Τι συμβαίνει με την Konami;

Hot
Τι συμβαίνει με την Konami;

Τι συμβαίνει με την Konami;

Πληροφορίες

Κυκλοφορία
0000-00-00

Ο Kojima, η παραπληροφόρηση και τα σχέδια του publisher.

Το πρωί της Παρασκευής 18/9 μέσω του Γαλλικού Gameblog ξεκίνησε μία φήμη που ήθελε την Konami να σταματάει την ανάπτυξη όλων των AAA τίτλων εκτός του Pro Evolution Soccer. Η φήμη αυτή πήρε φωτιά και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναδημοσιεύτηκε σαν report σε όλα τα μεγάλα δημοσιογραφικά sites του εξωτερικού και σαν σίγουρη/βέβαιη είδηση σε σχεδόν όλα τα ελληνικά sites.

Σκοπός αυτού του άρθρου στήλης είναι να αναλύσουμε την συγκεκριμένη φήμη, να αναλογιστούμε αν μία τέτοια κίνηση από την μεριά της Konami έχει λογική και να προσπαθήσουμε να καταλήξουμε σε σωστό συμπέρασμα. Για αρχή ας ξεκινήσουμε από την είδηση του Γαλλικού Gameblog.

Julien Merceron και AAA τίτλοι
Tην Πέμπτη 17/9 το Gameblog δημοσίευσε πρώτο ότι ο Julien Merceron, το “κεφάλι” πίσω από την Fox Engine της Konami παραιτήθηκε. Η είδηση αυτή επιβεβαιώθηκε μόνο από το αμερικάνικο IGN, μέσω ‘ανεξάρτητων πηγών’ χωρίς όμως να μαθευτεί ο λόγος πίσω από την παραίτηση. Η παραίτηση του Julien Merceron είναι μία ακόμη προσθήκη στην μεγάλη λίστα των αποχωρήσεων υψηλόβαθμων στελεχών από την Konami. Σας υπενθυμίζουμε πως μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα η Konami έχει χάσει τον παραγωγό Koji Igarashi του Castlevania, τον Tak Fuji, τον Jonathan Murphy απ' τον PES και φυσικά τον Hideo Kojima.

Την επόμενη ημέρα, Παρασκευή 18/9, το ίδιο Γαλλικό site αναφέρει πως –σύμφωνα με τις πηγές του- στην Κonami αυτή την στιγμή όχι μόνο δεν βρίσκεται κανένας ΑΑΑ τίτλος σε διαδικασία ανάπτυξης αλλά ούτε καν σε σχεδιασμό. Επίσης, το Gameblog αναφέρει πως η νέα διοίκηση της Konami έχει «παγώσει» όλα τα projects που προοριζόταν για κυκλοφορία σε κονσόλες, εκτός του Pro Evoluton Soccer, κάτι που σημαίνει πως δεν πρόκειται να δούμε μεγάλα games από τα χέρια της Konami πριν το 2017-2018. Η συγκεκριμένη είδηση επιβεβαιώθηκε μόνο από το Eurogamer –χωρίς φυσικά να μάθουμε τις πηγές- και έπειτα αναδημοσιεύτηκε στα περισσότερα ελληνικά sites με τίτλους όπως: «Η Konami σταματά την παραγωγή ΑΑΑ παιχνιδιών» ή «Τέλος εποχής για την Κonami» και ούτω κάθε εξής.

Αν θεωρήσουμε πως όλες οι παραπάνω πληροφορίες είναι σωστές, τότε η Konami θα έπρεπε φαινομενικά να βαδίζει από το κακό στο χειρότερο. Από τις απολύσεις/παραιτήσεις μεγάλων ονομάτων της gaming βιομηχανίας, στο θερμό επεισόδιο με τον Kojima και από την ακύρωση του Silent Hills στο φαινομενικό πάγωμα της ανάπτυξης τίτλων για κονσόλες, το όνομα της εταιρείας σύρεται κυριολεκτικά στην λάσπη. Το κερασάκι στην τούρτα της «κατρακύλας» μάλιστα, έρχεται να το βάλει η μεγαλύτερη Ιαπωνική οικονομική εφημερίδα, η Nihon Keizai Shimbun, όπου μετά από έρευνα της, περιέγραψε τις συνθήκες εργασίας στο gaming τμήμα της Konami ως "τυραννικές" ακόμα και για τα εργατικά πρότυπα της Ιαπωνίας.

