- Μόνιμες Στήλες
- Editorial
- Το VR Gaming δεν θα πουλήσει
Το VR Gaming δεν θα πουλήσει
HotΤο VR Gaming δεν θα πουλήσει
Πληροφορίες
Οι συνήθειες που δεν αλλάζουν.
Το trend των τελευταίων ετών στη βιομηχανία των games είναι το Virtual Reality gaming.
Παρατηρούμε ότι ολοένα και περισσότερες εταιρείες θέλουν να μπουν σε μια δυνατή αγορά και να διεκδικήσουν το "μερίδιο της πίτας" (όποιο κι αν είναι αυτό) κάνοντας προώθηση της συσκευής τους. Με όλο το σεβασμό προς όλους τους οπαδούς των virtual reality συσκευών που θα κράξετε στα σχόλια, θα παραθέσω σήμερα την άποψή μου για ένα θέμα που δεν έχει συζητηθεί ιδιαίτερα αλλά συνήθως περνάει στο ντούκου.
Αντίστοιχες απόψεις είχα αναφέρει και στο Editorial για τα casual games, μόνο που έγινε σε μια περίοδο όπου ήδη είχαν παρουσιάσει πτώση. Απ' τις πρώτες ημέρες των Kinect και PS Move όταν και τα είχα πιάσει στην Gamescom, είχα αναφέρει στις εκπομπές ότι τα συγκεκριμένα περιφερειακά που βγήκαν ως κόπιες του (φθηνού) Wii δεν υπήρχε περίπτωση να πετύχουν. Επειδή ωστόσο οι εκπομπές ξεχνιούνται και τα γραπτά μένουν, αυτή τη φορά κάνω μια πρόβλεψη πριν την μεγάλη "άνθηση" του Virtual Reality gaming, φυσικά με το όποιο κόστος ευθύνης του ότι το μέλλον θα με κρίνει θετικά ή αρνητικά.
Η εμπειρία μου βασίζεται στο Oculus Rift: Development Kit 2 review, το οποίο έχω τεστάρει για πολλές ώρες με αναγνώστες του site, σε events και σε χώρους gameplay testing που μας παρείχαν Έλληνες game developers. Το άρθρο αυτό έρχεται ως αποτέλεσμα της έρευνας της SuperData η οποία έβγαλε πόρισμα ότι μέχρι το τέλος του 2017 θα έχουν πουληθεί 70 εκατομμύρια VR Headsets φέρνοντας κέρδος 8,8 δις δολάρια για τις κατασκευάστριες εταιρείες και 8,1 δις για τους developers. Επίσης ισχυρίζεται ότι 1 στους 3 κατόχους PS4 θα το έχει αποκτήσει. Ποιοι είναι οι λόγοι λοιπόν που πιστεύω ότι το Virtual Reality gaming δεν θα πιάσει τους στόχους πωλήσεων των εταιρειών που θέτουν οι αναλυτές; Δείτε τους παρακάτω.
1ος λόγος: Το motion sickness
Κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές αντοχές όσον αφορά στη χρήση των Virtual Reality headset. Άλλοι το βγάζουν στο πεντάλεπτο, άλλοι αντέχουν 15-25 λεπτά κι άλλοι κάθονται ακόμα και κοντά στη μία ώρα. Εγώ ανήκω στη μεσαία κατηγορία. Κάπου χρειάζομαι διάλειμμα. Ο κάθε gamer έχει σίγουρα αρκετούς λόγους να ανησυχεί για την όρασή του. Εδώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου ορισμένοι δεν βολεύονται από τα 3D γυαλιά στο cinema, δεν είναι αυτονόητο πως θα υπάρξει θέμα συνήθειας ενός VR Headset όταν πλέον βλέπεις μόνο μέσα από αυτό;
Θεωρώ πως οι περισσότεροι hardcore gamers θα απογοητευτούν από το γεγονός κόπωσης των ματιών και αναγκαστικής παύσης, αφού όπως ξέρουμε όταν αποφασίζεις να παίξεις games θέλεις να κάθεσαι με τις ώρες κι όχι να κάνεις διαλείμματα, έστω των 30-40 λεπτών.
2ος λόγος: Συγκεκριμένα genres
Με ένα VR headset μπορείς να παίξεις μόνο First-Person Adventures, Survival Horror, First-Person Racing (αν σε βολεύει όντως η συγκεκριμένη κάμερα) και First-Person Shooters, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα σε πιάσει motion sickness. Συνεπώς, μένει έξω η πλειοψηφία των games. Υπάρχουν τα Action και τα RPG, δύο είδη με τεράστιο κοινό. Σε RPG και ακόμη περισσότερο MMORPG δύσκολα θα πειστεί κάποιος να χρησιμοποιήσει First-Person camera και mouse σε συνδυασμό με ένα VR Headset, μόνο και μόνο για να βλέπει τον χαρακτήρα του σε τρίτο πρόσωπο. Αντίστοιχα, ξεχάστε τα όποια Strategy, MOBA, Sports, Platform κι ένα σωρό ακόμη είδη, συνεπώς αντιλαμβάνεστε ότι μόνο το κοινό των συγκεκριμένων games θα μείνει ικανοποιημένο απ' την επένδησή του.
Αντιθέτως, όσοι αγοράσουν ένα VR Headset για να βλέπουν ταυτόχρονα 3D ταινίες και όχι μόνο να παίζουν games, θα χαρούν για την επένδυσή τους, ειδικά αν πέσουν οι τιμές της αγοράς. Οι μόνες προσιτές λύσεις αυτή την στιγμή είναι τα Mobile VR, όπως τα Samsung VR και Homido. Ακόμη και η Microsoft που με το Hololens πάει να παντρέψει Virtual Reality και Augmented Reality, πάλι απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό. Μπορεί να προσπαθεί να δημιουργήσει ένα εντυπωσιακό headset, αλλά το Augmented Reality δεν είναι κάτι νέο. Το είδαμε σε PS Vita και 3DS, δεν ξετρελαθήκαμε ούτε αποτέλεσε selling point.
3ος λόγος: Ότι αποτυγχάνει δύσκολα επιστρέφει
Η ιστορία μας έχει διδάξει πως ότι δοκιμάζεται στο gaming και δεν αποφέρει έσοδα συχνά μένει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Όταν η Nintendo, που τουλάχιστον στον τομέα του χειρισμού των games έχει διδάξει την βιομηχανία (face buttons στο SNES, Analog stick-d-pad στο N64 και μετά Wiimote), μάζεψε σε λιγότερο από ένα χρόνο το Virtual Boy, αυτό από μόνο του πρέπει να μας λέει κάτι. Η συσκευή από το 1995 έως το 1996 πούλησε 770.000 αντίτυπα. Μπορεί για την εποχή της τα φτωχά χρώματα και η ποιότητα κατασκευής όντως να προκαλούσαν ζαλάδα και ιλίγγους, όμως δεν είδα κανέναν κάτοχο Virtual Boy στο Game Maniacs να παραπονιέται γιατί η Nintendo δεν το συνέχισε και δεν το αναβάθμισε.
Για να μαζέψει τόσο γρήγορα η Nintendo ολόκληρη κονσόλα και να καταφέρει να γίνει η μεγαλύτερή της αποτυχία, αυτό και μόνο θα έπρεπε να προβληματίσει τους κατασκευαστές ως προς το πόσες μονάδες θα διαθέσουν στην αγορά. Ήδη έχουν ξοδέψει εκατομμύρια σε τεχνογνωσία, αν διοχετεύσουν πολλές μονάδες στα καταστήματα ελπίζω τουλάχιστον να καταφέρουν να τις πουλήσουν στους οπαδούς του Virtual Reality.
4ος λόγος: Η τιμή
Με βάση τα παραπάνω, πιστεύω πως θα πρέπει τα Virtual Reality να διατεθούν στην αγορά έναντι πολύ χαμηλής τιμής. Η Samsung με ένα VR headset κοντά στα 100 ευρώ και η Homido με ακόμη πιο χαμηλή τιμή, προσπαθούν να χτυπήσουν το Oculus, ωστόσο βασίζονται καθαρά σε mobile συσκευές. Οι τιμές των Oculus Rift και PlayStation VR στοιχίζουν όσο...μία κονσόλα. Με δυσκολία μπορεί ένας καταναλωτής να αγοράσει κονσόλα, συχνά καταφεύγει στην αγορά μεταχειρισμένων, αλλά κατά τα άλλα θα δώσει άλλα τόσα για να αποκτήσει ένα VR Headset;
Σκεφτείτε ότι η Oculus είναι δυσκοίλια τόσο στο να ιδρύσει αντιπροσωπείες ανά χώρα, όσο και στο να στείλει το Oculus Rift σε δημοσιογράφους για να χτίσει το απαραίτητο hype. Πως περιμένει αντίστοιχα να πουλήσει την συσκευή της όταν έχει ανακοινώσει ότι θα διατεθεί σε "συγκεκριμένο δίκτυο καταστημάτων"; Άραγε όσοι θέλουν το Oculus VR θα επιδοθούν σε σαφάρι αναζήτησης στους retailers; Και για ποιο λόγο να μην υπάρχουν έστω 2-3 κομμάτια προς πώληση σε κάθε κατάστημα. Τι είναι το Oculus Rift; Προϊόν της Herbal Life;
5ος λόγος: Η υποστήριξη
Μέχρι τώρα έχουμε δει indie developers να υποστηρίζουν το Oculus Rift με ορισμένα games τους που είναι μεταξύ άλλων συμβατά με αυτό. Το PlayStation VR έχει ορισμένα first-party games αλλά ως σύνολο η λίστα τίτλων είναι μικρή. Ποιοι μεγάλοι publishers ή developers έχουν ανακοινώσει ότι θα υποστηρίξουν το Oculus Rift και το PlayStation VR; Ελάχιστοι. Το μόνο που μου έκανε εντύπωση είναι το Robinson: The Journey της Crytek και το ενδιαφέρον του John Carmack. Για ποιο λόγο να αποκτήσει κάποιος VR Headset αν δεν υπάρχουν άλλα αντίστοχα exclusives από μεγάλα ονόματα;
Εδώ καλά καλά στις κονσόλες λέμε ότι δύο χρόνια μετά και τώρα κάπως αρχίζουν να βγαίνουν καλά exclusives, φανταστείτε λοιπόν ακόμη μικρότερη υποστήριξη της βιομηχανίας προς τα VR Headsets και καταλαβαίνετε πόσο περιορισμένη θα γίνει η επένδυσή σας. Δεδομένου του ότι το 2016 θα κυκλοφορήσουν τα περισσότερα Virtual Reality headset πιστεύετε ότι θα υπάρχουν αρκετά games για να παίξει κάποιος που θα αποφασίσει να επενδύσει για το συγκεκριμένο headset; Το αφήνουμε στην κρίση σας.
