- Reviews
- Syberia 3
Syberia 3
HotΗ επιστροφή της Kate Walker.
Η επιστροφή της Kate Walker.
Τι κοινό έχουν οι Jill Valentine, Lara Croft, April Ryan, Rayne και Kate Walker; Ανήκουν στους διασημότερους γυναικείους χαρακτήρες της video game κουλτούρας και δικαιολογημένα γιατί συνδυάζουν την ομορφιά με την αποφασιστικότητα και τον δυναμισμό. Το ταξίδι της Kate Walker στις οθόνες μας χρονολογείται από το 2002 όταν ο βέλγος σκιτσογράφος Benoit Sokal συντόνισε μια ομάδα 35 προγραμματιστών στο Montreal και αποτύπωσε την εμπνευσμένη ιστορία του στο πρώτο Syberia.
Υπήρξε αρχικά μια σκέψη στο μυαλό του Sokal και των συνεργατών του για το ξεδίπλωμα του συνόλου των περιπετειών της όμορφης δημοσιογράφου Kate Walker στο Syberia αλλά εγκαταλείφθηκε διότι θα ξεχείλωνε πολύ την διάρκεια και τον προϋπολογισμό του. Η εισπρακτική του επιτυχία έδωσε την δυνατότητα στην ομάδα ανάπτυξης να συνθέσει το Syberia 2, δύο χρόνια αργότερα. Το φινάλε του Syberia 2 δεν άφησε και πολλά περιθώρια για πιθανή συνέχεια αλλά ο Benoit Sokal αρνήθηκε να τοποθετήσει την Kate και τις απίθανες περιπέτειες της στο χρονοντούλαπο της ιστορίας των video games.
Από το 2009 η εταιρεία ανάπτυξης Microids υποστήριζε ότι έχει το Syberia 3 στα σκαριά με στόχο την κυκλοφορία του μέσα στο επόμενο έτος. Η εξαγορά της Microids από μεγαλύτερη εταιρεία και η έλλειψη πόρων οδήγησε σε τρομακτική καθυστέρηση της κυκλοφορίας του Syberia 3. Φέτος, 13 χρόνια μετά το Syberia 2, έφτασε επιτέλους η πολυπόθητη στιγμή να ξανασυναντήσουμε την Kate Walker εκεί που την είχαμε αφήσει αλλά, όπως θα διαβάσετε στην συνέχεια, η συνάντηση δεν ήταν όπως την περιμέναμε.
Ναυαγώντας στο άγνωστο
Η καλή ημέρα από το πρωί φαίνεται και το Syberia 3 αρχίζει την αφήγηση του με μια "σκοτεινή" νότα, την απουσία ενός επεξηγηματικού κειμένου ή βίντεο από τα γεγονότα των Syberia 1 – 2. Αν σας διέφυγαν τα πρώτα δύο games της σειράς, δεν θα καταλάβετε γρι από την ιστορία της πρωταγωνίστριας Kate Walker. Μη γνωρίζοντας το παλιό της επάγγελμα, την πολύβουη μεγαλούπολη που εγκατέλειψε, το πώς και το γιατί κατέληξε να κυνηγά… χίμαιρες στην άλλη άκρη του κόσμου, την σχέση της με τον Hans Voralberg και τον Oscar, θα νοιώσετε κυριολεκτικά σαν ναυαγοί σε αχαρτογράφητη περιοχή.
Ναυαγισμένη βρίσκετε και την Kate στην εισαγωγή, να την σώζουν οι Youkols, μια νομαδική φυλή με την οποία είχε πάρε δώσε στο παρελθόν. Ανταποδίδοντας την καλή τους πράξη, η Kate προσπαθεί να τους βοηθήσει να μεταναστεύσουν στον ιερό τόπο ζευγαρώματος των αγαπημένων τους υποζυγίων, των στρουθοκαμήλων του χιονιού. Εμπόδιο στέκονται μια παρανοϊκή γιατρός και ο στρατιωτικός με τον οποίο συνεργάζεται. Το αν θα κατορθώσει η Kate να βοηθήσει τους φίλους της και να αποφύγει τις επιθέσεις των διωκτών τους θα το κρίνουν οι πράξεις σας in game.
