Η Apple και το Second Life κατακρίνουν τις προμήθειες που παίρνει η Meta από τους δημιουργούς
Οι δημιουργοί παίρνουν μόνο το 52.5%.
Ένα από τα πράγματα που υπόσχεται το metaverse είναι ότι όλοι θα μπορούν να δημιουργήσουν 3D αντικείμενα, κόσμους και games και να τα πουλάνε σε άλλους κατοίκους του metaverse για πραγματικά χρήματα.
Το σχέδιο του metaverse για πώληση 3D αντικειμένων αργότερα έχει σκοπό να χρησιμοποιήσει αποκεντρωμένα blockchains, όμως αυτή την στιγμή είναι κάτι σαν το να πουλάς skins του Dota 2 στο Steam. Κάποιος βάζει να πουλήσει ένα skin του Dota 2 στο Steam, η Valve το εγκρίνει και αργότερα μοιράζονται τα κέρδη. Η απάντηση στο πως θα μοιράζονται τα κέρδη με τo Horizon Worlds, το social VR app της Meta, έχει ανακοινωθεί.
Μετά από την προμήθεια του Meta Quest Store και του Horizon Worlds, οι δημιουργοί των αντικειμένων θα λαμβάνουν το 52.5% των κερδών (πριν τους φόρους). Η ανακοίνωσε αυτή έγινε από το
Business Insider
, το οποίο το επιβεβαίωσε μετά την ανακοίνωση της Meta ότι έχει ξεκινήσει το monetization στο Horizon Worlds. Ένας εκπρόσωπος της Meta
δήλωσε τα εξής
: “Αν ένας δημιουργός πουλήσει ένα αντικείμενο για 1.00 δολάριο, τότε το Meta Quest Store θα λάβει προμήθεια 0.30 δολάρια και το Horizon Platform θα λάβει προμήθεια 0.17 δολάρια (25% του υπόλοιπου), αφήνοντας 0.53 δολάρια (πριν τους φόρους) για τον δημιουργό.”
Η προμήθεια του Meta Quest Store αναφέρεται στο αντίτιμο που πληρώνει ο δημιουργός για να πουλήσει μέσω του marketplace του VR game της Meta, το οποίο προηγουμένως ονομαζόταν Oculus Store. Η δεύτερη προμήθεια, η οποία είναι 25% του υπολοίπου, είναι η προμήθεια που παίρνει το ίδιο το Horizon Worlds. Η Meta δήλωσε στο Business Insider ότι όλοι όσοι θέλουν να πουλήσουν 3D αντικείμενα θα πρέπει να πληρώνουν την προμήθεια του Horizon Worlds, όμως η προμήθεια του 30% από το Meta Quest Store μπορεί να αλλάξει, αφού ο χρήστης μπορεί να πουλήσει μέσω άλλων marketplace. Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να διαλέξει το marketplace της Apple για να πουλήσει αντικείμενα του Horizon Worlds και η Apple κρατάει 15% προμήθεια αντί για 30% του Meta Quest Store.
Στα PC, το Steam παίρνει προμήθεια 30% από όλους τους
publishers
, ενώ το Epic Games Store παίρνει μόλις 12%. Ο αντιπρόεδρος του Horizon της Meta δήλωσε στο Verge ότι η δομή του Horizon Worlds είναι αρκετά ανταγωνιστική και ότι μπορεί να ανταγωνιστεί την αγορά των cosmetics των Team Fortress 2, CS:GO και Dota 2. Οι δημιουργοί που θέλουν να πουλήσουν τα αντικείμενά τους μέσω του Steam Workshop δεν πληρώνουν 30% προμήθεια στην Valve, αλλά πολύ περισσότερο.
