- Reviews
- Inside
Inside
HotΠαγιδευμένος μέσα σ' έναν σκοτεινό κόσμο.
Παγιδευμένος μέσα σ' έναν σκοτεινό κόσμο.
Ήταν το καλοκαίρι του 2010, όταν έλαβε χώρα το τρίτο “Summer of Arcade” στο Xbox Live, στο οποίο έμελλε να δούμε ένα από τα καλύτερα indie games όλων των εποχών, το Limbo. To τελευταίο έτυχε καθολικής αποδοχής από την παγκόσμια gaming κοινότητα και απέδειξε περίτρανα ότι δεν απαιτείται ένα τεράστιο budget για να αναπτύξεις ένα εξαιρετικό game, αρκεί να υπάρχει μεράκι και καλλιτεχνικό όραμα από τους δημιουργούς του. Η Playdead του Arnt Jensen, o οποίος μέχρι να ιδρύσει την εταιρεία ανήκε στο δυναμικό της IO Interactive (γνωστή για την σειρά Hitman), διαθέτει και τα δύο αυτά στοιχεία, κάτι που αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά στο Inside. Μετά την τεράστια επιτυχία του Limbo, ήταν απολύτως φυσικό το Inside να αναμένεται με μεγάλη αγωνία.
Η πρώτη γνωριμία μας με το νέο project της Playdead ήταν στην E3 του 2014, αλλά από τότε μέχρι και σήμερα οι Δανοί developers ήταν εξαιρετικά φειδωλοί με τις δηλώσεις τους. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε ότι η ανάπτυξη του Inside ξεκίνησε σχεδόν παράλληλα με την κυκλοφορία του Limbo, κοινώς το όλο εγχείρημα χρειάστηκε έξι περίπου χρόνια για να ολοκληρωθεί. Αυτό είναι κάτι που αποτυπώνεται γλαφυρά στη νέα πρόταση της Playdead, καθώς έχει δοθεί σημασία ακόμη και στην πιο μικρή λεπτομέρεια. Πριν δούμε αναλυτικότερα τη νέα δουλειά της Δανέζικης εταιρείας να σημειώσουμε ότι τουλάχιστον για την ώρα διατίθεται αποκλειστικά για PC και Xbox One. Το πιο πιθανό πάντως είναι ότι στην πορεία θα το δούμε και στα υπόλοιπα format.
Άκρως μινιμαλιστική αφήγηση
Ξεκινώντας την περιπέτειά σας, το πρώτο πράγμα που θα σας προκαλέσει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι δεν σας δίνεται καμία απολύτως πληροφορία για το ποιος είστε και ποιος είναι ο σκοπός σας. Ο χαρακτήρας που ελέγχετε είναι ένα μικρό αγόρι, το οποίο βρίσκεται αρχικά σε ένα σκοτεινό δάσος. Καθώς προχωράτε θα διαπιστώσετε ότι διάφορες ύποπτες φιγούρες τριγυρίζουν και κάνουν περιπολίες σε αυτό. Έχουν εξαπολύσει άραγε ένα ανθρωποκυνηγητό εναντίον σας ή απλά θέλουν να προστατεύσουν την συγκεκριμένη περιοχή από κάθε παρείσακτο; Το πρώτο ενδεχόμενο φαντάζει το ίδιο πιθανό με το δεύτερο και όπως θα διαπιστώσετε στην πορεία όλα τα γεγονότα που διαδραματίζονται είναι ανοιχτά σε διάφορες ερμηνείες.
Σε γενικές γραμμές τόσο το setting, όσο και το lore του Inside δεν είναι ξεκάθαρα εξ' αρχής. Αυτό που γνωρίζαμε πριν ακόμη ασχοληθούμε μαζί του είναι ότι κάποιοι άνθρωποι κάνουν πειράματα πάνω σε άλλους ανθρώπους μετατρέποντάς τους σε άβουλα όντα. Ενδεχομένως ο ήρωας σας να διέφυγε και γι' αυτό να τον κυνηγάνε στην αρχή της ιστορίας ή απλά βρέθηκε στο λάθος μέρος την λάθος χρονική στιγμή. Όπως προαναφέραμε, το σενάριο μπορεί να ερμηνευτεί με πολλούς τρόπους. Η μινιμαλιστική αφήγηση της ιστορίας θα λέγαμε ότι αφήνει αυτά τα “περιθώρια” και κατά την ταπεινή μας άποψη αυτό είναι κάτι που γίνεται ηθελημένα από τους developers. Εμείς δεν έχουμε παρά να επικροτήσουμε αυτή την καλλιτεχνική άποψη, καθώς νιώσαμε στο πετσί μας την αγωνία και τις ανησυχίες του πρωταγωνιστή για τα πράγματα που συμβαίνουν γύρω του. Νιώσαμε ότι κάθε μας βήμα μας έφερνε πιο κοντά στην λύση του μυστηρίου και αισθανθήκαμε δέος αλλά και φρίκη όσο περισσότερο “βουτούσαμε” στα άδυτα του Inside.
