- Reviews
- Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance
HotΖήστε την ιστορία της Βοημίας του 15ου αιώνα.
Ζήστε την ιστορία της Βοημίας του 15ου αιώνα.
H Τσεχική εταιρεία ανάπτυξης Warhorse Studios περιλαμβάνει στο δυναμικό της άτομα τα οποία έχουν δουλέψει στις σειρές Operation Flashpoint, Arma και Mafia. Το Kingdom Come: Deliverance είναι το πρώτο game το οποίο οποίο κυκλοφορεί με την υπογραφή της και αποτελεί το πρώτο game των developers της το οποίο εκτυλίσσεται σε μεσαιωνικό setting. Η κεντρική ιδέα του Kingdom Come: Deliverance είναι ένα μεσαιωνικό Open world RPG με ακριβές σύστημα μάχης χωρίς την εισαγωγή fantasy στοιχείων. Η ιδέα φαίνεται πως ενθουσίασε το κοινό, το οποίο χρηματοδότησε την ανάπτυξή του στο Kickstarter με δωρεές ύψους πάνω από 1.200.000 ευρώ.
Εγκλωβισμένος σε έναν πόλεμο
Η υπόθεση του Kingdom Come: Deliverance λαμβάνει χώρα στo βασίλειο της Βοημίας (σημερινή Τσεχία) στην Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του 1403. Μετά τον θάνατο του αυτοκράτορα Καρόλου του 4ου, ο υιός του Wenceslaus στέφεται βασιλιάς, αλλά αποδεικνύεται ένας αδύναμος ηγέτης καθώς αδιαφορώντας για τα κοινά, αφιερώνεται στην καλοπέρασή του εξοργίζοντας τους ευγενείς. Οι ευγενείς στρέφονται στον ετεροθαλή αδελφό του, βασιλιά Sigismund της Ουγγαρίας και της Κροατίας, ο οποίος με την βοήθειά τους απαγάγει τον Wenceslaus και ξεκινά μια εκστρατεία με σκοπό να κατακτήσει την Βοημία.
Εσείς αναλαμβάνετε τον ρόλο του Henry, υιού ενός σιδερά, ο οποίος ζει με τους γονείς του στο Skalitz, μια κωμόπολη η οποία “ζει” από τα ορυχεία ασημιού της περιοχής και η ζωή κυλάει ήρεμα, μέχρι που ένας στρατός Κουμάνων και Τσέχων του Sigismund επιτίθεται. Επιζώντας μετά βίας από την σφαγή που ακολουθεί και με μόνη σας ιδιοκτησία το ξίφος το οποίο ο πατέρας σας κατασκεύασε για έναν ευγενή, βρίσκετε καταφύγιο σε ένα γειτονικό οχυρό, όπου ξεκινά η πραγματική σας περιπέτεια, με την προσωπική σας ιστορία να συμπορεύεται με αυτή του βασιλείου καθώς ανεβαίνετε την “σκάλα” των κοινωνικών τάξεων της Βοημίας. Οι developers έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά στο “πάντρεμα” των ιστοριών, ώστε και να νιώθετε “πρωταγωνιστής” και όχι “κομπάρσος” μπροστά στην εξέλιξη της ιστορίας, αλλά και ξεφεύγοντας παράλληλα από το να γίνει το αντίστροφο, το να σας δώσει δηλαδή τον ρόλο κάποιου “εκλεκτού σωτήρα“.
Το επίπεδο της ιστορικής ακρίβειας του Kingdom Come: Deliverance είναι εντυπωσιακό. Κάθε μέρος της μεσαιωνικής ζωής που συναντάτε αποκτά ένα άρθρο στο αντίστοιχο tab του menu του παιχνιδιού όπου η Warhorse σας παραθέτει αναλυτικά ιστορικά στοιχεία για το κάθε τι. Έτσι, αν έχετε όρεξη για διάβασμα και είστε λάτρεις της μεσαιωνικής ιστορίας θα μάθετε αρκετά πράγματα, όπως για παράδειγμα ότι το γάλα ωφελούσε μόνο το άμεσο περιβάλλον των ιδιοκτητών των ζώων, μιας και η έλλειψη μεθόδων ψύξης του δεν καθιστούσε δυνατό το εμπόριό του. Με την ίδια λεπτομέρεια παρατίθενται και λεπτομέρειες για όλα τα ιστορικά πρόσωπα τα οπόια συναντάτε ή έχουν κάποιον πιο έμμεσο ρόλο στην υπόθεση στο δικό τους αντίστοιχο tab (πχ. ο Πάπας Βονιφάτιος Θ’).
