- Μόνιμες Στήλες
- Console Wars
- Η δεύτερη γενιά κονσολών
Η δεύτερη γενιά κονσολών
HotΗ δεύτερη γενιά κονσολών
Πληροφορίες
Αρχές δεκαετίας του '80 με την πρώτη κρίση στο gaming.
Σε προηγούμενο άρθρο της στήλης Console Wars μιλήσαμε για την πρώτη γενιά κονσολών η οποία υποδέχθηκε το gaming σε πολύ περιορισμένο κοινό. Είδαμε μαζί πως ξεκίνησαν τα games και καταλάβαμε την σημασία που είχαν τότε για τον κόσμο.
Σήμερα θα δούμε το τι ακολούθησε στη συνέχεια, δηλαδή στη δεύτερη γενιά κονσολών. Οι συσκευές που θα δείτε παρακάτω είναι αυτές που ουσιαστικά "έχτισαν" τα θεμέλια για την χρυσή εποχή του gaming που θα ακολουθούσε και που μετέφεραν...κατά κύματα την διασκέδαση από τις arcade αίθουσες στα σπίτια μας. Ορισμένες από αυτές ίσως και να κοσμούν σήμερα το πατάρι ή την αποθήκη σας, το μόνο σίγουρο είναι όμως ότι για όσους ασχολήθηκαν από νωρίς με το gaming, θα έχουν αδιαμφισβήτητα μία ξεχωριστή θέση στην καρδιά τους.
Η δεύτερη γενιά
Προς το τέλος της δεκαετίας του '70 και συγκεκριμένα το 1976, όταν ακόμα οι πρώτες κονσόλες κυριαρχούσαν στην αγορά, την εμφάνισή τους έκαναν δύο νέα συστήματα, τα Fairchild Channel F και το 1292 Advanced Programmable Video System, τα οποία σηματοδότησαν την αρχή της δεύτερης γενιάς. Το πρώτο μάλιστα σημείωσε 250.000 πωλήσεις.
Στην αρχή αυτής της περιόδου παρατηρείται ένα μεγάλο ενδιαφέρον από αρκετές νέες εταιρείες να μπούνε στην αγορά, ενώ τα δυνατότερα συστήματα της γενιάς αυτής ήταν το Atari 2600 (30 εκατομμύρια πωλήσεις μέχρι το 2004), το Intellivision (τρία εκατομμύρια πωλήσεις), καθώς και το Odyssey 2 με δύο εκατομμύρια πωλήσεις. Η δεύτερη γενιά όμως δεν χαρακτηρίζεται μόνο από τον όρο «εξέλιξη», καθώς το gaming υπέστη την πρώτη σοβαρή του κρίση το 1983, "τελειώνοντας" την δεύτερη γενιά κονσολών έναν χρόνο αργότερα. Πάμε ωστόσο να δούμε αναλυτικότερα τις καινοτομίες που έφεραν στο προσκήνιο οι νέες κονσόλες.
Όπως είχαμε αναφέρει, στις κονσόλες της πρώτης γενιάς, όπως το Magnavox Odyssey, τα συστήματα χρησιμοποιούσαν ειδικές υποδοχές για τα παιχνίδια τους. Με την πάροδο του χρόνου, οι εταιρείες ένιωσαν την ανάγκη να αντικαταστήσουν την μέθοδο αυτή. Με την κυκλοφορία των κονσολών Pong χρησιμοποιήθηκαν τα πρώτα microchips των οποίων η λεγόμενη Logic Gate δεν επέτρεπε την προσθήκη περισσοτέρων παιχνιδιών πάνω στην κονσόλα. Στα μέσα του 1970 τα cartridges επέστρεψαν με την μετακίνηση της τεχνολογίας στις κονσόλες βασισμένες στην CPU. Με τα games πλέον να συνθέτονται από κώδικες μέσω μικροεπεξεργαστών, τα παιχνίδια «καίγονταν» σε ROM chips μέσα σε ειδικές πλαστικές θήκες οι οποίες συνδέονταν στις αντίστοιχες υποδοχές της κονσόλας. Οι κονσόλες διάβαζαν το περιεχόμενο των cartridges και έτρεχαν το πρόγραμμα που ήταν αποθηκευμένο μέσα.
Γεγονότα της δεύτερης γενιάς
- Η πρώτη κονσόλα βασισμένη σε CPU ήταν το Fairchild VES, το οποίο κυκλοφόρησε το 1976 από την Fairchild Semiconductor και έναν χρόνο αργότερα μετονομάστηκε σε Fairchild Channel F εξαιτίας της κυκλοφορίας του Video Computer System (VCS) από την Atari.
- Το 1977 το VCS μετονομάστηκε με τη σειρά του σε Atari 2600, το οποίο έγινε σύντομα η πιο διάσημη κονσόλα και έθεσε τις βάσεις για τα μελλοντικά σχέδια των υπόλοιπων εταιρειών.
- Το 1978 η Magnavox κυκλοφόρησε το Odyssey 2 στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Την ίδια περίοδο η Philips Electronics κυκλοφόρησε την ίδια κονσόλα στην Ευρώπη με το όνομα Philips G7000. Αν και το Odyssey 2 δεν κατάφερε ποτέ να φτάσει σε πωλήσεις τις κονσόλες της Atari, σημείωσε εκατομμύρια πωλήσεις μέχρι την κρίση του 1983.
