- Reviews
- Little Nightmares
Little Nightmares
HotΣτα έγκατα ενός σκοτεινού πλοίου.
Στα έγκατα ενός σκοτεινού πλοίου.
Η Tarsier Studios είναι μια ανερχόμενη εταιρεία ανάπτυξης που εδράζεται στην Σουηδία. Συγκρατήστε το όνομά της γιατί, αν κρίνω από το τελευταίο της δημιούργημα εν ονόματι Little Nightmares, θα μας απασχολήσει ευχάριστα για πολλά ακόμα έτη. Η Tarsier Studios δείχνει μια προτίμηση στην λέξη Little και στα λιλιπούτεια avatars τα οποία δρουν σε κόσμους δυσανάλογους ως προς το μέγεθος τους. Θα την θυμάστε ίσως από την συμμετοχή της στο Teraway Unfolded και σε διάφορες εκδόσεις του LittleBigPlanet, υπό την καθοδήγηση της Media Molecule.
Το Little Nightmares είναι ο πρώτος τίτλος που φέρει αποκλειστικά την σφραγίδα της Tarsier Studios. Όταν ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το 2014 είχε τον τίτλο Hunger που δείχνει να μην έχει κανένα νόημα αλλά θα συνειδητοποιήσετε παίζοντας για τι πράγμα μιλάει. Ήταν ευτύχημα το ότι ανέλαβε η γνωστή μας Bandai Namco την έκδοσή του διότι υπήρχε μεγάλη πιθανότητα να παραμείνει ανολοκλήρωτο χωρίς την πολύτιμη συνδρομή της. Τελικά η ανάπτυξή του ολοκληρώθηκε μαζί με την μετονομασία του σε Little Nightmares και έφτασε επιτέλους στα χέρια μας για να το… ξεκοκαλίσουμε.
Νάνοι σε κόσμο γιγάντων
Όλοι μας, την εποχή που διανύσαμε την παιδική ηλικία, αντιλαμβανόμασταν τον περίγυρο σαν έναν κόσμο γιγάντων. Τα αντικείμενα είχαν τερατώδεις διαστάσεις και οι ενήλικες υψώνονταν σαν τον King Kong μπροστά μας, γεμίζοντάς μας δέος και πολλές φορές, φόβο. Αυτά τα δύο συναισθήματα επιχειρεί και πετυχαίνει να διεγείρει μέσα σας το Little Nightmares. Η πρωταγωνίστριά του είναι ένα εννιάχρονο κοριτσάκι που ονομάζεται Six (έξι). Η περίεργη ονομασία της γεμίζει σκοτεινές σκέψεις το μυαλό μας και μας κάνει να σκεφτούμε ένα σωρό τρομακτικά ενδεχόμενα, από το να πρόκειται για πείραμα κλωνοποίησης μέχρι το έκτο θύμα απαγωγής.
Η Six είναι σκεπασμένη με ένα αδιάβροχο γεγονός που δίνει έναυσμα σε νέες σκοτεινές υποθέσεις με την κυρίαρχη να είναι το ερώτημα "είναι μήπως κακοποιημένη ή παραμορφωμένη η μικρούλα;". Τα χέρια σας στο χειριστήριο αρχίζουν να τρέμουν από την συγκίνηση βλέποντάς την να ανταποκρίνεται στις οδηγίες του μοχλού και των buttons. Δίνετε όρκο σε ότι έχετε ιερό ότι θα κάνετε το παν για να την βοηθήσετε να αποδράσει από το σκοτεινό μέρος που βρίσκεται.
Η ώρα κυλά και δεν περνά πολύς χρόνος πριν συνειδητοποιήσετε από την μελέτη του περίγυρού σας ότι βρίσκεστε σε ένα πελώριο πλοίο το οποίο, συγκρινόμενο με την Six, μοιάζει με τον Τιτανικό. Η Six κινείται σαν έντομο στους τιτάνιους χώρους του προσπαθώντας να αποφύγει έναν μικρό αριθμό από γιγάντια παραμορφωμένα πλάσματα που ζουν και δρουν στα πατώματα του πλοίου. Αυτό είναι πάνω κάτω το σενάριο που συναντάτε στο Little Nightmares, η εφιαλτική προσπάθεια μιας μικρούλας να επιβιώσει σε έναν εχθρικό κόσμο.
