- Reviews
- Mass Effect 2
Mass Effect 2
HotΟ John Sheppard….επιστρέφει!
Το Mass Effect είναι ίσως το καλύτερο «πάντρεμα» των RPG με τα Action Shooters. Η πρώτη του έκδοση αποτέλεσε παιχνίδι-σταθμό για την BioWare, για πολλούς και διάφορους λόγους. Η μεγάλη απήχηση που απέκτησε ήταν αναμενόμενη, καθώς δεν διέθετε μόνο όλες τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου παιχνιδιού, αλλά συνοδευόταν κι από ένα δυνατό σενάριο. Λόγω της μεγάλης του απήχησης, οι fans δεν θα μπορούσαν παρά να περιμένουν ένα sequel. Ως εκ τούτου, η BioWare δηλώνει και πάλι το παρόν, ικανοποιώντας τις φιλοδοξίες όλων των απαιτητικών gamers.
Σενάριο
Βρισκόμαστε στο 2138, μετά τα γεγονότα του πρώτου μέρους, όταν ο John Sheppard -πρωταγωνιστής της σειράς- δέχεται μια ξαφνική επίθεση στο γνωστό διαστημικό αεροσκάφος Normandy, το οποίο καταστρέφεται ολοσχερώς. Όλοι τον είχαν για νεκρό, πόσο μάλλον όλοι εσείς, όταν είδατε το σχετικό τρέιλερ να κυκλοφορεί στο διαδίκτυο. Κι όμως, ο Sheppard επέζησε. Χάρη στην σύγχρονη τεχνολογία και μετά από δύο χρόνια χειρουργείων και μελετών, ο παλιός αγαπημένος μας διοικητής επανήλθε στη ζωή για να συνεχίσει τη μάχη κόντρα στις πολεμοχαρείς και αδίστακτες εξωγήινες φυλές .
Ο τύπος που τον επανέφερε, γνωστός και ως Illusive Man, ουσιαστικά αγόρασε την τότε σωρό του, πλήρωσε τεράστια κεφάλαια για να επισκευάσει το σώμα του και πλέον τον έχει υπό τις διαταγές του. Λίγα πράγματα είναι γνωστά γι’ αυτόν, καθώς δίνει τις εντολές του σε μια στρογγυλή καρέκλα, έχοντας απαρχαιωμένο ντύσιμο που θυμίζει…σημερινές εποχές. Κατά βάση, είναι υπεύθυνος για το Cerberus Project, κάτι το οποίο δεν αρέσει ιδιαίτερα στον John Sheppard, τουλάχιστον όμως του αναθέτει αποστολές που του κινούν το ενδιαφέρον. Μαζί με τον γνωστό διοικητή είναι ο Jacob και η Miranda, ενώ στην πορεία θα συναντήσετε κι άλλους χαρακτήρες, που άφησαν το στίγμα τους στο πρώτο Mass Effect.
Gameplay
Το στυλ στο gameplay του Mass Effect 2 δεν έχει αλλάξει ιδιαίτερα από το πρώτο μέρος. Αυτό που σίγουρα έχει αλλάξει είναι ο χειρισμός, το περιβάλλον εντολών του παιχνιδιού και η μεγαλύτερη αλληλεπίδραση που υπάρχει με τους άλλους χαρακτήρες. Τα επίπεδα δυσκολίας εξακολουθούν να είναι πέντε, αλλά σε περίπτωση που έχετε τερματίσει το πρώτο Mass Effect, το Normal επίπεδο θα σας φανεί παιχνιδάκι.
Στο ξεκίνημα, όταν και δημιουργείτε τον χαρακτήρα σας, μπορείτε να του αλλάξετε το μικρό όνομα, να καθορίσετε την class του (Soldier, Infiltrator, Vanguard, Sentinel, Adept και Engineer), καθώς και το ιστορικό του ή το ψυχολογικό του προφίλ. Αν για παράδειγμα επιλέξετε στο ιστορικό σας ότι είχατε μεγαλώσει στη Γη κι ότι ήσασταν ορφανοί, τότε θα ειπωθούν και κάποια σχετικά πράγματα μέσα στο παιχνίδι. Πέρα από τον καθορισμό ιστορικού, μπορείτε να εισάγετε και το save game από το πρώτο Mass Effect, ώστε οι ερωτήσεις που θα σας γίνουν να έχουν σχέση με τις παλιότερες πράξεις σας. Μην περιμένετε όμως καμία τρομερή αλληλεπίδραση μεταξύ του ιστορικού σας, καθώς οι στιγμές αυτών των ερωτήσεων θα είναι λίγες και δεν θα επηρεάσουν ιδιαίτερα το gameplay.