Όταν οι καλές ιδέες συναντούν την κακή υλοποίηση
Η Warhorse ανέπτυξε το Kingdom Come: Deliverance με βάση τον ρεαλισμό και την ιστορική ακρίβεια και αυτό φαίνεται στην φιλοσοφία του gameplay του. Ξεκινώντας το παιχνίδι, ο Henry κάνει έναν διάλογο με την μητέρα του και ανάλογα με τις απαντήσεις που θα δώσετε, θα δοθεί έμφαση στα αντίστοιχα κύρια stats (Strength, Agility, Vitality, Speech) διαμορφώνοντας μια πρώτη εικόνα των δυνατοτήτων σας. Πέρα των κυρίων stats υπάρχουν και τα δευτερεύοντα (Charisma, Visibility, Conspicuousness, Noise, Speed) τα οποία σχετίζονται με τον εξοπλισμό που φοράτε και τα skills τα οποία εξαρτώνται από τα όπλα που χρησιμοποιείτε, τον τρόπο παιχνιδιού σας (πχ. lockpicking) και τον τρόπο με τον οποίο μιλάτε στους NPCs.
To Kingdom Come: Deliverance δεν έχει classes και μπορείτε ελεύθερα να υιοθετήσετε όποια αντικείμενα, skills και stats θέλετε για να ειδικευτείτε και να ανεβάσετε. Το σύστημα του level up θυμίζει εκείνο του Skyrim, μιας και ανεβαίνετε level όταν ανεβάσετε έναν ορισμένο αριθμό skills ή stats και το μέγιστο level το οποίο μπορείτε να φτάσετε είναι το 30. Ανεβαίνοντας levels ξεκλειδώνετε perks, τα οποία διαμορφώνουν το στιλ της μάχης σας ή/και την πιθανότητα επιτυχίας τους διαλόγους όταν προσπαθείτε να πείσετε έναν NPC για κάτι επιλέγοντας τα λόγια που αντιστοιχούν στο ανάλογο perk ή stat. Μερικά perks διαμορφώνουν ακόμα περισσότερο τον χαρακτήρα του Henry, κάνοντάς τον πιο αγαπητό είτε στους χωριάτες είτε στους ευγενείς, ή κάνοντάς τον πιο άνετο στα δάση ή τις πόλεις. Αν και αρκετά λεπτομερές, το σύστημα των stats/skills/perks μπορεί να σας μπερδέψει αρκετά, μιας και τα πάντα βρίσκονται σε submenus μέσα σε tabs, με αποτέλεσμα κάθε level up να παίρνε αρκετή περισσότερη ώρα από όσο χρειάζεται.
Οι μάχες είναι άλλο ένα σχετικά μελανό σημείο του Kingdom Come: Deliverance. Προσπαθώντας να αναπαραστήσει με ακρίβεια την μεσαιωνική σπαθασκία, η Warhorse κατέληξε σε ένα βαρετό σύστημα. Ο Henry δύναται να κάνει 2 ειδών επιθέσεις και μια άμυνα, ενώ με τον δεξί μοχλό θα πρέπει να επιλέξετε την κατεύθυνση της επίθεσης. Προκειμένου να κερδίσετε μια μάχη θα πρέπει να κινείστε συνεχώς και να πραγματοποιείτε πολλές επιθέσεις από διαφορετικές γωνίες ώστε να μην προλάβει να αμυνθεί ο αντίπαλος, ενώ παράλληλα θα πρέπει να αμύνεστε στις επιθέσεις του και να αντεπιτεθείτε (πολλές φορές πιάνοντάς τον και χτυπώντας τον στο πρόσωπο με γονατιά).
Ο όλος μηχανισμός έχει ως αποτέλεσμα χρονοβόρες και δύσκολες μάχες όπου η αδρεναλίνη “πιάνει πάτο”, μιας και αντί να νιώθετε κάποια ένταση, απλά κοιτάτε τους κέρσορες κατεύθυνσης επιθέσεων σαν να παίζατε κατά κάποιο τρόπο ένα Strategy game, κάτι το οποίο δεν ταιριάζει καθόλου στο γενικότερο κλίμα μιας μεσαιωνικής ιστορίας βασισμένη στις μάχες και τον πόλεμο. Αν σε μια μάχη εμπλέκονται κι άλλα άτομα, τότε τα πράγματα χειροτερεύουν. Η γκάμα όπλων του Kingdom Come: Deliverance είναι πάντως περιορισμένη, με 9 τύπους όπλων (Axes, Bows, Daggers, Hunting Swords, Longswords, Maces, Polearms & Spears, Sabers και Shortswords) εκ των οποίων οι 4 είναι σπαθιά και οι διάφορες πανοπλίες αντιδρούν διαφορετικά με διάφορους τύπους όπλων και θα πρέπει να έχετε κατά νου πως το κατάλληλο όπλο διαπερνά ευκολότερα την αντίστοιχη πανοπλία, ενώ μπορεί να μην κάνει έως και καθόλου ζημιά σε κάποια άλλη.