Κάνει κρύο ή τρέμω από τον φόβο μου;
Συγκεντρώνοντας χαρακτηριστικά από τρεις gaming κατηγορίες (Puzzle, Platform και Horror) το Little Nightmares σας καθηλώνει αρχικά χρησιμοποιώντας το πανίσχυρο όπλο που ονομάζουμε ατμόσφαιρα. Ο κόσμος που αντικρίζετε περνά μέσα από το παραμορφωτικό πρίσμα του τρομοκρατημένου ψυχισμού της Six αναγκάζοντάς σας να μοιραστείτε τα συναισθήματά της.
Οι σχεδιαστές του παιχνιδιού αποφεύγουν να καταφύγουν στο φθηνό σοκ της αιματοχυσίας, των ακρωτηριασμών και του splatter. Βουτάνε τον κόσμο τους στο σκοτάδι, αναγκάζοντάς σας να ασφυκτιάτε σε στενούς διαδρόμους, να αντιμετωπίζετε κάμερες σε σχήμα ματιών που η δέσμη τους σας μετατρέπει σε στήλη άλατος, να τρέχετε πανικόβλητοι μακριά από τα τεράστια χέρια αλλόκοτων όντων που σας καταδιώκουν. Μέσα σε όλα αυτά, οι ενίοτε περίεργες αντιδράσεις της Six σας βάζουν σε σκέψη ως προς το τι της συμβαίνει πραγματικά.
Η Six είναι σαν ζιζάνιο στον «κήπο» αποτρόπαιων τεράτων, μην τους επιτρέψετε να την αφανίσουν.
Η επικοινωνία σας με την Six είναι εξαιρετική. Η ηρωίδα υπακούει πιστά στις οδηγίες που της δίνετε διαμέσου του χειριστηρίου χωρίς καθυστέρηση ή τεχνικά προβλήματα. Στους μηχανισμούς του τρεξίματος και του σκαρφαλώματος – τραβήγματος ενός αντικειμένου θα νοιώσετε ότι η Six κινείται αρκετά αδέξια. Πρόκειται για συνειδητή επιλογή των δημιουργών του Little Nightmares που ταιριάζει γάντι στην εύθραυστη φύση της μικρής και σας γεμίζει ανασφάλεια. Πολλές φορές θα φωνάξετε "'Ελα, δώστα όλα, πίεσε λίγο ακόμα" βλέποντας την Six να προσπαθεί να σπρώξει μια τεράστια πόρτα ή ένα βαρύ αντικείμενο.
Η αποθήκευση της προόδου σας σε checkpoints σας κάνει ακόμα πιο προσεκτικούς στην περιπλάνηση, κυριολεκτικά θα νοιώθετε σαν να πατάτε στις μύτες των ποδιών σας διαρκώς. Μπάρες ενέργειας και δείκτες που αποτυπώνουν την κατάσταση της Six δεν υπάρχουν, πετυχαίνοντας έτσι να σας κάνουν να ξεχάσετε ότι παίζετε video game. Είτε πέσει σε κενό, είτε την αρπάξουν τα χέρια ενός εχθρού, το ευαίσθητο κορμάκι της Six σβήνει αμέσως, επιστρέφοντάς σας στο πλησιέστερο checkpoint.
