- Reviews
- Darkfall Unholy Wars
Darkfall Unholy Wars
HotThe elephant in the room.
The elephant in the room.
Το 2009 η ελληνική εταιρεία ανάπτυξης Aventurine δημιούργησε το Darkfall Online, ένα MMORPG με πρωτότυπα στοιχεία το οποίο συζητήθηκε σε όλη την κοινότητα των MMO players. Διέθετε πραγματικό real-time σύστημα μάχης (με δυνατότητα αποφυγής ενός βέλους ή ενός spell, όπως στην σειρά The Elder Scrolls), συνεχή κόσμο χωρίς instances, κατάληψη πόλεων και sieges, ατελείωτα crafting skills και full loot, δηλαδή με απλά λόγια "Σε σκοτώνω και...σου παίρνω ότι έχεις πάνω σου!" Η συνταγή αυτή βρήκε ιδιαίτερη απήχηση στους hardcore PvP players.
Για την Ελλάδα, το Darkfall αποτέλεσε το κορυφαίο video game σε τζίρο. Για τους MMO players εκεί έξω, η συζήτηση για αυτό οδηγούσε σε debate εντυπώσεων. "Είσαι noob, παίξε tab targetting και γύρνα πίσω στο WoW" έλεγαν οι fans για να πάρουν την απάντηση "Παίξε ένα μισοτελειωμένο παιχνίδι με bugs, lag και απαρχαιωμένο user interface." Τα bugs διορθώθηκαν στο πρώτο expansion, αλλά το lag και η αστάθεια του server, όπως και το προβληματικό user interface με την υψηλή δυσκολία εκμάθησης απέτρεψαν πολλούς απ' το να ασχοληθούν.
Τα παραπάνω θέματα ήταν μόλις το 1/3 των λόγων για τους οποίους το πρώτο Darkfall άρχισε να χάνει subscriptions. Τα 2/3 είχαν να κάνουν με το grinding και τα τελευταία 3/3 με την προώθησή του. Το grinding ήταν αυτό που λέμε "The elephant in the room". Το μεγάλο πρόβλημα στο όλο concept. Ο χάρτης ήταν τεράστιος άρα οι παίκτες έπρεπε να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις, το crafting είχε την λογική "Θα μαζέψεις ένα σωρό materials και θα τα έχεις πάνω σου, ακόμη και τα εργαλεία", ενώ το full loot, η sandbox λογική και τα ελάχιστα banks που υπήρχαν ανά τον κόσμο, έκαναν τον ανεφοδιασμό των παικτών ακόμη πιο χρονοβόρο, άρα και εκνευριστικό.
Όσον αφορά την προώθηση του Darkfall, σε μια εποχή όπου τα συνδρομητικά MMORPG έχουν εκλείψει και έχουμε περάσει στο free-to-play μοντέλο η κατάσταση ήταν ήδη δύσκολη για να διατηρηθούν τα subscriptions. Ακόμα όμως και τα εναπομείναντα συνδρομητικά MMORPG φρόντιζαν να έχουν ένα free-to-play μοτίβο και να επιτρέπουν στους παίκτες να παίξουν μέχρις ενός σημείου. Όχι όμως το Darkfall. Διότι εμείς κύριοι ξέρουμε να σας βάζουμε να πληρώνετε χωρίς να δοκιμάζετε. Ναι, τόσο...σίγουροι είμαστε για το προϊόν μας.
Sequel στη λογική expansion, με...έλλειψη περιεχομένου
Πολλοί θα αναρωτιούνται γιατί άργησε τόσο πολύ το review του εν λόγω τίτλου. Στο πρώτο Darkfall είχα γράψει πολύ νωρίς το review και η βαθμολογία μπήκε όχι μόνο με βάση τα όσα είδα αλλά και σύμφωνα με χαρακτηριστικά που -κατόπιν επικοινωνίας μου με τους developers- γνώριζα ότι επρόκειτο να μπουν σε μελλοντικά expansions τους πρώτους μήνες, όπως η σταθεροποίηση του server, τα σαφέστερα quests, η μόνιμη επιλογή για κάμερα τρίτου προσώπου κ.ο.κ. Όλα αυτά έγιναν διότι οι βαθμολογίες μπαίνουν και δεν αλλάζουν. Ακόμα και στα MMORPG. Κατά κοινή ομολογία πάντως, το παιχνίδι ήταν playable μετά από ένα χρόνο.
Αυτή τη φορά και λόγω της κατάστασης του Unholy Wars, δεν περίμενα ένα χρόνο αλλά κάτι παραπάνω. Το review βασίζεται στην έκδοση του παιχνιδιού του 2015, πολύ απλά διότι από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει αλλάξει σχεδόν τίποτα. Εννοείται πως το έπαιξα ακόμα και τις τελευταίες ημέρες για να βεβαιωθώ ότι όλα βρίσκονται στη θέση τους. Πράγματι, τα κτίρια στον ευρωπαϊκό server όντως βρίσκονται στη θέση τους. Οι παίκτες όμως όχι, καθώς το population δείχνει να έχει μεταφερθεί στον Αμερικάνικο. Για να είμαι ειλικρινής, ένας ακόμη λόγος καθυστέρησης του review ήταν οι αλλαγές που περίμενα στο user interface (συγκεκριμένα στο inventory) και που είχαν γίνει υπόσχεση απ' τον Απρίλιο του 2015. Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας αξιολόγησης του gameplay. Ακόμα τις αναμένουμε, συνεπώς επειδή χάθηκαν πολύτιμα χρόνια, ήρθε και επίσημα η ώρα της κρίσης.
