- Μόνιμες Στήλες
- Αφιερώματα
- Nintendo: Η εξέλιξη του λογότυπού της ανά τα χρόνια
Nintendo: Η εξέλιξη του λογότυπού της ανά τα χρόνια
HotΓιώργος Λόλας
Nintendo: Η εξέλιξη του λογότυπού της ανά τα χρόνια
Πληροφορίες
Ιστορική αναδρομή των logos της από το 1889 έως και σήμερα.
Το Ιαπωνικό αίμα που “τρέχει” στις φλέβες της Nintendo, έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην κουλτούρα της ως πολυπράγμον εταιρεία. Δεν είναι μυστικό ότι ο ιαπωνικός κολοσσός των video games ακολουθούσε πάντοτε διαφορετική πορεία σε σχέση με τον ανταγωνισμό όσον αφορά τις ιδέες της, για αυτό άλλωστε έχει εισάγει στο gaming industry αρκετές καινοτομίες, ειδικότερα στα χειριστήριά της, οι οποίες μας συνοδεύουν έως και σήμερα.
Η Nintendo ιδρύθηκε το 1889 από τον Fusajiro Yamauchi και πριν ασχοληθεί με τα video games, παρήγαγε τράπουλες και καρτοπαίχνιδα, καθώς και παιδικά παιχνίδια. Τις πρώτες δεκαετίες μετά την ίδρυσή της, ασχολήθηκε γενικά με πολλούς διαφορετικούς τομείς και έφτασε μέχρι και να έχει τα δικά της love hotels, ξενοδοχεία ημιδιαμονής δηλαδή για ζευγαράκια! Αξίζει να σημειωθεί ότι χρειάστηκε να φτάσουμε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 για να ασχοληθεί με τα video games και τις εξελιγμένες ηλεκτρονικές συσκευές.
Όλες αυτές οι αλλαγές στο εσωτερικό της Nintendo και οι αλλαγές πορείας που ακολούθησε όσον αφορά την διάθεση διαφορετικών προϊόντων, είχαν αντίκτυπο και στο ίδια της τα λογότυπα, τα οποία και άλλαζε σαν τα… πουκάμισα. Φέτος η Nintendo ξεκινάει την επαναφορά του ιστορικού κόκκινου racetrack logo και με την ευκαιρία αυτή, πάμε να δούμε την εξέλιξη του εμπορικού σήματος της ιαπωνικής εταιρείας από το 1889 έως και σήμερα.
Τα logos της Nintendo ανά τα χρόνια:
1889-1950: “Kanji” logo
Το πρώτο λογότυπο της Nintendo δεν είχε καμία σχέση εμφανισιακά με το σημερινό ή με αυτά που την συνόδευσαν τις επόμενες δεκαετίες. Αποτελείτο από τρία “kanji”, που “έβγαζαν” τρεις ιαπωνικούς ήχους συμπληρώνοντας τον ήχο “Nin-Ten-Do”, ο οποίος μάλιστα ακουγόταν το ίδιο τόσο στην ιαπωνική γλώσσα, όσο και στις υπόλοιπες. Η Nintendo κράτησε το συγκεκριμένο logo για αρκετά χρόνια, την εποχή που παρήγαγε και πουλούσε κάρτες/τράπουλες και όχι video games.
1950-1960: Ace of Spades logo
Η Nintendo κάνει άνοιγμα στην αγορά της Δύσης (αφού έως τώρα η εμπορική της δραστηριότητα περιοριζόταν στην Ιαπωνία) και ταυτόχρονα αλλάζει εντελώς το logo της. Το συγκεκριμένο logo -που χρησιμοποιήθηκε έως τα μέσα της δεκαετίας του ’60- αποτελεί την πρώτη εμφάνιση του γράμματος “N” στο εμπορικό της σήμα, σηματοδοτώντας και μια αλλαγή στρατηγικής από την ιαπωνική εταιρεία, καιρό πριν εδραιωθεί ως η “Big N”. Ένα Ν “αγκαλιάζεται” από μια ανάποδη καρδιά, στο γνωστό στις τράπουλες “Ace of Spades” σήμα.
1960-1965: Roman Script logo
Ταυτόχρονα με το Ace of Spades logo, η Nintendo ξεκίνησε την διαδικασία εκσυγχρονισμού του εμπορικού της σήματος. Πολλά από τα επιτραπέζια παιχνίδια της, καθώς και διάφορα καρτοπαίχνιδα και άλλα παιχνίδια όπως το Rabbit Coaster, συνοδεύονταν από ένα νέο λογότυπο που πλέον αναγράφει όλο το όνομα της Nintendo με λατινικούς χαρακτήρες, κίνηση που δείχνει την ανάγκη της Nintendo να μπει δυναμικά στην αγορά της Δύσης. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα αυτού του logo είναι η…μπούκλα του γράμματος “N” και το αστέρι που χρησιμοποιήθηκε στη θέση της τελείας στο γράμμα “i”.