6ος λόγος: Όπως μάθουμε
Η gaming βιομηχανία μετράει πάνω από 40 χρόνια, χοντρικά 35 για τις περισσότερες χώρες. Μέχρι σήμερα έχουμε μάθει να παίζουμε τα games σε μια οθόνη. Πως θα αλλάξει όλο αυτό από την μία χρονιά στην άλλη; Ίσως αν βρισκόμασταν στο 2050 ή στο 2100 τα δεδομένα να ήταν τέτοια που κάποιοι να μου έλεγαν "Καλά ακόμα σε οθόνη παίζεις; Εδώ βγήκε το PlayStation 10 VR" Ωστόσο γνωρίζοντας τις τάσεις της βιομηχανίας δεν μπορώ να δω κανένα "trend" και καμία φοβερή τάση. Φαίνεται από τις συζητήσεις που κάνουμε στα forums ότι το ενδιαφέρον είναι πεσμένο. Φαίνεται από τα χειροκροτήματα στις press conferences. Δεν υπάρχει ο ίδιος ενθουσιασμός με ένα πραγματικά AAA title. Τα games είναι αυτά που μετράνε και συνεχίζοντας στον 5ο λόγο, τα μεγάλα exclusive games από τις VR συσκευές απουσιάζουν.
7ος λόγος: Δεν βολεύει
Δοκιμάστε να παίξετε games φορώντας καπέλο, γυαλιά (ενώ δεν φοράτε) ή μία...μάσκα στην οποία θα έχετε κόψει το σημείο κάτω απ' τη μύτη ή το στόμα για να είστε άνετα. Θα αντέχατε να παίξετε έτσι επί ώρες; Πολλοί gamers θέλουν να παίζουν χωρίς να έχουν ένα βάρος στο κεφάλι τους και εγώ είμαι ένας από αυτούς. Αν έχετε δοκιμάσει VR headset στο παρελθόν αναλογιστείτε αν θα παίζατε με άνεση για 5-6 ώρες. Έστω και αν δεν σας πιάνει το motion sickness. Έστω και με διαλείμματα των 10 λεπτών ανά μία ώρα. Θα αντέχατε το ίδιο;
Λάθος εποχή
Όλα τα παραπάνω ισχύουν μόνο στην περίπτωση που θα έχετε ένα επαρκές PC που θα καταφέρει να αντέξει ένα Virtual Reality headset. Θα χρειαστείτε περισσότερα από 60 frames ανά δευτερόλεπτο προκειμένου να μην έχετε motion sickness, συνεπώς μόνο τα σημερινά high-end PC με δυνατές κάρτες γραφικών μπορούν να τρέξουν τα ισχυρά games της αγοράς. Ασφαλώς τα indie games του Oculus Rift με τα λιτά γραφικά και φυσικά οι 3D ταινίες δεν έχουν υψηλές απαιτήσεις, αλλά απ' την άλλη σίγουρα όποιος αγοράζει ένα VR headset θέλει να δει αντίστοιχα και μία σύγχρονη εμπειρία από τεχνικής άποψης.
Όπως και στις περιπτώσεις αγοράς των casual περιφερειακών και των φορητών κονσολών, όπου μείνατε όλοι με την...συσκευή στο χέρι περιμένοντας για ουσιαστικά games, έτσι και εδώ οφείλω να σας προειδοποιήσω. Αγοράζοντας ένα Virtual Reality headset ετοιμαστείτε για να παίξετε ελάχιστα καλά games. Θα ζήσετε μια ωραία εμπειρία, όσο αντέχει το κεφάλι σας, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα μιλάμε για απόσβεση. Κάποιος που έχει PS4 θα μπορούσε αντί να επενδύσει άλλα τόσα χρήματα να αγοράσει ένα Xbox One και να έχει να παίζει περισσότερα games. Όπως και το αντίστροφο. Αν έχεις Xbox One και πας για το HoloLens, καθώς όσο κι αν ξετρελαίνει η Augmented Reality τεχνολογία, δεν παύει να απευθύνεται σε συγκεκριμένο target group. Άρα δώσε άλλα τόσα και αγόρασε ένα PS4.
Μακάρι να βγω ψεύτης αλλά το γεγονός και μόνο ότι διανύουμε μια περίοδο κρίσης στην οποία οι gamers ψάχνουν προσιτές λύσεις που να αξίζουν, σε συνδυασμό με το ότι η αγορά ενός VR Headset περιορίζει τον χρήστη στα games που θα παίξει και στο πόση ώρα θα τα παίξει, δεν μου δίνουν την αίσθηση ότι όλα αυτά που μας παρουσιάζονται θα είναι κάτι που στην πράξη θα έχει νόημα για τους gamers. Ως φιλική κριτική λοιπόν προς τις εταιρείες, το μόνο που έχω να πω είναι το να προσέξουν πόσες μονάδες θα διαθέσουν στην αγορά, να εξαντλήσουν τις περισσότερες στα pre-orders και να αξιοποιήσουν το budget τους περισσότερο σε games, διότι κρίνοντας από την παραγώδη αποτυχία του...casual gaming μέσω motion sensors, αν πέσεις έξω σε μια επένδυση μετά δύσκολα το μαζεύεις.
Συνεπώς για να κάνουμε ταμείο, το Virtual Reality είναι μια τεχνολογία που αφενός μεν κοστίζει, αφετέρου δύσκολα θα έχει επίδραση στην αγορά. Θα απευθυνθεί μόνο σε όσους το δοκίμασαν, το θέλουν φανατικά και κυρίως έχουν το μπάτζετ να αποκτήσουν ένα headset. Συνεπώς όχι απλά δεν μιλάμε σε καμία περίπτωση για 70 εκατομμύρια, αλλά με τόσο φτωχά pre-orders στο Oculus Rift, δεν περιμένω περισσότερα από 10 εκατομμύρια για όλα τα VR μέσα στην πρώτη διετία. Προς το παρόν κρατήστε το πρώτο τρίμηνο του 2016, περίοδο όπου και περιμένουμε το Oculus Rift και το PlayStation VR.
Δείτε την παρουσίαση του Oculus Rift Dev Kit 2 και επισκεφθείτε το ανάλογο forum topic.
Comments
Μεγάλος λόγος είναι σίγουρα και ο πέμπτος, αφού έχουμε δει πάμπολλες φορές ακόμα και κονσόλες (π.χ. Sega Saturn) να μην λαμβάνουν υποστήριξη και στο τέλος να αποτυγχάνουν. Πως λοιπόν μπορεί να πετύχει μια νέα πλατφόρμα χωρίς σωστή υποστήριξη, ειδικά όταν βασίζεται σε μία πρακτική εκτός των καθιερωμένων(6ος λόγος); Το VR Gaming μόνο ο χρόνος μπορεί να το κρίνει και όπως πολύ σωστά επισήμανε ο Μάνος στην προτελευταία παράγραφο, καλό θα ήταν οι εταιρείες να μην κάνουν βιαστηκές κινήσεις και διαθέσουν πολλά headsets με το καλημέρα.
Συμφωνώ με την γνώμη σου απόλυτα Μάνο. Ωστόσο υπάρχει η εξαίρεση.
Την εξαίρεση νομίζω αποτελεί η Microsoft με τα VR Hololens. Εσύ επί το πλήστον αναφερόσουνα στο VR Gaming. Αλλά μιας και τα Hololens μπορούν να παίξουν ανάμεσα σε συνδιασμούς πιστεύω είναι άξιο προσοχής.
Με τα Hololens, από όσο έχει διαφημιστεί τουλάχιστον, μπορείς να δημιουργήσεις ένα δικό σου κόσμο (λόγου χάρη στο Minecraft) ή ακόμη να αποτελέσει εργαλείο για έναν Model Designer κάποιας Αυτοκινητοβιομηχανίας. Οπότε σε τέτοιες περιπτώσεις, που δεν πρόκειται αποκλειστικά για Virtual Reality Gaming, πιστεύω το μέλλον συνεχίζεται για αυτές. Αλλά σε αυτήν την περίπτωση το VR Gaming θα είναι περισσότερο Casual, όπως είναι και στα κινητά που μπορεί να είναι εργαλείο δουλειάς και ταυτόχρονα "κονσόλα" διασκέδασης.
