- Μόνιμες Στήλες
- Editorial
- Κατά βάθος είμαστε RPG gamers
Κατά βάθος είμαστε RPG gamers
HotΚατά βάθος είμαστε RPG gamers
Πληροφορίες
Η αίσθηση της επιβράβευσης.
Τα RPG (Role-Playing Games) είναι σήμερα ένα από τα δημοφιλέστερα είδη βιντεοπαιχνιδιών, κάτι που ισχύει τόσο στα "καθαρόαιμα" RPG, όσο και στα games που έχουν στοιχεία RPG.
Όσο κι αν σας φαίνεται απίστευτο, όσοι έχουν ασχοληθεί έστω και για λίγο στη ζωή τους με games, σίγουρα έχουν παίξει κάποιο με στοιχεία RPG, είτε εν γνώση τους, είτε εν αγνοία τους. Πριν προχωρήσουμε στο κυρίως θέμα, ώστε να σας αναλύσω το σκεπτικό μου και το γιατί όλοι μας θέλουμε στοιχεία RPG σε ότι κι αν παίζουμε, ας δούμε πιο αναλυτικά τις κατηγορίες των συγκεκριμένων games.
Τα βασικά RPG είναι τα εξής:
- Κλασικά RPG: Όσα παραδοσιακά παιχνίδια ρόλων είναι βασισμένα στο D&D (τύπου Baldur's Gate).
- Action RPG: Ελέγχετε έναν χαρακτήρα, ακολουθείτε το story και εκπληρώνετε όλα τα quests που θα σας δοθούν.
- JRPG: Τα ιαπωνικά RPG ή "console RPG". Βασίζονται σε turns (σειρές).
- MMORPG: Παίζετε online μαζί ή ενάντια στους χαρακτήρες άλλων παικτών.
- Pen & Paper RPG: Όσα παίζονται χωρίς υπολογιστή, όπως D&D, Warhammer, επιτραπέζιο Hero Quest κτλ.
Τα games με στοιχεία RPG είναι τα εξής:
- Action games στα οποία ξεκλειδώνετε skills για τον χαρακτήρα σας.
- First-Person/Third-Person Shooters στα οποία επιλέγετε χαρακτήρα, του αναβαθμίζετε skills, κάνετε upgrade στα όπλα σας κτλ.
- MOBA games (Strategy με στοιχεία RPG).
- Διάφορα άλλα games με ελάχιστα RPG elements.
Γιατί θέλουμε τα RPG στοιχεία
Αν αναλογιστούμε τους λόγους για τους οποίους ασχολούμαστε με τα games, καθένας θα έχει μια διαφορετική προσέγγιση. Όλοι μας όμως έχουμε έναν κοινό παρονομαστή: Μας αρέσει το στοιχείο της επιβράβευσης. Για να το πω διαφορετικά, ποιος ο λόγος να παίζεις ένα παιχνίδι και να μην αισθάνεσαι ότι κατάφερες κάτι σημαντικό.
{youtube}tHRer6uoExU|400|300{/youtube}
Την επιβράβευση αυτή προσφέρουν πρωτίστως τα σενάρια που δημιουργούνται με τις ιστορίες των πρωταγωνιστών. Αναλαμβάνουμε ένα χαρακτήρα, ταυτιζόμαστε μαζί του και τον οδηγούμε στη δόξα. Πριν την μεγάλη εξάπλωση των RPG και συγκεκριμένα την δεκαετία του '80, σε platform όπως τα Ghosts 'N Goblins, Super Mario Bros. και Double Dragon έπρεπε να σώσουμε την αγαπημένη μας. Τέτοιου είδους games έκαναν θραύση και άφηναν στην αφάνεια εκατοντάδες σημαντικές δημιουργίες που δεν έδιναν τόση σημασία στο συγκεκριμένο κομμάτι. Τα Shoot 'Em Up της τότε εποχής πέρασαν σε δεύτερη μοίρα. "Έλα μωρέ, ποιο 1942 και ποιο Tiger Heli, εδώ έχουμε μια αποστολή ζωής να αναλάβουμε" σκεφτόταν ο εκάστοτε gamer. Τα Shooters κατάφεραν να διακριθούν μόνο από την δεκαετία του '90 κι έπειτα (όταν έγιναν 3D) κι εκεί άρχισαν να εισέρχονται τα cutscenes, να αναλύεται το προφίλ του πρωταγωνιστή και να υπάρχει ένα υποτυπώδες σενάριο. Αντίστοιχα, σενάριο υπήρχε και στα Adventures, με τρανό παράδειγμα το The Secret of Monkey Island.
Σε δεύτερο χρόνο, την αίσθηση της επιβράβευσης μας την προσφέρουν τα levels, τα attributes και τα skills των RPG. Εκεί ελέγχουμε έναν χαρακτήρα και ξεκινάμε κάθε φορά από το μηδέν (ο ορισμός του ρεαλισμού) αλλά καταφέρνουμε μετά από "αγώνα" να μετατρέψουμε τον έβγαλτο πολεμιστή μας σε έναν πανίσχυρο μαχητή. Παίρνουμε το ρόλο του, ενίοτε ταυτιζόμαστε μαζί του και βάζουμε στόχους, όπως το να του αυξήσουμε το level, να του μάθουμε νέα skills, να δημιουργήσουμε μέσω του crafting κτλ. Το στοιχείο της επιβράβευσης εξαρτάται από το πόσο έχουν δουλέψει οι developers πάνω σε αυτό. Μεγάλο ρόλο παίζει η αφήγηση, η παρουσίαση, τα quests, η επιλογή ηρώων, τα skills που θα μαθαίνουμε και φυσικά ο βαθμός πρόκλησης κάθε παιχνιδιού.
Πέρα από αυτά τα δύο όμως, όταν τα RPG έγιναν...online, τότε παρουσιάστηκε και το στοιχείο του ανταγωνισμού. Στα MMORPG το χαρακτηριστικό αυτό είναι ακόμη πιο έντονο καθώς μαζεύουμε τους φίλους μας, φτιάχνουμε μια ομάδα (Clan) και πολεμάμε με άλλες Clans. Εδώ μεγάλο ρόλο παίζει η κατάληψη μιας πόλης και η υπεράσπισή της, κάτι που έχουν καταφέρει να αποτυπώσουν MMORPG όπως το Lineage 2 και το Darkfall ή σε ακόμη πιο μεγάλη έκταση το Guild Wars 2 με τους ασταμάτητους πολέμους του ανάμεσα στα Realms.
