- Μόνιμες Στήλες
- Editorial
- Είμαστε η τυχερή γενιά των gamers
Είμαστε η τυχερή γενιά των gamers
HotΕίμαστε η τυχερή γενιά των gamers
Πληροφορίες
Όταν ζεις στην..."χρυσή" εποχή.
Σε συνέχεια ενός πρόσφατου Editorial για τα games του μέλλοντος, αποφάσισα να αφιερώσω το σημερινό Editorial στις γενιές των games που έχουμε ζήσει τις τελευταίες δεκαετίες.
Όσοι ζούμε σήμερα προλάβαμε τα games πάνω που άρχισαν να διαδίδονται. Αν η "γέννηση" του gaming ήρθε την δεκαετία του '60 με το Spacewar, η μεγάλη διάδοσή του άρχισε στα τέλη της δεκαετίας του '70 με το Atari 2600 και συνέχισε στις αρχές της δεκαετίας του 80, εκεί όπου πλέον όλος ο πλανήτης είχε αναγνωρίσει τον όρο "gamer". Στην Ελλάδα, κάθε "μόδα" ερχόταν πάντοτε με μία καθυστέρηση. Έτσι και στην περίπτωση του gaming, όσοι ζήσαμε παιδικά χρόνια την δεκαετία του '80, προλάβαμε να παίξουμε πολλά από τα πρώτα μεγάλα games.
Η retro εποχή που δεν γυρίσει πίσω
Θεωρώ ότι πρέπει να είμαστε ευγνώμονες που γεννηθήκαμε αυτή την περίοδο της ιστορίας. Τίποτα για μένα δεν μπορεί να αντικαταστήσει το συναίσθημα του να παίζεις games στα 80's και να "πωρώνεσαι" κάθε χρόνο, όταν τα τεχνολογικά βήματα στους τομείς των γραφικών και του ήχου σε εκπλήσσουν, παρέα με το gameplay κάθε νέου genre που γεννιέται.
Το Atari 2600, με το ξύλο στον σχεδιασμό του και την γέννηση των cartrdiges, οι Spectrum, ο Commodore 64 με την κασσέτα που φόρτωνε μετά από πολλά λεπτά, ο Amstrad 6128 με την πράσινη οθόνη που αγαπούσαμε παρότι χαλούσε το drive διαρκώς, η κόντρα NES vs Master System, η ιστορική Amiga που ήταν ο καλύτερος υπολογιστής για games των 80's και άλλα πολλά.
- Ποιος μπορεί να καταλάβει σήμερα τι σημαίνει να έχεις "βιδωμένο" τον δυνατό ήχο της δισκέτας ενός Amstrad 6128, μιας Amiga ή ενός IBM PC;
- Ποιος μπορεί σήμερα να νιώσει το συναίσθημα του να αντικρίζεις τον Mario για πρώτη φορά στο Super Mario Bros και να βρίσκεσαι στα 80's;
- Ποια συναισθήματα μπορούν να αντικαταστήσουν την μουσική και το πρωτοποριακό τότε parallax scrolling του Shadow of the Beast στην Amiga, για όσους το παίξαμε τις πρώτες χρονιές που κυκλοφόρησε;
Τα retro games είχαν ακόμη μεγαλύτερη αξία όταν παιζόντουσαν τις εποχές που κυκλοφορούσαν. Διότι τότε αυτές ήταν οι δυνατότητες. Δισκέτα 3" σε έναν Amstrad 6128 σήμαινε 178kb χώρο. Κάνε τα κουμάντα σου κύριε developer. Αν δεν σου φτάνει έχεις και την πίσω πλευρά της δισκέτας με άλλα τόσα. Εκεί θα έπρεπε να χωρέσει κάποιος τα γραφικά, την διάρκεια ενός παιχνιδιού και τον ήχο, που ορισμένες φορές μοιραία επαναλαμβάνονταν.
Δε γαμιέται. Double Dragon 2 bitches. Άλλη μία μουσική που στοίχειωνε τότε τους ύπνους μας. Παίζαμε Double Dragon 2 στον Amstrad, πέφταμε για ύπνο κι ακούγαμε ακόμη την μουσική του. Αφήστε δε που όσοι έχουν εμβοές παίζει να τις μπερδεύουν με...τον ήχο από την CRT οθόνη του Amstrad, πιστεύοντας ότι είναι κάπου εκεί δίπλα και τους παρακολουθεί.
