετε το κρέας του και να το ψήσετε, ενώ βρίσκοντας ρούχα που δεν χρειάζεστε τα κάνετε rags για το ανάλογο crafting.
Οι μάχες με τους άλλους παίκτες, τους οποίους θα συναντήσετε ανάλογα με την κίνηση στον server σας (σε ορισμένους περνάνε αρκετά λεπτά μέχρι να περάσει κάποιος), είναι γεμάτες ένταση και αδρεναλίνη. Υπάρχουν χρήστες που σας κυνηγούν και άλλοι (η μειοψηφία) που αν σας δουν αρχάριο θα σας βοηθήσουν. Καθότι ωστόσο δεν υπάρχει friendly fire και είστε όλοι εκτεθειμένοι, τις περισσότερες φορές οι πισώπλατες μαχαιρίες είναι φυσικό επακόλουθο. Μπορείτε ακόμη να μπείτε παρέα φίλων σε server και να συναντηθείτε ώστε να παίξετε ομαδικά, κάτι που ναι μεν είναι άδικο πλεονέκτημα αλλά βοηθάει τους αρχάριους.
Στο Stamina έγιναν σημαντικές αλλαγές στην τελική έκδοση καθώς επηρεάζεται από το τι κουβαλάει ο χαρακτήρας σας κάθε φορά. Αν έχετε αρκετές προμήθειες και κουβαλάτε αρκετό βάρος τότε θα χάνετε πιο εύκολα stamina. Σημασία παίζουν ασφαλώς και τα ρούχα που φοράτε. Για παράδειγμα combat και tactical εξοπλισμός (ρούχα, παντελόνια, παπούτσια) ειδικά για μάχη αποδίδουν καλύτερα από π.χ. ένα βαρύ παλτό. Γενικά να έχετε υπόψη σας ότι το Stamina στις μάχες σώμα με σώμα με melee όπλα κατεβαίνει σχετικά γρήγορα.
Ξεκαθάρισμα
Το DayZ διαθέτει μια μεγάλη ποικιλία από rifles, pistols, melee όπλα και shotguns. Στο ρεπερτόριό του θα βρείτε από πιστόλια με σιγαστήρα, μέχρι AK, M4A1, MP5-K, sawed off rifles και shotguns, SKS, Mosin και άλλα διάσημα όπλα τύπου Winchester ή με generic ονομασίες (Repeater, Double Rifle κτλ). Υπάρχουν επίσης τα παραδοσιακά τόξο και crossbow, καθώς επίσης και χειροβομβίδα, flashbang, εκρηκτικά RDG-5 και smoke grenade. Μεγάλη εντύπωση προκαλούν ωστόσο τόσο η μεγάλη ποικιλία melee όπλων (machete, μπαλτάς, σπαθί, μπαστούνι του hockey και άλλα ευφάνταστα before it was cool αγαπητό PUBG), όσο και τα δεκάδες attachments όπλων με τα οποία αλλάζετε λαβή, διόπτρα, βάζετε σιγαστήρα κ.ο.κ. Με αυτό τον τρόπο αλλάζετε άρδην την αποτελεσματικότητά σας και με προσεκτική επιλογή στα mods κάθε μάχη μπορεί να κριθεί στις λεπτομέρειες.
Παίζοντας την τότε έκδοση και πλέον την τωρινή βρήκα το A.I. στα ζόμπι να έχει γίνει nerf και η συμπεριφορά τους εκτός από πανομοιότυπη να είναι πολύ στατική και προβλέψιμη. Δεν είναι τόσο επιθετικά και δεν σας ακολουθούν σε βαθμό που να επιμένουν, όσο παλιά. Το A.I. τους παρουσιάζει μέχρι και bugιες, όπως το να κολλάνε στο περιβάλλον (σε έναν φράχτη) και να μην μπορούν να σας επιτεθούν ή ακόμα και να είναι…αόρατα και να σας χτυπούν (ναι, μου έτυχε και αυτό κι αναρωτιόμουν αν παίζω ενάντια σε Predator). Στους παίκτες βρίσκουμε όλα τα φρούτα. Υπάρχουν οι βαριά οπλισμένοι που σκοτώνουν και δεν ρωτάνε, τα καμπέρια, οι noobs, οι AFK, γενικά έχουμε διάφορα φρούτα, αλλά εκ πρώτης αίσθησης βλέπω ότι οι hardcore και πραγματικά καλοί παίκτες έχουν φύγει από το DayZ και αποτελούν μειοψηφία, μιας και ο κόσμος έχει ξενερώσει από τις επιλογές της Bohemia.
