Διαβάστε το review του "Creaks"
Το “Creaks” είναι η ευχάριστη έκπληξη από την εταιρεία ανάπτυξης Amanita Design καθώς πρόκειται για το μοναδικό της τίτλο που δεν αποτελεί Point and click Adventure. Μία ιδέα που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια που οι developers ήταν ακόμα στο πανεπιστήμιο και κυκλοφόρησε τελικά στις 14 Ιουλίου του 2020 για το PC. Ο αρχικός τίτλος ήταν "Pareidolia" ωστόσο στη συνέχεια μετονομάστηκε σε "Blik", και τελικά πήρε το τελικό "Creaks". Ο τίτλος αποκαλύφθηκε επίσημα στις 9 Οκτωβρίου 2018 με ένα σύντομο τρέιλερ που ανέβηκε στο κανάλι της Amanita Design στο YouTube και κυκλοφόρησε τελικά στις 14 Ιουλίου του 2020 για το PC.
Η υπόγεια έπαυλη και τα τέρατα που κρύβονται στο σκοτάδιΗ πλοκή ξεκινάει στο υπνοδωμάτιο του χαρακτήρα, όπου καθώς το φως τρεμοπαίζει και τελικά σβήνει, αποκαλύπτεται μια μυστική σήραγγα πίσω από τον τοίχο του δωματίου. Ο χαρακτήρας τελικά ακολουθεί τη σήραγγα και βρίσκεται σε ένα αρχοντικό Βικτωριανής εποχής το οποίο βρίσκεται μέσα σε ένα σπήλαιο. Όσο προχωράτε έρχεστε πρόκειται να διασχίσετε σκοτεινούς διαδρόμους, κλειστοφοβικά δωμάτια με σάπιες ασταθείς σκάλες και ξύλινα πατώματα που τρίζουν και σε κάποιες περιπτώσεις ανοίγουν μεταφέροντας σας στο χαμηλότερο επίπεδο. Πρόκειται για έναν λαβύρινθο σε ένα σκοτεινό μέρος γεμάτο puzzles και κυνηγητό μεταξύ του χαρακτήρα σας και κάποιων εχθρικών πλασμάτων που ονομάζονται creaks τα οποία όταν βρίσκονται κάτω από φώς μεταμορφώνονται σε κομοδίνα τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να ανεβείτε σε κάποιο ψηλότερο επίπεδο.Σκοπός είναι να μεταβείτε τελικά στο τελευταίο επίπεδο της υπόγειας έπαυλης και να νικήσετε το τέρας που κάνει την ύπαρξη του αισθητή μέσω σεισμικών δονήσεων και σύντομων εμφανίσεων όσο καταστρέφει την έπαυλη κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Όσον αφορά το σενάριο είναι αρκετά ενδιαφέρον και κρατάει την αίσθηση της αγωνίας μέχρι το τέλος ειδικότερα στα σημεία όπου ο χαρακτήρας συναντά τα μυστηριώδη ανθρωπόμορφα πτηνά. Ο χαρακτήρας δεν μιλάει καθ’ όλη την διάρκεια του παιχνιδιού ωστόσο οι εκφράσεις του και η στάση του σώματος του μεταδίδουν την αγωνία και το άγχος που βιώνει σε κάθε επίπεδο της έπαυλης.
Παράθυρα σε άλλους κόσμους και γρίφοι σε πίνακες του 19ου αιώνα
Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού έχετε τη δυνατότητα να παίξετε διάφορα mini-games τα οποία βρίσκονται κρυμμένα σε κάποιες ελαιογραφίες όπου είτε πρόκειται για κάποιες μουσικές σκηνές και κουκλοθέατρο είτε για μικρά puzzles που δεν αποτελούν πρόκληση παρά ένα ευχάριστο διάλλειμα από το συνεχές κυνηγητό μεταξύ σκότους και φωτός. Σε αυτά τα mini-games εμφανίζονται επίσης στοιχεία για την προέλευση των ανθρωπόμορφων πτηνών, που ονομάζονται Avians, και την ιστορία τους. Σε όλα τα επίπεδα υπάρχουν checkpoints και οι γρίφοι γίνονται όλο και πιο περίπλοκοι όσο προχωράτε έχοντας στην διάθεση σας περισσότερους τρόπους επίλυσης. Η επίλυση των γρίφων βασίζεται στο πάτημα συγκεκριμένων διακοπτών και στην αποφυγή ή παγίδευση των creaks. Ακολουθώντας το μοτίβο κίνησης του κάθε τέρατος μπορείτε τη να πατήσετε τον σωστό διακόπτη παγιδεύοντας το ή ρίχνοντας πάνω του το φώς να το μετατρέψετε σε ένα οικιακό αντικείμενο.
