Τον Οκτώβριο του 2014 έβαλα γκάζι στο αυτοκίνητο. Να σημειώσω ότι έω ένα Peugeot 206 στα 1.100
Παρότι το αυτοκίνητό μου δεν καίει πολλά, εντούτοις με την άνοδο της τιμής της βενζίνης τα τελευταία χρόνια η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Η τιμή της βενζίνης είχε φτάσει στο 1.75/λίτρο αν θυμάστε τότε. Ξόδευα γύρω στα 70 ευρώ σε κάθε γέμισμα, ανά 10 ημέρες. Για να γεμίσει πλήρως το ντεπόζιτο ήθελε 80 ευρώ.
Η μετατροπή του κινητήρα στο να δέχεται γκάζι (ή υγραέριο, όπως θέλετε πείτε το) δεν είναι απλή διαδικασία και είναι αλήθεια ότι το γκάζι πρώτης, δεύτερης και λιγότερο τρίτης γενιάς, έβγαζε προβλήματα στον κινητήρα. Αποφάσισα λοιπόν να αγοράσω ένα τέταρτης γενιάς, το North Italy. Το συνολικό κόστος μαζί με εγκατάσταση και το φουλάρισμα (δηλαδή να στο γεμίσει υγραέριο) πήγε 850 ευρώ. Πολλά χρήματα. Αλλά για να δούμε αν θα βγω κερδισμένος.
Το κόστος του υγραερίου και η απόσβεση
Καταρχήν να διευκρινίσουμε κάποια βασικά πράγματα.
1ον: Πως δουλεύει: Αν αποφασίσετε τελικά να κάνετε την μετατροπή (κάτι που σας προτείνω) η μηχανή σας θα δέχεται βενζίνη για τα πρώτα 5 λεπτά μέχρι να "πάρει μπροστά" και αμέσως μετά θα μπαίνει αυτόματα το υγραέριο. Αν σας τελειώσει το υγραέριο ή τέλος πάντων θέλετε να το απενεργοποιήσετε οποιαδήποτε στιγμή, απλά πατάτε ένα κουμπάκι, το οποίο συνήθως το κατάστημα τοποθετεί μπροστά από τις ταχύτητές σας. Απ' τη στιγμή που θα τελειώσει το υγραέριο το αυτοκίνητό σας θα συνεχίσει να καίει βενζίνη, οπότε καλό θα είναι να πάτε πάλι για γέμισμα.
2ον: Κόστος: Σχετικά με το κόστος λοιπόν. Όταν η κυβέρνηση ανήγγειλε τα νέα μέτρα, το υγραέριο έφτασε στο 0.98/λίτρο. Είπαμε, καίγεται πιο γρήγορα άρα εκεί έδινα 30-32 ευρώ και υπολόγιζα οτι γλίτωνα γύρω στα 5 ευρώ/γέμισμα. Το κόστος του υγραερίου έπεσε με τον καιρό, ξανανέβηκε αλλά παίζει μονίμως κάπου στα 0.65-0.85 τον τελευταίο χρόνο. Δίνω γύρω στα 23-25 ευρώ την εβδομάδα αυτή τη στιγμή, άρα είμαι μια χαρά. Έκανα απόσβεση σε 2 χρόνια.
3ον: Κάθε πότε το γέμισμα; Δυστυχώς το υγραέριο καίγεται γρήγορα οπότε θα πρέπει να πηγαίνετε σε πρατήριο υγραερίου περίπου κάθε 300-350 χιλιόμετρα! Για να είμαι ακριβής, με απόσταση Ελληνικό-Μαρούσι κάθε μέρα έχουμε 25χλμ. να πάω και 25χλμ να γυρίσω. Τότε γέμιζα το ντεπόζιτο κάθε 4-5 ημέρες. Για Γλυφάδα-Μοσχάτο κάθε μέρα το γέμιζα κάθε εβδομάδα. Τώρα ακόμα πιο σπάνια.
