Super Mario Bros: 30 χρόνια αγάπης

Hot
Μάνος Γρυπάρης
Μάνος Γρυπάρης

Μάνος Γρυπάρης  

Κάντε subscribe να περάσουμε το GameWorld. ➜ http://Youtube.com/ManosGryparis
 
0.0 (0)
0 1 0 0 0
Super Mario Bros: 30 χρόνια αγάπης

Super Mario Bros: 30 χρόνια αγάπης

Πληροφορίες

Κυκλοφορία
0000-00-00

Αναμνήσεις από την αγαπημένη μας Platform σειρά.

Το Super Mario Bros. έκλεισε 30 χρόνια ζωής φέρνοντας στο νου πολλές αναμνήσεις σε όσους gamers προλάβαμε να το παίξουμε την χρυσή εποχή του gaming.

Μία από τις πρώτες μου επαφές με κονσόλα ομολογώ ότι έγινε όταν το είδα πρώτη φορά σε βιτρίνα γνωστού καταστήματος. Ήταν αρχές δεκαετίας του ’90 όταν ήρθε στη χώρα μας καθότι η Nintendo άργησε να το εισάγει. Τότε μαθητής δημοτικού, άρπαξα το NES controller, πάτησα start κι είδα μια φιγούρα ενός κόκκινου μικροσκοπικού ανθρώπου να κινείται. Αμέσως κατάλαβα ότι έπρεπε να χτυπήσω τα κουτιά με τα ερωτηματικά και να πατήσω πάνω στους εχθρούς μου. Όταν ολοκλήρωσα το πρώτο level οι γονείς μου με πήραν απ’ το χέρι να φύγουμε. Η αγορά είχε κλείσει και το NES έγινε η πρώτη επίσημη κονσόλα που έπιασα στα χέρια μου. Αναφέρω τον όρο “επίσημη” διότι το Atari clone με τα πανάρχαια games που έπιασα πρώτη φορά δεν φτούραγε μία μπροστά στον Amstrad 6128 και την Amiga 500.

Πως φτάσαμε στο Super Mario Bros.
Ως Έλληνες μάθαμε την ιστορία του Mario με μεγάλη καθυστέρηση. Η πρώτη εμφάνισή του στο Donkey Kong το 1981 και στο Mario Bros το 1983 μαθεύτηκε μετά από αρκετά χρόνια. Τα δύο συγκεκριμένα games τα έπαιξα σε Amstrad το 1988. Η πρώτη μου επαφή με το gaming δεν περιελάμβανε μόνο native Amstrad games, αλλά και παιχνίδια της Nintendo. Ήταν τέτοια η διείσδυση των ιαπώνων στις αγορές που έβαζαν ως στόχο multiplatform τίτλους.

Στο Donkey Kong ο Mario είχε δύσκολο έργο καθώς χρειαζόμασταν καλό timing στο να υπερπηδήσουμε τα βαρέλια του Donkey Kong, όπως επίσης καλό υπολογισμό στο να αποκτήσουμε το σφυρί και να τα σπάσουμε, αλλά και γερά αντανακλαστικά όταν έπρεπε να περάσουμε τις διάφορες παγίδες. Αποτέλεσε παιχνίδι-σταθμό για την ιστορία των Platform και του gaming εν γένει.

Το Mario Bros. του 1983 όπου εμφανίστηκε για πρώτη φορά ο Luigi, ήταν ένα απλό και εθιστικό Platform στο οποίο έπρεπε να χτυπήσετε εχθρούς που έβγαιναν από τους δύο σωλήνες στο πάνω μέρος. Αντί του γνώριμου σφυριού εμφανίστηκε το power button που ως έσχατη λύση ανέτρεπε όλους τους εχθρούς. Μεγάλο του αρνητικό το ότι η πίστα έμενε ίδια και άλλαζε μόνο η μορφολογία της. Επίσης, η μουσική ήταν σχεδόν ανύπαρκτη.

