Η επιστροφή της ΑΕΚ στο νέο γήπεδο Αγια Σοφιά
Καταιγιστική ΑΕΚ στο καμίνι της Αγια-Σοφιάς: Το 4-1 επί του Ιωνικού, η πτήση του Οδυσσέα και οι ιστορικές πρωτιές [videos]
Η Ναταλία Δραγούμη για τα εγκαίνια της ΑΕΚ: Δεν υπάρχει αυτό που ζήσαμε
[video]
Tα δάκρυα του «Νέστορα» που ήταν σα να λένε: Μπαμπά, το γήπεδο έγινε!
Η 30η Σεπτεμβρίου 2022 θα μείνει ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη όλων στην ΑΕΚ. Η ΠΑΕ στη γιορτή που διοργάνωσε για τα εγκαίνια της «OPAP Arena- Αγιάς Σοφιάς» δεν παρουσίασε απλώς το νέο γήπεδο, δεν έκοψε απλώς την κορδέλα, αλλά έβαλε την ομάδα στο δρόμο της νέας εποχής.Η εκδήλωση ήταν εντυπωσιακή, με τη Ναταλία Δραγούμη και τον Αντώνη Αντωνίου, γνωστούς για τα αισθήματά τους υπέρ της ΑΕΚ, να παρουσιάζουν την γιορτή, με το δικό τους ξεχωριστό και μοναδικό τρόπο.
Στην “Ένωση” ήθελαν να κάνουν τη σημερινή ημέρα ξεχωριστή και το πέτυχαν με πολλούς τρόπους. Η ομιλία του Δημήτρη Μελισσανίδη, όχι απλώς συγκίνησε τους απανταχού φιλάθλους της ομάδας, αλλά ανέδειξε και τη δυσκολία που αντιμετώπισε ο “δικέφαλος” για την ανέγερση του γηπέδου, με τον ίδιο να ευχαριστεί τον Γιώργο Πατούλη και τη Ρένα Δούρου για τη συνεισφορά τους, που όπως τόνισε «Δε θέλω να χρωματίσω πολιτικά τη σημερινή ημέρα». Παράλληλα έδωσε και την είδηση ότι η ομάδα δε χρωστάει ούτε ένα ευρώ για την κατασκευή του γηπέδου.
Στην ΑΕΚ ήθελαν να αναδείξουν τις αλησμόνητες πατρίδες. Αυτό το γήπεδο άλλωστε θα αποτελεί μια συνέχεια του ελληνισμού του Πόντου και της Μικράς Ασίας, όπως είπε και ο ίδιος ο Μελισσανίδης. Στην «OPAP Arena» θα στεγάζονται άλλωστε το μουσείο του προσφυγικού ελληνισμού και το μουσείο της ΑΕΚ, όπου θα υπάρχουν μέσα αντικείμενα και εικόνες που θα θυμίζουν τις πραγματικές ρίζες του συλλόγου.
Η εκδήλωση περιείχε φυσικά και παρουσίαση του εσωτερικού του γηπέδου, καθώς με ένα βίντεο που προβλήθηκε τόσο στα matrix του γηπέδου, όσο και στη τηλεόραση, η ΠΑΕ ανέδειξε κάθε πτυχή της «OPAP Arena». Οι στιγμές όμως που “γονάτισαν” συναισθηματικά τους πάντες ήταν τρεις. Πέρα από την ομιλία του Δημήτρη Μελισσανίδη, η ΑΕΚ ετοίμασε και ένα βίντεο για την 98χρονη ιστορία του συλλόγου, ενώ δεν ξέχασε και όσους δεν βρίσκονταν ανάμεσα στους υπόλοιπους. Αρκετοί επιφανείς ΑΕΚτζήδες δεν βρίσκονται δυστυχώς εν ζωή και η ΠΑΕ τους τίμησε με το δικό της τρόπο. Από τον Κώστα Βουτσά και τον Στέλιο Σεραφείδη, μέχρι τον Λουκά Μπάρλο και τον Μιχάλη Τροχανά, “έδωσαν” όλοι το παρών.