Οι hardcore PvP παίκτες του Darkfall "τρώνε ωμό κρέας" και καταβροχθίζουν τους αντιπάλους τους ζωντανούς. Αυτό τουλάχιστον το προσέφερε άριστα το Darkfall Online, έστω και αν ο...μπουφές σερβιριζόταν σε απαρχαιωμένα έπιπλα και σκεύη. Στην περίπτωση του Darkfall Unholy Wars η κατάσταση από το λανσάρισμα κιόλας χειροτέρεψε. Το "κρέας" που σερβιρίστηκε ήταν ελάχιστο και τα έπιπλα ναι μεν καινούργια αλλά...ετοιμόρροπα. Όταν άλλα MMO δίνουν στους χρήστες τους δωρεάν μπουφέ με απέραντα πιάτα γεμάτα ορεκτικά, σαλάτες, κρεατικά, επιδόρπια κι όλα τα συναφή, ποιος θα πληρώσει τον αντίστοιχο "μπουφέ" ενός MMORPG απλά για να καραβροχθίσει παϊδάκια; Θα βολευτεί αλλιώς.
Το λανσάρισμα του Darkfall Unholy Wars έφερε μια νέα μηχανή γραφικών και άριστη δουλειά στον μουσικό τομέα. Οι πρώτες ώρες όλων στο παιχνίδι τους εξέπληξαν ευχάριστα. Η συνέχεια όμως τους προσγείωσε απότομα. Ένα δύσχρηστο περιβάλλον, ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία στο crafting, απουσία του enchanting, safe zones άρα λιγότερο PvP (σ.σ. τουλάχιστον θετικό για τους newbies), ημι-κατάργηση του alignment system και ελευθερία πρόσβασης όλων των races σε κάθε πόλη, γενικώς κατάργηση κάθε έννοιας του lore και των στοιχείων που καθιέρωσαν το παιχνίδι. Κατά βάθος δεν το λες και "sequel".
Character creation
H αγορά του Darkfall Unholy Wars σας βρίσκει για αρχή να επιλέγετε server (Ευρωπαϊκό ή Αμερικάνικο) και στη συνέχεια ένα από τα διαθέσιμα races, δηλαδή Mercians (Humans), Orks, Tovarr (πρώην Dwarves), Mahirim, Mirdain και Alfari (πρώην Alfar). Προς έκπληξή σας θα διαπιστώσετε πως όλα τα μοντέλα έχουν ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις, σε αντίθεση με το Darkfall Online. Αυτό έγινε διότι οι developers υποστηρίζουν πως έπρεπε το hitbox τους να διατηρηθεί ίδιο προς αποφυγή αδικιών. Για παράδειγμα, τα Alfar στο Darkfall Online ήταν τα πιο κοντά και ταυτόχρονα οι πιο επικίνδυνοι αντίπαλοι καθώς έπαιζαν ranged με spells και ήταν δύσκολο να τους πετύχει κάποιος.
Το ίδιο ύψος είχε ως αποτέλεσμα να χαθεί η έννοια του lore, καθώς οι Dwarves βαφτίζονται "μπασταρδεμένοι με τους Humans" απ' το Community. Οι developers θα μπορούσαν να κρατήσουν το ίδιο σύστημα των alignment και των συμμαχιών ανάμεσα στα races ώστε να αντισταθμίσουν αυτό το πλεονέκτημα. Για παράδειγμα οι Alfar ήταν μόνοι τους, τα Orks με τα Mahirim μαζί και τα άλλα τρία races στη μεγάλη συμμαχία. Δυστυχώς καταργήθηκαν και τα alliances, όπως μας αποχαιρέτησε και το alignment system, τουλάχιστον με την μορφή που το ξέραμε. Πλέον δεν ισχύουν τα penalties βάση των οποίων αν σκοτώνατε παίκτες ίδιου race σας απαγορευόταν η πρόσβαση στις NPC πόλεις. Στοιχεία σαν αυτό έκαναν το Darkfall να δείχνει "ρεαλιστικό". Τα Role-Playing στοιχεία που χτίζονταν μεταξύ των παικτών ήταν μοναδικά στο είδος τους.
