- Μόνιμες Στήλες
- Indies but Goodies
- Πώς "τρώτε" τις σειρές των παιχνιδιών σας;
Πώς "τρώτε" τις σειρές των παιχνιδιών σας;
HotΠώς "τρώτε" τις σειρές των παιχνιδιών σας;
Πληροφορίες
Release, Reboot ή Remake;
Μιας και κυκλοφορεί το Mortal Kombat X στις 14 του μήνα και με αφορμή την φετινή κυκλοφορία του Metal Gear Solid 5, σκεφτόμουν πόσο εκ διαμέτρου αντίθετα είναι τα δύο αυτά games σε θέμα εμβάθυνσης σεναρίου. Αναρωτήθηκα για το τι είναι καλύτερο σε μια σειρά. Σφικτό σενάριο και να δένουν τα games μεταξύ τους ή ευκολία στο να μπεις στη μέση της σειράς με αυτοτελή πλοκή;
Είναι σημαντική αυτή η ερώτηση γιατί βρισκόμαστε με αρκετές δεκαετίες ιστορία στην πλάτη της αγαπημένης μας ασχολίας, ενώ δεν έχουμε την δυνατότητα να δούμε κάτι παρόμοιο στην πορεία της ανθρώπινης ιστορίας για να ξέρουμε το μέλλον μας. Το κοντινότερο που μπορούμε να συγκρίνουμε είναι το σινεμά, αλλά ένα παιχνίδι δεκαετίας σε σύγκριση με μία ταινία της ίδια περιόδου είναι κάτι που νιώθει σαν τεράστιο κενό με τις νέες τεχνολογίες γραφικών ή τρόπου gameplay. Τα retro games είναι πλέον κάτι που, στην καλύτερη περίπτωση, αναπολούμε με χαρά ή απλά μια χαμένη ευκαιρία με τις καινούριες τεχνολογίες που έχουμε τώρα στα χέρια μας.
Αν δεν ξέρετε τα παραπάνω games ας ξεκινήσουμε με μια σύντομη περιγραφή. Το Metal Gear Solid σαν σειρά είναι η ιστορία του Big Boss, ενός στρατιώτη μέσα από τα μάτια του οποίου βιώνουμε τους πολέμους που έχει ζήσει και την συνέχεια μέσα από τον γενετικό κλώνο του, τον Solid Snake. Υπάρχουν χαρακτήρες και οργανώσεις που εμφανίζονται επαναλαμβανόμενα και κάθε τίτλος του παιχνιδιού δείχνει μια πλευρά τους και το πως αλλάζουν με βάση αυτά που έχουν ζήσει. Μην σας ξεγελάει το “5” στον τίτλο μιας και η σειρά εκτός από αυτά τα 5 γνωστά games έχει αρκετούς ακόμα τίτλους σε κονσόλες παλιότερης γενιάς που σεναριακά έχουν βάλει ένα λιθαράκι στην ιστορία του MSG.
Το Mortal Kombat είναι ίσως το πιο κλασικό Fighting με ένα σενάριο που γράφτηκε τη δεκαετία του '90 για ένα τουρνουά πολεμικών τεχνών ανάμεσα στην Γη και το Netherrealm για την εύνοια των Αρχαίων θεών και την ολοκληρωτική κατάκτηση των περιοχών από τον νικητή. Σε κάθε παιχνίδι προχωράει το σενάριο, έστω και υποτυπωδώς, φτάνοντας στο reboot της σειράς το 2011. Παρόλα αυτά κανείς δεν παρατήρησε την πλοκή του MK και οι περισσότεροι gamers πιθανόν δεν ξέρουν καν ότι έχει. Για να πω την πικρή μου αλήθεια είμαστε όλοι κομπλέ με αυτό!
Τα δύο αυτά games έχουν διαφορετικό σκοπό, με το Metal Gear Solid να είναι απόλυτα single-player εμπειρία, ενώ το Mortal Kombat προορίζεται για -όχι και τόσο- φιλικά ματς με τους κολλητούς σου. Μην ξεχνάμε ότι υπάρχει αντιστοιχία με διαφορετικά σεναριακά timelines σε παιχνίδια single-player όπως η σειρά Final Fantasy,ή σε multiplayer friendly παιχνίδια όπως το Far Cry. Η ερώτηση παραμένει εάν η προϋπάρχουσα ιστορία είναι κάτι που τραβάει ή απωθεί καινούριους παίκτες σε μια σειρά.