Παρένθεση: Αν θέλετε να χωράει το ντεπόζιτο περισσότερα λίτρα θα πρέπει να "θυσιάσετε" το πορτ-παγκάζ και να πληρώσετε κάνα 250άρι για επιπλέον εγκατάσταση. Προσωπικά για τους δύο αυτούς λόγους δεν το κάνω και προτιμώ να πηγαίνω για συχνό γέμισμα.
4ον: Συντήρηση: Κάθε 10.000-15.000 χλμ. θα πρέπει να πηγαίνετε για συντήρηση ώστε να ελέγχουν οι υπεύθυνοι αν το γκάζι δουλεύει σωστά ή αν δημιουργεί προβλήματα στη μηχανή. Το κόστος είναι περίπου 50 ευρώ. Αλλά την συντήρηση αυτή για λάδια υγραερίου και φίλτρο λαδιού την έχω παρακάμψει αρκετές φορές μέχρι και τα 30.000 χλμ. μπορώ να πω. Επίσης μπουζί έβαλα τα ιριδίου των 100.000 χλμ. για να ξεμπερδεύω.
5ον Εγγύηση λειτουργίας: Last but not least, η εγγύηση του κινητήρα. Αν για οποιοδήποτε λόγο πάει κάτι στραβά κι ο κινητήρας σας καεί εξαιτίας της εγκατάστασης τότε σας γίνεται αντικατάσταση! Στο North Italy υπάρχει μια εγγύηση 15 ετών από την ημερομηνία ζωής του κινητήρα και όχι από την ημερομηνία εγκατάστασης! Αν δηλαδή αγοράσατε το αυτοκίνητο το 2003 και βάζατε γκάζι σήμερα, τότε θα είχατε εγγύηση +5 χρόνια.
Συνοψίζοντας, το γκάζι στο αυτοκίνητό σας είναι μια πολύ καλή επένδυση που μακροπρόθεσμα μπορεί να σας αποφέρει κέρδη. Σκεφτείτε μόνο πόσα χρήματα χαλάτε σε βενζίνη κάθε μήνα και βάλτε τα κάτω. Για ποιο λόγο να τα "σκάτε" στους βενζινοπώληδες όταν το υγραέριο είναι φθηνότερη λύση; Όλα αυτά προϋποθέτουν βέβαια ότι έχετε τα χρήματα για το...upgrade κι ότι δεν θα πουλήσετε το αμάξι σας σε μερικά χρόνια από τώρα.
Σώστε την τσέπη σας λοιπόν και ταυτόχρονα αλλάξτε τους κανόνες της αγοράς ρίχνοντας την τιμή της βενζίνης, η οποία είναι από τις ακριβότερες σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Κατόπιν αυτού, τα "μεγάλα κεφάλια" από εκεί που "δεν μπορούσαν να πουλήσουν την βενζίνη πιο χαμηλά" θα αρχίσουν ξαφνικά να την ρίχνουν. Όπως αντίστοιχα όλα τα super market και τα καταστήματα ρούχων αποφάσισαν τα τελευταία χρόνια να ρίξουν τις τιμές.
Προσωπικά έκανα απόσβεση του κόστους υγραερίου μέσα σε ένα χρόνο. Άρα όσα σας λένε δεν είναι υπερβολή.
Last but not least: Η καλύτερη μάρκα υγραερίου είναι τα BRC βάση γκάλοπ. Μην πάρετε North Italy όπως πήρα εγώ. Έχω κάτι θέματα με τα ηλεκτρικά στο Peugeot αλλά γενικά η εταιρεία τα έχει αυτά. Πήρα την πρώτη παρτίδα του 206 με φουλ ελαττωματικές κινεζιές. Σε άλλους μπορεί να κάνει άψογα. Αλλά για 100 ευρώ διαφορά δεν αξίζει. BRC με κλειστά μάτια όπως διαβάζω στα περισσότερα reviews.
"Δεν με νοιάζει τι λες, αρκεί να λες σωστά το όνομά μου".
(George M. Cohan)