Βουτιά στο άγνωστο
Ο φόβος του αγνώστου είναι βαθιά ριζωμένος στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και το Little Nightmares τον εκμεταλλεύεται στο έπακρο για να σας απορροφήσει. Καμία πληροφορία δεν σας δίνεται για την φύση του πλοίου που διασχίζετε, για τον σκοπό του, για την ταυτότητα των ανατριχιαστικών όντων που συναντάτε. Παρατηρώντας τις κινήσεις και τις αντιδράσεις των παραμορφωμένων κατοίκων θα διαπιστώσετε με φρίκη ότι είναι ρουτινιάρικες, εκτελούν εντελώς συνηθισμένες δραστηριότητες όπως είναι το μαγείρεμα, ο ύπνος και το ψαχούλεμα στα πράγματά τους. Μήπως τελικά δεν είναι οι αντίπαλοί σας το απόλυτο κακό αλλά ο χαρακτήρας σας, ένας λαθρεπιβάτης στο αθώο ταξίδι τους;
Το A.I. χειρίζεται τους NPCs σαν μαέστρος, αντιδρώντας αστραπιαία στις κινήσεις σας. Τα τυφλά πλάσματα δεν μπορούν να σας δουν αλλά η οξυμένη ακοή τους πιάνει το παραμικρό τρίξιμο που κάνουν τα ποδαράκια σας στο έδαφος. Οι εχθροί που βλέπουν σας εντοπίζουν με ένα βλέμμα, χιμώντας αμέσως επάνω σας. Η φυσικότητα των αντιδράσεων των εχθρών σας δείχνει πόσο έχει δουλευτεί το A.I. Για παράδειγμα, προσπαθήστε να περάσετε τρέχοντας σε ξύλινο πάτωμα δίπλα από έναν κοιμισμένο και θα τον δείτε να ξυπνά, να ανάβει το φως και να στρέφεται στην πηγή του ήχου που τον ενόχλησε.
Το Platform στοιχείο είναι απολαυστικό και σας οδηγεί σε συνεχές σάλτο μορτάλε από την μια βιβλιοθήκη στην άλλη, σε σανίδες και αντικείμενα με γκρεμό να χάσκει από κάτω τους, στην αρπαγή πραγμάτων ιδανικών για εναέριες ταλαντεύσεις και μακρινά άλματα σαν τον Ταρζάν και τις κληματσίδες του. Τα άλματα ακριβείας και η έξαψη που δημιουργούν είναι αναπόσπαστο τμήμα της δράσης.
Τα puzzles παίζουν νευραλγικό ρόλο στην πλοήγηση, είναι περιβαλλοντικής φύσης και ακολουθούν πιστά τα μονοπάτια της λογικής. Για να ανοίξετε μια πόρτα πρέπει να βρείτε το αντίστοιχο κλειδί εκεί που το καταχώνιασαν τα τέρατα. Για να το σκάσετε από μια καταπακτή πρέπει να διορθώσετε το βίντσι που την ανοίγει, βρίσκοντας και τοποθετώντας την μανιβέλα.
Ηλεκτροφόρα κάγκελα απειλούν να σας τηγανίσουν σαν πατάτα; Κάπου πρέπει να υπάρχει ένας μοχλός που διακόπτει την παροχή ρεύματος. Ξεχώρισα δύο ιδιαίτερους γρίφους. Στον πρώτο μετακινήστε από δωμάτιο σε δωμάτιο πετώντας κρέατα σε μηχανή του κιμά και σχηματίζοντας ένα λουκάνικο που θα σας χρησιμεύσει σαν σχοινί για να περάσετε στην διπλανή κάμαρα. Στον δεύτερο, είστε παγιδευμένοι σε ένα ασανσέρ με τυφλό τέρας και χρειάζεται να εκτελέσετε έξυπνες μανούβρες για να γλιτώσετε τον θάνατο από τα χέρια του.
Απολαμβάνοντας το σκοτάδι
Οπτικά, το Little Nightmares πρέπει να αποτελέσει ευαγγέλιο για τα video games που φιλοδοξούν να μας παρέχουν υπέροχη ατμόσφαιρα και γερές δόσεις τρόμου. Το ντεκόρ θυμίζει έντονα σκηνικό τηλεοπτικής σειράς με τον τέταρτο τοίχο στους κλειστούς χώρους να απουσιάζει ώστε να βλέπουμε άνετα τα διαδραματιζόμενα ακόμα και σε διπλανά δωμάτια στρέφοντας το βλέμμα της Six. Παρατηρώντας τις αλλόκοτες διαστάσεις των χεριών ορισμένων τεράτων και τις κινήσεις τους, θα έχετε την αίσθηση ότι πρόκειται για κούκλες που τα σχοινιά τους χειρίζεται αόρατος μαριονετίστας.