Τεχνικά αδικαιολόγητο
Από τα 2GB RAM και τον Dual Core επεξεργαστή που ζητούσε η alpha έκδοση το 2013 φτάσαμε στα 8GB RAM, τον Intel i5-4430 και την κάρτα γραφικών GeForce GTX 760. Με όλα αυτά περιμέναμε το κάτι παραπάνω, αλλά τελικά με την νέα engine εισπράξαμε απλά μια αύξηση της ανάλυσης στα textures, τα οποία διατηρούν την ίδια κακή ποιότητα. Δεν έχει νόημα να δίνετε βάση στα γραφικά, μιας και η βλάστηση και τα σπίτια θυμίζουν τίτλο 6ης-7ης γενιάς παρά τις φιλότιμες αναβαθμίσεις της Bohemia και καλό θα ήταν να μειώσετε τα setting στα γραφικά για λίγο καλύτερη απόδοση. Εκτός κι αν έχετε ένα υπεραποδοτικό σύγχρονο High-end Rig που μπορεί να σηκώσει όλο αυτό τον κόσμο του. Το δοκιμάσαμε για λίγο σε PC με 16GB DDR4 RAM, CPU i7 6700K στα 4.50GHZ, z170 PRO και κάρτα γραφικών 980Ti Windforce OC, οπότε εκεί ναι η κατάσταση ήταν καλύτερη αλλά ελάχιστοι έχουν το συγκεκριμένο μπάτζετ.
Η ποικιλομορφία του περιβάλλοντος είναι ότι μπορούμε να περισώσουμε από το τεχνικό μέρος, μιας και θα συναντήσετε πολλών ειδών κτίρια, όπως απλά σπίτια, εργοστάσια, νοσοκομεία και πολυάριθμες πολυκατοικίες με πολλούς χώρους και ταράτσες για να μπορέσετε να κρυφθείτε και να καλυφθείτε. Στον κόσμο του DayZ οι περιοχές "δένουν" ρεαλιστικά και αρμονικά μεταξύ τους και τα δάση απεικονίζονται με την χλωρίδα και την πανίδα απεικονίζονται με σωστό τρόπο. Εξαίρεση στην όλη αρμονία αποτελούν κάποια αντικείμενα ή κάποιοι χώροι μέσα σε σπίτια που στην ίδια περιοχή επαναλαμβάνονται λίγο παραπάνω απ' ότι θα έπρεπε, αλλά γενικά η εξερεύνηση σίγουρα είναι κάτι που θα σας ικανοποιήσει. Αρκεί να παραβλέψετε το γεγονός ότι ο χαρακτήρας σας δεν μπορεί να πηδήξει μάντρες ή δυσκολεύεται να υπερπηδήσει τους μικρούς φράχτες απ' τους οποίους θα περνούσαν με ευκολία ακόμα και σκυλιά.
Το lag, το κακό performance και ορισμένα χρόνια bugs και glitches μαστίζουν το DayZ και η κυκλοφορία του (που έπρεπε να γίνει χρόνια πριν) δεν σημαίνει ότι θα λυθούν, ακόμα κι αν το παιχνίδι πουλήσει. Θεωρώ ότι η Bohemia δεν μπορεί να κάνει recruit τα κατάλληλα άτομα στις κατάλληλες θέσεις κι αυτό δύσκολα θα αλλάξει. Μετά από μια alpha πενταετίας (και ήδη αρκετά χρόνια στο DayZ mod) το beta testing κράτησε ελάχιστες εβδομάδες για να οδηγηθούμε στην τελική έκδοση που δείχνει μισοτελειωμένο indie παιχνίδι. Στον ηχητικό τομέα, το DayZ δεν έχει να δώσει κάτι ιδιαίτερο από πλευράς μουσικής, περισσότερο ξεχωρίζουν τα ηχητικά του εφέ, τα οποία ακούγονται εκ πρώτης όψεως ρεαλιστικά (ειδικά στις κραυγές των ζόμπι) αλλά σε βάθος χρόνου καταντούν επαναλαμβανόμενα και με μια ιδιαίτερη προσοχή κακοηχογραφημένα.
