- Μόνιμες Στήλες
- Console Wars
- Η πέμπτη γενιά κονσολών
Η πέμπτη γενιά κονσολών
HotΗ πέμπτη γενιά κονσολών
Πληροφορίες
Sony VS Nintendo VS Sega!
Στα προηγούμενα άρθρα της στήλης Console Wars ξεκινήσαμε ένα μακρύ ταξίδι σχετικά με την ιστορία των κονσολών. Σήμερα θα μιλήσουμε για την πέμπτη γενιά κονσολών, θα δούμε για πρώτη φορά την Sony να μπαίνει στον χώρο και θα μάθουμε ακόμα περισσότερα για την αγαπημένη μας ασχολία.
Η πέμπτη γενιά αναφέρεται πολλές φορές ως η "εποχή των 32-bit", ενώ μετά την κυκλοφορία του Nintendo 64 μεταφέρεται πλέον στα 64-bit ή αν προτιμάτε στην "3D εποχή", καθότι τα τρισδιάστατα games άρχισαν να μπαίνουν για τα καλά στη ζωή μας, τόσο στις κονσόλες όσο και στα PC. Η περίοδος αυτή διήρκησε από το 1993 μέχρι το 2001 και "κατακτήθηκε" από τρεις κονσόλες: το PlayStation από την Sony (1994), το Sega Saturn (1994) και το Nintendo 64 (1996). Άλλες κονσόλες της εποχής ήταν τα 3DO, Atari Jaguar, Amiga CD32, PC-FX, FM Towns Marty και το Sega 32X.
Αξίζει να σημειώσουμε πως οι κονσόλες αυτές δεν είχαν να ζηλέψουν τίποτα από τις τρεις "μεγάλες", όμως η εμπορική επιτυχία των τελευταίων δεν τους έδωσε περιθώρια. Στην εποχή αυτή συναντάμε και τρεις νέες εκδόσεις του Game Boy. Το Game Boy Light (κυκλοφόρησε μόνο στην Ιαπωνία), Game Boy Pocket και το Game Boy Color. Πρέπει να πούμε επίσης πως στην πέμπτη γενιά για πρώτη φορά χάνεται η αξία των κονσολών ανάλογα με τα bit που έχουν. Μέχρι στιγμής τα περισσότερα bit έδιναν στην κονσόλα περισσότερη δύναμη, πλέον όμως η επίδοσή της αρχίζει να εξαρτάται και από άλλους παράγοντες (clock speed, bandwidth κ.α). Τέλος, στη διάρκεια αυτής της περιόδου ξεκίνησαν και τα πρώτα emulations, αφού πλέον οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές ήταν αρκετά ισχυροί ώστε να τρέξουν κονσόλες 8 και 16-bit που ανήκαν στις προηγούμενες γενιές, ενώ το Internet έδωσε την δυνατότητα να μπορούμε να κατεβάσουμε ROMS (τα games δηλαδή) σε μορφή αρχείου ώστε να τα χρησιμοποιούμε όποτε θέλουμε.
Μεταφορά σε 3D
Όπως προαναφέραμε, η συγκεκριμένη γενιά ονομάστηκε από ένα σημείο και μετά ως "η εποχή του 3D". Ενώ υπήρχαν ήδη games που χρησιμοποιούσαν τρεις διαστάσεις όπως το Virtua Racing και το Star Fox, οι υπόλοιποι προγραμματιστές άρχισαν με την σειρά τους να μεταφέρουν τους 2D και τους ψεύδο-3D τίτλους σε 3D. Μερικά αξιόλογα παραδείγματα των πρώτων 3D παιχνιδιών είναι το Super Mario 64 στο Nintendo 64, το Crash Bandicoot στο PlayStation και το Tomb Raider στο Sega Saturn (αργότερα μεταφέρθηκε στο PlayStation). Η κίνηση αυτή άνοιξε πόρτες σε καινούργιες ιδέες και σε καινούργια είδη.
Χαρακτηριστικά της πέμπτης γενιάς
- Το FM Towns Marty ήταν η πρώτη 32-bit κονσόλα. Κυκλοφόρησε το 1993 από την Fujitsu αλλά δεν έφυγε ποτέ από τα "Ιαπωνικά εδάφη", ενώ δεν κατάφερε να πετύχει πολλές πωλήσεις εξαιτίας της τιμής του.