90's: Η ρομαντική εποχή
Σήμερα μπορεί να γκρινιάζουμε για τα στραβά που κάνουν οι developers στα games τους. Για τα bugs, την μικρή διάρκεια, το πως σχεδίασαν τους χαρακτήρες ή το περιβάλλον...για σκεφτείτε όπως πως παίζαμε στα '90's. Θες να την πεις την εποχή εκείνη "Ρομαντική"; "Χρυσή"; Θα βρεις πολλά ονόματα.
Ξεκίνησε με 2D γραφικά και με την κυριαρχία του SuperNES, του Mega Drive και της Amiga. Το τι Zelda, Mario, Mario Kart, Sonic, Sensible Soccer, Street Fighter 2 και Mortal Kombat είχε πέσει εκείνη την περίοδο δεν περιγράφεται. Η δεκαετία συνέχισε με το DOOM, για να φτάσουμε επιτέλους στο 3D. PlayStation από την Sony, Nintendo 64 -τεράστια κονσόλα-, Sega Saturn και τα πρώτα 3D games στις κονσόλες που επισκίασαν τους υπολογιστές για πολλά χρόνια. Προσωπικά από την μία γευόμουν Command & Conquer κι απ' την άλλη έπαιζα Mario 64, Tekken, Virtua Striker και έμενα ευχαριστημένος.
Παράλληλα, το διαδίκτυο γεννήθηκε. Από τις BBS και το...ATDT (είχα την Athens City BBS σε Amiga 1200 για όσους θυμούνται) περάσαμε στο Internet που από τα μέσα της δεκαετίας του '90 και μετά έφερε την επανάσταση. Ξεκίνησαν τα πρώτα διεθνή gaming sites. Αρχίσαμε να διαβάζουμε tutorials.
Το πέρασμα από το 2D στο 3D ήταν δύσκολη υπόθεση. Τα πρώτα 3D γραφικά είχαν ελάχιστα πολύγωνα, κάποιοι τα χλεύαζαν, άλλοι τα εξυπνούσαν. Πάντως όλοι είχαμε καταλάβει ότι μία μέρα το 3D θα κυριαρχήσει. Οι πρώτες αυτές 3D κόντρες της δεκαετίας του '90 ήταν ίσως και η τελευταία "μυρωδιά" από αυτό που αποκαλούμε "Retro gaming". Μπορώ να αναφέρω εκατοντάδες games που αγαπήσαμε εκείνη την εποχή αλλά δεν θα μου φτάσουν ούτε 50 σελίδες. Θα τα αφήσω για εσάς στα σχόλια γιατί όσοι διαβάζετε αυτό το άρθρο τουλάχιστον προλάβατε τα αγαπητά σε όλους μας '90s. Άσε δε που τότε είχαμε και OaSiS στα ντουζένια τους.
Η γέννηση των genres
Ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα του να βλέπεις την εξέλιξη των games σχεδόν απ' το ξεκίνημά τους, είναι τα genres, κοινώς το είδος κάθε παιχνιδιού. Μετά την εποχή του Pong, γνωρίσαμε την έννοια του genre στο Atari 2600 των χιλιάδων τίτλων. Τότε μπορούσε κάποιος να παίξει συγκεκριμένα είδη, όπως Platform, Beat' Em Up, Racing, Shoot 'Em Up, Puzzle κτλ. Αργότερα βιώσαμε την εξέλιξη κάθε είδους. Την εξέλιξη των Beat 'Em Up που έγιναν Fighting, τα Shoot 'Em Up που έγιναν First-Person Shooters, την δημιουργία των Third-Person Action games, τα 2D Platform που έγιναν 3D Platform και αντίστοιχα τα RPG που έφεραν τα MMORPG και την εξέλιξη των Strategy. Ξεχνάει κανείς τα συναισθήματα στον...πρωτοπόρο του είδους Dune II της Westwood;
Όλα αυτή η εξέλιξη των genres αρχίζει πλέον να "στραγγίζει". Τα τελευταία χρόνια οι μόνες προσθήκες ήταν τα Music games, τα Cinematic Adventures και πλέον τα Exploring Adventures για χάρη του Virtual Reality. Πιστεύω λοιπόν πως μόνο η δική μας γενιά μπορεί να αντιληφθεί και να κρατήσει στη μνήμη της το γιατί δημιουργήθηκαν τα genres αυτά τα οποία παίζουμε μέχρι και σήμερα. Κάποιοι δυστυχώς στο μέλλον δεν θα ζήσουν αυτή την σημαντική αλλαγή. Θεωρώ κατ' επέκταση πως είμαστε πολύ τυχεροί που καταφέραμε να ζήσουμε όλη αυτή την εξελιχτική εμπειρία.