Αυτό που προκύπτει ως γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι ο συγκεκριμένος τρόπος αφήγησης (χωρίς cutscenes, voice acting κτλ.) ταιριάζει απόλυτα στη νέα δημιουργία της Playdead. Οι developers κάνουν ένα βήμα παραπάνω σε σχέση με το Limbo, το οποίο με την σειρά του διέθετε και αυτό μια μινιμαλιστική αφήγηση, αλλά τουλάχιστον ο στόχος σας ήταν ξεκάθαρος και συγκεκριμένα να σώσετε την αδερφή σας. Θα θέλαμε πάντως να σχολιάσουμε και το φινάλε του Inside (χωρίς φυσικά να δώσουμε spoilers), καθώς και τα όσα συμβαίνουν στα τελευταία κεφάλαια της ιστορίας. Τα όσα λαμβάνουν χώρα επί της οθόνης σας είναι κάπως χιουμοριστικά και έρχονται σε άμεση αντίθεση με το κλειστοφοβικό feeling των πρώτων levels, παρόλα αυτά με τον τρόπο αυτό επιτελείται η απαραίτητη κάθαρση στο πνεύμα των αρχαιοελληνικών τραγωδιών.
Το φινάλε πάντως είναι κάπως απότομο, αλλά το γεγονός αυτό δεν καταφέρνει σε καμία περίπτωση να αμαυρώσει την προσπάθεια των Δανών developers. Αυτό που είναι σίγουρο πάντως είναι ότι το Inside θα σας καθηλώσει από την αρχή μέχρι το τέλος του. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στην δική μας περίπτωση ξεκινήσαμε να παίζουμε το βράδυ και σταματήσαμε το ξημέρωμα θυσιάζοντας τον ύπνο μας γιατί πολύ απλά δεν μπορούσαμε να ξεκολλήσουμε από την οθόνη μας.
Περισσότερο Puzzle και λιγότερο Platform
Οι συγκρίσεις μεταξύ του Limbo και του Inside θα λέγαμε ότι είναι αναπόφευκτες και η αλήθεια είναι ότι οι δύο αυτές δημιουργίες μοιάζουν φαινομενικά. Σε ότι έχει να κάνει με το gameplay πάντως παρατηρούνται αρκετές διαφορές. Στο Limbo το gameplay στηρίζονταν σε δύο πυλώνες, καθώς υπήρχαν άφθονα Puzzle και Platform στοιχεία. Θα μπορούσαμε κάνεις μάλιστα να πει ότι τα στοιχεία αυτά βρίσκονταν σε πλήρη αρμονία. Στην προκειμένη περίπτωση πάντως είναι φανερό ότι το βάρος πέφτει περισσότερο στην επίλυση των διαφόρων puzzles. Ένα φαινόμενο που είχαμε παρατηρήσει στο Limbo είναι ότι ενώ είχαμε βρει την λύση ενός puzzle απαιτούνταν κάποιες περίτεχνες ενέργειες (για παράδειγμα να συντονίσουμε τα άλματα μας ώστε να πιαστούμε από ένα σκοινί την κατάλληλη χρονική στιγμή) για να καταφέρουμε να προχωρήσουμε παρακάτω. Εδώ πάντως -ευτυχώς ή δυστυχώς- δεν ισχύει κάτι αντίστοιχο, κοινώς δεν απαιτείται ιδιαίτερο skill στα Platform για να ολοκληρώσετε το Inside.
Το αινιγματικό αλλά όμορφα δοσμένο σενάριο σας δίνει “τροφή” για σκέψη, καθώς τα όσα λαμβάνουν χώρα μπορούν να ερμηνευτούν και να αποκωδικοποιηθούν με πολλαπλούς τρόπους.
