- Μόνιμες Στήλες
- Tech
- Ρυθμίσεις γραφικών
Ρυθμίσεις γραφικών
HotΓιώργος Λόλας
Press Start: Η στήλη των αναγνωστών μαζί σας κάθε Δευτέρα. Ελάτε να συζητήσουμε μαζί ενδιαφέροντα θέματα που αφορούν τα video games.
Πληροφορίες
Κυκλοφορία
0000-00-00
Παίξτε τα games σας ομαλά και χωρίς κολλήματα.
Όσο εξελίσσεται η τεχνολογία, τα γραφικά των τίτλων γίνονται πιο πολύπλοκα και ρεαλιστικά, καταναλώνοντας ολοένα και περισσότερους πόρους συστήματος, απαιτώντας έτσι την ύπαρξη ενός υπολογιστή με μεγαλύτερη «ιπποδύναμη». Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια οι προγραμματιστές δίνουν την δυνατότητα στους χρήστες να παρέμβουν σε πιο εξειδικευμένες ρυθμίσεις της κάρτας γραφικών, πέρα από την αλλαγή της ανάλυσης της οθόνης, καθιστώντας την παραμετροποίηση τους μια πολύ καλή λύση αύξησης των επιδόσεων. Στο παρόν άρθρο θα γίνει ανάλυση αυτών των επιλογών απεικόνισης, καθώς και στις ρυθμίσεις που μπορείτε να κάνετε για να «τρέχουν» τα παιχνίδια σας ομαλότερα. Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε κάθε όρο όσο πιο απλά γίνεται, αποφεύγοντας την ανάλυση πολύπλοκων λειτουργιών της κάρτας γραφικών.
Pixels και ανάλυση οθόνης
Τα pixels (από το picture elements) ή εικονοστοιχεία, είναι στην ουσία μικρές κουκίδες στην οθόνη. Σκεφτείτε την οθόνη του υπολογιστή ως ένα ψηφιδωτό, με το κάθε εικονοστοιχείο να είναι μία ψηφίδα, τόσο μικρή ώστε να μην μπορείτε διακρίνετε το ένα pixel από το άλλο, αλλά να βλέπετε την εικόνα ως ενιαία. Η ανάλυση της οθόνης ορίζεται ως το πλήθος των εικονοστοιχείων, τα οποία βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο τόσο οριζόντια, όσο και κάθετα, σε ένα είδος πλέγματος. Για παράδειγμα, εάν η ανάλυση της οθόνης σας είναι 1280x800, σημαίνει ότι η εικόνα αποτελείται από 1280 pixels στον οριζόντιο άξονα και 800 στον κάθετο.
Όσο μεγαλύτερη είναι η ανάλυση που χρησιμοποιείτε στο παιχνίδι, τόσος μεγαλύτερος είναι και ο όγκος των δεδομένων που πρέπει να επεξεργαστεί η κάρτα γραφικών πριν σταλεί η εικόνα στην οθόνη του υπολογιστή σας. Κατεβάζοντας λοιπόν την ανάλυση, το παιχνίδι θα «τρέχει» ομαλότερα, θυσιάζοντας όμως την ποιότητα των γραφικών. Όταν μειώνετε την ανάλυση, θα πρέπει να δώσετε προσοχή και στην αναλογία εικόνας (aspect ratio) της οθόνης σας για να αποφύγετε τυχόν παραμορφώσεις της προβαλλόμενης εικόνας. Συμβουλευτείτε τον παρακάτω πίνακα για να επιλέξετε την σωστή ανάλυση.
Όσο εξελίσσεται η τεχνολογία, τα γραφικά των τίτλων γίνονται πιο πολύπλοκα και ρεαλιστικά, καταναλώνοντας ολοένα και περισσότερους πόρους συστήματος, απαιτώντας έτσι την ύπαρξη ενός υπολογιστή με μεγαλύτερη «ιπποδύναμη». Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια οι προγραμματιστές δίνουν την δυνατότητα στους χρήστες να παρέμβουν σε πιο εξειδικευμένες ρυθμίσεις της κάρτας γραφικών, πέρα από την αλλαγή της ανάλυσης της οθόνης, καθιστώντας την παραμετροποίηση τους μια πολύ καλή λύση αύξησης των επιδόσεων. Στο παρόν άρθρο θα γίνει ανάλυση αυτών των επιλογών απεικόνισης, καθώς και στις ρυθμίσεις που μπορείτε να κάνετε για να «τρέχουν» τα παιχνίδια σας ομαλότερα. Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε κάθε όρο όσο πιο απλά γίνεται, αποφεύγοντας την ανάλυση πολύπλοκων λειτουργιών της κάρτας γραφικών.