Όταν η κάμερα τραβιέται μακριά από την ηρωίδα αντικρίζετε κολοσσιαίες αλυσίδες να κινούνται ρυθμικά στο φόντο, κορμιά κρεμασμένων σε ταβάνια που δεν μπορείτε να διακρίνετε λόγω του ύψους τους, τεράστιους αποθηκευτικούς χώρους μπροστά στους οποίους η Six έχει διαστάσεις μύγας. Το πλοίο κινείται ελαφρά πάνω στα κύματα επηρεάζοντας την κίνηση του χαρακτήρα αλλά και τις προσπάθειές του να μετακινήσει βάρη.
Ο τρόμος δεν πηγάζει μόνο από τα κυκλώπεια έπιπλα, τα αποτρόπαια πλάσματα, τους σκοτεινούς χώρους και τα χάσματα αλλά διαθέτει και έντονο υπαινικτικό χαρακτήρα. Σε ποιον ανήκουν τα χιλιάδες παπούτσια στα οποία κολυμπά κάποια στιγμή η Six; Τα αίματα που στάζουν στην κουζίνα του πλοίου είναι από την προετοιμασία των κρεάτων ή προέρχονται από αθώα θύματα; Οι σκιές των κρεμασμένων και τα σακιά σε σχήμα κορμιού είναι εκκεντρική διακόσμηση ή προϊόντα σφαγής;
Στο Silent Hill περιβάλλον του Little Nightmares τα frames στέκονται πάντα στο μέγιστο νούμερό τους και οι κινήσεις όλων των συμμετεχόντων χαρακτήρων συμμορφώνονται με την εμφάνιση και το μέγεθός τους. Επειδή η σιωπή είναι απείρως τρομακτικότερη από την δυνατή μουσική όταν σέρνεσαι στα τυφλά στο σκοτάδι, στην μεγαλύτερη διάρκεια του παιχνιδιού σας συντροφεύει είτε η σιωπή είτε μια απαλή μουσική που θα μπορούσε να προέρχεται από παιδικό μουσικό παιχνίδι. Το βασικό μουσικό theme είναι απλά ανατριχιαστικό και θα μπορούσε να προέρχεται από την μουσική μεγαλοφυΐα του Danny Elfman, υπεύθυνου για πολλές ακουστικές ανατριχίλες στα έργα του Tim Burton.
Εφιάλτης μικρής διάρκειας
Το Little Nightmares είναι ένα έργο τέχνης περιορισμένης διάρκειας που… δαγκώνει προκαλώντας δέος και ανησυχία με τα εξωφρενικά σκηνικά και τους απόκοσμους κατοίκους του κόσμου του. Σας αρπάζει από το σβέρκο εξαρχής καθηλώνοντάς σας στην τρομακτική πορεία της Six προς την σωτηρία και την ελπίδα και αναγκάζοντας σας να αποζητάτε ολοένα και περισσότερο περιεχόμενο (γρίφους, τοποθεσίες, πλάσματα) όσο περνά ή ώρα.
Δυστυχώς ο χρόνος κυλάει με τρομερή ταχύτητα προς το τέλος της ξέφρενης βόλτας και οι 3-3,5 ώρες παιχνιδιού στο πρώτο playthrough σας αφήνουν πιο πεινασμένους και ανικανοποίητους από όταν το αρχίσατε. Αναγνωρίζοντας την ισχνή του διάρκεια, το κόστος του είναι γύρω στα 20 ευρώ, μια πολύ καλή τιμή για τίτλο του Xbox One. Επίσης, ο τερματισμός δεν σημαίνει ότι θα το πετάξετε στα αχρείαστα για πάντα. Οι εμπειρίες που περάσατε με αυτό το καθιστούν ιδανικό για να το μοιραστείτε σε θεματικές βραδιές με φίλους ή να τις αναβιώσετε όταν θα έχουν ξεθωριάσει μετά από καιρό.
Θετικά:
- Εφιαλτική ατμόσφαιρα
- Γραφικά που προκαλούν ανατριχίλα
- Συμπαθητική ηρωίδα που σε κάνει να νοιαστείς για αυτή
- Gameplay που σας απορροφά πλήρως
- Ομιχλώδες σενάριο
- Καλή τιμή
Αρνητικά:
- Πολύ μικρή διάρκεια
Βαθμολογία
Γραφικά: 8.5
Ήχος: 7.5
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 4
Γενικά: 7.8
Ένας γοητευτικός ψηφιακός εφιάλτης που προορίζεται για νυχτερινό gaming.