Όταν ο εθισμός συνεχίζεται...
Οκ, ξεκινήσατε να παίζετε ένα παιχνίδι (που δεν είναι RPG) σε λογικά πλαίσια και παρατηρείτε μετά από αρκετές ημέρες έως και εβδομάδες, ότι συνεχίζετε να ασχολείστε μαζί του και δεν ξέρετε το γιατί. Η απάντηση είναι πολύ απλή. Καταρχήν όταν ένα RPG βασίζεται στο Single-Player mode έχει αρχή και τέλος. Το replayability του εξαρτάται από τον αριθμό χαρακτήρων του, τα κρυφά του σημεία κτλ. Όταν όμως ένα παιχνίδι με RPG στοιχεία εμπεριέχει online ανταγωνισμό με άλλους παίκτες τότε γίνεται...θανάσιμα εθιστικό!
{youtube}CY9ZRkmr3k8|400|300{/youtube}
Χαρακτηριστικά παραδείγματα των games που δεν είναι καθαρόαιμα RPG αλλά έχουν RPG στοιχεία:
- Τα νέα skills που αποκτάμε σε Action και First-Person Shooters.
- Η άνοδος του χαρακτήρα μας στο level 30 του League of Legends ώστε να παίξουμε ranked matches και να ξεκλειδώσουμε masteries και runes.
- Η επιτυχία της Clan μας έναντι μιας άλλης. Ειδικά αν η Clan είναι ελληνική το θέμα ανάγεται σε μέγιστο εθνικό ζήτημα (μπινελίκια στα PM μετά τα ganks και δε συμμαζεύεται).
- Η επιθυμία απόκτησης του μέγιστου βαθμού στο online οποιουδήποτε Call of Duty, ώστε να αποκτήσουμε perks, πρεστίζ έναντι στους άλλους κτλ.
- Στα facebook games θέλουμε να αποδείξουμε στην παρέα μας ότι έχουμε την καλύτερη φάρμα (Farmville), το μεγαλύτερο level (Top Eleven) ή έναν χαρακτήρα με το καλύτερο δυνατό σπίτι (The Sims: Social).
Όταν παίζουμε online, υπάρχει έντονο το στοιχείο του ανταγωνισμού. Ο συνδυασμός του με το στοιχείο της επιβράβευσης δημιουργούν ένα..."εκρηκτικό" μείγμα που μας εθίζει για εβδομάδες, μήνες, ακόμη και χρόνια, φυσικά μέχρι να βγει κάτι ακόμη καλύτερο που θα καλύπτει τα γούστα μας. Από το ένα Call of Duty περνάμε στο άλλο. Από το DotA στο LoL κι από εκεί (για κάποιους) στο DotA 2. Πάντοτε θα υπάρχει ο εγωισμός μέσα μας ο οποίος δε θα μας αφήνει γιατί θα θέλουμε να αποδείξουμε ότι "είμαστε οι καλύτεροι σε αυτό το παιχνίδι". Αναλαμβάνουμε ένα ρόλο, ταυτιζόμαστε με τον χαρακτήρα που επιλέξαμε και πλέον πρέπει να "σκοτώσουμε τους άλλους χαρακτήρες" και να βγούμε οι νικητές. Υπάρχει κάτι πιο εθιστικό από αυτό;
Η χρήση των στοιχείων RPG είναι απαραίτητη
Με βάση τα παραπάνω, επόμενο ήταν ολοένα και περισσότερες προγραμματιστικές εταιρείες να αρχίσουν να εισάγουν στοιχεία RPG στα games τους. Γεννήθηκαν πολλά υβριδικά games που είχαν ως δευτερεύον είδος τους το Role-Playing. Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Mass Effect. Παρότι εκ πρώτης όψεως είναι Action Shooter που δεν θυμίζει RPG, εντούτοις διαθέτει τέτοια στοιχεία λόγω του skill system του, της αφήγησης των quests, της επιλογής διαλόγων, της τακτικής στη μάχη κ.ο.κ. Υπάρχουν όμως games με ελάχιστα στοιχεία RPG, όπως το Far Cry 3, το Dishonored και παλιότερα το Grand Theft Auto: San Andreas (αλήθεια, πόσοι από εσάς δεν ξενέρωσαν όταν διαπίστωσαν όσα παραλείφθηκαν στο Grand Theft Auto IV που αδικαιολόγητα θεωρήθηκε ως "10άρι" από μια μεγάλη μερίδα των reviewers;)
{youtube}Polh2HmqN6U|400|300{/youtube}
Μπορεί κάποιοι από εσάς να μη συμφωνείτε ότι τα RPG στοιχεία είναι απαραίτητα σε όλα τα games, όμως η ιστορία μας έχει αποδείξει το αντίθετο. Η βιομηχανία σήμερα βασίζεται στα free-to-play games. Πατάει ακριβώς πάνω στον "πόνο" του άλλου και στον εγωισμό του. Εισέρχεστε ως παίκτες σε έναν κόσμο "δωρεάν" αλλά ενημερώνεστε ότι "για να γίνετε οι καλύτεροι θα πρέπει να πληρώσετε ένα μικρό αντίτιμο" κάτι που κάνετε στην πράξη. Γιατί θέλετε να είστε οι καλύτεροι ανάμεσα στους φίλους σας, δεν σας αρέσει να σας λένε "noobs" και πάει λέγοντας. Πόσοι από εσάς αλήθεια συνεχίζατε να παίζετε World of Warcraft απλά επειδή η παρέα σας έλεγε ότι "δεν μπορείτε να τα καταφέρετε"; Σίγουρα αρκετοί.
Η τακτική των RPG στοιχείων με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο σε όσα games κι αν έχει χρησιμοποιηθεί μέχρι σήμερα. Το να αναλαμβάνουμε ένα ρόλο και το να έχουμε διαρκώς στόχους μπροστά μας για να εκπληρώσουμε συμβάλλει σημαντικά στο replayability. Δεν έχω βάλει στόχο να φτάσω level 30 στο LoL ή να ξεφύγω από τα πρώτα levels του DotA 2, αλλά αν είχα χρόνο (κάτι αδύνατο λόγω δουλειάς) θα το έκανα. Παλιότερα είχα ρίξει ατέλειωτα ξενύχτια στα τρία Diablo, τα Baldur's Gate, το Darkfall και βέβαια τη σειρά Elder Scrolls που δίδαξε στον κόσμο πως παντρεύεται το Action με το RPG στοιχείο.