Όπως έχουν ξαναπεί στην ΑΕΚ, θέλουν παίζοντας στο γήπεδό τους να λένε την ιστορία τους. Δεν ήταν δυνατό λοιπόν σήμερα να μην τιμηθεί αυτή η ιστορία. Λίγη ώρα μετά την ομιλία του Δημήτρη Μελισσανίδη, παρέλασαν στο γήπεδο “θρύλοι” της “Ένωσης”, που έχουν γράψει, ο καθένας με το δικό του ξεχωριστό τρόπο, ιστορία φορώντας τη φανέλα με το δικέφαλο αετό. Από τον Κώστα Νεστορίδη, που γνώρισε τη μεγαλύτερη αποθέωση μαζί με τον Ντέμη Νικολαΐδη, μέχρι τον Θωμά Μαύρο, τον Ντούσαν Μπάγεβιτς και τον Βασίλη Δημητριάδη, ήταν όλοι εκεί για αυτή την ξεχωριστή ημέρα.Η απόλυτη στιγμή όμως ήταν άλλη. Η στιγμή που έφερε την πραγματική “έκρηξη” στους φιλάθλους στις κερκίδες και σε όλους μέσα στο γήπεδο. Μετά την παρουσία των παλαιμάχων του συλλόγου, οι παρουσιαστές Ναταλία Δραγούμη και Αντώνης Αντωνίου κάλεσαν τους πάντες να τραγουδήσουν τον ύμνο της ομάδας, με τα τείχη της «OPAP Arena-Αγιάς Σοφιάς» να “σείονται” και να δείχνουν τις ημέρες που έρχονται για το σύλλογο και τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίζουν οι αντίπαλοι της ομάδας στο δικό της “παλάτι”.
Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας καταγγέλει το άγαλμα του Δικέφαλου Αετού στο γήπεδο Αγια Σοφιά ότι "Προάγει Εθνικισμό και Χουλιγκανισμό"
Εγκαίνια σήμερα για την Αγία Σοφία, αλλά το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας δεν υιοθετεί το πανηγυρικό κλίμα και ζητάει με επιστολή του την άμεση απόσυρση του εντυπωσιακού γλυπτού από το νέο γήπεδο της ΑΕΚ.
Μετά από περίπου 20 χρόνια η ΑΕΚ αποκτά το νέο της γήπεδο, όμως κάποιοι καλλιτέχνες αγανάκτησαν με τον εντυπωσιακό δικέφαλο αετό που στέκεται στην είσοδο του.
Πρόκειται για το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας το οποίο σε έντονο διάβημα του ζητά από την ιστορική ομάδα να αποσύρει το εν λόγω γλυπτό “από την δημόσια θέα” κάνοντας λόγο για “τερατόμορφο γλυπτό” που “ενέχει να κινητοποιήσει εθνικιστικά αντανακλαστικά”, “αισθήματα αλυτρωτισμού” ή και να… προσβάλει τους Τούρκους!
Οι καλλιτέχνες μάλιστα υπενθυμίζουν πως από το 2021 είχαν ζητήσει να διενεργηθεί πανελλήνιος καλλιτεχνικός διαγωνισμός για την ανακήρυξη του καλλιτέχνη που θα επιμεληθεί τελικώς το γλυπτό και όχι την απευθείας ανάθεση του στον Ούγγρο γλύπτη Γκάμπορ Μίκλος Ζόκε (Gabor Miklos Szoke), όπως τελικώς έγινε.
Διαβάστε την ανακοίνωση:
Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας είναι ο συλλογικός φορέας των εικαστικών καλλιτεχνών και συνιστά Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού, που εκπροσωπεί 6500 και πλέον εικαστικούς καλλιτέχνες. Μεταξύ των σκοπών του είναι η ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών και η ενίσχυση της κοινωνικής λειτουργίας της τέχνης, η προαγωγή της καλλιτεχνικής δημιουργίας, η συμβολή προς την πολιτεία για την διαμόρφωση της πολιτικής της στον χώρο του πολιτισμού και της Τέχνης. Το Επιμελητήριο εκ του Νόμου είναι ο επίσημος σύμβουλος του Κράτους για την τέχνη στο δημόσιο χώρο.
Με αυτές τις αρμοδιότητες έκανε διάβημα προς τους φορείς και θεσμούς της πολιτείας για την δική τους παρέμβαση. Συγκεκριμένα:
Στην Υπουργό Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη, τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο και τον Γ.Γ Δημόσιας τάξης κ. Μιχ. Καραμαλάκη, τον Πρόεδρο και το Δ.Σ. της ΠΑΕ ΑΕΚ, τον Δήμαρχο Ν. Φιλαδέλφειας και Ν. Χαλκηδόνας κ. Γιάννη Βούρο, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου & Χαλκηδόνος κ. Γαβριήλ, την Ένωση Κωνσταντινουπολιτών.
Αφορά την εγκατάσταση μεταλλικής κατασκευής δικέφαλου αετού του Ούγγρου γλύπτη Gábor Miklós Szőke (Γκάμπορ Μίκλος Ζόκε) στο OPAP Arena, στην Νέα Φιλαδέλφεια. Είναι μια κατασκευή με ενδεικτικό ύψος 7,50 μ. και πλάτος ανοίγματος φτερών 12,00 μ.. Παριστάνει έναν εστεμμένο δικέφαλο αετό με τα δύο κεφάλια σε στάση επίθεσης, με ανοιχτά ράμφη.