- Το 3DO κυκλοφόρησε από την Panasonic το 1993 και παρά την μεγάλη τιμή του (600 δολάρια), κατάφερε να σημειώσει 2 εκατομμύρια πωλήσεις.
- Το Amiga CD32 εμφανίστηκε στην αγορά προς το τέλος του 1993 σε Ευρώπη, Αυστραλία και Καναδά, ενώ οι ΗΠΑ δεν το είδαν ποτέ. Επρόκειτο για μια "κονσολοποιημένη" έκδοση του υπολογιστή Amiga, που δεν σημείωσε εμπορική επιτυχία. Οι μονάδες που πουλήθηκαν είναι από τις πιο φτωχές της εποχής και ανέρχονται σε περίπου 100.000.
- Το Sega 32X ήταν μια επιπρόσθετη κονσόλα για το Mega Drive και το Sega Mega-CD. Κυκλοφόρησε σχεδόν μαζί με το Sega Saturn το 1994 αλλά οι καταναλωτές δεν το προτίμησαν, αφού είχαν ήδη να επιλέξουν ανάμεσα σε Sega Saturn και PlayStation, πουλώντας τελικά 665.000 μονάδες.
- Το Sega Saturn ήταν μια από τις πιο επιτυχημένες κονσόλες της εποχής. Κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1994 και πούλησε σχεδόν 10 εκατομμύρια μονάδες, η εμπορική του επιτυχία όμως δεν ήταν ανάλογη με αυτήν των προηγούμενων κονσολών της Sega.
- Το Atari Jaguar κυκλοφόρησε το 1993 ως το πρώτο 64-bit σύστημα, με πωλήσεις κάτω των 250.000. Παρά τον ισχυρό επεξεργαστή του, η κάρτα γραφικών του (αρχιτεκτονικής RISC 32-bit) ήταν η αχίλλειος πτέρνα του, καθώς και το γεγονός ότι δεν υποστηρίχθηκε από τους developers της εποχής.
- Η Sony μπήκε στον χώρο του gaming κυκλοφορώντας το 1994 το PlayStation, μια κονσόλα που δεν χρειάζεται συστάσεις και που κατάφερε να ξεπεράσει τις 100 εκατομμύρια πωλήσεις με το πέρασμα του χρόνου.
- Κλείνοντας την "μεγάλη τριάδα", η Nintendo κυκλοφόρησε το 1996 το Nintendo 64. Ήταν η μόνη κονσόλα της εποχής που χρησιμοποιούσε cartridge αντί για CD και αυτό της στοίχισε αρκετά σε αριθμούς, χωρίς να καταφέρει να απειλήσει ποτέ το PlayStation. Έφτασε τις 33 εκατομμύρια πωλήσεις, αφήνοντας ωστόσο πολύ καλές εντυπώσεις στο θέμα ποιότητας γραφικών.
Σημαντικοί τίτλοι
- Το Dragon Quest VII ήταν το παιχνίδι με τις περισσότερες πωλήσεις της εποχής για το PlayStation. Κυκλοφόρησε το 2000.
- Το Final Fantasy VII είναι ένα από τα πιο αξιόλογα παιχνίδια όλων των εποχών, καθώς και τα πιο πολυσυζητημένα και γνωστά, αφού άνοιξε τον δρόμο για άλλα RPG στην αμερικανική αγορά.
- Μετά την κυκλοφορία του Gran Turismo η εμπειρία που έδιναν τα υπόλοιπα racing φάνταζε "μηδαμινή". Με ρεαλιστικά physics και μια πληθώρα από πραγματικά αυτοκίνητα, κυριάρχησε στο χώρο.
- Το The Legend of Zelda: Ocarina of Time είναι αναμφισβήτητα ένα από τα καλύτερα games όλων των εποχών. Μετέφερε τους μηχανισμούς των προηγούμενων 2D Zelda τίτλων, χαρίζοντάς μας μια εμπειρία χωρίς προηγούμενο.
- Το 1998 το PlayStation υποδέχτηκε το Metal Gear Solid, το οποίο χάρισε στην κονσόλα εκατομμύρια πωλήσεις και επηρέασε όλη την γενιά. Η σειρά παραμένει μέχρι και σήμερα ως μια από τις καλύτερες όλων των εποχών.
