Τι κάνει η αρχή προστασίας δεδομένων για τους spammers;
Το θέμα των spam mails είναι κάτι που μας απασχολεί σε μόνιμη βάση. Ειδικά όσοι από εμάς έχουμε την ατυχία να διαθέτουμε λογαριασμό σε domain (@gameworld.gr), αναγκαζόμαστε να υποφέρουμε καθημερινά από δεκάδες εταιρείες-spammers που έχουν κατακλήσει το Internet. Στο εξωτερικό έχουν γίνει πολλές συλλήψεις, γι’ αυτό κι έχουμε απαλλαγεί από κάτι Viagra, Cialis, επιμικιντές ανδρικών μορίων και διάφορες ακόμη τραγικές μορφές. Τι γίνεται όμως στη χώρα μας;
Με ένα e-mail στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων και στο
contact@dpa.gr
και βάζοντας τα πλήρη στοιχεία σας (όνομα, τηλέφωνο, διεύθυνση) μπορείτε να καταγγείλετε όποιον σας στέλνει spam mail. Από εκεί και πέρα, η Αρχή θα τον ειδοποιήσει, θα του κοινοποιήσει τα στοιχεία σας και θα τον προειδοποιήσει. Την επόμενη φορά βάση νόμου, θα υπάρξει πρόστιμο ανάλογο με την πράξη του. Την Τρίτη φορά συνήθως υπάρχει βαρύτερο πρόστιμο, ώσπου σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων έχει υποχρέωση να το προχωρήσει νομικά το θέμα και να προβεί μέχρι και σε κατάσχεση μηχανημάτων.
Το «κύκλωμα»
Ο λόγος που αποφάσισα σήμερα να γράψω το παρόν άρθρο είναι γιατί ξέρω αρκετά την κατάσταση «εκ των έσω». Βλέπετε, τα τελευταία 3-4 χρόνια ανήκω στους top καταγγελθέντες της αρχής προστασίας δεδομένων. Πρέπει να έχω καταγγείλει (χωρίς υπερβολή) γύρω στις 500-600 εταιρείες.
Αρκετές από αυτές έχουν απειληθεί με πρόστιμο, άλλες συμμορφώθηκαν κι άλλες πλήρωσαν. Έχω δεχτεί μέχρι και τηλεφωνήματα επιχειρηματιών που ζητούσανε συγγνώμη και παρακάλαγαν να αποσύρω την καταγγελία μου. Ανάλογα με το ύφος τους, σε άλλες περιπτώσεις το έκανα και σε άλλες όχι. Ήξερα δηλαδή ότι έχει προηγηθεί σύσταση κι ότι έγραψαν κι αυτοί την Αρχή…στα αρχεία τους.
Μια μέρα όμως, επικοινωνεί μαζί μου μέσω Facebook ένας τύπος, που παρουσιάστηκε ως “Πρόεδρος Ελληνικών Εταιρειών Internet” (καμία σχέση με το ΕΕΧΙ). Το όνομά του δυστυχώς δεν το θυμάμαι (σ.σ. κακώς, έπρεπε να το είχα σημειώσει τότε), ούτε είχα βρει τότε κάποιο site που να πιστοποιεί ότι όντως υπάρχει αυτό το πράγμα. Τέλος πάντων, αφού μου ζήτησε να μιλήσουμε στο τηλέφωνο κι αφού μου συστήθηκε με τον παραπάνω τίτλο, ακολούθησε ο εξής διάλογος:
Π: Κύριε Γρυπάρη, επικοινωνώ μαζί σας γιατί απ’ ότι γνωρίζω κάνετε καταγγελίες προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων.
ΜΓ: Ναι. Και;
Π: Επειδή λοιπόν τυχαίνει να εκπροσωπώ πολλούς επιχειρηματίες, πρέπει να σας πω ότι έχουν αγανακτίσει μαζί σας.
ΜΓ: Δεν το κατάλαβα αυτό.