Για να μην τα πολυλογούμε, στα νέα μοντέλα χαρακτήρων, πέραν της αλλαγής του ύψους και της αναβάθμισης των γραφικών, δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για customization χαρακτήρα. Αυτό έχει για άλλη μια φορά ως αποτέλεσμα ορισμένες ομοιότητες μεταξύ χαρακτήρων ίδιων races. Στο τέλος της επιλογής σας καλείστε να διαλέξετε Role, κοινώς την Class του χαρακτήρα. Τα διαθέσιμα Roles είναι: Warrior, Skirmisher, Elementalist και Primalist. Ο Skirmisher είναι ο Archer, ο Elementalist κλασικός μάγος και ο Primalist παίζει support healάροντας. Κάθε Role έχει από δύο schools που μπορεί να επιλέξει και κάθε school διαθέτει τέσσερα skills, συν ένα Ultimate. Ευτυχώς, το Darkfall σας δίνει την ελευθερία να αλλάξετε Role στην πορεία, όπως επίσης και να κάνετε reset τα skill points που έχετε ξοδέψει. Βέβαια σε κάθε περίπτωση, δεν υπάρχει η απόλυτη ελευθερία χτισίματος χαρακτήρα που έδινε το Darkfall Online, επιτρέποντάς σας να παίξετε με όλες τις σχολές ταυτόχρονα.
Darkfall Online vs Darkfall Unholy Wars
Για κάποιον που δεν έχει ξαναπαίξει Darkfall, κάθε λεπτό στον κόσμο του Agon είναι και μία πρόκληση. Τα δύο κύρια προβλήματα του gameplay στο Darkfall Online, δηλαδή το grinding και το user interface, παρέμειναν στη θέση τους. Σε αυτά ήρθαν να προστεθούν πολλά ακόμη, κατά πολλούς αναμενόμενα, καθώς με μια νέα graphics engine είναι λογικό να πρέπει να στήσεις το παιχνίδι απ' το μηδέν. Κι όταν το δυναμικό σου δεν αγγίζει αυτό των ξένων MMO developers αντιλαμβάνεται κανείς ότι στο διάστημα έξι μηνών απ' την ανακοίνωση του Unholy Wars μέχρι την κυκλοφορία και παρά την προετοιμασία που είχε γίνει, δύσκολα θα κατάφερνε κάποιος να παρουσιάσει ένα αποτέλεσμα καλύτερο του προηγούμενου.
Βασικό θέμα του user interface είναι τα μικροσκοπικά εικονίδια. Αν μπορούμε να πούμε ότι το Darkfall Online μας θύμισε εποχές παραθυρικού περιβάλλον MS-DOS, στο Unholy Wars έχουμε να κάνουμε με κάτι σαν...Windows 3.1 με ανάλυση οθόνης 3840x2160. Κοινώς, χρειάζεστε μεγεθυντικό φακό για να δείτε τα εκατοντάδες κυκλικά εικονίδια στην οθόνη, τα μισά εκ των οποίων είναι αχρείαστα. Ένα τυπικό μενού με τίτλους θα ήταν πολύ πιο εξυπηρετικό απ' το να κάνει κάποιος mouseover στα εικονίδια αποστηθίζοντας τι σημαίνει το καθένα. Φυσικά το UI, όσο κι αν περιμέναμε, δεν διορθώθηκε ποτέ.
Ένα δεύτερο βασικό πρόβλημα του Unholy Wars και μεγαλύτερο όλων, είναι το grinding. Για ότι κι αν κάνετε απαιτείται χρόνος. Στο crafting, πέραν του ότι πρέπει να έχετε πάνω σας ένα tool και gold, χρειάζεστε πολύ περισσότερα materials. Ακόμα κι ένα απλό mount για να φτιαχτεί θέλει τα διπλάσια υλικά από πριν, όταν κάποτε το έφτιαχνες απλά με ένα tool και ένα steedgrass που έβρισκες σε θάμνους! Η ταλαιπωρία αυτή κάθε παίκτη ειλικρινά εξοργίζει. Σκεφτείτε να έχετε πεθάνει τρεις φορές σε PvP, να σας έχουν τελειώσει τα mounts, τα όπλα και το armor και να τρέχετε να κάνετε crafting προσέχοντας μην τύχει και λείπει κάποιο υλικό, που θα σας οδηγήσει πίσω στην bank. Απλά εφιάλτης.
Στον δε κόσμο του παιχνιδιού, τα banks είναι ανύπαρκτα. Κάποτε στο Darkfall Online βρίσκαμε περισσότερα banks και μπορούσαμε έτσι να έχουμε πρόσβαση στα πράγματά μας. Ξεχάσαμε το skinning knife φτάνοντας στο mob spawn; Ας κάνουμε μια ανάληψη στην bank. Όχι να πρέπει να κάνουμε recall στην πόλη μας και να χρειαζόμαστε άλλα 20 λεπτά για να φτάσουμε εκεί που βρισκόμασταν. Δεν είναι δυνατόν ένα MMORPG να απευθύνεται σε ώριμο κοινό που σπουδάζει ή εργάζεται και να του ρουφάει τις λίγες ώρες που έχει με το μπουρί της σόμπας.
