Η σύγκριση των δύο social networks.
Στις 28 Ιουνίου του 2011, η Google αποφάσισε να λανσάρει το Google+, μια υπηρεσία την οποία ενσωμάτωσε μέσα στο
site της
με σκοπό να προσφέρει ένα social network ανταγωνιστικό του Facebook, το οποίο από τον Φεβρουάριο του 2004 και μετά μετράει ήδη επτά χρόνια παρουσίας. Έξι μήνες μετά το λανσάρισμα του Google+, ήρθε η ώρα να κάνουμε ταμείο και να δούμε το κατά πόσο μπορεί η Google να χτυπήσει μια τόσο μεγάλη αγορά.
Κυνηγώντας την πρωτιά
Η αλήθεια είναι ότι από τα γεννοφάσκια της, η Google είχε πάντοτε την θέληση να γίνει πρώτη με ότι καταπιάνεται. Το κατάφερε αρχικά με το
Google.com
, το οποίο είναι εδώ και πολλά χρόνια Νο.1 site παγκοσμίως, σε μια αγορά που κάποτε κυριαρχούσε το Yahoo. H Google κατάφερε να εισάγει δικούς της μηχανισμούς και να προσφέρει περισσότερα αποτελέσματα, γι' αυτό άλλωστε και κατέκτησε την κορυφή. Δεν αρκέστηκε όμως εκεί και θέλησε να εισβάλει στην αγορά των e-mails με το Gmail, το οποίο μέσα σε επτά χρόνια κοντεύει να φτάσει τα Hotmail και Yahoo που βρίσκονται στην αγορά 15 και 14 χρόνια αντίστοιχα. Συν τις άλλοις, η Google μπήκε και στο παιχνίδι των browsers, λανσάροντας Chrome τον Σεπτέμβριο του 2008. Εκεί έχω την εντύπωση ότι ευνοήθηκε, καθώς όπως η Microsoft έβγαλε τα μάτια της με τον βαρύ κι ασήκωτο Internet Explorer, έτσι και η Mozilla με τον Firefox έχει γίνει πλέον εξίσου βαριά κι ασήκωτη, στρώνοντας ουσιαστικά "χαλάκι" στην Google, η οποία με τον Chrome κατακτά ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος, με τις προβλέψεις να λένε ότι σύντομα αναμένεται να ξεπεράσει την αλεπού.
Η Google δεν αρκείται σε όλα αυτά και με το Google+ θέλησε να "χτυπήσει" το Facebook, το οποίο απειλεί να της πάρει την πρώτη θέση. Τα δύο sites είναι ανταγωνιστικά ως προς την διαφήμιση που προσφέρουν. Αφενός μεν το Facebook προσφέρει τον χώρο του προς όποιον θέλει να διαφημιστεί μέσω του Adverts, αφετέρου το Google έχει το AdWords και το AdSense, μέσω των οποίων πληρώνει ή ζητάει χρήματα για διαφημιστικό χώρο. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι με μια ενδεχόμενη πρωτιά του Facebook, όσοι έχουν περιορισμένο μπάτζετ θα έχουν ένα επιπλέον κίνητρο να κοιτάξουν προς Zucherberg μεριά.