Η κληρονομιά των επόμενων γενεών
Οι γενιές που θα γεννηθούν στο μέλλον δεν θα νιώσουν ποτέ τα συναισθήματα που ζήσαμε στα πρώτα...βήματα του gaming. Πως θα μπορεί ένας gamer να φανταστεί την πρώτη εποχή του gaming σε 50 ή 100 χρόνια από τώρα; Μάλλον θα διαβάζει κείμενα στη Wikipedia, άρθρα σε sites ή θα βλέπει βίντεο στο YouTube.
Πιστεύω λοιπόν ότι πρέπει να αισθανόμαστε πολύ τυχεροί. Τυχεροί γιατί τα ζήσαμε και γιατί τα έχουμε δίπλα μας. Τα πρώτα φιλαράκια μας. Τον Commodore, το Atari 2600, τον Amstrad, την Amiga, τον Atari ST, το Game Boy, το NES, το Game Gear, το Master System, όποιον είχε για φίλο ο καθένας. Καθένας από αυτούς τους virtual φίλους θα έχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας. Ας τους κρατήσουμε ζωντανούς και ας μάθουμε στις επόμενες γενιές το πως ξεκίνησε το gaming και τι σήμαινε για εμάς αυτή η τόσο ξεχωριστή και γεμάτη συναισθήματα εποχή.
Comments
Είμαι από τους τυχερούς που όλες τους οι παλιές κονσόλες δουλεύουν ή τουλάχιστον θέλουν ένα πολύ μικρό service για να δουλέψουν. Αν ποτέ αξιωθώ και κάνω παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με το gaming θα περάσουν εκπαίδευση. Τι θες; PlayStation 7; Καλά. Πάρε πρώτα εδώ στο Sega Saturn το Tomb Raider να δεις πως είναι να υπολογίζεις βήματα για ένα άλμα και όταν το τελειώσεις το συζητάμε. Handheld κονσόλα; Ωραία. Game Boy, κίτρινη κασσέτα και μου ξαναμιλάς όταν όλα τα Pokemon είναι level 100. Δεκαεξαπύρηνο PC με 32GB GPU; Πάρε τώρα έναν Pentium 4 με Civilization, Age of Empires και Warcraft για να μάθεις και τα Strategy. Σου έχω και emulator με SNES, Mega Drive και MAME μέσα. Έτσι θα μάθουν να μην υπολογίζουν στο ότι τo game θα τους κρατάει το χεράκι με markers, αυτοματισμούς και χαμηλό Α.Ι. Θα δουν πως είναι να έχεις δύσκολους χειρισμούς και έτσι θα μάθουν να εκτιμάνε όλους τους μοντερνισμούς που θα έχει η εποχή τους. Πραγματικά πιστεύω πως οι δυσκολίες των παλαιότερων games μας έκαναν καλύτερους gamer ενώ παράλληλα μας δίδαξαν σεβασμό προς τις τεχνολογικές εξελίξεις που έχουμε σήμερα, άσχετα με το αν γκρινιάζουμε για το πόσο εύκολα είναι τα games σήμερα ή για το πόσο μικρή διάρκεια έχουν.
Με τα πολλά εμείς ζήσαμε την έξαρση στην βιομηχανία, περάσαμε το σχολείο μας και μένει να το μεταδώσουμε στους επόμενους. Μακάρι κάποια στιγμή να μου πουν τα παιδιά μου κάτι του στυλ: "μπαμπά σε ζηλεύω και θα ήθελα και εγώ να μεγαλώσω στην εποχή σου". Μέχρι τότε όμως Rythm is a Dancer στα ηχεία και πάμε να ξεκλειδώσουμε όλους τους χαρακτήρες στο Tekken 3 σε ένα βράδυ.
Άγγιξες την ψυχή μας φίλε!!
PS. Emulators for ever
Απιστευτο αρθρο!!!
