10 χρόνια Xbox 360

Hot
Παντελής Δασκαλέλος

Παντελής Δασκαλέλος  

Now playing Crysis 2, Gears of War 2 και Tom Clancy's H.A.W.X
 
0.0 (0)
0 1 0 0 0
10 χρόνια Xbox 360

10 χρόνια Xbox 360

Πληροφορίες

Κυκλοφορία
0000-00-00

Ο απολογισμός της πορείας του στην βιομηχανία των video games.

Πριν από λίγες μέρες το Xbox 360 έκλεισε αισίως τον δέκατο χρόνο ζωής του. Σε αυτό το διάστημα γνώρισε σημαντική εμπορική επιτυχία, συνέβαλλε τα μέγιστα στην εξέλιξη της βιομηχανίας των video games και μας χάρισε ορισμένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών. Επιπροσθέτως, δικαίωσε το όραμα των Kevin Bachus, Seamus Blackley, Ted Hase και Otto Berkes, των δημιουργών δηλαδή του πρωτότυπου Xbox. Φυσικά το όραμα αυτό δεν θα μπορούσε να λάβει σάρκα και οστά χωρίς την καθοριστική συμβολή του Ed Fries (ο αντιπρόεδρος του game publishing της Microsoft στα τέλη της περασμένης δεκαετίας), του Bill Gates και του Steve Ballmer.

Το πρωτότυπο Xbox θα μπορούσε κανείς να πει ότι ήταν ένα πείραμα, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη μας τις συνθήκες που επικρατούσαν το 2001 στην βιομηχανία. Κανείς δεν περίμενε ότι η Microsoft θα έμπαινε τόσο δυναμικά στον χώρο και θα έφτανε να διεκδικήσει ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Πόσο μάλλον όταν τον ίδιο χρόνο, η Sega, πήρε την οδυνηρή απόφαση να σταματήσει την κυκλοφορία του Dreamcast. Το Xbox πούλησε συνολικά περίπου 25 εκατομμύρια μονάδες, οι οποίες είναι λίγες σε σύγκριση με τις 150 εκατομμύρια του PS2, αλλά ήταν αρκετές για να δημιουργήσουν μια γενιά σκληροπυρηνικών Xbox gamers.

xbox-360

Με άλλα λόγια το πείραμα πέτυχε αποδεικνύοντας ότι η Microsoft μπορoύσε να κοιτάξει στα μάτια τους ανταγωνιστές της, την Sony και τη Nintendo. Ο κολοσσός από το Redmond της Washington όμως είχε ακόμη πιο μεγαλεπήβολα σχέδια, καθώς από τo 2003, μόλις δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία του Xbox, είχε αρχίσει να δουλεύει πάνω στον διάδοχό του, το Xbox 360. Το Νοέμβριο του 2005, το Xbox 360 κυκλοφορεί στην Αμερική πραγματοποιώντας ένα εντυπωσιακό λανσάρισμα και η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή. Όπως θα δείτε παρακάτω στο σημερινό άρθρο της στήλης Console Wars θα επιχειρήσουμε μια συνοπτική αναδρομή στην ιστορία του Xbox 360, στα games που αγαπήσαμε και στους λόγους που συνετέλεσαν στην μεγάλη εμπορική επιτυχία του.

Οι πρωτοποριακές ιδέες
Η πορεία της Microsoft στην βιομηχανία ήταν ανέκαθεν συνυφασμένη με την ανάγκη για πρωτοπορία. Κακά τα ψέμματα για να κοιτάξεις στα μάτια τον γίγαντα που ονομάζεται PlayStation θα πρέπει να προσφέρεις κάτι παραπάνω, κάτι πιο έξυπνο, κάτι πιο πρωτοποριακό. H Sega το είχε πιάσει το νόημα διαπιστώνοντας ότι το μέλλον βρίσκεται στο online gaming, αλλά με άδεια ταμεία δεν μπορούσε να υλοποιήσει τις ιδέες της στον βαθμό που θα ήθελε. Η Microsoft αντίθετα με την υπηρεσία Xbox Live, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Xbox και γιγαντώθηκε στο Xbox 360 έφερε το online gaming στο προσκήνιο. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το Xbox Live στο Xbox 360 ήταν κάτι παραπάνω από μια υπηρεσία για να παίζεις online. Ήταν ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης σε μια εποχή που το Facebook και το Myspace βρίσκονταν στα γεννοφάσκια τους.