Η ακρίβεια στην απόδοση της μεσαιωνικής ζωής θα σας κάνει να νιώθετε σαν να ζείτε εκεί.
Πέραν των μαχών και της ελεύθερης επιλογής stats και skills στο leveling, ο ρεαλισμός του Kingdom Come: Deliverance αντικατοπτρίζεται σε μερικές ακόμα λεπτομέρειες οι οποίες “φλερτάρουν” στενά με το Simulation στοιχείο. Ο Henry θα πρέπει να τρώει και να κοιμάται, αλλιώς θα έχει κάποια penalties και αν το παρακάνει χωρίς φαγητό και ύπνο, μπορεί και να πεθάνει. Αντίστοιχα, αν φάει μέχρι σκασμού επίσης θα έχει κάποια penalties μέχρι να χωνέψει. Φαγητό μπορείτε να βρείτε σε διάφορα σημεία, όπως επίσης και να αγοράσετε (προσοχή όμως διότι με τον καιρό χαλάει), ενώ μπορείτε επίσης να φάτε επιτόπου από κατσαρόλες που θα συναντήσετε.
Για να ξεκουραστείτε, θα πρέπει να βρείτε ένα διαθέσιμο κρεβάτι και πατώντας το αντίστοιχο πλήκτρο να περιμένετε λίγη ώρα καθώς περνά η διάρκεια της ξεκούρασής σας. Επίσης, σημαντικά στοιχεία είναι η αμφίεση και η καθαριότητα. Μετά από κάποια μάχη γεμίζετε με αίματα και και σκόνη, οπότε θα πρέπει να βρείτε ένα λουτρό ή μια λίμνη να καθαριστείτε. Η ποιότητα των ρούχων σας και η καθαριότητά τους μπορούν να επηρεάσουν το αποτέλεσμα των διαλόγων και την προδιάθεση των NPCs απέναντί σας. Κάποιες επιθέσεις θα κάνουν τον Henry να αιμορραγεί, κάτι το οποίο επίσης μπορεί να σας σκοτώσει αν δεν δέσετε τα τραύματά σας με επίδεσμο. Προκειμένου να γιατρέψετε τις πληγές σας, θα πρέπει να φάτε και να κοιμηθείτε (κάτι το οποίο δεν προσδίδει ρεαλισμό, αλλά είναι πρακτικό).
Οι μηχανισμοί του stealth βασίζονται στα χαρακτηριστικά conspicuousness (κατά πόσο ξεχωρίζετε λόγω ρούχων ή πανοπλίας), visibility (κατά πόσο βρίσκεστε σε φως ή σκοτάδι) και noise (πόσο θόρυβο κάνετε όταν κινείστε). Με τον κατάλληλο συνδυασμό συνθηκών και εξοπλισμού θα καταφέρετε να περνάτε απαρατήρητοι αρκετά συχνά, αλλά δυστυχώς η δουλειά που έχει γίνει όσον αφορά τα stealth kills είναι ελλιπής και όσο αθόρυβα κι αν σκοτώσετε ή αναισθητοποιήσετε κάποιον, οι τριγύρω φρουροί θα τρέξουν να δουν τι έγινε, ακόμα κι αν κοιμόντουσαν όταν έγινε η πράξη.
Επιπλέον, το lockpicking στο PS4 είναι υπερβολικά δύσκολο έως αδύνατο λόγω κακής μεταφοράς του μηχανισμού του από τα PC. Το να κρατήσετε τον δείκτη σταθερό ενώ περιστρέφετε την κλειδαριά είναι κάτι καθαρά σχεδιασμένο για mouse, οπότε σε συνδυασμό με το πρόβλημα των stealth kills, η επιλογή ενός χαρακτήρα βασισμένου στην κλοπή και τις stealth δολοφονίες θα έχει ως συνέπεια μεγάλα ποσοστά αποτυχίας, reloading και εκνευρισμού. Γενικά ο χειρισμός έχει πρόβλημα, αν προστεθεί στα ήδη αρκετά του αρνητικά και ο χειρισμός των αλόγων, ο οποίος είναι άτσαλος και μερικές φορές ακόμα και το να στρίψετε μπορεί να είναι προβληματικό.
