- Reviews
- Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II
HotΞίφη, μαγεία και αγνή επική φαντασία.
Ξίφη, μαγεία και αγνή επική φαντασία.
Τα Pen & Paper (P&P) RPG, οι "πρόγονοι" των RPG video games, ήταν κάποτε μονόδρομος διασκέδασης για τους φανατικούς του φανταστικού και αυτό τα καθιέρωσε ως ένα από τα θεμέλια του nerd culture. Ως εκ τούτου, η προσπάθεια μεταφοράς της αισθητικής και του gameplay των P&P RPG στα video games είναι εδώ και πολλές δεκαετίες μια πρόκληση για τους developers, μιας και κανένα οπτικό μέσο δε μπορεί να ξεπεράσει την ανθρώπινη φαντασία και οι πολύπλοκοι κανόνες που αριθμούν εκατοντάδες σελίδες σε βιβλία πρέπει να μεταφέρονται με έναν τρόπο που να μην κουράζει τους άπειρους παίκτες και ταυτόχρονα να ικανοποιούν τους "βετεράνους". Οι πιο πετυχημένες προσπάθειες γέννησαν τίτλους-θρύλους βασισμένους στο Dungeons & Dragons όπως τα Baldur’s Gate, Icewind Dale & Neverwinter Nights, καθώς και πολλά νέα franchises τα οποία χρησιμοποιούν παρόμοια μοντέλα gameplay. Αντίστοιχα, πολλοί τίτλοι πειραματίστηκαν και απέτυχαν παταγωδώς, ή γέννησαν είδη-υβρίδια τα οποία τράβηξαν τον δικό τους δρόμο προς την εμπορική επιτυχία ή την λήθη.
Το Divinity: Original Sin της Βελγικής εταιρείας ανάπτυξης Larian Studios ήταν μια αξιόλογη προσπάθεια προς την πιστότητα στις ρίζες, το οποίο παρά τα μικροσφάλματα που είχε κατάφερε να αποσπάσει γενικά καλές κριτικές. Για το sequel, οι developers έκαναν αυτό ακριβώς έπρεπε να κάνουν, δηλαδή εισάκουσαν τις κριτικές και αντί της επανάπαυσης επέλεξαν την εξέλιξη. Η διάθεση αυτή και η επικοινωνία που χαρακτηρίζει την Larian είχε ως αποτέλεσμα η kickstarter καμπάνια του Divinity: Original Sin II να συγκεντρώσει 500.000 δολάρια μέσα σε 12 μόνο ώρες, με το τελικό ποσό που μάζεψε να ξεπερνά τα 2.000.000 δολάρια. Το τελικό αποτέλεσμα φαίνεται πως δικαιώνει τους developers, μιας και πρόκειται για ένα κλασικού τύπου top-down RPG το οποίο άφοβα μπορεί να συγκριθεί με τίτλους - "ιερά τέρατα" του χώρου.
Επιστροφή στο Rivellon
Η ιστορία του Divinity: Original Sin II εκτυλίσσεται μερικούς αιώνες αργότερα από τον προκάτοχό του. O φανταστικός κόσμος του Rivellon βρίσκεται σε μια περίοδο αναταραχών, πολέμου και θρησκευτικου φανατισμού. Ο Bishop Alexandar έχει κηρύξει διωγμούς κατά όλων όσων διαθέτουν υπερφυσικές δυνάμεις, γνωστούς ως Sourcerers (απο το "Source", που είναι η έμφυτη πηγή μαγικής ενέργειας που έχουν από τη γέννησή τους) και με την αιτιολογία ότι οι δυνάμεις τους αποτελούν πόλο έλξης για μοχθηρά πλάσματα από την διάσταση του Void (Voidwalken), οι στρατιώτες του (Magisters) τους συλλαμβάνουν, τους περνάνε ειδικά κολάρα τα οποία εξουδετερώνουν τις δυνάμεις τους και τους φυλακίζουν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Σε αυτά τα στρατόπεδα οι συνθήκες διαβίωσης είναι χάλια, με τους κρατούμενους να έχουν κάνει συμμορίες και με τους Magisters κακομεταχειρίζονται, να βασανίζουν (στα κρυφά) και θανατώνουν (επίσης στα κρυφά) Sourcerers, ενώ τα "μεγάλα κεφάλια" προσπαθούν να βρουν "θεραπεία" για να απαλλάξουν τον κόσμο από το Source.