Δείτε την παρουσίαση του Xbox 360 στην E3 του 2005:

Ένα ακόμη καινοτόμο χαρακτηριστικό του Xbox 360 ήταν τα Achievements. Πριν από δέκα χρόνια όταν τερμάτιζες ένα game στην πορεία κατέληγε στο ράφι σου, αφού δεν υπήρχε κάποιο κίνητρο για να παίξεις στα μεγαλύτερα επίπεδα δυσκολίας, να συλλέξεις όλα τα collectables, να φτάσεις στο level cap κ.ο.κ. Τα Achievements άλλαξαν τα πάντα για τους hardcore gamers, αφού πλέον κάθε game είχε επιπλέον value for money. Συν τις άλλοις, μέσω της υπηρεσίας Xbox Rewards οι παίκτες ανταμείβονταν για τα Achievements που κατάφερναν να συλλέξουν. H Sony το 2008 αντέγραψε στεγνά την ιδέα αυτή λανσάροντας τα Trophies στο PSN, κάτι που αν μη τι άλλο αποδεικνύει το πόσο πρωτοποριακή ήταν αυτή η ιδέα της Microsoft.

Το Xbox Live Marketplace άλλαξε τα δεδομένα της βιομηχανίας με τα DLC και την ψηφιακή διανομή των games και ήταν μια ακόμη κίνηση της Microsoft που αντιγράφτηκε από τους ανταγωνιστές της. Το αν βέβαια τα DLC λειτουργούν προς όφελος του καταναλωτή είναι ένα άλλο ζήτημα. Κάνεις πάντως δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι όταν οι publishers σέβονται την τσέπη μας παρέχοντάς μας νέο περιεχόμενο δωρεάν ή με μικρό κόστος τα DLC έχουν θέση στην gaming καθημερινότητά μας. Να προσθέσουμε εδώ ότι το Xbox Live Marketplace είναι εμμέσως πλην σαφώς συνυφασμένο και με το Xbox Live Arcade, μια υπηρεσία που εδώ και δέκα χρόνια δίνει την ευκαιρία σε ανεξάρτητες εταιρείες ανάπτυξης να κάνουν self publish τα games του στο Xbox 360.

red-ring-of-death

Σε όλες αυτές τις ευχάριστες αναμνήσεις υπάρχουν και κάποια πράγματα που θέλουμε να ξεχάσουμε. Ένα από αυτά είναι το περιβόητο Red Ring of Death, το οποίο στιγμάτισε θα λέγαμε το Xbox 360. Πρόσφατα o Peter Moore, o πρόεδρος της EA Sports, αποκάλυψε ότι η Microsoft ξόδεψε περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να αντικαταστήσει τις προβληματικές μονάδες. Ενδεχομένως αν δεν είχε γίνει αυτή η κίνηση, τότε σήμερα να μην υπήρχε καν το Xbox One.

Τα games
Οι πρωτοποριακές ιδέες δεν αρκούν για να αναδείξουν μια κονσόλα, καθώς χρειάζεται και μια εντυπωσιακή βιβλιοθήκη τίτλων για να έρθουν οι υψηλές πωλήσεις. Για του λόγου το αληθές αν αρκούσαν οι ιδέες το Dreamcast θα ήταν η καλύτερη κονσόλα όλων των εποχών. Σε πρώτη φάση έχουμε τα exclusives με τις σειρές Gears of War και Halo. Το Halo το ξέραμε ήδη βέβαια από το πρώτο Xbox, οπότε θα πρέπει να σταθούμε στην σειρά Gears of War, η οποία άλλαξε τα δεδομένα των Third-Person Shooters σημειώνοντας παράλληλα δεκάδες εκατομμύρια πωλήσεις.

gears-of-war-2

Δεν ήταν όμως μόνο τα exclusives που οδήγησαν στην επιτυχία του Xbox 360. Το 90% των multiplatform κυκλοφοριών στην έβδομη γενιά οικιακών κονσολών έτρεχε καλύτερα στο Xbox 360 από ότι στο PS3. To γεγονός αυτό βέβαια οφείλεται στην “δύστροπη” αρχιτεκτονική της κονσόλας της Sony. Και όταν λέμε τρέχουν καλύτερα δεν μιλάμε για τις ασήμαντες διαφορές των 900p και των 1080p που συναντάμε στα games των Xbox One και PS4. Παιχνίδια όπως το Bayonetta, το Skyrim και το Dragon's Dogma είναι σχεδόν unplayable στο PS3, ενώ σε άλλα όπως το Dark Souls II συναντάμε χαοτικές (με όλη την σημασία της λέξης) διαφορές στο frame rate.