Π: Να βλέπετε, επιχειρηματίες είμαστε κι εμείς. Κοιτάμε να βγάλουμε το ψωμί μας, να κάνουμε καμιά διαφήμιση…
ΜΓ: Ναι αλλά χρησιμοποιείτε παράνομα προγράμματα εύρεσης e-mail, spamάρετε καθημερινά όποιο e-mail βρείτε κι όταν ζητάμε διαγραφή από την λίστα αυτό δεν γίνεται.
Π: Το κατανοώ. Αλλά βλέπετε οι συγκεκριμένοι κύριοι, μετά από τόσες καταγγελίες, έχουν εκνευριστεί απέναντί σας.
ΜΓ: Και τι θα μου κάνουν δηλαδή;
Π: Να, ξέρουνε που μένετε, έχουν βρει και μέσω Facebook που δουλεύετε…
ΜΓ: Και τι έγινε δηλαδή; Θα έρθουν σπίτι να μου κλάσουν τ’@@;
Π: Όχι, σας παρακαλώ, δεν εννοώ αυτό. Απλά ως επιχειρηματίες, αν θέλετε κι εσείς να το τραβήξετε στα άκρα, μπορούν κι αυτοί να κάνουν μια επικοινωνία με τα αφεντικά σας και να πουν τα παράπονα προς το πρόσωπό σας. Και δεν θα είναι τόσο ευχάριστο. Ξέρουμε ότι εργάζεστε και στον όμιλο του κ. Μπόμπολα;
ΜΓ: Δεν κατάλαβα, με απειλείτε; Δημοσιογράφος είμαι, νομίζετε ότι εγώ δεν ξέρω από κυκλώματα; Νομίζετε ότι θα μασήσω το παραμύθι σας και θα σταματήσω τις καταγγελίες; Δεν το ‘πιασα.
Π: Κοιτάξτε, ας μην ανεβάσουμε τους τόνους. Εγώ σας πήρα για να βρούμε μία λύση. Είναι περίπου 12 εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στον όμιλό μας και ειδικά οι τρεις από αυτές έχουν σοβαρό θέμα. Και σας πήρα για να το λύσουμε φιλικά.
ΜΓ: Η μόνη περίπτωση να το λύσουμε φιλικά είναι να μην ενοχληθούμε ξανά από τις εταιρείες αυτές και να βρούμε κι εμείς κι ο κόσμος την ησυχία του. Αν δεν προτίθενται να κόψουνε οι κύριοι αυτοί τα πάρε-δώσε, εγώ θα συνεχίσω να καταγγέλω.
Π: Ωραία, θέλετε να κάνουμε έναν συμβιβασμό; Με αφορμή τα όσα έχουν γίνει, ως σύλλογος αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μία κοινή λίστα στην οποία θα προσθέτουμε όλες τις e-mail διευθύνσεις όσων δεν θέλουν να ενοχληθούν, όπως εσείς. Και θα την θέσουμε σε λειτουργία αυτές τις ημέρες. Απλά θα θέλαμε κι από εσάς την βοήθειά σας.
ΜΓ: Ωραία, εφόσον όντως θα γίνει αυτή η λίστα, ας αποσύρω τις καταγγελίες γραπτώς στην αρχή. Αλλά πρώτον σας ενημερώνω ότι θέλω την παραπάνω δέσμευσή σας εγγράφως και δεύτερον θα πρέπει να ενημερωθούν όλοι άμεσα καθώς από αύριο οι καταγγελίες θα συνεχιστούν κανονικά προς όλους αδιακρίτως. Από εκεί και πέρα δεύτερη φορά καταγγελίες δεν αποσύρω.
Π: Καλώς, θα σας στείλω το e-mail κι ευχαριστώ πολύ για την συνεργασία σας.
Μετά από την παραπάνω επικοινωνία, είχα συνειδητοποιήσει ότι το πράγμα έχει ξεφύγει. Ο συγκεκριμένος κύριος δεν ήρθε ξανά σε επαφή μαζί μου. Αλλά ειλικρινά δεν είχα ιδέα ότι πίσω από όλους αυτούς τους spammers υπάρχει ένα ολόκληρο «κύκλωμα» που τους οργανώνει και που θέλει να συνεχίσει να δρα σε καθημερινή βάση.