Ο καθημερινός ανταγωνισμός που ζούμε στην πραγματική μας ζωή απεικονίζεται και στα games μέσω των RPG ή αυτών που έχουν στοιχεία RPG κι ακόμη περισσότερο στα online games. Σε αυτά, θέλουμε να γίνουμε οι καλύτεροι και ορισμένοι κάνουμε τα πάντα για αυτό. Το μόνο που μένει λοιπόν είναι να απολαύσουμε όσα έχουν να μας προσφέρουν οι developers και να εθιστούμε στις δημιουργίες τους. Αν μάλιστα καταφέρουμε να μη βάλουμε το χέρι στην τσέπη για free-to-play games, τότε ακόμη καλύτερα.
Comments
Προπονούμαι για την ρεβάνς!
Πάντως χθες σε 5vs5 μαζί με BoyakAdJ feed-άραμε άσχημα με την Χριστιάνα. Ήτανε μια ομάδα μόνος του. Απλά.
Απλώς ξεκινήσαμε λάθος. Άσε που ήμασταν δύο melee στο ίδιο lane.
Το RPG(Role-Playing Games) όπως ανέφερες,δίνει την ευκαιρία εξαρχής στον παίχτη να έχει ένα ρόλο.Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικο των πρώτον rpg δεν ήτανε η επιβράβευση. Ήταν η αίσθηση ότι αποτελείς κομμάτι της ιστορίας και στην περίπτωση πολλών games την κατεύθυνες και ολας όπως εσύ θα ήθελες.Το d&d,σαν ένα παράδειγμα,είναι ένα χαρακτηριστικό rpg(pen and paper)πάνω στο οποίο βασίστηκαν άπειρα games.
Δεν είναι το αίσθημα της επιβράβευσης αυτό το οποίο δίνει ενα rpg.Είναι η διαφορετικότητα που μπορείς να έχεις,ειναι ο ρόλος που έχεις επιλέξει στο καθένα game και αποφασίζεις να πορευτείς με αυτο.Η "επιβραβευση",ήρθε πολύ αργότερα.
Με το να πω οτι το farcry και το dishonored έχουνε στοιχεία rpg(που έχουνε τα λεγόμενα unlocking και την "αίσθηση" επιλογης)προσβάλω το RPG genre ως σύνολο.Με την ίδια λογική το να έχω Unblockable trophies στο steam,είναι στοιχείο rpg.Δεν μπορείς να το πεις αυτό,οχι,σορρυ, απλά δεν λέγετε!Και το basket έχει στοιχεία ποδοσφαίρου απλά επειδή υπάρχει μπάλα(και το αρχαιότερο εκ των δύο είναι το ποδόσφαιρο)
Ξαναλέω,δεν είναι το στοιχείο της επιβράβευσης εκείνο που χαρακτηρίζει ένα rpg.Είναι κάτι το οποίο πολύ πάνε να παραλείψουν εστω και αν κρύβετε η όλη Εννοια του στον ίδιο ορισμό του .R P G.Αν η καινούρια γενιά προσπαθεί με νύχια και με δόντια να πει ότι level,skills=rpg,Σορρυ δεν ισχύει. Απλα.
Τελος, φυσικά και το level και τα skills είναι κάτι που πολλά games πάνε να αντιγράψουν,διότι,με το να κανεις κάτι απλό χωρίς να προσφέρεις κάτι "νέο" στην όλη διάρκεια του,είναι αυτό που θα το βαρεθείς στα πρώτα δευτερόλεπτα,πόσο μάλλον αν δεν έχει κάποιο ιστορικό απόβαθρο.
Σαν πολλα είπα.Οι true rpg-αδες θα καταλάβουνε τι λέω
Δεν είπα στο κείμενο ότι "το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των πρώτων rpg ήταν η επιβράβευση". Μίλησα για τα στοιχεία RPG στα games. Εχεις καταλάβει τελείως λάθος το νόημα του κειμένου. Το ότι "αποτελείς κομμάτι της ιστορίας" ισχύει σε πολλά games και όχι μόνο στα RPG. Το οτι "την κατευθύνεις" είναι πρακτικά ψευδές γιατί μόνο στο D&D συμβαίνει αυτό όπου (καθότι pen&paper) έχεις απόλυτη ελευθερία. Είναι απειροελάχιστα τα RPG στα οποία οι πράξεις σου κατέληγαν σε διαφορετικό φινάλε. Όσο για τον ρόλο που αναφέρεις, ναι είναι σημαντικός, αλλά αναφέρθηκα πρώτα απ' όλα στο στοιχείο της επιβράβευσης για να τονίσω γιατί οι εταιρείες ψάχνονται να το εισάγουν σε όλα τα games τους, όπως για παράδειγμα ακόμα και σε Far Cry 3 και Fifa 12/13.
Τον όρο "RPG στοιχεία" τον αναφέρουν όλα τα game sites παγκοσμίως, όπως και οι ίδιες οι εταιρείες που δημιουργούν τα games. Δεν μπορείς να αμφισβητήσεις σε καμία περίπτωση την δημιουργό εταιρεία. Το παράδειγμα με το μπάσκετ το βρίσκω άστοχο γιατί συγκρίνουμε εντελώς διαφορετικά πράγματα.
Δεκάδες εκατομμύρια χρήστες παίζουν καθημερινά LoL, DotA 2, Far Cry 3 (με στοιχεία RPG), Mass Effect (η σειρά έχει ένα στοιχειώδες υπόβαθρο), Borderlands, Dead Space κ.ο.κ. Το level up, το crafting και όλα τα συναφή αναφέρονται ως "στοιχεία RPG" (RPG elements στα ξένα sites) γιατί δεν υπάρχει άλλος παρόμοιος όρος. Μπορεί να μην τον δέχεσαι ως παλιός RPGας (κι εγώ από το '88 παίζω αλλά τα βλέπω διαφορετικά) αλλά στον ίδιο βαθμό στεναχωριέται ένας Adventur-ας που θα δει ταμπέλα "Action-Adventure" στο Tomb Raider.