Το σενάριο είναι διαποτισμένο από στερεότυπες φιγούρες και ψυχροπολεμικό κλίμα. Ο ρώσος αξιωματικός που κυνηγά την Kate θυμίζει καρικατούρα αξιωματικού της σοβιετικής ένωσης. Η γιατρός που θέλει να την παγιδεύσει φέρνει στο μυαλό την στρίγκλα νοσοκόμα Ratched από την Φωλιά του Κούκου. Οι Youkols δίνουν την αίσθηση μιας χαριτωμένης φυλής νάνων που ελαφρύνουν το βαρύ κλίμα, αρκεί να τους ακούσετε να προφέρουν την φράση Miss Kate Walker ενωμένη για να ξεκαρδιστείτε. Το χιούμορ έχει σταθερή παρουσία στην περιπέτεια. Η σαμάνος των Youkols θα σας διασκεδάσει αφάνταστα με το νευρωτικό της γέλιο και την λαγνεία της απέναντι στον Oscar. Ο Oscar από την άλλη είναι και πάλι σπαρταριστός με την σοβαροφανή συμπεριφορά μπάτλερ που συχνά πάει κόντρα στις πράξεις του.
Οι χαρακτήρες είναι ενδιαφέροντες και η πλοκή επιχειρεί με αρκετή επιτυχία να τους υποστηρίξει, συνδυάζοντας την μυθοπλασία με ιστορικά γεγονότα. Η ισοπέδωση ενός τεράστιου θεματικού πάρκου από ατύχημα με ραδιενέργεια παραπέμπει στην αξέχαστη καταστροφή που προκάλεσε το ατύχημα του Τσερνομπίλ. Τα ψυχολογικά θέματα που αντιμετωπίζει ο καπετάνιος του Krystal του δίνουν χαρακτηριστικά Captain Ahab από το Moby Dick.
Την ψαγμένη αφήγηση συμπληρώνει το σύστημα των διαλόγων. Σε πολλές περιπτώσεις η Kate έχει πολλαπλές επιλογές για να απαντήσει στους συνομιλητές της και πατώντας το σχετικό button μπορείτε να ακούσετε τις σκέψεις της πάνω σε αυτές. Πρόκειται για διακοσμητικό μηχανισμό φυσικά διότι, όποιον δρόμο και αν διαλέξετε, το αποτέλεσμα της συνομιλίας είναι το ίδιο. Αναρωτιέμαι γιατί ο Sokal δεν παραδειγματίζεται από το σύστημα διαλόγων της Bethesda και της BioWare.
Κανένας γρίφος δεν θα μείνει άλυτος
Η ατμόσφαιρα, τα όμορφα τοπία, οι χαρακτήρες και η πλοκή είναι τα κλαδιά ενός adventure game που στηρίζονται πάνω στον κορμό τον οποίο ονομάζουμε Γρίφο. Δεν υπάρχουν ούτε απάνθρωπα δύσκολοι ούτε παράλογοι γρίφοι στο Syberia 3. Οι πληροφορίες για την επίλυσή τους συνήθως είναι σε κοινή θέα ή δεν χρειάζονται καθόλου γιατί η όψη του γρίφου σας οδηγεί εμπειρικά στην λύση του. Ποιος χρειάζεται hints για να καταλάβει ότι πρέπει να γεμίσει με οξυγόνο τις ειδικές φιάλες προτού μπορέσει να καταδυθεί στο νερό; Σε δύο μόνο περιπτώσεις αντιμετώπισα γρίφους που με ανάγκασαν να το ρίξω στην μαντεψιά πριν τους κατανικήσω αλλά δεν αποκλείω το ενδεχόμενο να παρέβλεψα κάποια σημαντική λεπτομέρεια.
Το να μου ξυπνήσει ένα σύγχρονο adventure αναμνήσεις από το θεϊκό Cruise for A Corpse της Amiga θα με γέμιζε ευτυχία αλλά στην περίπτωση του Syberia 3, απλά με εκνεύρισε. Βλέπετε, όσο έξυπνοι λύτες και αν είστε, το παιχνίδι αρνείται πεισματικά να προχωρήσει αν δεν τηρήσετε μια προκαθορισμένη σειρά γεγονότων. Για παράδειγμα, στην κλινική ήξερα τι έπρεπε να πράξω για να μπω στο κλουβί των ρομποτικών πτηνών αλλά δεν μπορούσα να βρω το απαραίτητο κλειδί διότι δεν είχα ολοκληρώσει την κουβέντα μου με έναν τρόφιμο.