Ενώ στο Divinity: Original Sin αναλαμβάνατε τον ρόλο κυνηγών Sourcerers, στο sequel οι ρόλοι αντιστρέφονται, μιας και ο χαρακτήρας σας είναι ένας κατάδικος που γεννήθηκε με τις δυνάμεις του Source μέσα του. Αφού δημιουργήσετε τον κύριο χαρακτήρα σας, ξεκινάτε μέσα σε ένα καράβι καθ’ οδόν για το Fort Joy, τη μελλοντική φυλακή σας. Μέσα στο καράβι αυτό θα γνωρίσετε και τους υποψήφιους μέλλοντες συνοδοιπόρους σας, οι οποίοι αρχικά δεν φαίνεται να σας συμπαθούν και πολύ. Αφού καταλήξετε στο Fort Joy, κύριό σας μέλημα θα είναι φυσικά η απόδραση. Το Divinity: Original Sin 2 έχει ένα πολύ πλούσιο και συνεχώς εξελισσόμενο σενάριο (αν και η βασική υπόθεση φαίνεται αρκετά απλή), με πάμπολλα side quests, καθώς και προσωπικά quests για κάθε “έτοιμο” χαρακτήρα. Οι χαρακτήρες εξελίσσονται, συγκρούονται ιδεολογικά και οι αποφάσεις που θα πάρετε μπορεί να έχουν βραχυπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην εξέλιξη του σεναρίου.
Έμφαση στους ρόλους και την αλληλεπίδραση
Στην αρχή θα κληθείτε να επιλέξετε τον κύριό σας χαρακτήρα, τον πρωταγωνιστή. Τα διαθέσιμα races είναι human, elf, dwarf, lizard και undead, το καθένα με τα δικά του χαρακτηριστικά. Η εμφάνιση του χαρακτήρα σας είναι σχεδόν πλήρως customizable με αρκετά presets μαλλιών, προσώπων, δέρματος και επιπλέον βασικών χαρακτηριστικών, πλην όμως χρώματος ματιών. Μερικά presets προσώπων περιέχουν διαφορετικού χρώματος μάτια, αλλά αν θέλετε το συγκεκριμένο χρώμα, οι επιλογές σας λιγοστεύουν. Κάθε race έχει ένα αποκλειστικό ability. Οι Humans έχουν το Encourage, το οποίο είναι ένα buff που δίνει stat bonuses σε όλους τους κοντινούς χαρακτήρες του party, τα Elves έχουν το Flesh Sacrifice με το οποίο θυσιάζουν λίγη από τη ζωτική τους ενέργεια προκειμένου να μπορούν να κάνουν περισσότερα πράγματα μέσα σε έναν γύρο μάχης, οι Lizards έχουν το Dragon’s Blaze το οποίο εξαπολύει έναν κώνο φωτιάς μπροστά τους, οι Undead έχουν το Play Dead με το οποίο οι εχθροί τους περνάνε για (τελείως) νεκρούς, αγνοώντας τους και οι Dwarves έχουν το Petrifying Touch το οποίο μετατρέπει έναν εχθρό σε άγαλμα. Το race επίσης μπορεί να βοηθήσει κάποιες συγκεκριμένες καταστάσεις, πχ. οι Lizards μπορούν να σκάψουν με την ουρά τους χωρίς φτυάρι και οι Dwarves λόγω του ύψους τους μπορούν να χωρέσουν από περάσματα που άλλα races δεν μπορούν.
Όσον αφορά τα classes, ένα από τα δυνατά χαρτιά του Divinity: Original Sin II είναι το πλήρες customization των χαρακτήρων. Στην αρχή μπορείτε να επιλέξετε κάποιο "class" το οποίο είναι ένας προπαρασκευασμένος συνδυασμός χαρακτηριστικών. Κάποια στιγμή όμως, σας δίνεται η δυνατότητα να κάνετε πλήρες retrain στους χαρακτήρες του party σας, επιλέγοντας όποια χαρακτηριστικά θέλετε να έχουν χωρίς να περιορίζονται από κάποιο class. Για παράδειγμα, ένας χαρακτήρας μπορεί άνετα να έχει Necromancy, Two-Handed weapons και Hunting ως skills. Πειραματιστείτε ελεύθερα με πιθανούς συνδυασμούς και "κόψτε-ράψτε" τον ιδανικό σας ήρωα. To Divinity: Original Sin II επίσης περιλαμβάνει 6 "έτοιμους" χαρακτήρες, οι οποίοι είναι το ίδιο customizable με όλους, με την διαφορά του ότι έχουν κάποιο επιπλέον μοναδικό ability ο καθένας και δεν μπορείτε να τους αλλάξετε όνομα, race και origin. Από αυτούς τους 6 χαρακτήρες θα μπορείτε να επιλέξετε τους συνοδοιπόρους σας αργότερα.
Ο κάθε χαρακτήρας έχει 6 βασικά attributes: Strength (καθορίζει το damage των κανονικών και βαρέων melee όπλων, καθώς και το πόσο βάρος μπορείτε να κουβαλήσετε και να μετακινήσετε), Finesse (καθορίζει το damage των ελαφρών melee και των ranged όπλων, συμβάλλει στα skills Rogue και Hunting και σας δίνει ένα ποσοστό dodge), Constitution (καθορίζει το Vitality σας), Intelligence (καθορίζει το damage για wands, staves, spells και scrolls και συμβάλλει στα περισσότερα elemental skills), Wits (επηρεάζει τη δυνατότητα να ανακαλύπτετε παγίδες, μυστικά και κρυμμένους θησαυρούς, ενώ παράλληλα καθορίζει το initiative και την πιθανότητα critical strike των επιθέσεών σας) και Memory (καθορίζει το πόσα skills μπορείτε να έχετε απομνημονευμένα την κάθε δεδομένη στιγμή.) Πέρα των gameplay χρήσεων, τα Attributes μπορούν να χρησιμεύσουν στους διαλόγους, προσφέροντας επιπλέον επιλογές απαντήσεων εξαρτώμενες από κατάλληλα για την περίσταση Attributes τα οποία ένας χαρακτήρας έχει υψηλά. Για παράδειγμα, ένας χαρακτήρας με υψηλό Strength σε κάποιους διαλόγους θα έχει την επιλογή να εκφοβίσει τον συνομιλητή του με τη σωματική του δύναμη, ενώ ένας χαρακτήρας με υψηλό Wits μπορεί να ξεγελάσει έναν NPC που δείχνει να έχει εχθρικές διαθέσεις.