Χειρισμός
Αυτό που θα ευχαριστήσει πολύ τους αρχάριους χρήστες, είναι ότι ο χειρισμός του Mass Effect έχει γίνει πιο απλός. Όλα γίνονται πλέον με το πάτημα ενός κουμπιού και συγκεκριμένα του Space (στα PC). Το τρέξιμο, η κάλυψη πίσω από ένα εμπόδιο ή ακόμα και το πλήκτρο δράσης, όλα λειτουργούν με το Space. Αντίστοιχα, το μενού εντολών προς τους στρατιώτες σας για το πως θα κινηθούν, λειτουργεί με το Shift. Γνώμη μας είναι ότι από τα Controls θα μπορούσατε να αλλάξετε τα δύο αυτά πλήκτρα μεταξύ τους, διότι ειδικά το τρέξιμο όλοι σας θα το έχετε συνηθίσει από τα FPS με το πλήκτρο Shift. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι με W+Space μπορείτε να πηδήξετε πάνω από κάποιο εμπόδιο κάλυψης.
Η οθόνη εντολών στο Mass Effect 2 είναι πιο «συμμαζεμένη» σε σχέση με πριν, δείχνοντάς σας τις διαθέσιμες επιλογές στο κάτω μέρος της οθόνης. Όποτε το θελήσετε λοιπόν, μπορείτε να δώσετε εντολή στους δικούς σας για το πως να δράσουν. Φέτος, είναι πολύ σημαντική η ενεργή λειτουργία των skills, πάνω στα οποία βασίζεται το παιχνίδι. Για την ακρίβεια, οι πόντοι στο προφίλ σας μετά από κάποιο level up, δεν κατανέμονται σε χαρακτηριστικά αλλά μόνο σε skills. Τα skills αυτά έχουν την ιδιότητα των passive abilities, κοινώς μιλάμε για power-ups τα οποία ενεργοποιείτε άμεσα και μετά ακολουθεί έναι cooldown λίγων δευτερολέπτων. Αυτή η κίνηση ουσιαστικά σας λύνει τα χέρια, διότι αν ρίξετε τρεις ειδικές δυνάμεις μαζεμένες (την δικιά σας και των άλλων δύο στρατιωτών), τότε θα προκαλέσετε καίριο πλήγμα στους εχθρούς, οι οποίοι μέχρι να…συνέλθουν, θα έχουν δεχθεί το επόμενο κύμα επιθέσεων.
Έτοιμοι για δράση
Τα όπλα στο ME 2 είναι τα κλασικά που γνωρίσαμε από το πρώτο μέρος. Υπάρχουν δηλαδή πιστόλια, αυτόματα, snipers και rocket launchers. Τα όπλα αυτά δεν μπορείτε να τα κάνετε upgrade με την ευκολία που μπορούσατε πριν, καθ’ ότι τώρα θα πρέπει να προσλάβετε επιστήμονα, ο οποίος θα αναλάβει τα upgrade σας. Άρα στην αρχή χρειάζεται υπομονή και να…βολευτείτε με ότι έχετε. Μία ακόμη σημαντική διαφορά είναι ότι τα όπλα δεν είναι rechargeable αλλά έχουν κανονικά σφαίρες. Άρα πλέον θα πρέπει να αρχίσετε να συνηθίζετε στην ιδέα του να μαζεύετε σφαίρες από το έδαφος για να μην ξεμείνετε.