Ήδη από τον Φεβρουάριο του 2021 με επιστολή μας προς την Διοίκηση της Α.Ε.Κ, το Επιμελητήριο είχε θέσει επιφυλάξεις αναφορικά με την αισθητική του σχεδιαζόμενου τότε εγχειρήματος και είχε ζητήσει την διενέργεια πανελλήνιου καλλιτεχνικού διαγωνισμού, που θα μπορούσε να έχει το βέλτιστο αισθητικό αποτέλεσμα, καθώς λαμβάνει υπόψη το ελληνικό ιστορικό και αισθητικό πλαίσιο.
Το τότε διάβημα αγνοήθηκε με αποτέλεσμα την ολοκλήρωση μιας κατασκευής που δημιουργεί πολυεπίπεδα ζητήματα που έχουν να κάνουν:
α. Με την αισθητική αξία του γλυπτού, το οποίο έχει τον χαρακτήρα, και μόνο, του μεταμοντέρνου εντυπωσιασμού, της πρόσκαιρης χωρίς υπόβαθρο εικόνας. Ο σχεδιασμός και η υλοποίησή, συνεπή στην οριακά καλλιτεχνική παραγωγή του συγκεκριμένου καλλιτέχνη, παραπέμπουν στα πλαίσια της επιθετικής τρομολαγνείας που εμποτίζει πολλές πτυχές του οπτικού πολιτισμού της εποχής μας. Αναιρεί κάθε ψυχαγωγική και παιδαγωγική λειτουργία του γλυπτού στον δημόσιο χώρο και διαμορφώνει στρεβλά παιδαγωγικά πρότυπα.
β. Με την μεγάλη ιδεολογική απόσταση από την ιστορικότητα του Συλλόγου της ΑΕΚ, ο οποίος από τον 19ο αιώνα στην Κωνσταντινούπολη υπηρετεί την παράδοση και υψηλά αθλητικά ιδανικά.
γ. Με την αντίφαση προς τα αθλητικά ιδεώδη καθώς, με την απειλητική του στάση, προάγει την επιθετικότητα, την ποδοσφαιρική αντιπαλότητα και αποτελεί σημείο που εύκολα μπορεί να προτρέψει και να αναπτύξει την οπαδική βία και τον χουλιγκανισμό.
δ. Με την παραχάραξη και στρέβλωση των συμβολισμών του Βυζαντινού Ορθόδοξου Δικέφαλου, που είναι έμβλημα της οικουμενικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, λόγος για τον οποίο ο σύλλογος τον υιοθέτησε ως έμβλημα κατά την ίδρυσή του στην Ελλάδα το 1924. Και όταν μάλιστα έχει ευθεία αναφορά στην ελληνορθόδοξη παράδοση καθώς το τερατόμορφο γλυπτό εδράζεται σε κυκλικό θόλο που υπαινίσσεται και αντιγράφει αυτόν της Αγία Σοφίας Κωνσταντινούπολης.
ε. Με τον κίνδυνο που ενέχει να κινητοποιήσει εθνικιστικά αντανακλαστικά, αισθήματα αλυτρωτισμού ή να θεωρηθεί ευθέως επιθετικό σύμβολο και να τροφοδοτήσει την επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς σε μιαν εποχή ιδιαίτερης έντασης στα εθνικά ζητήματα.
Καθένα από τα παραπάνω αποτελεί σημαντικό πρόβλημα του συγκεκριμένου έργου, που απορρέει από τον ίδιο τον σχεδιασμό και την υλοποίησή του ως γλυπτική παρουσία με μεγάλη θέαση, και θεωρούμε ότι θα πρέπει να αποσυρθεί από την δημόσια θέα.
Πρόκειται για μια απόφαση που ανταποκρίνεται και σέβεται την ιστορία της ΠΑΕ ΑΕΚ και το ιστορικό και πολιτισμικό φορτίο του συμβόλου.
Προς το παρόν η διοίκηση της Π.Α.Ε. ΑΕΚ δεν έχει προβεί σε κάποια δήλωση αλλά θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως το εντυπωσιακό γλυπτό θα παραμείνει στην θέση του όσα λίτρα ξύδι και αν χρειαστεί να καταναλωθούν από τους ευαίσθητους καλλιτέχνες, και όλα δείχνουν πως τα σημερινά εγκαίνια θα μείνουν στην ιστορία.