- Reviews
- Unravel
Unravel
HotΟ Yarny το κουβαράκι.
Ο Yarny το κουβαράκι.
Η περσινή press conference της Electronic Arts στην Ε3 ήταν μια από τις πιο “χλιαρές” που μας έχει παραχωρήσει, παρόλα αυτά η αμερικανική εταιρεία μας επιφύλασσε μια ευχάριστη έκπληξη. Φυσικά αναφερόμαστε στο Unravel της Coldwood Interactive, μιας μικρής σουηδικής εταιρείας, η οποία μέχρι σήμερα δεν είχε καταφέρει να παρουσιάσει κάτι το πραγματικά αξιόλογο. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στο “βιογραφικό” της Coldwood Interactive συναντάμε το μετριότατο The Fight: Lights Out και το απλά υποφερτό PlayStation Move Fitness. To Unravel βέβαια δεν έχει καμία σχέση με τον μέχρι πρότινος... άτιμο βίο της εταιρείας και για να είμαστε ειλικρινείς αποτελεί την καλύτερη δουλειά της.
Βέβαια αν δεν είχε προηγηθεί αυτή η τόσο συναισθηματικά φορτισμένη παρουσίαση του Unravel από τον Martin Sahlin της Coldwood Interactive, ενδεχομένως ο Yarny δεν θα είχε καταφέρει να ριζώσει στην καρδιά μας. Εδώ που τα λέμε χρειάζονταν και μια νέα μασκότ στην βιομηχανία των video games και ο Yarny είναι τόσο αξιολάτρευτος και ικανός να αγαπηθεί ακόμη και από τον πιο... χοντρόπετσο gamer. Ήδη μάλιστα έχει αναπτυχθεί ένα τεράστιο community σε όλο τον κόσμο, καθώς όλο και περισσότεροι παίκτες φτιάχνουν αυτοσχέδιους Yarny και τραβούν φωτογραφίες μαζί τους κατακλύζοντας τα social media. Με άλλα λόγια το community κάνει τόσο καλό promotion που η Electronic Arts δεν χρειάζεται να κουνήσει καν το δαχτυλάκι της για να προωθήσει το νέο πνευματικό παιδί των Σουηδών developers.
Μια εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις
Η παραπάνω σοφή λαϊκή ρήση αντικατοπτρίζει πλήρως το σεναριακό υπόβαθρο του Unravel, καθώς στην προκειμένη περίπτωση η αφήγηση δεν γίνεται με διαλόγους και cutscenes, αλλά με πανέμορφες εικόνες. Ο ίδιος ο Yarny ξετυλίγεται στην κυριολεξία σαν κουβάρι για να ενώσει τις αναμνήσεις μιας ηλικιωμένης γυναίκας, ταξιδεύοντας σε μια σειρά από μαγευτικά Σκανδιναβικά τοπία. Είναι εμφανές ότι οι developers προσπαθούν να μας διηγηθούν τα προσωπικά τους βιώματα μέσα από τις περιπέτειες του Yarny, θέτοντας παράλληλα και κάποιους περιβαλλοντικούς προβληματισμούς.
Εν τέλει, αυτό που καταφέρνει να προσφέρει η Coldwood Interactive είναι μια ιστορία που σας ξυπνά διάφορα συναισθήματα. Το ποια θα είναι αυτά εξαρτάται και από τα δικά σας βιώματα, αλλά και από τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσετε το Unravel. Εάν το προσεγγίσετε τελείως επιφανειακά με το σκεπτικό “παίζω ένα ακόμη Puzzle/Platform που απλά έχει έναν συμπαθητικό πρωταγωνιστή” τότε αναμφίβολα θα χάσετε όλα αυτά που προσφέρει η δημιουργία των Σουηδών. Από την άλλη πλευρά αν αποφασίσετε να εντρυφήσετε στην ιστορία του και να αποκωδικοποιήσετε τα διάφορα μηνύματα που προσπαθούν να περάσουν οι δημιουργοί τότε είναι δεδομένο ότι θα ζήσετε μια μοναδική εμπειρία.
Δεσμοί από μαλλί
Στο κομμάτι του gameplay τώρα το Unravel είναι ένα τυπικό physics based Puzzle/Platform. Τα Puzzle και τα Platform στοιχεία πάντως δεν είναι ισόποσα κατανεμημένα, καθώς δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην επίλυση των διαφόρων puzzles που θα συναντήσετε στον δρόμο μας. Ο Yarny έχει την δυνατότητα να αλληλεπιδράσει ποικιλοτρόπως με το περιβάλλον, καθώς μπορεί να εκτοξεύσει την “ουρά” του σαν λάσο και να σκαρφαλώσει σε ψηλότερα σημεία, όπως στα κλαριά ενός δέντρου, αλλά και να αιωρηθεί από αυτά σαν εκκρεμές. Επιπροσθέτως, μπορείτε να δέσετε κόμπους σε συγκεκριμένα σημεία αλληλεπίδρασης δημιουργώντας γέφυρες πάνω στις οποίες δύναται να μετακινήσετε διάφορα αντικείμενα ή να χοροπηδήσετε για πηδήξετε ψηλότερα.