Γιάννης Μοσχονάς
Comments
Πολύ ωραίο και απολαυστικό review!
Υ.γ Χαίρομαι πολύ που τελικά δεν άκουσα κανέναν και δεν επηρεάστηκα αρνητικά ώστε να το αγοράσω ως digital, αλλά τελικά επέμεινα στην προπαραγγελία μου και το αγόρασα ως [[ Little Nightmares Six Edition ]] Ε-Π-Ο-Σ............
Update: 29/04/2017
Θα κάνω ακόμα ένα σχόλιο σχετικά με την διάρκεια του Little Nightmares, αλλά για ευνόητους λόγους ΔΕΝ θα αναφέρω σε τοποθεσίες η γεγονότα που συνέβησαν κατά την διάρκεια του playthrough μου ώστε να μην κάνω κατά λάθος SPOILER!!!
Χωρίς λοιπόν να θέλω να αναιρέσω τα όσα ακούγονται σχετικά με το πόσο τελικά διαρκεί ο τίτλος, εγώ είμαι στις 5 και κάτι ώρες και ακόμα το παιχνίδι μου εμφανίζει καινούριες τοποθεσίες και γεγονότα..............
Αν πρέπει να κάνω μία πρόβλεψη το πότε θα δω τους τίτλους τέλους θα πω (σχεδόν με σιγουριά) ότι ακόμα έχω άνετα τρεις ωρίτσες
Άρα κατ εμε το Little Nightmares (αν πρέπει να βγάλουμε ας πούμε ένα μέσο όρο διάρκειας του) έχει από 6 ως 8 ώρες gameplay ώστε να τερματιστεί.
Η ατμόσφαιρά του καθηλώνει. Όντως δεν περιγράφεται το σενάριο (το έχουμε δει και σε άλλα ατμοσφαιρικά games, όπως για παράδειγμα το Limbo). Έχει πολύ ωραία αλληλεπίδραση με το περιβάλλον και οι γρίφοι δεν δυσκολεύουν στο μεγαλύτερο μέρος του, αφού θα πρέπει απλά να αλληλεπιδράσετε με ότι αντικείμενα βρίσκετε στο εκάστοτε δωμάτιο, χωρίς να υπάρχει inventory και πισωγυρίσματα για κουβάλημα αντικειμένων. Εν τω μεταξύσε ορισμένα μέρη όπου απλά η λύση βρίσκεται μπροστά σου και δεν την βλέπεις ή δεν μπορείς να υπολογίσεις καλά το που θα πηδήξεις και μπορεί να σε πάει αρκετά στην αρχή. Το δε κυνηγητό με τους εχθρούς που μας κυνηγάνε πραγματικά τρομάζει. Highlight το ερωτηματικό του τι τρέχει με την εννιάχρονη Six και τα όσα...της συμβαίνουν και δεν περιγράφονται εξ αρχής. Με τόσους εφιάλτες που βλέπει πάντως και τους σφαγείς που κυκλοφορούν εγώ την λυπήθηκα.
Σίγουρα είναι ένα παιχνίδι που θα ασχοληθώ μαζί του σύντομα, νομίζω αξίζει.
Ωραίο review Γιάννη!
Φτιάξε κι άλλα ψεύτικα accounts. Μπορείς.
Το ότι υπάρχουμε ελάχιστα sites που χρησιμοποιούμε επιμέρους βαθμολογίες δεν κάνει αυτομάτως έξυπνο το δικό σου μέσο που δεν τις χρησιμοποιεί. Η Αντοχή δείχνει την διάρκεια και αντικατοπτρίζει επίσης και το immersion. Αυτά για το σημερινό σεμινάριο. Επίσης ουδής μπαίνει στο απυρόβλητο. Αν διαρκούσε 20 λεπτά θα έπαιρνε Αντοχή 2-3 για παράδειγμα.
Κοιτάξτε να ανεβάσετε κανένα σοβαρό review μόνο αντί να σχολιάζετε τα δικά μας γιατί γελάει ο κόσμος.
Ξαναγύρνα τώρα πίσω στο "ανώριμο" μέσο σου και έλα σε κάνα μήνα πάλι. Ξέρεις εσύ.