Στο θέμα περιεχομένου, απουσιάζει πλήρως το Enchanting, το οποίο παρά τις υποσχέσεις της Aventurine δεν υλοποιήθηκε τελικά ποτέ. Το Enchanting στήριζε την οικονομία του πρώτο Darkfall, καθώς από κάθε mob αποκτούσαμε με skinning αντικείμενα κάθε είδους και από διάφορες ποιότητες και κάναμε Enchant armor ή όπλα, αξιοποιώντας ότι καταφέρναμε να συλλέξουμε με κόπο και ιδρώτα. Το trade είχε νόημα, καθώς πραγματοποιούσαμε αγορές, πωλήσεις ή ανταλλαγές σε όλο το χάρτη. Τώρα χωρίς enchanting το economy πάει περίπατο. Συν τις άλλοις, απουσιάζουν πολλά mobs απ' το Darkfall Online, ενώ έχουν προστεθεί ελάχιστα νέα. Η ποικιλία πάντως σε σύγκριση με πριν είναι υποδεέστερη.
Μία τυπική ημέρα στο Agon
Το αρχικό tutorial επιτυγχάνει στο να σας μεταφέρει έστω τα βασικά στοιχεία που θα πρέπει να γνωρίζετε στην ήδη περίπλοκη λογική του Darkfall Unholy Wars. Ξεκινάτε από την NPC πόλη που επιλέξατε με βάση το race σας, μαζεύετε τα πρώτα σας υλικά κόβοντας ξύλα, σκάβοντας με την αξίνα σας για ore ή ψάχνοντας για βότανα σε θάμνους. Συνεχίζετε με crafting και ακολούθως πηγαίνετε στα πρώτα mob spawns κοντά στην πόλη σας για να σκοτώσετε τα αρχικά goblins. Η διαδικασία χρήσης-εναλλαγής όπλων, loot και skinning, επεξηγείται σωστά. Βάζοντας τα όπλα σας στο Paperdoll, τα εναλλάσσετε με την ροδέλα, ενώ η hotbar των 10 μόλις θέσεων (με το Shift στο Darkfall Online φτάναμε τις 100 επιλογές) σας δίνει πρόσβαση στα skills. Έχουμε ένα full real-time σύστημα μάχης, το οποίο -όπως και στο Darkfall Online ή αντίστοιχα στην σειρά The Elder Scrolls- βασίζεται με ακρίβεια στις κινήσεις του χαρακτήρα. Αν σκύψετε ή κάνετε στο πλάι τότε αποφεύγετε ένα βέλος ή ένα spell. Μπορείτε επίσης να χτυπήσετε ή να μπλοκάρετε σε πραγματικό χρόνο τις επιθέσεις του εχθρού. Δεν υπάρχει λοιπόν το στοιχείο του tab targetting που έχει η πλειοψηφία των MMORPG εκεί έξω. Το Darkfall εδώ παίζει μπάλα μόνο του.
Ένας αρχάριος του Darkfall θα δυσκολευτεί σίγουρα ακόμα και να σκοτώσει τα πρώτα τέρατα. Το respawn είναι πολύ γρήγορο και θα πρέπει να τα ξεμοναχιάσετε και να τα κάνετε look και skin πολύ γρήγορα. Η ύπαρξη των safe zones εγγυάται ότι ένας νέος παίκτης δεν θα δεχθεί πέσιμο από veteran και δεν θα γίνει full loot. Επίσης, είναι θετικό το ότι σε safe zone δεν σκοτώνεστε από τέρας, απλά πέφτετε στο έδαφος και διατηρήστε εκεί για ένα διάστημα ώσπου να ξανασηκωθείτε. Έτσι, σε περίπτωση disconnection δεν χάνετε τα υπάρχοντά σας. Φυσικά αν σας την πέσει άλλος χρήστης εκτός safe zone τότε σε περίπτωση θανάτου ο τάφος σας μένει εκεί και μπορεί οποιοσδήποτε να σας κλέψει τα πάντα.
Prowess points
Το Darkfall Unholy Wars αφαίρεσε ένα ακόμη στοιχείο που μπορούσε να κρατήσει τους χρήστες μέσα στο παιχνίδι κι αυτό δεν είναι άλλο από τα quests. Στο Darkfall Online, κάθε NPC μας έδινε διάφορα quests, τα οποία απέδιδαν σε rewards, καθώς και ορισμένα racial bonus, σε περίπτωση που ακολουθούσαμε μία σειρά από βασικά quests που λαμβάναμε από την πρωτεύουσα του race μας. Στο Unholy Wars όλα τα quests καταργούνται. Αντικαταστάθηκαν από τα feats, τα οποία σας επιβραβεύουν με Prowess points, τα οποία και κατανέμετε όπου επιθυμείτε.
Κατά βάση, στο νέο Darkfall δεν μπορείτε να spamάρετε μία κίνηση και να την εξασκήσετε όπως πριν. Δεν εξασκείτε το skill που χρησιμοποιείτε (π.χ. Two-Handed Sword ή συσγκεκριμένη σχολή μαγείας) όπως έχουμε μάθει άλλωστε από Oblivion και Skyrim. Το σύστημα με τα Prowess points ουσιαστικά είναι κάτι σαν Achievements. Υλοποιήθηκε για να αποφευχθούν οι exploiters και σας ανταμείβει με μια ποσότητα από Prowess points αν π.χ. σκοτώσετε μία σειρά από mobs, αν εξερευνήσετε μέρη για κάποιο χρονικό διάστημα, αν κάνετε gather τόσα resources ή επιτύχετε τόσο crafting κτλ. Επί της ουσίας, το σύστημα αυτό αύξησε το grinding ακόμα περισσότερο και ο "Elephant in the Room" έγινε μαμούθ. Τώρα απλά ολοκληρώνετε "στα τυφλά" Achievements, γνωρίζοντας ότι πίσω από την ολοκλήρωση κάθε Achievement κρύβεται ένα ακριβώς ίδιο αλλά ακόμη μεγαλύτερο. Όλοι οι χρήστες γνωρίζουν ότι αντί να ανεβάσουν τα skills που εξασκούν, θα πρέπει να επιδοθούν σε κάθε είδους δραστηριότητα για να πάρουν τα Prowess points τους και να αυξήσουν τα stats τους. Αν τους αρέσει το PvP, θα πρέπει να κάνουν και crafting, όσο κι αν το βαριούνται. Διαφορετικά δεν θα γίνουν ανταγωνιστικοί.
