- Reviews
- The Escapists
The Escapists
HotRetro...Prison Break!
Retro...Prison Break!
Η ιδέα της απόδρασης από μια φυλακή είναι ομολογουμένως πάντα γοητευτική. Το The Escapists, η δημιουργία της Mouldy Toof Studios, παίρνει αυτήν την ιδέα και στήνει ένα εξαιρετικά έξυπνο sandbox gameplay το οποίο παρά την «χαριτωμένη» προσέγγιση και τον πιξελιασμένο τεχνικό τομέα αποδεικνύεται αρκετά πιο ζόρικο και βαθύ από όσο θα περίμενε κανείς, παρόλο που απαιτεί αρκετή υπομονή από τον παίκτη που θέλει να εντρυφήσει στο γενικότερο concept.
Στο The Escapists θα πρέπει να «παίξετε» με τους κανόνες που σας επιβάλλονται και να «χτίσετε» το σχέδιό σας σε βάθος χρόνου, αξιοποιώντας την sandbox ελευθερία που σας προσφέρεται, η οποία όμως περιορίζεται παράλληλα από τις απαγορεύσεις του σωφρονιστικού συστήματος. Υπό αυτήν την έννοια η Mouldy Toof Studios έχει πετύχει έναν εξαιρετικό συνδυασμό πραγμάτων που μπορείτε και ταυτόχρονα δεν μπορείτε να κάνετε, στήνοντας το ιδανικό και… κυριολεκτικό θα έλεγα sandbox περιβάλλον.
Στο κελί 33
Το στήσιμο του The Escapists είναι απλό και κατανοητό. Στη διάθεσή σας υπάρχουν έξι φυλακές κλιμακούμενης δυσκολίας και αυστηρότητας, από τις οποίες θα πρέπει να οργανώσετε και να πετύχετε την απόδρασή σας. Το πώς θα γίνει αυτό, είναι κάθε φορά μια διαφορετική εμπειρία! Το πολύ απλό και σύντομο tutorial σας παρουσιάζει πολύ χοντρικά κάποια βασικά πράγματα που θα πρέπει να ξέρετε, αφήνοντάς σας ουσιαστικά να ανακαλύψετε τα (πολλά) περεταίρω παίζοντας μόνοι σας.
Η γενική ιδέα είναι πως θα πρέπει σιγά-σιγά να αποκτήσετε διάφορα αντικείμενα που χρειάζεστε, να μελετήσετε την φυλακή και τα τρωτά της σημεία και να οργανώσετε την απόδρασή σας ενώ παράλληλα ακολουθείτε το καθημερινό πρόγραμμα μαζί με τους φύλακες και τους συγκρατούμενούς σας. Φυσικά μην περιμένετε κάποιου είδους σκληρής εξομοίωσης της ζωής σε ένα τέτοιο μέρος, καθώς το The Escapists είναι αρκετά ανάλαφρο και καρτουνίστικο στην προσέγγισή του.
Μην σας πέσει το σαπούνι
Όπως είπαμε και παραπάνω, για να πράξετε όλα αυτά που πρέπει, δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη συνταγή και απαιτείται χρόνος καθώς και αρκετό trial and error. Πολύ γρήγορα θα ανακαλύψετε πως η ζωή στη φυλακή έχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, το οποίο θα θυμίσει στρατό σε όσους έχουν κάνει τη θητεία τους.
Υπάρχει πρωινό ξύπνημα συνοδευόμενο από την προβλεπόμενη αναφορά στην οποία μαθαίνετε χρήσιμες πληροφορίες όπως πχ. ποιών κρατουμένων τα κελιά θα υποβληθούν σε έλεγχο την κάθε ημέρα. Στην συνέχεια ακολουθεί το πρωινό, οι ώρες εργασίας στα αντίστοιχα πόστα του καθενός, μετά ελεύθερος χρόνος, μεσημεριανό γεύμα, υποχρεωτική γυμναστική, καθαρισμός στα ντους κ.ο.κ., μέχρι το κλείδωμα στα κελιά για τον βραδινό ύπνο.
Ένα ξυραφάκι και ένα πιρούνι
Κινούμενοι σε αυτά τα πλαίσια των sandbox κανόνων, σύντομα θα βρείτε τις κατάλληλες στιγμές για να πράξετε τις ενέργειες που σιγά-σιγά θα σας οδηγήσουν στην απόδραση. Ένας βασικός σκοπός σας είναι να συγκεντρώσετε χρήσιμα αντικείμενα και αυτό επιτυγχάνεται είτε με ψάξιμο σε διάφορα σημεία (όπως πχ. τα άδεια κελιά των συγκρατούμενων σας κατά τη διάρκεια της ημέρας) είτε με αγορές από τους άλλους τροφίμους είτε εκτελώντας χάρες που έχουν την μορφή υποτυπωδών side-quests (πχ. να βρείτε ένα αντικείμενο που σας ζητείται, να δείρετε κάποιον για λογαριασμό ενός άλλου κλπ.). Φυσικά, το πόστο της εργασίας σας μπορεί να σας προμηθέψει με καλούδια, ανάλογα και την θέση σας (πχ. δουλεύοντας στα πλυντήρια έχετε εύκολη πρόσβαση σε στολή φύλακα).