Τα skills είναι ικανότητες που συμβάλλουν στην περαιτέρω εξειδίκευση του κάθε χαρακτήρα και είναι χωρισμένα σε 10 κατηγορίες (Aerotheurge, Geomancer, Hunting, Hydrosophist, Necromancer, Polymorph, Pyrokinetic, Rogue, Summoning και Warfare). Επίσης, υπάρχουν και 4 Weapon Skills (Dual-Wielding, One-Handed, Two-Handed & Ranged) τα οποία συμβάλλουν παθητικά στην αποδοτικότητα των αντίστοιχων όπλων, καθώς και 3 Defense skills (Leadership, Perseverance, Pain Reflection). Το Leadership δίνει ένα buff σε όσους συμμάχους έχουν τον χαρακτήρα στο οπτικό τους πεδίο, το Perseverance ανεβάζει το armor σας αφού δεχτείτε συγκεκριμένες επιθέσεις (physical ή magical armor, ανάλογα με το τι είδους επίθεση δεχτήκατε) και το Pain Reflection ανταποδίδει στους εχθρούς ένα ποσοστό του damage που σας κάνουν. Πολλά abilities απαιτούν να έχετε έναν minimum αριθμό πόντων σε ένα skill για να τα μάθετε και ο μόνος τρόπος για να μάθει ένας χαρακτήρας νέα skill abilities είναι μέσω των skill books τα οποία αγοράζετε από vendors ή βρίσκετε σαν loot σε διάφορα σημεία.
Τα talents είναι μόνιμες παθητικές δυνατότητες οι οποίες έχουν κάποιες προϋποθέσεις προκειμένου να ξεκλειδωθούν και προκειμένου να ξεκλειδώσετε μερικά από αυτά θα πρέπει να επενδύσετε πόντους σε κάποια skills. Το Animal Pal (επιτρέπει την επικοινωνία με τα ζώα) είναι ένα talent το οποίο χρήζει ειδικής αναφοράς, μιας και αν και δεν είναι σε καμία περίπτωση υποχρεωτικό να το πάρετε, αν δεν το έχετε θα χάσετε την ευκαιρία για αρκετές επιλογές διαλόγων, επιπλέον quests και διευκόλυνση μερικών άλλων. Κάθε χαρακτήρας έχει και έναν αριθμό tags. Τα tags του κάθε χαρακτήρα σχετίζονται με το race του, το origin story του και άλλους παράγοντες που προκύπτουν μέσα στην εξέλιξη της ιστορίας. Δεν έχουν κάποιον αντίκτυπο στον τεχνικό τομέα του gameplay, αλλά προσθέτουν επιλογές διαλόγων κάνοντάς τα ένα χρήσιμο role-playing εργαλείο. Για παράδειγμα, ένας χαρακτήρας με το "Soldier" tag δύναται σε κάποιους διαλόγους με στρατιώτες ή αξιωματικούς να μιλήσει με συγκεκριμένο τρόπο ακολουθώντας τον στρατιωτικό κανονισμό, κερδίζοντας την εύνοια του συνομιλητή. Αντίστοιχα, ένας χαρακτήρας με το tag "Human" σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να επικαλεστεί την αλληλεγγύη μεταξύ ανθρώπων σε ένα περιβάλλον όπου επικρατεί κάποια άλλη φυλή, προκειμένου να κερδίσει την εμπιστοσύνη ενός άλλου Human NPC.
Το χαρακτηριστικό γνώρισμα των experience points (xp) δεν λείπει από το Divinity: Original Sin 2. Όλα τα μέλη του party σαν έχουν τον ίδιο αριθμό xp και ανεβαίνουν μαζί levels. Σε κάθε level up έχετε 2 πόντους να προσθέσετε σε Attributes και 1 πόντο για skills. Talent λαμβάνετε στα levels 1, 3, 8 και κάθε 5 levels μετά (13, 18 κλπ.) Το ανώτατο όριο level που μπορεί να φτάσει ένας χαρακτήρας δεν έχει εξακριβωθεί με βεβαιότητα, μιας και αν σκοτώσετε ό,τι κινείται και ολοκληρώσετε όλα τα side quests, θα τερματίσετε κοντά στο level 30. Η πιο ασφαλής προσέγγιση ως προς το level τερματισμού ενός playthrough θα ήταν κάπου ανάμεσα στα levels 24-26.
