- Previews
- Manor Lords preview
Manor Lords preview
Γιάννης Μοσχονάς
Manor Lords preview
Πληροφορίες
Χτίστε την μεσαιωνική σας πόλη και δείτε την να μεγαλώνει!
Ένα από τα καινούρια videogames που ξεχώρισα στον τομέα τους, ο οποίος και μου τραβάει πάντοτε το ενδιαφέρον, είναι και το Manor Lords. Αναφέρομαι φυσικά στον τομέα των City Building τίτλων στα οποία ξεκινάμε από το μηδέν και καταλήγουμε να φτιάξουμε μια ολόκληρη πόλη, υπό την προυπόθεση φυσικά να είμαστε καλοί με την απαραίτητη διαχείριση πόρων. Το παιχνίδι κυκλοφόρησε από την εταιρεία διανομής Hooded Horse και δημιουργήθηκε από την εταιρεία ανάπτυξης Slavic Magic. Η Hooded Horse μας έχει συνηθίσει (ή καλομάθει αν προτιμάτε) σε ωραίους και ποιοτικούς τίτλους στρατηγικής όπως ήταν το Old World αλλά και το Clanfolk καθώς και αρκετοί ακόμα τίτλοι της.
Οικόπεδα εντός (δικού μας) σχεδίου πόλεως
Το Manor Lords είναι δημιουργημένο για να μας επιτρέψει να ζήσουμε ένα όνειρο το οποίο ίσως να είχαμε υποσυνείδητα, να βιώσουμε τις εμπειρίες ενός Ευγενή την σκοτεινή εποχή του Μεσαίωνα, μια περίοδο η οποία στερείτο ... ευγένειας, όπως μας πληροφορούν τα ιστορικά βιβλία. Φυσικά το Manor Lords δεν ασχολείται με την προσωπική ζωή του Λόρδου μας αλλά με την κοινότητα η οποία χτίζεται σταδιακά στα όρια του προσωπικού του (μας) φέουδου. Χρονολογικά βρισκόμαστε στα πλαίσια του 14ου αιώνα μ. Χ. και τοπογραφικά στην περιοχή της Φρανκονίας η οποία βρίσκεται εντός της γερμανικής επικράτειας. Έχουμε στην διάθεσή μας μια χούφτα χωρικούς, ένα μάτσο προμήθειες και ένα τεράστιο οικόπεδο όπου μπορούμε να χτίσουμε το χωριό μας.
Η μεγάλη περίοδος ανάπτυξης του Manor Lords, (έχουμε αγγίξει την πενταετία και βρίσκεται ακόμα σε early access) μας πληροφορεί για την αφοσίωση του μοναδικού developer του εν ονόματι Greg Styczeń στο όραμα που έχει και μας καθησυχάζει ότι δεν πρόκειται να σταματήσει προτού το τελειοποιήσει. Ταυτόχρονα εξηγεί και την υψηλή του ποιότητα παρά τα περιορισμένα κεφάλαια και μέσα παραγωγής που το αναπτύσσουν. Δεν είναι τυχαίο ότι τρία εκατομμύρια άτομα το τοποθέτησαν στο wishlist τους στο Steam, αντιλαμβανόμενοι τις προοπτικές του από τις πληροφορίες που διέθεταν. Ενδεικτικό επίσης της επιτυχίας του είναι ότι ένα μεγάλο μέρος της χρηματοδότησής του προήλθε από εισφορές παικτών διαμέσου Patreon και Kickstarter.
Με τόση φτώχεια που καιρός για πόλεμο
Το Manor Lords είναι ένα καθαρόαιμο City Building λοιπόν που μας αφήνει να δοκιμάσουμε τις διαχειριστικές μας ικανότητες από το πρώτο του λεπτό, δίχως να μας κατευθύνει ικανοποιητικά όμως. Η έλλειψη αναλυτικού tutorial ώστε να μάθουμε γρήγορα και συστηματικά τους κανόνες του παιχνιδιού μας οδηγεί σχεδόν αναπόφευκτα σε αδιέξοδα και πισωγυρίσματα, σε μια συνεχή διαδικασία δοκιμών και εκμάθησης από τα λάθη μας. Εξαρχής καθορίζουμε όλους τους παράγοντες που διέπουν την δυσκολία του σεναρίου που θα παίξουμε και είναι απαραίτητο να μάθουμε πρώτα τέλεια την οικονομική διαχείριση της πόλης μας προτού ασχοληθούμε με τον πόλεμο.
Η ενοχλητική διαπίστωση ότι υπάρχει μόνο ένας διαθέσιμος χάρτης για να ασχοληθούμε ακολουθείται από μια πρόσκαιρη ανακούφιση παρατηρώντας το αξιοσημείωτο μέγεθος του χάρτη και τις ποικίλες περιοχές των αντιπάλων ευγενών που μπορούμε να κατακτήσουμε. Ακούγοντας για μεσαιωνικές πολεμικές επιχειρήσεις αναπόφευκτα το μυαλό μας πάει στο Medieval: Total War 2 και στα υπόλοιπα αριστουργήματα της εν λόγω σειράς. Ασχολούμενοι με τον κατακτητικό αλλά και τον αμυντικό πόλεμο (οι αλητοσυμμορίες εκείνης της εποχής ήταν περισσότερες και από τις... κατσαρίδες) αντιλαμβανόμαστε μερικά ενδιαφέροντα πράγματα.