Προς το παρόν είναι μια όθόνη με μεγάλα pixels που την κολλάς στη μούρη σου.
Αναφέρθηκα και στο Hololens ξεκάθαρα μέσα στο άρθρο. Σε δύο σημεία. Διάβασέ το ολόκληρο.
Το Hololens εμπίπτει στα ίδια genres συν το virtual reality και για τους gamers ισχύουν ακριβώς τα ίδια.
Δεν με ενδιαφέρει το αν θα βλέπεις 3D ταινίες ή αν θα είσαι model designer σε αυτοκινητοβιομηχανία. Απευθύνομαι καθαρά στους gamers, συν ότι οι casual όπως μάθαμε από το Wii θα έδιναν λίγα χρήματα για κάτι που δεν είναι βασικό χόμπι τους.
θα δουν επισης το φως της κυκλοφοριας τα εμπορικα (τονιζω το εμπορικα, καθως η oculus κυκλοφορει εδω καιρο το SDK σε εμβρυικο σταδιο σχετικα) SDK του καθενος, με σκοπο την υιοθετννηση απο εταιριες αναπτυξης video games.
Τοτε, η υποστηριξη τιτλων θα αρχισει μαζικα, καθως το να αναπτυσεις "τωρα" καποιον ΑΑΑ τιτλο και να υποστηριζεις μια συσκευη η οποια βρισκεται υπο αναπτυξη (πραγμα που σημαινει πως κανενα υπαρχον χαρακτηριστικο της, δεν ειναι σιγουρο πως θα υλοποιηθει στην τελικη μορφη της) ειναι πολυδαπανο και τεραστιο ρισκο. Δεν ισχυει το ιδιο για πολλους indie devs, διοτι δεν κοστιζει το ιδιο για αυτους να πειραματιστουν και να ενσωματωσουν το κιτ στο game τους.
Το ολο θεμα του motion sickness, εχει να κανει κυριως με ενα παραγοντα: Refresh rate.
Με λιγα λογια, χρειαζεται τα Hz της συσκευης να βρισκονται μονιμως πανω απο ενα οριο, (90 αναφερουν οι υπαρχουσες ερευνες) ωστε να ελαχιστοποιηθουν τα συμπτωματα της ναυτιας. Η οθονη του OC DK2 εχει 60Hz συνεπως τα προβληματα ειναι εμφανη. Η καταναλωτικη εκδοση υποσχεται υψηλοτερο refresh rate, οποτε αυτο θα λυσει τα υπαρχοντα προβληματα. Γεννιουνται άλλα βεβαια, πχ το υπαρχον hardware δεν ειναι καταλληλο για τετοιες επιδοσεις (οποιος εχει στην κατοχη του το OC DK2 θα γνωριζει πως για να το τρεξεις, με σταθερα 60 fps χρειαζεσαι ενα "γερό" συστημα-ποσο μαλλον να σπρωξεις 90+ fps), αλλα με την ελευση νεου hardware πχ nvidia pascal θα γινει πιο ευκολο και πιο προσιτο.
Τo VR gaming προσφερει κατι πρωτογνωρο: immersion σε ενα εντελως διαφορετικο σταδιο απο αυτο που εχουμε συνηθισει μεχρι τωρα. Και οι δυνατοτητες ειναι αμετρητες. Αυτη την στιγμη ειναι τα headsets στο προσκηνιο, μετα ερχεται motion/positional tracking για να κινεισαι στο χωρο οπως ο χαρακτηρας, hands/body tracking να εχεις τον ελεγχο των ακρων σου στον VR χωρο. Και παει λεγοντας. Απλα, ολα ειναι ακομα σε πρωιμο σταδιο και θα χρειαστει αρκετο καιρο (οπως και με τις περισσοτερες τεχνολογιες) να ωριμασουν και να τελειοποιηθουν.
TL/DR Αναμενουμε και προσμενουμε.
Οι VR λύσεις αυτή την στιγμή δεν αξίζουν. Ούτε οι consumer εκδόσεις δεν θα αξίζουν. Θα χρειάζεσαι ένα PC των 2.000+ για να μπορείς να παίξεις σωστά για τα επόμενα χρόνια σε virtual reality περιβάλλον σε υψηλή ανάλυση. Αν βάλουμε και το κόστος των συσκευών αυτών καθ'αυτών, πάμε σε budget 2.500+ ευρώ. Οπότε γεννάται το πρώτο μεγάλο πρόβλημα (πέρα από τις επιδόσεις των συσκευών), όπως αναφέρεις κι εσύ Μάνο στο άρθρο. Σε μια εποχή που καλά καλά δε μπορούμε να αγοράσουμε games σε full τιμή και πάμε σε εκπτώσεις ή/και μεταχειρισμένα, πως περιμένουν να έχουν μεγάλο αριθμό από χρήστες που θα προχωρήσουν στην αγορά PC+VR (ή έστω βαρβάτη αναβάθμιση) με το κόστος που αναφέρω και πιο πάνω; Γιατί, αν δεν έχεις τις πωλήσεις, δεν θα υπάρχει και η θέληση να πάρουν το ρίσκο οι εταιρείες ανάπτυξης να φτιάξουν VR games. Και αν δεν έχεις VR games δε θα έχεις πωλήσεις. Πρόβλημα.
Το HoloLens το βλέπω με καλύτερο μάτι (no pun intended ) για αυτούς ακριβώς τους λόγους. Δε χρειάζεσαι PC, μιας και έχει ενσωματωμένα υποσυστήματα. Δεν παίζει πρόβλημα στο motion sickness γιατί απλά δε μιλάμε για... κάσκα που την φοράς, αλλά για μια οθονούλα στο μάτι, όπου το μόνο που πρέπει να συνηθίσεις είναι η προοπτική του βάθους όταν περιφέρεσαι στον γύρω χώρο.
Οι εφαρμογές που μπορεί να έχει το HoloLens φτάνουν και πέρα από το gaming. Βασικά είναι ένα πολυεργαλείο που τυγχάνει να διαφημίζεται και ως gaming λύση για να τραβήξει περισσότερο κόσμο. Με τραβάει περισσότερο το HoloLens ως μια συμπληρωματική εμπειρία στα περισσότερα games (χάρτης-μενού-εφέ στο δωμάτιο κτλ) και δεν λέω όχι και στις καθαρά augmented reality εμπειρίες τύπου Minecraft. Το R.U.S.E για παράδειγμα που το είχαν δείξει παλαιότερα και στο Microsoft Surface Table, θα ήταν τέλειο σε augmented reality!
Φανταστείτε αυτό με χρήση HoloLens επάνω σε ένα μεγάλο τραπέζι!
Το προβλημα τελικα με το VR ειναι τα Hz της συσκευης, αν ειναι 50 h 100 π.χ. οπως στις τηλεορασεις, η τα frames per second οπως τα μετραμε στα παιχνιδια?. Δηλαδη ενω εχουμε καποια παιχνιδια που τρεχουν με πολυ χαμηλο frame rate δεν παθαινουμε ναυτια απλως απογοητευομαστε και τρεχουμε ν'αλλαξουμε καρτα γραφικων.
Αν μια οθόνη έχει refresh rate 60hz, τότε ο μέγιστος αριθμός σε fps που θα αντιλαμβάνεσαι θα είναι maximum τα 60fps. Στις virtual reality συσκευές έχουμε 90hz (Oculus Rift) και 120hz (PlayStation VR). Στο πρώτο, λένε ότι τα frames εμφανίζονται στην οθόνη για μόλις δύο miliseconds το καθένα ώστε να μην υπάρχει motion blur (να μην θολώνει η οθόνη) και να είναι ομαλή η κίνηση σε συνδυασμό με τα υψηλά frames per second.
Για να μην κουράζονται επιπλέον τα μάτια, πρέπει οι VR συσκευές να έχουν οθόνες με υψηλά hz και να μπορείς να παίζεις τα games σε υψηλά fps. Αν ένα παιχνίδι τρέχει σε χαμηλά fps (κάτω από 30), τότε κουράζει όπως και να έχει, ακόμα και στις συμβατικές οθόνες. Οπότε πρέπει να μπορεί μια συσκευή να παρέχει ομαλή εμπειρία για να μην σε κουράζει και να μην σε ζαλίζει, σε συνδυασμό με το σωστό field of view (οπτικό πεδίο) και την υψηλή ανάλυση.
Όσο για την τελευταία, οι VR συσκευές έχοντας δύο οθόνες, η μέγιστη ονομαστική τους ανάλυση ουσιαστικά χωρίζεται ανάμεσα σε αυτές τις δύο οθόνες. Το Oculus VR για παράδειγμα έχει ανάλυση 2160x1200, δηλαδή 1080x1200 για το κάθε μάτι. Το νεότερο SDK του PlayStation VR από την άλλη έχει ανάλυση 1920x1080 (960 x 1080 για κάθε μάτι), παρόλα αυτά έχει οθόνες στα 120hz αντί για 90hz που διαθέτει το Oculus Rift αυτή την στιγμή.