Υπό τον έλεγχό σας έχετε από έναν έως τέσσερις χαρακτήρες, των οποίων τα χαρακτηριστικά και ο εξοπλισμός βρίσκονται υπό τον απόλυτο έλεγχό σας. Κάνοντας κλικ στο πορτρέτο ενός από τους χαρακτήρες σας, αναλαμβάνετε τον έλεγχό του και αυτό σας δίνει την επιλογή να επιλέξετε με ποιόν χαρακτήρα θα μιλήσετε σε κάποιον NPC (η προδιάθεση κάποιου NPC μπορεί να εξαρτάται από το race του χαρακτήρα που θα του μιλήσει), ή ποιόν χαρακτήρα θα στείλετε μπροστά ώστε να ανιχνεύσει μια περιοχή ή να εμπλακεί πρώτος σε μάχη. Όλοι σας οι χαρακτήρες είναι συνδεδεμένοι και κάνουν auto-follow όποιον έχετε επιλεγμένο, όμως μπορείτε να ανεξαρτητοποιήσετε όποιον θέλετε τραβώντας με τον κέρσορα το πορτρέτο του προς τα κάτω ώστε να "ξεκολλήσει" απ’ τα υπόλοιπα. Αυτό θα σας φανεί πολύ χρήσιμο αν θέλετε να κάνετε sneak με κάποιον χαρακτήρα, ή αν θέλετε πριν από μια μάχη να χωρίσετε τα μέλη του party σε διαφορετικές θέσεις (πχ. να στείλετε έναν τοξότη σε μια πλατφόρμα για να είναι πιο αποτελεσματικές οι βολές του).
Μία επική εμπειρία περιμένει να σας συνεπάρει στον κόσμο του φανταστικού.
Τα ανεξερεύνητα σημεία του χάρτη είναι μαύρα, και αφού τα αποκαλύψετε βλέπετε τα πάντα μέσα στο οπτικό σας πεδίο. Εάν ένα σημείο που έχετε ανακαλύψει δε βρίσκεται στο οπτικό σας πεδίο, μπορείτε να δείτε τον χώρο αλλά όχι πλάσματα (fog of war). Στην περιπλάνησή σας στο Rivellon θα ανακαλύπτετε Waypoints, αγάλματα θεοτήτων τα οποία έχουν τη δυνατότητα να σας τηλεμεταφέρουν μεταξύ τους, παρέχοντας μια μορφή fast travel. Το minimap βοηθά να έχετε μια ιδέα για το που περίπου βρίσκεστε, ενώ και αυτό και ο κυρίως χάρτης έχουν σημαδεμένα με κόκκινες σημαίες τα σημεία ενδιαφέροντος για τα quests σας, με κίτρινες τις εισόδους σε διάφορα σημεία, καθώς και τα waypoints ως στρόβιλους. Μπορείτε να προσθέσετε και δικά σας markers οπουδήποτε στον χάρτη και να τα ονομάσετε όπως θέλετε. Με το πλήκτρο "L" ανοίγετε το quest log σας, στο οποίο περιέχονται πληροφορίες για την ιστορία και τα τρέχοντά σας quests, αλλά μπορεί να σας μπερδέψει αρκετά μιας και περισσότερο σας ενημερώνει για πράγματα που είπατε ή κάνατε ήδη, παρά για το τι πρέπει ακριβώς να κάνετε. Σε μερικές περιπτώσεις ίσως χρειαστεί να βρείτε στο διαδίκτυο και να σημειώσετε σε ένα χαρτί δίπλα ποια quests βρίσκονται στην περιοχή σας, ώστε να τα ξεχωρίζετε από τον σωρό quests των οποίων το επόμενο βήμα βρίσκεται αρκετά κεφάλαια παρακάτω.
Οι χαρακτήρες έχουν 11 slots για εξοπλισμό (head, neck, chest, hands, belt, legs, feet, ring 1, ring 2, main hand weapon, shield/offhand weapon), o οποίος ποικίλει σε ποιότητα. Η ποιότητα κάθε item αντικατοπτρίζεται στο χρώμα του ονόματός του (πράσινο = uncommon, μπλε = magical, μοβ = epic, πορτοκαλί = legendary, χρυσό = unique). Εξοπλισμό μπορείτε να μαζεύετε ως loot από εχθρούς ή από διάφορα δοχεία (κούτες, βαρέλια, ράφια κλπ.), ενώ μερικές φορές χρήσιμα αντικείμενα μπορεί να κείτονται στο έδαφος. Φυσικά, πολλοί NPCs είναι vendors και έχουν αντικείμενα προς πώληση. Πέρα από τον standard εξοπλισμό θα βοηθηθείτε από εργαλεία όπως φτυάρια, με τα οποία μπορείτε να ξεθάψετε μυστικά και θησαυρούς, ή bedrolls με τα οποία μπορείτε να κάνετε rest και να ανακτήσετε vitality και ένα buff μικρής διάρκειας, το “rested”. Επίσης θα συναντήσετε και μια μεγάλη ποικιλία αναλώσιμων ειδών, όπως φαγητά, lockpicks, repair hammers, scrolls, potions, poisons, ειδικά βέλη και υλικά για crafting, το οποίο είναι μια πολύ απλή διαδικασία. Στις περιπλανήσεις σας θα βρείτε διάσπαρτα crafting recipes και οι συνδυασμοί είναι κυριολεκτικά εκατοντάδες. Αν και τα items τα οποία μπορείτε να κατασκευάσετε δεν είναι τα δυνατότερα, τα αναλώσιμα αντικείμενα που προσφέρουν buffs ή spells θα σας φανούν πολύ χρήσιμα. Ο κάθε χαρακτήρας έχει το δικό του ευρύχωρο inventory, το οποίο αν και μπορεί να γίνει αχανές και καλό θα ήταν να έχει κάποια επιλογή "search", περιέχει ένα backpack στο οποίο μπορείτε να αποθηκεύσετε items που αναζητάτε συχνά.
