“Freeze, you Rebel Scum!”. Η ιστορική φράση που ούρλιαζαν οι stormtroopers στους αγαπημένους μας χαρακτήρες του Star Wars είχε λάθος αποδέκτες κατά την γνώμη μου. Ο χαρακτηρισμός Rebel Scum είναι ουσιαστικά τιμητικός και ταιριάζει περισσότερο στους προγραμματιστές της LucasArts, Ron Gilbert, Gary Winnick και Chip Morningstar που συνέθεσαν την game engine SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion) για τις ανάγκες του Maniac Mansion, πρώτου διδάξαντα στο είδος των point and click adventure games. Όχι μόνο η δουλειά που έκαναν ήταν επαναστατική (rebel) για τα δεδομένα της εποχής τους αλλά η game engine τους άλλαξε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο βιώναμε τους ψηφιακούς κόσμους, αντικαθιστώντας την πληκτρολόγηση κατεβατών από μέρους μας με μια σειρά από στάνταρ προτάσεις. Παράλληλα έδωσε στους game designers την δυνατότητα να σχεδιάζουν μεγάλα τμήματα του παιχνιδιού τους χωρίς να καταφεύγουν στον πρωτογενή κώδικα του.
Στο Maniac Mansion ο δημιουργός των Monkey Island, Ron Gilbert, ξεδίπλωσε το ταλέντο του στον σχεδιασμό χιουμοριστικών ηρώων, εξωφρενικών καταστάσεων και χώρων που απολαμβάνεις να εξερευνάς. Ενσωματώνοντας αρχετυπικά στοιχεία από ταινίες τρόμου και επιστημονικής φαντασίας τo Maniac Mansion σας καλεί να επιλύσετε το μυστήριο που καλύπτει την έπαυλη του επιστήμονα Dr. Fred Edison και της οικογένειας του. Η πτώση ενός μετεωρίτη στην περιοχή δύο δεκαετίες πριν τα γεγονότα του παιχνιδιού επηρέασε την συμπεριφορά του Dr. Edison μετατρέποντας τον σε υποχείριο της εξωγήινης ύλης και ωθώντας τον σε μια σειρά από επικίνδυνα πειράματα πάνω σε ζωντανά υποκείμενα. Η απαγωγή της κοπέλας του, Sandy, οδηγεί τον νεαρό σταρ της τοπικής νεανικής κοινότητας Dave μαζί με μια ομάδα εκκεντρικών φίλους του σε αποστολή διάσωσης στην έπαυλη των Edison και εσάς σε μια αξέχαστη περιπέτεια.
Το Maniac Mansion ήταν η επιτομή του πρωτοποριακού adventure για την εποχή του. Προσφέρει μη γραμμικό gameplay με πολλαπλά φινάλε και επιλογή χαρακτήρων που διαθέτουν ξεχωριστές ιδιότητες. Έχει ο χαρακτήρας σας μουσική παιδεία ή ψώνιο με την μουσική γενικότερα; Θα μπορέσει να χειριστεί τα μουσικά όργανα της έπαυλης και να επιλύσει τους ανάλογους γρίφους. Είναι χειροδύναμος και διαθέτει σφιχτά μπράτσα; Τότε δεν θα του φανεί και πολύ δύσκολο να σηκώσει βαριά αντικείμενα ή να ξεμπλοκάρει φρακαρισμένες πόρτες. Η μεγάλη πλάκα είναι ότι ο Dave που αναγκαστικά αποτελεί το ένα από τα μέλη της τριάδας των playable χαρακτήρων δεν διαθέτει κάποια σοβαρή ικανότητα, είναι εξίσου άχρωμος με την κοπέλα που επιθυμεί να σώσει, δηλαδή η παρουσία τους αντικατοπτρίζει την σαρκαστική διάθεση του Gilbert απέναντι στα καθιερωμένα κοινωνικά πρότυπα.