Τα αντικείμενα που συγκεντρώνετε έχουν διάφορες χρήσεις και παρουσιάζουν αρκετή ποικιλία. Από καλούδια τα οποία θα αξιοποιήσετε για να τα πουλήσετε, να τα ανταλλάξετε ή να εκπληρώσετε κάποιο θέλημα μέχρι όπλα που σας βοηθούν να ρίξετε ξύλο, εργαλεία που θα χρησιμέψουν στο σχέδιο απόδρασης (πχ. λάμες για να πριονίσετε κάποιον αεραγωγό, πόστερ για να καλύψετε τις «τρύπες» κλπ.) ή αντικείμενα που μπορούν να συνδυαστούν με ένα υποτυπώδες σύστημα crafting για να φτιάξετε κάτι από τα παραπάνω. Ακόμα και σε αυτό το κομμάτι πάντως το παιχνίδι μας αφήνει να το σκεφτούμε μόνοι μας, καθώς πέρα από ορισμένα blueprints για crafting που ενδεχομένως να πέσουν στα χέρια σας, γενικά πολλά αντικείμενα θα σας προβληματίσουν για την χρησιμότητά τους και κάνοντας διάφορες δοκιμές για να φτιάξετε κάτι θα δείτε πως δεν υπάρχει πάντα κάποια λογική.
Της φυλακής τα σίδερα είναι για... τους υπομονετικούς!
Δείξε σεβασμό
Ο χαρακτήρας που ελέγχετε διαθέτει ορισμένα stats: δύναμη, ταχύτητα και intellect, τα οποία μπορείτε να αυξήσετε με εξάσκηση (πχ. στο γυμναστήριο γίνεστε πιο δυνατοί και ταχείς, ενώ στο αναγνωστήριο αυξάνετε την πνευματική σας δύναμη) και χρησιμεύουν in-game με απλό τρόπο, πχ. όσο πιο δυνατοί, τόσο πιο εύκολα ρίχνετε μερικές «γρήγορες» στους άλλους. Επίσης μπορείτε να επιλέξετε outfit (ουσιαστικά να αλλάξετε τα ρούχα της φυλακής με στολή φύλακα όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή) αλλά και να είστε εξοπλισμένοι με κάποιο όπλο, ενώ είναι ορατό ανά πάσα στιγμή και το inventory με τα άλλα αντικείμενα που κουβαλάτε πάνω σας.
Η κύρια αλληλεπίδρασή σας με τους άλλους χαρακτήρες είναι η ανάθεση κάποιας χάρης, η αγορά αντικειμένων και φυσικά το ξύλο! Πατώντας το space έχοντας σημαδέψει με τον κέρσορα έναν χαρακτήρα (είτε τρόφιμο είτε φύλακα) εμφανίζεται γύρω του ένα κόκκινο πλαίσιο, κάτι που σημαίνει πως όταν έρθετε σε επαφή θα αρχίσουν να… πέφτουν μάπες! Να σημειώσουμε εδώ πως ο χαρακτήρας σας δεν πεθαίνει εάν τελειώσει η ενέργειά του, αλλά μεταφέρεται στο αναρρωτήριο όπου ξαναγεμίζει η health του.
Με σχέδιο και υπομονή
Αυτό όμως που θα πρέπει να προσέχετε στην παραπάνω περίπτωση είναι πως θα σας αφαιρεθεί το όπλο που είχατε πάνω σας καθώς και οποιοδήποτε «ύποπτο» αντικείμενο κουβαλούσατε, κάτι που σημαίνει ότι ο κόπος που είχατε κάνει μέχρι να τα αποκτήσετε πήγε χαμένος! Σε γενικές γραμμές, αυτό είναι που θα πρέπει να λάβετε υπόψη παίζοντας το The Escapists: Ενώ έχετε την ελευθερία να πράξετε διάφορα πράγματα, θα πρέπει να είστε έτοιμοι για τις συνέπειες και να σκέφτεστε με τρόπο που προοδευτικά θα κάνει τις πράξεις σας να οδηγήσουν στην απόδρασή σας.
