"Η ιστορία των Manager Games"
Ένα άρθρο το οποίο έγραψα στο 1ο τεύχος του Computer Games One (τεύχος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2005)
Προπονητές μέσω...Η/Υ
Όλοι κρύβουμε έναν προπονητή μέσα μας. Και με αυτό το σκεπτικό, πολλοί ένιωσαν την ανάγκη να δημιουργήσουν κάποια παιχνίδια που θα εξομοίωναν τις αρμοδιότητες ενός προπονητή σε μία ομάδα. Κάποτε τα παιχνίδια προπονητικής (ή αν προτιμάτε manager games) θεωρούνταν από πολλούς αστεία. Σήμερα όμως ανάγκασαν εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα αλλά και ανθρώπους του αθλητισμού να ασχοληθούν μαζί τους.
Το ξεκίνημα
Τα πρώτα χρόνια που οι Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές μπήκαν στη ζωή μας, ήταν πολύ πιο εύκολο για τους προγραμματιστές να δημιουργήσουν ένα απλό ποδοσφαιράκι από ένα προπονητικό παιχνίδι. Κι αυτό γιατί τα προπονητικά παιχνίδια χρειάζονται μια βάση δεδομένων που θα ανανεώνεται κάθε σεζόν. Έτσι, μέσα στη δεκαετία του 80, δεν υπήρξαν και πολλές φιλότιμες προσπάθειες στο χώρο. Η πρώτη που έσπασε το ρόδι και διακρίθηκε έστω και σε στενό κύκλο, ήταν το Football Manager της Addictive Games. Το παιχνίδι βγήκε στην αγορά για τον Spectrum, το 1982. Μέσα στο 84 ακολούθησαν οι εκδόσεις για Amstrad και Commodore64 που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία. 4 χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 1988, η ίδια εταιρεία επανήλθε με την 2η έκδοση του παιχνιδιού την οποία γνώρισε ακόμα περισσότερος κόσμος. Με αφορμή το μουντιάλ του 90 κυκλοφόρησε και μία World Cup Edition ενώ η 3η και τελευταία έκδοση βγήκε στην αγορά το 1993. Σε γενικές γραμμές το παιχνίδι είχε απλά, στοιχειώδη γραφικά και μια σαφέστατη δυσκολία στον χειρισμό (το μοναδικό manager παιχνίδι που παιζόταν με το πληκτρολόγιο), ακόμα και για τους πιο σκληροπυρινικούς managers εκείνης της εποχής.
Championship Manager : Τα πρώτα βήματα
Δύο αδέρφια από την Αγγλία, ο Paul και ο Oliver Collyer, εμπνευσμένοι από τα Παγκόσμια κύπελλα του 78 και του 82 αντίστοιχα, ξεκίνησαν να φτιάχνουν κατά την δεκαετία του 80 ένα παιχνίδι manager. Στις αρχές της δεκαετίας του 90, το δημιούργημά τους είχε φτάσει σε πολύ προχωρημένο στάδιο κι έτσι οι φίλοι των δύο αδερφών ολοένα και τους ενθάρρυναν να το βγάλουν στην αγορά. Το 1991 ο Oliver ξεκίνησε να ψάχνει για εκδότρια εταιρεία. Όλες οι γνωστές εταιρείες εκείνης της εποχής του έκλεισαν την πόρτα. Όλες εκτός από μία! Η Domark λοιπόν, δέχτηκε την πρόταση των αδερφών Collyer κι έτσι το Championship Manager 1 είδε το φως της δημοσιότητας το 1992. Ήταν ένα παιχνίδι απλό και εύκολο στη χρήση. Περιελάμβανε όλες τις ομάδες της Αγγλίας, από την 1η μέχρι και την 4η Εθνική. Δεν είχε όμως πραγματικά ονόματα παικτών αλλά τυχαία. Έτσι, σε κάθε νέο παιχνίδι που ξεκινούσε ο χρήστης, οι παίκτες της κάθε ομάδας ήταν τελείως διαφορετικοί. Το 1993, η επόμενη έκδοση του παιχνιδιού παρουσιάστηκε βελτιωμένη σε πολλούς τομείς. Για πρώτη φορά μπήκαν πραγματικά ονόματα παικτών αλλά και διοργανώσεων. Ακόμη υπήρχε η δυνατότητα για αγορά παίκτη από το εξωτερικό. Τέλος, πολλές βελτιώσεις έγιναν και στα γραφικά του παιχνιδιού και κυρίως στην οθόνη των τακτικών. Λίγους μήνες αργότερα, το παιχνίδι βγήκε και σε ειδικές εκδόσεις με τα πρωταθλήματα της Ιταλίας και της Γαλλίας ενώ βγήκε κι ένα Αγγλικό Update για την σεζόν του 94. Το CM1 έγινε γνωστό σε όλη την Ευρώπη και ιδιαίτερα την Μεγάλη Βρετανία. Η αρχή είχε ήδη γίνει.
Το Championship Manager 1 του 93.
Η ανάπτυξη των Manager Games