- Μόνιμες Στήλες
- Console Wars
- Η Nintendo "σκοτώνει" πρόωρα το Wii U
Η Nintendo "σκοτώνει" πρόωρα το Wii U
HotΗ Nintendo "σκοτώνει" πρόωρα το Wii U
Πληροφορίες
Οι συνέπειες από την ανακοίνωση του NX.
Πριν από λίγες μέρες η Nintendo ανακοίνωσε την συνεργασία της με την εταιρεία DeNA, αλλά και μια νέα κονσόλα, η οποία για την ώρα είναι γνωστή ως NX. H πρώτη ανακοίνωση δεν προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη, καθώς εδώ και μήνες είχε γίνει γνωστό ότι η Nintendo στοχεύει στην ραγδαία αυξανόμενη αγορά του mobile gaming. Εν τω μεταξύ, στα τέλη της περασμένης χρονιάς ο ίδιος ο Shigeru Miyamoto είχε επιβεβαιώσει ότι η ιαπωνική εταιρεία εργάζεται σε μια νέα κονσόλα, εντούτοις κάνεις δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι θα ανακοινώνονταν τόσο σύντομα το όνομά της, έστω κι αν πρόκειται για μια πρώιμη ονομασία, η οποία ενδεχομένως να αλλάξει τους προσεχείς μήνες.
Εύλογα κάποιος θα πει ότι “οκ δεν έγινε και τίποτα, δεν είδαμε τη νέα κονσόλα”, αλλά η ανακοίνωση αυτή έχει πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα, καθώς εμμέσως πλην σαφώς ο χρόνος έχει αρχίσει να μετράει αντίστροφα για το Wii U. Άραγε η Nintendo παραδέχεται από τόσο νωρίς την ήττα της στο... πεδίο μάχης των οικιακών κονσολών; Υπάρχει άραγε μέλλον για το Wii U ή μήπως θα έχει την ίδια τύχη με το GameCube;
Οι λόγοι που οδήγησαν στην αποτυχία
Είναι δεδομένο ότι το όλο "πείραμα" της Nintendo στο Wii, κοινώς η κυκλοφορία μιας κονσόλας χαμηλού κόστους και παράλληλα προσβάσιμη στην ευρύτερη μερίδα των gamers πέτυχε. Στην προκειμένη περίπτωση τα νούμερα μιλούν από μόνα τους και με δεδομένο ότι έχουν πουληθεί περισσότερα από 100 εκατομμύρια Wii κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την εμπορική επιτυχία του. Κακά τα ψέμματα η επιτυχία αυτή έφερε εφησυχασμό και η Nintendo θεώρησε πως θα μπορέσει να επαναλάβει τα κατορθώματα του Wii χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.
Θα συμφωνήσω με παρελθοντικές δηλώσεις του Reggie Fils-Aime, o οποίος είχε αναφέρει "σημασία δεν έχει τι games παίζεις, αλλά πώς παίζεις". Το Wii Sports δεν θα είχε κάνει τόσο μεγάλη επιτυχία αν παίζονταν με ένα συμβατικό χειριστήριο. Στην περίπτωση του Wii U η Nintendo πόνταρε στο GamePad, αλλά ούτε η ίδια δεν κατάφερε να βρει τον τρόπο να το αξιοποιήσει. Οι dedicated GamePad τίτλοι του Wii U είναι πραγματικά μετρημένοι στα δάχτυλα (ZombiU, Nintendo Land, Deux Ex: Human Revolution – Director's Cut) και όλοι οι υπόλοιποι απλά υποστηρίζουν οff-TV play.
Ένας ακόμη καθοριστικός παράγοντας αποτυχίας ήταν αν μη τι άλλο και το hardware, καθώς το Wii U στα χαρτιά είναι λίγο πιο δυνατό από τα PS3 και Xbox 360, στην πράξη όμως ούτε αυτό δεν το έχουμε δει. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα Call of Duty: Black Ops ΙΙ και Splinter Cell: Blacklist, στα οποία είδαμε μεγαλύτερο native resolution και καλύτερη απόδοση εικόνας στο Wii U, αλλά από πλευράς performance τα αποτελέσματα είναι αποκαρδιωτικά. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το Call of Duty: Black Ops II τρέχει κατά μέσο όρο στα 50fps στο Xbox 360, στα 40fps στο PS3 και στα 30fps στο Wii U.