Pixels και ανάλυση οθόνης
Τα pixels (από το picture elements) ή εικονοστοιχεία, είναι στην ουσία μικρές κουκίδες στην οθόνη. Σκεφτείτε την οθόνη του υπολογιστή ως ένα ψηφιδωτό, με το κάθε εικονοστοιχείο να είναι μία ψηφίδα, τόσο μικρή ώστε να μην μπορείτε διακρίνετε το ένα pixel από το άλλο, αλλά να βλέπετε την εικόνα ως ενιαία. Η ανάλυση της οθόνης ορίζεται ως το πλήθος των εικονοστοιχείων, τα οποία βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο τόσο οριζόντια, όσο και κάθετα, σε ένα είδος πλέγματος. Για παράδειγμα, εάν η ανάλυση της οθόνης σας είναι 1280x800, σημαίνει ότι η εικόνα αποτελείται από 1280 pixels στον οριζόντιο άξονα και 800 στον κάθετο.
Όσο μεγαλύτερη είναι η ανάλυση που χρησιμοποιείτε στο παιχνίδι, τόσος μεγαλύτερος είναι και ο όγκος των δεδομένων που πρέπει να επεξεργαστεί η κάρτα γραφικών πριν σταλεί η εικόνα στην οθόνη του υπολογιστή σας. Κατεβάζοντας λοιπόν την ανάλυση, το παιχνίδι θα «τρέχει» ομαλότερα, θυσιάζοντας όμως την ποιότητα των γραφικών. Όταν μειώνετε την ανάλυση, θα πρέπει να δώσετε προσοχή και στην αναλογία εικόνας (aspect ratio) της οθόνης σας για να αποφύγετε τυχόν παραμορφώσεις της προβαλλόμενης εικόνας. Συμβουλευτείτε τον παρακάτω πίνακα για να επιλέξετε την σωστή ανάλυση.
Ρυθμός ανανέωσης οθόνης (Refresh Rate)
Η κίνηση στην οθόνη του υπολογιστή προσομοιώνεται με την χρήση μιας σειράς από εικόνες (frames). Το Refresh Rate μετριέται σε Hz και υποδηλώνει τον ρυθμό κατά των οποίο το μόνιτορ ανανεώνει την εικόνα κάθε δευτερόλεπτο. Εάν έχετε παρατηρήσει οριζόντια σπασίματα των γραφικών (tearing), σημαίνει ότι ο υπολογιστής σας επεξεργάζεται μεγαλύτερο πλήθος εικόνων από αυτές που μπορεί να επεξεργαστεί το refresh rate της οθόνης. Την λύση σε αυτό το πρόβλημα έρχεται να δώσει το λεγόμενο V-Sync (Vertical Synchronization) το οποίο θέτει ένα όριο στα παραγόμενα frames, δημιουργώντας τον ίδιο ακριβώς αριθμό εικόνων με το refresh rate. Παρόλα αυτά, όταν το παιχνίδι «τρέχει» κάτω από 60 frames ανά δευτερόλεπτο, η λειτουργία αυτή θα ρίξει τα FPS στην αμέσως προηγούμενη σκάλα, δηλαδή στα 30. Δοκιμάστε το παιχνίδι με απενεργοποιημένο το V-Sync και αν παρατηρήσετε το φαινόμενου του tearing, ενεργοποιήστε το.