Τα Prowess points κατανέμονται στα βασικά attributes σας (μπορείτε για παράδειγμα να ανεβάσετε Strength, Dexterity, Vitality κτλ.) ή στα skills σας, τα οποία χωρίζονται στα κοινά, τα εξειδικευμένα που αφορούν όπλα και αυτά του Role σας. Στα τυπικά συναντάμε π.χ. τα heals Stamina to Health, Heal Self, Mana to Stamina ή Health to Mana ή άλλα βασικά όπως π.χ. το Riding που αφορά την ανάβαση στα mounts. Στα εξειδικευμένα skills όπλων, αναβαθμίζετε One-handed ή Two-handed Swords, Bows κ.ο.κ. Τέλος, στα skills του Role σας έχουμε τα πιο εξειδικευμένα που αφορούν τον ρόλο σας στη μάχη που αναφέραμε στο Character creation.
Πέραν των βασικών απεικονίσεών του στις άκρες, το νέο user interface δεν βοηθάει ιδιαίτερα τους παίκτες στον βαθμό που όφειλε ένα σύγχρονο MMO. Ο σχεδιασμός της hotbar είναι ένα απ' τα λίγα θετικά. Οι τρεις μπάρες με τις ενδείξεις Health, Stamina και Mana είναι πολύ πιο ορατές απ' το Darkfall Online (άλλαξαν θέση σε 3 patches, ταλαιπωρήθηκαν αλλά βρήκαν τον δρόμο τους). Το πρόβλημα ξεκινάει από την κατανομή των Prowess Points στα schools που απαιτεί διαδικασία και επεκτείνεται στον εφιάλτη του inventory. Πλέον το inventory σας δεν είναι τετράγωνο όπως στο Darkfall Online, αλλά οριζόντιο, με τεράστια εικονίδια που απαιτούν ατελείωτο scrolling ώσπου να βρείτε το αντικείμενο που θέλετε! Αναγκαστικά όλοι οι παίκτες θα πρέπει να κάθονται με τις ώρες να κάνουν craft τσάντες για να ταξινομήσουν το inventory σωστά και να κερδίσουν χρόνο. Extra bonus grinding μόνο για τα materials που απαιτούν τα bags! Βλέπετε, οι vendors δεν τα πουλάνε.
Με την έλλειψη βασικών στοιχείων που το καθιέρωσαν και ακολουθώντας τις σημερινές τάσεις, το Darkfall Unholy Wars έχασε την "ταυτότητά του" που το καθιέρωσε, έχοντας επιπλέον ως κληρονομιά τα προβλήματα του παρελθόντος.
Roles και Farming
Προσωπικά αρχικά έπαιξα Warrior Role γιατί μου αρέσει το Melee, όταν όμως διαπίστωσα ότι γίνομαι..."κιμάς" από τους veterans τότε το γύρισα κι έπαιξα το πιο Safe Role που είναι ο Skirmisher, χρησιμοποιώντας τόξο και επιλέγοντας πότε το Brawler School (που σας κάνει ευέλικτο, σας επιτρέπει να καταναλώσετε λιγότερο Stamina κτλ.) και πότε το Deadeye που βασίζεται σε μεγαλύτερο damage βολών. Έτσι, μπορεί να αφαιρέσω αρκετό damage απ' τον αντίπαλό μου εξ αρχής και να έχω μια ελπίδα να τον φοβίσω, να αιφνιδιάζω πιο εύκολα όταν δω εχθρούς να κάνουν PvE, καθώς επίσης να είμαι πιο χρήσιμος στο group PvP.
Το Darkfall Unholy Wars γίνεται λιγότερο sandbox, κάτι που για μένα κατά μία έννοια είναι θετικό για ένα MMORPG. Κάθε Clan City, Clan Hamlet ή Village εμφανίζει στον χάρτη τον κάτοχό του. Τα mob spawns είναι αντίστοιχα ορατά. Δεν χρειάζεται να "μυρίσουμε τα νύχια μας" όπως στο Darkfall Online για το που υπάρχει το καθετί. Τουλάχιστον εδώ ξέρουμε που οδεύουμε.