Dreamcast, GameCube, Wii U: Βίοι παράλληλοι
To λανσάρισμα του Wii U ήταν αν μη τι άλλο ιδανικό, καθώς μόνο στην Αμερική την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του πουλήθηκαν 400.000 κονσόλες. Οι αντίστοιχες πωλήσεις των PS3 και Xbox 360 στις δύο πρώτες εβδομάδες κυκλοφορίας τους ήταν 197.000 και 326.000 κονσόλες. Ένα αντίστοιχα ιδανικό λανσάρισμα είχε πραγματοποιήσει και το Dreamcast, το οποίο όμως βγήκε αμέσως από την μέση όταν κυκλοφόρησε το PS2.
Ύστερα από την ανακοίνωση τoυ ΝΧ πάντως το Wii U είναι δεδομένο ότι θα έχει την ίδια ή και χειρότερη τύχη από το GameCube. To τελευταίο είχε έναν μικρό κύκλο ζωής (μόλις έξι χρόνια σε Ιαπωνία, Αμερική και πέντε στην Ευρώπη), μας χάρισε ορισμένα εξαιρετικά exclusives, αλλά μετά βίας κατάφερε να πουλήσει περισσότερες από 20 εκατομμύρια μονάδες. Εξετάζοντας το Wii U θα δούμε ότι πράγματι έχει μέχρι στιγμής συνολικά τα καλύτερα exclusives (με βάση το Metacritic), αλλά αυτά τα δυόμισι χρόνια ζωής του έχουν πουληθεί κάτι λιγότερο από 10 εκατομμύρια μονάδες.
Ερχόμαστε στον κύκλο ζωής τώρα, καθώς με μια ασφαλή προσέγγιση μπορούμε να υποθέσουμε ότι το NX θα το δούμε το 2017. Κάτι αντίστοιχο λόγου χάρη είδαμε και στο Xbox One, καθώς από την στιγμή που διέρρευσε το όνομα Durango πέρασαν περίπου δύο χρόνια μέχρι να δούμε τη next-gen κονσόλα της Microsoft. Μπορεί μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια το Wii U να ξεπεράσει τις πωλήσεις του GameCube; Μάλλον αδύνατο, καθώς το πιο πιθανό είναι ότι δεν θα πουληθούν άλλα 10 εκατομμύρια Wii U τα προσεχή δυόμιση χρόνια.
Βέβαια φαντάζομαι ότι πολλοί θα πουν μην προτρέχετε και καθίστε να δούμε τι θα γίνει και άλλα πολλά. Δεν αντιλέγω, ο επικήδειος του Wii U δεν έχει γραφτεί, αλλά είναι δεδομένο ότι έχει ξεκινήσει να γράφεται. Ποιος θα αγοράσει τα δύο επόμενα χρόνια Wii U όταν η ίδια η Nintendo είναι έτοιμη να κυκλοφορήσει νέα κονσόλα; Ενδεχομένως με ένα ντεμαράζ από “βαρβάτα” exclusives τύπου The Last of Us να αλλάξει η κατάσταση αυτή, δυστυχώς όμως η Nintendo δεν έχει το απαραίτητο third-party support, αλλά ούτε και το Wii U έχει το hardware που απαιτούν οι σύγχρονοι next-gen τίτλοι. Τι περιμένουμε στο Wii U; To νέο Zelda και το Xenoblade Chronicles X, άντε και το Devil's Third του Itagaki ή το Fatal Frame 5 αν και εφόσον το δούμε στην Ευρώπη. To Xenoblade Chronicles X είναι δεδομένο ότι θα είναι εξαιρετικό, αλλά με το ζόρι θα πουλήσει 1 εκατομμύριο αντίτυπα και δύσκολα κάποιος θα πάρει Wii U μόνο και μόνο για ένα game.