- Το Need for Speed ξεκίνησε ως αποκλειστικότητα του 3DO, αργότερα όμως έγινε port στο Sega Saturn και το PlayStation, ανοίγοντας τον δρόμο και για επόμενα sequels.
- Τα Pokemon συνέχισαν να κυριαρχούν στις φορητές κονσόλες, επιμηκύνοντας εν τέλει την ζωή του Game Boy.
- Το Super Mario 64 ήταν ένα παιχνίδι σταθμός για την εποχή, αφού κατάφερε να δείξει πως τα αναλογικά controls, ήταν ένα "must" για το 3D, σε αντίθεση με το κλασικό D-pad. Όντας ένα από τα καλυτερα παιχνίδια της γενιάς, σημείωσε σχεδόν 12 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως. Το Super Mario Kart 64 ήταν κι αυτό με τη σειρά του ένα εκ των κορυφαίων της σειράς.
- Το Resident Evil και το Silent Hill βοήθησαν στην ανάπτυξη του survival horror είδους, συνεχίζοντας την επιτυχία τους μέχρι σήμερα (μπορείτε να κράξετε άφοβα παρακάτω!).
- Το Tomb Raider είναι άλλο ένα από τα πιο επιτυχημένα games όλων των εποχών. Η πρωταγωνιστής Lara Croft τιμήθηκε με βραβείο Guinness, ενώ η εμπορική επιτυχία της σειράς συνεχίστηκε και στον κινηματογράφο.
- Το GoldenEye 007 στο Nintendo 64 ήταν ένα παιχνίδι-σταθμός για την εποχή, βοηθώντας στον μοντερνισμό των First-person shooters στις κονσόλες, όντας μάλιστα πηγή έμπνευσης για το Halo.
- Το Crash Bandicoot και το Spyro the Dragon ήταν άλλοι δύο τίτλοι για το PlayStation που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία.
Κλείνοντας
Αυτή ήταν η πέμπτη γενιά κονσολών. Μπαίνοντας πλέον στον 21ο αιώνα και φτάνοντας όλο και πιο κοντά στο σήμερα, στο επόμενο άρθρο της στήλης Console Wars θα μιλήσουμε για την έκτη γενιά κονσολών, όπου η μάχη θα συνεχιστεί κυρίως μεταξύ Sony και Microsoft. Ελπίζουμε να απολαύσατε το σημερινό αφιέρωμα του GameWorld!
Comments
Δηλαδη μηπως οντως ειχε πολυ χαμηλους συνδρομητες και για να μην το κλεισουν επελεξαν την οδο του F2P?
Παντως θα γινει free μέσα στον Οκτώβριο.
Όσον αφορά τους λόγους της μη επικράτησης του Nintendo 64, εκτός από το θέμα του cartridge είναι και άλλοι όπως :
-Άργησε να κυκλοφορήσει δίνοντας πρόσφορο έδαφος στη Sony
-H πολύ χαμηλή τιμή στο αμερικάνικο launch (199$) που φανέρωνε έλλειψη σιγουριάς και το εμφάνιζε σαν τεχνολογικά υποδεέστερο.
-Η διάρρηξη των σχέσεων της τότε Νintendo (εποχή Yamauchi) με το σύνολο των Ιαπώνων developers με κυρίαρχη την (δίκαιη)αποστασία της Squaresoft.
-Η γκάφα της "Dream Team" που συμπεριλάμβανε άκυρες εταιρείες όπως την gametek και την acclaim.
Eίναι ενδιαφέρον αυτά τα άρθρα αλλά καλό θα ήταν και προσωπικές γνώμες και όχι απλά παράθεση γεγονότων σε στυλ wikipedia.
Προσωπικές γνώμες στα σχόλια και στο φόρουμ. Εδώ ο συντάκτης κάνει ανασκόπηση.
Aπ την αλλη το γεγονος οτι το Ν64 πηρε ανετα την 2η θεση χρησιμοποιωντας cartidge ( ας μην ξεχναμε οτι ηταν η μοναδικη κονσολα που δεν μπορουσε να δεχτει εξαιτιας αυτου παιχνιδια "μαιμου" κι οτι ενας τεραστιος αριθμος κατοχων PSX στην Ελλαδα τουλαχιστον ειχαν προμηθευτει την συλλογη τους απο τον πειρατη της γειτονιας) σε κανει ν αναρωτιεσαι τι θα γινοταν αν η Nintendo επελεγε να χρησιμοποιησει CD...