Εν τω μεταξύ, σε σχέση με το Limbo υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ποικιλία στα puzzles, ενώ όσον αφορά την επίλυσή τους η απάντηση είναι συνήθως προφανής και βρίσκεται στην κυριολεξία μπροστά στα μάτια σας. Φυσικά από την πλευρά σας θα χρειαστεί να σπαταλήσετε αρκετή φαιά ουσία, αλλά και να επιστρατεύσετε ως έναν βαθμό και την φαντασία σας. Αν κάνετε κάποιο λάθος όμως σας περιμένει βέβαιος θάνατος και όπως και στο Limbo, έτσι και εδώ ο θάνατος σας είναι ιδιαίτερα βέβαιος. Για παράδειγμα, αρκετές φορές θα βρεθείτε κυνηγημένοι από σκυλιά, τα οποία αν σας πιάσουν δεν διστάζουν να σας καταβροχθίσουν ζωντανούς. Σε άλλες περιπτώσεις θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε το περιβάλλον για να καλυφτείτε από ένα ωστικό κύμα και αν δεν είστε αρκετά γρήγοροι θα δείτε το σώμα σας να διαμελίζεται από την τεράστια ένταση του ηχητικού αυτού κύματος.
O βαθμός πρόκλησης είναι αρκετά ικανοποιητικός, καθώς υπάρχουν αρκετά puzzles που θα σας παιδέψουν μέχρι να βρείτε την λύση τους. Η τακτική που θα πρέπει να υιοθετήσετε αν κολλήσετε κάπου είναι να παρατηρήσετε με προσοχή το περιβάλλον και να αλληλεπιδράσετε με όλα τα αντικείμενα που υπάρχουν (κιβώτια, διακόπτες, σκοινιά κ.ο.κ.). Κάποια puzzles μας θύμισαν πάντως το The Swapper της Facepalm Games, στο οποίο και πρέπει να δημιουργήσετε διάφορους κλώνους σας για να προχωρήσετε. Στο Inside δεν δημιουργείτε κλώνους, αλλά χρησιμοποιώντας μια συγκεκριμένη ειδική συσκευή μπορείτε να ελέγξετε προσωρινά κάποιους ανθρώπους που υπάρχουν στο background.
Γιατί να τελειώνει τόσο γρήγορα;
H δημιουργία της Playdead είναι αναμφισβήτητα άρτια, τόσο σεναριακά, όσο και στο κομμάτι του gameplay και αναδεικνύεται από το εξαιρετικό οπτικοακουστικό τομέα της, για τον οποίο θα αναφερθούμε εκτενέστερα παρακάτω. Παρόλα αυτά, υπάρχει ένα σημαντικό ελάττωμα και αυτό δεν είναι άλλο από την πολύ μικρή διάρκεια του Inside. Συγκεκριμένα για να ολοκληρώσετε την περιπέτειά σας θα χρειαστεί να αφιερώσετε μόλις τέσσερις ώρες, ενδεχομένως και λιγότερο αν δεν κολλήσετε σε κάποιο puzzle.
Υπάρχουν βέβαια και κάποιες κρυφές περιοχές και για να αποκτήσετε πρόσβαση σε αυτές θα χρειαστεί να επιλύσετε μια σειρά από προαιρετικά puzzles. To δικό μας playthrough διήρκεσε 5 περίπου ώρες και σε αυτό το διάστημα βρήκαμε όλες τις κρυφές περιοχές συλλέγοντας παράλληλα και τα 14 Achievements του Inside. Πέρα από την μικρή διάρκεια και το replayability είναι πραγματικά ελάχιστο, καθώς το μόνο ουσιαστικό κίνητρο για προχωρήσετε σε δεύτερο playthrough είναι για να δείτε το εναλλακτικό φινάλε της ιστορίας. Να θυμίσουμε ότι στο Limbo υπήρχε ένα Achievement, το οποίο σας ωθούσε να ολοκληρώσετε το playthrough σας σε ένα sitting με πέντε ή λιγότερα deaths. Κατ' επέκταση έπρεπε να αφιερώσετε αρκετό χρόνο για να μάθετε απ' έξω και ανακατωτά την δομή αλλά και τις “παγίδες” του κάθε level. Όσον αφορά λοιπόν την συνολική αντοχή του Inside στον χρόνο θα λέγαμε ότι είναι σαφώς μικρότερη από την αντίστοιχη του Limbo.
Βουτιά σε έναν σκοτεινό και απάνθρωπο κόσμο
H Playdead εγκαταλείπει την film noir αισθητική του Limbo, καθώς και την in-house engine που είχε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν και μεταπηδά και αυτή με την σειρά της στην Unity engine. To Inside είναι αναμφισβήτητα ένα από τα πιο όμορφα games που έχουμε δει στην συγκεκριμένη μηχανή γραφικών, ενώ αξίζει να τονίσουμε ότι οι developers προχώρησαν στην δημιουργία ενός temporal anti-aliasing (temporal reprojection) φίλτρου για την Unity με στόχο να κάνουν το Inside ακόμη πιο ξεχωριστό.