Αυτό που συνέβη είναι να σπάω το κεφάλι μου επί ώρα νομίζοντας ότι το κλειδί είναι κρυμμένο σε μυστική τοποθεσία και χάνοντας τζάμπα χρόνο. Σε μια αστυνομική περιπέτεια σαν το Cruise for A Corpse η τήρηση της σειράς των γεγονότων έχει λογική και πάει πακέτο με τις δραστηριότητες ενός ντετέκτιβ. Στο Syberia 3 είναι περιττή και ουσιαστικά σας τιμωρεί για την εξυπνάδα σας.
Πιάστε το χέρι της Kate Walker και εξερευνήστε μαζί της έναν Χαμένο Κόσμο.
Διαλυμένος κώδικας
Δυστυχώς για μένα και όλους τους οπαδούς του Syberia και των έργων τέχνης που δημιούργησε ο Benoit Sokal, το Syberia έχασε την ευκαιρία να αποτελέσει το τελειότερο κεφάλαιο της σειράς εξαιτίας του "σπασμένου" προγραμματιστικού κώδικα. Ελάχιστα μας απασχολεί σαν παίκτες αν φταίει η Unity μηχανή γραφικών, η απειρία των προγραμματιστών, προβλήματα στον προϋπολογισμό ή πιθανή βιασύνη της Microids να κυκλοφορήσει το νέο Syberia για την ανεπάρκεια της αναπαράστασης.
Η αρχική σας αντίδραση μόλις αντικρίσετε τον κόσμο του Syberia 3 είναι ένας έντονος θαυμασμός για τα τεράστια και καλοφτιαγμένα μοντέλα χαρακτήρων, τα ονειρικά τοπία, τα συχνά cinematics που εμπλουτίζουν την δράση, το τρισδιάστατο περιβάλλον. Η εικόνα ενός πλοίου που έχει εξοκείλει με φόντο το αρκτικό ηλιοβασίλεμα και μια παγωμένη θάλασσα, πίνακες και αφίσες με απίθανα εικαστικά που στολίζουν δωμάτια και τοίχους, ένα Λούνα Παρκ που έχει εγκαταλειφθεί αλλά δεν παύει να εντυπωσιάζει με το τεράστιο μέγεθος και την ποικιλία των χώρων του είναι εικόνες που εντυπώνονται για πάντα στο νου.
Η χαρά σας αρχίζει να σβήνει σαν κερί στην καταιγίδα παρατηρώντας τα frames να πέφτουν κατακόρυφα όταν κινείται η Kate, ανεξάρτητα από το αν τρέχει ή πηγαίνει σαν χελώνα. Τα frames ανεβοκατεβαίνουν σαν ασανσέρ σε όλη την διάρκεια του παιχνιδιού, δίνοντας την απωθητική αίσθηση της σπαστής κίνησης σαν να παίζετε σε low end PC με πανάρχαιο δίσκο που δημιουργεί bottleneck effect στην κάρτα γραφικών.
Στην συνέχεια αντιλαμβάνεστε ότι οι γωνίες λήψεις σε αρκετούς χώρους δεν σας επιτρέπουν να τους εξετάσετε εξονυχιστικά από κοντά, αρκετά σημεία τους διακρίνονται με… κιάλι και η Kate χάνεται πίσω από εμπόδια και γωνίες. Σε μια προσπάθεια εξομάλυνσης του γεγονότος, οι σχεδιαστές του Syberia 3 έχουν σπείρει σε πολλές τοποθεσίες εικονίδια κινηματογραφικού προβολέα. Η χρήση τους οδηγεί σε ένα πανοραμικό πλάνο του χώρου με την κάμερα να κινείται σε πολλές κατευθύνσεις.
Εισβολή… εντόμων
Επιχειρώντας να χωνέψετε τα τεχνικά προβλήματα σας έρχεται από το πουθενά και άλλη κατραπακιά, ένας μικρός αριθμός από ενοχλητικά bugs πάντα σε σχέση με την απεικόνιση. Το περιβάλλον που κινείται η Kate έχει μεν κίνηση αλλά είναι τόσο ψεύτικη που δεν πείθει για την ζωντάνια του. Οι περισσότεροι NPCs είναι καρφωμένοι στο ίδιο σημείο περιμένοντας να τους προσεγγίσετε ανοίγοντας κουβέντα.
