John Carmack: "Είναι ωραίο όταν οι άνθρωποι δουλεύουν υπερωρίες πέρα από το λογικό, επιλέγουν να το κάνουν"
Δηλώσεις του στα πλαίσια ενός podcast στο οποίο παραβρέθηκε.
Ένας από τους καλύτερους πρώην δημιουργούς παιχνιδιών στην βιομηχανία, o John Carmack, αναφέρθηκε το φαινόμενο που φαίνεται να έχει πάρει πολύ μεγάλη έκταση στην gaming βιομηχανία και αφορά τα ωράρια των εργαζομένων.
Συγκεκριμένα ο ιδρυτής των studios του Doom και Wildenstein, id Software, παρευρέθηκε στο podcast του Joe Rogan, αναφέροντας από την αρχή της συζήτησης ότι οι εργαζόμενοι την gaming βιομηχανίας είναι οι μόνοι που ξεχωρίζουν από τους υπαλλήλους τεχνολογίας σε άλλους τομείς, καθώς δεν λαμβάνουν κανένα προνόμιο, ούτε δυνατότητα αλλά και επιβράβευση από τις εταιρίες στις οποίες εργάζονται. Πρόσθεσε ότι όχι μόνο έχουν τραγικά προνόμια αλλά το χειρότερο είναι ότι επιβαρύνονται και με περισσότερες ώρες εργασίας. Συγκεκριμένα είπε τα εξής:
"Βλέπετε την βιομηχανία των games; Δεν πληρώνει καθόλου καλά, έχει λιγότερη ασφάλεια από άλλες δουλειές και το ωράριο είναι εξοντωτικό. Το πρόβλημα στον συγκεκριμένο κλάδο είναι το εξής, αποτελεί την οπτική των καλλιτεχνών ανέκαθεν και πρόκειται για ένα σκεπτικό το οποίο βασίζεται στο γεγονός ότι ένα πράγμα για το οποίο κάποιοι άνθρωπο είναι παθιασμένοι και θέλουν να δουλεύουν για αυτό, η προσφορά τους σε σχέση με τις απαιτήσεις έχει έναν συγκεκριμένο ρυθμό, όμως πάντα καταλήγει σε μια κατάσταση μην πληρώνεσαι όσο πρέπει."
Ο Carmack με λίγα λόγια επεσήμανε ότι το πάθος και ο ενθουσιασμός φέρνουν απίστευτα αποτελέσματα όμως αυτό συγκρούεται με τα απίστευτα ωράρια δουλειάς.
" Η άλλη πλευρά του πράγματος είναι ότι η συγκεκριμένη βιομηχανία επιτρέπει την κυκλοφορία προϊόντων τα οποία δεν θα υπήρχαν καν, εάν δεν δούλευαν άνθρωποι για τόσες πολλές ώρες. Αυτό μπορεί να μην μπορούσε να συμβεί σε άλλες βιομηχανίες. Ίσως τα μεγαλύτερα από τα επιτεύγματα μας επετεύχθησαν καθώς κάποιοι άνθρωποι έδωσαν ότι είχαν και δεν είχαν για τον στόχο μας.", πρόσθεσε.
Ο game director αναγνώρισε ότι υπάρχει ξεκάθαρο θέμα μετά ωράρια των εταιριών ανάπτυξης. Ωστόσο γνωρίζουμε ότι υπάρχουν αρκετές προσπάθειες να δημιουργήσουν συνδικαλιστικές ομάδες εργαζομένων τα τελευταία χρόνια, κάτι όμως που δεν έχει επιτευχθει ακόμα. Έτσι ο Carmack ανέφερε ότι θεωρεί λάθος την δημιουργία τέτοιων ομάδων οι οποίες αργότερα θα καθορίζουν το ποσό θα δουλεύει ένας άνθρωπος. Ένας εργαζόμενος πρέπει να αποφασίζει ένας θέλει ο ίδιος να δουλέψει τόσο σκληρά για την εταιρία και τους στόχους του. Αντίθετα όμως θεωρεί ότι η δική του οπτική την οποία θέλει να εφαρμόσει και στην εταιρία του id Software, είναι η λειτουργία της να βασίζεται σε ένα σύστημα επιβράβευσης και καλύτερων προνομίων. Επιπλέον πρόσθεσε ότι η εταιρία του θα συνεχίσει να βγάζει πολύ καλά games. Θεωρεί βέβαια ότι όταν οι άνθρωποι δεσμεύονται σε έναν στόχο και ένα έργο είναι λογικό να δουλεύουν παραπάνω από αυτό που ο κόσμος θεωρεί φυσιολογικό.