Μπορείτε να αλληλεπιδράσετε με πολλά στοιχεία του περιβάλλοντος μέσω skills και abilities. Για παράδειγμα, εάν συναντήσετε κάποιο πέρασμα το οποίο έχει φλόγες μέσα και δεν μπορείτε να περάσετε, μπορείτε να ρίξετε ένα βαρέλι με νερό, μια νερόμπομπα ή να κάνετε ένα Rain spell για να τη σβήσετε (έστω τοπικά) και να ανοίξετε δρόμο. Κλειδωμένες πόρτες και δοχεία μπορούν να παραβιαστούν με Lockpicking ή να σπάσουν με επίθεση. Στην τελευταία περίπτωση γίνεται αισθητή η απουσία της εντολής "auto-attack", μιας και για να σπάσετε μια πόρτα που έχει μπόλικο vitality θα πρέπει να πατάτε attack ξανά και ξανά. Αν δεν έχετε κάποιον χαρακτήρα στο party που να μπορεί να κάνει Lockpicking, εξοπλιστείτε με υπομονή. Πολλοί NPCs σας δίνουν τη δυνατότητα να συνομιλήσετε μαζί τους, ακόμα κι αν είναι εχθρικοί απέναντί σας. Αυτό μπορείτε να το εκμεταλλευτείτε ώστε να αποσπάσετε πληροφορίες ή για να έχετε εσείς την πρωτοβουλία για το πρώτο χτύπημα πριν ξεκινήσει μάχη. Σε κάθε διάλογο έχετε συνήθως πληθώρα επιλογών απάντησης, με τα tags του κάθε χαρακτήρα να δίνουν κάποιες μοναδικές επιλογές διαλόγων, οπότε φροντίστε να επιλέγετε τον πιο κατάλληλο χαρακτήρα για τον εκάστοτε διάλογο. Το χαρακτηριστικό χιούμορ του πρώτου Divinity: Original Sin πάντως υπάρχει και εδώ, αν και σε πιο μικρό βαθμό.
Μια ευχάριστη προσθήκη που εκπλήσσει ευχάριστα είναι ο Narrator. Στα P&P RPG, τον ρόλο του Narrator την αναλαμβάνει ο Game Master (ο συντονιστής του παιχνιδιού, αφηγητής της ιστορίας, χειριστής των εχθρών και διαιτητής των κανόνων), ο οποίος έχει μεταξύ άλλων την ευθύνη των περιγραφών των χώρων και των διαλόγων. Αυτή η προσθήκη είναι μια πολύ έξυπνη κίνηση από την Larian διότι μεταφέρει ένα ακόμα P&P RPG στοιχείο σε ένα video game όχι μόνο μειώνοντας ταυτόχρονα την ανάγκη για cinematics, αλλά κάνοντάς τα να φαίνονται παντελώς αχρείαστα, μιας και δεν μπορούν να ανταγωνιστούν το κύριο όπλο μιας αφήγησης: Τη φαντασία του παραλήπτη. Πέρα από κάποιες αφηγήσεις action σκηνών, ο Narrator κάνει γλαφυρότατες περιγραφές συναισθημάτων, σκέψεων, οσμών και αισθήσεων που είναι απλά αδύνατο να απεικονιστούν ικανοποιητικά με τα in-game γραφικά και θα ήταν πολύ ελλιπή σαν CGI cinematics.