Κοινώς, υψηλά hz και fps = πιο ξεκούραστη εμπειρία. Με την προϋπόθεση πάντα ότι δεν παίζεις σε ανάλυση... 640x480
Δύσκολο να ξηλωθεί ο μέσος gamer για ένα περιφερειακό που κοστίζει όσο και η κονσόλα η ίδια.Και τι σου προσφέρει στη τελική?Ελάχιστα παιχνίδια και συγκεκριμένα genres που αναλύει ο Μάνος στο 2) που συμφωνώ απόλυτα κι έτσι το αφήνω εδώ.
Απο την άλλη εμένα δεν με ενδιαφέρει και τόσο το "άθλημα" γιατί έχω παίξει τόσο ζωντανά και ρεαλιστικά παιχνίδια στο Pc που δε μου χρειάζεται αυτό το παραπάνω που υποτίθεται οτι προσφέρουν τα VR.Όσοι έχουν παίξει First Person games γενικότερα στο Pc με απλά ακουστικά ξέρουν.Σε κάποια (αν όχι σε όλα) η εμπειρία είναι αρκετά αληθινή απο μόνη της δε χρειάζεσαι VR.
Συγκεκριμενα.
1. Το motion-sickness ειναι κατι που σιγουρα θα επηρρεασει , αλλα δεν θα αποτρεψει. Οπως ανεφερε ο Μανος , αλλοι το αντεχουν και αλλοι οχι. Επιπλεον ειναι συναρτηση αναλυσης οθονης , Ηz , fps και αποκρισης σε ms. Γνωριζω οτι η τεχνολογια για να επιτευχθει το καλυτερο δυνατο αποτελεσμα υπαρχει. Το μονο ερωτημα που ισως εχω , ειναι αν αυτη η τεχνολογια καλυπτει το budget κατασκευης ενος τετοιου μοντελου. Παρολα αυτα μενω αισιοδοξος οτι με την παροδο του χρονου , θα ειναι και αυτη διαθεσιμη για το ευρυ κοινο. Χαρακτηριστικο παραδειγμα το DK, που ηδη εγινε πιο "ευχαριστο" για χρηστη , με μια απλη αναβαθμιση της αναλυσης οταν ηρθε το DK2.
2.Τα διαφορα genres. Εδω υπαρχει ενα μικρο θεματακι , αλλα προσωπικα πιστευω οτι αγγιζει μονο αυτους που παιζουν fifa/pro και platformers. Πριν δουμε το Smite , κανεις δεν ειχε στο μυαλο του , πως ενα Moba θα μπορουσε να παιζει με προοπτικη τριτου προσωπου , ακομα και πρωτου! Οποτε δεν βλεπω καθολου απιθανη , αργα η γρηγορα , τη μεταβαση LoL / DOTA σε VRBeta. Θα ηταν μια ωραια εναλακτικη. Ποιος δε θα ηθελε να ζησει μια εμπειρια (σχεδον) αναλογη , με αυτη του Drake η της Lara? Η την εμπειρια του Witcher και του Skyrim σε VR?
3.Οτι αποτυγχανει δυσκολα επιστρεφει , συμφωνω , αλλα οπως και να το κανουμε , το VR του σημερα βασιζεται σε κατι πολυ απλο. Στο να ξεγελασει τον εγκεφαλο μεσω των ματιων (για να το θεσω τοσο απλα). Οποτε ουδεμια σχεση εχει με το Gimmick VR που προσπαθησαν πολλες φορες να εξωμοιωσουν παλιοτερα οι εταιριες οπως η Nintendo , ακομα και η Sega. Αποδεδειγμενα , το σημερινο VR βασιζεται πιο πολυ σε μια εξυπνη ιδεα , και λιγοτερο σε μια προχωρημενη τεχνολογια υπο αναπτυξη. Τρανη αποδειξη αυτου , τα VR του ενος Ευρω για κινητα, που εχουν αποτελεσμα! Οποτε προσωπικα προβλεπω και μικρη διαθεσιμοτητα σε σχεση με τη ζητηση.
4.Η τιμη!? Ναι , Occulus και PSVR στοιχιζουν οσο μια κονσολα , ειναι αληθεια. Αλλα αν ριξουμε μια ματια γυρω μας , ευκολα διαπιστωνουμε πως στη βιομηχανια του Gaming , η ταση της εποχης δεν ειναι τα φτηνα παιχνιδια , αλλα τα ακριβα! Ακουγεται κουλο? Μεχρι και το Fifa εβγαλε συλλεκτικη εκδοση με steelbook φετος! Να γινω πιο συγκεκριμμενος , Halo 5 limited 100 ευρω , fallout 4 pip-boy 160 Ευρω, The Witcher 3 collector's 270 Ευρω, Halo 5 collector's 300 ευρω και δεν εχει νοημα να επεκταθω σε ολες τις πανακριβες συλλεκτικες που πλεον βγαινουν ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ. Για να μην πολυλογω , αυτος που εχει τα χρηματα , θα το αγορασει , οπως αγορασε και το G27 με τα 300 ευρω για να παιξει GT6 ή Forza. Εκτος και αν αναφερεσαι στην Ελλαδιτσα μας και μονο...
5.H υποστηριξη πιστευω θα ειναι τεραστια! Οπως και να το κανουμε , απο την εποχη του PS1 , οπου και ειδαμε μια κονσολα να αλλαζει εντελως το σκηνικο του gaming και μπορεσε να φερει κατι "καινουριο", δεν υπαρχει εξελιξη στην βιομηχανια του Gaming... Περασαμε απο τα Pixels και τις κουκιδες των Pong, στα sprites του Master System και του Super Nintendo ,και επειτα στον 3D κοσμο του Nintendo64 και του PS1!! Απο εκει και περα (με μια μικρη εξαιρεση του Wii) ...τιποτα!
To μονο που εχουμε ειναι καλυτερα γραφικα! Οι κονσολες σταματησαν να ειναι καινοτομες , και κατελληξαν να ειναι απλες καρτες γραφικων που καθε 5 χρονια χρηζουν αναβαθμισης, για να μην τους προσπερασει η εξελλιξη των PC.... Πραγμα λυπηρο. Το VR ειναι η επομενη "γενια" στο gaming αμεσως μετα το PS1 , ειτε μας αρεσει ειτε οχι , και προβλεπω οτι θα μας αρεσει ΠΟΛΥ! Γι'αυτον το λογο αναμμενω μεγαλη υποστηριξη , που υπαρχει ηδη απο ενθουσιωδεις indy developers , και απο ΑΑΑ developers. Κανενας δε θα θελει να μεινει πισω , απο μια πιθανη τεραστια επιτυχια.
6.Οπως μαθαινουμε ετσι ξε-μαθαινουμε... ΟΤΑΝ υπαρχει κατι το οποιο αξιζει. Και με οσα εχω προαναφερει , δεν μπορω καν να σκεφτω , οτι το περασμα στην επομενη γενια του video gaming απλα δεν αξιζει... Μου φαινεται αδιανοητο!
Η δικη μου γνωμη ειναι, πως στις κονσολες, το VR gaming ειναι εντελως περιττο (στην υπαρχουσα γενια τουλαχιστον).
Επειτα τιθεται το θεμα της τιμης. Για PC τουλαχιστον, αν σκοπευει καποιος να χτισει high-end συστημα με 1500-2000+ ευρω ακουγεται πιο "ηπιο" να δωσεις αλλα 300-400ε για καποιο vr headset. Αλλα οταν εχεις δωσει για κονσολα ±300ε και σου ζητανε να δωσεις άλλα τοσα, ακουγεται πολυ αθλιο. Διοτι, αυτος ειναι και ενας απο τους κυριοτερους λογους να αγορασει καποιος κονσολα -το budget ειναι χαμηλο για να χτισει ενα αξιολογο συστημα και συμβιβαζεται με μια κονσολα.
Εχει καλή ποιότητα το Oculus rift επρεπε να το δεις στο Digital Universe.Αν δεν υπήρχε το motion sickness μπορεί και να το συζητούσαμε εγω παντως στα 10-12 λεπτά ήθελα διάλειμμα.
1)Ποσοι αντέχουν το motion sickness έχεις υπολογίσει?Γιατί με όσους δοκίμασα το Oculus rift κανείς δεν άντεξε πάνω από δεκάλεπτο.Εσυ ποιο εχεις δοκιμάσει?dev kit 1 ή dev kit 2?Και ποσα λεπτά άντεξες ακριβώς?ΟΤΑΝ θα επιτευχθει καλυτερη τεχνολογια το συζηταμε.Κι αμα μεχρι τοτε περασει η "μοδα"?
Που το ειδες οτι το DK2 ειναι ευχαριστο?Ξαναλεω το εχεις δοκιμασει?Που και πότε?Οτι διαβαζεις κι ότι σου λένε στο internet μεταφέρεις?Δοκίμασέ το να δεις αν θα αντέξεις μία ώρα.Γιατί όταν παίζουμε games...απλά παίζουμε.Αν είναι να κάνουμε διαλείμματα κάθε λίγο ποιο το νόημα?
2)Μόνο Fifa/Pro και Platform ειναι?Ο Μάνος ανέφερε Action,RPG,Strategy,MOBA,τα περισσότερα είδη δηλαδή.Αρα θα παρουμε Oculus ή Playstation VR για να παιζουμε 2-3 ειδη?
Μετάβαση του Lol/dota σε VR Beta?Κλαίω απλά!Με εκανες και πεθανα απο το γελιο.
3)Ποσους εχεις δει να κυκλοφορουν στο δρομο με το "VR του 1 ευρω για κινητα"?Το 0,5% των gamers ας πουμε? Ας βγει ενας ρε παιδια στα σχολια και να μας πει "Εχω VR στο κινητο μου οριστε η φωτογραφια".