Αλήθεια ή στάχτη στα μάτια;
Από την άλλη πλευρά η Konami ανακοίνωσε επίσημα πως δεν υπάρχει περίπτωση να σταματήσει να παράγει games για κονσόλες και δεν πρόκειται να στραφεί μόνο στο mobile gaming, ούτε να σταματήσει να κατασκευάζει AAA games. Mία από τις Community Manager της εταιρείας, τοποθετήθηκε δημόσια στο Twitter απέναντι στο άρθρο του Γαλλικού Gameblog λέγοντας πως “Ελπίζω η μετατροπή μίας φήμης σε είδηση να μην είναι νέα μόδα”. Επίσης, ένας χρήστης του Reddit έστειλε ένα email στο customer support της Konami, ρωτώντας αν η εταιρεία αναμένεται να σταματήσει την παραγωγή ΑΑΑ τίτλων. Ο υπάλληλος που απάντησε στο συγκεκριμένο email επιβεβαίωσε πως δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση από την εταιρεία. Φυσικά όλα αυτά μπορεί να είναι μία damage control τακτική της Konami, ώστε να περιοριστεί η αρνητική εικόνα που προβάλλει αυτή την εποχή στο κοινό της. Μάλιστα την στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο ένα νέο δημοσίευμα έχει κάνει την εμφάνισή του στο NintendoLife και αναφέρει πως εκτός του ότι η Konami δεν πρόκειται να σταματήσει να παράγει ΑΑΑ τίτλους, αυτή την στιγμή δημιουργεί ομάδα για τον σχεδιασμό του επόμενου Metal Gear Solid.

Βλέπετε λοιπόν ότι ο λόγος που το gaming μέλλον της Konami δεν είναι ξεκάθαρο στους gamers, συνδέεται άμεσα με την απίστευτη παραπληροφόρηση που αναπαράγεται από όλα τα δημοσιογραφικά sites. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, η Konami, μία εταιρεία με τζίρο εκατομμυρίων, μάθάμε μέσα σε μία ημέρα ότι σταμάτησε οριστικά την ανάπτυξη παιχνιδιών μόνο και μόνο για να δηλώσει η ίδια λίγες ημέρες μετά πως...τελικά δεν την σταμάτησε. Η δε σχετική είδηση με την διακοπή ανάπτυξης των AAA games είχε αναπαραχθεί σε πολλά gaming sites (μέσα σε αυτά και τα περισσότερα ελληνικά) ως ένα σίγουρο/αναμφισβήτητο γεγονός. Μόνο δύο sites από όσα έχω διαβάσει κατά την διάρκεια έρευνας που έκανα για την συγγραφή αυτού του άρθρου αφήσαν το περιθώριο της αμφιβολίας στον τίτλο τους. Στο GameWorld, ύστερα από συζήτηση με την Χριστιάνα Θάνου αποφασίσαμε να μην γράψουμε την συγκεκριμένη είδηση καθώς δεν εμπιστευόμασταν την πηγή.

konami-report-1

Τώρα, αν θεωρήσουμε πως η είδηση του Γαλλικού Gameblog είναι όντως σωστή και η Konami σχεδιάζει να αποσυρθεί από την παραγωγή ΑΑΑ τίτλων, γεννιούνται δύο ερωτήματα. Πρώτον, για ποιο λόγο η Konami να σταματήσει την ανάπτυξη ΑΑΑ τίτλων και δεύτερον γιατί να αφήσει το gaming τμήμα της σε τέτοιο χάλι. Δηλαδή γιατί να προβεί σε ενέργειες που έχουν τόσο σοβαρό αντίκτυπο και στην δημόσια εικόνα της και κατά συνέπεια στα κέρδη της. Για να τις απαντήσουμε αυτές τις ερωτήσεις, θα πρέπει πρώτα να μάθουμε περισσότερα για την Konami σαν εταιρεία.

