Arkanoid
Arkanoid
Πληροφορίες
Ο άξιος απόγονος του Breakout.
Το 1978 η πρωτοπόρος εκείνη την εποχή Atari, δημιούργησε το Breakout, ένα video game που αποτέλεσε την εξέλιξη του Pong, του πρώτου console game όλων των εποχών (1972). Στην ουσία όμως, το τότε Breakout εισήγαγε στην gaming βιομηχανία ένα νέο είδος παιχνιδιού που ονομάζεται “Block Breaker” κι αυτό διότι δεν είχαμε πλέον δύο ρακέτες να προσπαθούν να περάσουν το μπαλάκι στην πλάτη της άλλης. Είχαμε μία ρακέτα να προσπαθεί να σπάσει τουβλάκια σε ένα level και εφόσον τα έσπαγε όλα τότε αυτό θα επέτρεπε στον παίκτη να προχωρήσει παρακάτω.
Η Taito εμπνεύστηκε από το Breakout και δημιούργησε το Arkanoid, το οποίο αποτέλεσε μία σύγχρονη μετεξέλιξή του. Επίσης, η Atari δεν είδε με ανταγωνιστικό μάτι το δημιούργημα της Taito, παρότι άλλες εταιρείες στη θέση της την δεκαετία του ’80, θα σκεφτόντουσαν ακόμα και να κινηθούν νομικά για τις τόσες πολλές ομοιότητες. Αντίθετα, η Atari υποδέχθηκε το Arkanoid στα Atari 8-bit και Atari ST. Το παιχνίδι κυκλοφόρησε στους περισσότερους γνωστούς υπολογιστές και τις γνωστές κονσόλες εκείνης της εποχής.
Χαμένοι στο διάστημα
Σύμφωνα με το σενάριο, βρισκόμαστε σε μία άγνωστη χρονιά στο μέλλον, όπου το mothership "Block" καταστρέφεται και ένα μικρότερο αεροσκάφος, το Vaus, αποκολλάται από αυτό. Μετά από λίγο όμως καταλήγει να εισέλθει σε μία άγνωστη διάσταση, στην οποία παγιδεύεται. To υποτυπώδες αυτό σενάριο, έχει επίσης σαφές επιρροές από την δεκαετία του ’70 και τα ταξίδια στο διάστημα.
Κατά βάση στο Arkanoid, ελέγχετε μία… “ρακέτα” (όπως συνηθίζαμε να την λέμε), με την οποία αποκρούετε διαρκώς ένα μπαλάκι, με στόχο να σπάσετε χρωματιστά τουβλάκια. Πέρα από τα σύγχρονα γραφικά και την πολυχρωμία, ορισμένα τουβλάκια, σε τυχαίες χρονικές στιγμές ρίχνουν από ένα power-up. Αυτή είναι μία από τις βασικότερες διαφορές του Arkanoid με το Breakout. Ότι ενώ ελέγχετε ένα μπαλάκι και δεν θα πρέπει να σας πέσει, διότι έτσι θα χάσετε μία ζωή, ταυτόχρονα από τα τουβλάκια που σπάτε, πέφτουν και power-ups τα οποία θα πρέπει να προλάβετε γρήγορα. Κάποιες φορές βέβαια, τα power-ups πέφτουν μακριά σας και εκεί επιλέγετε αν θα ρισκάρετε να τα πιάσετε και ταυτόχρονα να αποκρούσετε το μπαλάκι ή αν θα τα αφήσετε. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου απλά θα πρέπει να αφήσετε καθώς θα πέσουν στην ευθεία σας, ταυτόχρονα με το μπαλάκι, το οποίο θα πρέπει να σώσετε.
……….. Τα power-ups περιλαμβάνουν upgrades όπως: μεγαλύτερο μήκος ρακέτας (για να χτυπάτε πιο εύκολα το μπαλάκι), μικρότερο μήκος ρακέτας (σ.σ. εδώ θα πρέπει να αποφύγετε να πάρετε το power-up), διπλό όπλο λέιζερ που σας δίνει την δυνατότητα να πυροβολάτε διαρκώς τα τουβλάκια, τρία μπαλάκια μαζί (σ.σ. όπου όποτε σας πέφτει το ένα το χάνετε και στο τέλος μένετε με το τελευταίο) κ.ο.κ.
