Ο Jonathan Murphy μιλάει για το Pro Evolution Soccer 2011
Ο παραγωγός του PES, απαντάει για το θέμα των πρωταθλημάτων στο παιχνίδι, για τα όσα θα περιλαμβάνει το Master League Online και για τον ανταγωνισμό με το Fifa.
Όπως κάθε ποδοσφαιράκι οφείλει να έχει...τον Άγγλο του, έτσι και ο Jonathan Murphy, παραγωγός του Pro Evolution Soccer, βρίσκεται στην Konami ανάμεσα σε Ιάπωνες, όντας υπεύθυνος σε ένα από τα δημοφιλέστερα games παγκοσμίως. Τον συναντήσαμε στην Gamescom λίγο πριν φύγουμε από την Κολωνία και δέχτηκε να μας απαντήσει σε κάθε ερώτηση. Οι απορίες μας φυσικά ήταν πολλές και στρέφονταν κυρίως γύρω από δύο μεγάλα ερωτήματα: Γιατί τα τελευταία PES δεν έχουν την αίγλη των προηγούμενων και τι θα δούμε στο Pro Evolution Soccer 2011 και σε όσα ακολουθήσουν. Ας δούμε λοιπόν τι μας είπε, σε μία μαραθώνια συνέντευξη που ξεπέρασε κατά πολύ το μισάωρο, ευτυχώς χωρίς να...μπουν νίντζα στο δωματιάκι και να μας πάρουν σηκωτούς!
GW: Ποιες είναι οι βλέψεις σας για το Pro Evolution Soccer 2011;
JM: To PES 2011 είναι η ευκαιρία που έχουμε στο να παρουσιάσουμε μία σωστή next-gen έκδοση. Σε αρκετές περιπτώσεις δεν είχαμε τις σωστές ιδέες και κατευθύνσεις. Είχαμε μια δύσκολη περίοδο στην οποία έπρεπε να οργανωθούμε και να φέρουμε νέους ανθρώπους στην ομάδα. Το κάναμε, απλά ο πυρήνας της ομάδας έμεινε ίδιος. Έπρεπε λοιπόν να μάθουμε ποια είναι πραγματικά η κατεύθυνσή μας. Και τώρα το γνωρίζουμε, γι’ αυτό και θα δείτε φέτος μια τόσο καλή έκδοση, που θα έχει ριζικές αλλαγές σε σχέση με την προηγούμενη.
GW: Φέρατε ανθρώπους από την Αγγλία; Γιατί όπως γνωρίζεις, στην Αγγλία ξέρετε περισσότερα για το ποδόσφαιρο.
JM: (Γέλια) Όχι, εντάξει! Παίζω έναν σημαντικό ρόλο στην ομάδα, φέρνοντας την ευρωπαϊκή γνώμη στο τραπέζι. Αλλά ούτως ή άλλως λαμβάνουμε μεγάλο feedback από τους ευρωπαίους οπαδούς μας.
"Η EA Sports έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα για τα πρωταθλήματα Αγγλίας και Γερμανίας. Τώρα αναμένεται να ανανεώσει την συμφωνία της κι έχει ένα διάστημα αποκλειστικών διαπραγματεύσευων, στο οποίο δεν μπορούμε να συμμετάσχουμε, όσο κι αν προσπαθήσαμε."
GW: Ο στόχος του PES είναι εκτός από Arcade να γίνει και Simulation;
JM: Δεν θα έλεγα ότι είμαστε τόσο simulation. Σίγουρα όμως φέτος δείχνουμε να εστιάζουμε περισσότερο στο simulation κομμάτι. Αυτό είναι άλλωστε και ότι ζητούν οι ευρωπαίοι καταναλωτές. Για αρκετές χρονιές προσπαθούσαμε να κάνουμε το παιχνίδι πιο arcade, αλλά έτσι χάσαμε τους οπαδούς μας.
GW: Τι συμβαίνει με τα δικαιώματα των ομάδων; Την στιγμή που έχετε Champions League, Europa League και Copa Libertadores, τι σας εμποδίζει να αγοράσετε τα δικαιώματα των πρωταθλημάτων;
JM: Η EA Sports ως γνωστόν έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα για τα πρωταθλήματα Αγγλίας και Γερμανίας κι έτσι είμαστε τελείως μπλοκαρισμένοι. Τώρα που λήγει η συμφωνία τους, αναμένεται να την ανανεώσουν για τέσσερα ακόμη χρόνια. Βάση του προηγούμενου συμβολαίου, προηγήθηκε τώρα ένα διάστημα αποκλειστικών διαπραγματεύσεων για το νέο αυτό συμβόλαιο, στο οποίο διάστημα δεν μας επετράπη καν να λάβουμε μέρος. Προσπαθήσαμε να σπάσουμε το καθεστώς αυτό προσφέροντας μάλιστα πολύ ανταγωνιστικές προσφορές. Πιστεύω ότι η προσφορά μας φέτος ήταν μεγαλύτερη από της EA. Παρόλα αυτά δεν καταφέραμε καν να διαπραγματευτούμε το οτιδήποτε.
