- Μόνιμες Στήλες
- Console Wars
- Timed exclusives
Timed exclusives
HotTimed exclusives
Πληροφορίες
H νέα μόδα της βιομηχανίας των games.
Πριν από μερικά χρόνια όταν κάποιος αγόραζε ένα PS3 ή ένα Xbox 360 ήξερε ότι στην βιβλιοθήκη τίτλων της εκάστοτε κονσόλας υπάρχουν συγκεκριμένες αποκλειστικές και multiplatform κυκλοφορίες. Τα exclusives βέβαια ανέκαθεν αποτελούσαν ένα από τα πρωταρχικά κριτήρια αγοράς κονσόλας και γι' αυτό το λόγο τόσο η Microsoft, όσο και η Sony προσπάθησαν να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα στην έβδομη γενιά κονσολών. Έκτοτε όμως το σκηνικό άλλαξε δραστικά αφού οι publishers με γνώμονα το χρήμα έπαψαν να "θυσιάζουν" τις κυκλοφορίες τους στο βωμό του exclusivity. Για παράδειγμα το Destiny θα μπορούσε να είχε κυκλοφορήσει μόνο στις κονσόλες της Sony, αλλά σε αυτή την περίπτωση η Activision θα έχανε μερικά εκατομμύρια δολάρια, αφού στα Xbox One και Xbox 360 έχουν πουληθεί συνολικά πέντε εκατομμύρια αντίτυπα.
Από την στιγμή λοιπόν που οι publishers προτιμούν να διαθέσουν τις κυκλοφορίες τους σε όσο το δυνατόν περισσότερα format, τόσο η Microsoft, όσο και η Sony χρειάστηκε να κλείσουν συγκεκριμένες συμφωνίες μαζί τους για να αποκτήσουν το λεγόμενο timed exclusivity. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένα game ή ένα DLC διατίθεται πρωτίστως σε μια κονσόλα και ύστερα από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κυκλοφορεί και στα υπόλοιπα format. Όπως θα δούμε και παρακάτω όμως από αυτή την κίνηση επωφελούνται οι publishers, η Microsoft και η Sony, ενώ ο μόνος που στην ουσία πληρώνει... το μάρμαρο είναι ο καταναλωτής.
Τα πρόσφατα παραδείγματα
Στην έβδομη γενιά κονσολών είχαμε δει ορισμένες περιπτώσεις timed exclusive περιεχομένου στις σειρές Call of Duty και Battlefield. Τους τελευταίους μήνες όμως το κακό έχει παραγίνει αφού υπάρχουν δεκάδες αντίστοιχα παραδείγματα. Η αρχή έγινε με το Titanfall, αν και εκεί το timed exclusivity αφορά μόνο το πρώτο κεφάλαιο της σειράς, καθώς η Electronic Arts είναι η ελεύθερη να κυκλοφορήσει τον διάδοχό του και στο PS4. Στην συνέχεια η Sony πήρε την σκυτάλη κλείνοντας συμφωνία με την Activision, την εκδότρια εταιρεία του Destiny. Με βάση αυτή τη συμφωνία ένα μικρό ποσοστό από το περιεχόμενο του Destiny θα είναι timed exclusive στις κονσόλες της Sony μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2015.
Εν τω μεταξύ, στην περσινή Ε3 ανακοινώθηκαν αρκετά ακόμη timed exclusives με πρώτο και καλύτερο το Rise of the Tomb Raider, το οποίο θα βγει την φθινοπωρινή περίοδο αποκλειστικά στα Xbox One και Xbox 360. Η Microsoft δεν σταμάτησε εκεί όμως αφού εξασφάλισε timed exclusive DLC για τα Call of Duty: Advanced Warfare και Dragon Age: Inquisition. Στο απέναντι στρατόπεδο η Sony ανακοίνωσε ότι το No Man's Sky θα είναι timed console exclusive για το PS4. Ο πόλεμος των timed exclusives όμως δεν τελείωσε εκεί αφού πολύ πρόσφατα η Microsoft εξασφάλισε το Elite: Dangerous ως timed console exclusive για το Xbox One.