Εκείνοι που κινούνται το πράττουν σε προκαθορισμένες τροχιές βλέπετε λοιπόν το ξεκαρδιστικό θέαμα ατόμων να κάνουν με τις ώρες κύκλους γύρω από το ίδιο μέρος ή να τρέχουν πανικόβλητοι κουνώντας χέρια και πόδια σε συγκεκριμένη τροχιά. Ότι και αν κάνουν, οι NPCs λειτουργούν σαν αντικείμενα του ντεκόρ καθώς δεν αντιδρούν καθόλου στις κινήσεις της Kate, δεν στρίβουν το κεφάλι τους όταν τους πλησιάζει, δεν παραμερίζουν όταν τους σπρώχνει κ.ο.κ. Παρατηρώντας τα όλα αυτά βγάζετε το συμπέρασμα ότι το A.I. αποτελεί ανέκδοτο στο Syberia 3 και τότε σας χτυπά ο κεραυνός των bugs.
Μπαίνοντας σε ένα χώρο με μακρινή γωνία λήψης, η Kate μπορεί να παραμείνει στην ίδια γωνία και όταν εξέλθει αυτού και το πρόβλημα επιλύεται μόνο με reset του τίτλου. Δεν πίστευα στα μάτια μου όταν το PS4 εμφάνισε μπλε οθόνη στην προσπάθειά μου να επιστρέψω σε μια περιοχή και το έκανε άλλες δύο φορές ακόμα στην διάρκεια του περάσματός μου. Γέλασα με την ψυχή μου βλέποντας έναν NPC που γυρόφερνε να έχει κολλήσει σε μια γωνία για άγνωστο λόγο, συμπαρασύροντας και άλλον ένα πίσω του.
Το voice acting στην αγγλική μεταγλώττιση θα σας αρέσει, ειδικά οι φωνές της Kate, του Oscar και της σαμάνου των Youkols έχουν πετύχει διάνα τους χαρακτήρες. To lip synch δυστυχώς δεν σας επιτρέπει να διατηρήσετε την καλή σας διάθεση. Κάποιες φορές (ευτυχώς όχι πολλές) θα δείτε των συγχρονισμό χειλιών – λέξεων να πάει περίπατο. Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στην παρατήρηση των χειλιών για να δείτε αν το σχήμα του στόματος ανταποκρίνεται στις λέξεις που λένε. Μια πρώτη ματιά δείχνει πως όχι αλλά παρατηρώντας καλύτερα θα διαπιστώσετε ότι μερικές λέξεις ταιριάζουν με τα χείλη. Η λύση του αινίγματος είναι απλή. Λειτουργώντας με καθαρά γαλλική νοοτροπία παρότι Βέλγος, ο Sokal συγχρόνισε το σχήμα των χειλιών με την γαλλική μεταγλώττιση του παιχνιδιού.
Ο Inon Zur, γνωστός μας από το soundtrack του προηγούμενου Syberia αλλά και πολλών αριστουργημάτων σαν τα Fallout 3 – 4 και Dragon Age, ξαναχτυπά στο Syberia 3, εξαπολύοντας άφθονη ορχηστρική ενέργεια στις τοποθεσίες της περιπέτειας. Τα έντονα ethnic στοιχεία ενώνονται με ψαλμωδίες και πλήθος οργάνων για να αποδώσουν το ονειρικό στοιχείο στην περιπλάνησή σας, να σας υποχρεώσουν μουσικά να νοιώσετε τον εξωτικό χαρακτήρα του κόσμου που διασχίζετε.