Τα objectives που σας δίνονται στο παιχνίδι είναι ιδιαίτερα απλά. Στο χέρι σας είναι ποιο θα ακολουθήσετε πρώτο, ποιο δεύτερο και πως θα τα διαχειριστείτε. Όλες αυτές οι εντολές δίνονται από το Galaxy Map του νέου αεροσκάφους σας, όπου αυτή τη φορά οι κινήσεις σας στον χάρτη γίνονται manually, άρα θα πρέπει να εφοδιάζεστε με βενζίνη πριν ταξιδέψετε σε άλλους γαλαξίες. Μέσα στο νέο Normandy, υπάρχουν οι διάφοροι κλασικοί χώροι για meeting, οι καμπίνες πληρώματος, το Galaxy Map, το εργαστήριο, καθώς και η πρόσβαση στο laptop σας. Με αυτό, θα διαβάζετε το codex (πληροφορίες), το journal (quests) και e-mail, τα οποία κάποιες φορές περιέχουν χρήσιμες ενημερώσεις για τις κινήσεις σας.
Άλλη μία περιπέτεια στο διάστημα ξεκινάει. Ο John Sheppard και η ομάδα του, χρησιμοποιούν τις νέες ειδικές τους ικανότητες και βγάζουν εκτός μάχης πολλές ακόμη ορδές εξωγήινων.
Οι διάλογοι στο Mass Effect 2 ακολουθούν το γνωστό ύφος, όπου ανάλογα με τις πράξεις σας θα κριθείτε κι από τους γύρω σας. Αυτή τη φορά όμως, οι επιλογές εμφανίζονται ανακατεμένες κι όχι με λογική σειρά, από την πιο ελαστική στην πιο «τσαμπουκαλεμένη». Άρα, πλέον θα πρέπει να σκεφτείτε καλά το τι θα απαντήσετε. Οι απαντήσεις σας ενδέχεται πολλές φορές, να σας βοηθήσουν στο να λύσετε ειρηνικά τις διαφορές σας και να μην προβείτε σε μάχες κι αυτό θα σας δώσει Renegade ή Paragon points. Υπάρχει ακόμη και η δυνατότητα του…φλερτ, με τους γυναικείους χαρακτήρες (!), ενώ οφείλουμε να σας πούμε ότι τα clubs έχουν αναβαθμιστεί, ώστε να μπορείτε να πάρετε ποτό ή ακόμα και χορό! Γενικά η αλληλεπίδραση με τους NPC είναι πλέον μεγαλύτερη από ποτέ, αν και για άλλη μια φορά οι διάλογοι ενδέχεται να σας κουράσουν, λόγω πολλών περιττών ερωτήσεων που θα έχετε στις επιλογές σας.
Οι ειδικές δυνάμεις των στρατιωτών, έχουν μεγάλη ποικιλία, ανάλογα με την class κάθε χαρακτήρα. Γι' αυτό, πριν ξεκινήσετε να παίζετε, σκεφτείτε σοβαρά ποια class θα επιλέξετε, ανάλογα φυσικά με το στυλ παιχνιδιού σας. Εμείς επιλέξαμε τξμ Infiltrator και τα αντίστοιχα skills που αναπτύξαμε είχαν ως εξής. Το Disruptor ammo και το Cryo ammo προσφέρουν δυνατά χτυπήματα, το tactical cloak σας κάνει αόρατους, το incinerate ρίχνει ένα κύμα φωτιάς στον εχθρό, το AI hacking βάζει τους εχθρούς να πολεμούν μεταξύ τους και το Operative αναβαθμίζει τα όπλα σας. Οι άλλοι συμπολεμιστές σας αντίστοιχα, είχαν διάφορα combat skills τα οποία τους έδιναν δυνατές επιθέσεις κι ενίσχυαν τόσο τις ασπίδες τους όσο και τις άμυνες όλης της ομάδας συνολικά. Γενικά οι ικανότητες κάθε χαρακτήρα είναι λιγότερες σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, αλλά θυμίζουμε ότι εδώ μιλάμε καθαρά για skills και όχι για χαρακτηριστικά.
