OnLive: Game Changer ή Φούσκα;
Όσα πρέπει να γνωρίζετε.
Έχει ήδη ξεκινήσει στην Αμερική η προπώληση της πλατφόρμας cloud-gaming "OnLive" και ο κόσμος του gaming δεν μένει αδιάφορος προς τις νέες εξελίξεις. Κάποιοι παρουσιάζουν το νέο αυτό format ως το μέλλον των παιχνιδιών, ενώ άλλοι καταδικάζουν τη νέα προσπάθεια χωρίς δεύτερη σκέψη. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει κανείς να μετρήσει, ωστέ να δει αν αξίζει το νέο αυτό προιόν για εκείνον προσωπικά.
Τα θετικά του OnLive
Το βασικότερο θετικό για τον καταναλωτή έγκειται στην ανυπαρξία hardware. Το OnLive μπορεί να συνδεθεί και με το pc σας, ωστέ να τρέχετε παιχνίδια που το μηχάνημα σας δεν “σηκώνει”, ενώ ακυρώνει την ανάγκη για οποιαδήποτε αναβάθμιση, τόσο στο υλικό όσο και στο λογισμικό του υπολογιστή σας. Πάνω απ' όλα όμως το OnLive μπορεί να συνδεθεί απευθείας με την τηλέοραση σας, χωρίς να απαιτείται καν η ύπαρξη Η/Υ ή άλλου μηχανήματος. Αν μη τι άλλο αυτό είναι το βασικότερο θετικό που προσφέρει η συσκευή στους καταναλωτές της. Με το OnLive τελειώνει και το άγχος των συχνών patches και fixes που πρέπει συχνά να κατεβάζει ένας χρήστης, ενώ το εκάστοτε παιχνίδι αναβαθμίζεται και διορθώνεται απευθείας στους servers. Αν και αυτό το στοιχείο είναι επίσης θετικό, στην πράξη δεν αποτελεί και τόσο μεγάλο κόπο να εγκαταστήσεις ένα patch, ωστέ να αξίζει το focus της εταιρείας τόσο πολύ σε αυτό το χαρακτηριστικό.
Κάπου εδώ τελειώνουν τα θετικά του OnLive για τον χρήστη και αρχίζουν τα θετικά για τις εταιρείες, τα οποία είναι συντριπτικά περισσότερα. Οι κάτοχοι του OnLive είναι gamers που πληρώνουν για το παιχνίδι, ενώ σπασίματα, πειρατεία και αντιγραφές δεν υφίστανται σε αυτή την υπηρεσία. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που ενώ αρχικά η υπηρεσία θα χρεωνόταν στους χρήστες –ξεχωριστά απο το εκάστοτε game– αποφασίστηκε αρχικά η χρήση της να είναι ελεύθερη.
Τα αρνητικά του OnLive
Το νέο αυτό προιόν για video games, δύσκολα μπορεί να το ονομάσει κανείς κονσόλα, καθώς όπως είπαμε και παραπάνω χρειάζεται μόνο μία σύνδεση στο Internet, μεγαλύτερη από 5Mbps και μία tv. Αυτό ακούγεται απλό αλλά η σύνδεση στο Internet δεν είναι ποτέ έτσι. Ας δούμε όμως ένα ένα τα ζητήματα που προκύπτουν από αυτή την ιδιαιτερότητα
1)Το παιχνίδι εξαρτάται από την ύπαρξη η μη σύνδεσης στο internet. Αν για οποιοδήποτε λόγο έχουμε βλάβη του δικτύου, αδυναμία σύνδεσης, πεσμένούς server από την υπηρεσία ή απλά δεν μπορείτε να συνδεθείτε, τότε δεν θα καταφέρετε να παίξετε. Αυτό μας φέρνει στο δεύτερο αρνητικό.
2)Οποιοδήποτε game παίζεται στο OnLive και το οποίο έχετε πληρώσει, δεν σας ανήκει. Είναι κατά κάποιο τρόπο νοικιασμένο είτε για μικρό (rental), είτε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (flat rate). Ωστόσο, θα αναφέρεται χαρακτηριστικά και αυτή η διαφοροποίηση στην EULA του συστήματος.
