Με αφορμή το άρθρο του Μιχάλη Παπαγαθαγγέλου για το Πως να φτιάξετε video games, θυμήθηκα αυτή τη κονσόλα που κατάφερε μόνο και μόνο σαν ιδέα να με συνεπάρει και να κάνει τη φαντασία μου να οργιάσει! Για πάμε λοιπόν...
Τι είναι το Net Yaroze;
Το Net Yaroze είναι ένα development kit για το PlayStation. Ήταν μια προωθητική ενέργεια από τη Sony Computer Entertainment για αυτούς που είχαν σαν hobby το προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών το 1997.
Για περίπου 750$, το πακέτο Net Yaroze (DTL-H300x) περιλάμβανε μια ειδική debugging κονσόλα PlayStation σε μαύρο χρώμα με πλήρεις οδηγίες, λογισμικό και χωρίς θέματα region lock-out. Ο χρήστης βέβαια έπρεπε να διαθέτει ένα desktop PC [ΙΒΜ-PC ή MAC (To NEC-PC 9801 υποστηρίχθηκε επίσης στην Ιαπωνία)] για να γράψει τον κώδικα υπολογιστή, να το συντάξει και στη συνέχεια να στείλει το πρόγραμμα στο PlayStation.
Όταν κυκλοφόρησε εμείς πού ήμασταν;
Μπορεί η κονσόλα να μην έχει region lock-out αλλά για κάποιο περίεργο λόγο το Net Yaroze κυκλοφόρησε σε τρεις παραλλαγές. Μία για την Ιαπωνία, μία για τη Βόρεια Αμερική και μία για την Ευρώπη/Αυστραλία. Η έκδοση της Ευρώπης/Αυστραλίας ξεκινάει κάνοντας boot σε PAL λειτουργία ενώ οι άλλες κάνουν εκκίνηση σε NTSC mode. Υπάρχουν και άλλες διαφορές μεταξύ της ιαπωνικής έκδοσης και των άλλων βέβαια. Τα εγχειρίδια είναι στα ιαπωνικά, το software επίσης και οι δίσκοι, το αυτοκόλλητο καθώς και η κάρτα πρόσβασης έχουν διαφορετική εκτύπωση. Η ιαπωνική έκδοση μερικές φορές αναφέρεται ανεπίσημα ως DTL-3000 αντί DTL-H3000.
Το Net Yaroze ήταν διαθέσιμο για αγορά μόνο μέσω mail-order αλλά η Sony το παρείχε και σε πανεπιστήμια στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και την Ιαπωνία.
Τι καλούδια περιλάμβανε το πακέτο;
Το κιτ του Ευρωπαϊκού Net Yaroze περιείχε τα ακόλουθα:
-1 Net Yaroze κονσόλα PlayStation (μαύρη με ματ υφή)
-2 χειριστήρια PlayStation (μαύρα με ματ υφή)
-1 καλώδιο AC power
-1 καλώδιο AV
-1 Ευρωπαϊκό προσαρμογέα AV
-1 δίσκο εκκίνησης Net Yaroze (PlayStation CD-ROM σε πράσινο χρώμα)
-1 δίσκο ανάπτυξης λογισμικού Net Yaroze (CD-ROM που περιείχε εργαλεία ανάπτυξης για PC)
-1 Access Card (μια μαύρη κάρτα μνήμης που απαιτείται για την εκκίνηση σε λειτουργία remote controlled mode), με αυτοκόλλητο
-1 ειδικό καλώδιο σύνδεσης που χρησιμοποιείται για να συνδέσει την κονσόλα και τον υπολογιστή μέσω serial communication
-1 εγχειρίδιο "Start Up Guide"
-1 εγχειρίδιο "Library Reference"
-1 εγχειρίδιο "User Guide"
Επιπλέον, το CodeWarrior, ένα πρόγραμμα που επιτρέπει τη δημιουργία λογισμικού που τρέχει σε μια σειρά ενσωματωμένων συστημάτων είχε μετατραπεί για το Net Yaroze, καθώς και το LightWave 3D, ένα πρόγραμμα δημιουργίας 3D γραφικών της NewTek που είναι ευρέως διαδεδομένο στο κινηματογράφο και γενικότερα στο marketing και τις διαφημίσεις.