Στο κυνήγι της πρώτης θέσης των social networks, το Facebook μπήκε στο παιχνίδι σε μια περίοδο όπου το MySpace είχε αρχίσει να ξεθωριάζει και το Hi5 συγκέντρωνε μεγάλο ενδιαφέρον, κυρίως όμως από νεαρό κοινό. Το Facebook κατάφερε να ενσωματώσει όλες τις ηλικίες, καθώς προσέφερε ένα πιο ξεκούραστο στο μάτι interface, σε αντίθεση με το Hi5 όπου ο καθένας έφτιαχνε στο προφίλ του ότι background και fonts ήθελε, κάνοντας τα γράμματα από δυσδιάκριτα έως αόρατα. Μεγάλο ρόλο όμως έπαιξαν τα groups, οι σελίδες, τα applications γνωριμιών και τα games. Στο Facebook πλέον όλοι είχαν ένα κοινό σημείο αναφοράς και δεν άργησε να μαζευτεί μέχρι κι ο τελευταίος χρήστης του Internet. Είτε θέλεις να συζητήσεις, είτε να γνωρίσεις κόσμο ή ακόμα και να παίξεις ένα παιχνίδι, το Facebook στα δίνει όλα κι έχει τον τρόπο του να σε κρατάει. Ειδικά στον τομέα των games, η απλή πλατφόρμα δημιουργίας εφαρμογής, επέτρεψε σε πολλές εταιρείες όπως η Zynga και η Playfish, να συγκεντρώσουν δεκάδες εκατομμύρια οπαδούς στα games τους, οι οποίοι φυσικά μεταφράστηκαν σε χρήστες που κράτησαν το FB ζωντανό τα πρώτα του χρόνια. Η συνέχεια είναι γνωστή. Πλέον κάθε διαφημιστής είναι βέβαιο ότι θα χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα του Facebook, απ' την οποία δε λείπει κανείς.
Interface
Ας προχωρήσουμε όμως εκτενέστερα σε μια σύγκριση των δύο social networks, ξεκινώντας απ' το βασικότερο κριτήριο που είναι το περιβάλλον. Εδώ το Google+ αποτυγχάνει παταγωδώς, πολύ απλά διότι χρησιμοποιεί μεγάλα και χοντροκομμένα fonts. Αυτού του είδους το interface είναι ότι χειρότερο έχουμε φάει στη μάπα τα τελευταία χρόνια. Πάνω που είχαμε συνηθίσει το Internet να έχει πολλές πληροφορίες σε μία οθόνη, ξαφνικά οι web designers αποφάσισαν να αλλάξουν τροπάριο και να μεγαλώσουν τα fonts και τα buttons στα sites, ώστε να τα κάνουν user-friendly ή για την ακρίβεια...noob-friendly. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να συσσωρεύονται λιγότερες πληροφορίες σε μία οθόνη και φυσικά ο χρήστης να καταναλώνει επιπλέον χρόνο. Ναι μεν αυτό μπορεί να αλλάξει με Ctrl και "-" αλλά η πλειοψηφία των χρηστών δεν το γνωρίζει, ενώ ακόμα κι έτσι, τα buttons του Google+ δεν παύουν να είναι χοντροκομμένα.
Παρότι το Facebook έχει υποστεί πολλές αλλαγές και σίγουρα η πρόσφατη λειτουργία της Timeline στα προφίλ δεν βολεύει ιδιαίτερα, ακόμα κι έτσι, καταφέρνει να είναι πολύ πιο απλό και λειτουργικό συγκεντρώνοντας πολλές πληροφορίες σε μία οθόνη και βέβαια απλό στυλ χειρισμού. Αντίθετα, το Google Plus χρησιμοποιεί σε ορισμένα σημεία σύμβολα αντί για λέξεις, κάτι που ειδικά για τους νέους χρήστες είναι ότι χειρότερο. Οποιοσδήποτε μπει μέσα του για πρώτη φορά, θα χρειαστεί στην αρχή αρκετό χρόνο εξοικείωσης.
Δραστηριότητες
Με τα σημερινά δεδομένα, το Facebook προσφέρει εύκολη προβολή του site σας λόγω του τεράστιου κοινού που διαθέτει, αλλά και πιο πλήρη κοινωνικοποίηση, μέσω των Σελίδων (Pages) και των Ομάδων (Groups). Όσο για τα Applications, στα οποία οι χρήστες του Facebook περνούν πολύτιμο χρόνο, στους πρώτους έξι μήνες του Google+ δεν έχουμε δει ούτε στο ελάχιστο ένα σοβαρό δείγμα γραφής. Όσο για τις ενσωματωμένες εφαρμογές, το Google+ Hangouts είναι υποδεέστερο της βιντεοκλήσης του Facebook, η οποία καθ' ότι αποτελεί προϊόν συνεργασίας με το Skype, αποδεικνύεται πιο λειτουργική. Όσο για τον καθορισμό του είδους των φίλων (Φίλοι, Γνωστοί, Οικογένεια, Συνεργάτες κτλ.) που αποτελούσε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Google+, το Facebook εφάρμοσε με τη σειρά του το χαρακτηριστικό αυτό μέσα σε ένα μήνα, έστω κι αν κάτι τέτοιο επετεύχθη με λίγο πιο πρόχειρη μέθοδο.