Με το Super Mario Bros. το 1985 η Nintendo κατάλαβε ότι μια παιχνιδάρα σαν αυτή θα της έφερνε την αναγνώριση στην ευρωπαϊκή και αμερικάνικη αγορά. Έτσι αποφάσισε να πάρει το ρίσκο να το κυκλοφορήσει ως exclusive. Η συνέχεια είναι γνωστή. Ο Mario ουδέποτε έκανε…touring σε άλλα format κι όσοι ήθελαν να παίξουν μαζί του θα έπρεπε να είχαν κονσόλα της Nintendo.

Για το Super Mario Bros. ο Shigeru Miyamoto, δημιουργός της σειράς, δήλωσε ότι τότε "Θελήσαμε να δώσουμε την ευχαρίστηση στον παίκτη του να ξεκινήσει με έναν μικρό Mario, να πάρει το μανιτάρι, να μεγαλώσει κι έτσι να αισθανθεί την ευχαρίστηση." Το παιχνίδι στην αρχή είχε έναν Koopa Troopa που ως χελώνα με καβούκι θα ήταν δύσκολος για να νικηθεί κι έτσι εισήχθησαν οι goomba, πιο απλοί εχθροί”. Η κλιμακωτή δυσκολία ήταν το κλειδί στην επιτυχία της σειράς, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι πρώτα δημιουργήθηκαν τα levels 2-1, 2-2, 2-3 κτλ. και στο τέλος το αρχικό level 1-1.

Ο Miyamoto θεώρησε πάντως ότι το να πεθαίνει ο χαρακτήρας αν έπεφτε από ύψος (όπως στο Donkey Kong) περιόριζε τον χρήστη. Έτσι αποφάσισε να αφαιρέσει το falling damage και να προσθέσει μεγάλο άλμα, ακόμα και slide και μετέπειτα wall jump. Στόχος του ήταν μην νιώσουμε καν βαρύτητα, γι' αυτό και ο Mario ήταν πολύ ευέλικτος.

Το Super Mario Bros. συζητήθηκε πολύ για έναν ακόμη λόγο. Στο level 1-2 μπορούσατε να κλέψετε και να περάσετε σε επόμενους κόσμους. Το cheat χρησιμοποιήθηκε από τους developers για τις ανάγκες του testing, αλλά πιθανόν δεν θα περίμεναν ότι το παιχνίδι θα παιζόταν από…40 εκατομμύρια άτομα παγκοσμίως! Θυμάμαι ότι το “cheat” αυτό το μαθαίναμε από στόμα σε στόμα. Περνούσαμε στο World 4 κι από εκεί στο World 8. Όταν το τερματίζαμε μετά ξαναπαίζαμε από την αρχή όλα τα levels. Η δυσκολία στους τελευταίους κόσμους ήταν απαράμιλλη για τα δεδομένα της εποχής. Η διάρκεια του Super Mario Bros. πάντως ήταν αξιοσημείωτη γιατί χωρίς τα cheats, παίζοντας όλα τα levels, μπορούσες να κρατηθείς λίγες ωρίτσες στα πρώτα walkthroughs, αν συμπεριλάβουμε φυσικά και ορισμένους θανάτους όπως επίσης προσεκτικές κινήσεις.

Από το Super Mario Bros. στο σήμερα
Το Super Mario Bros. ήταν το πρώτο παιχνίδι στο οποίο ο Miyamoto δούλεψε ως game designer. Αξιοσημείωτα επιτεύγματα τα Super Mario Bros. 3 με τα ατελείωτα power-ups, το Super Mario World στο SuperNES και κυρίως το Super Mario 64, που έκανε παγκόσμιο πάταγο το ’96 με τα 3D γραφικά του.