4)", η ταση της εποχης δεν ειναι τα φτηνα παιχνιδια , αλλα τα ακριβα! Ακουγεται κουλο? "
Δεν φανταζεσαι ποσο κουλο ακουγεται.Ο κοσμος φιλε αγοράζει από μεταχειρισμενα και ψαχνει την καλυτερη τιμη στο skroutz και το bestprice να γλιτωσει 5-10 ευρω.Για ποιες collector's λες?Στα steam sales ειναι που αδειαζουν τα πορτοφολια.Αν εχεις δουλεια που σου δινει καλό μισθό τότε θα αγοράσεις και τα ακριβά games αλλά ο περισσότερος κόσμος κοιτάει να επιβιώσει και κάνει οικονομία ίσα ίσα να πάρει μια κονσολίτσα.αλλιώς αν είχαμε όλοι μας λεφτά θα είχε ο καθένας από ενα ps4,xone,wii u.Σε συνεχεια του 3 ας βγει καποιος να πει οτι εχει και τις 3 κονσολες αρα δεν θα ειχε προβλημα να παρει κι ενα oculus.
5)Πιστεύεις. Να η υποστήριξη σου εδω ειναι: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Oculus_Rift_support .
Θα αγορασεις Oculus Rift για να παιζεις Half-Life Source,Trackmania 2, The Forest,Among the Sleep,Alien Isolation και Unreal Tournament?
Για το 6) ειμαι καπου στη μέση αλλά νομίζω ότι ως humans και οχι ως robots το να το παμε "ενα επιπεδο πιο πανω" δεν ειναι μονο θεμα συνηθειας.Ειναι και θεμα ορασης γιατι δουλευουμε με τα ματια.Κι αυτα τα μαραφετια σε 3-4 χρονια κανεις δεν ξερει τι επιπτωσεις θα εχουν στα ματια μας.Αμα αρχισουν να βγαινουν τετοια στην επιφανεια πανε για φουντο ολα μαζικως.Κανεις δεν θα επαιζε με την υγεια του.Τωρα αν εξελιχθει η τεχνολογια ενταξει εδω θα ειμαστε.
Α μαλιστα, thank you George, τωρα το καταλαβα.
Κάποιο 'βαρύ' πυροβολικό από άποψης παιχνιδιών, που να έχει πρωτότυπο gameplay.
Όταν βγήκαν τα analogue sticks 360 μοιρών, βγήκε και το πρώτο 3d Mario, και άλλαξε σημαντικά το gameplay γιατί πλέον μπορούσες να κινηθείς σε ένα σωρό διαφορετικές κατευθύνσεις, και με διαφορετική ταχύτητα ανάλογα το πόσο πίεζες το μοχλό. Όταν βγήκαν τα Dual Shock / Rumble Pak, πέραν της άμεσης ανάδρασης που έπαιρνες πχ σε ένα fighting, υπήρχαν και πράγματα όπως στο Ocarina of Time, που το χειριστήριο παλλόταν απαλά όταν είσουν κοντά σε μυστικό δωμάτιο, για να βγάλεις τη βαριοπούλα και να βαρέσεις το πάτωμα να ανοίξει η τρύπα που θα σε πάει σε αυτό.
Παρομοίως τα motion controls πέρα από το απλά να αντικαταστήσουν σε κάποια παιχνίδια κινήσεις που απλά μπορούσες να κάνεις και με κουμπιά, που ήταν κακή υλοποίηση κατά την άποψή μου, έδωσαν και την ευκαιρία για ολοκαίνουρια genres όπως τα dancing games που δεν μπορούσαν να υπάρξουν πριν. Επέτρεψαν δηλαδή οι hardware αλλαγές, πέρα από το τι μπορεί να μας έκαναν να αισθανθούμε σαν παίκτες, και καινοτομία σε επίπεδο software, και ως αποτέλεσμα αυτού εμφανίστηκαν και νέα παιχνίδια, νέα genres, που δεν θα υπήρχαν καν χωρίς αυτά τα hardware.
Και όσων αφορά το VR δεν έχω δει κάποια σοβαρή καινοτομία σε επίπεδο software που να ωφείλεται στις δυνατότητες του hardware. Απλά βλέπω να αλλάζει ο τρόπος που χειρίζεσαι τη κάμερα. Και ναι μεν το ότι θα έχεις κολλημένες 2 οθόνες στα μάτια σου θα σου κρύβει το περίγυρο και θα σε κάνει να βυθιστείς περισσότερο ίσως στο κόσμο του παιχνιδιού, αλλά όσων αφορά το software καθ' αυτό η μόνη αλλαγή που βλέπω είναι να αλλάζει ο τρόπος που χειρίζεσαι τη κάμερα. Και μου είναι δύσκολο να δικαιολογήσω 300 - 400 ευρώ μόνο και μόνο για αυτό.
Άσε δε που υπάρχει και το άλλο μπέρδεμα: Η κάμερα στη πλειοψηφία των παιχνιδιών γυρνά μαζί και με το χαρακτήρα σου. Δηλαδή γυρνά ο χαρακτήρας σου και έτσι γυρνά και το τι βλέπεις στην οθόνη. Αν όμως γυρνάς το κεφάλι σου στη πραγματικότητα θα γυρνάει το κεφάλι του χαρακτήρα μόνο ή όλο το σώμα του ; Αν γυρνά μόνο το κεφάλι του χαρακτήρα, θα πρέπει και πάλι να χρησιμοποιείς δεύτερο μοχλό για να γυρίσεις το χαρακτήρα. Και αυτό χωρίς να το έχω δοκιμάσει πιστεύω θα καταντά μπέρδεμα και αν θες να γυρίσεις το σώμα του χαρακτήρα ολόκληρο και ξεχαστείς και γυρίσεις το κεφάλι σου ; Ή θες να γυρίσεις να δεις κάτι και γυρνάς το σώμα ; Ενώ άμα το να γυρνάς το κεφάλι σου γυρνά και το σώμα του χαρακτήρα και τον κάνει να περιστρέφεται, θα ναι ακόμα πιο μπέρδεμα. Γιατί δεν είμαστε δα και κουκουβάγιες.
Το θέμα του χειρισμού με απασχολεί επίσης. Το Oculus λέει ότι θα έρχεται με χειριστήριο xbox one. Το Valve / Vive με motion controls. Προσωπικά μου φαίνεται πως κολλάν πιο πολύ τα motion controlls στο όλο ζήτημα, μιας και επί της ουσίας και το VR motion controller είναι, μιας και σε αφήνει να χειριστείς μέρος του παιχνιδιού με κίνηση του κεφαλιού σου. Ωστόσο προσπαθώ να σκεφτώ παιχνίδια όπως RPG με motion controls, και αν και διακρίνω ότι με 1:1 κίνηση θα προσέφερε μια ιδιαίτερη αίσθηση το να μπορείς να χρησιμοποιείς πχ το αριστερό χέρι σαν να κρατάς ασπίδα και το δεξί να το κουνάς σαν να κρατάς σπαθί, διακρίνω επίσης ότι κάτι τέτοιο θα γινόταν αρκετά κουραστικό σχετικά γρήγορα. Απλά προσπαθήστε να αρχίσετε να κουνάτε τα χέρια σας όπως θα έπρεπε να κάνετε σε μια μάχη με σπαθί / ασπίδα, και θα δείτε για πόσο γρήγορα κουράζεστε. Δεν είναι τυχαίο που τα μόνα παιχνίδια τα οποία πραγματικά ωφελήθηκαν από motion controls ήταν τύπου sports και fit.
Δεν θέλω να είμαι στη μαυρίλα, αλλά είμαι πολύ επιφυλακτικός με το όλο ζήτημα. Παρατήρησα πως ενώ τα προβλήματα που είπε ο Μάνος ισχύουν, αυτά που έγραψα είναι επιπρόσθετα. Τι να πω ; Περιμένουμε και βλέπουμε.
Υποτίθεται ότι ως gamer θα πρέπει να γνωρίζεις "τυφλό σύστημα" και να μην χρειάζεται να κοιτάξεις που βρίσκονται τα πλήκτρα και τα buttons. Εδώ που τα λέμε μετά τα πρώτα χρόνια, όλοι οι gamers με τυφλό σύστημα παίζουμε γιατί έχουμε στο μυαλό μας ποια είναι τα διπλανά πλήκτρα/κουμπιά. Προσωπικά μόνο στα πρώτα λεπτά δυσκολεύτηκα σε αυτό, μετά συνήθισα.
Υπάρχει επίσης και το Oculus Touch για τις κινήσεις των χεριών σου. Εκεί το γυρνάμε λίγο σε casual gaming.
Κατά τα άλλα, ωραίο άρθρο.
2.Και γω ανεφερα ΞΕΚΑΘΑΡΑ και action (Uncharted / Tomb Raider) και moba (Smite) και RPG (Witcher - Skyrim) ... Μηπως θα σε χαλουσε η υποστηριξη first person view σε ολα αυτα τα ειδη με τη χρηση του Occulus? Εμενα προσωπικα οχι. Και μη μου πεις οτι κατι τετοιο ειναι αδυνατον... ~ΒΛΕΠΕ Mirror's Edge για να παρεις μια ιδεα , πως ολα αυτα τα παιχνιδια θα μπορουσαν να εξελιχθουν! Οσο για το γεγονος οτι απλα πεθανες στα γελια για το LoL/Dota VRBeta , απλα θα προσθεσω οτι καποτε , καποιος ειπε οτι η γη γυριζει , και καποιοι πεθαναν στα γελια....