Κλείνοντας αυτή την ενότητα θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε και τα δεκάδες PC ports που είδαμε στο Xbox 360, όπως το Quake IV και το The Elder Scrolls IV: Oblivion. To 2007 ένα από τα κορυφαία games όλων των εποχών το BioShock έγραφε “available only on Windows and Xbox 360”, εν τέλει δύο χρόνια αργότερα το είδαμε και στο PS3 σε ένα αμφιβόλου ποιότητας port από την 2K Marin και την Digital Extremes. Στα console exclusives του Xbox 360 συγκαταλέγεται επίσης και το ανυπέρβλητο Mass Effect. Παραδόξως στα πρώτα χρόνια της κονσόλας είχαμε και αρκετά αξιόλογα JRPG, όπως το Lost Odyssey, το Blue Dragon και το Tales of Vesperia.

Ατενίζοντας το μέλλον
Το Xbox 360 είναι δεδομένο ότι κάποια στιγμή θα περάσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, όπως είναι αυτονόητο ότι τα προσεχή χρόνια η Microsoft θα σταματήσει να παράγει νέες μονάδες. Παρόλα αυτά η πλούσια κληρονομιά του έχει την ευκαιρία να μεταφερθεί αυτούσια και στη νέα γενιά παικτών μέσω της υπηρεσίας backwards compatibility. Ήδη περισσότερα από 100 games του Xbox 360 είναι backwards compatible στο Xbox One και η λίστα αυτή αναμένεται να μεγαλώσει τους προσεχείς μήνες. Να τονίσουμε εδώ ότι αν εν τέλει δεν δούμε κάποιο αγαπημένο μας game σε αυτή, για το γεγονός αυτό θα ευθύνεται αποκλειστικά ο εκάστοτε publisher και όχι η Microsoft.

Αυτό που κρατάμε στο τέλος είναι ότι το Xbox 360 μας χάρισε χιλιάδες ώρες gaming απόλαυσης αυτή την δεκαετία. Σε αυτό γνωρίσαμε και αγαπήσαμε τον Marcus Fenix και την παρέα του, λιώσαμε τόνους από λάστιχα στα Forza Motorsport και Project Gotham Racing, ταξιδέψαμε στα σκοτεινά δάση του Alan Wake και νιώσαμε μοναδικές εμπειρίες με το Halo 3. Χρόνια σου πολλά Xbox 360 να τα εκατοστήσεις!

Ποιες είναι οι δικές σας αναμνήσεις από το Xbox 360; Ποια games λατρέψατε στην κονσόλα της Microsoft; Επισκεφθείτε το αντίστοιχο forum topic για τα 10 χρόνια Xbox 360 και μοιραστείτε τις απόψεις σας.

User reviews

There are no user reviews for this listing.
To write a review please register or

Comments  

#1 +2 Manos (Level39) 25/11/2015 19:13
Στο GameWorld έχουμε την ίδια ηλικία με το Xbox 360.
Χρόνια Πολλά σε μία κονσόλα με κορυφαίες σειρές όπως τα Gears of War, Forza και Halo.
#2 +1 LimeBone (Level16) 25/11/2015 19:19
Χρόνια πολλά κι από μένα στην κονσόλα που διαμόρφωσε το online gaming όπως το ξέρουμε σήμερα.
#3 +1 Myrmidon (Level21) 25/11/2015 19:41
Καλό backwards compatibility :D

Το Gears of War δεν ειναι και τοσο exclusive το εχω στο PC ;-)
#4 +1 DoUzOs (Level27) 25/11/2015 19:46
Χρόνια πολλά, αγαπητή μου κονσόλα!
#5 +1 Mystique (Level23) 25/11/2015 19:57
Δεν το ηξερα οτι γιορταζω μαζι με την κονσολα μου. Χρονια μας πολλα then. :lol:
#6 +1 Myrmidon (Level21) 25/11/2015 21:46

Quoting Mystique:

Δεν το ηξερα οτι γιορταζω μαζι με την κονσολα μου. Χρονια μας πολλα then. :lol:



Χρόνια πολλά και σε σένα έστω και λίγο καθυστερημένα. ;-)
#7 +1 BillyB (Level12) 25/11/2015 23:08
Ωραίο αφιέρωμα.Το Xbox 360 είναι η κονσόλα με την οποία έχω παίξει τις περισσότερες ώρες.
Και ευτυχώς η Microsoft εισήγαγε το backwards compatibility για να μαθαίνουν οι νεότερες γενιές.
#8 +1 asmilon (Level26) 25/11/2015 23:54
Νομιζω πως αρκετα χρονια μετα που θα γινεται ανασκοπηση ολων των κονσολων το Xbox 360 θα βρισκεται στις πρωτες θεσεις για τον τροπο που επηρεασε το gaming γενικοτερα. Με τα exclusives του, το δυνατο 3rd party support, το χειριστηριο και τις προσφερομενες υπηρεσιες η Microsoft πραγματικα εφτιαξε μια συνταγη επιτυχιας με το Xbox 360.
#9 +1 Mystique (Level23) 26/11/2015 00:02