Καταρχάς οι συνήθειες των παικτών έχουν αλλάξει. Από ώρες που περνούσαμε κάποτε για να γίνει κάποια σημαντική σεναριακή αλλαγή η οποία ίσως ήταν και η μόνη του παιχνιδιού, φτάσαμε στη φάση να αλλάζουν συνεχώς τα δεδομένα ακόμα και μετά από μισή ώρα gameplay (όπως συμβαίνει στα καλογραμμένα παιχνίδια). Σε ένα τέτοιο κοινό είναι δύσκολο να εξηγήσεις την ιστορία που έχει προηγηθεί ή αν βρει την πληροφορία ο παίκτης (wikipedia ή οπουδήποτε) την καταναλώνει σαν δεδομένο. Δεν βιώνει τα γεγονότα όπως θα γινόταν εάν έπαιζε τα προηγούμενα games. Θα έμπαινες εσύ στην διαδικασία να δεις τα παλιότερα παιχνίδια μιας σειράς, είτε στο Youtube ή όπουδήποτε αλλού, για να δώσεις μετά τα λεφτά σου και να αγοράσεις το νεότερο τίτλο σε μια σειρά παιχνιδιών;
Remakes
Κάπου εκεί εμφανίζονται τα remakes. Είναι η πλήρης εμπειρία του παιχνιδιού με φρέσκα γραφικά και ήχο για να μπορέσεις να δεις τι έχανες μέχρι τώρα, χωρίς να στραβωθείς με pixels που θυμίζουν τετράγωνη 16x16 πίτσα. Το μεγαλύτερο δίλημμα μιας εταιρίας όταν βγάζει ένα remake είναι αν θα πρέπει να είναι πιστό στο αρχικό παιχνίδι. Δεν είναι ίδια τα πράγματα που έχει συνηθίσει και θέλει ο σημερινός π.χ. δεκαεξάχρονος με τον αντίστοιχο ηλικιακά gamer 10 χρόνια πριν. Οπότε εκεί μπαίνει το ερώτημα εάν θέλει ο game developer να προσθαφαιρέσει πράγματα μέσα στο παιχνίδι ή να μείνει πιστός στην αρχική ιδέα. Πιστέψτε με δεν υπάρχει χειρότερο δίλημμα για ένα δημιουργικό άτομο, συν του ότι όποια απόφαση και αν πάρει, μια μερίδα καταναλωτών θα τον κράξει γιατί είτε “πείραξε το αριστούργημα”, είτε με την αιτιολογία ότι "με ελάχιστη προσπάθεια έκανε το remake για τα λεφτά".
Μπορείς πάντα να κάνεις κάποιο Reboot όμως! Βασικά όχι δεν μπορείς, γιατί ο κύριος όγκος των παικτών σου είναι άτομα που αγάπησαν τα παλιά games και είτε δεν πρόκειται να θέλουν να ξεκινήσουν την ιστορία με τους υπόλοιπους “βρομιάρηδες noobs” ή θα νιώσουν προδομένοι για όλα τα συναισθήματα που ένιωσαν ζώντας την ιστορία, τα οποία με μία κίνηση είναι σαν να μην έγιναν ποτέ. Κάτι παρόμοιο έγινε με την σειρά Tomb Raider με ένα ποιοτικό τίτλο, αλλά πλέον δεν είναι η σειρά που προσωπικά μεγάλωσα μαζί της. Ενώ έπαιξα το reboot, ακόμα νιώθω ότι θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει μια καινούρια σειρά, ακόμα και με τις ομοιότητες, παρά να χρησιμοποιήσουν το όνομα “Tomb Raider”. Σίγουρα είναι ένας τρόπος να φέρεις καινούριους παίκτες αλλά αποτελεί ρίσκο, ακόμα και από επαγγελματικής πλευράς, μιας και απαιτείται υψηλό μπάτζετ στα AAA titles.
Ξαναζεσταμένο φαγητό ή μια νέα HD εμπειρία;
Σε αυτό το σημείο τελειώνουν οι επιλογές, σε περίπτωση που δεν θέλεις απλά να αφήσεις την σειρά σου να πεθάνει χωρίς να την ξανακουμπήσεις. Απ' ότι καταλαβαίνετε καμία απόφαση δεν είναι ιδανική, από την πλευρά του game developer. Ίσως τα HD remakes είναι το κοντινότερο στο πνεύμα του παιχνιδιού, αλλά τι γίνεται με τις σειρές που είναι ακόμα ζωντανές με καινούριους τίτλους; Το Metal Gear Solid V και το Mortal Kombat X θα τα παίξετε και -όποια και αν είναι η απάντησή σας- πόσο την επηρεάζει το αν παίξατε τους παλιότερους τίτλους των σειρών; Θα ασχοληθείτε με αυτούς στο μέλλον;
Περιμένω την δική σου απάντηση στα σχόλια κάτω από το άρθρο.