" Κάποιοι περιφρονούν την βιομηχανία και πιστεύουν ότι δεν πρέπει να εργαζόμαστε τόσο σκληρά. Μερικοί νομίζουν ότι πρέπει να υπάρξουν νόμοι που θα σε εμποδίζουν να εργαστείς πιο σκληρά απ όσο πρέπει. Εγώ είμαι πάντα αντίθετος σε κάτι τέτοιο. Η εμμονή του ανθρώπου σε κάτι σου δίνει μια απίστευτη δύναμη να επικεντρωθείς σε τεράστιο βαθμό σε αυτό που θες. Αντί να υπάρχει μια ισορροπία δουλειάς και ζωής, αυτό είναι η δουλεία της ζωής μας. Πολλοί θα γυρίσουν και θα με δείξουν λέγοντας: 'Αυτό δούλεψε για εσένα; Είσαι ιδρυτής εταιρίας; Ήσουν σε μια θεση που έπαιρνες αποφάσεις για τον εαυτό σου.' Όμως αυτά που λέω ισχύουν για τον 19χρονο developer που δουλεύει παραπάνω ώρες από όσο πρέπει; Πρέπει να ομολογήσω ότι η οπτική μου για την βιομηχανία είναι πάντα πολύχρωμη και ευχάριστη λόγο των εμπειριών μου. Ποτέ δεν κατάφερα να δουλέψω μέσα σε μια εταιρία σαν την EA ή την Activision Studios."
Συνέχισε λέγοντας: " Είναι πολύ πιθανόν να υπάρξουν επικριτές για τις απόψεις μου. Νομίζω ότι είναι υπέροχο να βλέπεις έναν άνθρωπο να δίνει τόσα πολλά για τους στόχους του. Έχουν την ελευθερία να αποφασίσουν τι θέλουν οι ίδιοι; Τότε αν αποφασίσουν ότι αυτός ο δρόμος είναι ο σωστός για αυτούς, εγώ δεν θα σταθώ εμπόδιο."΄
Ένας θέλεις να εργαστείς πολύ σκληρά είναι δική σου απόφαση είπε ο Carmack. Η απάντηση που μπορεί να του δοθεί είναι ότι ακόμα και αν ο εργοδότης δεν σε αναγκάζει με το ωράριο του να δουλέψεις παραπάνω, μπορεί να σε κάνουν οι προσδοκίες του για εσένα και για τα όσα περιμένει να κανείς. Πάντως ο Carmack επέμεινε στο γεγονός ότι εάν κάποιος θέλει να εργαστεί πολλές ώρες είναι επειδή ο ίδιος το αποφάσισε για τον εαυτό του και αυτό είναι κάτι που έχει παρατηρήσει τουλάχιστον στις εταιρίες που έχει ο ίδιος εργαστεί.
Δεν ασχολούμαι με το με το Τμήμα Ανθρωπίνων πόρων όλων των εταιριών, αλλά με όσους έχω επαφή και τους γνωρίζω, όσοι κάνουν τέτοια δουλεία μου λένε: " Οι εργαζόμενοι επιλέγουν να το κάνουν. Να παραμείνουν στην δουλεία τους για τόσες ώρες. Η απάντηση σε αυτό είναι ότι 'υπάρχει μια τοξική κουλτούρα που τους ωθεί σε μια τέτοια ενέργεια', αλλά εγώ σίγουρα δεν μπαίνω στην διαδικασία να πιστέψω ότι υπάρχει ένας τόσο δυνατός κοινωνικός μηχανισμός που ελέγχει τέτοια πράγματα. Εάν επιλέγουν να κάνουν κάτι τέτοιο, συμφωνούν και στο να κουνούν μια σημαία που να λέει ότι ' επέλεγα να το κάνω αυτό γιατί νοιάζομαι τόσο πολύ για το project'. Δεν πιστεύω ότι αυτό είναι πρόβλημα."