Το θετικό που έχει το Google+ είναι η εφαρμογή Takeout, με την οποία μπορείτε να κατεβάσετε όλα τα δεδομένα σας σε ένα .zip και μάλιστα χωρισμένα σε ξεχωριστούς τομείς, όπως Προφίλ, Επαφές, Κύκλους, Εικόνες κτλ. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα να περιστρέψετε την φωτογραφία σας, να την κόψετε ή να της προσθέσετε χρώματα και εφέ, κάτι που δυστυχώς δεν συναντάμε στο Facebook. Αυτά βέβαια είναι πράγματα τα οποία μπορείτε να κάνετε και με ένα απλό πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας, όπως το GIMP, άρα το χαρακτηριστικό αυτό δεν αποτελεί σοβαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Τέλος, στο Facebook καλώς ή κακώς, οι φίλοι εξακολουθούν να είναι κοινής αποδοχής και από τις δύο πλευρές, κάτι που δεν ισχύει στο Google+ που προτιμάει να ακολουθεί την λογική του Twitter, όπου κάθε χρήστης μπορεί να προσθέτει όποιον θέλει στους κύκλους του. Όσο κι αν κατηγορούμε το Facebook ότι διατηρεί τα δεδομένα μας, τουλάχιστον μας επιτρέπει να κρύψουμε τελείως το προφίλ από κοινή θέα.
Το ταμείο
Μπορεί πολλοί από εσάς να σκεφτείτε ότι το Google+ δεν πρέπει να συγχέεται με το Facebook γιατί απευθύνεται σε διαφορετικό κοινό. Αν όμως κρίνουμε αντικειμενικά αυτά τα δύο social networks, τότε το Facebook κερδίζει κατά κράτος τη μάχη. Κάθε site οφείλει να έχει έναν ξεκάθαρο ρόλο. Το Google κέρδισε το Yahoo γιατί απέδειξε ότι είναι μόνο μηχανή αναζήτησης, τελεία και παύλα. Όλα αυτά όταν το Yahoo είχε στην κεντρική του σελίδα e-mail, ειδήσεις, games κι άλλα τέτοια παρεμφερή. Αντίστοιχα λοιπόν, όπως έχουμε το Facebook στο μυαλό μας ως social network, έτσι έχουμε και το Google+ ως μηχανή αναζήτησης. Οπότε, ένα κουμπάκι + στη γωνία της οθόνης δεν μπορεί να αλλάξει έτσι εύκολα την άποψή μας.
Μεγαλύτερο όμως ρόλο παίζει το σύνολο των χρηστών ενός site. Το Facebook έχει αυτή τη στιγμή την μεγαλύτερη βάση με profiles παγκοσμίως κι έχει ξεφύγει τελείως από τους ανταγωνιστές του. Παίζει μπάλα μόνο του, τα προσφέρει όλα μαζί σε ένα πακέτο, κάτι που δεν κατάφερε ούτε στο ελάχιστο το MySpace, το Hi5 και τα υπόλοιπα "γατάκια" που εμφανίστηκαν κατά καιρούς, είτε επρόκειτο για το Google+, είτε για το NetLog ή και για άλλου τύπου social networks (βλέπε Badoo όπου το moderation είναι της πλάκας).
Η δε άποψή μου για την σύγκριση Facebook vs Twitter, είναι ότι στην πρώτη περίπτωση κάνεις σεξ και στη δεύτερη μόνο τα προκαταρκτικά. Κι ο νοών νοείτω.
Μάνος Γρυπάρης