Το art direction είναι επίσης εξαιρετικό αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά ότι η Playdead γνωρίζει πολύ καλά το πως να προσδώσει μια χαρακτηριστική αισθητική στις δημιουργίες της. Αξίζει να σχολιάσουμε το γεγονός ότι το Inside είναι η πρώτη 3D δημιουργία της Δανέζικης εταιρείας και μάλιστα αρκετές φορές θα χρειαστεί να αλληλεπιδράσετε με το background ή να αποφύγετε τις απειλές που ξεπηδούν από αυτό. Το σημείο αναφοράς πάντως είναι τα εξαιρετικά animations. O ανώνυμος πρωταγωνιστής καταφέρνει να είναι τόσο εκφραστικός χωρίς να αρθρώσει λέξη, καθώς η αγωνία του, οι φόβοι του και το δέος που αισθάνεται από αυτά που αντικρίζει αποτυπώνεται πλήρως στις κινήσεις του. Ένα αντίστοιχο αποτέλεσμα είχαμε συναντήσει και στο Unravel της Coldwood Interactive με τον Yarny.
Στο Inside δεν υπάρχει voice acting, αλλά αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι ο ηχητικός τομέας του είναι υποδεέστερος από άλλες δημιουργίες. Για την ακρίβεια συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο, καθώς ο Martin Stig Andersen που είχε αναλάβει την ηχητική επένδυση του Limbo δίνει και πάλι τα διαπιστευτήριά του. Το soundtrack είναι τόσο μινιμαλιστικό, όσο και το σενάριο και συντροφεύει διακριτικά την περιπλάνησή σας στον κόσμο του Inside. To βάρος πέφτει κυρίως στα ambient ηχητικά εφέ, τα οποία είναι μια λέξη εξαιρετικά.
Ανυπομονούμε για την τρίτη δουλειά της Playdead
Υπάρχει μια σοφή λαϊκή ρήση που λέει ότι σύμπτωση επαναλαμβανόμενη παύει να είναι σύμπτωση. Μετά από μια εξαιρετική παρθενική δημιουργία, η Playdead επιστρέφει με ένα ακόμη καλύτερο game και αναγκάζει τους όποιους δύσπιστους να υποκλιθούν μπροστά στο ταλέντο της. Το Inside είναι καλύτερο από το Limbo σε όλους σχεδόν τους τομείς και καταφέρνει να μας χαρίσει μια ακόμη μοναδική εμπειρία. Τα όποια παράπονά μας εστιάζονται αποκλειστικά στην μικρή διάρκεια του και σε μικρότερο βαθμό στην υψηλή τιμή διάθεσης του (20 ευρώ). Και λέμε σε μικρότερο βαθμό γιατί η Playdead είναι φανερό ότι δούλεψε σκληρά για έξι ολόκληρα χρόνια για να μας παρουσιάσει αυτό το άρτιο αποτέλεσμα.
Θετικά:
- Εξαιρετική ηχητική επένδυση
- Καθηλωτικό και ανοιχτό σε διάφορες ερμηνείες σενάριο
- Μοναδικό art direction
- Ρεαλιστικά animations
- Ικανοποιητική πρόκληση
- Έμφαση στο Puzzle στοιχείο με ακόμη πιο ευφάνταστους γρίφους
Αρνητικά:
- Μικρή διάρκεια και ελάχιστο replayability
- Σχετικά υψηλή τιμή διάθεσης
Βαθμολογία
Γραφικά: 8.5
Ήχος: 10
Gameplay: 9
Αντοχή: 5
Γενικά: 8.1
Το καλύτερο μέχρι στιγμής indie game του 2016.
Παντελής Δασκαλέλος
NEWS VIEW ALL
Inside
[Αρχική δημοσίευση: 9/6/14] Η εταιρία ανάπτυξης ονόματι Playdead, που έγινε γνωστή από τον indie τίτλο Limbo, ετοιμάζει άλλο ένα σκοτεινό game που θα λέγεται Inside. http://www.youtube.com/watch?v=...Posted (03 Aug 2016)
Comments
Εισαι απιστευτος Παντελη!
Δειχνει παιχνιδαρα,με την πρωτη ευκαιρια το τσιμπαω..