Δεν υπάρχουν ταμπέλες εδώ ("εσείς είστε οι true rpg-αδες και εμείς όχι"). Είμαστε όλοι gamers και παίζουμε ότι μας ευχαριστεί. Ενίοτε αλλάζουμε και genres ανάλογα με τις εποχές. Από εκεί και πέρα τα περισσότερα σύγχρονα games είναι υβριδικά και η κατηγορία "RPG" μπαίνει σε πολλά σύγχρονα games που διαθέτουν τα στοιχεία που προανέφερα. Νομίζω ότι ήμουν σαφής.
Βασικά καταλαβαίνω τι θες να πεις (δες και το πρώτο μου σχόλιο στο άρθρο), αλλά όπως είπε και ο Μάνος μάλλον έχεις παρεξηγήσει κάποια πράγματα. Το στοιχείο της επιβράβευσης είναι εξίσου σημαντικό για ένα RPG όσο και το immersion. Μιας και λες ότι είσαι true rpg-ας (και δεν αντιλέγω) θα παρατήρησες είμαι σίγουρος πάρα πολλές φορές παίζοντας κάποιο campaign στο DnD (ή σε άλλο pen-and-paper), η πρώτη ερώτηση που κάνουν οι παίχτες στο DM έιναι πόσα XP θα πάρουμε; Σκοτώσαμε τον Black Dragon τι loot έχει; Άρα η επιβράβευση έχει τεράστιο ρόλο στα RPG. Να το πάρουμε και αλλιώς παίζεις ένα 8 ωρο session σφάζεις δεκάδες εχθρούς και ακoύς από το DM να σου λέει πάρε 1000 xp δεν θα χαλαστείς όταν ξέρεις ότι έπρεπε να πάρεις παραπάνω ή θα πεις α οκ έπαιξα τον χαρακτήρα μου και 1 xp να μου δωσεις είμαι ευχαριστημένος;
Αλλα παλι μιας και ειπε ο Μανος ολοι τα αναφερουν ως rpg στοιχεια και με μια αναζητηση στο Google μπορεις να το δεις κι εσυ.
Και οσο για αυτο που λες στο τελος ειναι σαν να μας υποτιμας ολους και να εισαι εσυ ο true-rpg player. Κι εμεις φαγαμε τα χρονια μας σε d&d και baldur's gate αλλα δεν προσβαλαμε τους αλλους.
Φιλικα.
Επιτέλους!
και έλεγα δεν θα σχολιάσει κάποιος τα όσα γράφονται?
και όχι ένα skill system και levels δεν σημαίνουν κάτι, μιας και λείπει το βασικότερο στοιχείο που είναι το να μπορείς να υποδειχθείς ένα ρόλο όπως θέλεις ΕΣΥ (και δεν είναι ανάγκη αυτό να οδηγήσει σε εναλλακτικά φινάλε, η όλη διαδρομή μέχρι εκεί είναι που κάνει την διαφορά ...)
Το Baldur's Gate είναι κλασικό RPG και το Gothic 3 Action RPG. Για να μην υπάρχει λοιπόν παρανόηση, έγινα πιο περιγραφικός στις κατηγορίες. Αλλά αυτό δεν είναι το θέμα του άρθρου.
Είπε κανείς ότι "μπορείς να υποδειχθείς ένα ρόλο" σε όλα τα games που έχουν στοιχεία RPG? Φυσικά και δεν μπορείς.
- Είναι το levelling system ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός RPG? Ναι είναι.
- Είναι το skill system ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός RPG? Ναι είναι.
- Είναι το crafting system ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός RPG? Ναι είναι.
κ.ο.κ.
Το θέμα του κειμένου είναι games που δανείζονται στοιχεία RPG. Αν τα παιχνίδια που ανέφερα είχαν όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που αναφέρεις τότε δεν θα ήταν MMORPG, FPS/RPG ή MOBA, θα ήταν "σκέτα RPG". Χάνεις λοιπόν τελείως το νόημα του κειμένου και προσπαθείς ως οπαδός των παραδοσιακών RPG (και μόνο αυτών) να βρεις μια αφορμή, να βγεις off-topic στο σχόλιό σου και να καταδικάσεις τα σύγχρονα υπόλοιπα RPG. Το έχεις κάνει και σε άλλα άρθρα όπως αυτό του Skyrim, το οποίο. Οκ, είναι "Action RPG" αλλά για οικονομία χρόνου το αναφέραμε ως "RPG" και το ανήγαγες σε μείζον θέμα. Φρόντισε λοιπόν στο εξής να μένεις στο θέμα του κειμένου που σχολιάζεις όπως επίσης να μην προσβάλεις τον οποιοδήποτε συντάκτη, ούτε με προσβλητικές λέξεις, ούτε με πλάγιους υπαινιγμούς όπως στο άρθρο του Παντελή. Βάση κανόνων του site τέτοιες συμπεριφορές δεν γίνονται αποδεκτές.
Αν υπάρχουν απόψεις επί του θέματος του άρθρου ευχαρίστως να τις ακούσουμε. Η κριτική για off-topic θέματα στο forum.
Βεβαια κανενα απο αυτα δεν μπορει να σου προσφερει την εμπειρια ενος καλοφτιαγμενου rpg τυπου Skyrim.
Οσο για τα σχολια συμφωνω με τους περισσοτερους αν και...
+1
+1.000
Εγω που εχω φαει κολλημα με το Path of Exile μπορω να το βαφτισω rpg η θα εμφανιστουν αραγες κι αλλοι σκληροπυρηνικοι του dnd να κραξουν? I wonder!
Σχετικά με τον όρο RPG υπάρχει η Wikipedia που αναλύει τις κατηγορίες που ανέφερα στο άρθρο, οπότε η συζήτηση ας συνεχιστεί επί του θέματος, δηλαδή σχετικά με τα RPG στοιχεία στα σύγχρονα games.
Ευχαριστώ.
1)Επειδή είναι open world και δεν με περιορίζουν στον τρόπο προσέγγισης και ολοκλήρωσης.
2)Επειδή είναι μεγάλα σε διάρκεια και δεν θα χρειαστεί να σκάσω λεφτά για new game κάθε βδομάδα.
3)Επειδή γουστάρω το grinding.