- Το 1979 δημιουργήθηκε από πρώην προγραμματιστές της Atari η Activision, ο πρώτος third-party developer που ξεκίνησε να φτιάχνει games για λογαριασμό άλλων εταιρειών.
- Το 1980 ήταν η πρώτη φορά που κινδύνευσε η κυριαρχία της Atari. Ο λόγος ήταν η κυκλοφορία του Intellivision από την Mattel. Αν και χρονολογικά απείχε πολύ από την εποχή των 16-bit (η οποία ήρθε το 1987), το Intellivision χρησιμοποιούσε έναν επεξεργαστή με 10-bit instruction set, το οποίο απέδιδε μεγαλύτερες ταχύτητες και 16-bit processor register. Μέσα από μια σειρά διαφημίσεων, το Intellivision απέδειξε την υπεροχή του ενάντια στο Atari 2600 και το πλησίασε πολύ κοντά σε πωλήσεις. Η Atari ωστόσο κατάφερε να μείνει στην κορυφή, κυρίως λόγω των δικαιωμάτων που είχε πάνω στα διασημότερα arcade games της εποχής. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η αρκετά μεγάλη διαφορά τιμής των δύο κονσολών.
- Το 1982 κυκλοφορήσαν τέσσερις νέες κονσόλες: το Arcadia 2001, το ColecoVision, το Vectrex, καθώς και το Atari 5200, με ισχυρότερες τις δύο πρώτες. Εκείνη την περίοδο γίνονται και τα πρώτα ports διάφορων arcade games, με πιο γνωστά ακόμα και σήμερα το Space Invaders στο Atari 2600 και το Donkey Kong στο ColecoVision.
Μέχρι το 1982 τα καταστήματα είχαν γεμίσει με κονσόλες και με μια τεράστια γκάμα τίτλων που συνεχώς αυξάνονταν. Οι περισσότεροι τίτλοι όμως δεν προσέφεραν στον κόσμο αυτό που ήθελε και παράλληλα με την εμφάνιση νέων publishers που ήθελαν να ξεπεράσουν την Activision, οδήγησαν στην λεγόμενη «κρίση του 1983». Το gaming απειλήθηκε πολύ σοβαρά εκείνη την εποχή και το 1984 οι τίτλοι που κυκλοφόρησαν ήταν απειροελάχιστοι. Η μόνη έξοδος ήταν η περαιτέρω εξέλιξη και ο συντηρητισμός από τις εταιρείες της εποχής, πράγμα που τελικά επετεύχθη, όχι όμως χωρίς απώλειες.
Οι πρώτες φορητές κονσόλες
- Η πρώτη φορητή κονσόλα ήταν το Microvision της Smith Engineering, η οποία κυκλοφόρησε το 1979. Σχεδιασμένο με μια μικρή και εύθραυστη LCD οθόνη, καθώς και μια πολύ μικρή επιλογή παιχνιδιών, σταμάτησε την κυκλοφορία του δύο χρόνια αργότερα.
- Το 1984 στην Ιαπωνία κυκλοφόρησε το Epoch Game Pocket Computer, το οποίο όμως λόγω της κρίσης δεν κατάφερε να επιβιώσει για πολύ.
- Η Nintendo με το Game & Watch είχε καλύτερη τύχη από τις άλλες φορητές κονσόλες. Βοήθησε αρκετά στην διάδοση των φορητών και κατάφερε να αντέξει μέχρι το 1991. Πολλά από τα games του επανακυκλοφόρησαν μετέπειτα για τις επόμενες φορητές κονσόλες της εταιρείας, με γνωστότερα μέχρι και σήμερα τα Mario Bros, Donkey Kong, Pac-Man, Asteroids και Space Invaders.
Κλείνοντας
Αυτή ήταν η δεύτερη γενιά κονσολών. Είδαμε την πρώτη κρίση που δέχτηκε το gaming και τους λόγους που οδήγησαν σε αυτό. Δεν σας φαίνεται λίγο γνώριμη η κατάσταση; Μπορεί ο «πόλεμος των κονσολών» να γίνεται μεταξύ Sony, Microsoft και Nintendo, όμως η ποιότητα των σημερινών τίτλων δεν είναι αυτό που ψάχνει ο μέσος gamer. Έτσι έγινε και εκείνη την εποχή, και να που οδήγησε. Το ρολόι έχει αρχίσει να μετράει αντίστροφα, και εμείς το μόνο που μπορούμε να κάνουμε δυστυχώς είναι να περιμένουμε. Η ανάγκη για κάτι καινούργιο έχει χτυπήσει πλέον κόκκινο. Μείνετε ωστόσο συντονισμένοι στην στήλη Console Wars, καθώς την επόμενη εβδομάδα θα συνεχίσουμε με την τρίτη γενιά και θα μάθουμε ακόμα περισσότερα για την ιστορία της αγαπημένης μας ασχολίας.
Comments
Σε αυτή την πρόταση με μπέρδεψες πάντως "Προς το τέλος του 1980 και συγκεκριμένα το 1976,"
Θέλεις να πεις προς το τέλος του 70 λογικά και όχι το ανάποδο πχ "προς το τέλος του 80 και συγκ. το 1986";;