Το 2017, μια
ομάδα δημιουργών του Dota Workshop δήλωσε
ότι συνολικά είχαν λάβει μόλις το 25% των κερδών από τις δημιουργίες τους και παραπονέθηκαν ότι κάποιες αλλαγές στο Battle Pass του Dota είχαν ρίξει το μερίδιό τους στο 6%. Ωστόσο, μια καλύτερη σύγκριση για το Meta Horizon Worlds είναι το Second Life, το κοινωνικό virtual game στο οποίο οι παίκτες μπορούν να βγάζουν χρήματα πουλώντας ψηφιακά αντικείμενα. Εκτός των premium συνδρομών και των πληρωμών για ψηφιακά ακίνητα, η προμήθειες που λαμβάνει το Second Life έχουν να κάνουν με την μεταφορά χρημάτων από τον ψηφιακό στον πραγματικό κόσμο και κυμαίνονται στο 3.5% με 7%,
σύμφωνα με τον Brad Oberwager
, executive chairman της Linden Lab, εταιρεία ανάπτυξης του Second Life. Ο Oberwager δήλωσε τα εξής: “Δεν μπορώ να φανταστώ πως η προμήθεια ύψους 50% της Meta θα κινητοποιήσει του δημιουργούς.”
Ακόμα, ο Philip Rosedale, ιδρυτής του Second Life, μίλησε για την έκρηξη δημοτικότητας του metaverse και αποδοκίμασε την στήριξη της Meta στην συλλογή δεδομένων. Ειδικότερα, ο Rosedale δήλωσε τα εξής: “Η προμήθεια της Meta είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να κάνει τους δημιουργούς να μην συμμετέχουν στην οικονομία της, όμως δεν περίμενα κάτι καλύτερο από αυτούς. Θα πρέπει να βρουν άλλο τρόπο να γεμίσουν τα πορτοφόλια τους καθώς το σύστημά τους θα χάνει ορμή.”
Επιπλέον,
η Apple βρήκε την ευκαιρία να σχολιάσει
την προμήθεια που παίρνει η Meta, αφού στο παρελθόν ο Διευθύνων Σύμβουλος της Meta, Mark Zuckerberg, είχε σχολιάσει τις προμήθειες που έπαιρνε η Apple. Ειδικότερα, ο Fred Sainz, ένας εκπρόσωπος της Apple, δήλωσε τα εξής: ”Η Meta έχει στοχοποιήσει αρκετές φορές την Apple για την 30% προμήθεια που παίρνει από τις in-app πωλήσεις του App Store και χρησιμοποιούσε τις μικρές επιχειρήσεις και τους δημιουργούς ως αποδιοπομπαίο τράγο. Τώρα, η Meta χρεώνει τους δημιουργούς περισσότερα από κάθε άλλη πλατφόρμα, δείχνοντας την υποκρισία της. Αυτό δείχνει ότι ενώ η Meta προσπαθεί να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα της Apple δωρεάν, η ίδια φαίνεται πρόθυμη να παίρνει από τους δημιουργούς και τις μικρές επιχειρήσεις μεγάλη προμήθεια.”
Ένας εκπρόσωπος της Meta δήλωσε ότι η προμήθεια που παίρνει το Meta Quest Store χρησιμοποιείται για να γίνει offset το κόστος των VR συσκευών της. Ειδικότερα, ο εκπρόσωπος της Meta δήλωσε τα εξής: “Η προσέγγισή μας είναι να κάνουμε τις συσκευές VR πιο φθηνές και η προμήθειες που παίρνουμε είναι κρίσιμες στην ρύθμιση της τιμής των VR headsets. Η οικονομική αξία που έχουν προσφέρει στους
developers
μέσω αυτής της προσέγγισης είναι ξεκάθαρη. Πλέον έχουμε περισσότερους από 120 τίτλους με ένα εκατομμύριο δολάρια σε κέρδη στο Quest Store.”
Apple takes 30% of software and a significant margin on their devices. They’ve capitalized on their market power to favor their own business interests, which comes at great expense to developers.
t.co/ZPjgLR8Woq
— Boz (@boztank)
April 14, 2022
Τέλος, ο CTO της Meta, Andrew Bosworth ανέφερε πάλι την παραπάνω στρατηγική, καθώς έκανε στοχευμένη επίθεση κατά της Apple λέγοντας ότι η δημιουργός των iPhone παίρνει αρκετά μεγαλύτερα κέρδη από τις συσκευές της. Ειδικότερα, ο Bosworth δήλωσε τα εξής: “Έχουν εκμεταλλευτεί την δυναμή τους στην αγορά για να βοηθήσουν τα δικά τους επιχειρηματικά ενδιαφέροντα, κάτι για το οποίο πληρώνουν οι developers.”