Βέβαια, το Net Yaroze στερείται πολλά από τα χαρακτηριστικά των επίσημων Sony Software Developers που παρέχονται, όπως το προηγμένο debugging hardware, ειδικό software, ορισμένες libraries και την εκτεταμένη τεχνική υποστήριξη της Sony (συμπεριλαμβανομένης της BBS και της ζωντανής τηλεφωνικής υποστήριξης). Αφοσιωμένες ομάδες του Usenet με πρόσβαση μόνο για τα μέλη Net Yaroze, διατηρήθηκαν από τη Sony και το homepage hosting ήταν επίσης εφικτό. Η πρόσβαση βέβαια περιορίζεται ανάλογα με την περιοχή προέλευσης του kit, η οποία έκανε τη συνεργασία μεταξύ χρηστών σε διαφορετικές ηπείρους ανέφικτη.
Η κύρια RAM του Yaroze ήταν η ίδια με αυτή του κανονικού γκρι PlayStation (2 ΜΒ). Ο κώδικας του παιχνιδιού, τα γραφικά, τα audio samples και οι run-time libraries ήταν περιορισμένα να χωρέσουν στα 2 MB, καθώς η Sony δεν επέτρεπε στα μέλη του Net Yaroze να κάνει burn τα δεδομένα σε CD-ROM και να τα τρέξει στην κονσόλα. Αυτό, ωστόσο, δεν ήταν πρόβλημα για προγραμματιστές που είχαν άδεια και ανήκαν στο επίσημο SDK. Υπάρχουν πολλοί εμπορικοί τίτλοι του PlayStation (πχ Devil Dice), που ενώ μπορεί να είναι εντελώς RAM-resident και να έχουν αναπτυχθεί με τo Net Yaroze, χρησιμοποιούν το CD αυστηρά και μόνο για Red Book Audio (CD-DA), ότι αφορά δηλαδή τον ήχο στο παιχνίδι.
Έχουμε δει παιχνίδια δηλαδή από hobbyists;
Πολλά παιχνίδια δημιουργήθηκαν από hobbyists και κυκλοφόρησαν σε διάφορους τύπους δίσκων demo που έδινε το UK Official PlayStation Magazine (και άλλα επίσημα περιοδικά του PlayStation σε όλη την Ευρώπη) από το Δεκέμβριο του 1997 έως και τον Μάρτιο του 2004. Το τελευταίο επίσημο UK PlayStation Magazine τεύχος, με αριθμό 108, κυκλοφόρησε με δώρο μια συλλογή με πολλά παιχνίδια Net Yaroze. Ένας retail δίσκος του PlayStation, το οποίο διαθέτει μια σειρά από user-developed παιχνίδια, παρήχθη από την SCEE και στάλθηκε στους ιδιοκτήτες Yaroze της PAL ζώνης.
Μερικά από αυτά τα παιχνίδια βασίστηκαν σε κλασικά arcades, όπως το Mr.Do και το Puzzle Bobble, ενώ άλλα όπως το Time Slip ήταν απεικόνιση μιας νουβέλας. Το 1998 το Developer Game του Ηνωμένου Βασιλείου που διοργανώθηκε από την Scottish Enterprise , σε συνεργασία με την Scottish Games Alliance,τη Sony και περιοδικό Edge, αποδέχθηκε συμμετοχές και από το NetYaroze. Ο τελικός νικητής ήταν ο Chris Chadwick για το παιχνίδι του, Blitter Boy: Operation Monster Mall . Μια αναβαθμισμένη έκδοση του Time Slip κυκλοφόρησε και αργότερα για το Xbox Live Arcade τον Φεβρουάριο του 2011 και στα Windows τον Ιανουάριο του 2012.
Αρκετός κόσμος πίστευε ότι το Net Yaroze ήταν η πρώτη προσπάθεια για home console game development αλλά δεν ισχύει. Το PC-Engine Develo είχε εμφανιστεί νωρίτερα.
Άμεσοι διάδοχοι της κονσόλας δεν υπήρξαν αλλά με το Linux για το PlayStation 2 και τη YA-BASIC, η Sony κατάφερε να προσφέρει μια παρόμοια λειτουργία σε hobbyists και ερασιτέχνες προγραμματιστές για το PlayStation 2.
Εγώ θυμάμαι ότι είχα ασχοληθεί αρκετά με τα παρακάτω games:
-Pushy II
-Psychon
-Between the eyes
-Rocks 'n' Gems
-Super Bub
Εσείς έχετε παίξει κάποιο game από Νet Yaroze;
Πώς είδατε γενικά το όλο project;
Αναμένω τις απόψεις και τα σχόλιά σας!!!
Έτσι για να λέμε ότι κάτι ξέρουμε παραπάνω:
Yaroze σημαίνει "Ας το κάνουμε μαζί!''
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.
Comments