Τακτικές μάχες με στρατηγικό βάθος
Με το που μπει κάποιος χαρακτήρας του party στο οπτικό πεδίο εχθρών (ή μετά από κάποια διαπραγμάτευση που πήγε στραβά), η οθόνη παγώνει και εμφανίζεται η λέξη "FIGHT!" η οποία σηματοδοτεί την έναρξη μιας μάχης. Στα RPG του συγκεκριμένου είδους, η διαδικασία “pause - επιλογή spells/abilities/attacks/potions για κάθε χαρακτήρα του party - unpause” είναι μια αρκετά συνηθισμένη ακολουθία στις μάχες, κάτι που είναι πολύ λογικό μιας και έχετε να κουμαντάρετε πολλά πράγματα σε μια μαινόμενη real-time μάχη. Το Divinity: Original Sin II διατηρεί το ατού του προκατόχου του και σας λύνει τα χέρια, κάνοντας τις μάχες turn-based. Με βάση το initiative, στην κορυφή της οθόνης βλέπετε τη σειρά που παίζει ο κάθε χαρακτήρας και NPC που εμπλέκεται στη μάχη. Είναι πολύ σημαντικό το να ελέγχετε και τα πορτρέτα του party σας σε αυτό το σημείο, διότι χαρακτήρες που δε βρίσκονται στο οπτικό πεδίο των εχθρών, δεν εμπλέκονται και δεν περιλαμβάνονται στη σειρά της μάχης. Αυτό βέβαια μπορεί να είναι πλεονέκτημα, μιας και αν επιλέξετε χαρακτήρα που δεν εμπλέκεται σε μάχη, ο χρόνος για τους μαχόμενους παραμένει “παγωμένος” και έχετε άπλετο χρόνο για να προετοιμαστείτε με buffs, potions, sneak mode κλπ. πριν εμπλακείτε και με τους υπόλοιπους χαρακτήρες στη μάχη. Με το που μπει κάποιος χαρακτήρας σε μια μάχη αργότερα, εμπλέκεται σε αυτή και παίρνει κι εκείνος σειρά.
Κάθε χαρακτήρας έχει έναν αριθμό από AP (Action Points) τα οποία καθορίζουν το πόσα πράγματα μπορεί να κάνει στο γύρο του. Κάθε skill κοστίζει τον αριθμό AP που αναφέρεται στην περιγραφή του, ενώ το κόστος σε AP για να κινηθείτε εξαρτάται από το πόσο μακριά θέλετε να πάτε. To να πιείτε ένα potion κοστίζει 1 AP, ενώ το κόστος του να κάνετε cast κάποιο spell από κάποιο scroll αναγράφεται στην περιγραφή του εκάστοτε scroll. Οι πανοπλίες προσφέρουν physical armor το οποίο απορροφά damage από επιθέσεις με όπλα και magical armor το οποίο απορροφά damage από spells. Και τα 2 είδη προστασίας φαίνονται σαν μικρές μπάρες πάνω από το vitality του χαρακτήρα και μόλις εξαντληθούν, το damage αρχίζει να αφαιρεί vitality. Εάν αυτό φτάσει στο 0, ο χαρακτήρας πεθαίνει. Ένας άλλος, πιο σπάνιος πόρος είναι το Source, το οποίο τροφοδοτεί τα πιο “μοναδικά” spells & abilities. Θα πρέπει να είστε προσεκτικοί με τη χρήση του, μιας και οι τρόποι για την επαναγέμισή του δεν είναι πάντα εύκαιροι. Οι μάχες είναι ικανοποιητικής δυσκολίας στο μεσαίο επίπεδο, όπου κάποιες σημαντικές για την υπόθεση μάχες θα σας ζορίσουν αρκετά. Χαρακτηρίζονται από μεγάλο στρατηγικό βάθος και η νίκη μπορεί να γίνει πολύ ευκολότερη ή δυσκολότερη ανάλογα με την τακτική που θα εφαρμόσετε. Η κίνηση ενός χαρακτήρα δίπλα από κάποιον εχθρό προκαλεί attack of opportunity, μια δηλαδή δωρεάν επίθεση από τον εχθρό, οπότε να είστε προσεκτικοί. Αντίστοιχα, το ίδιο μπορείτε να κάνετε κι εσείς, οπότε η τοποθέτηση των melee χαρακτήρων σε σημεία από τα οποία αναμένετε να περάσουν εχθροί είναι κάτι που θα πρέπει να έχετε κατά νου. Επίσης, οι τοξότες κάνουν επιπλέον ζημιά αν βρίσκονται ψηλότερα από τον στόχο τους και λιγότερη αν βρίσκονται χαμηλότερα, οπότε φροντίστε να εκμεταλλεύεστε πλατφόρμες και υψώματα.
Το summoning είναι ένα πολύ δυνατό skill για τις μάχες, μιας και ένα summoned πλάσμα απορροφά χτυπήματα, απειλεί εχθρούς και κάνει attacks of opportunity. Το διαδραστικό περιβάλλον παίζει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο και μπορείτε να το εκμεταλλευτείτε προς όφελός σας αλλά προσοχή, γιατί και οι εχθροί μπορούν να κάνουν το ίδιο. Καθίστε πίσω από κολόνες για να απομονώσετε το line of sight των εχθρών, κάνοντάς τους να χαλάνε AP ώστε να κινηθούν για να σας δουν, ρίξτε φωτιά σε χυμένο λάδι στο πάτωμα για να εκραγεί, ή σε νερό για να δημιουργήσετε ομίχλη και να μην μπορούν να σας σημαδέψουν εχθρικοί τοξότες και μάγοι. Οι επιλογές είναι πραγματικά πάρα πολλές.