Η κίνηση στην οθόνη του υπολογιστή προσομοιώνεται με την χρήση μιας σειράς από εικόνες (frames). Το Refresh Rate μετριέται σε Hz και υποδηλώνει τον ρυθμό κατά των οποίο το μόνιτορ ανανεώνει την εικόνα κάθε δευτερόλεπτο. Εάν έχετε παρατηρήσει οριζόντια σπασίματα των γραφικών (tearing), σημαίνει ότι ο υπολογιστής σας επεξεργάζεται μεγαλύτερο πλήθος εικόνων από αυτές που μπορεί να επεξεργαστεί το refresh rate της οθόνης. Την λύση σε αυτό το πρόβλημα έρχεται να δώσει το λεγόμενο V-Sync (Vertical Synchronization) το οποίο θέτει ένα όριο στα παραγόμενα frames, δημιουργώντας τον ίδιο ακριβώς αριθμό εικόνων με το refresh rate. Παρόλα αυτά, όταν το παιχνίδι «τρέχει» κάτω από 60 frames ανά δευτερόλεπτο, η λειτουργία αυτή θα ρίξει τα FPS στην αμέσως προηγούμενη σκάλα, δηλαδή στα 30. Δοκιμάστε το παιχνίδι με απενεργοποιημένο το V-Sync και αν παρατηρήσετε το φαινόμενου του tearing, ενεργοποιήστε το.
Anti-Aliasing (AA)
Όπως είδαμε παραπάνω, τα pixels είναι τοποθετημένα σε πλέγμα στην οθόνη. Αυτό σημαίνει ότι ο υπολογιστής μπορεί να δημιουργήσει οριζόντιες και κάθετες γραμμές τέλεια, αλλά δυσκολεύεται να «ζωγραφίσει» διαγωνίως. Ο όρος aliasing λοιπόν αναφέρεται στα «σκαλοπάτια» που παρατηρούνται στα γραφικά και ειδικά στα περιγράμματα των κτιρίων και σε επιφάνειες με καμπύλες.
Το Anti-Aliasing είναι μία έξυπνη τεχνική «λείανσης» των γραφικών, η οποία μειώνει το παραπάνω φαινόμενο εξαπατώντας το ανθρώπινο μάτι. Η κάρτα γραφικών δημιουργεί επιπλέον pixels και τα τοποθετεί εκεί που χρειάζονται, ενώ αυτά χρωματίζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να αναμειγνύονται τα χρώματα της επιφάνειας με το περιβάλλον γύρω της. Όλη αυτή η διαδικασία καταναλώνει μεγάλο μέρος της μνήμης της κάρτας γραφικών (VRAM), ρίχνοντας σε μεγάλο βαθμό τις επιδόσεις. Εάν το παιχνίδι που παίζετε δεν λειτουργεί ομαλά, παρουσιάζοντας lag, μειώστε το Anti-Aliasing ή απενεργοποιήστε το τελείως. Επίσης, ανεβάζοντας την ανάλυση, μειώνεται το φαινόμενο του aliasing, οπότε πειραματιστείτε με αυτές τις δύο επιλογές για να έχετε το πιο ισορροπημένο αποτέλεσμα.
Όπως είδαμε παραπάνω, τα pixels είναι τοποθετημένα σε πλέγμα στην οθόνη. Αυτό σημαίνει ότι ο υπολογιστής μπορεί να δημιουργήσει οριζόντιες και κάθετες γραμμές τέλεια, αλλά δυσκολεύεται να «ζωγραφίσει» διαγωνίως. Ο όρος aliasing λοιπόν αναφέρεται στα «σκαλοπάτια» που παρατηρούνται στα γραφικά και ειδικά στα περιγράμματα των κτιρίων και σε επιφάνειες με καμπύλες.
Το Anti-Aliasing είναι μία έξυπνη τεχνική «λείανσης» των γραφικών, η οποία μειώνει το παραπάνω φαινόμενο εξαπατώντας το ανθρώπινο μάτι. Η κάρτα γραφικών δημιουργεί επιπλέον pixels και τα τοποθετεί εκεί που χρειάζονται, ενώ αυτά χρωματίζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να αναμειγνύονται τα χρώματα της επιφάνειας με το περιβάλλον γύρω της. Όλη αυτή η διαδικασία καταναλώνει μεγάλο μέρος της μνήμης της κάρτας γραφικών (VRAM), ρίχνοντας σε μεγάλο βαθμό τις επιδόσεις. Εάν το παιχνίδι που παίζετε δεν λειτουργεί ομαλά, παρουσιάζοντας lag, μειώστε το Anti-Aliasing ή απενεργοποιήστε το τελείως. Επίσης, ανεβάζοντας την ανάλυση, μειώνεται το φαινόμενο του aliasing, οπότε πειραματιστείτε με αυτές τις δύο επιλογές για να έχετε το πιο ισορροπημένο αποτέλεσμα.