Αν η EA Sports πιστεύει ότι το προϊόν της είναι καλύτερο από το δικό μας, τότε θα έπρεπε να επιτρέψει τα μη αποκλειστικά δικαιώματα ομάδων. Βέβαια, αρνητική είναι και η στάση της Premiership, η οποία έκλεισε με την EA χορηγία και τώρα θα ανανεώσει για συν τέσσερα χρόνια. Κι ύστερα έρχονται και μας ρωτάνε όλοι γιατί δεν βάζουμε ομάδες στο παιχνίδι. Μα είναι προφανές! Υπάρχει θέμα αποκλειστικότητας. Η EA το κάνει άλλωστε αυτό και σε άλλα games της, όπως για παράδειγμα στο NBA Elite.
GW: Μπορείτε να προσθέσετε νέα πρωταθλήματα στο παιχνίδι από τα μη αποκλειστικά; Όπως το ελληνικό για παράδειγμα.
JM: Όχι ακόμη, γιατί έχουμε ως στρατηγική το να πάρουμε πρώτα τα μεγάλα πρωταθλήματα. Αν αποτύχουμε τότε θα επιχειρήσουμε να πάρουμε άλλα μικρότερα πρωταθλήματα.
GW: Σκοπεύετε να προσθέσετε νέα Online modes;
JM: Φέτος έχουμε για πρώτη φορά το 4vs4. Δεν έχουμε βέβαια στα πλάνα μας να παρουσιάσουμε το 11vs11, γιατί δεν βλέπω το νόημα του να ελέγχεις τερματοφύλακα. Εγώ πάντως δεν θα άντεχα στο τέρμα για 90 λεπτά, προσπαθώντας μόνο να διώξω την μπάλα. Αυτό που ετοιμάζουμε επίσης φέτος είναι το Master League Online.
GW: Σχετικά με το lag στους servers, σκοπεύετε να το διορθώσετε;
JM: Δοκιμάσαμε παιχνίδια με πολλούς παίκτες και το αποτέλεσμα ήταν καλό. Δεν αφαιρέσαμε τελείως το lag, κάτι που είναι δύσκολο να γίνει. Αν κάποιοι παίκτες έχουν χάλια συνδέσεις είναι λογικό να υπάρχει lag. Πάντως, οι χρόνοι ανταπόκρισης από τις κινήσεις των κουμπιών είναι καλοί και οι παίκτες δεν ξεπηδούν πλέον από το ένα μέρος στο άλλο.
Φυσικά είναι αδύνατο να πεις το οτιδήποτε, αν πρώτα δεν κυκλοφορήσει το παιχνίδι, ώστε να τα δούμε όλα αυτά στην πράξη. Πάντως, το Pro Evolution Soccer 2011 έχει προσαρμοστεί έτσι ώστε να μπορείτε να παίξετε κανονικά και να μην υπάρχουν τα προβλήματα των προηγούμενων ετών.
GW: Πες μας λίγα λόγια για το Master League Online.
JM: Δεν θα είναι αντίγραφο του Master League. Αν το κάναμε έτσι, τότε θα έπρεπε να περιμένατε κι άλλους παίκτες να συνδεθούν για να μπορέσετε να παίξετε. Κάναμε όμως το εξής. Καταρχήν θα μπορείτε να φτιάξετε ομάδα από το αρχικό μπάτζετ, με τους παίκτες που θέλετε. Μετά, θα παίζετε είτε γρήγορους αγώνες, είτε επίσημο τουρνουά Konami. Θα υπάρχουν πέντε τουρνουά την ημέρα και συγκεκριμένα τουρνουά διαφορετικών κατηγοριών, κύπελλα κ.ο.κ.
Αν θέλετε να συμμετάσχετε σε τουρνουά τότε θα πληρώνετε αρχικά κάποια χρήματα. Ανάλογα με τα αποτελέσματα, το πρωτάθλημα που ήδη παίζετε και τους παίκτες που θα έχετε, θα λαμβάνετε αντίστοιχα χρήματα στο τέλος του τουρνουά. Μπορεί δηλαδή να κερδίσετε ένα ματς με αδύναμο αντίπαλο και η ομάδα σας να είναι τόσο ισχυρή που αντί να κερδίσει χρήματα να χάσει.