Αν πεθάνει κάποιος από τους χαρακτήρες σας στη μάχη, μπορείτε να τον αναστήσετε με ένα Resurrect scroll και θα επιστρέψει σε ένα κοντινό σας σημείο που ορίζετε εσείς, με λίγο όμως vitality οπότε προσέξτε το σημείο ανάστασης να είναι μακριά από εχθρούς. Για κάθε χαρακτήρα υπάρχει επίσης και η επιλογή Flee Combat, την οποία αν πατήσετε ο χαρακτήρας απεμπλέκεται και μεταφέρεται στο κοντινότερο waypoint. Σε γενικές γραμμές, εάν η νίκη χωρίς τους νεκρούς χαρακτήρες είναι αδύνατη, η οπισθοχώρηση ώστε να απεμπλακείτε και να επιστρέψετε αργότερα να τους αναστήσετε από όσο πιο μακριά γίνεται είναι η πιο σοφή επιλογή. Τα περισσότερα RPG τείνουν να κάνουν autosave κάθε φορά που μπαίνετε σε έναν χώρο. Στο Divinity: Original Sin 2 αυτό δεν ισχύει, autosave γίνεται στην αρχή κάθε μεγάλης μάχης και σε κάθε σημαντική για την κεντρική υπόθεση στιγμή, οπότε να μην ξεχνάτε να κάνετε save συχνά. Είναι πολύ αποκαρδιωτικό και εκνευριστικό το να έχετε φάει 2 ώρες σε side quests, να πέφτετε πάνω σε ένα ζόρικο encounter για το οποίο δεν είστε προετοιμασμένοι, να πεθαίνετε και τα πιο κοντινά autosave να είναι στην έναρξη της μάχης (την οποία θα ξαναχάσετε εφόσον δεν είστε κατάλληλα προετοιμασμένοι) ή 2.5 ώρες πριν όπου θα πρέπει να επαναλάβετε το gameplay αυτών των ωρών. Ένα μέσο playthrough ακολουθώντας την βασική ιστορία να περιμένετε να σας πάρει περίπου 60-70 ώρες, χρόνος ο οποίος πολλαπλασιάζεται εύκολα αν θελήσετε να ασχοληθείτε με την εξερεύνηση και τα side quests.
Συμπόρευση στην περιπέτεια
Το multiplayer σύστημα θα σας μπερδέψει λίγο, μιας και οι χαρακτήρες, τα saved games κλπ. μένουν στον host και δεν μεταφέρονται στους υπόλοιπους (μην ξεχνάτε ότι δεν πρόκειται για MMORPG) Έως και 4 παίκτες μπορούν να συνθέσουν ένα adventuring party, ενώ 2 παίκτες μπορούν να παίζουν ταυτόχρονα με split screen σε έναν υπολογιστή. Δυστυχώς σε split screen mode θα πρέπει να διαθέτετε 2 gamepads, μιας και δεν υποστηρίζεται 1 gamepad και keyboard/mouse. Μπορείτε να ξεκινήσετε την ιστορία όπως στο single player campaign μαζί με άλλους παίκτες (ή να συμμετάσχουν στο παιχνίδι σας στην πορεία), είτε να μπείτε και να συμμετάσχετε σε ένα ήδη τρέχον campaign.
Το Game Master mode, γνωστό κυρίως από τα Neverwinter Nights, είναι ένα εργαλείο το οποίο αποσκοπεί στην μεταφορά της Pen & Paper RPG εμπειρίας όσο πιο πιστά γίνεται στον κόσμο του Divinity: Original Sin II. Πηγή έμπνευσης αποτέλεσε το πιο διάσημο P&P RPG όλων των εποχών, το Dungeons & Dragons (D&D), το οποίο μάλιστα χρησιμοποίησε η Larian με άδεια της Wizards of the Coast (η ιδιοκτήτρια εταιρεία των δικαιωμάτων του D&D) για επίδειξη του Game Master Mode, μεταφέροντας την περιπέτεια "Lost Mine of Phandelver" από το χαρτί στην οθόνη του υπολογιστή. Μέσω αυτού του εργαλείου μπορείτε να σχεδιάσετε δικούς σας χάρτες, dungeons και διαλόγους και να τους μοιραστείτε με το community ή να φτιάξετε ολοκληρωμένες περιπέτειες να παίξετε με την παρέα σας. Θα απαιτηθεί αφοσίωση και αρκετός χρόνος στη χρήση αυτού του εργαλείου, αλλά όπως έχει αποδειχτεί με παρόμοιους τίτλους που διέθεταν αντίστοιχα εργαλεία, η ανταμοιβή πολλαπλασιάζει την αντοχή στον χρόνο και τις δυνατότητες ψυχαγωγίας.
