Πως η Nintendo κερδίζει χρήματα από το Mario Kart για κινητά
Αμφισβητούμενες τεχνικές και ανορθόδοξες προσεγγίσεις.
Το Mario Kart είναι ένα από τα αγαπημένα Racing για πολλούς μικρούς αλλά και μεγάλους. Εδώ και αρκετά χρόνια προσφέρει γέλιο και διασκέδαση σε όσους παίζουν, είτε μόνοι είτε με παρέα και είναι μια ασφαλής επιλογή για γονείς με μικρά παιδιά που θέλουν να τα προστατεύσουν από τους κινδύνους του gaming.
Τι συμβαίνει όμως με την τελευταία κυκλοφορία της Nintendo για τα κινητά, το Mario Kart Tour;
Πολλές είναι οι εκπλήξεις που θα συναντήσει κανείς ξεκινώντας να παίξει. Πρώτα πρώτα, με το άνοιγμα του αρχικού μενού θα δείτε μια σειρά από εικόνες, με πολλά στοιχεία που προκαλούν μια μικρή σύγχυση. Από το “BREAKING NEWS” banner, στα διαφορετικά συναλλάγματa του μέχρι το πλήθος πίσω από τις εικόνες, τους πόντους και τα races, θα καταλάβετε αμέσως ότι συμβαίνουν πολλά και περίεργα.
Παρά ταύτα τίποτα από αυτά που συμβαίνουν δεν είναι τυχαίο. Όλα έχουν τον σκοπό τους και τον λόγο ύπαρξης τους και όλα υπηρετούν έναν και μόνο σκοπό, τον οποίο και θα αναλύσουμε. Για αρχή ας καταλάβουμε πως λειτουργεί το Mario Kart Tour στον πύρινα του, το σύστημα των ranks του.
Ρίχνοντας μια ματιά στην καρτέλα για την βαθμολογία της εβδομάδας, βλέπετε αριθμημένους αντιπάλους σε λίστα και στα αριστερά τους την θέση στην οποία βρίσκονται σύμφωνα με τους πόντους τους οποίους μαζέψανε μέσα στην εβδομάδα. Όμως ποιοι είναι όλοι αυτοί οι αντίπαλοι; Είναι πραγματικοί άνθρωποι ή όχι. Είναι παγκόσμια βαθμολογία ή κάτι άλλο;
Στη δημιουργία ενός προϊόντος ή ενός video game, οι χρήστες πρέπει να καταλαβαίνουν τον σκοπό του, δηλαδή να καταλαβαίνουν τι προσπαθούν να πετύχουν. Στην βιομηχανία των video games οι τεχνικές για την δημιουργία αυτού του “σκοπού” έχουν εξελιχθεί πολύ και αυτό συμβαίνει για τη διατήρηση του κοινού αλλά και την δέσμευση του. Στην περίπτωση μας, είναι δύσκολο για τον χρήστη να καταλάβει με ποιόν ανταγωνίζεται μαζεύοντας πόντους.
Σε αυτή τη βαθμολογική κλίμακα λοιπόν, για να μαζέψει κανείς πόντους, θα χρειαστεί να τρέξει στα tours με συγκεκριμένους οδηγούς και αντικείμενα ώστε να μαζέψει αρκετούς πόντους αν θέλει να βρίσκεται στην πρώτη τριάδα. Πως όμως βρίσκει κανείς τους οδηγούς και τα αντικείμενα; Με μια βόλτα στα races, θα προσέξετε ότι υπάρχουν τα αντικείμενα όπως τα Peach ή τα διάφορα karts ή τα gliders που ανεβάζουν κατά πολύ τους πόντους σας. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και πρώτοι να τερματίσετε, αν δεν έχετε τα απαραίτητα αντικείμενα οι πιθανότητες να μαζέψετε αρκετούς πόντους ώστε να μπείτε στην πρώτη τριάδα είναι 0%. Αυτό μας φέρνει στο πρώτο στοιχείο μας.
Στοιχείο 1: Χρειάζεστε τους καλύτερους χαρακτήρες και karts για μια καλή θέση στη βαθμολογία.
Οπότε, πως μπορούμε λοιπόν να αποκτήσουμε όλα αυτά που θα μας κάνουν πετυχημένους στο Mario Kart Tour; Φυσικά με μια βόλτα στο shop. Ανοίγοντας κανείς λοιπόν το μενού του shop, βλέπει για ακόμα μια φορά πολλές επιλογές στην οθόνη του. Χρονόμετρα τρέχουν ειδοποιώντας ότι τα tours λήγουν, Fire 10 για δέκα προσπάθειες να σταθείς τυχερός, coins, νέοι χαρακτήρες και για ακόμα μια φορά σύγχυση. Όλα αυτά μοιάζουν πολύ με ακόμα μία τεχνική για κέρδος την σπανιότητα. Οι άνθρωποι κοστολογούν με μεγαλύτερη τιμή τα σπάνια αντικείμενα και με μικρότερη τιμή όσα υπάρχουν σε αφθονία. Στο συγκεκριμένο shop η σπανιότητα έρχεται από τον περιορισμένο χρόνο που έχετε να ολοκληρώσετε τα tours και τις καθημερινές επιλογές τους. Είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχουν μόνο και μόνο για να προσδίδουν αξία σε αντικείμενα που δεν κοστίζουν κάτι απαραίτητα. Κάτι που μας φέρνει στο δεύτερο στοιχείο.
Στοιχείο 2: Ο χρόνος για να ολοκληρώσετε τα tours είναι περιορισμένος και προϋποθέτουν συγκεκριμένους οδηγούς για να μαζέψετε τους μέγιστους πόντους.