Ίσως το μόνο fantasy στοιχείο του Kingdom Come: Deliverance είναι το Alchemy. Αν και τα potions τα οποία μπορείτε να φτιάξετε δεν έχουν κάποια εξωφρενική αντίδραση, η αλχημεία αγγίζει την σφαίρα του φανταστικού. Ένας καλός λόγος για να ασχοληθείτε με αυτήν είναι η δυνατότητα παρασκευής Savior Schnapps, τα οποία σας επιτρέπουν να κάνετε Save οπουδήποτε, μιας και κανονικά Save γίνεται μόνο όταν κοιμηθείτε ή σε συγκεκριμένα σημεία της ιστορίας. Επίσης, τα Savior Schnapps είναι αρκετά ακριβά και δεν θα μπορείτε να αγοράζετε αρκετά. Μιλώντας για χρήματα, μην βασιστείτε σε αυτά για αγορές εξοπλισμού, μιας και οι τιμές στις οποίες πουλάτε αντικείμενα είναι πολύ μικρότερες από αυτές που τα αγοράζετε.
Ακόμα και αν εγκλιματιστείτε στο σύστημα μαχών ή στα δύσχρηστα menus, τα πάμπολλα bugs τα οποία ταλανίζουν το Kingdom Come: Deliverance θα σας αναγκάσουν να κάνετε κάποιες φορές load, το οποίο λόγω του περιοριστικού συστήματος save θα σας εκνευρίσει. Quests τα οποία δεν ολοκληρώνονται, NPCs οι οποίοι δεν αντιδρούν στην έναρξη διαλόγου και glitches των γραφικών είναι μόνο μερικά από την πληθώρα bugs τα οποία η Warhorse θα πρέπει να καταπολεμήσει, όπως το άλογό σας να εξαφανίζεται χωρίς λόγο, να λείπουν μέλη από τα σώματα κάποιων NPCs, να μην μπορείτε να μπείτε σε έναν χώρο ή να περάσετε από μια σκάλα χωρίς λόγο και πολλά άλλα. Από τα παραπάνω φαίνεται πως είτε το Kingdom Come: Deliverance κυκλοφόρησε βεβιασμένα με ελλιπές playtesting, ή κατανεμήθηκαν λάθος οι πόροι της ανάπτυξης. Ο κόσμος του Kingdom Come: Deliverance είναι αρκετά μικρότερος από τα περισσότερα άλλα open-world games, αλλά έχει δοθεί μεγάλη σημασία στο περιεχόμενό του. Η εισαγωγή και τα tutorials διαρκούν περίπου 3 με 5 ώρες πριν γίνει πλήρως open-world, οπότε μην ξεγελιέστε καθώς ένα playthrough της βασικής ιστορίας θα σας πάρει περίπου 50-55 ώρες, χρόνος ο οποίος άνετα διπλασιάζεται αν ασχοληθείτε αρκετά με side quests.
Η ομορφιά δεν αρκεί
Ο σχεδιασμός του Kingdom Come: Deliverance είναι αρκετά όμορφος, αλλά δεν αρκεί, όταν ορισμένα στοιχεία των γραφικών χαλάνε την συνολική εικόνα. Τα περιβάλλοντα είναι πολύ καλά σχεδιασμένα, όπως και τα μοντέλα των περισσότερων χαρακτήρων και η απεικόνιση του μεσαιωνικού εξοπλισμού, με τον φωτισμό να “δένει” πολύ καλά μαζί τους, αποτελώντας το δυνατό χαρτί των γραφικών του. Όμως, η χαμηλή ποιότητα των textures (παρά την λεπτομέρειά τους) στο PS4, καθώς και τα πάμπολλα bugs και glitches μαζί με το μικρό draw distance, είναι δείκτες κακού optimization. Τα animations των όπλων είναι πολύ καλά, ωστόσο η κινησιολογία των μοντέλων είναι κάπως σκαλωμένη, ενώ τα frames σημειώνουν αυξομειώσεις αρκετά συχνά κάνοντάς τα animations να “κολλάνε” ακόμα περισσότερο.