Όσο για το σύστημα μεταγραφών, κάθε ποδοσφαιριστής θα είναι διαθέσιμος από όλους. Όποτε γίνεται λοιπόν αγορά ενός παίκτη, η τιμή του θα ανεβαίνει κι όποτε πουλιέται η τιμή του θα πέφτει. Θα πρέπει λοιπόν να τσεκάρετε συχνά τις μεταγραφές που γίνονται.
GW: Πόσες κατηγορίες θα υπάρχουν στο Master League Online και πως θα χωριστούν οι χρήστες;
JM: Θα υπάρχουν πέντε κατηγορίες, στις οποίες θα συμμετέχουν όλοι οι χρήστες που συνδέονται να παίξουν PES. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε κατηγορία θα υπάρχουν χιλιάδες χρήστες. Θα έχετε όμως δυνατότητα να παίξετε και με ομάδα από άλλη κατηγορία.
Τώρα, όσο για το πως θα διαχωρίζονται οι ομάδες, απλά κάθε ομάδα θα έχει ένα ranking. Το ranking της ομάδας σας θα εξαρτάται απ’ τους πόντους σας (ανάλογα με νίκες-ισοπαλίες-ήττες), τα οικονομικά σας και την ικανότητα των παικτών σας. Σε όλο αυτό μπορεί να μην υπάρχει η αίσθηση της σεζόν που ξεκινάει και τελειώνει, αλλά για να μπορείτε να παίξετε άμεσα, το σύστημα δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί διαφορετικά.
GW: Έχετε βελτιώσει το Become a Legend;
JM: Ναι, καταρχήν θα μπορείτε να δημιουργήσετε τον παίκτη σας και να παίξετε σε όποια θέση θέλετε ή να ελέγξετε έναν ήδη γνωστό ποδοσφαιριστή. Πριν από κάθε παιχνίδι, ο προπονητής θα σας δίνει εντολές για το τι ακριβώς θα πρέπει να κάνετε και αντίστοιχα μετά το παιχνίδι θα σας κάνει παρατηρήσεις για την απόδοσή σας. Θα μπορείτε από φέτος να υπογράψετε συμφωνία με ατζέντηδες, οι οποίοι θα σας φέρνουν προτάσεις από ομάδες. Θα υπάρχει επίσης ένα νέο κύπελλο, το Secret Cup και διαγωνισμοί για την ομάδα της χρονιάς και τον παίκτη της χρονιάς.
GW: Σκοπεύετε να το κάνετε πιο ενδιαφέρον, προσθέτοντας διάφορες δραστηριότητες, όπως το να αγοράζεις σπίτι, αυτοκίνητο, να κάνεις οικογένεια κτλ;
JM: Κοίταξε, καταρχήν το Become a Legend υπήρχε αρχικά στο Winning Eleven, πολύ πιο πριν η EA Sports αντιγράψει την ιδέα με το Be a Pro και την εισαγάγει στο Fifa. Τότε, το Become a Legend είχε διάφορα στοιχεία RPG μέσα. Επίσης πριν από λίγα χρόνια είχαμε το Pro Evolution Soccer Manager, με παρόμοιες δραστηριότητες. Ίσως στο μέλλον επαναφέρουμε κάποιες από αυτές.
GW: Πως βλέπεις τον ανταγωνισμό με το Fifa;
JM: Υπάρχει υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των προγραμματιστών και των δύο τίτλων. Ειδικά στην πρόσφατη ιστορία, στην EA Sports αναγκάστηκαν να αλλάξουν το παιχνίδι τους εξαιτίας μας. Κι αυτό διότι περάσανε πολλά δύσκολα χρόνια. Τα τελευταία δύο χρόνια μάλιστα που έχουνε πάρει τα πάνω τους, είναι άδικο οι οπαδοί να μας λένε “Τι διάολο κάνετε ρε Konami; Γιατί έχει τα χάλια του το Pro και το Fifa είναι καλύτερο;” Εγώ έχω να τους πω, δώστε μας μια ευκαιρία. Εδώ το Fifa τα τελευταία 10 χρόνια ήταν τραγικό.