Ας δούμε τι χρειάζεται για να μαζέψετε τα αντικείμενα και τους οδηγούς. Για να βγάλετε 10 αντικείμενα, δηλαδή για την επιλογή Fire 10 χρειάζεστε 45 rubies. Αλλά για να πάρετε 45 rubies χρειάζεστε περίπου 35 ευρώ. Αν πατήσετε στην επιλογή details θα σας εμφανιστεί η λίστα με τις πιθανότητες των αντικειμένων. Θα δείτε ότι για παράδειγμα το Peach που χρειαζόσασταν για να μπείτε στο race προηγουμένως έχει πιθανότητα 0.25%, δηλαδή 1 στις 400. Με μερικούς μαθηματικούς υπολογισμούς, για την πιθανότητα να τύχετε 100% ένα Peach, θα χρειαζόσασταν περίπου 3.000 ευρώ!
Αυτός είναι ο γνωστός στους περισσότερους μηχανισμός των Loot Boxes.
Για όσους δεν ξέρουν, τα loot boxes είναι εικονικά rewards που μπορείτε να αγοράσετε ώστε να έχετε κάποια πιθανότητα να τύχετε ένα ψηφιακό αντικείμενο. Είναι πλέον ευρέως γνωστά λόγω του ότι αποφέρουν κατά μέσο όρο το 25% των εσόδων από τα video games, δημιουργώντας εθισμό στον τζόγο. Με τον μηχανισμό των loot boxes πολύ συχνά, όπως και στην περίπτωση μας, βλέπουμε την τεχνική του shaping. Δηλαδή της προώθησης ή μόχλευσης συμπεριφορών που είναι πιο κοντά στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια αρκετά βρώμικη προσέγγιση ενθάρρυνσης του τζογαρίσματος, υπάρχει εκούσια εξοικείωση του χρήστη με το “firing the pipe”, δηλαδή του εν λόγω loot box κατά την διάρκεια του Mario Kart Tour. Αυτό μας φέρνει στο τρίτο στοιχείο.
Στοιχείο 3: Εξοικείωση των παικτών με την ιδέα ότι το να ανοίγουν loot boxes είναι κάτι καλό και στη φυσική ροή των πραγμάτων.
Πηγαίνοντας πίσω στο shop βλέπουμε ότι μπορούμε να κάνουμε διάφορες αγορές και με coins. Για παράδειγμα ο Toad κάνει 3.000 coins, πως μπορούμε λοιπόν να πάρουμε coins; Πολύ απλά με rubies που κοστίζουν για τα 3.000 coins περίπου 20 ευρώ. Μπερδευτήκατε; Αυτός ήταν και ο σκοπός άλλωστε. Αυτή είναι ακόμη μια τεχνική που λέγεται Dark Pattern. Σε αυτή τη τεχνική οι εταιρίες εισάγουν πολλαπλά συναλλάγματα μέσα στα games, στην περίπτωση μας coins, rubies κλπ, για τον αποπροσανατολισμό των παικτών από την σχέση των συναλλαγμάτων με τα πραγματικά χρήματα, ώστε να χαθεί η αίσθηση των πραγματικών χρημάτων που ξοδεύουν με αποτέλεσμα να ξοδέψουν περισσότερο. Στην περίπτωση την δική μας 1.000 coins είναι περίπου 6 ευρώ, κάτι που μόνο ξεκάθαρο δεν είναι. Αυτό μας οδηγεί στο τέταρτο στοιχείο.
Στοιχείο 4: Χρήση πολλαπλών δημιουργημένων συναλλαγμάτων για την αγορά αντικειμένων.
Δεν τελειώνει εδώ. Πριν από έναν αγώνα βλέπετε την οθόνη εισαγωγής στον αγώνα. Πάνω πάνω είστε εσείς, με τα εμβλήματα σας και τον χαρακτήρα σας, ενώ από κάτω υπάρχουν πολλές κενές θέσεις με την επιγραφή “Entering race…”. Αυτό δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι περιμένετε άλλους χρήστες να μπουν στον αγώνα, χρήστες οι οποίοι παίζουν από το κινητό τους. Κάτι τέτοιο όμως απέχει από την πραγματικότητα, αφού με λίγη έρευνα θα ανακαλύψετε ότι όλοι αυτοί οι αντίπαλοι είναι bots. Αυτό μας οδηγεί στο πέμπτο στοιχείο.
Στοιχείο 5: Παρουσίαση χαρακτήρων και εμβλημάτων με ανορθόδοξο τρόπο.
Μέχρι στιγμής καταλαβαίνουμε ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια από μεριάς των δημιουργών ώστε να τζογάρουμε τα χρήματα μας. Τι συμβαίνει όμως αν κάποιος δεν θέλει με τίποτα να το κάνει, η δεν έχει χρήματα για να τα τζογάρει; Θα σκεφτόταν κανείς ότι απλά μπορεί να μαζέψει τους πόρους που χρειάζεται παίζοντας. Μέχρι βέβαια να ανακαλύψει ότι υπάρχει όριο στα καθημερινά coins που μπορεί κανείς να συλλέξει, αφήνοντας έτσι μόνο μια επιλογή την αγορά rubies δηλαδή το μοντέλο pay to win. Αυτό μας οδηγεί και στο τελευταίο μας στοιχείο.
Στοιχείο 6: Όρια στην καθημερινή πρόοδο χωρίς την χρήση χρημάτων.
Διαβάστε τις τελευταίες δηλώσεις του Shigeru Miyamoto που ισχυρίστηκε ότι η Nintendo δεν θα μπορούσε ποτέ να συγκριθεί με την Disney, εκτός αν οι γονείς νοιώσουν ασφαλείς με την ιδέα τα παιδιά τους να παίζουν Nintendo.