Οι "χρυσές" δουλειές των publishers
Από αυτή την κατάσταση οι μόνοι που επωφελούνται άμεσα είναι οι publishers. Όποιος πιστεύει ότι σε αυτές τις συμφωνίες δεν πέφτει χρήμα είναι το λιγότερο αφελής. Από την άλλη τόσο η Microsoft, όσο και η Sony ξοδεύουν παραπάνω χρήμα και επιδίδονται σε έναν πόλεμο εντυπώσεων που πολλές φορές δεν έχει καν αντίκρισμα. Πρακτικά από όλες τις παραπάνω περιπτώσεις μόνο το Titanfall είχε άμεσα οφέλη για την Microsoft και για το Xbox One. Λογικά όφελος θα υπάρξει και στην περίπτωση του Rise of the Tomb Raider.
To Titanfall ενδεχομένως να είναι και το μόνο "έξυπνο" deal της Microsoft, τουλάχιστον αν κρίνουμε με βάση τα όσα συνέβησαν στο παρελθόν. Στην έβδομη γενιά κονσολών είχαμε δει ότι όταν ένα game κυκλοφορούσε ως exclusive ή console exclusive σε ένα format, οι πωλήσεις των sequels του ήταν αυξημένες σε αυτό το format. Για παράδειγμα στο Xbox 360 κάτι αντίστοιχο συνέβη με τα BioShock 2 και Mass Effect 2, ενώ στο PS3 είδαμε το Dark Souls, τον πνευματικό απόγονο του Demon's Souls, να πουλά περισσότερα αντίτυπα.
Οι καταναλωτές είναι ανήμποροι να αντιδράσουν
Το πρόβλημα με τα timed exclusives είναι ότι παγιώνουν μια τακτική εκμετάλλευσης των παικτών από τους publishers. Ο εκάστοτε παίκτης δεν έχει κανένα έλεγχο στην όλη κατάσταση και πολλές φορές βρίσκεται προ εκπλήξεων όταν θέλει να αγοράσει ένα DLC και διαπιστώνει ότι δεν διατίθεται την συγκεκριμένη χρονική στιγμή στην κονσόλα του. Η εποχή των exclusives όπως την ξέραμε από την περασμένη γενιά οικιακών κονσολών έχει περάσει ανεπιστρεπτί και πλέον καλούμαστε να προσαρμοστούμε σε μια αρκετά δυσάρεστη κατάσταση. Ακόμη πιο λυπηρό είναι το γεγονός ότι τα πράγματα δύσκολα θα αλλάξουν, αφού οι εταιρείες καλώς ή κακώς σκέφτονται με αποκλειστικό γνώμονα το κέρδος. Κοινώς multiplatform κυκλοφορίες και timed exclusives για να να έχουν κάτι να πουν και τα fanboys από την στιγμή που οι αποκλειστικές κυκλοφορίες στα PS4 και Xbox One είναι λίγες.
Comments
Και ξαφνικά βλέπω να σάς πιάνει ο πόνος για τις χρονικές αποκλειστικότητες οι οποίες συγκριτικά είναι κάτι το πολύ πιο ήπιο.
Αν κάποιος εκδότης βγάζει σε περισσότερες πλατφόρμες ένα παιχνίδι απλά κάνει το σωστό. (κάλλιο αργά παρά ποτέ λένε). Με ποιούς τελικά είμαστε; με τούς δημιουργούς και το κοινό (δηλαδή εμάς) ή με την microsoft και την sony;
Και στο κάτω-κάτω γιατί θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι ο κόσμος είναι καταναλωτικά πρόβατα που πρέπει να αγοράσει το κάθε τι που τού πουλάνε και χωρίς καν καθυστέρηση όταν μάλιστα υπάρχουν αμέτρητα και υπέροχα παιχνίδια παλιά και καινούργια.