Που πρέπει να πατήσω;
Πάμε και στο σύστημα χειρισμού τώρα. Για εμένα αποτέλεσε τραγικό λάθος η απουσία ενός button που θα εμφανίζει τα σημεία αλληλεπίδρασης στην οθόνη. Η επιλογή του δεξιού μοχλού για να στοχεύει τα hot spots και να κινεί παράλληλα το βλέμμα της Kate συνθέτει ένα δύσκαμπτο μηχανισμό στο πιο σημαντικό συστατικό του Syberia 3, τον εντοπισμό των ζωτικών πληροφοριών για την εξέλιξη της ιστορίας. Η έλλειψή του σχετικού button θα σας οδηγήσει συχνά πυκνά σε άγριο pixel hunting με την Kate να… τρίβεται πάνω σε όλες τις επιφάνειες μπας και χάσατε ένα σημαντικό hot spot.
Ακόμα και με την ενοχλητική αυτή τακτική, θα σας ξεφύγουν πράγματα. Για παράδειγμα, πάνω στο πλοίο Krystal είχα κολλήσει στην προσπάθεια μου να απομακρύνω έναν εχθρό από εκεί που ήθελα. Ψάχνοντας και σκεπτόμενος τα πάντα, κατέφυγα σε online οδηγό, διαπιστώνοντας ότι η λύση βρισκόταν μπροστά στα μάτια μου αλλά έπρεπε να σταθώ σε συγκεκριμένο σημείο για να "ανάψει" το hot spot.
Στο τρέξιμο και στην κίνηση η Kate ανταποκρίνεται καλά στις οδηγίες που της δίνετε διαμέσου των μοχλών και στους γρίφους το σύστημα είναι πολύ πετυχημένο διότι οι μοχλοί μιμούνται άψογα τις φυσικές κινήσεις που θα εκτελούσατε στην εκάστοτε περίπτωση, περιστροφική κίνηση γα να στρίψετε μανιβέλες και κλειδιά, μοχλός προς τα πίσω για να ανοίξετε πόρτες, συρτάρια κ.ο.κ.
Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την μίζερη τεχνική διάσταση του Syberia 3 διότι μιλάμε για προβλήματα ορατά από το πρώτο δευτερόλεπτο, δεν χρειάζεται πολύωρο beta testing για να εντοπιστούν. Με εκπλήσσει το ότι ο Sokal σαν καλλιτέχνης επέτρεψε την βεβήλωση του δημιουργήματός του, είναι σαν ένας ζωγράφος να εκθέσει τον πίνακα που με τόσο κόπο και έμπνευση σχεδίασε σε σκοτεινό δωμάτιο με μουτζούρες και λάδια πάνω στον καμβά. Η τεχνική αναπηρία του Syberia 3 δεν θα σας σταματήσει ευτυχώς από το να αναζητήσετε την ολοκλήρωση του, ξοδεύοντας τουλάχιστον 20 ώρες από τον ελεύθερο χρόνο σας.
Kate σε αγαπάμε ακόμα και αφρόντιστη
Στο τεχνολογικό επίπεδο, το Syberia 3 είναι ένα αναξιόπιστο προϊόν για το πανίσχυρο PS4, μοιάζει με game που ζορίζεται σε αδύναμο PC. Σίγουρα τα τοπία και οι χαρακτήρες έχουν το μεγαλείο που προσδοκούμε από την κονσόλα της Sony αλλά τα bugs υπονομεύουν διαρκώς την εμπειρία. Το σενάριο είναι αξιόλογο και οι γρίφοι του προσφέρουν τόση πρόκληση όση χρειάζεστε για να ακονίσετε τις συλλογιστικές σας ικανότητες. Περίμενα ότι στο τελικό ζύγισμα η πλάστιγγα θα έγερνε απόλυτα υπέρ του Syberia 3 αλλά τελικά ισορρόπησε περίπου στην μέση, καθιστώντας τα 35 ευρώ του κόστους του μια αμφίβολη επένδυση.
Θετικά:
- Δουλεμένο σενάριο με συναρπαστικούς χαρακτήρες
- Μαγευτικά τοπία
- Φροντισμένοι γρίφοι
- Καλή διάρκεια
Αρνητικά:
- Πολλά bugs
- Προβλήματα με τις γωνίες λήψης
- Διακοσμητικό A.I.
- Προβληματικό lip synch
- Απουσία button για τα hot spots
- Σκαμπανέβασμα των frames
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ηχος: 6
Gameplay: 6.5
Αντοχή: 7
Γενικά: 6.5
Προορισμένο για τους φανατικούς οπαδούς του Sokal και της Kate Walker.
Γιάννης Μοσχονάς
Comments