3+4) Οπως ανεφερα και στο πρωτο μου σχολιο , με συγχωρεις αλλα τα πραματα αλλαζουν αν αναφερεσαι στην Ελλαδιτσα μας. Χαιρω πολυ , ειμαστε πολλα χρονια πισω σε παρα πολλα πραγματα... Θες λογω νοοτροπιας , θες λογω οικονομιας. Το σιγουρο ειναι οτι ειμαστε. Και πιστεψε με , οταν θα δεις το trend στο εξωτερικο να εχουν ολοι στην τσεπη απο ενα portable vr , τοτε θα το δεις και στη γειτονια σου , και στο φορουμ που συχναζεις να ποσταρουν φωτογραφιες. Μεταχειρισμενα παιχνιδια αγοραζουν ολοι , ειτε εχουν χρηματα ειτε οχι. Κανεις δε λεει οχι σε φτηνες επιλογες. Αλλα και παλι σου λεω , αν κοιτας μονο την Ελλαδα για να κρινεις πως θα "περπατησει" ενα προιον , τοτε με συγχωρεις αλλα θα πεσεις εξω!
5. Ειλικρινα μου δειχνεις την υποστηριξη σε παιχνιδια ενος προιοντος που ακομη δεν εχει κυκλοφορησει επισημα? Θα μπορουσα να σου πω 100 indy games αυτη τη στιγμη, που εχουν φτιαχτει για occulus rift , και πολλα απο αυτα ειναι αξιολογα. Με την ιδια λογικη θα μπορουσα και να σου πω 100 ΑΑΑ τιτλους για pc και κονσολες που ειναι απλα πατατες!
Για να κλεισω , ειναι και λιγο τραγικο παντως να μιλαμε για την τιμη του occulus , και οτι δεν εχουμε χρηματα να το παρουμε μπλα μπλα μπλα , οταν την ιδια στιγμη , καθε χρονο πληρωνουμε 60 ευρω για να παρουμε την αναβαθμισμενη εκδοση του Pro , για να παιξουμε ξανα και ξανα το ιδιο παιχνιδι , οταν γινονται τεραστιοι τζιροι παγκοσμιως σε micro-transactios , απο candy crush saga μεχρι cosmetics του Aion / Destiny / Tera , οταν καθε χρονο πληρωνεις για να παιξεις το ιδιο COD / AC , οταν πληρωνεις για να αγορασεις ηρωα στο LoL που εξαρχης θα επρεπε να ειναι δωρεαν , οταν αγοραζεις καρτες στο Heartstone με τα τσουβαλια... Τραγικο και υποκριτικο ταυτοχρονα!
Ας δουμε λοιπον μερικα απο τα πιο πετυχημενα παιχνιδια της εποχης μας....
Skyrim - Minecraft - Counter Strike - Overwatch (ερχεται) - Borderlands - Dayz - GTA - COD - HALO - Fallout - GranTurismo - Battlefield και δεν συνεχιζω.
Διαφορετικα παιχνιδια , με ενα κοινο. Ολα μπορουν να υποστηριχθουν ανετα απο VR.
Εαν σε ολα αυτα προσθεσεις το Trend της εποχης , που ειναι τα Horror Adventures , τοτε μιλαμε για μια τεραστια λιστα!
Προσθεσε Educational software (του τυπου VR ξεναγηση σε χωρους και μουσεια)
Εδω ανεφεραν ακομη και πως το Dead Or Alive Extreme 3 θα εχει υποστηριξη VR! Και αν το καλοσκεφτεις , ο τομεας του VR Porn ειναι ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ!
Τι αλλο να σου πω , για να διαπιστωσεις πως το VR ειναι το μελλον του Gaming (και οχι μονο)?
Ειναι το VR το μελλον του gaming πραγματι η θα μεινει ως κατι που ειχε τις προδιαγραφες για κατι το υπεροχο αλλα στο τελος μετεξελιγχθηκε σε ουτοπια λογω διαφορων παραγοντων?. Το μελλον θα δειξει.
1)Αφού δεν ξέρεις κι εσύ πόσο % των χρηστών θα έχουν motion sickness άρα ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για τις πωλήσεις.
Και λεγεται "Oculus" με ενα "c".
2)Μα το εχουν πει κι άλλοι ότι ούτε Action, ούτε Moba, ούτε RPG εχει νόημα να παίζεις! ΓΙατι πολύ απλά ΔΕΝ έχει ΚΑΝΕΝΑ νόημα να βλέπεις τον χαρακτήρα σου με 3rd person camera!Το κανεις και σε οθόνη σου.
Το επιχειρημα σου οτι καποιος ειπε πως "Η γη γυρίζει και γελουσαν" και που το συγκρινες με το "Να παιζω VR σε lol/dota" ειναι εντελως οτι να ναι.Να πεταξω κι εγω ενα τετοιο. "Κι ο μανάβης της γειτονιας ειπε οτι τα καρπούζια του ειναι γλυκα και ειχανε βομβα απο τζιχαντιστες μεσα".Ε οριστε.
Εδώ μιλάμε για games και όχι για φυσική.Εχεις να πεις κατι στο οτι θα κοιταω τον χαρακτηρα μου με το Oculus Rift και η καμερα θα ειναι σταθερη?Ποιο το νοημα?κανενα.Αν ειναι να εχω σταθερη καμερα ε βαζω 3D γυαλια.
3+4)Η κρίση υπάρχει σε όλο τον κόσμο.Λίγο στην Αμερική βελτιώθηκαν τα πράγματα και στην Αγγλία.Ολες οι αλλες χωρες παγκοσμίως χρωστάνε,το χρέος αυξάνεται και η ανεργία αυξάνεται.Δεν ζούμε σε άλλο πλανήτη.Αν είχανε ολοι λεφτα τοτε οι gamers του πλανήτη θα αγόραζαν 3 κονσόλες μαζί.
Εσυ που κρινεις απο τωρα οτι θα περπατησεις τρελα το VR για απαντησε μου.Ποσα pre-orders εχουν κανει?Γιατι δεν λενε νουμερα και τα κρύβουν?Κατι για 100 χιλιαδες εχω ακουσει.Το PS4 ειχε στα pre-orders κάτι εκατομμύρια αν σου λέει κάτι.Τοσα χρονια το προμοταρουν και βγαινει σε 3 μηνες ειπαμε ετσι?Ψωνισαμε απο σκουφο.Απο τις προπαραγγελίες φαίνεται πόσο ο κοσμος δεν το έχει ανάγκη.
5)Λεγονται "indie" και "Oculus".Πριν κυκλοφορήσει μια κονσόλα ξεραμε 6 ΜΗΝΕΣ πριν τα αποκλειστικά games της.Στο Oculus τι αποκλειστικά να περιμένουμε?Σχεδόν τίποτα.Οταν είχαν βγει PS4 και Xbox One μπορούσες να παίξεις AC,Battlefield 4,Call of Duty Ghosts,,Fifa,Injustice,NBA,Need for Speed... το PS4 είχε Killzone,Resogun,Knack, το Xbox One είχε Dead Rising 3,Crimson Dragon,Forza 5,Killer Instinct,Ryse,...εδώ τι έχει το Oculus?3 μηνες πριν βγει ξερουμε για καμια 50αδα indie απο τα οποια το πολυ 10 να αξιζουν.Τα αλλα αμα δεις βιντεο είναι για να γελάς μόνο.
6)Υπάρχουν games οπως τα Battlefield,Cod,Fifa,Far Cry,Fallout,Witcher,GTA κτλ. που δινεις 60 ευρω και περνας μαζι τους απο εβδομαδες εως μηνες.Ποιος θα έδινε 400 ευρω για να παρει το Oculus Rift και να μην εχει να παίξει σοβαρά games?ξαναλέω, καμία υποστήριξη μην περιμενεις απο μεγάλους publishers!Ούτε τώρα ουτε την Ανοιξη που θα βγει ούτε ποτέ.Με αυτά τα pre-orders δεν είναι κορόιδα να πουλήσουν σε κάτι χιλιάδες άτομα όταν οι κονσόλες πουλάνε κάτι εκατομμύρια.Επίσης μπες πάλι και σε λίγους μήνες εδώ να δούμε μέχρι τότε αν καμία σοβαρή εταιρεία θα υποστηρίξει την Oculus.Sony,Microsoft και Valve ας τις ξεχάσουμε γιατί έχουν τα δικά τους VR.
Καταρχην , ας μην υποτιμαμε τη συζητηση που κανουμε , με σχολια του ειδους "Oculus με ενα C" και "Indie με -ie και οχι -y" Ειναι το λιγοτερο παιδιαστικα , δε βοηθανε στην κουβεντα και ουτε αποδεικνυουν οτι ξερεις κατι παραπανω απο καποιον αλλο. Το νοημα της κουβεντας το εχουμε πιασει ολοι , ειτε με ενα C , ειτε με 2 ειτε με 3...
Δευτερον , η κουβεντα μας αφορα το VR γενικα και οχι αποκλειστικα το Oculus. Το γεγονος οτι η συζητηση προσανατολιστικε προς το oculus ειναι καθαρα και μονο, γιατι ειναι το μονο που εχει κυκλοφορησει , εστω και ανεπισημα, και εχουμε καποια δειγματα , ετσι ωστε να μπορουμε και να συζηταμε εξαρχης για το VR. Οποτε μπορεις εσυ να ξεγραψεις οριστικα το συγκεκριμενο , αλλα σε διαβεβαιω , οτι το VR ΔΕΝ θα το ξεγραψεις , οσο και να μην το πιστευεις!