Οσο για τον φίλο Μανο,ευχαριστώ για το ποστ.Διάβασα κάτι ενδιαφέρον εκει που μου έστειλες.
RPG is a game in which players assume the roles of characters in a fictional setting. Players take responsibility for acting out these roles within a narrative, either through literal acting or through a process of structured decision-making or character development.[3] Actions taken within many games succeed or fail according to a formal system of rules and guideline
ΑΥΤΟ είναι rpg.Το αρθρο προβάλει οτι rpg στοιχείο είναι τα skills,levels και η επιβράβευση που πέρνουμε απο αυτά.(Ο Τιτλος του αρθρου ειναι :Κατά βάθος είμαστε όλοι RPG gamers Η αίσθηση της επιβράβευσης.).
Οι πρώτες γραμμές στο wiki,thank god,λένε ότι είπα.΄Δεν είπα τίποτα το διαφορετικό.
Και συνεχίζει η Wikipedia:
Αυτό τα καλύπτει όλα. Για χάρη συντομίας σχεδόν όλα τα game sites δεν γράφουμε "Computer Role-Playing video games" ή "Hack 'n' Slash RPG" αλλά κατευθείαν "RPG". Συμπεριλαμβάνουμε δηλαδή και τα παρακλάδια τους.
Ο τίτλος του άρθρου είναι αυτός γιατί έπρεπε να έχει ένα λογικό μέγεθος.
Δεν μπορεί να μπει περιγραφικός τίτλος όπως τον θέλεις του στυλ: "Κατά βάθος μας αρέσουν τα RPG games ή τα games που έχουν έστω ελάχιστα στοιχεία RPG". Απλά είναι πολύ μεγάλος.
Τα skills και τα levels είναι στοιχεία που συναντάμε στα περισσότερα RPG άρα θεωρούνται "RPG στοιχεία". Αν ισχύει κάτι αντίθετο, περιμένω να ακούσω γιατί τα στοιχεία αυτά δεν έχουν σχέση με τα RPG (μιλάμε πάντα για τα Role-Playing video games).
Όσο για την αίσθηση της επιβράβευσης διαβάζεις τις απαντήσεις που σου δινω στο πρώτο σχόλιο?
Διαβασε το κειμενο ξανά και προσπάθησε να καταλάβεις τι εννοώ.
Η αίσθηση της επιβράβευσης είναι κάτι που αποζητάμε από τα games. Γι' αυτό και εισήχθησαν τα RPG στοιχεία σε πολλά είδη όπως Action, FPS, Strategy κτλ. Αυτός λοιπόν είναι ο στόχος του άρθρου. Μία από τις πολλές αισθήσεις που σου δίνει ένα RPG είναι κι αυτή της επιβράβευσης. Τις άλλες δεν τις εξετάζω στο παρόν άρθρο. Όσοι developers λοιπόν το εκμεταλλεύτηκαν στα games τους βγήκαν κερδισμένοι.
και εγώ μαζί σου
ΟΧΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ...
κανένα από αυτά δεν είναι ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ γνώρισμά ενός rpg, είναι μηχανισμοί που χρησιμοποιούν ώστε να προάγουν το χαρακτηριστικό γνώρισμά τους που είναι το role-playing.
Ναι αν είχαν role-playing στοιχεία μέσα, τότε θα ήταν rpg, αλλά δεν έχουν ...
Δεν ανήγαγα εγώ κάτι σε μείζον θέμα απλά έκανα μια επισήμανση, η οποία απαντήθηκε 15 μέρες μετά (για να μου την πεις? υπήρχε λόγος ?).
Δεν ξέρω από που συμπέρανες ότι είμαι οπαδός των κλασικών rpg και ΜΟΝΟ αυτών, καθότι δεν είπα πουθενά κάτι τέτοιο, ούτε ήταν μια αφορμή να καταδικάσω κάποιο άλλο game, αλλά να προσπαθήσω να διορθώσω μια συνηθισμένη παρανόηση που γίνεται σχετικά με το είναι rpg, και τι είναι στοιχείο rpg. Κανένα off-topic σε αυτό μιας και το θέμα του άρθρου είναι τα “games με στοιχεία rpg” όποτε μια χαρά on-topic είμαι
Επίσης ο user "papakious" έκανε εγγραφή μόνο και μόνο για να troll-άρει το συγκεκριμένο άρθρο (το πρώτο του post περιείχε ύβρεις και ειρωνείες), συνεπώς επειδή δεν πρόκειται για κανονικό αναγνώστη του site, όσες φορές κι αν το κάνει θα συνεχίσουμε να τον κάνουμε ban.
Δεν έχω παρεξηγήσει τίποτα, το άρθρο μιλά για στοιχεία rpg σε games και απαντώ (όχι μόνο εγώ) ότι αυτά δεν είναι στοιχεία rpg παραθέτοντας ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ για αυτό.
Κι εγώ για computer games αναφέρομαι και όχι για p'n'p
Ναι σε ένα p'n'p session αν ο άλλος νοιάζεται μόνο για το loot τότε μάλλον μόλις άρχισε να παίζει ή είναι απλά κακός rp-er. Το loot / xp χρησιμεύουν για την πρόοδο στο campaign, για την αίσθηση ενδυνάμωσης του χαρακτήρα και για να αντιμετωπίσει στο μέλλον ισχυρότερους εχθρούς φτάνοντας σε epic destinies / campaigns. To loot δεν είναι ποτέ αυτοσκοπός (και ακόμα και να ήταν για τους περισσότερους παίκτες, δεν το καταστείι rpg element, απλά οτι μια μεγάλη μερίδα παικτών θέλει ο φανταστικός χαρακτήρας τους να είναι σβατζενέγκερ) Επίσης RPG δεν είναι μόνο τα DnD, υπάρχουν tabletop pnp που δίνουν βάση σε άλλα πράματα (πχ WoD).
Το rewarding είναι απλά το τυράκι για να συνεχίζει κάποιος το game, να ξοδεύει €€ (πολλές φορές μεγάλα ποσά) αν πρόκειται για κάποιο και καλά "free to play" game.
Η επιβράβευση υπάρχει σε όλα τα games με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο και όπως τα skill τα level κλπ δεν είναι στοιχείο ενός rpg.