Το A.I. των mobs εξακολουθεί να είναι κορυφαίο. Δεν χαρίζονται, ορμούν κατά πάνω σας και σας επιτίθενται, είτε με melee, είτε με projectiles, ανάλογα με τις επιθέσεις τους. Ωστόσο, καθότι πλήρως real-time, το σύστημα μάχης σας επιτρέπει να εξοπλιστείτε με πλήθος από βέλη ή δυνατά spells και να προσπαθήσετε να παίξετε τα δυνατά mobs με melee ώστε να τα ρίξετε. Η ανταμοιβή του να ρίχνετε έναν ισχυρό εχθρό είναι ασύγκριτη και μακάρι ένα πλήρες quest system να μας επιβράβευε με οποιοδήποτε τρόπο.
Endgame
Για την διευκόλυνση των newbie χρηστών, η Aventurine εισήγαγε το Player Mentor system με το οποίο ένας έμπειρος παίκτης που βρίσκεται online εκείνη την ώρα μπορεί να σας συνομιλήσει και να σας μάθει το παιχνίδι. Θα ήταν βέβαια σημαντικό να υπάρχουν και άφθονα player invitations ανά παίκτη σε 24ωρη βάση, ώστε να μπορεί κάθε subscriber να φέρει φίλους τους για να δοκιμάσουν το Darkfall Unholy Wars κι όχι να περιμένει τα...εκάστοτε events.
Η αναζήτηση μιας Clan είναι κάπως χρονοβόρα υπόθεση, καθώς το user interface δεν βοηθάει καθόλου. Θα χαθείτε ανάμεσα στα μενού που εξηγούν τις δραστηριότητες κάθε Clan (αφού σχεδόν κάθε Clan ανακοινώνει ότι κάνει όλες τις δραστηριότητες), ενώ δεν θα μπορείτε να δείτε τα μέλη της παρά μόνο τους leaders της. Κατ' επέκταση, ρίχνοντας μια ματιά στον χάρτη και στις πόλεις, δεν θα μπορέσετε να επιλέξετε την κατάλληλη Clan για τα μέτρα σας. Θα καταλήξετε να ζητάτε βοήθεια μέσω chat, χωρίς να ξέρετε φυσικά ποιος παίκτης αντιστοιχεί σε ποια Clan. Ευτυχώς οι έμπειροι παίκτες βρίσκονται εκεί για να σας δώσουν ένα χεράκι.
Στο θέμα του PvP, οι πόλεις διατηρούν το ίδιο μοτίβο κατασκευής. Κάθε General χτίζει τείχη, towers, κτίρια και NPC που του δίνουν πρόσβαση στα ανώτερα skills και resource nodes για την περισυλλογή ore, wood κτλ. Δυστυχώς τα drops από τα resource των NPC cities είναι ελάχιστα και τελειώνουν σε πολύ λίγα λεπτά, σε αντίθεση με τα resources των πόλεων. Αυτό από μόνο του θα σας ωθήσει με το ζόρι, θέλοντας και μη, να μπείτε σε Clan.
Τα Sieges λόγω του χαμηλού population δεν είναι συχνά. Ο Αμερικάνικος server έχει -όπως πάντα- περισσότερο κόσμο από τον ευρωπαϊκό, συνεπώς όσοι θέλετε περισσότερο PvP θα πάτε εκεί. Όσοι θέλετε να εξερευνήσετε το παιχνίδι θα οδεύσετε προς τον ευρωπαϊκό. Πιστέψτε με, δεν θα σας ενοχλήσει σχεδόν κανείς. Τα μόνα σημεία ενδιαφέροντος πλέον στον Ευρωπαϊκό server είναι τα Clan Villages τα οποία δίνουν γερή ανταμοιβή και γίνονται διαθέσιμα για capture κάθε λίγες ώρες. Επίσης, τα πλοία του πρώτου Darkfall έχουν επιστρέψει στο παιχνίδι, αν και αργήσαμε χαρακτηριστικά να τα ξαναδούμε για τουλάχιστον ένα χρόνο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βλέπουμε τις γνωστές ναυμαχίες για τα Sea Fortresses ή στην κατάληψη μιας παραθαλάσσιας Clan City, κάτι που δίνει έναν ξεχωριστό τόνο στη μάχη.
Το Economy έχει βοηθηθεί με την παρουσία του Market, στο οποίο έχουν πρόσβαση οι παίκτες πουλώντας ή αγοράζοντας αντικείμενα. Ένα σημαντικό στοιχείο που επηρεάζει και το economy, πέρα απ' την απουσία του enchanting που προαναφέραμε, είναι ότι οι αξίες των Clan Cities και των Hamlets έπεσαν δραματικά. Πλέον δεν υπήρχαν τόσοι λόγοι όσο παλιά για μία Clan να έχει πόλη, αφού τα mob spawns γύρω απ' τις πόλεις δεν της δίνουν τόση αξία. Εξαιρούνται μόνο οι ελάχιστες πόλεις που βρίσκονται πολύ κοντά στα spawns με τα τεράστια mobs ή στα ελάχιστα dungeons. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε μεταξύ άλλων πως στο Unholy Wars τα dungeons είναι πολύ λιγότερα απ' το Darkfall Online.
