- Previews
- Subnautica preview
Subnautica preview
HotSubnautica preview
Survival στους ωκεανούς.
Νομίζω πως είναι ηλίου φαεινότερο πως η μεγαλύτερη νέα τάση στο (PC κυρίως) gaming είναι τα παιχνίδια που ακολουθούν το τρίπτυχο Survival/Exploration/Crafting. Ουσιαστικά θεωρώ πως ηγούνται πλέον του indie χώρου, καθώς φαίνεται πως οι μεγάλες εταιρείες έχουν παραβλέψει την δυναμική τους και έτσι οι ανεξάρτητοι δημιουργοί έχουν βρει τον τρόπο να «κοντράρουν» τις blockbuster ΑΑΑ παραγωγές με μια διαφορετική gaming προσέγγιση. Ανοιχτοί κόσμοι, ατμοσφαιρικά περιβάλλοντα, η δημιουργική ελευθερία που «δίδαξε» το Minecraft, η σχεδόν ψυχαναγκαστική συλλογή αντικειμένων για την δημιουργία ακόμα περισσότερων αντικειμένων, όλα αυτά αποτελούν μερικά από τα στοιχεία που φαίνεται πως έχουν μεγάλη απήχηση εν έτει 2015.
Οι επιλογές πλέον στο συγκεκριμένο στυλ παιχνιδιών είναι αρκετές, με τον καιρό θα γίνουν ακόμα περισσότερες, ενώ υπάρχουν παραλλαγές για όλα τα γούστα. Έχετε διαβάσει στο GameWorld ήδη previews πχ. για πιο… κάφρικα MMO Survival όπως τα The Forest και Rust ή για το πιο «μοναχικό» και ατμοσφαιρικό The Long Dark. Φυσικά υπάρχουν ακόμα δεκάδες διαθέσιμοι τίτλοι, αλλά το ζήτημα εδώ είναι πως η συντριπτική πλειοψηφία τους βρίσκεται σε στάδιο Εarly Αccess, με ότι αυτό συνεπάγεται. Βλέποντας games όπως το DayZ, αντιλαμβάνεστε πως υπάρχει η ανησυχία-πιθανότητα να δούμε την ολοκληρωμένη κανονική τους κυκλοφορία πχ. το… 2020, ή ακόμα χειρότερα, να μην την δούμε ποτέ!
Όπως και να έχει, ορισμένοι developers δείχνουν πως είναι συνεπείς έστω και έτσι, παραδίδοντας εξαιρετικά Early Access δείγματα και ακολουθώντας το γενικό χρονοδιάγραμμα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν είναι το Subnautica, το οποίο χωρίς υπερβολή θεωρώ πως είναι ένα από τα καλύτερα και πιο υποσχόμενα Survival/Exploration εκεί έξω, προσφέροντας ήδη στην «alpha» αυτή έκδοσή του μια εξαιρετική και μοναδική εμπειρία. Επειδή ανήκει στην κατηγορία των single-player ατμοσφαιρικών παιχνιδιών και όχι στα πιο μαζικά MMO Survival, προσωπικά το κατατάσσω (από όσα έχω δοκιμάσει μέχρι στιγμής τουλάχιστον) στην κορυφή των πιο αναμενόμενων αντίστοιχων τίτλων μαζί με το The Long Dark, αν και φυσικά έχουμε ακόμα να δούμε κι άλλα παρόμοια games.
«Δροσερό» Survival
Το Subnautica αποτελεί δημιουργία της Unknown Worlds Entertainment, ενδεχομένως γνωστότερη για το Natural Selection 2. Η ιδιαιτερότητά του, όπως ίσως προδίδει ο τίτλος του, είναι πως εξελίσσεται στα αχαρτογράφητα βάθη ενός… φαινομενικά γαλήνιου και παράδοξα πανέμορφου εξωγήινου ωκεανού. Ουσιαστικά υπάρχει ένα sci-fi υποβαθρο, καθώς ο ήρωάς μας καταφέρνει να επιζήσει μέσω ενός escape pod όταν το μητρικό του σκάφος, με την ονομασία Aurora, καταρρίπτεται από μια μυστηριώδη ριπή ενέργειας στην απέραντη θάλασσα ενός άγνωστου πλανήτη. Το Aurora είχε ως αποστολή τη Γεωμορφοποίηση του εν λόγω πλανήτη, ενδεχομένως με σκοπό την άφιξη κι άλλων σκαφών και την δημιουργία μιας αποικίας.