Ένα ακουστικό διαμάντι
Ο ηχητικός τομέας του Kingdom Come: Deliverance αγγίζει την τελειότητα, το soundtrack των Jan Valta και Adam Sporka είναι άψογο. Η μουσική είναι σαν βγαλμένη από κάποιο επικό παραμύθι και είναι ατμοσφαιρικότατη. Τα ορχηστρικά κομμάτια θα μπορούσαν κάλλιστα να κοσμούν κάποια επική υπερπαραγωγή, ενώ τα folk κομμάτια θα σας ταξιδέψουν σε κάποιο μεσαιωνικό inn ή γλέντι. Τα ηχητικά εφέ του περιβάλλοντος δένουν αρμονικότατα με την μουσική, βοηθώντας την βύθισή σας στον κόσμο του ακόμα περισσότερο. Μεγάλη βάση έχει δοθεί στον ρεαλισμό του ήχου των μαχών και έτσι τα ξίφη και τα υπόλοιπα όπλα δεν βγάζουν τον τυπικό μακρόσυρτο μεταλλικό ήχο των ταινιών ή των άλλων games, αλλά τον πιο κοφτό και “απλό” ήχο που βγάζουν όντως δύο όπλα που συγκρούονται. Το voice acting είναι ικανοποιητικότατο, χωρίς να πέφτει σε τυπικά σφάλματα (όπως πχ. υπερβολική θεατρικότητα ή στο άλλο άκρο, απάθεια).
Έφτασε στην πηγή, αλλά νερό δεν ήπιε
Το Kingdom Come: Deliverance είχε πολλά στοιχεία τα οποία θα μπορούσαν να το είχαν ανάγει σε κορυφαίο RPG. Ο ρεαλισμός του μέσω πρωτότυπων μηχανισμών, το ελεύθερο σύστημα leveling, το πλούσιό του σενάριο, και ο καταπληκτικός του ηχητικός τομέας δυστυχώς θάβονται κάτω από τις προχειρότητες οι οποίες φαίνονται από τα πάμπολλα bugs και την κακή υλοποίηση κάποιων ιδεών. Η έκδοση για το PS4 πάσχει επίσης από την κακή διασκευή των μηχανισμών του PC και του optimization των γραφικών. Αν έχετε την επιλογή, προτιμήστε την έκδοση για τα PC. Καλό θα ήταν η Warhorse να μάθει από τα λάθη του Kingdom Come: Deliverance και στο μέλλον να προσφέρει μια συνέχεια η οποία θα περιλαμβάνει όλα τα πρωτότυπα και καλά στοιχεία από το πρώτο, με διορθωμένους τους τομείς που πάσχουν.
Θετικά:
- Ιστορική ακρίβεια
- Άψογη μουσική
- Μεγάλη διάρκεια
- Απόλυτο customization του Henry
- Πλούσιο σενάριο
Αρνητικά:
- Πάμπολλα bugs και glitches
- Κακό σύστημα Save
- Κακή μεταφορά μηχανισμών από τα PC
- Χαμηλή απόδοση στα γραφικά
- Βαρετό σύστημα μάχης
- Κακός χειρισμός
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 9
Gameplay: 6.5
Αντοχή: 8.5
Γενικά: 7.7
Τα προβλήματα παραείναι πολλά για να “σωθεί”, αλλά ένα καλό sequel ίσως δικαιώσει την προσπάθεια.
Γιώργος Τζίτζιφας
NEWS VIEW ALL
Kingdom Come: Deliverance
[Αρχική δημοσίευση: 22/1/14] Το Kingdom Come: Deliverance, ένα αρκετά υποσχόμενο open-world RPG της Warhorse Studios, βρίσκεται εδώ και λίγες ώρες στο Kickstarter με σκοπό να μαζέψει 300.000 αγγλικέ...Posted (15 Feb 2018)
Comments
Ως μεγάλος οπαδός των simulations, μπορώ να πω με σιγουριά ότι οι μάχες σώμα με σώμα δεν είναι κάποιο οπλικό σύστημα ή αεροσκάφος, ο χειρισμός του ανθρώπινου σώματος θα έπρεπε να είναι πιο "ρευστός". Σίγουρα η Warhorse προσπαθεί να "συμμαζέψει" τα bugs και σίγουρα όταν αυτό επιτευχθεί, ή έκδοση για τα PC θα είναι αρκετά πιο απολαυστική. Προσωπικά ευελπιστώ σε ένα πιο καλοφτιαγμένο sequel, μιας και δεν είναι μόνο οι μάχες το πρόβλημα (πχ. ο χειρισμός των αλόγων είναι το ίδιο κακός και στο PC).
Αν ισχύει όντως αυτό είναι ένα θέμα.Αλλά θα ξέρω όταν παίξω το παιχνίδι λογικά.
Χοντροκομμένο λες και παίζεις Mount & Blade με καλύτερα γραφικά, αλλά μέχρι εκεί...
Βαρετος χειρισμός, βαρετά γραφικά σα να ζεις σε κόσμο με κόμικς γενικά ΜΙΑ ΑΘΛΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ...
Δεν αξίζει ούτε τζάμπα