Προφανώς και θα έπρεπε κάποιοι να έχουν πλάτες σε αυτή τη χώρα…και με το αζημίωτο φυσικά. Αυτή ήταν η αίσθηση που είχα από εταιρείες τύπου Sofokleous10.gr, YourBaby.gr, Global Greece και Top Training. Ειδικά για το Sofokleous10.gr είχα κάνει πάνω από πέντε τηλέφωνα στην Αρχή Προστασίας απαιτώντας απάντηση για το τι συμβαίνει. Τον ένα μήνα μου έλεγαν ότι το θέμα προχωράει νομικά, τον άλλο μήνα ότι τους κατέσχεσαν
PC
και πάει λέγοντας. Και την επομένη ξαναερχόντουσαν τα spam.
Η σημερινή κατάσταση
Επειδή για κάθε καταγγελία που στέλνετε, σας έρχεται απάντηση μέσω ταχυδρομείου, έλαβα λοιπόν κι εγώ απαντήσεις προχθές για τις 8 τελευταίες καταγγελίες μου. Μαζί σε ένα φάκελο. Κάποτε λαμβάναμε μία στο τόσο έγγραφα που λέγανε ότι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων έχει ελλείψεις σε θέμα στελέχωσης και δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σε όλες τις καταγγελίες.
Τώρα λοιπόν αυτό συνέβη σε όλες τις καταγγελίες! 8/8 χαρτιά έγραφαν το γνωστό ποιηματάκι:
"Σας ενημερώνουμε ότι έχουμε λάβει την καταγγελία σας προς την εταιρεία (τάδε). Λόγω έλλειψης στελέχωσης της Αρχής Προστασίας Δεδομένων, δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε άμεσα σε όλα τα αιτήματα την δεδομένη στιγμή. Η καταγγελία σας έχει τοποθετηθεί στο αρχείο μας, Αρ Πρωτοκόλλου (ταδε) και την διαχειρίζετε ο κ. (τάδε). Παρακαλούμε διαφυλάξτε τον συγκεκριμένο αριθμό για μελλοντική χρήση" (κ.ο.κ.).
Το "έχει μπει στο αρχείο" καταλαβαίνετε τι σημαίνει.
Ρωτάω λοιπόν εγώ την σάπια κυβέρνηση που υπάρχει σήμερα τις εξής απορίες:
- Γιατί δεν προσλαμβάνετε νομικούς στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων να σας αποφέρουν εύκολο χρήμα; Διότι αν ο καθένας αναλαμβάνει 10 και 20 υποθέσεις, δεν θα αποφέρει τα λεφτά που πληρώνεται; Αυτονόητο.
- Γιατί δεν ανεβάζετε τα πρόστιμα; Για αυξήστε λίγο τα ψηφία κάθε κλίμακας. Κι αν η εταιρεία δεν έχει να πληρώσει, προχωρήστε σε κατασχέσεις και -γιατί όχι- ακόμα και κλείσιμο.
- Επισπεύστε τις διαδικασίες εκδίκασης των υποθέσεων. Στο εξωτερικό, με το που τους κάνανε τσακωτούς, οι ιδιοκτήτες μπαίνανε αυτόφορο, σε λίγες μέρες ρίχνανε ένα γερό πρόστιμο στην εταιρεία, ώσπου το κλείνανε το μαγαζί. Μιλάμε για παραβίαση προσωπικών δεδομένων σε κάθε περίπτωση.
Αλλά σε κάθε περίπτωση, τι παραπάνω μπορεί να περιμένει κανείς; Όταν στη χώρα μας εδώ και δεκαετίες αγοράζουμε στρατιωτικό εξοπλισμό μερικών δις, δεν εκμεταλλευόμαστε τον φυσικό πλούτο της χώρας και δεν επενδύουμε σε καμία βιομηχανία, θα ασχοληθούμε με…την Αρχή Προστασίας Δεδομένων; Ελάτε τώρα. Στη χώρα της λαμογιάς ζούμε. Ας συνεχίσουνε οι spammers να δρουν ανεξέλεγκτα.
Μάνος Γρυπάρης