Ο γίγαντας της Ιαπωνίας
Καταρχάς, η Konami μπορεί να βρίσκεται πίσω από πολλά αγαπημένα μας games όπως είναι τα Metal Gear Solid, Silent Hill, Castlevania, Pro Evolution Soccer και πολλά άλλα ακόμη, παρ’ όλα αυτά σαν εταιρεία δεν περιορίζεται μόνο στην gaming βιομηχανία. Εκτός από games, η Konami παράγει μηχανές pachinko (σ.σ. το pachinko είναι ένα παιχνίδι τύχης παρόμοιο με τα φρουτάκια) έχει αλυσίδα γυμναστηρίων στην Ιαπωνία, τα δικαιώματα του γνωστού παιχνιδιού με κάρτες Yu-Gi-Oh, παράγει DDR –Dancing simulators- ενώ στο παρελθόν είχε ασχοληθεί και με τον κόσμο των Anime καθώς και των live action ταινιών.

Εκτός από τα pachinko, η Konami ασχολείται πιο ενεργά στο χώρο του τζόγου απ' όσο νομίζετε. Καταρχάς εδώ και πολλά χρόνια κατασκευάζει και πουλάει σε καζίνο άλλων χωρών cabinets που περιέχουν τυχερά παιχνίδια τα οποία η ίδια έχει αναπτύξει. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε πως η Ιαπωνία είναι ίσως η μοναδική από τις ανεπτυγμένες χώρες, όπου η βιομηχανία των καζίνο και του τζόγου είναι...παράνομη. Το 2013 ο πρωθυπουργός της χώρας Abe Shinzo, ξεκίνησε μία προσπάθεια για την νομιμοποίηση των καζίνο καθώς πίστευε πως θα βοηθούσαν και θα τόνωναν την οικονομία της χώρας. Το 2013 ανακοινώθηκε επίσης πως η Ιαπωνία θα είναι η οικοδεσπότρια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2020, κάτι που προφανώς θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του τουρισμού. Ο Abe Shinzo μαζί με διάφορους νομοθέτες θεώρησαν πως η χώρα και η οικονομία θα επωφεληθούν ακόμα περισσότερα αν τα καζίνο είναι έτοιμα πριν το 2020, παρ’ όλα αυτά το νομοθετικό πλαίσιο για την νομιμοποίηση του τζόγου καθυστέρησε και από το 2013 μέχρι και σήμερα δεν έχει εγκριθεί ακόμα από την Βουλή της Ιαπωνίας. Η Konami, όπως και πολλές άλλες εταιρείες, είδε την ευκαιρία και το 2014 εξέφρασε την επιθυμία να επενδύσει στον χώρο των καζίνο.

Έχοντας κάνει μία αρκετά αναλυτική περιγραφή της Konami ήρθε η ώρα να απαντήσουμε στα δύο ερωτήματα που θέσαμε στην αρχή του άρθρου, δηλαδή "γιατί η Konami να σταματήσει την παραγωγή ΑΑΑ τίτλων και να παρατήσει το gaming τμήμα της;".

Το mobile gaming που αποδίδει
Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση το πρώτο τρίμηνο του οικονομικού έτους 2016 (σ.σ. από τον Απρίλιο 2015 μέχρι και τον Ιούνιο 2015) η Konami είχε κέρδος που έφτανε τα 411 εκατομμύρια δολάρια και συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2015 τα έσοδά της όχι μόνο δεν μειώθηκαν αλλά αυξήθηκαν κατά 11 εκατομμύρια. Όπως δηλώνουν τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, τα μεγαλύτερα κέρδη της Konami δεν προέρχονται ούτε από τα pachinko, ούτε από τα anime, αλλά ούτε και από τα cabinets που προωθεί στο εξωτερικό.