Προχωράμε πλέον στις κυρίως μάχες, εκεί όπου η νέα engine δείχνει να ακολουθεί τα χνάρια της προηγούμενης. Η τεχνητή νοημοσύνη των εχθρών είναι αρκετά υψηλή, λόγω του ότι υπάρχουν οι κλασικές περικυκλώσεις και σωστή αξιοποίηση των όπλων. Αρνητικό είναι ότι δεν συναντάμε melee επίθεση όταν κάποιος σας πλησιάζει, ενώ την διαφορά κάνει η “σκληρότητα” των συναδέλφων σας, οι οποίοι δεν πέφτουν κάτω σαν...τα κοτόπουλα όπως παλιότερα, αλλά προσέχουν, κάνουν αποτελεσματική δουλειά βρίσκοντας στόχο, ενώ αν χτυπηθούν θανάσιμα, μπορείτε με healing να τους επαναφέρετε στη δράση.
Ο τρόπος που σας αντιμετωπίζουν οι εχθροί, έχει συνήθως μέτριο προς χαμηλό βαθμό δυσκολίας. Σε πολλά σημεία δεν υπάρχει ιδιαίτερη κινητικότητα. Ενώ όλοι γνωρίζουν που βρίσκεστε, δεν κάνουν κίνηση να σας επιτεθούν και παραμένουν στο χώρο τους. Πέρα από το να μπλέκετε σε ανταλλαγές πυροβολισμών, υπάρχει για άλλη μια φορά αρκετό ψάξιμο, καθώς και minigames στα οποία μπορείτε να hackάρετε συστήματα και να κερδίσετε εύκολα και γρήγορα χρήματα. Για παράδειγμα, σε ένα minigame θα σας δοθούν τρεις ζητούμενες εικόνες στο πάνω μέρος της οθόνης και θα πρέπει να τις αντιστοιχίσετε με τις κάτω, ενώ σε ένα άλλο θα πρέπει να αντιστοιχίσετε δύο ίδια ζευγάρια καλωδίων μεταξύ τους, χωρίς να κάνετε λάθος.
Δύο αρνητικά σημεία στο gameplay, είναι πρώτον ενδείξεις και δεύτερον τα saves. Όσον αφορά στις ενδείξεις, συχνά βάση των objectives θα πρέπει να μιλήσετε με συγκεκριμένα άτομα, τα οποία όμως δεν υποδεικνύονται στο χάρτη. Απ’ την άλλη, σε ορισμένα σημεία του παιχνιδιού ο χάρτης δεν είναι διαθέσιμος και θα πρέπει αναγκαστικά να βολευτείτε με ένα πρόχειρο ραντάρ. Το δεύτερο αρνητικό που έχει να κάνει με το θέμα των saves, είναι ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, η αποθήκευση προόδου θα πρέπει και πάλι να γίνεται κυρίως από εσάς. Δεν υπάρχουν δηλαδή συχνά checkpoints, αλλά όποτε δεν υπάρχει εχθρός γύρω σας θα πρέπει να αποθηκεύετε την πρόοδό σας για παν ενδεχόμενο.
Στα θετικά συγκαταλέγουμε τον απλοποιημένο χειρισμό, τις νέες ειδικές ικανότητες που διαθέτει η ομάδα σας και βέβαια την έντονη δράση, η οποία εξελίσσεται μέσα από ένα σωστά δομημένο σενάριο. Οι μάχες με ορισμένα bosses έχουν κι αυτά με τη σειρά τους μία γλύκα, έστω κι αν θα πρέπει να προχωρήσετε πάρα πολύ για να βρείτε κάτι το πραγματικά ανταγωνιστικό. Το Mass Effect 2 είναι ένας τίτλος που θα σας κρατήσει τουλάχιστον 20 ώρες στην οθόνη, ίσως μέχρι και 30, ανάλογα με το επίπεδό σας και το αν θα ολοκληρώσετε ή όχι τις προαιρετικές αποστολές.
Γραφικά
Λίγα φαίνεται να έχουν αλλάξει σε σύγκριση με την ποιότητα γραφικών του πρώτου Mass Effect, απλά εδώ η BioWare τελειοποίησε πολλές λεπτομέρειες που αξίζουν της προσοχής σας. Μεγάλη διαφορά έχει το πρόσωπο του John Sheppard, το οποίο απεικονίζεται πλέον πιο ρεαλιστικά, ενώ παράλληλα τα cutscenes είναι πραγματικά χάρμα οφθαλμών, δίνοντάς σας την αίσθηση ότι παρακολουθείτε κανονικά ταινία. Στον τομέα των physics, παρατηρήσαμε διάφορες προσθήκες, όπως ταεπιπλέον animations αμήχανων κινήσεων όταν οι χαρακτήρες μένουν αδρανείς.