OK, εδώ γελάμε, επειδή είδα και τα 2 ποστ (και sorry αυτό δεν ήταν trolling ), και τα 2 ήταν ίδια μεταξύ τους ίδια, καλοδιατυπωμένα και με σοβαρά επιχειρήματα και χωρίς ύβρεις κανένα από τα 2 και ακόμα δεν καταλαβαίνω γιατί να φάνε delete όταν και τα 2 εξέφραζαν μια διαφωνία πάνω στο άρθρο με δομημένο λόγο. Εκτός κι αν δεν πρέπει να υπάρχει αντίλογος ...
Πρωτον: Δεν ηταν σοβαρή διατύπωση αλλά ειρωνεία προς όλους όσους άφησαν σχόλιο στο άρθρο (ότι "έχουν πρόβλημα" συγκεκριμένα) κάτι που απαγορεύεται βάση κανόνων.
Δεύτερον: Ο χρήστης όπως σου εξήγησε ο Παντελής έγινε ban όχι μόνο για τον πρωτο λόγο αλλά και γιατί έκανε εγγραφή μόνο και μόνο για να troll-άρει. 5 λεπτά μετά άφησε σχόλιο δηλαδή. Επιπλέον ο τρόπος γραφής του θυμίζει ένα άλλο game site συν ότι συνεχίζουμε κι έχουμε εγγραφές στο Gameworld από χρήστες που troll-άρουν το άρθρο λίγα λεπτά αφού γράφονται (προφανώς είναι το ίδιο άτομο).
Τρίτον: Δεν είσαι σε θέση να κρίνεις το αν ένας χρήστης θα γίνεται ban ή όχι. Είναι απόφαση των διαχειριστών και των moderators. Στη συγκεκριμένη περίπτωση σου αναφέραμε ότι παραβιάζει τους κανόνες οπότε μη βγαίνεις off-topic και συνέχισε να σχολιάζεις ότι αφορά το άρθρο.
RPG στοιχεία: Επιλογή χαρακτήρα, επιλογή customization, skills, levels, loot, xp, δυνατότητα επιλογών κτλ.
Αν αυτά δεν είναι RPG στοιχεία τότε όλοι οι developers στον κόσμο είναι άσχετοι που βαφτίζουν τα games τους "RPG". Το ίδιο και εμείς οι reviewers, το ίδιοι και οι αναγνώστες που σου απάντησαν πιο πάνω.
Οπότε περιμένουμε να μας απαντήσεις στο "ποια είναι τα στοιχεία που συνθέτουν ένα RPG" (Computer RPG φυσικά και όχι pen n paper).
Σχετικά με το στοιχείο της επιβράβευσης, το RPG σου δίνει:
Loot, xp, level, πρόοδο στην ιστορία, αποτέλεσμα της απόφασής σου, επιβράβευση από έναν NPC και δεκάδες ακόμη.
Ένα απλό game, όπως puzzle ή platform σου δίνει μία μόνο επιβράβευση. Το ότι ολοκλήρωσες το level και προχώρησες παρακάτω.
Το θεωρώ ανούσιο να εξηγούμε ειδικά σε σένα ποιο είναι το νόημα του άρθρου και τι θέλει να πει την στιγμή που όλος ο κόσμος το έχει καταλάβει. Έχεις διαφορετική άποψη, δεκτή, απλά για κάθε game που αναφέρεται, αν έχεις αμφιβολία για το αν ένα video game είναι RPG ή όχι (έστω υβριδικό ή αν έχει "στοιχεία RPG"), θα πρέπει να συμβουλεύεσαι στοιχεία από Metacritic, Official site του παιχνιδιού και Wikipedia.
1) Από όσο είδα δεν είπε πουθενά κάτι τέτοιο σε κανένα από τα 2 ποστ του, αλλά την άποψη ότι όποιος παίζει παιχνίδια μόνο για την επιβράβευση ίσος να κάνει κάτι λάθος ...
2) Αν κάποιος δει ένα άρθρο σε ένα site και γραφτεί για να το σχολιάσει (ένα αρκετά μεγάλο κείμενο είναι η αλήθεια) αυτό μάλλον δίνει ενδιαφέρον. Τώρα αν αυτό είναι trolling, μάλλον θα πρέπει να μάθω ξανά μετά από πόσα χρόνια τι εστί net-trolling ...
3) Δεν έκρινα τπτ, απλά εξέφρασα ελεύθερα την άποψη μου ...
Προφανώς και το DnD δεν είναι το μόνο pen-and-paper, είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για να καταλάβει ο κόσμος για τι μιλάμε. Και τα υπολοιπα όμως είτε αυτά είναι Vampire, είτε Legend of the Five Rings, είτε Elric ή δεν ξέρω εγώ στην ίδια φόρμουλα υπάγονται, υποδύεσαι έναν χαρακτήρα και ανάλογα με το rp, τους αντιπάλους που εξολοθρεύεις ή με την εκπλήρωση των quests ανταμείβεσαι με xp. Δεν είπα ότι το loot είναι αυτοσκοπός, αλλά το στοιχείο της επιβράβευσης είναι συνυφασμένο με την έννοια ενός rpg είτε αυτό είναι pen-and-paper, είτε video game rpg. Με το να λες ότι όποιος νοιάζεται για το loot είναι κακός rp-player ή μόλις ξεκίνησε να παίζει είσαι πάρα πολύ απόλυτος και αν μου πεις ότι ποτέ έστω και μια φορά δεν έχεις ασχοληθεί με το loot, τότε συγχώρεσε με μου είναι αδύνατον να σε πιστέψω. Εκτός κι αν αναφέρεσαι σε Vampire live RPG αλλά πάει πάρα πολύ μακριά η βαλίτσα, γιατί εκεί το rp όπως το περιγράφεις δεν περιλαμβάνει xpθηρία.
Δεν είναι άσχετοι, μπίζνα είναι το όλο θέμα αν μια κίνηση μπορεί να αποφέρει $$ τότε φυσικά και θα την κάνουν το ίδιο φυσικά ισχύει και για τους reviewers (στα μεγάλα gaming site του εξωτερικού κλπ)
Τα είπα και ποιο πάνω (και όχι μόνο εγώ)
Το νόημα του άρθρου είναι να αναφέρει/αναλύσει στοιχεία των rpg σε άλλα games σωστά ?