Ανολοκλήρωτος πόλεμος
Πρώτον, ότι το μέγεθος των στρατιών που συγκρούονται είναι πάντοτε μικρό, συγκρινόμενο με τις μεγαλειώδεις ορδές που έχουμε διοικήσει στα Total War. Δεύτερον, ότι ο πόλεμος στο Manor Lords είναι πολύ πιο ρεαλιστικός και επώδυνος απ’οτι θα μπορούσαμε να φανταστούμε. Είχαμε να νιώσουμε τόσο έντονα την απώλεια των πολεμιστών μας από το μακρινά όσο και επικά Command & Conquer και Dune 2. Ο λόγος είναι απλός. Για να εξοπλίσουμε τους στρατιώτες μας χρειάζονται ένα σωρό αντικείμενα τα οποία φυσικά απαιτούν τις ανάλογες επιχειρήσεις για να κατασκευστούν αλλά και τους σχετικούς, δυσεύρετους πόρους.
Ο θάνατος ενός στρατιώτη δεν αφανίζει απλά τον πολύτιμο εξοπλισμό του αλλά και ένα μέλος της κοινότητας που έχουμε δημιουργήσει, μειώνοντας τα διαθέσιμα εργατικά χέρια και την παραγωγικότητα. Τουτέστιν, ο ρεαλισμός της μάχης μας κάνει να νοιαζόμαστε πραγματικά για τους στρατιώτες μας και να προσέχουμε πάρα πολύ το πως τους χρησιμοποιούμε. Φυσικά υπάρχουν και τα πληρωμένα σπαθιά, οι μισθοφόροι που μπορούν να επωμιστούν το βάρος του πολέμου όμως είναι μεγάλο το κόστος απόκτησής τους.
Έλλειψη εργατικών χεριών
Θα χαρακτηρίσουμε το Manor Lords παιχνίδι της υπομονής. Ευτυχώς το game mechanic του χρόνου μας δίνει την δυνατότητα να τον επιταχύνουμε, να τον επιβραδύνουμε και να τον παγώσουμε όποτε γουστάρουμε για να αποφύγουμε την βαρεμάρα. Το μεγάλο πρόβλημα με την ροή της δράσης είναι ο περιορισμένος αριθμός των οικογενειών που δουλεύουν στην πόλη μας. Αρχίζουμε το χτίσιμο της πόλης με μια χούφτα νοματαίους και περιμένουμε να έρθουν περισσότεροι αυξάνοντας τις διαθέσιμες κατοικίες και βελτιώνοντας τις συνθήκες ζωής.
Ακόμα και όταν πραγματοποιούμε τα παραπάνω, οι εισερχόμενοι κάτοικοι είναι πάντοτε λιγότεροι από αυτούς που θα μας βοηθούσαν να λειτουργούμε όλες τις επιχειρήσεις μας στο μάξιμουμ με αποτέλεσμα να έχουμε συνέχεια το νου μας στο τι κάνουν και να τους ανακατευθύνουμε εκεί που τους χρειαζόμαστε περισσότερο.
Η σειρά με την οποία θα κατασκευαστούν τα πάντα, η θέση τους στον χάρτη, η διάταξη των δρόμων, η απόσταση από κάθε κατασκευή, όλα παίζουν σημαντικό ρόλο στην ευημερία της μεσαιωνικής μας πόλης. Τα game mechanics υποστηρίζουν τέλεια την κατασκευαστική αλλά και την διαχειριστική πλευρά των πάντων. Ο κέρσορας σχεδιάζει με αρχιτεκτονική ακρίβεια τους δρόμους και ενώνει με τελείες τα όρια τους αλλά και εκείνα πολλών επιχειρήσεων ώστε να μην δημιουργούνται κατασκευαστικά εκτρώματα και να διευκολύνεται η διακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων.
Δεν έχουμε απευθείας έλεγχο των υποτακτικών μας αλλά τους δίνουμε εντολές έμμεσα μέσω ανάθεσης εργασιών. Η διαχείριση πόρων είναι ομαλή και απαιτεί προσεκτική σκέψη για να μην ξεμείνουμε από αγαθά και εμπορεύματα. Για παράδειγμα, μας άρεσε το ότι, η ανεξέλεγκτη κυνηγετική δραστηριότητα σε μια τοποθεσία με άγρια ζώα θα τα εξαφανίσει πολύ γρήγορα αφού δεν θα προλαβαίνουν να πολλαπλασιαστούν φυσιολογικά και θα κάνει την κοινότητά μας να νιώσει τον όλεθρο της πείνας.