Ο χαρακτήρας μπορεί να αποφύγει τα creaks που μοιάζουν με σκύλους φροντίζοντας να έρθουν κοντά με τα Jellyfish creaks τα οποία και πάντα αποφεύγουν. Τα τελευταία αντίστοιχα κινούνται μόνο οριζόντια αλλά αν εμποδιστούν από κάποιο αντικείμενο προσπαθούν να πετάξουν προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Ο χαρακτήρας καθώς κινείται μπορεί να τους «χαράξει» μια πορεία εκμεταλλευόμενος τα mechanics με το άνοιγμα διαφόρων πορτών και εσοχών στο πάτωμα και στο ταβάνι. Θα χρειαστεί να πειραματιστείτε και να βρείτε την κατάλληλη στιγμή για να κάνετε την κίνηση σας αλλιώς τα creaks θα σας φτάσουν το οποίο οδηγεί στον προσωρινό θάνατο του χαρακτήρα και την επιστροφή στο κοντινότερο checkpoint. Τα πλάσματα σκοτώνουν ακαριαία μόλις έρθουν σε επαφή μαζί σας και δεν υπάρχει κάποιου είδους μάχη ανάμεσα στον πρωταγωνιστή και τα creaks, αντιθέτως πρέπει να βρείτε τρόπους να τα χρησιμοποιήσετε για να ξεφύγετε ή να περάσετε στο επόμενο επίπεδο. Οι γρίφοι κατά κάποιο τρόπο επαναλαμβάνονται όσον αφορά τα mechanics αλλά το περιβάλλον του κάθε επιπέδου είναι αρκετά ξεχωριστό ώστε να μην γίνει βαρετό το gameplay.
Επίπεδα ζωγραφισμένα στο χέρι και συνδυασμός χρωμάτων
Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι σχεδιασμένα στο χέρι και τα χρώματα παραπέμπουν σε έναν συνδυασμό απαλών σκοτεινών υποχρεώσεων με διάσπαρτες πινελιές ανοικτών χρωμάτων που εμφανίζονται κυρίως κάτω από το φώς. Ο τρόπος που το παιχνίδι εμφανίζει τις περιοχές όπου υπάρχει φώς σηματοδοτεί τα σημεία που είναι ασφαλή για τον χαρακτήρα ενώ δημιουργεί και μια αίσθηση κινδύνου στα αποπνικτικά και σκοτεινά δωμάτια της έπαυλης. Στο πίσω μέρος της έπαυλης διακρίνεται η σπηλιά όπου και πάλι με τη χρήση σκούρων χρωμάτων γίνεται κατανοητό ότι πρόκειται για ένα μέρος αρκετά αφιλόξενο. Η αρχιτεκτονική του κτιρίου παραπέμπει σε έναν κόσμο μιας περασμένης εποχής με δωμάτια όπου κυριαρχεί το στοιχείο του ξύλου με παραφορτωμένα ράφια και βιβλιοθήκες που φτάνουν ως το ταβάνι. Τα στοιχεία steampunk σε κάποια επίπεδα όπου συναντάται φιλικούς NPC είναι μια ευχάριστη πινελιά και προσδίδουν έναν μοναδικό χαρακτήρα σε όλη τη Βικτωριανή αρχιτεκτονική της έπαυλης.