Από αυτά τα 411 εκατομμύρια, τα 190, δηλαδή το 45% του συνολικού κέρδους, προέρχονται μόνο από το gaming τμήμα της, το οποίο μάλιστα σε σχέση με το 2015 αύξησε τα κέρδη του κατά 28 εκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με την ίδια την Konami, τα games που συνέβαλλαν περισσότερο στα κέρδη ήταν το Jikkyou Pawafuru Puroyakyo, ένα mobile game που κυκλοφόρησε τον Δεκεμβρίου του 2014 και έχει συνολικά 14 εκατομμύρια downloads και το Pro Evolution Soccer 2015. Βλέπουμε λοιπόν ότι η Konami, παρά τους φαινομενικούς κακούς της χειρισμούς, όχι μόνο δεν ζημιώθηκε οικονομικά αλλά βγήκε και κερδισμένη συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Αυτή είναι και η απάντηση στην ερώτηση που θέσαμε στην αρχή του άρθρου. “Γιατί να αφήσει η Konami το gaming τμήμα της ;” H απάντηση είναι απλή. Δεν το έχει αφήσει, καθώς αυτή την στιγμή της αποφέρει τα μεγαλύτερα κέρδη.

konami-report-3

Η ανάπτυξη του Metal Gear Solid 5 κόστισε 80 εκατομμύρια δολάρια και ο τίτλος βρισκόταν στον φούρνο του development από το 2009. Γενικά, ένας ΑΑΑ τίτλος μπορεί να αποφέρει πολλά κέρδη σε μία εταιρεία αλλά χρειάζεται τεράστιο budget, πολύ χρόνο και μεγάλο ρίσκο ενώ από την άλλη πλευρά, τα mobile games είναι πιο γρήγορα στην ανάπτυξη, απευθύνονται σε όλους και αποφέρουν τεράστια κέρδη. Με βάση αυτά τα δεδομένα, δεν είναι λογικό η Konami –και η κάθε Κonami- να θέλει να στραφεί σε μία αγορά που προσφέρει μεγαλύτερα κέρδη σε λιγότερο χρόνο και με μικρότερο ρίσκο; Φυσικά και ναι. Γι' αυτό τον λόγο έχει στραφεί στα pachinko, στα cabinets, στα casino και καθώς φαίνεται και στο mobile gaming, χωρίς ωστόσο να αφήσει την αγορά των console games. Πολύ απλά ειδικά είναι ένας ακόμη Ιάπωνας publisher που έχοντας πολλές δραστηριότητες μπορεί σαφώς να παρεξηγηθεί.

Τα γρήγορα συμπεράσματα
Όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι η Konami θα σταματήσει τα AAA games και ειδικότερα τα console games. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να κάνει κάτι τέτοιο καθώς τα μεγάλα της franchises είναι αναγνωρισμένα παγκοσμίως και έχουν πάρα πολλούς fans. Για την Konami ένας τίτλος Metal Gear Solid ή ένα Silent Hills είναι σίγουρα έσοδα, έστω κι αν απουσιάζει ο Kojima από το "τιμόνι" τους. Επίσης, μία απόφαση για ολοκληρωτική αφοσίωση στο mobile gaming θα έδινε και ένα μεγάλο χτύπημα στην δημόσια εικόνα της εταιρείας κάτι που σε βάθος χρόνου θα είχε αρνητική επίδραση στα έσοδά της. Φυσικά, μπορεί να αραιώσει τα χρονικά διαστήματα που θα μας παρουσιάζει τα ΑΑΑ games της. Αυτό όμως δεν σημαίνει κάτι, καθώς και η Bethesda, φημισμένη για την ποιότητα των παιχνιδιών της, μετά το The Elder Scrolls V: Skyrim το επόμενο ΑΑΑ game της είναι το Fallout 4 το οποίο πρόκειται να κυκλοφορήσει τους επόμενους μήνες, δηλαδή τέσσερα χρόνια αργότερα.

Συμπερασματικά, η Konami είναι μία τεράστια εταιρεία, με έσοδα που αυξάνονται κάθε μήνα και που στις μέρες μας θα απολαύσει υψηλά έσοδα με την κυκλοφορία του Metal Gear Solid 5. Με το πρόσωπο που έχει δείξει τους τελευταίους μήνες μπορούμε να υποθέσουμε ότι στα σχέδιά της είναι η ανάπτυξη και η εξάπλωση στο χώρο του mobile gaming, παρ΄όλα αυτά όπως εξηγήσαμε, αυτό δεν σημαίνει ότι θα παρατήσει τα διάσημα games της και γενικότερα τις κονσόλες. Αυτή την στιγμή δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση και καμία αξιόπιστη πηγή που να αναφέρει και να υποστηρίζει κάτι τέτοιο, αντιθέτως αυτές οι φήμες διαψεύστηκαν από την ίδια την εταιρεία με επίσημες δηλώσεις.