Τα animations κίνησης των χαρακτήρων έχουν κι αυτά με τη σειρά τους υποστεί κάποιες αναβαθμίσεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της αλλαγής όπλων του John Sheppard, η οποία πλέον καθυστερεί απεικονίζοντας την κίνηση του χεριού του με μεγαλύτερη αληθοφάνεια. Τα particle effects και γενικά ο φωτισμός του παιχνιδιού έχει μοναδική ποιότητα και το περιβάλλον μοιάζει απόλυτα ατμοσφαιρικό σε όλα του τα σημεία. Ωστόσο, το αρνητικό σημείο των γραφικών είναι το lipsync, το οποίο δείχνει κακοσχεδιασμένο.
Ήχος
Το cast των ηθοποιών του Mass Effect 2 έκανε και πάλι το θαύμα του. Ο Mark Meer υποδύεται για άλλη μια φορά τον John Sheppard, ενώ όλοι οι συνοδευτικοί ηθοποιοί δένουν απόλυτα με τους χαρακτήρες που ερμηνεύουν. Στον τομέα των ηχητικών εφέ και της μουσικής, έχουν χρησιμοποιηθεί πολλά από τα αντίστοιχα μουσικά αρχεία, της πρώτης έκδοσης, με την προσθήκη διαφόρων νέων εφέ, ενώ γενικά το συνολικό ηχητικό αποτέλεσμα θα σας ικανοποιήσει και φέτος σε απόλυτο βαθμό.
Έκδοση στο Playstation 3
Το Mass Effect 2 κυκλοφόρησε στην κονσόλα της Sony μετά από ένα χρόνο. Απευθύνεται σε όσους δεν είχαν την τύχη να παίξουν το παιχνίδι σε PC ή Xbox 360, καθώς το campaign του είναι ακριβώς το ίδιο, με την προσθήκη δύο DLC πακέτων, που περιλαμβάνουν επιπλέον αποστολές, καθώς και 59 achievements.
Η βασική διαφορά της έκδοσης του PS3 σε σχέση με τις άλλες δύο προγενέστερες, είναι στα γραφικά, καθώς χρησιμοποιείται η Mass Effect 3 engine, την οποία θα δούμε στο Mass Effect 3 που θα κυκλοφορήσει στα τέλη του 2011. Τα cutscenes ωστόσο έχουν παραμείνει ίδια, όπως τα γνωρίζουμε. Η σημαντικότερη αλλαγή στη νέα αυτή μηχανή γραφικών είναι το anti-aliasing στον σχεδιασμό των χαρακτήρων. Τα πρόσωπά τους έχουν μεγαλύτερη ευκρίνεια, από τις ρυτίδες στο πρόσωπο, μέχρι και στα μαλλιά. Το dynamic lighting έχει επίσης βελτιωθεί, ενώ στα textures του περιβάλλοντος δεν παρατηρείται κάποια σοβαρή εξέλιξη. Ίσως αυτό να έγινε εσκεμμένα, καθώς το frame rate πέφτει σημαντικά στις μάχες με πολύ κόσμο, άρα οποιαδήποτε επέμβαση θα μπορούσε να επιβαρύνει κι άλλο την απόδοση της engine. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να αναμένουμε επιπλέον βελτιώσεις μέχρι την κυκλοφορία του Mass Effect 3.
Ακριβώς επειδή στο PS3 δεν μπορείτε να κάνετε import κάποιο save game απ’ το πρώτο Mass Effect (καθότι είναι η πρώτη έκδοση της σειράς στην κονσόλα) η BioWare μερίμνησε και έκανε την εξής «πατέντα». Σε συνεργασία με την Dark Horse Comics, δημιούργησε ένα κόμικ, το οποίο προβάλλεται στην οθόνη σας με τη μορφή slideshow. Σε αυτό βλέπετε όλα τα γεγονότα του πρώτου Mass Effect και ανά διαστήματα σας εμφανίζεται το γνωστό πλαίσιο διαλόγου, στο οποίο κάνετε την επιλογή σας για να συνεχιστεί η αφήγηση. Αυτό μπορεί κατά μία έννοια να είναι κουραστικό, καθώς όσοι παίζουν games και δεν δίνουν ιδιαίτερη βάση στο σενάριο, ίσως απογοητευτούν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αφήγηση του κόμικ κρατάει γύρω στα 10-12 λεπτά.