Το Super Mario Bros. 2 με την επιλογή τεσσάρων χαρακτήρων, ενώ αρχικά μας άρεσε την πρώτη ώρα παιχνιδιού, στην πορεία “ξέφτισε”, κυρίως κατά την άποψή μου λόγω του level design. Στην πορεία όμως, στο Super Mario Bros. 3 η Nintendo έπαιξε τα ρέστα της, με τα ατελείωτα power-ups και το εκπληκτικό για την εποχή level design, που περιελάμβανε από έναν λεπτομερή χάρτη με δυνατότητα επιλογής, μέχρι δεκάδες νέα είδη εχθρών, μάχες σε αερόπλοια κ.ο.κ.

Το Super Mario World για κάποιο λόγο δεν με τρέλανε όσο το Super Mario Bros. 3. Ίσως το retro feeling των 8-bit του τελευταίου ταίριαζε καλύτερα στη σειρά από αυτό που προσπάθησε να δείξει η Nintendo. Χάρηκα πάντως με τον ιδιαίτερο ρόλο του Yoshi, όπως επίσης και τον σχεδιασμό του.

Όταν ήρθε η ώρα του Super Mario 64, το σαγόνι μας έπεσε στο πάτωμα από τα γραφικά. Η Nintendo μας έκανε να παραμιλάμε με αυτό που έδειξε τότε και που στα 64 bit ήταν απλά ασυναγώνιστο. Ανάγκασε πολλούς developers να αναθεωρήσουν για τα… “pixelιασμένα” 3D γραφικά και να περάσουν τάχιστα κι αυτοί στην εποχή των τριών διαστάσεων. Βουτήξαμε στους πίνακες του Miyamoto που ήταν levels… καλλιτεχνικού χαρακτήρα, παίξαμε κυριολεκτικά μπουνιές με τους εχθρούς, πετάξαμε σε τρεις διαστάσεις, αντιμετωπίσαμε επικά boss fights και στο τέλος αφού εξοντώσαμε τον τεράστιο Bowser για πρώτη φορά στην τρίτη διάσταση αρπάξαμε τα 120 αστέρια, είδαμε τον Yoshi στην κορυφή του κάστρου και ένα δάκρυ κύλισε όταν μας άφησε χαιρετώντας.

Έκτοτε, στις επόμενες κονσόλες της Nintendo, τα 2D και 3D Mario που λανσαρίστηκαν, απλά εξέλιξαν τα γραφικά ώσπου φτάσαμε στην HD εποχή. Παιχνίδι-σταθμό θεωρώ το Super Mario Galaxy. Μας πήγε στο διάστημα και εξέλιξε σημαντικά το gameplay, ενώ τα New Super Mario Bros. είναι απλά μία σύγχρονη συνέχεια των αγαπημένων 2D Mario. Πάντοτε με νέα είδη εχθρών και power-ups, αλλά κατά βάση το ίδιο μοτίβο και σενάριο. Ο Mario πρέπει να σώσει την πριγκίπισσα, το λεγόμενο “Damsel in distress”. Προσωπικά έχω τερματίσει όλα τα 2D και 3D Mario και ποτέ δεν βαριέμαι κάθε έκδοση που βγαίνει στην αγορά.

Super Mario Maker
Με αφορμή τα 30 χρόνια του Super Mario Bros. η Nintendo προωθεί και πάλι την σειρά με το Super Mario Maker, θέλοντας έτσι να κερδίσει ένα μέρος από το “παραδοσιακό” κοινό της, αλλά και να προσελκύσει μια μερίδα κοινού (κυρίως casial) που είναι semi-active με το gaming, αλλά λατρεύουν το Super Mario Bros.

Προσωπικά βρήκα τον Level Editor πολύ ευχάριστο και πρακτικό. Δημιούργησα 3 levels για τα οποία έδωσα αναλυτικές πληροφορίες στο forum topic του Super Mario Maker. Η κίνηση της Nintendo να μας κάνει να αισθανούμε…Miyamoto, ήταν το καλύτερο δώρο για τα 30 χρόνια της σειράς. Οι δημιουργίες αποκάλυψαν ότι οι hardcore gamers ήθελαν πάντοτε ακόμη πιο δύσκολα και περίεργα levels.