Ξεχωριστή μουσική για κάθε παίκτη
Η μουσική του Creaks, συντέθηκε από τον ο Joe Acheson στο πλαίσιο του project Hidden Orchestra, όπου πρόκειται για μια φανταστική ορχήστρα του συνθέτη, αποκλειστικά για το παιχνίδι. Η δημιουργία της μουσικής του "Creaks", αποτελεί ένα "ζωντανό soundtrack", το οποίο είναι διαφορετικό για κάθε παίκτη μέσω του Creaksbox, του πρώτου δυναμικό υ μουσικού άλμπουμ που κυκλοφόρησε ως εφαρμογή. Το παιχνίδι είναι γεμάτο με σκοτεινούς ήχους από διάφορα synths και pads ενώ χρησιμοποιήθηκαν όργανα όπως το σιτάρ και το ξυλόφωνο για να δημιουργήσουν αυτή την στοιχειωμένη ατμόσφαιρα της έπαυλης. Τα δωμάτια έχουν διάφορα μουσικά «σήματα» που επιβεβαιώνουν πότε ο χαρακτήρας ακολουθεί την σωστή κατεύθυνση ενώ σε κάθε επίλυση ακούγονται σύντομα ακούσματα επιβράβευσης από ένα απόμακρο πιάνο. Οι ήχοι της έπαυλης αποτελούνται από ξύλα που τρίζουν και βαριές πόρτες που σέρνονται σε πέτρινες επιφάνειες ενώ οι συχνές σεισμικές δονήσεις που συνοδεύονται από βαθύ μπάσο κάνουν αισθητή την παρουσία του τελικού επιπέδου.
Ένα διασκεδαστικό Puzzle game με όμορφα γραφικά
Το "Creaks" για τους λάτρεις των Puzzle games είναι κάτι το οποίο έχουν συναντήσει ξανά σε διαφορετική μορφή. Ο παίκτης καλείτε να βρει το μοτίβο κινήσεων των creaks και μέσω των mechanics του παιχνιδιού να μπορέσει είτε να τα αποφύγει είτε να τα παγιδεύσει. Η προσθήκη των mini-games σπάει την επαναλαμβανόμενη ροή των puzzles και ανανεώνει την πλοκή. Το βασικό selling point του παιχνιδιού είναι τα καλοσχεδιασμένα επίπεδα και η αποπνικτική ατμόσφαιρα του που επιτυγχάνεται από τα σκούρα χρώματα και την ιδιαίτερη μουσική του. Δεν πρόκειται για ένα καινοτόμο Puzzle game αλλά για μια αξιοπρεπή προσθήκη στην συλλογή όμορφων παιχνιδιών με γρίφους που θα πρέπει να δοκιμάσετε. Το παιχνίδι διαρκεί γύρω στις πέντε με έξι ώρες ωστόσο ο σχεδιασμός των σκοτεινών επιπέδων μπορεί να κουράσει μετά από ένα σημείο. Οι κινήσεις του χαρακτήρα επίσης δεν είναι απόλυτα ακριβείς με σημεία όπου ο χαρακτήρας δεν υπακούει το πληκτρολόγιο και αλληλεπιδρά με αντικείμενα χωρίς να το θέλει ο παίκτης. Οι νέοι τύποι των creaks κρατούν το παιχνίδι ενδιαφέρον και η συνεχής υπενθύμιση της ύπαρξης του τελικού τέρατος κρατούν τον παίκτη σε εγρήγορση και τον προετοιμάζουν για την τελική μάχη. Τα puzzles θα μπορούσαν να είχαν μια μεγαλύτερη ποικιλία, το ίδιο και οι αλληλεπιδράσεις με τα creaks αλλά η διάρκεια του παιχνιδιού και η ποικιλία των επιπέδων το σώζουν πριν καταλήξει να είναι βαρετό. Η ιστορία διέπεται από ένα μυστήριο, όπως και οι χαρακτήρες που συναντά ο ανώνυμος χαρακτήρας στο παιχνίδια και η πλοκή αφήνει τον παίκτη να αποφασίσει αν αυτά που βιώνει ο χαρακτήρας του είναι πραγματικά ή κατασκευάστηκαν από την φαντασία του κατά τη διάρκεια ενός ονείρου.
Θετικά:
- Όμορφα γραφικά
- Ποικιλία επιπέδων
- Πολύ καλή μουσική που είναι διαφορετική για κάθε παίκτηΑρνητικά:
- Θα μπορούσαν να υπήρχαν περισσότερα είδη creaks
- Τα χρώματα και η σκοτεινή ατμόσφαιρα κουράζουν μετά από λίγο
- Δεν πρόκειται για κάποιο καινοτόμο παιχνίδι στο είδος του.
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 8
Gameplay: 6.5
Σενάριο: 6
Αντοχή: 7
Γενικά: 7
Ένα παιχνίδι για λάτρεις των puzzles, με ωραία σκοτεινή ατμόσφαιρα που αξίζει μια δοκιμή καθώς είναι ένα σχετικά σύντομο game.
Γιώργος Σκένδρος