Συμπεράσματα
Η ανακοίνωση του NX μόνο κακό κάνει στο μέλλον του Wii U, το οποίο πλέον εξελίσσεται σε “καυτή πατάτα” για τη Nintendo. Κακά τα ψέμματα η ιαπωνική εταιρεία θα πρέπει να βρει από εδώ και εμπρός τον κατάλληλο τρόπο διαχείρισής του. Έχει ήδη ξεκινήσει να το “σκοτώνει”, αλλά ο θάνατος αυτός θα πρέπει να είναι αργός και βασανιστικός για να μην αισθανθούν προδομένοι όσοι το αγόρασαν. Σε διαφορετική περίπτωση θα επαναληφθούν τα τραγικά λάθη που έκανε στο παρελθόν η Sega με το Saturn και τα οποία επηρέασαν και την μετέπειτα πορεία του Dreamcast.
H παρτίδα είναι πολύ δύσκολο να γυρίσει, αλλά πιστεύουμε ότι η Nintendo θα κερδίσει τις εντυπώσεις αν μας χαρίσει μερικά ακόμη ποιοτικά exclusives. Σε αυτή την περίπτωση το Wii U θα προστεθεί στην λίστα των αδικοχαμένων κονσολών πλάι στο Dreamcast, στο GameCube και στο Saturn και θα ζει για πάντα στις αναμνήσεις μας. Αντίθετα αν δεν γίνει σωστή διαχείριση θα περάσει στις “αποτυχημένες” κονσόλες και ενδεχομένως να στιγματίσει τις μελλοντικές προσπάθειες της Nintendo. Ο κύβος πλέον ερρίφθη και η ιαπωνική εταιρεία θα πρέπει να μελετήσει πολύ καλά τα επόμενα βήματά της.
Comments
Κατ'εμέ, η νεότερη κονσόλα της Ninty δεν έχει αποτύχει όσον αφορά τα games, αφού και οι άλλες δύο δεν προτείνουν κάτι συνταρακτικό από πλευράς exclusives με τα τωρινά δεδομένα. Με παραξενεύει λοιπόν το γεγονός ότι ειδικά το PS4 έχει πάρει τόσο μεγάλο κεφάλι στις πωλήσεις σε σχέση με το Wii U, από την στιγμή που τα αξιόλογα games του είναι μετρημένα στα δάχτυλα. Πέρα από την ποιότητα των διαθέσιμων games, μπαίνουν στην συζήτητη και τα πραγματικά next-gen games για τα οποία μόνο λόγος γίνεται αυτή την στιγμή και δεν έχουμε στα χέρια μας κάτι χειροπιαστό. Αυτά όμως τα είχαμε πει και σε προηγούμενο άρθρο σου.
Προσπαθώντας να βγάλω συμπέρασμα, σκέφτομαι ότι είτε οι gamers έχουν αλλάξει πλέον συνήθειες και τους τραβάνε μόνο τα hardcore games αλλά και αυτά που θυμίζουν... PC, είτε το brand name μιας εταιρείας έχει τελικά μεγαλύτερο αντίκτυπο σε εμπορικό επίπεδο από ότι τα ίδια τα games που προσφέρει μια κονσόλα. Για το πρώτο, το Watch Dogs άργησε να εμφανιστεί στο Wii U και έτσι χάθηκε η ευκαιρία να πουλήσει όσο θα περίμεναν στην κονσόλα της Nintendo ώστε να δώσει την ώθηση στην Ubisoft στην προκειμένη περίπτωση να υποστηρίξει περισσότερο την κονσόλα.