Είμαι όμως πεπεισμένος ότι η νέα γενιά θα επαναπροσδιορίσει τον όρο του gaming και θα προσαρμόσει τα νέα δεδομένα με ανάλογη επιτυχία, όπως της προηγούμενης γενιάς. Έτσι πάει Εκτός βέβαια εάν την πατήσουμε όπως την πάτησε και η μουσική βιομηχανία!
Οι ημερομηνίες ακμής/παρακμής που αντιστοιχούν στις δύο βιομηχανίες αξίζουν oscar καλύτερης συνωμοσιολογίας .
Ωραίο άρθρο
Εάν απαντάς εμμέσως στο κείμενό μου δεν είπα ότι καταστράφηκε κάποια γενιά από τον ίντερνετ! άκουσον μεν πάταξον δε!
(φιλικά και χωρίς rage-άρισμα)
Επίσης πριν το ξεχάσω και αυτό, google "the downfall of music industry"
Κι εγώ ξεκίνησα το Gaming μέσα στα 90s με το GameBoy και το πρώτο παιχνίδι που μου έμεινε στο μυαλό όσο κανένα ήταν το Gargoyle's Quest για όσους το ξέρουν.Πολύ ατμοσφαιρικό και creepy,όσο creepy μπορούσε να είναι ένα παιχνίδι στο GB με μουσικάρα για την εποχή του.
Αργότερα έπαιζα λίγο σε SNES clone όπως είπες που το είχε πάρει η οικογένεια,κυρίως παίζαμε μαζί.
Και ύστερα ήρθε το Ps1 που είναι και η αγαπημένη μου κονσόλα.Είναι ουσιαστικά η εποχή που έγινα πραγματικός gamer.Η χρυσή εποχή του gaming όντως με πολλά μικρά αριστουργήματα που τα θυμόμαστε πιο έντονα απο τα σημερινά παιχνίδια.
Σχετικά με το ποιός φταίει που φτάσαμε εδώ,θα έλεγα όλοι οι παράγοντες ευθύνονται γι αυτό αλλά πιο πολύ οι Publishers.Επιμένω πως αυτοί έχουν τη μεγαλύτερη ευθύνη γιατί κατάντησαν τη τότε "τέχνη" σε τωρινή "εργολαβία".
Ευτυχώς που υπάρχουν και οι indies και κρατούν κάποιες ισορροπίες.
...και τελικά (αφού χρησιμοποιούσα για gaming desctop PCs) άλμα στο PS3 από το 2007 κι απ' ότι βλέπω θα κλείσω 10ετία με αυτή την κονσόλα και ποιος ξέρει αν θα πάω πάρα κάτω! Το gaming για... 40άριδες είναι κομματάκι δύσκολο!
Εχοντας ζησει ενα τεραστιο κομματι της τοτε εποχης και συνεχιζοντας ακομα, μεσω χρησης emulators, θα πω τα εξης:
Δεν θα γυριζα τον χρονο πισω για κανεναν λογο. Το μεσο που αποκαλουμε video games, οχι απλα εχει κανει τεραστια αλματα σε τεχνολογια, gameplay, αλλα εχει εξελιχθει και σε ενα απο τα πιο ολοκληρωμενα αφηγηματικα μεσα. Μια καλοδουλεμενη ιστορια σε καποιο game, ξεπερνα την οποια ταινια η και βιβλιο, τολμω να πω. Το immersion ειναι απλα σε αλλο επιπεδο.
Σιγουρα ναι, ειχαν και τα καλα τους εκεινες οι εποχες, καθως ηταν η αρχη του gaming και το πεδιο ηταν προσφορο για καθε ειδους δοκιμη/πειραμα, οι εμπειρια πρωτογνωρη για τους περισσοτερους, τα standards ηταν χαμηλα πχ. σε αντιθεση με το σημερα, στο οποιο θα πρεπει πραγματοποιηθει πολυ περισσοτερη μελετη(απο τους developers), ωστε να υπαρξει πρωτοπορια.
Η αλλη πλευρα ειναι: παιχνιδια τοτε με το τσουβαλι(οπως ειπαν και τα παιδια εδω στα σχολια) και πολλες πατατες αναμεσα τους.
Τσουβαλια ολοκληρα με πατατες εχω να πω εγω και οποιος θελει να το διαπιστωσει, δεν εχει παρα να πιασει μια κλασσικη κονσολα της εποχης ή emulator και να αρχισει να δοκιμαζει τιτλους.