Πχ. μπορεί να καταφέρετε να πριονίσετε τον αεραγωγό του κελιού σας, αλλά εάν τον αφήσετε ακάλυπτο, να γίνει μια επιθεώρηση και να ανακαλύψουν οι φύλακες το «πρόβλημα τρωκτικών» που υπάρχει. Αυτό σημαίνει πως όχι μόνο θα κλείσει εκ νέου η τρύπα που φτιάξατε, αλλά θα πάτε και στην απομόνωση χάνοντας ημέρες και πρόοδο. Να σημειώσουμε εδώ πως το save γίνεται αυτόματα στην αρχή κάθε ημέρας, κάτι που μπορεί να είναι κάπως ενοχλητικό αλλά έχει μια λογική σε ένα τέτοιου είδους game (όπως το είδαμε πχ. στο This War of Mine).
Φυσικά και οι χαρακτήρες γύρω σας δεν είναι απλά περιφερόμενα pixels. Μιλάνε, μπλέκουν σε καυγάδες, δημιουργούν αντιπαλότητες και αναμιγνύουν και εσάς στην μικρή αυτή κοινωνία. Σας ανταμείβουν με χρήματα για τα θελήματα που εκτελείτε, αλλά θα πρέπει να προσέχετε να κρατάτε όσο το δυνατόν τις ισορροπίες. Εάν πχ. αποκτήσετε την φήμη του ταραχοποιού, θα είναι πιο δύσκολο να περιφέρεστε ανενόχλητος, ή εάν «μπείτε στο μάτι» κάποιου τροφίμου, θα σας περιμένει για ξύλο πιο συχνά. Όλα αυτά αντιλαμβάνεστε πως θα δυσκολεύουν περισσότερο την πρόοδο του μεγαλύτερου πλάνου σας και εύκολα μπορούν να σας παρασύρουν στην στασιμότητα της καθημερινότητας. Πάντως, δεν θα ήταν κακό να υπήρχε περισσότερο RPG -οειδές βάθος στους NPCs, που εν τέλει δεν διαθέτουν κάποια προσωπικότητα.
Κάντε tattoo τον χάρτη της φυλακής
Το πώς θα καταφέρετε να τα ισορροπήσετε όλα αυτά είναι θέμα δική σας σκέψης και δυστυχώς απαιτεί αρκετή υπομονή, κάτι που δεν θα ήταν τόσο κακό εάν δεν άρχιζε να πλανάται μια αίσθηση επαναλαμβανόμενης ρουτίνας, μια αίσθηση που πάντως είναι ευχή και κατάρα για το The Escapists. Η δημιουργία της Mouldy Toof Studios είναι ιδανική για τον οργανωτικό, μεθοδικό και υπομονετικό παίκτη, που θα δει σιγά-σιγά τους κόπους του να αποδίδουν και το σχέδιο του να αποκτά σάρκα και οστά, οδηγώντας σε μια εξαιρετική εμπειρία. Από την άλλη, οι πιο ανυπόμονοι παίκτες σίγουρα θα οδηγηθούν σε λάθη που θα τους παγιδέψουν σε έναν αέναο trial and error κύκλο που ενδεχομένως θα τους κάνει να βαρεθούν σε κάποια φάση.
Το The Escapists μοιάζει με ένα puzzle που θα πρέπει να βάλετε μεθοδικά τα σωστά κομμάτια στη σωστή θέση, αξιοποιώντας την ελευθερία του gameplay και ακλουθώντας τους περιορισμούς. Οι ευκαιρίες που σας παρουσιάζονται για δράση δεν είναι τόσες πολλές και θα πρέπει να είστε έτοιμοι την κατάλληλη στιγμή έχοντας ήδη κάνει τις κατάλληλες ενέργειες. Υπό αυτή την έννοια το παιχνίδι παρουσιάζει ένα πρωτότυπο ενδιαφέρον, που χάνει ωστόσο λίγο στο θέμα της επανάληψης και της έλλειψης πραγματικής αίσθησης κινδύνου που θα μπορούσε να δώσει παραπάνω ένταση στην όλη εμπειρία. Αν κάτι που σχεδιάζατε στραβώσει, απλά συνεχίζετε με το επόμενο (ή και το ίδιο) σχέδιο. Από όλα αυτά αντιλαμβάνεστε πως ο χρόνος που θα σας πάρει για να ολοκληρώσετε όλες τις φυλακές και να δραπετεύσετε δεν μπορεί να καθοριστεί, αφού αποτελεί για τον καθένα μια διαφορετική εμπειρία. Σίγουρα πάντως θα λέγαμε πως η συνολική διάρκεια για κάποιον που θα θελήσει να ασχοληθεί ξεπερνά τις 15 ώρες.
Πίσω στο 1992
Για τον οπτικό/ηχητικό τομέα δεν μπορούμε να πούμε και πολλά πράγματα. Όπως αντιλαμβάνεστε, μιλάμε για ακόμη ένα game με pixelated περιβάλλον βγαλμένο από τις εποχές των 16-bit. Το αποτέλεσμα είναι ρετρό αισθητικής, χαριτωμένο και ευχάριστο, αλλά αν κάποιος δεν μπορεί πλέον να βλέπει τέτοια γραφικά εν έτει 2015, δεν θα αλλάξει γνώμη ούτε και με το The Escapists.