1) Ουτε εγω ξερω το ποσοστο , ουτε και συ , οποτε συμφωνουμε σε κατι. Εγω ξαναλεω ομως. ΟΛΟΙ αυτοι που χρησιμοποιουν το DK2 στο ιντερνετ , απο reviewers μεχρι απλους χρηστες, λενε ψεμματα για το motion sickness? Ζαλιζονται αλλα το κρυβουν? Σου αρεσουν οι θεωριες συννομωσιας μηπως?
2)Προφανως δεν καταλαβες και παλι τι εχω γραψει και παραπανω. Σαφως και κανεις δε βαζει VR για να παιξει με third person view... Κατι τετοιο θα ηταν απλα ηλιθιο! Οποτε, ποτε δεν ειπα κατι τετοιο. Ειπα ομως οτι καλλιστα ενα παιχνιδι , σαν τα συγκεκριμενα που ανεφερα , θα μπορουσε να εχει υποστηριξη first person view και να αλλαξει ανετα την εμπειρια του παιχνιδιου σαν εναλλακτικη. Αν διαβαζες προσεκτικα το προηγουμενο σχολιο μου , θα ειχες καταλαβει τι λεω. Το επιχειρημα μπορει να σου φαινεται οτι να ναι , αλλα συνοψιζεται ακριβως σε 4 λεξεις. "Ποτε μη λες ποτε"... Οποτε αν αυριο - μεθαυριο (και μην το παρεις τοις μετρητοις το αυριο - μεθαυριο) δεις ξαφνικα μια VRDota με προοπτικη πρωτου προσωπου , φανταζομαι δε θα γελας...
3+4) Καταρχην ας σημειωσουμε οτι μεσα στην κριση που αναφερεις , το PS4 ξεπερασε ηδη τις πωλησεις του PS2 , σε συναρτηση με το χρονικο διαστημα απο τη μερα κυκλοφοριας του , ενω η βιομηχανια του Gaming βαραει κοκκινα και ολο ανεβαινει. Αναφορικα μονο , οταν η κριση χτυπησε το 2009, η βιομηχανια του gaming ειχε εισπραξεις της ταξης των 64 Δις παγκοσμιως , ενω για φετος αναμενεται στα 91 Δις... Καθολου ασχημα για κριση!
Για ποια pre-orders θελεις να κανουμε κουβεντα? Μα εδω εσυ εχεις πεθανει ηδη το VR πριν καν κυκλοφορησει! Και ειναι πολυς κοσμος σαν και εσενα , απο δυσπιστος και αρνητικος , μεχρι και κολλημενος! Ναι ειναι κατι καινουριο , που πολλοι το βλεπουν με επιφυλαξη και κανουν πισω. Ειναι λογικη και αυτη η αντιδραση. Εν τελει , μην περιμενεις pre-orders. Το VR θα ξεκινησει διστακτικα , λογω ολης αυτης της δυσπιστιας και επιφυλαξης που επικρατει. Αλλα προσωπικα πιστευω θα εκτοξευτει , και μαζι θα εκτοξευτουν και οι πωλησεις.
5)Νομιζω οτι σου απαντησα παραπανω. Ισχυει ακριβως το ιδιο πραγμα. Τα πρωτα δειγματα παιχνιδιων θα τα δεις οταν κυκλοφορησει και το SonyVR. Αυτη τη στιγμη βλεπεις μονο indie games και κρινεις. Μα καλα , δεν παει καν το μυαλο σου στο τι εχει να συμβει , αν αποφασισει ενας Kojima η μια Konami ( η οποιοσδηποτε αλλος) να φτιαξει κατι αναλογο του P.T για VR? Ειλικρινα πιστευεις οτι δεν θα ασχοληθουνε AAA developers και publishers με το VR? (Σε παρακαλω μην αρχισεις να μου λες οτι η Konami τα παρατησε και ο Kojima εμεινε χωρις studio και τετοια , ειναι εκτος θεματος) Και μιας και το ανεφερα ετσι σαν παραδειγμα. ΑΝ γινοταν κατι τετοιο , δηλαδη να συνοδευτει το Oculus / SonyVR με το P.T σαν full game... Ποσα εκατομμυρια αραγε θα ειχε πουλησει σε 1 εβδομαδα? 10? 20?
6)Ακυρο το σχολιο σου , γιατι ολα τα παιχνιδια που αναφερεις , μπορουν ανετοτατα να υποστηριχθουν απο VR (Εκτος απο το fifa φυσικα , αλλα αυτο το εχω δηλωσει ηδη απο το πρωτο μου σχολιο)... Δευτερη φορα ακυρο το σχολιο σου , γιατι οπως ειπα στην αρχη , το αρθρο δεν μιλαει για το Oculus , αλλα για το αν θα πετυχει η οχι το VR. "To VR Gaming δεν θα πουλησει" ειναι ο τιτλος. "Το Oculus δεν θα πουλησει" ειναι αλλη κουβεντα για αλλο αρθρο. Τωρα απο εκει και περα , αν η Oculus δεν συμπραξει με τη Microsoft, γιατι το XboxOne ειναι αρκετα αδυναμο για VR εμπειρια , κακο του κεφαλιου της Microsoft που ο ανταγωνισμος θα προσφερει VR και αυτη οχι... Επισης το αν η Samsung η δεν ξερω και γω , ποια εταιρια συμπραξει με την Microsoft , ειναι και αυτο κουβεντα για αλλο αρθρο...
Σε λιγους μηνες εδω θα ειμαστε και παλι... Και ειμαι σιγουρος οτι καποιοι θα συζητανε τις εμπειριες τους στο VR , και οι "δυσπιστοι" απλα θα παρακολουθουν τις εξελιξεις (με ενδιαφερον θα λεγα) .
Το οτι δεν ξερεις βασικη ορθογραφια και σε διόρθωσε κάποιος για να σου μάθει πέντε πράγματα δεν είναι καθόλου παιδιάστικο.Παιδιάστικο είναι το να γκρινιάζεις για χαζά πράγματα σαν αυτό.Ναι το να μην ξερεις πως γραφεται κάτι προφανώς και σημαίνει οτι το ειδες 1-2 φορες και δεν διαβαζεις καν ξενα sites.Παμε παρακάτω.
Οπως δοκιμασα το Homido στο Digital Universe 2 και οπως μαθαινω οτι και το Samsung VR θα ειναι για smartphones τα θεωρω καθαρα σκουπιδια.Το Homido γιατι δεν πουλαει καθολου στην Ελλαδα?ΕΝΑ ατομο δεν ειδα στο Forum να λεει οτι πηρε Homido και να μας δειχνει ενα βιντεο.Μονο την παρουσιαση του Gameworld ειδα.Αφού δεν πουλάει έστω 5-10 χιλιαδες κομματια να αρχίσει να διαδίδεται mouth to mouth τι σε κανει να πιστευεις οτι θα πουλησει το Oculus Rift που θα εχει 400 ευρω τιμη, δηλαδη 5 φορες πανω?
Ποιες θεωρίες συνομωσίες φίλε μου?Αφου σου ειπα οτι το δοκιμασα στο Digital Universe 2 τοσο εγω οσο και φιλος και ειδαμε οτι μετα απο καμποσα λεπτα (οχι 10 λεπτα, καπως περισσοτερο) θελαμε διαλειμμα.Εσυ δεν το εχεις δοκιμασει?Δηλαδη τοση ωρα μιλαω με καποιον που δεν το εχει πιασει καν στα χερια του?Εγω το είδα και το συζητησα με κοσμο γυρω.Εσυ τι κανεις?Review απο τον καναπέ σου κι εχεις αποψη?
VRDota.Μαλιστα.Με γραφικα της πλακας υποθετω.Ειναι αστείο και μονο που το σκέφτομαι.Ναι θα γελαω γιατι κανενας χαζος developer δεν θα κατσει να το κανει για ενα headset που θα πουλήσει κατι λιγα εκατομμυρια οταν οι PC gamers ειναι 1 δις μονοι τους.
Τα ίδια είπαν και όσοι πήραν Kinect.
Μονο αν ο Kojima εκανε Oculus Rift exclusive το P.T. Κι αν ειχε ομως η γιαγια μου ροδες θα ηταν πατινι.Εδω λεμε οτι η παγκοσμια βιομηχανια εχει φτυσει καταμουτρα ολα τα VR κι ασχολουνται κατι μικροι developers με πολυ πολυ λιγες εξαιρεσεις σοβαρων εταιρειων.Κι εσυ μου μιλας για Kojima.Ε δεν εχει μεινει τιποτα αλλο να πω.
.
Κανενα δεν βλεπω να πουλαει και το Oculus το ειπα επειδη ειναι το πιο γνωστο απο όλα και περιμενουμε να πουλησει περισσοτερο απο τα αλλα.Μπορεις να μπεις εδώ όπως λες τον Μαρτιο ή τον Απριλιο να δουμε τις πωλησεις του Oculus Rift μαζί?Γιατί μόνο με το ενδιαφέρον που είπες θα μείνουν οι περισσότεροι.
Robert Space Industries - Star Citizen
Hello Games - No Man's Sky
Frontier Developments - Elite Dangerous
Υπάρχουν αρκετά αξιόλογες εταιρίες που ασχολούνται σοβαρά με την computer-simulated reality.