Όμως η απροσδόκητη αυτή εξέλιξη θα αφήσει τον ήρωά μας μονάχο στη μέση του απέραντου γαλάζιου, με ελάχιστα αρχικά εφόδια τον εξοπλισμό του μικρού escape pod και μοναδικό σημείο αναφοράς στον ορίζοντα το φλεγόμενο καταρριφθέν διαστημόπλοιο! Πολύ σύντομα λοιπόν θα ανακαλύψετε πως η μοναδική ελπίδα σωτηρίας βρίσκεται… από κάτω σας, στον μαγευτικό και πλούσιο κόσμο που κρύβεται στην μπλε άβυσσο.
Πριν περάσουμε στην περιγραφή του gameplay, να πούμε πως ένα βασικό «πρόβλημα» των Survival τίτλων είναι η κατά κάποιον τρόπο εξάντληση του ενδιαφέροντος όταν η επιβίωση καταστεί ρουτίνα, με το γεμάτο inventory και το πλούσιο stash να απαξιώνουν την «αγωνία» για να μείνετε ζωντανοί. Εδώ το Subnautica υπόσχεται πολύ μεγαλύτερο βάθος, αφού ήδη η ομάδα ανάπτυξης έχει προσλάβει τον Tom Jubert, γνωστό από τα αφηγηματικά του skills σε games όπως τα The Talos Principle, The Swapper και άλλα, για να «ντύσει» το παιχνίδι με μια ιστορία που θα δώσει άλλο νόημα στην όλη εμπειρία.
Αξίζει επίσης να αναφέρουμε πως στο επίσημο site του παιχνιδιού υπάρχει ένα poll όπου μπορείτε να ψηφίσετε πιο τροπή θα μπορούσε να έχει το σενάριο (η ακόμα κι αν θα πρέπει να υπάρχει σενάριο). Ωστόσο αυτό το κομμάτι ακόμα δεν υπάρχει στο Early Access στάδιο που βρισκόμαστε, επομένως αναμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθεί στην τελική του μορφή.
Deep blue sea
Ίσως κάποιοι να έχετε παίξει το FarSky και να θεωρείτε πως το concept εδώ είναι «κλεμμένο» (πρόκειται για ένα indie Sandbox/Survival που διαδραματίζεται στον πυθμένα του ωκεανού), αλλά σας διαβεβαιώνω πως ο κόσμος του Subnautica, το gameplay και γενικότερα οι production values του είναι αρκετές σκάλες πιο πάνω –τουλάχιστον κατά την γνώμη μου. Η ελευθερία που προσφέρει, η μαγεία και η ατμόσφαιρά του απλά δεν συγκρίνονται.
Σε αυτή την φάση όπως είπαμε δεν υπάρχει κάποιο στόρι, αλλά προσφέρονται δύο διαθέσιμες επιλογές, οι survival και freedom, οι οποίες είναι ουσιαστικά ίδιες με την διαφορά ότι στην δεύτερη απενεργοποιούνται οι μηχανισμοί πείνας και δίψας, ενώ δεν χάνετε και το inventory σας εάν πεθάνετε. Πρακτικά το freedom mode προσφέρει μια πιο «χαλαρή» εμπειρία εξερεύνησης και crafting χωρίς άγχη, αν και πραγματικά σας συστήνω το survival mode για να βιώσετε πλήρως το παιχνίδι.
Και τι όμορφη εμπειρία είναι αυτή που προσφέρει! Το Subnautica, όπως και το The Long Dark, βάζει στην εξίσωση δυνατά τον παράγοντα της εξερεύνησης αφού ο ψυχεδελικός εξωγήινος βυθός είναι πραγματικά ένας πανέμορφος, γαλήνιος μα και επικίνδυνος μικρόκοσμος που σας περιμένει να τον ανακαλύψετε. Οι developers ορθά δεν το έχουν παρακάνει με τα περίεργα αλλόκοτα τοπία, αφού ένα μεγάλο κομμάτι του πυθμένα θυμίζει πραγματικό βυθό, ο οποίος έτσι κι αλλιώς αποτελεί ένα ξεχωριστό οικοσύστημα. Βεβαίως, υπάρχουν περιοχές και υποθαλάσσιες ζώνες που θα καταλάβετε για τα καλά ότι είστε σε κάποιον μακρινό πλανήτη. Φυσικά η χλωρίδα και κυρίως η πανίδα του Subnautica αποτελείται από περίεργα εξωγήινα… δείγματα, ενώ κάθε γωνιά του –οριακά ικανοποιητικού μεγέθους- χάρτη κρύβει εκπλήξεις που σας περιμένουν να εξερευνήσετε.