Όπως και να ‘χει, αναβαθμίσανε το παιχνίδι τους και τώρα κάνουμε κι εμείς το ίδιο. Κι αυτό είναι ότι καλύτερο για τους καταναλωτές, γιατί υπάρχουν καλύτερες ιδέες και καλύτερη ποιότητα παιχνιδιών. Χαιρόμαστε όμως που έχουμε μία hardcore βάση οπαδών, η οποία είναι ενεργή, «σπάει» το θέμα των δικαιωμάτων (σ.σ. εδώ εννοεί με τα ανεπίσημα patches που δημιουργούνται από sites όπως το WeHellas) και τους οποίους πρέπει να ακούμε. Όσο κι αν δεν τους αρέσουν κάποια πράγματα, όταν κάνουμε κάτι σωστό, το επικοινωνούν παντού στο Internet και υπερασπίζονται πολύ δυναμικά το Pro Evolution Soccer.
Ξέρουμε ότι υπάρχουν οπαδοί που αφήνουν το Pro για να παίξουν το Fifa, αλλά τουλάχιστον μας λένε τους λόγους που φεύγουν και ότι αν αλλάξουμε στα πράγματα που μας προτείνουν, τότε κι αυτοί θα γυρίσουν πίσω.
GW: Πολλοί λένε ότι έχετε αντιγράψει διάφορα στοιχεία του Fifa, όπως για παράδειγμα το σύστημα με τις πάσες φέτος.
JM: Εγώ πιστεύω ότι το νέο σύστημα με τις πάσες δεν είναι δανεισμένο απ’ το Fifa. Είναι η δική μας εξέλιξη στο θέμα της πάσας. Κι αν δεις τις δικές τους πάσες σε ρυθμό πινγκ-πονγκ, το οποίο απ' όσο ξέρω δεν έχει διορθωθεί φέτος, τότε θα καταλάβεις ότι είμαστε σε διαφορετικούς δρόμους. Αντίστοιχα κι εγώ μπορώ να σου πω, όπως ανέφερα και προηγουμένως, ότι το Become a Legend το αντέγραψε η EA Sports απ’ το Winning Eleven για λογαριασμό του Fifa. Και μετά φυσικά το είδαμε εμείς και σκεφτήκαμε ότι μιας και το είχαμε ήδη, για ποιο λόγο να μην το εισάγουμε στο PES.
"Τα τελευταία χρόνια που το Fifa έχει πάρει τα πάνω του, μας λένε «Τι διάολο κάνετε ρε Konami; Γιατί έχει τα χάλια του το Pro και το Fifa είναι καλύτερο;» Απλά δώστε μας μια ευκαιρία. Εδώ το Fifa τα τελευταία 10 χρόνια ήταν τραγικό".
GW: Στο μέλλον σκοπεύετε να αυξήσετε τον αριθμό των online παικτών;
JM: Θα ξεκινήσουμε φέτος με το 4vs4 για να δούμε πως θα αποδώσει. Θα πρέπει να δουλέψουμε πάνω σ’ αυτό για να κάνουμε ένα βήμα παραπάνω. Πάντως από εμπειρία μου και παίζοντας ποδόσφαιρο με φίλους, έχω δει ότι όταν παίζουν πάνω από 2-3 παίκτες μεταξύ τους, κάπου χάνεται η ουσία. Ειδικά όταν είσαι σε ομάδα με άτομα που δεν έχουν πειθαρχία στο παιχνίδι τους. Στη δουλειά μετά από κάθε γεύμα παίζουμε 2vs2. Στο 3vs3 συνήθως δεν ξέρεις ποιον παίκτη έχεις, άρα κάπου χάνεται η ποιότητα του gameplay. Εκτός κι αν «κλειδώσεις» ελέγχοντας μόνο έναν παίκτη. Φυσικά, εννοείται ότι θα θέλαμε να μπορείτε να ελέγχετε όσο το δυνατόν περισσότερους παίκτες ταυτόχρονα στο ίδιο ματς.
GW: Για τις επόμενες εκδόσεις τι σκοπεύετε να εισάγετε;
JM: Θα προσπαθήσουμε να επικεντρωθούμε στα όσα ζητούν οι οπαδοί μας. Δηλαδή περισσότερα πρωταθλήματα, καλύτερο gameplay και γενικά περισσότερο περιεχόμενο που θα προέρχεται από την community του παιχνιδιού. Θα δουλέψουμε επίσης και στην επαφή του παίκτη με την μπάλα, δηλαδή στο πως την κοντρολάρει ή πως ντριπλάρει με αυτήν.
Το Pro Evolution Soccer 2011 θα κυκλοφορήσει στις 30 Σεπτεμβρίου για PC, Playstation 3 και Xbox 360. Τον Οκτώβριο θα ακολουθήσουν οι εκδόσεις για Playstation 2, Wii και PSP. Το demo αναμένεται σε λίγες ημέρες.