Το να γράφεις ότι η παγκόσμια βιομηχανία "έχει φτύσει" την συγκεκριμένη τεχνολογία είναι το λιγότερο αναληθές. Ιδιαίτερα όταν έχει πρακτικές και σε άλλους τομείς πέρα απο το gaming. Το πραγματικό ερώτημα στο θέμα σας, είναι το ποιός μπορεί να επωφεληθεί άμεσα. Και αυτός είναι αναμφισβήτητα ο Pc χρήστης.
Υ.Γ. Το θεωρώ τρολάρισμα να σχολιάζεις την ορθογραφία του άλλου για να μειώσεις την αξιοπιστία και την άποψη του. Αν δεν με απατά η μνήμη μου, το Gameworld δεν είναι το ιστολόγιο του Μπαμπινιώτη.
Τη βασικη ορθογραφια την ξερω αρκετα καλα, οσο να ναι στο σχολειο διαβαζα και λιγο, και ενα ρημαδο-πτυχιο Αγγλικων το πηρα πριν 19 χρονια. Το οτι με διορθωνεις για κατι το οποιο δεν εχει απολυτως καμια σημασια με την κουβεντα μας , οχι δε δειχνει οτι γνωριζεις κατι παραπανω. Αντιθετως , το γεγονος οτι απο 1500 λεξεις , πιαστηκες απο μια , και δη , οτι το Oculus γραφεται με ενα C και οχι Occulus , απλα δειχνει οτι χανεις το νοημα της κουβεντας και προσπαθεις να με πεισεις οτι γνωριζεις κατι παραπανω. Ξενα sites δεν διαβαζω ειναι η αληθεια , γιατι πολυ απλα ενημερωνομαι απο καναλια στο youtube , ειτε αυτα προερχονται απο "εταιρικα καναλια" δηλαδη "φερεφωνα" (καποιες φορες), ειτε απο απλους χρηστες που απλα εκθετουν τις αποψεις τους , και δεν εχουν κανεναν να τους επιβαλλει τι θα πουν. Και πιστεψε με , το 95% αυτων , ειναι Αμερικανικα ή Αγγλοφωνα.
Σου το ειπα και στην προηγουμενη απαντηση μου. Ολα αυτα που αναφερεις ειναι περιφερειακα , που ναι συμφωνω πως αυτη τη σιτγμη ειναι περιττα. Παρολα αυτα μιλαμε για τα πρωτα διστακτικα βηματα του VR. Ειμαστε ακομη σε σταδιο "babysteps" , ισως ουτε καν εκει. Στη γεννηση τους βρισκομαστε, ειναι η αληθεια , οποτε πως περιμενεις να δεις κατι να διαδιδεται, και δη στην Ελλαδα. Στο ξαναλεω , πρωτα θα δεις την ανθιση τους στο εξωτερικο , και μετα στην Ελλαδα. Μη βγαζεις πορισματα με οδηγο την Ελληνικη αγορα. Εθαψες ενα προιον , επειδη η Ελλαδα περναει οικονομικη κριση , και επειδη κανείς στα φορα που συχναζεις , δεν "ποσταρε" βιντεο με Homido και VR εν γενει... Η σταση σου , ανεξαρτητα με το μετεπειτα αποτελεσμα , ειναι το λιγοτερο λανθασμενη.
Πριν δυο μερες , σου ανεφερα οτι δεν εχω oculus και οχι, δεν εχω δοκιμασει. Δεν μπορεις ομως , επειδη το δοκιμασες εσυ για 15 λεπτα , να βγαλεις "ακυρους" εκατομμυρια χρηστες ανα τον κοσμο , που δεν εχουν κανενα προβλημα με το DK2 και το χρησιμοποιουν τουλαχιστον 1 χρονο πριν εσυ το δοκιμασεις. Εκτος και αν απλα εκθετεις την προσωπικη σου εμπειρια. Με συγχωρεις ομως , η προσωπικη σου εμπειρια , δε θα εχει αντικτυπο στις παγκοσμιες πωλησεις του VR. Για καθε εναν χρηστη , που επηρρεαστηκε απο το "motion sickness", υπαρχει ακομη ενας που δεν τον ενοχλησε. Οποτε δεν καταλαβαινω γιατι το ολο θεμα, περι "motion sickness" ,το παιρνεις σαν κατι δεδομενο. Και τελος , οχι δεν κανω review. Αλλα το να μαζεψω πληροφοριες απο τουλαχιστον 50-100 ατομα που το χρησιμοποιουν καθημερινα , και να βγαλω ενα συμπερασμα , ειναι το μονο ευκολο , ακομη και απο τον καναπε μου!
Μια χαρα γραφικα εχει η Dota σε πληροφορω. Το αν θα ειναι καλη η εμπειρια σε VR , δεν το γνωριζω , αλλα δεν το αποκλειω οπως κανεις εσυ κιολλας!
Αληθεια , εχεις πατησει πατησει ποτε το κουμπακι στη Dota που αλλαζει την προοπτικη του παιχνιδιου , σε προοπτικη τριτου προσωπου και οχι top-down?? Αληθεια γνωριζεις οτι η ιδεα της FPS Dota υπαρχει απο το 2011 και εχει αποτυπωθει σε MODS? Γνωριζεις οτι υπαρχει ηδη mod , που ακομη και η ιδια η valve σκεφτεται να "δουλεψει" πανω του , και ονομαζεται action dota!!!!?! Αν δεν τα γνωριζεις ολα αυτα , τοτε πως αποκλειεις παν ενδεχομενο?
( και ξαφνικα δεν ακουγονται γελια απο το βαθος )
Μου συγκρινεις ενα προιον , το οποιο μας πλασσαριστηκε απο τα Media , σαν καινοτομο και μπλα μπλα μπλα και οτι θα φερει επανασταση , οταν κανείς δεν ειχε την ευκαιρια να το δοκιμασει , περα απο καποιες "εταιριες" που ειχαν αναλαβει (πληρωθει) να το προμοταρουν (και το κανανε καλα) , με ενα προιον , το οποιο δωθηκε στο κοινο , να το δοκιμασει και να το αναπτυξει , με τη μορφη DK εδω και 2 χρονια... Μαλλον η συγκριση σου δεν ειναι και η καλυτερη.
Το ειπες και μονος σου!!! Ενας "απλος" Kojima μπορει να σου πουλησει οτι γουσταρει! (στην ουσια αυτο λες) Και τωρα σε ρωταω. Πιστευεις οτι μια διανοια σαν τον Kojima , θα αφησει μια τετοια ευκαιρια ανεκμεταλευτη? Θα σου πουλησει και Metal Gear και P.T με αλλα ονοματα αν χρειαστει , και τοτε θα πεις "ναι , τωρα μαλιστα! ας αγορασω και εγω ενα VR Headset για να μπω στη θεση του Solid" Πως ειναι δυνατον να μην βλεπεις τις δυνατοτητες? Αλλα μην ανυσηχεις , γιατι εσυ και εγω ειμαστε απλοι "consumers". Αυτες τις δυνατοτητες , καποιοι σαν τον Kojima, τις εχουν μελετησει ηδη.
Ευχομαι λοιπον τον Μαρτιο η τον Απριλιο , ο Kojima να ανακοινωσει τη δικη του εταιρια , καθως και την αναπτυξη και υποστηριξη VR παιχνιδιων , και με το καλο να εχουμε υγεια και οι 2 μας , να ειμαστε εδω , και να το ξανα συζητησουμε.
Μεχρι τοτε , αναμενω απαντηση
Οι εξελιξεις των τελευταιων ημερων , αφιερωμενες σε ολους τους "αντιφρωνουντες" και σε οσους σπευσανε να κανουν "thumbs down" στα σχολια μου!
Enjoy VR guys!
Καλησπέρα. Ποιες ακριβώς ήταν οι εξελίξεις των τελευταιων ημερών που είδες? Αυτό που έχουμε δει μέχρι τώρα είναι οι αντιδράσεις για την υψηλή τιμή του Oculus Rift και το γεγονός πως ένα μήνα πριν δεν έχουν καν ανακοινωθεί πωλήσεις. Ρωτώντας φίλους και γνωστούς, έχετε βρει όντως πολλούς που να το έχουν προπαραγγείλει? Μας ενδιαφέρει να δούμε πως θα πάνε οι πρώτοι 2-3 μήνες διότι αν μέχρι Μάιο-Ιούνιο δεν πουλήσει έστω κάτι λίγα εκατομμύρια προφανώς και το άρθρο θα πέσει μέσα στις προβλέψεις του.
Όλοι μας έχουμε μείνει στο "100.000 pre-orders" που ανακοινώθηκε το 2014 όταν άνοιξαν οι προπαραγγελίες. Καμία άλλη επίσημη ανακοίνωση. Αν τον πρώτο μήνα δεν ακουστεί αριθμός από την Oculus VR, τότε εκτιμώ ότι ακόμα και το καλοκαίρι θα είναι ακόμη σίγουρα κάτω από το 1 εκατομμύριο. Τέλος, να θυμίσω ότι η Nintendo όταν άνοιξε τα pre-orders είχε πουλήσει 500.000 Wii U. Την πορεία του Wii U την είδαμε όλοι. Το παραθέτω ως δεδομένο στην άκρη και όχι βέβαια διότι υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ Wii U και Oculus Rift που διαρκώς θα εξελίσσεται.