Χρησιμοποιήθηκε επίσης μια παραλλαγή του logo, με διαφορετική γραμματοσειρά όπου τα γράμματα ήταν ενωμένα μεταξύ τους με μια ευθεία γραμμή. Την εποχή εκείνη, φαίνεται πως η Nintendo δε μπορούσε να κατασταλάξει στη μορφή του εμπορικού της σήματος, αφού το άλλαζε σε τακτά χρονικά διαστήματα.
1965-1970: NG logo
Σύντομα, την εμφάνισή τους θα κάνουν δύο ακόμα λογότυπα με την χρήση της γραμματοσειράς sans-serif. Το πρώτο εξ αυτών είχε ως χαρακτηριστικό του γνώρισμα τα κεφαλαία γράμματα σε διαφορετικούς ανά περίπτωση χρωματισμούς (συνήθως σε άσπρο ή μαύρο χρώμα), ενώ σε κάποια παιχνίδια η Nintendo χρησιμοποίησε το “NG” logo (Nintendo Game/Nippon Game), το οποίο θύμιζε σχεδιαστικά το αντίστοιχο της Milton Bradley, μιας αμερικάνικης εταιρείας παραγωγής παιχνιδιών, τα προϊόντα της οποίας πουλούσε η ιαπωνική εταιρεία. Μάλιστα, από τα τέλη της δεκαετίας του ’60, έως και τις αρχές της δεκαετίας του ’70, το NG μέσα σε κύκλο χρησιμοποιήθηκε και αυτόνομα ως logo.
1967-1975: Ultra Machine logo
Το 1967 είχαμε την κυκλοφορία του Ultra Machine, ενός παιχνιδιού που πετούσε μπάλες του baseball, το οποίο αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικά επιτυχίες της Nintendo την εποχή εκείνη. Πρόκειται για μια ιστορική στιγμή για την Nintendo όσον αφορά το εμπορικό της σήμα, αφού στο Ultra Machine εμφανίστηκε για πρώτη φορά το logo της ιαπωνικής εταιρείας που σχεδιαστικά θυμίζει αρκετά το σημερινό. Η έντονη γραμματοσειρά και η τετράγωνη τελεία πάνω από το γράμμα “i”, αποτελούν γνωρίσματα που τα συναντάμε και στα νεότερα εμπορικά σήματα της Nintendo έως και σήμερα.
1968-1975: Hexagonal logo
Παρόλο που η Nintendo έδειχνε να κατασταλάζει στην γραμματοσειρά, το logo της επιδέχθηκε περισσότερες αλλαγές. Σε μια από αυτές, το γνωστό racetrack περίγραμμα είχε την μορφή ενός εξάγωνου. Το συγκεκριμένο λογότυπο έκανε την εμφάνισή του σε διάφορα προϊόντα της εποχής. Ένα από αυτά, ήταν το Nintendo Block, η ανταγωνιστική πρόταση της Nintendo απέναντι στα LEGO που εμφανίστηκε στα ράφια των καταστημάτων το 1968. Την ίδια χρονιά, η ιαπωνική εταιρεία κυκλοφόρησε και μια νέα σειρά παιχνιδιών, τα People House, που αποτελείτο από διάφορα κουκλάκια (ο πρόγονος των Amiibo ίσως;) που συνοδεύονταν από τα αντίστοιχα κουκλόσπιτα.
1970-1975: Ele-conga era logo
Το 1972 είχαμε για πρώτη φορά στην ιστορία την εμφάνιση του γνωστού racetrack logo με το στρογγυλοποιημένο περίγραμμα. Το συγκεκριμένο εμπορικό σήμα όμως χρησιμοποιήθηκε μόνο σε ένα προϊόν, το Ele-conga, ένα ηλεκτρονικό μουσικό όργανο, το οποίο ουσιαστικά σηματοδοτούσε και την εισαγωγή της Nintendo σε πιο εξελιγμένα ηλεκτρονικά προϊόντα.
