Μετά από αρκετή ενασχόλησή μου με το WoW και το DDO (και με λιγότερη ενασχόληση με τα L2, FFXI και Ε2) έχω να πω τα εξής:
Θεωρώ το WoW ότι αρτιότερο έχει βγει από άποψη gameplay. Δύσκολα θα βγει MMORPG με καλύτερο gameplay μέσα στα επόμενα χρόνια. Το μέγα αρνητικό, όμως του WoW είναι η community του. ’παξ και 60ρήσεις και μπεις σε κάποιο major guild πρέπει να επιτάσσεσαι στις διαταγές του εκάστοτε καυλωμένου guild master που θα σου λέει πότε θα μπεις να παίξεις προκειμένου να γίνει το raid. Κρίμα που ένα game με τόσο γαμάτο gameplay να μαστίζεται από τέτοια έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των παικτών.
Όσο αγάπησα, όμως, το WoW λόγω του gamplay του, άλλο τόσο σιχάθηκα το DDO για άλλους λόγους. Είμαι φανατικός D'n'Dας και αρχικά είχα ενδοιασμούς να το αγοράσω λόγω του κόσμου στον οποίο εξελίσσεται. Τελικά, όμως το αγόρασα για να διαπιστώσω ότι το game χωλαίνει σε πολλά σημεία (μόνο 10 lvls, έλλειψη monk και druid, ατελής εφαρμογή των κανόνων της 3ης έκδοσης) με αποκορύφωμα την αισχρή έλλειψη PvP. Θα μπορούσαν να προσθέσουν ένα στοιχειώδες PvP, μόνο και μόνο για την πλάκα της ιστορίας. Ήμαρτον, δλδ, παίζουμε on-line games και για να αλληλεπιδρούμε με τους άλλους παίκτες, αλλά το DDO μας το στερεί αυτό.
Εν τέλει θεωρώ τα σημαντικότερα στοιχεία που πρέπει να έχει ένα MMORPG για να με τραβήξει είναι το PvP και η επικοινωνία με τους άλλους παίκτες.