Στην έπαυλη της φαντασίας και της χαράς
Οι διάλογοι είναι ξεκαρδιστικοί αλλά ελάχιστοι, τους παρακολουθείτε μόνο στα cutscenes όπου συνομιλούν τα μέλη της οικογένειας Edison. Κορυφαία θεωρώ την συνομιλία του βλασταριού της οικογενείας, του Weird Ed, με την μητέρα του Edna. Παρουσιάζοντας με τα μελανότερα χρώματα την αλλαγή συμπεριφοράς του πατέρα του, ο Ed βλέπει κατάπληκτος την μητέρα του να μην χαμπαριάζει τίποτα και εξέρχεται απογοητευμένος από την συζήτηση. Το σενάριο επίσης είναι ισχνό και ξετυλίγεται διαμέσου των cutscenes ρίχνοντας έτσι το κέντρο βάρους του gameplay στην περιπλάνηση και την επίλυση γρίφων.
Η ανίχνευση της έπαυλης των Edison εξελίσσεται σε μοναδική εμπειρία διότι έχει πολλά συναρπαστικά μέρη για να αράξεις. Μπουντρούμια με σκελετούς, κουζίνες με αλυσοπρίονα και ξεχειλισμένα ψυγεία, πυρηνικούς αντιδραστήρες, τηλεσκόπια και πισίνες. Οι κάτοικοι του μέρους μπορεί να είναι ολιγάριθμοι αλλά είναι διασκεδαστικοί. Προσωπικά προτιμώ τα δύο πλοκάμια, το πράσινο και το μωβ. Το ψώνιο του πρώτου με την μουσική το έκανε να στολίσει το δωμάτιο του με αφίσες της Roberta Williams (King’s Quest series) και του Ron Gilbert σε ρόλους ροκάδων! Βλέποντας την φωτογραφία της μάνας του πλοκαμιού με τις κόκκινες βεντούζες (το αντίστοιχο των βαμμένων χειλιών στις γυναίκες) στον τοίχο κόντεψα να μείνω από τα γέλια!
Οι γρίφοι βασίζονται όλοι στο inventory δηλαδή μαζεύετε αντικείμενα και πηγαίνετε από δωμάτιο σε δωμάτιο προσπαθώντας να ανακαλύψετε που χρησιμοποιούνται. Αρκετά δωμάτια της έπαυλης είναι κλειδωμένα συνεπώς η πρόσβαση σε αυτά γίνεται μόνο με το κατάλληλο αντικείμενο. Δύο ξεχώρισα ως τους δημιουργικότερους γρίφους της περιπέτειας. Την ανακάλυψη του κωδικού για το άνοιγμα του χρηματοκιβωτίου με την χρήση του τηλεσκόπιου και την συντριβή του κρυστάλλινου πολυελαίου χρησιμοποιώντας ηχητικά κύματα. Το φόντο της περιπέτειας, δηλαδή η υπέροχη έπαυλη με τα παράξενα τρόπαια και τους φανταστικούς χαρακτήρες, είναι η πεμπτουσία του gameplay, η ανακάλυψη νέων πραγμάτων θα σας συναρπάσει περισσότερο από οτιδήποτε.
Η καλύτερη έκδοση για να απολαύσετε το Maniac Mansion είναι η deluxe edition του. Αρχικά θα αγαλλιάσετε βλέποντας το σοβαρό ρετουσάρισμα στα γραφικά που εξάλειψε την τραχύτητα χώρων και προσώπων του πρωτότυπου. Ακολούθως η ταξινόμηση των φράσεων και των αντικειμένων στο inventory και η αναπαράσταση των τελευταίων με εικονίδια διευκολύνει δραματικά τον χειρισμό, την ανεύρεση των σημαντικών σημείων επί της οθόνης και την επίλυση γρίφων. Αν δεν έχετε ασχοληθεί ποτέ μαζί του, κάλλιο αργά παρά ποτέ.