Στα ποστ μου λέω πως αυτά τα στοιχεία δεν είναι στοιχεία των rpg, αλλά γενικότεροι μηχανισμοί ... το έχω καταλάβει το νόημα του άρθρου και απλά διαφωνώ σε κάποια πράματα ...
Όσο το τι είναι ένα game αν έχω αμφιβολία προτιμώ να το διαπιστώνω μόνος μου. Δεν είναι δα και πυρηνική φυσική τα sites (πόσο μάλλον το official site) είναι ένας μπούσουλας και πολλές φορές παραπλανητικός
Προφανώς το έχω κάνει όλοι το κάναμε όταν ξεκίνησα να παίζω και προσωπικά αρκετό καιρό μάλιστα
(βασικά ακόμα μπορεί να το κάνω αν το επιβάλει το RP )
@Ozzy λες στο σχολιο σου
"και όχι ένα skill system και levels δεν σημαίνουν κάτι, μιας και λείπει το βασικότερο στοιχείο που είναι το να μπορείς να υποδειχθείς ένα ρόλο όπως θέλεις ΕΣΥ (και δεν είναι ανάγκη αυτό να οδηγήσει σε εναλλακτικά φινάλε, η όλη διαδρομή μέχρι εκεί είναι που κάνει την διαφορά ...)"
Αρα λες οτι αυτο ειναι το βασικοτερο στοιχειο (κατα την αποψη σου γιατι εμενα ειναι αλλα). Κι απ οτι βλεπω σε ρωταει ο Μανος ποια ειναι "τα στοιχεια ενος RPG". Πραγματικα εχω την περιεργεια να δω ποια ειναι αυτα τα στοιχεια περα απο τον ρολο. Γιατι πολυ απλα εισαι λαθος και δεν στεκει αυτο που λες. Και ενα adventure σε βαζει στο ρολο κι εχει εναλλακτικα φιναλε. Δεν εχει ομως κανενα skill system, loot, xp, τιποτα. θα το θεωρησουμε rpg μηπως?
Οσο για το "Δεν είναι άσχετοι, μπίζνα είναι το όλο θέμα αν μια κίνηση μπορεί να αποφέρει $$ τότε φυσικά και θα την κάνουν το ίδιο φυσικά ισχύει και για τους reviewers (στα μεγάλα gaming site του εξωτερικού κλπ)". Δειξε μου ενα game site που να μην θεωρησε το Mass Effect rpg. Δεν θα το εγραψε σκετο rpg φυσικα (ειναι rpg shooter) αλλα καταλαβες τι εννοω. Ετσι τα ονομαζουν παντου και οι παλιοι διαφωνειτε. Εχω ακουσει κι αλλους παλιους να διαφωνουνε αλλα σορρυ που θα το πω το βλεπω λιγο γραφικο να τα αποκαλει rpg ολος ο κοσμος κι επειδη στους παλιους δεν θυμιζαν πχ planescape torment να τα θεωρειτε σκετα Action η σκετα shooters.
@Mixalios33 Kαι για να συνεχισω το παραδειγμα σου φιλε μου απ οτι φαινεται ο ozzy μαλλον θελει μονο old school χαβιαρι or something.
Δεν τα ανέφερες, πέρα από το παράδειγμα του ρόλου που είπε κι ο Genji.
Δεν παραπλανούν οι εταιρείες και τα game sites. Απλά το λαμβάνεις διαφορετικά. Μαζί και ένας συντάκτης γνωστού game-troll site που από την Τετάρτη δεν κοιμάται και κάνει κάθε λίγες ώρες εγγραφή και trollάρει το άρθρο ("Balourdos" βλέπε Ελληνοφρένεια, "Belzebub" και κάτι άλλα αστεία usernames). Κι εμείς φυσικά το διασκεδάζουμε διότι τον διαγράφουμε με ένα κλικ. Οπότε μην τρέφεις αυταπάτες ότι πρόκειται για "νέα άτομα που εγγράφονται".
Πχ. ξενέρωσα απίστευτα με το πόσα στοιχεία RPG έβαλαν στο Darksiders ΙΙ, Είναι υποδεέστερο του 1 για πολλούς λόγους, αλλά όταν έχεις βάλει το looting να είναι τόσο βαρετό (συγγνώμη, αν προσβάλλω αυτά που σας αρέσουν :) ) και ανούσιο και έχει 50000 chests με ασήμαντα αντικείμενα, τα οποία μετά πρέπει να φας ώρες για να ξεκαθαρίσεις στο τι σε βολεύει να κουβαλάς και να χρησιμοποιείς, κάπου εκεί χάνεται η ισορροπία στο κατά τ' άλλα άρτιο gameplay του. Απ' την άλλη το Borderlands, αν δεν είχε τα RPG στοιχεία (και το co-op και και το συγκεκριμένο art design κλπ.) θα ήταν ένα απλό FPS του σωρού.
Οπότε σίγουρα παίζουν τεράστιο ρόλο πλέον στα τωρινά games (βλ. online shooters με classes και customizations) και ίσως εξελιχθούν και περισσότερο. Άλλωστε το 'χει πει κι ο αγαπητός Cliff Bleszinski του Gears, ότι αυτά τα στοιχεία RPG θα ενσωματωθούν σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό γιατί είναι το μέλλον.
Προσωπικά, ελπίζω να μην...
Παιδιά βάζω μια αστεία εικόνα που ταιριάζει με το άρθρο. Μην μου δίνετε προσοχή, συνεχίστε..
Κατα τα αλλα απαρατήρητος
Σαν να μην έκανα καν σχόλιο. χαχαχα
Πόσες φορές δεν το έχω σκεφτεί αυτό. xD
Μπορώ με ασφάλεια να σου πω οτι ορθώς παραπλανήστε από τα σχόλια του ozzy,καθώς η απόψης του όπως και η δικές μου μείνανε μισές, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα.