Όμορφο χωρίς υπερβολές
Η δράση εκτυλίσσεται σε ισομετρική top-down οπτική. Με τα πλήκτρα W, A, S, D μπορείτε να μετακινείτε την κάμερα και η περιστροφή αυτής γίνεται με τα Delete και End. Το zoom ίσως θα βόλευε περισσότερο να μπορούσε να πάει λίγο μακρύτερα και το γεγονός ότι δεν μπορείτε να πάτε την κάμερα σε κάποιο σημείο με κλικ στον χάρτη μπορεί να κουράσει λίγο. Τα περιβάλλοντα πάντως είναι σχεδιασμένα πολύ όμορφα και η αίσθηση που αφήνουν είναι "συγγενική" των μεγάλων τίτλων του είδους. Οι χαρακτήρες είναι λεπτομερέστατοι, τα animations είναι ομαλότατα και τα εφέ (ειδικά των spells) εντυπωσιακά, κάτι ευχάριστο που δεν είναι συνηθισμένο στα RPG, στα οποία τα γραφικά παραγκωνίζονται για χάρη του gameplay (ή και το αντίστροφο).
Μελωδία και ατμόσφαιρα
Το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσετε στον ηχητικό τομέα του Divinity: Original Sin II είναι το άκρως "κολλητικό" κύριο μουσικό θέμα, του οποίου η χαρακτηριστική μελωδία έχει ενσωματωθεί σε πολλά ambient θέματα που ακούγονται κατά τη διάρκεια του gameplay. Η ενορχήστρωση του soundtrack αποτελείται από medieval folk όργανα και συμφωνικές ορχήστρες που δένουν μεταξύ τους πολύ όμορφα και επιπλέον όμορφες, αιθέριες φωνές συνοδεύουν το μουσικό αυτό σύνολο, δίνοντάς σας ως αποτέλεσμα μια επική και ταυτόχρονα fantasy ατμόσφαιρα. Τα ηχητικά εφέ είναι πειστικότατα και ειδικότερα αυτά των spells προσθέτουν μια επιπλέον δυναμική, κάνοντάς τα να φαίνονται πανίσχυρα και οι ambient ήχοι του κάθε περιβάλλοντος συμβάλλουν σημαντικά στο immersion. Το voice acting σε γενικές γραμμές είναι καλό, αν και ίσως θα περίμενε κανείς (ειδικά αν είστε έμπειροι σε pen & paper RPGs με καλούς στις περιγραφές GMs) πιο δραματικές αφηγήσεις από τον Narrator, αν και σε καμία περίπτωση δεν είναι ανεπαρκείς.
Βελτιωμένο και πιο κοντά στις ρίζες του είδους από ποτέ
To Divinity: Original Sin II είναι ένα διαμάντι στο είδος του, ένα RPG το οποίο χαρακτηρίζεται από ελευθερία customization, βαθύ immersion, πλούσια ιστορία, εξέλιξη των χαρακτήρων και όσο role-playing στοιχείο επιτρέπει η σημερινή τεχνολογία. Συστήνεται ανεπιφύλακτα τόσο σε φανατικούς των κλασικών και των P&P RPG, όσο και στους νεαρότερους από εσάς που απολαμβάνετε ένα πλούσιο, immersive σενάριο. Το turn-based σύστημα μαχών που διατηρεί η σειρά είναι αυτό που χρειάζεται κάθε κλασικού τύπου RPG. Τα αρνητικά του στοιχεία δεν είναι αρκετά για να αμαυρώσουν την αξία του, τα 45 ευρώ που κοστίζει στο Steam τα αξίζει και με το παραπάνω, αν και είναι κρίμα που δεν κυκλοφορεί σε hard copy για να κοσμήσει τη βιβλιοθήκη σας.
Θετικά:
- Πλήρως customizable χαρακτήρες
- Πλούσια ιστορία
- Όμορφη μουσική επένδυση
- Ο Narrator δίνει μια επιπλέον κλασική P&P πινελιά
- To Game Master tool προσφέρει αμέτρητες δυνατότητες
Αρνητικά:
- Μικροθέματα στο multiplayer mode
- Αν ξεχαστείτε και δεν κάνετε save συχά, τα autosave δεν είναι επαρκή
- Έλλειψη εντολής auto-attack
- Το quest log αρκετές φορές δεν είναι σαφές ως προς το τι πρέπει να κάνετε
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 9
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.9
Φτιαγμένο με μεράκι, θα σας κρατήσει προσηλωμένους στον φανταστικό του κόσμο για αρκετό καιρό.
Γιώργος Τζίτζιφας
Comments
Έχω μείνει άναυδος, από το επίπεδο δουλειάς που έχει πέσει από τους developers για την ανάπτυξη αυτού του παιχνιδιού και σίγουρα, θα του αφιερώσω πολύ περισσότερο χρόνο στο μέλλον. Συνδιάζει ένα άρτιο τεχνικά παιχνίδι (κάτι που παίζει ρόλο στις μέρες μας) με πολύ βάθος που παρότι δεν είναι βασισμένο σε official Dungeons and Dragons κανόνες, κατά έναν τρόπο τους κάνει replicate στο game master mode. To πνεύμα του Baldurs Gate 2 καλά κρατεί και το Divinity: Original Sin 2, σίγουρα θα μείνει στην ιστορία ως ένα από τα καλύτερα RPG όλων των εποχών.