Εγώ προσωπικά θα σχολιάσω πως δεν με χαλάει ιδιαίτερα η εν λόγω αισθητική, ειδικά εφόσον λειτουργεί σε συνδυασμό με το gameplay όπως συμβαίνει εδώ ή –ακόμα περισσότερο- στο Hotline Miami πχ., αλλά νιώθω πως είναι κρίμα τέτοιες ιδέες να μην στηρίζονται από μεγάλα studios και να μην βλέπουμε τέτοια παιχνίδια με πολλές προοπτικές σε μια εκδοχή υψηλών production values. Τα ίδια ισχύουν πάνω-κάτω και στον ήχο, όπου προφανώς δεν υπάρχει voice acting και έχουμε ρετρό αισθητικής μουσικές και εφέ. Στα συν του παιχνιδιού οι πολλές αναφορές σε pop-culture (πχ. Breaking Bad), κυρίως μέσα από τα συννεφάκια διαλόγων.
Μια διαφορετική πρόταση
To The Escapists είναι μια εξαιρετικά συμπαθητική προσπάθεια που διαθέτει μια πολύ έξυπνη γενική gameplay ιδέα καθώς σας «πετάει» στο sandbox κόσμο του και σας αφήνει να βρείτε μόνοι σας τη λύση, χωρίς να σας πιάνει από το χεράκι. Πρόκειται για ένα «έξυπνο» game που όμως απαιτεί υπομονή και μόνιμη προσήλωση στον απώτερο σκοπό, κάτι που ενδεχομένως να το κάνει αργό και επαναλαμβανόμενο σε αρκετά σημεία για τους πιο… ανυπόμονους gamers.
Θετικά:
- Απαιτεί συνδυαστική σκέψη και μεθοδικότητα
- Έξυπνο sandbox περιβάλλον
- Όμορφη ρετρό αισθητική
- Έχει περισσότερο βάθος από όσο δείχνει
Αρνητικά:
- Η ρουτίνα γίνεται αρκετά επαναλαμβανόμενη
- Έπρεπε να διαθέτει περισσότερη ένταση
- Κρίμα που δεν βλέπουμε τέτοιες ιδέες σε ΑΑΑ τίτλους
Βαθμολογία
Γραφικά: 6.5
Ήχος: 7
Gameplay: 8
Αντοχή: 7
Γενικά: 7.1
Ένα χαριτωμένο μα πιο βαθύ από όσο φαίνεται παιχνίδι, που ανταμείβει τους υπομονετικούς παίκτες.
Γρηγόρης Βούλγαρης
Comments
Απολαυστικότατο το review!
Γιατί όχι, ένα μισαωράκι το δικαιούτε άνετα.
Πιο πολύ ενδιαφέρον θα είχε να βρίσκαμε κανα easteregg με κανενα κρυμμένο logo της team17! Φαντάζεστε; Respect τεραστιο στο ονομα Team17. Απο τις λίγες εταιρίες που συνδύαζαν Ποσότητα κυκλοφοριών (η λίστα είναι πολύ μεγαλη) ΚΑΙ ποιότητα (το καθένα παχνίδι είχε να δείξει κάτι μεγαλειώδες). Το πώς τα καταφέρνανε; Μα φυσικά με το υπέροχο hardware της amiga, το οποίο δεν χρειαζόταν τίποτα αλλο. Όποιος ήξερε καλα την δομή της amiga, έκανε... παπάδες εκείνη την εποχή. Δεν είναι τυχαίο που ο Μάνος, μετα απο 15+ χρόνια τερματίζοντας το Shadow of the beast (αληθεια αυτό ποτε βγάινει για PS4 τελικά?) πορώθηκε σε βαθμό που παιχνίδια multi-million bugdet ουτε καν αγγιξε. Ουτε τυχαίο που εγώ πριν 2 βδομαδες ΞΑΝΑ-ΜΑΝΑ επαιζα Dune II: Battle for Arakis επι 18-ωρου με διαλλειμα...ουτε για τουαλέτα... το gameplay έχει μια ενδιαφέρουσα πτυχή. Το PiXEL ήξερε. Λέγεται αντοχή στο χρόνο και ενω μπορει να σε ενθουσιασει ενα παιχνίδι μπορει να σε "αφησει" λογω 1) τερματίσματος 2)κακού χειρισμου και 3) (Πράγμα που το βλέπουμε και στο Escapists) Πρωτοπορία.
Διαβάζω με αμείωτο ενδιαφέρον καθε θαμμένο "διαμαντάκι".
/salute Δεν μπορώ να πω κάτι άλλο μετά από αυτό .....