Αυτή η προσωρινή… παρένθεση όμως που χρησιμοποιήθηκε ταυτόχρονα με το NG logo, όπως προαναφέρθηκε δεν κράτησε πολύ, αφού γρήγορα η Nintendo παρουσίασε ένα νέο εμπορικό σήμα. Το μονόγραμμα “N” επιστρέφει, αυτή την φορά όμως με διαφορετική σχεδίαση, συνοδευόμενο από μια ευθεία γραμμή που περιέχει το brand name της εταιρείας. Το logo αυτό κοσμούσε τα κουτιά όλων σχεδόν των επιτραπέζιων παιχνιδιών της εταιρείας την δεκαετία του ’70, καθώς και πολλά παιχνίδια το διάστημα 1972-1975 όπως τα Left RX (τηλεκατευθυνόμενα αμαξάκια με μικρό κόστος), Mach Rider και το Time Shock, άλλη μια δημιουργία του ταλαντούχου engineer της Nintendo, Gunpei Yokoi.
1975-2006: Racetrack logo
Την περίοδο 1972-1973, η Nintendo χρησιμοποίησε δύο ακόμα logos. Το ένα από αυτά παρουσίαζε το όνομα της Nintendo σε katakana (ιαπωνικό συλλαβάριο), ενώ το δεύτερο αφορούσε την επιστροφή στο γνωστό kanji. Αυτά τα δύο λογότυπα όμως είχαν ξανά τον ρόλο της παρένθεσης, αφού το 1982 ήρθε ξανά στο προσκύνιο (αυτή την φορά για να μείνει) το racetrack logo με το στρογγυλοποιημένο περίγραμμα.
Το πρώτο video game που κοσμούσε το νέο εμπορικό σήμα της Nintendo, ήταν το Donkey Kong το 1982 (είχε ήδη κυκλοφορήσει στα arcades έναν χρόνο νωρίτερα), ενώ εμφανίστηκε και στο ιστορικό Family Computer (ευρέως γνωστό ως Famicom), το οποίο στη Δύση κυκλοφόρησε ως Nintendo Entertainment System (NES). Πρόκειται για μια ιστορικότατη στιγμή όχι μόνο για την Nintendo, αλλά και για ολόκληρη την βιομηχανία του gaming, καθώς το NES βοήθησε το gaming industry να αντέξει το video game crash του 1983 (γνωστό και ως Atari Shock στην Ιαπωνία) όπου η βιομηχανία των video games παραλίγο να εξαφανιστεί παντελώς, αφού ο κλάδος παρουσίασε μείωση των εσόδων κατά 97% το 1985 και πολλές εταιρείες δήλωσαν πτώχευση.
2006-2016: Γκρι racetrack logo
Η Nintendo συνήθιζε να χρησιμοποιεί έντονα χρώματα στα προϊόντα της. Η είσοδος των Wii και DS στην αγορά όμως, είχε ως αποτέλεσμα να δούμε αλλαγή και στο ίδιο το λογότυπο και συγκεκριμένα στο χρώμα του. Με το Wii να χρησιμοποιεί ως βασικό χρώμα του το γκρι, η ιαπωνική εταιρεία αποφάσισε να ακολουθήσει ίδια τακτική και στο εμπορικό της σήμα, αφήνοντας στην άκρη το επιβλητικό κόκκινο.
2016: Η επιστροφή του κόκκινου racetrack logo
Μια δεκαετία μετά την εμφάνιση του γκρι racetrack logo, η Nintendo ξεκινάει την διαδικασία επαναφοράς του κόκκινου χρώματος στο εμπορικό της σήμα. Ήδη, τα καταστήματα της Nintendo ακολουθούν την νέα σχεδιαστική γραμμή, ενώ και τα social media και το YouTube κανάλι της εταιρείας αλλάζουν το σήμα τους στο γνωστό και αγαπημένο κόκκινο χρώμα. Λέτε η συγκεκριμένη αλλαγή να αποφασίστηκε με βάση την σχεδιαστική γραμμή του Nintendo NX; Ο χρόνος θα δείξει. Αυτό που ισχύει αυτή την στιγμή, είναι ότι οι τρεις μεγάλες εταιρείες παραγωγής κονσολών έχουν ξανά η καθεμία το χρώμα που τις αντιπροσωπεύει, κόκκινο για την Nintendo, πράσινο για την Microsoft και μπλε για την Sony.
Εσείς πώς κρίνετε την αλλαγή του εμπορικού σήματος της Nintendo και την επιστροφή στο κόκκινο χρώμα; Ποιο είναι το αγαπημένο σας λογότυπο από όλα όσα έχει παρουσιάσει η ιαπωνική εταιρεία όλα αυτά τα χρόνια;
Διαβάστε περισσότερες πληροφορίες για το Nintendo NX και συζητήστε για όλα τα νέα της Nintendo στο forum του GameWorld.