Ας το δουμε λιγο αλλιως. Πληρωνες τοτε 60-70-80+ ευρω (σε δραχμες ηταν ακομα χειροτερα, αλλα δεν θυμαμαι ακριβως) για ενα παιχνιδι (ναι πιο ακριβα απο τα σημερινα -season passes εξαιρουνται) και οι πιθανοτητες ηταν να βρεθεις με ενα παιχνιδι στα χερια σου, το οποιο θα μπορουσε: Α) Να ειναι unplayable λογω gameplay design η λογω bugs(απειρα τετοια) Β) να μην εχει καμια σχεση με αυτο που ειχες φανταστει(απειρα spinoffs τοτε που ουδεμια σχεση ειχαν με το πρωτοτυπο και δεν υπηρχε Youtube ωστε να δεις gameplay, ο καλυτερος σου φιλος ηταν καποια τηλεοπτικη διαφημιση η περιοδικο), Γ) να ειναι τοσο μετριο που το βαριοσουν μεσα σε χρονο μηδεν(εκλαιγες και τα λεφτα σου) ή Δ) τελος, να πετυχαινες καποιον καλοφτιαγμενο τιτλο και να απολαμβανες την εμπειρια που ειχε να σου προσφερει.
Τα σημερινα παιχνιδια τοσο πολυπλοκα, που σου κολλαει ο εγκεφαλος μονο και μονο οταν προσπαθεις να αναλογιστεις τον βαθμο πολυπλοκοτητας και τον φορτο εργασιας. Το 80' μπορουσε ενα ατομο μονο του, να φτιαξει ενα ολοκληρο game μεσα σε λιγες εβδομαδες και μεχρι και τα μεσα του 90' τα περισσοτερα παιχνιδια, χρειαζονταν μολις μερικους μηνες και μια χουφτα ανθρωπων για να ολοκληρωθουν. Σημερα: O μεσος χρονικος ορος αναπτυξης ειναι πανω απο δυο χρονια, με δεκαδες η και εκατονταδες ατομα απο πισω τους.
Back in the day (οπως θα λεγαμε και στο χωριο μου), τα περισσοτερα παιχνιδια, δεν ξεπερνουσαν την 1 ωρα σε διαρκεια και οσα την ξεπερνουσαν ηταν λογω δυσκολιας ή ηταν τυπου arcade. Σημερα: με 50ε εχεις παιχνιδια σαν το Witcher 3, που οχι μονο ειναι αριστουργημα απο καθε αποψη, αλλα και η διαρκεια του ειναι εξωπραγματικη.
Μπορω να συνεχισω μεχρι αυριο με τετοια παραδειγματα, αλλα ο στοχος μου ειναι να δωσω τροφη για σκεψη, σε οσους βιαζονται να κατακρινουν και να συγκρινουν με τις "χρυσες εποχες".
Αν αναλυσουμε ενα ενα, τα επι μερους στοιχεια, δεν τιθεται καμια συγκριση μεταξυ του τοτε gaming και του σημερα.
Το σημερα ειναι πιο ωριμο, πιο ολοκληρωμενο, απο σχεδον καθε αποψη. Τα παιχνιδια εχουν παψει να ειναι απλα "παιχνιδια" και
εχουν γινει το κορυφαιο μεσο για εξιστορηση σεναριων, γεγονοτων και απεικονιση καθε ειδους εικονικης εμπειριας.
Αυτα τα ολιγα ειχα να πω Just my 2cents
Edit: επιδιορθωσεις
Καλησπέρα. Η πραγματικότητα που αναφέρω στο άρθρο, της δεκαετίας του '80, έχει να κάνει με την ζωή κάποιου που ζει στην Αθήνα. Σαφώς και σε πιο απομακρυσμένες πόλεις δεν είχαν όλοι την ίδια τύχη. Τουλάχιστον για τα δεδομένα της πρωτεύουσας και θέλω να πιστεύω της συμπρωτεύουσας, μέσες άκρες ίσχυαν τα παραπάνω. Την δεκαετία του '80 με ένα καλό ψάξιμο μπορούσες να παίξεις όλους τους υπολογιστές και όλες τις κονσόλες που είχαν βγει. Απλά στο διάλειμμα...ρωτούσες τους συμμαθητές σου τι έχει ο καθένας.