Το “μαλλί” βέβαια που έχετε στην διάθεσή σας δεν είναι πάντα αρκετό για να μετακινηθείτε σε μεγάλη απόσταση. Στην διάρκεια του ταξιδιού σας θα συναντήσετε συγκεκριμένα checkpoints που σας επιτρέπουν να ανανεώσετε το κουβάρι από το οποίο είναι φτιαγμένος ο ήρωας σας. Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση που πεθάνετε μπορείτε να συνεχίσετε πρόοδο σας από τα ίδια αυτά checkpoints.
Πριν ασχοληθούμε με το Unravel είχαμε την εντύπωση ότι θα περάσουμε ένα εύκολο απόγευμα μαζί του, εντούτοις στην πράξη αποδείχθηκε ότι ο βαθμός πρόκλησής του είναι πολύ υψηλότερος από αυτό που περιμέναμε. Από το δεύτερο κιόλας level το Unravel άρχιζε να μας βασανίζει, καθώς προσπαθούσαμε να στύψουμε το μυαλό μας για να βρούμε πως θα προχωρήσουμε παρακάτω. Στην πορεία βέβαια το έργο μας άρχισε να γίνεται σταδιακά όλο και πιο εύκολο και αυτό γιατί δεν υπάρχει η απαραίτητη ποικιλία στα puzzles. Σύντομα και εσείς θα διαπιστώσετε ότι υπάρχει μια συγκεκριμένη φόρμα στην επίλυση τους. Για παράδειγμα, εάν δείτε ένα αντικείμενο που μπορείτε να σπρώξετε είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να φτιάξετε μια ή περισσότερες γέφυρες από το μαλλί σας για να το μεταφέρετε σε ένα υψηλότερο σημείο. Σε γενικές γραμμές στο δικό μας playthrough βασανιστήκαμε με τα puzzles μέχρι το τέταρτο level, αλλά από εκεί και μετά εξαιτίας του επαναλαμβανόμενου μοτίβου τους δεν είχαμε κανένα πρόβλημα.
Ο αρχικός ενθουσιασμός που θα σας προκαλέσει αρχίζει να φθίνει εξαιτίας των επαναλαμβανόμενων και κοινότυπων puzzles.
Ούτε στα platforming sections του εκάστοτε level βέβαια υπάρχει ιδιαίτερα μεγάλη ποικιλία, καθώς συνήθως αρκεί να εκτοξεύσετε την ουρά σας και να αιωρηθείτε για να περάσετε από ένα χάσμα ή να φτιάξετε μια γέφυρα-τραμπολίνο και να χοροπηδήσετε πάνω της. Υπάρχουν περιπτώσεις πάντως όπου απαιτούνται εξαιρετικά αντανακλαστικά. Λόγου χάρη στο όγδοο κεφάλαιο θα πρέπει να διασχίσετε μια σειρά από ηλεκτροφόρα καλώδια, οπότε καλείστε να συγχρονίσετε τα άλματά σας και να πηδήξετε ακριβώς πριν σκάσει ένας κεραυνός. Σε αντίθετη περίπτωση, το βραχυκύκλωμα που προκαλεί ο κεραυνός στα καλώδια είναι αρκετό για να σημάνει τον θάνατό σας.
Να προσθέσουμε ότι κατά την διάρκεια της περιπέτειάς σας θα πρέπει να αποφύγετε και διάφορα ζώα, όπως ασβούς, καβούρια, κοράκια ή ακόμη και κατσαρίδες τα οποία προσπαθούν να σας κατασπαράξουν. Σε αυτές τις περιπτώσεις καλείστε να χρησιμοποιήσετε το περιβάλλον προς όφελός σας. Για παράδειγμα, οι κατσαρίδες απεχθάνονται το φως όποτε θα πρέπει να ανάψετε διάφορες λάμπες για να μετακινηθείτε με ασφάλεια.
Δεν παρατραβάει το κουβάρι
Η διάρκεια του Unravel κυμαίνεται στις 7-9 ώρες, αν και το χρονικό διάστημα αυτό ποικίλει για κάθε παίκτη. Το βασικό κριτήριο είναι το κατά πόσο είστε εξοικειωμένοι στα Puzzle games, καθώς αν δεν σας δυσκολέψουν οι γρίφοι 4-5 ώρες είναι αρκετές για να δείτε τα credits. Φυσικά σε περίπτωση που χρησιμοποιήσετε κάποιο walkthrough, το χρονικό διάστημα που θα πρέπει να αφιερώσετε ελαχιστοποιείται ακόμη περισσότερο. Σε κάθε level πάντως υπάρχουν πέντε collectables, τα οποία βρίσκονται συνήθως σε δυσπρόσιτα σημεία ή σχετίζονται με κάποια προαιρετικά puzzles.