Scuba diving
Πέρα από την εξερεύνηση ωστόσο, το Survival/Crafting κομμάτι είναι η κινητήριος δύναμη του gameplay. Ξεκινώντας το παιχνίδι, η άμεσή σας ανάγκη προφανώς και είναι ως συνήθως η ανάγκη για τροφή και νερό. Μοιραία θα βουτήξετε στον υποβρύχιο κόσμο και –χωρίς αρχικά να έχετε σαφείς οδηγίες για αρκετά πράγματα που θα πρέπει να ανακαλύψετε μόνοι σας, κάτι που δεν με «χαλάει» καθόλου προσωπικά καθώς συμβάλει τα μέγιστα στο survival immersion- θα αρχίσετε να συγκεντρώνετε χρήσιμα resources. Θα ανακαλύψετε πχ. πως τα υποθαλάσσια μανιτάρια τρώγονται για να σας δώσουν ελάχιστη ενέργεια, αλλά χρησιμεύουν και με το acid τους στο crafting μπαταριών.
Τα μικρά και ακίνδυνα εξωγήινα ψαράκια μπορούν να αποτελέσουν ένα καλό γεύμα, ενώ τα διάφορα πετρώματα και άλατα που εντοπίζετε αποδεικνύονται πολύτιμες πρώτες ύλες. Κάποια resources θα τα βρείτε εύκολά, άλλα θα είναι πολύ πιο δυσεύρετα, όμως σε όλες τις περιπτώσεις θα ανακαλύψετε πως το μυστικό κρύβεται στο που πρέπει να ψάξετε, καθώς κάθε περιοχή του βυθού τριγύρω σας έχει κάποια ιδιομορφία.
Ένα από τα μοναδικά χαρακτηριστικά του Subnautica είναι η συνεχής ανάγκη για οξυγόνο καθότι, ξέρετε, βρισκόμαστε μέσα στο νερό. Στην διάθεσή σας έχετε φιάλες οξυγόνου και στην πορεία μπορείτε να craft-άρετε και να κουβαλήσετε περισσότερες (τρώνε όμως χώρο στο inventory), αλλά δεν διαρκούν για περισσότερο από κάποια δευτερόλεπτα. Συνδυαστικά βέβαια οι φιάλες σας παρέχουν οξυγόνο μέχρι και για μερικά λεπτά, αλλά όπως και να έχει θα πρέπει αργά η γρήγορα να τις «γεμίσετε» εκ νέου με αέρα, είτε βγαίνοντας στην επιφάνεια, είτε μπαίνοντας σε έναν στεγνό χώρο (κάποια βάση, ένα υποβρύχιο ή το escape pod). Ίσως η διαδικασία να φαίνεται κουραστική, αλλά νομίζω πως συμβάλλει άψογα στο υποβρύχιο immersion και δημιουργεί μερικά από τα πιο αγωνιώδη και συναρπαστικά στιγμιότυπα στο παιχνίδι, οπότε το θεωρώ ως σωστό μηχανισμό που προσφέρει μια ευπρόσδεκτη ένταση.
Στου βυθού το μεροδούλι
Το crafting στο Subnautica γίνεται με την χρήση ενός high-tech 3D printer, του Fabricator. Το interface είναι απλό και εύχρηστο και δεν θα σας προβληματίσει καθώς εμφανίζεται ένα ευέλικτο pop-up menu με τις διαθέσιμες «συνταγές». Πέρα από βρώσιμα/πόσιμα υλικά, πρώτες ύλες, medkits και παρόμοια «καλούδια», έχετε προφανώς την δυνατότητα να φτιάξετε πιο εξελιγμένο εξοπλισμό και διάφορα εργαλεία που θα σας βοηθήσουν στην προσπάθειά σας για επιβίωση και θα σας κάνουν την υποβρύχια ζωή πολύ πιο εύκολη. Από αναβαθμισμένες στολές κατάδυσης, φιάλες οξυγόνου, φακό, μαχαίρι κ.α., μέχρι όπλο που ακινητοποιεί μέσα σε μια «μπάλα» ενέργειας για λίγα δευτερόλεπτα ότι κινείται, ή το Constructor με το οποίο κατασκευάζετε υποβρύχια οχήματα!