Δεν είναι το στοιχείο του rpg στα games, είναι ο τρόπος που παρουσιάζετε εδώ.Δεν χρειαζετε πολύ να ξαναδιαβάσετε όσοι συμφωνήσετε με το αρθρο να δείτε τι ακριβώς λέει "Κατά βάθος είμαστε όλοι RPG gamers" ξερω οτι είμαι,με ενδιαφέρει,για να διαβάσω παρακάτω..Το στοιχείο της επιβραύβευσης..Χμμμ που το παει το θεμα για να δω.Διοτι,το βασικο ενος rp ειναι το role playing Και οχι η ανταμειβη.Για παμε παρακατω,,,
"Αν αναλογιστούμε τους λόγους για τους οποίους ασχολούμαστε με τα games, καθένας θα έχει μια διαφορετική προσέγγιση. Όλοι μας όμως έχουμε έναν κοινό παρονομαστή: Μας αρέσει το στοιχείο της επιβράβευσης. Για να το πω διαφορετικά, ποιος ο λόγος να παίζεις ένα παιχνίδι και να μην αισθάνεσαι ότι κατάφερες κάτι σημαντικό." λεει το αρθρο.
Παίζω για να διασκεδάσω.Παιζω γιατι ξεχνιεμαι,παθιαζομαι,ταυτίζομαι πολλες φορες με στοιχεία χαρατηρων(μιλώντας για τα rpg παντα...).ΔΕΝ παιζω για την επιβραβευση.
Συνεχιζει το κειμενο...
" Αναλαμβάνουμε ένα χαρακτήρα, ταυτιζόμαστε μαζί του και τον οδηγούμε στη δόξα"
Συμφωνω.Δεν το παίζω πάλι για την επιβράβευση.
"Γιατί θέλετε να είστε οι καλύτεροι ανάμεσα στους φίλους σας, δεν σας αρέσει να σας λένε "noobs" και πάει λέγοντας. Πόσοι από εσάς αλήθεια συνεχίζατε να παίζετε World of Warcraft απλά επειδή η παρέα σας έλεγε ότι "δεν μπορείτε να τα καταφέρετε"; Σίγουρα αρκετοί."
Και εδώ συμφωνω.Δεν είμαι στους αρκετούςΤο έπαιζα γιατι το χαιρόμουν όχι για να βγάλω τον κακό 12χρονο εαυτό μου.
Αλήθεια οποιοσδήποτε εδώ λέει ότι είναι κατα βάθος rpg gamer,ασπάζετε τέτοιες απόψεις?Ξερεις φιλτατε TMND γιατι έγινε ολο αυτο το σουσουρο εδώ;Επειδη είπα οτι το RPG δεν είναι τιποτα απο όλα αυτα,αλλα είναι το role playing κομμάτι το οποίο σαν *rpgas* είναι αυτο που εκτιμώ,και όχι το στοιχειο της επιβραβευσης.
Ο ιδιος ο αρθρογραφος λεει οτι δεν λέεi για το στοιχειο της επιβράβευσης και τα RPG γενικοτερα, αλλά για το RPG element μeσα στα game.Fair enough.Με τα σχόλια παραπάνω που σημείωσα,είναι ξεκάθαρο γιατί θέλει να πει,για την επιβράβευση που μας προσφέρουν τα games μέσα από ανταγωνισμό.
ΣΟΡΡΥ δεν είναι το RPG αυτο.Αυτο είναι το rpg που η νέα γεια του gaming προσπαθεί να πλασαρει,μαζί με games(άκουσα ακόμα και το dishonored να το λενε rpg,oxi με rpg elements,προσοχη, έχει αρχίσει να χάνετε καθε έννοια του rpg,oταν λέμε μερικα games action-rpg,και το rpg στοιχείο να ειναι ελάχιστο ως ανυπαρκτο)
Sorry,δεν μπορεις να με πεισεις οτι παιζω rpg για να νιωθω οτι τα προσόντα μου είναι μεγαλύτερα απο τα δικα σου.Sorry,τα unlockables,δεν είναι στοιχείο rpg.Και sorry,επειδη δειχνω και λέω οτι πάνω απο ολα σε ενα rp-ειναι αυτο,το role playing.
Μπορεί να αρχισουνε οι απαντήσεις. Μπορει επίσης κάθε είδους *rpgas* να καταλαβει γιατι μπορει πίσω απο της λέξεις να κρυβετε η λανθασμένη άποψη.Δεν λεω οτι είμαι σωστος.Λεω αυτά που λένε όσοι υποστηριζουνε το rp σαν ιδέα,στην οποία δεν βάζω ταμπέλες επιβράβευσης.Οπως ο λανθασμένος τιτλος του αρθρου,που θα επρεπε να λεει "το στοιχειο του rpg στην ζωη μας" η κατι τετοιο και να μην εκθιαζει την επιβραβευση ως κύριο χαρακτηριστικό ενος RPG.Ευχαριστω
Το ότι παίζουμε για να διασκεδάσουμε είναι αυτονόητο για όλα τα games.
Η "επιβράβευση" είναι η "ένεση" που κάνεις σε ένα video game για να γίνει πιο εθιστικό δανειζόμενος rpg στοιχεία όπως xp, skills, loot κτλ. Και όχι, δεν έχουν αυτά τα games RP όπως σωστά είπες. Αν είχαν θα ήταν καθαρά RPG.
Σωστά το θέτεις. Δεν είναι RPG αυτά και δεν αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση για του τι είναι RPG.
Δεν είναι λανθασμένος, είναι κατά την άποψή σου λάθος. Ο τίτλος "το στοιχείο rpg στη ζωή μας" θα ήταν επίσης λάθος γιατί δεν μιλάμε για την πραγματική ζωή μας αλλά για τα games. Εκτός κι αν σε ικανοποιεί κάτι του στυλ "Τα RPG στοιχεία στα games". Ο τίτλος "Κατά βάθος είμαστε όλοι RPG gamers" ερμηνεύεται "Κατά βάθος μας αρέσουν κάποια RPG στοιχεία σε games" (αν έλεγε "Είμαστε όλοι RPG gamers" τότε θα ήτανε λάθος). Αλλά επειδή οι τίτλοι και οι πρώτες προτάσεις άρθρων είναι 5-6 λέξεις δεν πάει πιο πάνω.
Ελπίζω τώρα να καταλήξαμε κάπου. Οριστικά αυτή τη φορά.
Απλά έχω ένα ερώτημα. Γιατί βάζετε οι developers συνέχεια RPG στοιχεία στα FPS μας? Εμείς βάζουμε FPS στοιχεία στα RPG σας?
Ναι, στα Elder Scrolls, Vampire: The Masquerade - Bloodlines, Deus Ex....
Ε για αυτό τα παραπάνω που μόλις ανέφερες είναι τα καλύτερα RPG!