Αναμνήσεις μιας ζωής
Ο Mario ήταν ο πρώτος gaming χαρακτήρας που μας μεγάλωσε και που έβαλε πολλούς από εμάς στο console gaming. Οι παλαιότερες “EΣΣΟ” των gamers μεγάλωσαν στα παιδικά τους χρόνια με τον Pac-Man, οι νεότερες με τον Crash Bandicoot και την Lara Croft. Εμείς όμως είχαμε τον πιο συμπαθή τυπάκο ever. Του δώσαμε fire flowers, τον κάναμε πανίσχυρο, τον μάθαμε να καβαλάει…δεινόσαυρο κι όταν τον ακούσαμε να μιλάει για πρώτη φορά συγκινηθήκαμε. Αυτός είναι ο Mario και παραδίπλα ο αδερφός του Luigi, τον οποίο δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε. Δύο μουστακαλήδες υδραυλικοί που μπορεί να μην είχαν την ομορφιά του Sonic (που όλοι θα θέλαμε για κατοικίδιο) αλλά αν μη τι άλλο απέδειξαν ότι διέθεταν διάρκεια.

Θεωρώ τον εαυτό μου κατά κάποιο τρόπο “fanboy” της σειράς. Η Nintendo την οποία πολλές φορές έχουμε κατηγορήσει ότι δεν συνάδει με τις σύγχρονες gaming τάσεις και κρατάει παραδοσιακό προφίλ, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι τουλάχιστον στη σειρά Mario έχει καταφέρει να ενώσει όλους τους gamers. Διότι όταν μιλάμε για Platform οι Super Mario Bros. αποτελούν διαχρονικά την κορυφαία επιλογή του είδους.

Συζητήστε εκτενώς για τις αγαπημένες σας εκδόσεις του Super Mario Bros. σε αυτό το forum topic.

User reviews

There are no user reviews for this listing.
To write a review please register or

Comments  

#1 +2 Mario07 (Level22) 13/09/2015 17:22
Πολύ ωραίο άρθρο. Πιστεύω πως ο Mario αποτελεί τεράστιο κεφάλαιο για την ιστορία του gaming.
#2 +2 Adam_Pap (Level18) 13/09/2015 17:58
Απτα καλυτερα παιχνιδια και θα συμφωνησω οτι ειναι ενα τεραστιο κεφαλαιο στην ιστορια του gaming!
#3 +2 Drake77 (Level10) 13/09/2015 18:26
Ετσι...30 χρονια αγαπης!!!Μπραβο για το αρθρο!!!
#4 Akis 7 (Level20) 13/09/2015 20:16
Απο που ξεκινησαμε και που φτασαμε!!!
#5 +1 Blood King (Level25) 13/09/2015 21:52
Πολλές ευχάριστες αναμνήσεις ανακίνησες με το αναλυτικό σου άρθρο Μάνο, ο Mario είναι από τους χαρακτήρες που έχουν εντυπωθεί ανεξίτηλα στην ψυχή μας.
#6 +1 supermario644ever (Level20) 13/09/2015 23:19
Πολύ καλό αρθρο. Όπως είπα και σε προηγούμενο άρθρο ο Mario ακόμα και σήμερα αποτελεί τον βασικό χαρακτήρα και πιο γνωστό όλων στο gaming
#7 +1 swagiou (Level8) 14/09/2015 00:31
Μια ανάδρομη στο παρελθόν της παιχνιδάρας που χάραξε τα παιδικά χρονιά εκατομμυρίων ανθρώπων !!!
#8 LimeBone (Level16) 14/09/2015 13:08
Mario series: Η πιο ιστορική σειρά βιντεοπαιχνιδιών. Πολύ ωραίο άρθρο.
#9 Marston (Level12) 15/09/2015 08:10
Πολλά χρόνια αγάπης για μια σειρά που έχει μείνει σφραγισμένη στην καρδιά μας.