Quoting Myrmidon:


Quoting Mystique:

Δεν το ηξερα οτι γιορταζω μαζι με την κονσολα μου. Χρονια μας πολλα then. :lol:



Χρόνια πολλά και σε σένα έστω και λίγο καθυστερημένα. ;-)



Α, thank you, τωρα το ειδα. ;-)
#10 MariosTG (Level5) 26/11/2015 22:57
Δεν μπορώ να πω ακόμα για αναμνήσεις από τη στιγμή που ακόμα το καίω :P
Tι να πει κανείς για HALO,GEARS OF WAR,FABLE,FORZA.....

To Gears of war έχει βγει μόνο για pc.Τα 2,3 kai judgement μόνο για χ360.Είναι και τρομερά παιχνίδια
#11 Panteiakos (Level15) 27/11/2015 09:47
Το party του xbox live και το γεγονός οτι μπορούσες να συνομιλέις με άτομα ανεξάρτητα απο το παιχνίδι που παίζεi ο καθένας ήταν πραγματικό δυνατο feature. Έφερε κοντά gamers, δημιούργησε φιλίες και έκανε το gaming πιο "κοινωνικό" και παρείστικο έστω και αν η φυσική σχέση τον ανθρώπων είναι πιο ουσιαστική. Ειδικά τα πρώτα χρόνια αυτή διαδικασία ήταν γνωστή μόνο σε άτομα που ασχολούνταν στο pc με clan gaming και έμπαιναν σε κάποιο team speak ή ventrilo. Η πρώτη κίνηση μου κάθε φορά που άναβα την κονσόλα ήταν να φορέσω τo headset και είτε να λάβω κάποια πρόσκληση σε live party ή να καλέσω κάποιον φίλο απο την λίστα μου. Μπορεί να παίζαμε ένα κοινό παιχνίδι και μετά ο καθένας να άλλαζε αλλα να μέναμε στο ίδιο πάρτι μιλώντας για αθλητικά, μουσική, πολιτική και για την καθημερινότητα μας. Την αξία αυτή την καταλάβούν πλέον οι χρήστες του ps 4 αλλα και όσοι παίζουν κάποια παιχνίδια παρέα με skype call.
#12 drakul (Level16) 15/12/2015 23:40
xbox 360 για παντα.εχω ενα και ειμαι καταευχαριστημενος.προσπαθω να μαζεψω τα παιχνιδια οσο και οσα μπορω σε limited & collectors.πολυ καλα exclusive και οσο για το ps3 ο παντελης εχει μεγαλο δικιο.σκεφτειται οτι το ps3 με bluray δεν καταφερε να βγαλει καλυτερα games απο το xbox.online καλυτερο και ασφαλες το πιο σημαντικο και παιχνιδια οπως to gears of war,alan wake,mass effect,halo,forza κ.α. απλα αξεπεραστο.
#13 Diminio (Level2) 25/12/2015 15:03
Η καλύτερη κονσόλα της περασμένης γενιάς και καλύτερη οικιακή κονσόλα ever μετά το PS2. Φοβερό το αφιέρωμα.
#14 Omnibot (Level22) 06/03/2016 16:07
O λόγος που είμαι περήφανος κάτοχος του Xbox 360:
Gears of War και Halo series.
YΓ: Xbox Live και τα δωράκια του κάθε μήνα που μένουν μέσα στη κονσόλα και μπορείς να τα παίξεις ακόμα κι αν σου έχει τελειώσει η συνδρομή. ;-)
#15 kirgas (Level9) 23/03/2016 17:57
Το XBOX 360 είναι με διαφορά η καλύτερη κονσόλα της προηγούμενης γενιάς και εξακολουθεί να με τραβάει να παίξω κάποιο παιχνίδι ακόμα. Νομίζω ότι πέρα από το online το χειριστήριο του ήταν αυτό που σου έδινε ένα επιπλέον κίνητρο να παίξεις κάποιο παιχνίδι γιατί είχες πολύ καλύτερη αίσθηση. Τα LT, RT σε σχήμα σκανδάλης απογείωναν κάθε παιχνίδι, πράγμα που στο PS3 έπρεπε να αγοράσεις επιπρόσθετα κουμπιά και αν θα το ένιωθες το ίδιο. Χρόνια πολλά αγαπημένη μου κονσόλα, εύχομαι και στην εικοσαετή επέτειο να είμαστε όλοι καλά να σου ξαναευχηθούμε...