Στο θέμα χειρισμού, η προσαρμογή έχει γίνει στα πρότυπα του Xbox 360, με μικρές διαφοροποιήσεις. Με το L1 στοχεύετε και με το R1 πυροβολείτε. Το τετράγωνο είναι για το reload και το L2 πατημένο εμφανίζει το μενού εντολών απ’ το οποίο με το Χ (κι ενώ το L2 παραμένει διαρκώς πατημένο) αλλάζετε όπλο ή δίνετε εντολή σε συνάδελφό σας για να επιτεθεί. Το μενού εντολών απαιτεί αρκετή ώρα εξοικείωσης, ενώ εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι γενικά το κουμπί Χ αξιοποιείται περισσότερο απ’ ότι περιμέναμε. Με τη χρήση του καλύπτεστε πίσω από εμπόδιο, ενώ με το αριστερό stick προς τα πάνω και το Χ πατημένο μπορείτε να τρέξετε. Όλα αυτά βέβαια σας εμποδίζουν να κάνετε διάφορες ενέργειες ταυτόχρονα, όπως το να τρέξετε και να καλυφθείτε απευθείας στο τέλος της διαδρομής. Σε κάθε περίπτωση, ο χειρισμός ενός τέτοιου Action Shooter με στοιχεία RPG, δεν μπορεί να υποκαταστήσει εύκολα την άνεση του πληκτρολογίου και του mouse στα PC.
Επίλογος
To Mass Effect 2 είναι πραγματικά το παιχνίδι που ονειρευόσασταν και που τόσο έλειπε στις μέρες μας. Ήταν από την αρχή ένα “σιγουράκι”, ειδικά μετά την επιτυχία του πρώτου μέρους. Στο gameplay μπορεί να έχει κάποιες μικρές αλλαγές που ίσως σας ξενίσουν αν παίξατε το πρώτο μέρος (όπως ίσως σας ξενίσει και η έλλειψη multiplayer), αλλά η ουσία είναι ότι έχουμε να κάνουμε με ένα παιχνίδι, για το οποίο τα λεφτά σας θα πιάσουν σίγουρα τόπο! Η BioWare έγραψε και πάλι ένα σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία της. Τι μένει πλέον, θα αναρωτιέστε κάποιοι; Μα φυσικά τι άλλο από την μεταφορά της σειράς στη μεγάλη οθόνη.
Θετικά:
- Τα γνωστά εκπληκτικά γραφικά της BioWare
- Ρεαλιστικοί διάλογοι
- Οι στιγμές έντασης στο σενάριο
- Τα νέα skills που αλλάζουν τελείως το στυλ μάχης
- Πιο απλοποιημένος χειρισμός
- Η αλληλεπίδραση στους διαλόγους
- Μεγάλο σε διάρκεια
Αρνητικά:
- Οι κλασικοί περιττοί διάλογοι
- Λείπει το παλιό καλό inventory
- Δεν υπάρχουν συχνά checkpoints και τα saves πρέπει να γίνονται manually
- Ένα multiplayer mode θα ήταν ιδανικό
- Η έκδοση του PS3 έχει ανά διαστήματα πεσμένα frames
Βαθμολογία PC
Γραφικά: 9
Ήχος: 9.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 8
Γενικά: 9
Βαθμολογία Xbox 360
Γραφικά: 9
Ήχος: 9.5
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 8
Γενικά: 8.9
Βαθμολογία PS3
Γραφικά: 9
Ήχος: 9.5
Gameplay: 8
Αντοχή: 8
Γενικά: 8.6
Όταν μιλάμε για την BioWare και ειδικότερα για το Mass Effect, το μόνο σίγουρο είναι ότι η επιτυχία είναι εγγυημένη. Ένα άξιο sequel που θα σας ικανοποιήσει απόλυτα.
Μάνος Γρυπάρης
Comments