Anisotropic Filtering (AF)
Όσο και αν ανεβάσετε την ανάλυση της οθόνης σας, μερικές υφές (textures) θα φαίνονται θολές και ειδικά αυτές που βρίσκονται μακριά στο περιβάλλον. Για να διορθωθεί αυτό το πρόβλημα, ενεργοποιήστε το Anisotropic Filtering, το οποίο αυξάνει την ευκρίνεια των επιφανειών. Σε Αντίθεση με το Anti-Aliasing, δεν καταναλώνει πολλούς πόρους από την κάρτα γραφικών.
Όσο και αν ανεβάσετε την ανάλυση της οθόνης σας, μερικές υφές (textures) θα φαίνονται θολές και ειδικά αυτές που βρίσκονται μακριά στο περιβάλλον. Για να διορθωθεί αυτό το πρόβλημα, ενεργοποιήστε το Anisotropic Filtering, το οποίο αυξάνει την ευκρίνεια των επιφανειών. Σε Αντίθεση με το Anti-Aliasing, δεν καταναλώνει πολλούς πόρους από την κάρτα γραφικών.
Shadows
Μειώστε την λεπτομέρεια των σκιών για να ανεβάσετε κατακόρυφα τα FPS στα παιχνίδια. Ανεβάστε τα shadows μόνο αν μπορείτε να παίξετε έναν τίτλο με όλα τα εφέ στο full. Έτσι κι αλλιώς, σε παιχνίδια όπου κινείστε γρήγορα και συνεχώς, δεν θα παρατηρήσετε την απώλεια στην λεπτομέρεια. Επιλέξτε την βαθμίδα Low ή Medium για να τρέχει το παιχνίδι ομαλότερα.
Draw Distance
Όσο υψηλότερα θέσετε αυτήν την επιλογή, τόσο πιο μακριά θα μπορείτε να δείτε, κάτι το οποίο όμως σημαίνει ότι κάρτα γραφικών πρέπει να «ζωγραφίσει» μεγαλύτερο μέρος του κόσμου. Μειώνοντας λοιπόν το Draw Distance, αυξάνονται και οι επιδόσεις.
Μειώστε την λεπτομέρεια των σκιών για να ανεβάσετε κατακόρυφα τα FPS στα παιχνίδια. Ανεβάστε τα shadows μόνο αν μπορείτε να παίξετε έναν τίτλο με όλα τα εφέ στο full. Έτσι κι αλλιώς, σε παιχνίδια όπου κινείστε γρήγορα και συνεχώς, δεν θα παρατηρήσετε την απώλεια στην λεπτομέρεια. Επιλέξτε την βαθμίδα Low ή Medium για να τρέχει το παιχνίδι ομαλότερα.
Draw Distance
Όσο υψηλότερα θέσετε αυτήν την επιλογή, τόσο πιο μακριά θα μπορείτε να δείτε, κάτι το οποίο όμως σημαίνει ότι κάρτα γραφικών πρέπει να «ζωγραφίσει» μεγαλύτερο μέρος του κόσμου. Μειώνοντας λοιπόν το Draw Distance, αυξάνονται και οι επιδόσεις.
Συνοψίζοντας
Αποφασίσαμε να μην ασχοληθούμε με πολύπλοκες λειτουργίες με σκοπό να είναι το κείμενο όσο πιο κατανοητό γίνεται. Πειραματιστείτε λοιπόν με τις παραπάνω επιλογές και να είστε σίγουροι ότι θα βρείτε την χρυσή τομή μεταξύ ποιότητας εικόνας και επιδόσεων. Έως την επόμενη φορά, σας ευχόμαστε…καλό gaming.
Αποφασίσαμε να μην ασχοληθούμε με πολύπλοκες λειτουργίες με σκοπό να είναι το κείμενο όσο πιο κατανοητό γίνεται. Πειραματιστείτε λοιπόν με τις παραπάνω επιλογές και να είστε σίγουροι ότι θα βρείτε την χρυσή τομή μεταξύ ποιότητας εικόνας και επιδόσεων. Έως την επόμενη φορά, σας ευχόμαστε…καλό gaming.
Comments