Η ανάπτυξη της πόλης μας επιτρέπει διαδοχικές αναβαθμίσεις μέσω των κτιρίων αλλά και του τεχνολογικού “δέντρου” που διαθέτουμε, με ορισμένα πράγματα να είναι “κλειδωμένα” λόγω early access, έτσι έχουμε να περιμένουμε πολλές προσθήκες στο προσεχές μέλλον. Το που θα χτίσουμε τα κτίρια αλλά και το πως θα στήσουμε την αλυσίδα παραγωγής της πόλης μας απαιτεί χωρική αλλά και στρατηγική ευφυία και προσφέρει σημαντική απόλαυση όταν βρούμε την σωστή φόρμουλα. Οι λάτρεις της διπλωματίας καλό θα είναι να μείνουμε μακριά από το Manor Lords έως ότου ενσωματωθεί σωστά το εν λόγω σύστημα στο παιχνίδι.
Οποιοσδήποτε παίκτης δει και παίξει το Manor Lords δίχως να γνωρίζει τίποτα για τον μοναδικό δημιουργό του δεν υπάρχει περίπτωση να πιστέψει ότι αυτό που βλέπει δεν έχει κατασκευαστεί από πολυάνθρωπη ομάδα ανάπτυξής. Τα γραφικά και τα animations είναι πραγματικά υπέροχα, εφάμιλλα ενός ΑΑΑ τίτλου του είδους και η ποιότητά τους γίνεται εμφανέστερη αν επιλέξουμε την προοπτική τρίτου προσώπου και επισκεπτούμε το φέουδό μας περπατώντας με το άβαταρ του ευγενή μας.
Η κοντινή οπτική των σπιτιών αποκαλύπτει την επιμονή του δημιουργού στην αυθεντικότητα των κατοικιών της εποχής που αναπαριστάται. Παράλληλα, η ολιγόλεπτη επιθεώρηση της πόλης από τόσο κοντά μας κάνει να παρατηρούμε με απόλαυση τις διεργασίες της τεχνητής νοημοσύνης που χειρίζεται με ρεαλισμό όλες τις καθημερινές δραστηριότητες των κατοίκων.
Στον ακουστικό τομέα, παραδοσιακή μεσαιωνική μουσική μας υποδέχεται από την πρώτη εικόνα επιλογής του Λόρδου μας και συνεχίζει να καλύπτει την gaming εμπειρία μας, επιτυχώς διασταυρωμένη με τους ήχους της μεσαιωνικής καθημερινότητας, ειδικά όταν ζουμάρουμε σε ένα σημείο για να παρακολουθήσουμε τους ανθρώπους μας από πολύ κοντά. Σφυριές, φωνές και ήχοι ζωντανών τα οποία συνδράμουν στην τιτάνια προσπάθεια μας αποτυπώνουν τέλεια το κλίμα της εξομείωσης.
Έπαθα… Λόρδωση με το παιχνίδι
Πάμε τώρα στο φλέγων ερώτημα: αξίζει να δαπανήσουμε τα δύσκολα κερδισμένα λεφτά μας σε έναν τίτλο που βρίσκεται σε early access και ουδείς γνωρίζει με βεβαιότητα το πότε θα κυκλοφορήσει ολοκληρωμένος; Η σύντομα και περιεκτική απάντηση είναι ένα μεγάλο Ναι. Η τιμή του στο steam είναι σε ανεκτά επίπεδα για το ΑΑΑ περιεχόμενο που προσφέρει και κυμαίνεται στα 30 ευρώ περίπου με μια πολύ καλή 25% έκπτωση σαν νέα κυκλοφορία. Εναλλακτικά το καταναλώνουμε δωρεάν εφόσον διαθέτουμε το Xbox Game Pass για PC.
Νομίζουμε ότι πρέπει να του δώσουμε μια ευκαιρία, παρατηρώντας μέσα από το περίπλοκο gameplay του πως έχει προχωρήσει το είδος αυτό με τα χρόνια. Από γραφικά και ήχο τα πηγαίνει πολύ καλά όπως τονίσαμε ήδη συνεπώς το απολαμβάνουμε μια χαρά και σε συστήματα που δεν είναι απαραίτητα high end. Ένας σύντομος έλεγχος και στις κριτικές που αφήνουν στο steam τα παιδιά που το δοκίμασαν μας αποκαλύπτει ότι όλοι οι gamers έχουν να πουν καλά λόγια και μόνο.
Βέβαια δεν είναι σαν το Banished που ανέφερε άστοχα κάποιος αλλά σαν το Dawn of Man, το οποίο αγαπώ εξίσου. Πόσο όμορφα είναι αλήθεια αυτά τα παιχνίδια στρατηγικής που φτιάχνουν μικρές ομάδες ή μεμονωμένοι ταλαντούχοι καλλιτέχνες από την ανατολική Ευρώπη γιατί ενσωματώνουν και στοιχεία από την κουλτούρα τους και αυτό μόνο θετικό αντίκτυπο έχει στον εκάστοτε τίτλο.
Συζητήστε για το Manor Lords στο παρακάτω forum topic.