Επίσης, από το Wii U λείπουν τίτλοι του τύπου Destiny. Μπορεί να μην είναι ένας συνταρακτικός τίτλος, αλλά έχει καταφέρει να κρατήσει μια μεγάλη μερίδα gamers online για άπειρες ώρες, ενώ πούλησε και σαν τρελό. Φαντάζομαι λοιπόν ότι αν είχε κυκλοφορήσει και για το Wii U, θα έδινε και αυτό με την σειρά του μια ώθηση στις πωλήσεις του Wii U και θα συζητιόταν περισσότερο η κονσόλα στα αντίστοιχα forums, στο reddit κτλ, όπου βλέπω συνεχώς να μιλούν για αυτό. Τι εννοώ; Μεγαλύτερη προβολή των PS4/Xbox One σε αυτή την περίπτωση, με το Wii U να αναφέρεται μόνο σε φράσεις τύπου "μακάρι να είχε βγει στο Wii U". Έτσι, οι αναποφάσιστοι gamers θα αγοράσουν την κονσόλα που έχουν και οι φίλοι τους. Επειδή αυτού αγόρασαν PS4/Xbox One για να παίξουν Destiny και το κάθε Destiny. Το socializing έχει πλέον δυνατή υπόσταση στην ιδιοσυγκρασία του μοντέρνου gamer. Όπου παίζουν οι φίλοι σου, εκεί θα πας κι εσύ.
Όπως και να έχει, η Nintendo μάλλον αλλάζει στάση γενικά τον τελευταίο καιρό, βλέποντας και την απόφασή της να αναπτύξει games για κινητά/tablets. Οι πιέσεις των μετόχων της ήταν και είναι έντονες, ώστε τα έσοδά τους να παραμείνουν σε θετικό πρόσημο. Όσον αφορά το NX πάντως, θεωρώ ότι (με τα έως τώρα δεδομένα) η Nintendo βιάστηκε να κάνει την οποιαδήποτε ανακοίνωση. Από ότι φαίνεται, το NX θα είναι ο διάδοχος του Wii U, αλλά μπορεί να μην είναι καν μια οικιακή κονσόλα και να πρόκειται για τον διάδοχο του 3DS ή ακόμα και για μια νέα mobile πλατφόρμα που θα μπει σφήνα ανάμεσα στα δύο. Κανείς δεν ξέρει και αυτό είναι που δημιουργεί πρόβλημα στην εικόνα του Wii U.
ΥΓ: Υπάρχει άραγε σοβαρός λόγος να αγοράσει κανείς αυτή την στιγμή ένα PS4;
ΥΓ2: Long live PC Master Race!
Έχουμε και τον Miyamoto που έχει επιβεβαιώσει ότι ετοιμάζεται νέα κονσόλα από τα Χριστούγεννα. Το θέμα είναι ότι κάνει κακό η ανακοίνωση αυτή την χρονική στιγμή στο Wii U.
Starfox
Xenoblade Chronicles X
Platoon
Shin Megami Tensei X Fire Emblem
Legend of Zelda
και φυσικα ολα οσα εχουν κυκλοφορησει μεχρι τωρα .
Eμενα αυτα μου αρκουν για να επαιρνα την κονσολα ακομη και τωρα σε τιμη κατω απο 200€ , την στιγμη που πολυ κοσμος αγοραζει κονσολες για ενα και μονο παιχνιδι και καποιοι αλλοι gaming πληκτρολογια σε τιμες σχεδον διπλασιες
Δεν θέλω να σε απογοητεύσω, αλλά το τέταρτο στην λίστα δεν πρόκειται να το δούμε. Μακάρι να έχω άδικο...
Το marketing μπορεί να ήταν χρόνιο πρόβλημα της Nintendo αλλά δεν φταίει μόνο αυτό. Ο κύριος λόγος που το Wii U είχαμε προβλέψει εξ αρχής ότι θα έβγαινε τρίτο και καταϊδρωμένο (που δεν έχω καμία προκατάληψη για να το πω, ίσα-ίσα μέχρι την 5η γενιά Nintendo ήμουνα) είναι τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Με 2GB RAM, τριπύρηνη CPU, κάρτα γραφικών AMD Radeon της πλάκας και 32GB χώρο που πας ξεβράκωτος στην 8η γενιά? Σαν να παίζεις Destruction Derby με τζιπ και να έχεις απέναντί σου τανκς.