Επιπλέον, το σύστημα μάχης δεν είναι τόσο fluid όσο στο πρώτο Darkfall. Ο χαρακτήρας σας μένει περισσότερο στο έδαφος και δεν είναι τόσο ευκίνητος όσο πριν. Ναι μεν η hotbar έχει 10 κουτάκια και όχι 100 όπως πριν κάτι απλό για τους νέους, αλλά αυτό για όσους έχουμε παίξει το πρώτο Darkfall, σημαίνει περιορισμός. Το PvP παρουσιάζει θέματα και λόγω του νέου combat system, το οποίο "πέταξε έξω" τα ατελείωτα magic schools του Darkfall Online και καθιέρωσε τα Roles.
Κάποτε είχαμε 30, 40 και 50 skills που χρησιμοποιούσαμε. Όσο κι αν μπερδεύονταν οι αρχάριοι παίκτες, τουλάχιστον μέσα στη μάχη υπήρχαν απεριόριστες δυνατότητες να επιτεθεί κάποιος ή να ξεφύγει. Τώρα λόγω των Roles, οι σχολές μαγείας αφαιρέθηκαν και αναγκαστικά θα μείνετε με τα 4 skills +1 Ultimate του Role και αντίστοιχα του School που επιλέξατε. Σε ένα Full Real-Time σύστημα μάχης που το skill κάθε παίκτη αποτελεί παράγοντα νίκης, το να ελαχιστοποιούνται τα skills έτσι δίνει αβαντάζ στον ισχυρό.
Με την ελαχιστοποίηση των PvE/Crafting δραστηριοτήτων, η Aventurine πρόσθεσε τα Prowess Monoliths (στα οποία παίζεται PvP καθώς δίνουν rewards σε παίκτες ανάλογα με το prowess τους) και τα Levy Collector's που βρίσκονται δίπλα σε Clan Cities. Συλλέγουν ένα μικρό ποσοστό από loot παικτών σε κάθε περιοχή και επιτρέπουν στους ιδιοκτήτες της πόλης να συλλέξουν το περιεχόμενό τους. Σε κανέναν άλλον όμως. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είστε όλη μέρα στημένοι έξω από ένα Levy Collector με την ελπίδα ότι θα πάει ο ιδιοκτήτης του να μαζέψει το reward και να του "την πέσετε". Κάτι αντίστοιχο δηλαδή με τα Player Houses. Κοινώς, καιρός για χάσιμο.
Τα φαινόμενα χαμηλού πληθυσμού στο παιχνίδι είχαν επιρροές και στα sieges. Ο μεγάλος σε έκταση χάρτης προκαλεί λιγότερα sieges, άρα λιγότερο PvP μεταξύ παικτών. Αφήστε δε που επειδή απουσιάζουν τα skills που εκτοξεύουν τον χαρακτήρα σας ψηλά, θα πρέπει να κυκλοφορείτε με ένα siege hammer ή siege weapons και να σπάτε τα τείχη μιας Clan City, ενώ ταυτόχρονα θα προσπαθήσετε να απωθήσετε τους παίκτες της που σας στοχεύουν από ψηλά, κάνοντας διαρκώς respawn. Τουλάχιστον, το επίπεδο του PvP και των παικτών παραμένει ακόμη υψηλό.
Το περιτύλιγμα
Ο τεχνικός τομέας του Darkfall Unholy Wars αναβαθμίστηκε κατά κύριο λόγο στους χαρακτήρες και τα mobs. Ο κόσμος του, όσο ατμοσφαιρικός κι αν είναι, παρουσιάζει ομοιότητες σε αρκετά σημεία σε σχέση με τον παλιό. Τα textures πλέον αρχίζουν να δείχνουν τα χρόνια τους, αν και -συγκριτικά με τα MMORPG που κυκλοφορούν εκεί έξω- το Darkfall στέκεται κάπου στη μέση.
Με ένα τόσο μεγάλο κόσμο, σχεδιαστικά δεν μπορούσε να γίνει κάτι καλύτερο. Ακόμα και στα max settings, υπάρχουν blurred textures και κακό anti-aliasing. Το armor και τα όπλα έχουν καλύτερο σχεδιασμό, ενώ οι εχθροί είναι επιβλητικοί στην όψη κι αποτελούν για μένα το highlight. Το ίδιο ισχύει και για τα καιρικά εφέ τα οποία χρειάστηκαν ενάμιση χρόνο για να μπουν στο παιχνίδι, αλλά είναι κάτι το τουλάχιστον αξιοθαύμαστο για ελληνική παραγωγή.
Στον ηχητικό τομέα, συναντάμε ένα πλήρες soundtrack που εντυπωσιάζει σε σύγκριση με το "μουντό" Darkfall Online. Οι κραυγές των τεράτων είναι επίσης ανατριχιαστικές, αν και προσωπικά περίμενα μεγαλύτερη ποικιλία ηχητικών εφέ, τόσο στους χαρακτήρες όσο και στους παίκτες.