Το επίπεδο δυσκολίας στο Arkanoid είναι πολύ υψηλό. Η δυσκολία ανεβαίνει από τα πρώτα κιόλας levels. Καταρχήν η ταχύτητα με την οποία κινείται το μπαλάκι, μετά από κάποια δεύτερα αυξάνεται σημαντικά, ώσπου φτάνει σε ένα επίπεδο (σ.σ. από το οποίο δεν αυξάνεται περαιτέρω) όπου είναι δύσκολο να την ελέγξετε. Κατά δεύτερον, υπάρχουν συνολικά 32 levels και τα τελευταία είναι απλησίαστα. Ουσιαστικά όσο προχωράτε, οι developers σας βάζουν διαρκώς εμπόδια. Πότε με τουβλάκια που σπάτε πολύ κοντά σε εσάς (άρα δεν προλαβαίνετε να αποκρούσετε το μπαλάκι έγκαιρα), πότε με εχθρούς που εμφανίζονται και στους οποίους η μπάλα αναπηδάει και αλλάζει κατεύθυνση και πότε με κάποια τουβλάκια που δεν σπάνε ποτέ και που αποτελούν “ασπίδα” για τα τουβλάκια που θα πρέπει να σπάσετε για να ολοκληρώσετε ένα level.
Τα δύο τελευταία στοιχεία κρατήστε τα. Οι εχθροί είναι άλλη μία φορά του Arkanoid με το Blockout, αφού περιφέρονται στην πίστα και απλά πρέπει να χτυπηθούν μία φορά για να εξοντωθούν. Αν ένας εχθρός βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από εσάς, αντιλαμβάνεστε ότι αυτό μπορεί να αποβεί μοιραίο, καθώς θα αλλάξει κατεύθυνση στο μπαλάκι και θα το στείλει στο κάτω μέρος της οθόνης πριν προλάβετε να αναφωνήσετε “Ρε τον κερατά, πάλι μπροστά μου;”. Όσο για τα άτρωτα τουβλάκια που αποτελούν ασπίδα, υπάρχουν πράγματι ορισμένα levels στα οποία θα πρέπει να υπολογίσετε με μεγάλη ακρίβεια που θα στείλετε το μπαλάκι, ώστε να πάει γύρω τους. Αυτό λοιπόν δεν είναι καθόλου εύκολο.
Ο ιστορικός τίτλος που καθιέρωσε τα στάνταρ στα…αντανακλαστικά των gamers.
Με mouse είναι καλύτερα
Συν τις άλλοις, στο τελευταίο υπολογίστε ότι ο χειρισμός στο Arkanoid έχει ελάχιστα επίπεδα κλήσης για το μπαλάκι, ανάλογα με το πώς θα το χτυπήσετε, ενώ θα μπορούσε να έχει περισσότερα. Υπάρχει το χτύπημα προς το μέσο της ρακέτας όπου η μπάλα αλλάζει κατεύθυνση με την κλήση που είχε ήδη και μετά υπάρχουν τα χτυπήματα στα πλαϊνά της ρακέτας. Το μεγαλύτερο όμως μέρος της επιφάνειας, στο μέσο της ρακέτας, είναι το πιο σύνηθες για ένα μπαλάκι να χτυπήσει. Όταν λοιπόν θέλετε να αλλάξετε την κλήση στο μπαλάκι, θα τύχει κάποιες φορές το μπαλάκι να χτυπάει στο μέσο της ρακέτας, πότε από τα αριστερά και πότε από δεξιά και να επαναλαμβάνετε διαρκώς την ίδια κίνηση. Θα μπορούσαν να υπάρχουν περισσότερα σημεία κλήσης, ειδικά με τον τρόπο που έχουν στηθεί τα levels. Αυτό είναι ένα από τα βασικά θέματα του παιχνιδιού.
Στα Arcade μηχανήματα, το paddle, το οποίο περιστρέφατε κυκλικά, δυστυχώς είχε τα θέματά του. Δεν είχε την ίδια ακρίβεια που μπορεί να προσφέρει ένα mouse σε υπολογιστή. Γι’ αυτό άλλωστε και στους υπολογιστές το Arkanoid είχε πολύ μεγαλύτερη πέραση. Εκεί οι gamers μπορούν να χρησιμοποιήσουν mouse και να κινήσουν την ρακέτα ακριβώς όπου θέλουν, αλλά και να πυροβολήσουν με το αριστερό κλικ.