Προς το παρόν το παιχνίδι περιέχει 2 ειδών submarines, το μικρό και ευέλικτο Seamoth και το μεγάλο και επιβλητικό Cyclops, που λειτουργεί σαν μια ολόκληρη υποθαλάσσια κινούμενη βάση. Η κατασκευή τους, ειδικά του δεύτερου, απαιτεί την συγκέντρωση πολλών υλικών και ουσιαστικά θα σας απασχολήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα παίζοντας την Early Access.
Προσωπικά μάλιστα ένιωσα ένα αίσθημα «ολοκλήρωσης» του παιχνιδιού όταν κατάφερα –με το πάσο μου βεβαίως και «ρουφώντας» τον υποθαλάσσιο κόσμο- να κατασκευάσω το ογκώδες Cyclops, για αυτό το λόγο πλέον περιμένω τα νέα updates και στην συνέχεια κάποιο story mode. Βεβαίως, για να συντηρήσετε την ενέργεια των υποβρυχίων χρειάζεστε power cells, επομένως μπαταρίες, επομένως resources, ενώ φυσικά οι βιολογικές ανάγκες του ήρωά μας δεν σταματούν, έτσι οι «hardcore» survival gamers μπορούν να συνεχίσουν να παίζουν, ακόμη και για να αξιοποιήσουν συν τοις άλλοις και τις δυνατότητες building και terraforming που παρέχουν οι developers.
Όχι ακριβώς Minecraft
Διάβασα σε κάποια σχόλια ότι το Subnautica είναι ένα «Minecraft» στην θάλασσα, όμως κάτι τέτοιο δεν νομίζω πως ισχύει. Οπτικά τα δύο games απέχουν παρασάγγας, ενώ θεωρώ πως η ατμόσφαιρα και η αισθητική του Subnautica είναι εντελώς διαφορετικές από την δημιουργία της Mojang, που μεταξύ μας, ποτέ δεν την συμπάθησα και πολύ. Εξάλλου, ενδεχομένως κάθε τίτλος τα τελευταία πέντε-έξι χρόνια αυτού του είδους μάλλον αξιοποιεί τον δρόμο που άνοιξε το Minecraft ομολογουμένως, χωρίς ωστόσο κάτι τέτοιο να σημαίνει απαραίτητα ότι το αντιγράφει.
Όπως και να έχει, το Subnautica πάντως είναι ένα ακόμη game που μπορείτε να χτίσετε και να φτιάξετε πράγματα. Χρησιμοποιώντας το εργαλείο Builder έχετε την δυνατότητα να συνθέσετε modules από πρώτες ύλες (πχ.Titanium, γυαλί κλπ.) και να διαμορφώσετε ολόκληρες υποβρύχιες βάσεις, εντός των οποίων τοποθετείτε πχ. νέα Fabricators ή αποθηκευτικούς χώρους. Αξίζει να σημειώσουμε πως σύντομα αναμένεται το νέο Habitat Update με πολλά περισσότερα features σχετικά με τις εν λόγω sea bases, όπου θα έχουμε πιο πλούσιες επιλογές διαμόρφωσης των κατασκευών μας.
Για τα πιο «αρρωστάκια» με την… γλυπτική, υπάρχει το εργαλείο Terraformer το οποίο χτίζει ή διαλύει το τριγύρω έδαφος/περιβάλλον, δίνοντάς σας την δυνατότητα να διαμορφώσετε εν μέρει την τοπογραφία του βυθού. Φυσικά όλα αυτά είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτα για να πειραματιστούμε, αλλά ευελπιστώ στο μέλλον πως η προσθήκη ενός σεναρίου θα δώσει πραγματικά έναν απώτερο σκοπό στο χτίσιμο των βάσεων, ίσως πχ. να μας προτρέπει στην δημιουργία μιας κατοικήσιμης αποικίας για αυτούς που θα έρθουν μετά από εμάς…
Παρέα με τον Ζακ Κουστώ
Στον οπτικό τομέα το Subnautica είναι εξαιρετικό, όχι τόσο για την ποιότητα των textures (που είναι μεν όμορφα αλλά με ένα indie «ταβάνι»), όσο για τον γενικότερο σχεδιασμό του βυθού και τα διάφορα υποβρύχια εφέ (μπουρμπουλήθρες, κυματισμοί, διαθλάσεις του φωτός) που θα έλεγα πως διαθέτουν μια γαλήνη και αρμονία σαν να κάνεις όντως μια κατάδυση στην θάλασσα. Η τοπογραφία του χάρτη είναι εκπληκτική, με διαφορετικές περιοχές και βιομάζες, βάθη που εναλλάσσονται, σπηλιές και ορύγματα που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά και μια πλούσια χλωρίδα που δίνει ζωντάνια στο σύνολο (απίστευτα τα «λιβάδια» με τα Creepvines).