Comments
ένα reboot της σειράς καθώς δεν πιστεύω ότι έχει να προσφέρει τίποτα περισσότερο μια συνέχεια ή ένα remake.
Κι ακριβώς αυτή η διαφορετικότητα στις σημερινές απαιτήσεις του νεαρού -και όχι μόνο- gamer είναι που θα τον εισάγει στην ατμόσφαιρα και τη λογική του τότε. Αυτός που το είχε παίξει τότε, μπορεί κάλλιστα να μείνει με τις εμπειρίες και τη νοσταλγία του παρελθόντος, αγνοώντας το σημερινό remake. Υπ' αυτή τη βάση, είμαι αντίθετος στην τροποποίηση χαρακτηριστικών στοιχείων πλην του οπτικοαστικού τομέα.
Οι Iron Maiden είχαν κατηγορηθεί πριν από λίγα χρόνια ότι κάνουν περιοδεία βασισμένοι αποκλειστικά στις επιτυχίες του παρελθόντος (και δε μιλάμε για τα top classic τραγούδια τους), όπως τα Aces High, Afraid to Shoot Strangers, Revelations, Powerslave, The Rime of the Ancient Mariner κ.λπ.. Η απάντηση που έδωσαν ήταν πως, όταν βγήκαν εκείνα τα τραγούδια, πολλοί σημερινοί φανατικοί υποστηρικτές τους ήταν αγέννητοι και δεν έχουν ακούσει αυτά τα κομμάτια σε live. Και δεν είχαν άδικο. Σε μικρότερη κλίμακα και κατά προσέγγιση, αυτό μπορεί να πει κάποιος ότι ισχύει και για τα games.
Ο ίδιος ο Κοτζίμα σε ανύποπτο χρόνο, προ διετίας, είχε δηλώσει ότι τον ενδιαφέρει ένα remake του Metal Gear Solid που είχε κυκλοφορήσει το 1999 (http://www.gameworld.gr/component/content/article/166-%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/action/10644-metal-gear-solid-1-remake). Αυτό δε σημαίνει ότι επαναπαύτηκε σ' αυτό (που τελικά δε φαίνεται ότι θα γίνει ποτέ), αλλά συνέχισε μέχρι και φέτος να προσφέρει αριστουργήματα.
Από εκεί και πέρα, αν θέλεις να διαφοροποιήσεις το gameplay ή να προσθαφαιρέσεις πράγματα στην ιστορία ενός παιχνιδιού, τότε είναι προτιμότερο να κάνεις ένα reboot, λέγοντας στον κόσμο ότι πας για κάτι καινούριο. Ξεκαθαρίζεις π.χ. ότι το Tomb Raider του 2013 δε θα έχει καμία σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς που ήταν πρωτίστως adventure και δευτερευόντως action και λες ότι προχωρώ ανάλογα γι' αυτόν και για εκείνον το λόγο: Γιατί θέλω να ανανεώσω τη σειρά και να ξαναδημιουργήσω την ιστορία με τη Lara Croft μικρή, γιατί αυτό το στυλ παιχνιδιού πουλάει περισσότερο σήμερα κ.λπ..
Σίγουρα, οι παραδοσιακοί θα σε κράξουν γιατί αλλιώς είχαν μάθει κι έτσι γούσταραν τη σειρά από τη δεκαετία του '90 και θα προτιμούσαν μια αντίστοιχη συνέχεια. Άλλωστε είναι κανόνας και στη ζωή ότι οποιαδήποτε αλλαγή δεν "χωνεύεται" εύκολα, ακόμη κι αν ήσουν αντίθετος σε μια κατάσταση αρχικά, πόσο μάλλον αν την αγαπούσες όπως ήταν. Πάντως, είναι πάντοτε καλύτερο να δημιουργείς AAA τίτλους από απλώς καλά παιχνίδια.
Εν κατακλείδι, "ναι" στα remakes κατά βάση -αλλά όχι αποκλειστικά- σε παιχνίδια της δεκαετίας του '90 με τις προϋποθέσεις που επεσήμανα, "όχι" στα remakes της αρπαχτής ένα-δύο-τρία χρόνια μετά την αρχική κυκλοφορία, ερωτηματικό όσον αφορά τα reboot καθώς εκεί τα πράγματα παραείναι σχετικά και έγκεινται αποκλειστικά στο βαθμό που έχει δεθεί κάποιος με το διαχρονικό χαρακτήρα ενός παιχνιδιού και τον πρωταγωνιστή του.