Την κονσόλα θα την αγοράσεις πρώτα για τα exclusives, αλλά όταν τα καλά exclusives είναι κυρίως 2 Mario, 1 Zelda, 1 Mario Kart και 1 Bayonetta, σύνολο 5 άντε και το Xenoblade 6, τι θα κάνει ο χρήστης όταν ειδικά τα πρώτα τρία τα παίζει δεκαετίες τώρα? Οι άλλοι δύο βγάζουν και νέα IP. Επίσης ο κόσμος δεν θα μπορεί να αγοράσει ή έστω να νοικιάσει άλλα third-party games από άλλα genres? Να παίξει ένα ποδοσφαιράκι, ένα MMO, ένα Action RPG, κάτι ρε αδερφέ, αλλά να πρέπει να αναβαθμίσει το PC του? Θα ανεχτεί Wi-Fi και online υπηρεσίες που θυμίζουν 7η γενιά στην καλύτερη? Η μήπως το marketing που έρχεται ως κερασάκι στην τούρτα? Που ακούστηκε να μην στέλνουν κονσόλες στους YouTubers, αλλά όσοι τις αγοράζουν να πρέπει να πληρώνουν ποσοστά (μόνο) στην Nintendo για το monetization!
Από πάνω μέχρι κάτω η Nintendo αιμορραγεί. Την κατηγορούν παλιά στελέχη της για ξεπερασμένες αντιλήψεις. Η θα αλλάξει και θα προσλάβει technical engineers βαρβάτους να της φτιάξουν ένα τούμπανο NX και 5-6 εταιρείες τύπου Naughty Dog για καλά και πρωτότυπα third-party games ή θα μείνει για πάντα τρίτη με ότι κοινό έχει απομείνει.
Οπότε συμπερασματικά, θα συμφωνήσω ότι η Nintendo πρέπει καταρχάς να βάλει σοβαρούς στόχους(τί αγοραστικό κοινό θέλει), όχι να πετάει μια κονσόλα κι όποιος την αγοράσει. Αν θέλει casual gaming, την έχασε τη μπάλα με τις κονσόλες, αν πάλι θέλει να επαναπατρίσει τον gamer, τα είπες καλύτερα από μένα. Να βγάλει ένα σοβαρό μηχάνημα, να δημιουργήσει συνεργασίες με 3d parties και το κυριότερο να φτιάξει καινούρια franchises που μεταξύ μας τα χρειάζεται κι όχι να προσπαθεί να πείσει το hardcore κοινό με μερικά ανόητα commercials στα οποία πρωταγωνιστούν τα mii. Πραγματικά σε αυτή τη generation, η Ν έκανε ότι περνά απ'το χέρι της προκειμένου να μη πουλήσει τίποτα. Για να μην αναφέρουμε την υπερκοστολόγηση της κονσόλας και το ότι το launch συνοδεύτηκε χωρίς παιχνίδια.
Αυτό είναι το θέμα, ότι δεν γνωρίζουμε τίποτα για αυτό και υπάρχει μια σύγχυση. Θα συμφωνήσω και με τους προλαλήσαντες ότι και το μάρκετινγκ έπαιξε σημαντικό ρόλο. Ίσως η Nintendo να επαναπαύθηκε με την επιτυχία του Wii και περίμενε όλοι (ακόμα και οι γονείς που δεν γνωρίζουν από κονσόλες) να αγοράσουν το Wii U ξέροντας ότι πρόκειται για το next best thing της Ninty.
Πάντως συνεχίζω να πιστεύω ότι έπαιξε ρόλο και η -από ότι φαίνεται- αλλαγή στάσης των gamers όσον αφορά τον τεχνικό τομέα. Ακόμα και πριν την κυκλοφορία των κονσολών, έγινε πανικός με την ιπποδύναμη των κονσολών και το βλέπουμε έως και σήμερα όπου συζητάμε συνεχώς για το resolution και τα fps του κάθε game με τα "στρατόπαιδα" να χώνουν στους απέναντι ότι το τάδε multiplatform τρέχει καλύτερα στην Χ κονσόλα κτλ.