Multiplayer με turns
Μία ακόμη σημαντική διαφορά σε σχέση με το Breakout είναι το 2 Player mode. Στο Arkanoid μπορούν να παίξουν δύο παίκτες, αλλά με σειρές (turns). Το καλό είναι ότι μπορούν να διαλέξουν και το level που επιθυμούν κι έτσι έχουν την ευκαιρία να δουν και μετέπειτα levels, στα οποία υπό άλλες συνθήκες δεν θα μπορούσαν να φτάσουν στο single-player. Φυσικά οι περισσότεροι gamers επιλέγουν το level 1 που είναι το πιο εύκολο, αλλιώς θα είναι σαν να ξεκινούν με handicap. Υπάρχει σκορ στο πάνω μέρος της οθόνης, άρα μπορείτε να βάλετε και τα ανάλογα…στοιχήματα.
Στο τεχνικό κομμάτι, το Arkanoid είχε προσεγμένα γραφικά για τα δεδομένα της εποχής. Η ανταπόκριση της ρακέτας είναι άριστη, με σταθερά frames, καθώς οτιδήποτε άλλο θα επηρέαζε άρδην το gameplay. Στον ηχητικό τομέα, υπάρχει μουσική κυρίως πριν το ξεκίνημα του παιχνιδιού και όταν χάνετε, στην Hall of Fame screen (μουσικό track που βάλαμε και στα καλύτερα όλων των εποχών). Από εκεί και πέρα, την στιγμή της δράσης, υπάρχουν μόνο διακριτικά ηχητικά εφέ, προκειμένου να έχετε ησυχία για να συγκεντρωθείτε, αλλά και να...ακούσετε την ροπή που παίρνει κάθε φορά το μπαλάκι σας.
Ιστορικός τίτλος αλλά χωρίς παρακαταθήκη
Τα Block Breaker games δεν ευδοκίμησαν και οι λόγοι ήταν πολλοί. Καταρχήν το Arkanoid κυκλοφόρησε 8 ολόκληρα χρόνια μετά το Breakout. Κατά δεύτερον, βαδίζοντας προς τα τέλη της δεκαετίας του ’80, η τεχνολογία που υπήρχε τότε επέτρεπε στους developers να αναπτύξουν πολύ πιο ελκυστικά και σύνθετα games από ένα Block Breaker που φαινόταν ήδη ξεπερασμένο.
Παρόλα αυτά, το Arkanoid έκανε θραύση. Αποτέλεσε επιτυχία για την Taito και ήταν ένα από τα πιο κερδοφόρα Arcade μηχανήματα όλων των εποχών. Στα επιτραπέζια Arcade, ήταν Νο.1 στο Β' εξάμηνο του 1986. Στην Αμερική το 1987 σημείωσε τα περισσότερα έσοδα, ενώ στην Ευρώπη ήταν στην πρώτη πεντάδα με τα δημοφιλέστερα Arcade εκείνης της χρονιάς.
Το gameplay του Arkanoid ίσως ενέπνευσε ορισμένα games ως προς τα power-ups που διέθετε. Θα το θυμόμαστε ως ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα Arcade games, που σίγουρα μπορεί να διαχωρίσει και να αποτελέσει ένα test drive…για το ποιος gamer έχει τα πιο καλά αντανακλαστικά.
Θετικά:
- Μεγάλη πληθώρα από power-ups
- Η δυνατότητα για multiplayer 2 παικτών με σειρές
- Δεκάδες levels με μεγάλη ποικιλία
- Η προσθήκη των εχθρών, ανεβάζει τον πήχη
Αρνητικά:
- Το mouse προσέφερε πολύ καλύτερη ανταπόκριση χειρισμού σε σχέση με την Arcade εκδοχή του
- Οι γωνίες χτυπημάτων της μπάλας με την ρακέτα ήταν περιορισμένες
- Η υψηλή έως αδιανόητη δυσκολία σε ορισμένα levels θα αναγκάσουν πολλούς να το παρατήσουν, αν δεν επιμείνουν
Το πιο εθιστικό Block Breaker game που ουσιαστικά εισήγαγε ένα νέο target group στην gaming βιομηχανία.