3)Κουτιά, manual, cd και dvds τέλος. Το παιχνίδι είναι απλά το περιεχόμενο και αυτό ακριβώς αγοράζετε, το δικαίωμα χρήσης του. Για να μπει ένας χρήστης εξ αρχής στην υπηρεσία αυτή, μάλλον δεν θα αποτελεί πρόβλημα για εκείνον, ωστόσο, ακόμη και το δικαίωμα χρήσης είναι περιορισμένο, καθώς δεν μπορείς να δεις ή να παίξεις το παιχνίδι σ' ένα φίλο.
4)Σύνδεση στο internet και gaming είναι μία σχέση που ταλανίζεται από ένα βασικό πρόβλημα σε όλο τον κόσμο και αυτό είναι το internet traffic shaping/throttling. Δηλαδή η από πλευράς του παρόχου διαμόρφωση μονομερώς της κίνησης που χρησιμοποιεί ο χρήστης, είτε με το μπλοκάρισμα πακέτων δεδομένων, είτε με την εσκεμμένη απώλεια τους (packet loss). Δείτε
εδώ
μία λίστα παγκοσμίως όλων των πάροχων και της στάσης τους απέναντι στο ζήτημα.
5)Ενώ στη χώρα μας το flat rate, η τιμή για απεριόριστη χρήση του δικτύου, έχει επικρατήσει στην αγορά των ISPs (Internet Service Provider) εκτός κινητής τηλεφωνίας, παγκοσμίως το flat rate δεν είναι ο κανόνας. Σε πρόσφατη έρευνα του, το PC Gamer έκανε μία αποτίμηση του κόστους για την χρήση της υπηρεσίας (καθώς το streaming δεδομένων μπορεί να αγγίξει και τα 10gb/μέρα ή έστω 2gb/μέρα για μέτρια χρήση) και κατέληξε στο ότι η υπηρεσία δεν είναι συμφέρουσα, αν δεν αλλάξει ο κάθε χρήστης σε προγράμματα απεριόριστης χρήσης.
6)Αν η πλατφόρμα του OnLive επικρατήσει, ένα είναι σίγουρο. Ο θάνατος των mods και των gaming κοινοτήτων που στηρίζουν και εξελίσσουν ένα παιχνίδι αρκετά, αφότου το εγκαταλείψει η εταιρεία του για να περάσει στο επόμενο project. Παιχνίδια όπως το half-life γιγαντώθηκαν από την modding κοινότητα, ενώ άλλα όπως το Vampire ή το Gothic 3 βελτιώθηκαν και εξελίχθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Οι χρήστες του OnLive θα έχουν πρόσβαση μόνο στις επίσημες εκδόσεις των παιχνιδιών.
[youtube:2fihghjb]
[/youtube:2fihghjb]
Εν κατακλείδι
Πέρα απ' όλα αυτά, είναι ακόμη πολύ νωρίς να συζητάμε για οτιδήποτε στην Ελλάδα. Είμαστε η χώρα που το Xbox Live ήρθε με καθυστέρηση οκτώ ετών! Ωστόσο, λόγω λειτουργίας του Internet χωρίς πολλούς περιορισμούς πακέτων, κρατικών ρυθμιστικών αρχών για το Ιντερνετ, αλλά και της επικράτησης της τιμολόγησης για απεριόριστη χρήση, το OnLive θα είχε ελπίδες στη χώρας μας. Απο την άλλη, τα αρκετά αρνητικά που συγκεντρώνει η υπηρεσία και το γεγονός ότι πλέον οι αναβαθμίσεις δεν είναι τόσο συχνές όσο παλιότερα, ίσως να μην καταφέρει να κερδίσει τον κόσμο. H νέα πλατφόρμα θα ξεκινήσει στην Αμερική στις 2 Δεκεμβρίου, οπότε θα καταφέρουμε να μάθουμε περισσότερα στην πράξη. Η αρχική τιμή του έχει οριστεί στα 99$ και περιέχει την συσκευή και ένα OnLive gamepad. Η κυκλοφορία στην Ευρώπη θα γίνει αρχικά μόνο στην Αγγλία και προγραμματίζεται για το τέλος του 2011.
Φάνης Κουσουρής