Η τελική ετυμηγορία
Το πάλαι ποτέ κορυφαίο ελληνικό MMORPG θα έπρεπε να μας διδάξει από τα λάθη του. Το Darkfall Online ξεκίνησε το 2009 με κακό λανσάρισμα, πολλά bugs και περιορισμούς στις πωλήσεις κάθε ημέρα, χάνοντας ουσιαστικά χρήστες, αλλά διόρθωσε στην πορεία πολλά πράγματα μέσω των expansions του. Αντί να διατηρηθεί το ίδιο όνομα, η Aventurine προχώρησε σε αλλαγή ονόματος και μια υποτιθέμενη νέα κυκλοφορία, που κάθε άλλο παρά νέα δείχνει στο βάθος της.
Εξωτερικά έχουμε να κάνουμε με ένα online παιχνίδι ξεχωριστής ατμόσφαιρας και έντονου ανταγωνιστικού στοιχείου. Τα πάντα τρέχουν σε πραγματικό χρόνο. Όποιος έχει το καλύτερο skill θα κερδίσει. Ωστόσο, τίποτα δεν θυμίζει την χρυσή εποχή του Darkfall Online κι αυτό διότι η Aventurine δεν το πάλεψε και δεν το πίστεψε εξ αρχής όπως όφειλε. Άφησε το user interface στη μοίρα του, δεν επανέφερε το enchanting όπως και πολύ ακόμη περιεχόμενο που αφορά mobs, κατέστρεψε το lore με τις αλλαγές στα races και το aligment και γενικά ακολούθησε μία λάθος τροχιά. Εντούτοις, εξακολουθεί να παραμένει το κορυφαίο PvP MMORPG απλά και μόνο γιατί τα υπόλοιπα βασίζονται στο PvE και πολλά εξ αυτών δεν γνωρίζουν καν τι θα πει "Siege" και "Alliance".
Με λυπεί που μετά από όλο αυτό το διάστημα πολλά από όσα περιμέναμε να διορθωθούν τελικά διατηρήθηκαν στάσιμα. Ο "Elephant in the room" παρέμεινε στο δωμάτιο. Οι πόλεις ερήμωσαν. Τα Orks, οι δράκοι, τα trolls και οι Hill Giants κοιτούν μόνοι τους τον ουρανό. Πολλές φορές, όταν βρίσκομαι in-game ακούω την μουσική του τρέιλερ των weather effects, αναπολώντας τα παλιά και με λυπεί να βλέπω έναν άδειο κόσμο γύρω μου. Το Darkfall Unholy Wars είναι τα απομεινάρια του Darkfall Online. Του μόνου ίσως AAA ελληνικού video game ή AA ή τέλος πάντων εκείνου που δίδαξε τι πάει να πει πραγματικά Real-Time Hardcore PvP MMO, κάτι που κανένα στο είδος του δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα. Αμφότερα τα δύο games ήταν μια χαμένη ευκαιρία και το Unholy Wars η απόδειξη του το ότι ένα hype από μόνο του δεν αρκεί αν μια εταιρεία ανάπτυξης κάνει λάθος ενέργειες.
Θετικά:
- Full Real-time PvP μάχες
- Όμορφο soundtrack
- Το σύστημα των Prowess points/Feats αποτρέπει τους exploiters
- Το A.I. στα mobs διατηρείται υψηλό
- Σωστό balancing στα Roles και τα Schools
Αρνητικά:
- Δύσχρηστο user interface
- Grinding, grinding, grinding
- Πολύ δύσκολη η εκμάθησή του
- Με τις αλλαγές σε races και alignment χάθηκε η έννοια του lore
- Η απουσία των NPC quests
- Ο ίδιος κόσμος με μικρό επανασχεδιασμό
- Σύστημα μάχης που δεν έχει την ίδια ροή με πριν
- Έλλειψη πολλών mobs και dungeons
- Η απουσία του enchanting απ' το λανσάρισμα μέχρι σήμερα
- Χαμηλό population
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 8
Gameplay: 6
Αντοχή: 6
Γενικά: 6.5
Οδηγίες χρήσης για το πως θα καταστρέψεις την καλύτερη MMO ιδέα.
Μάνος Γρυπάρης
Comments
Μία από τα ίδια. Σε σύγκριση με το πρώτο Darkfall που τον καιρό εκείνο είχε πολλά πρωτότυπα στοιχεία το Unholy wars για μένα ήταν αποτυχία.Αν σκεφτείτε ότι έπαιζα σχεδόν κάθε μέρα Darkfall και κατέληξα να παίξω Unholy wars 3 μήνες και τον 3ο ούτε τον μισό καταλαβαίνετε για τι δράμα μιλάμε.Το grinding χειροτέρεψε και στο pvp αλλά και στο crafting, το user interface μάπα, τα feats ψιλοαδιάφορα.Δεν κατάλαβα καν γιατί αφαίρεσαν τα quests.Οι τύποι στην AV ήταν λες και ηθελαν να αυτοκτονήσουν.
Στα MMORPG για μένα δεν παίζουν ρόλο τα γραφικά και ο ήχος.Αν σε τραβάει το gameplay και Lineage 2 μπορείς να παίζεις ακόμα, μη σου πω και Ultima Online.Καλό review,θα μπορούσα να πω κι εγώ πολλά όπως για τα dc και τα πεσμένα frames στα sieges αλλά βαριέμαι.Νεκροταφείο πλέον ο server.