Εν κατακλείδι το DayZ δεν δικαιολογεί τα 28 ευρώ που ζητάει η Bohemia, όταν άλλα Survival games είναι πιο φθηνά και μπορούν να προσφέρουν καλύτερες εμπειρίες. Ίσως ο Dean Hall είχε δίκιο που “πήδηξε από το πλοίο νωρίς” γιατί εδώ τα κραυγαλέα λάθη των developers καθιστούν το παιχνίδι μία μέτρια και όχι και τόσο ευχάριστη εμπειρία. Όταν η Bohemia αντιμετωπιζόταν ως indie εταιρεία ανάπτυξης ίσως να την δικαιολογούσαμε. Πλέον με ένα και μόνο mode αλλά και την αδυναμία διόρθωσης λαθών, το DayZ δύσκολα θα αντέξει σε βάθος χρόνου και όπως όλα δείχνουν δεν θα καταφέρει να εξισορροπήσει την εις βάρος του κατάσταση.
Θετικά:
- Ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό
- Ρεαλιστικό Survival περιβάλλον
- Έντονες μάχες
- Ζόμπι που τρομάζουν
Αρνητικά:
- Τα animations ήθελαν βελτίωση
- Κακή απόδοση στους servers
- Bugs και glitches σε πολλά σημεία
- User interface που απλά δεν βλέπεται
- Φτωχή ποιότητα γραφικών
- Κακό και προβλέψιμο A.I. στα ζόμπι
Βαθμολογία
Γραφικά: 6.5
Ήχος: 7.5
Gameplay: 6.5
Αντοχή: 7
Γενικά: 6.8
Η Bohemia βούλιαξε στην κινούμενη άμμο των λαθών της.
Μάνος Γρυπάρης
NEWS VIEW ALL
Το DayZ έρχεται στο Xbox One
[Αρχική Δημοσίευση: 6/2/18] Η εταιρεία ανάπτυξης Bohemia Interactive ανακοίνωσε ότι το DayZ θα κυκλοφορήσει στο Xbox One μέσα στο 2018. Το παιχνίδι αναμένεται να βγει από το Steam early acces...Posted (14 Mar 2019)
Δωρεάν το DayZ για το τριήμερο
Το DayZ κυκλοφόρησε και επίσημα και για να γιορτάζει το ευχάριστο αυτό γεγονός η Bohemia το δίνει δωρεάν στο Steam. Κατά την free-to-play περίοδο η οποία θα λήξει την Κυριακή θα μπορείτε να...Posted (14 Dec 2018)
Ο creative director του DayZ αποχωρεί από την Bohemia Interactive
Ο creative director του DayZ αποκάλυψε πως αποχωρεί από την Bohemia Interactive. Αίσθηση προκάλεσε η απότομη αποκάλυψη του Brian Hicks, creative director του DayZ, ο οποίος ανακοίνωσε πως φεύγει α...Posted (11 May 2018)
Dayz: Hackers παραβίασαν το Forum
Τo forum του DayZ υπέστη μια πολύ σοβαρή παραβίαση ασφαλείας την προηγούμενη εβδομάδα. Η είδηση έρχεται μέσω του NeoGaf και του Reddit, όπου διάφοροι χρήστες ανέφεραν πως δέχτηκαν ένα email από την ...Posted (05 Feb 2016)
DayZ: Διάθεση σε άλλες κονσόλες
Κατά τη διάρκεια της Gamescom 2014 τον Αύγουστο, όταν ο creative director του DayZ, ο Dean Hall, ανακοίνωσε στη σκηνή της Sony ότι το DayZ έρχεται στο PS4, η γενική αίσθηση που υπήρξε ήταν ότι ...Posted (01 Oct 2014)
DayZ: Δύο εκατομμύρια πωλήσεις
[Αρχική δημοσίευση: 14/1/14] Η standalone έκδοση του DayZ, του open world Survival τίτλου που προέκυψε από το ομώνυμο mod του ArmA 2, έχει πουλήσει πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα στον πρώτο ...Posted (02 May 2014)
Comments