Στην περίπτωση που η συνολική διάρκεια σας φαίνεται μικρή δεν θα διαφωνήσουμε, εντούτοις είναι γεγονός ότι αν οι developers πρόσθεταν περισσότερα levels χωρίς να εισάγουν νέους μηχανισμούς, τότε το ήδη υπάρχον αίσθημα της επανάληψης θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο. Θα λέγαμε λοιπόν ότι με αυτούς τους gameplay μηχανισμούς που συναντάμε εδώ η διάρκεια του Unravel είναι ικανοποιητική. Να σημειωθεί ότι υπάρχουν και κάποια Achievements/Trophies που σχετίζονται με την συλλογή όλων των collectables, αλλά και με την ολοκλήρωση όλων των levels χωρίς κανένα death τα οποία αυξάνουν κάπως το replayability.
Η μαγευτική Σκανδιναβία
Είναι γεγονός ότι η δουλειά της Coldwood Interactive σε ότι έχει να κάνει με τον οπτικό τομέα είναι το λιγότερο εκθαμβωτική. Καταρχήν, ο σχεδιασμός του Yarny είναι όχι μόνο πανέμορφος, αλλά και εξαιρετικά εμπνευσμένος. Επιπροσθέτως, τα animations του είναι πραγματικά ρεαλιστικά και παράλληλα καταφέρνει να είναι εκφραστικός χωρίς να εκστομίζει καμιά απολύτως λέξη. Οι εκφράσεις του προσώπου του συμβαδίζουν απόλυτα με τα όσα ανακαλύπτει στο ταξίδι του. Άλλες φορές λοιπόν θα τον δείτε να είναι χαρούμενος, όταν λόγου χάρη αντικρίζει έναν πανέμορφο κήπο γεμάτο με μαργαρίτες, ενώ άλλες φορές τουρτουρίζει καθώς οι σταγόνες της βροχής πέφτουν πάνω του.
Ομοίως εξαιρετικό είναι και το level design, ενώ κάθε κεφάλαιο της ιστορίας λαμβάνει χώρα σε διαφορετική περιοχή. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι θα περιπλανηθείτε σε μια ακροθαλασσιά, σε χιονισμένα τοπία, ακόμη και σε μια απομονωμένη βιομηχανική εγκατάσταση γεμάτη με χημικά απόβλητα. Από τεχνικής πλευράς, το όλο αποτέλεσμα είναι αψεγάδιαστο, αφού στο playthrough μας δεν συναντήσαμε πτώσεις του frame rate ή κάποιο άλλο ενοχλητικό bug/glitch.
Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει και στο soundtrack του Unravel, το οποίο επωμίζεται επάξια όλο το βάρος του ηχητικού τομέα με δεδομένο ότι δεν υπάρχει voice acting. Οι συνθέσεις διακρίνονται για την ποικιλία τους, αλλά και για το έντονο folk ύφος τους. Η μουσική επίσης συμπορεύεται με τον Yarny στο ταξίδι του και έρχεται σε πλήρη αρμονία με τα τοπία που συναντά. Toν πρώτο ρόλο πάντως από τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνται τον έχει το βιολί, ένα όργανο που καταφέρνει να δώσει έναν δραματικό τόνο στο soundtrack, αλλά και έναν “παιχνιδιάρικο” εκεί όπου απαιτείται.
Πιάσε κόκκινο
Το Unravel είναι αναμφισβήτητα ότι καλύτερο μας έχει προσφέρει η Coldwood Interactive στην μακρόχρονη, αλλά και άδοξη πορεία της στην βιομηχανία των video games. Μιλάμε για ένα παιχνίδι που ξεχειλίζει από το μεράκι και την αγάπη των δημιουργών του και είναι κρίμα που δεν δόθηκε λίγη παραπάνω προσοχή στο κομμάτι του gameplay. To Unravel διαθέτει έναν εξαιρετικά χαριτωμένο και εκφραστικό ήρωα, κορυφαία γραφικά, ένα πανέμορφο soundtrack και ένα σενάριο ικανό να σας πλημμυρίσει με συναισθήματα, αλλά η έλλειψη ποικιλίας στον νευραλγικό τομέα του gameplay λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας.
Θετικά:
- Ο αξιολάτρευτος Yarny
- Πανέμορφο level design
- Κορυφαίο soundtrack
- Ρεαλιστικά animations
- Ικανοποιητική διάρκεια
- Πρωτότυπη απόδοση του σεναρίου
Αρνητικά:
- Μέτριος βαθμός πρόκλησης
- Τα puzzles καταντούν γρήγορα επαναλαμβανόμενα
- Ελάχιστη ποικιλία στους μηχανισμούς του gameplay
Βαθμολογία
Γραφικά: 8.5
Ήχος: 9
Gameplay: 7
Αντοχή: 6.5
Γενικά: 7.9
Η οπτικοακουστική πανδαισία που προσφέρει δεν συνοδεύεται και από την ανάλογη ποικιλία στο gameplay.
Παντελής Δασκαλέλος
NEWS VIEW ALL
Unravel
[Αρχική δημοσίευση: 16/6/15] H ΕΑ παρουσίασε ένα νέο IP κατά την διάρκεια της press conference της στην E3. Πρόκειται για το Unravel, το οποίο ανήκει στην κατηγορία των Puzzle/Platfοrm και αναμένετ...Posted (04 Feb 2016)
Comments