Αν θα έπρεπε να γκρινιάξω για κάτι, αυτό θα ήταν μάλλον το μέγεθος του υποβρύχιου κόσμου του Subnautica, καθώς αυτό που αρχικά μοιάζει σαν… απέραντο γαλάζιο θα διαπιστώσετε όταν εξερευνήσετε ενδελεχώς πως έχει σαφή όρια και το παιχνίδι θα απογειωνόταν με έναν αισθητά πιο μεγάλο κόσμο ή ίσως κάτι procedurally generated. Τα διάφορα bugs και glitches εδώ και εκεί, εκτός του ότι δεν επηρεάζουν τόσο την εμπειρία, είναι λογικό να υπάρχουν σε αυτό το στάδιο.
Αξίζει να κάνουμε μια αναφορά και στο ζωντανό κομμάτι του βυθού, τα πλάσματα που κατοικούν εκεί και δίνουν ενδιαφέρον στις αναζητήσεις σας. Η ποικιλία σε πανίδα είναι αξιοσημείωτη, ενώ ο σχεδιασμός των εξωγήινων ζώων είναι ευφάνταστος και προκαλεί από θαυμασμό μέχρι και χαμόγελα για το παράδοξο ορισμένων πλασμάτων. Να θυμάστε ωστόσο, όσο ακίνδυνα δείχνουν ορισμένα χαριτωμένα δείγματα, τόσο επικίνδυνα είναι άλλα που όντως φαίνονται επικίνδυνα, ειδικά εάν έχετε μια φυσική τρομάρα για τα μεγάλα και εχθρικά πλάσματα στον βυθό όπως ο γράφων! Όσον αφορά τον ήχο, έχουμε ψυχεδελικά και τριπαριστά ambient κομμάτια που ταιριάζουν απόλυτα με το παιχνίδι, αν και θα ήθελα να είναι περισσότερα σε αριθμό. Τα ηχητικά εφέ είναι επίσης αρκετά ποιοτικά, με τους ήχους του βυθού να δημιουργούν ένα ζωντανό οικοσύστημα που θα σας καθηλώσει.
O survivor και η θάλασσα
Ας μην μακρηγορώ άλλο καθότι δεν γράφω review αλλά Early Access preview, αλλά νομίζω ότι σας περιέγραψα αρκετά καλά τους μηχανισμούς του Subnautica αλλά και τα συναισθήματα που μου δημιούργησε. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο Survival με «βάθος» (τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά!) και αναμένεται να αποτελέσει ένα εξαιρετικό παιχνίδι του είδους, εάν δούμε ενδεχομένως κι ένα story αντίστοιχης ποιότητας.
Όπως είπαμε το Subnautica δεν είναι MMO αλλά προσφέρει μια ξεχωριστή ατμοσφαιρική single-player εμπειρία που αξίζει να δοκιμάσετε και μάλιστα όσοι δεν πάτε διακοπές φέτος και ζηλεύετε τις φωτογραφίες των φίλων σας στο Facebook από τις παραλίες, κλείστε όλα τα social media, ανοίξτε το Steam και κάντε scuba diving στον μαγικό υποθαλάσσιο κόσμο που δημιουργεί αυτόν τον καιρό η Unknown Worlds Entertainment. Μικρή υποσημείωση, το παιχνίδι διαθέτει υποστήριξη και για VR…
To Subnautica αναπτύσσεται για PC και Mac και βρίσκεται σε Early Access. Κάντε κλικ εδώ για να δείτε το παιχνίδι στο Steam και πείτε μας τη γνώμη σας στο αντίστοιχο forum topic.
Comments