Πιστεύω πως η μεγάλη ρήξη Kojima/Konami έγινε για το budget του Silent Hills. Είναι πιθανό ο Ηideo Kojima είχε την επιθυμία να μας δώσει έναν πολύ ποιοτικό τίτλο και να μην υπολόγισε σωστά τα χρήματα που χρειάζονταν για την ανάπτυξη, ξεπερνώντας κατά πολύ το όριο της Konami. Ας μην ξεχνάμε πως στο project του Silent Hills εργαζόταν ο γνωστός σκηνοθέτης Guillermo Del Toro και ο Norman Reedus του Walking Dead. Μόνο ο Normal Reedus για ένα επεισόδιο του Walking Dead το 2014 πληρωνόταν 80.000 δολάρια. Η αλήθεια είναι πως το P.T. ήταν πραγματικά απίστευτο και φαινομενικά δεν υπήρχε καμία λογική πίσω από την ακύρωσή του. Φυσικά όταν έχουμε να κάνουμε με πολυεθνικές εταιρείες τα χρήματα και το ρίσκο έχουν πάντα τον πρώτο λόγο και οι μεγάλες εταιρείες όπως η Konami, η Sony και η ΕΑ έχουν πολλά να χάσουν και λίγα να κερδίσουν.

Ίσως κάπου η Konami φοβήθηκε ότι αν δεν κάνει απόσβεση στο Metal Gear Solid 5 τότε δεν θα βγει με πλεόνασμα και δεν θα της "φτάσουν τα κουκιά" μέχρι το τέλος, γι' αυτό και πρότεινε στην Kojima Productions εργασία με βάση σύμβαση έργου, ώστε να περικόψει τα έξοδά της. Τελικώς, αυτό της γύρισε μπούμερανγκ με την απομάκρυνση του Hideo Kojima. Πλέον, το "νέο αίμα" της εταιρείας καλείται να δείξει τι μπορεί να καταφέρει στα games που θα ακολουθήσουν.

Διαβάστε το review του Metal Gear Solid V: The Phantom Pain από τον Παντελή Δασκαλέλο και συζητήστε για αυτό στο αντίστοιχο forum topic.

User reviews

There are no user reviews for this listing.
To write a review please register or

Comments  

#1 +5 Zaratoth (Level28) 23/09/2015 13:05
Βλέπω να έρχονται MGS mobile games, pachinkos και άλλα τέτοια ωραία.
#2 +6 Aman (Level16) 23/09/2015 14:55
Διδακτορική διατριβή με πολλή πληροφορία! Μπράβο Αριστοτέλη.
#3 +4 TheRedWood (Level17) 24/09/2015 14:59
Παράδειγμα προς μίμηση το GameWolrd στην Ελλάδα!!
#4 +1 supermario644ever (Level20) 25/09/2015 13:52
Πολύ καλό το άρθρο! 8)
#5 +1 Marston (Level12) 25/09/2015 17:26
Χωρίς τον Hideo Kojima τα ΑΑΑ που φτιάχνονταν χάρης αυτόν δεν θα είναι και τόσο ΑΑΑ...
#6 +1 Shikabane_Hime7 (Level29) 27/09/2015 00:47
Εξαιρετικό άρθρο που λύνει όλες τις απορίες πάνω στην φήμη αυτή που γέμισε το διαδίκτυο. Πάντως το να σκέφτεται η ΚΟΝΑΜΙ το budget για το Silent Hills μου φαίνεται χαζομάρα, εκτός άμα οι Ντελ Τορο και Ριντους ζήτησαν υπερβολικά τεράστιους μισθούς για ένα τέτοιο project. Το όνομα Silent Hill είναι εγγυημένη επιτυχία.

ΥΓ: Μαφία λοιπόν η ΚΟΝΑΜΙ με τα pachinkos :P