- Μόνιμες Στήλες
- Console Wars
- Η πρώτη γενιά κονσολών
Η πρώτη γενιά κονσολών
HotΗ πρώτη γενιά κονσολών
Πληροφορίες
Εγένετο...το gaming!
Βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου το gaming έχει μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας. Οι περισσότεροι έχουμε μεγαλώσει με τις κονσόλες της Sony και της Microsoft, των δύο πλέον «αυτοκρατοριών» στον χώρο. Έχει όμως αναρωτηθεί ποτέ η γενιά της δεκαετίας του '90 και οι μεταγενέστεροι τι ήταν το gaming παλαιότερα; Αυτό θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε σήμερα, ώστε να θυμηθούν οι παλιοί και να μάθουν οι νέοι.
Είναι γνωστό πως ανάλογα με την ανάπτυξη του gaming και με τις καινοτομίες κάθε συστήματος, οι κονσόλες χωρίζονται σε «γενιές», ξεκινώντας από την πρώτη γενιά έως και σήμερα. Αυτήν την εβδομάδα ωστόσο θα μας απασχολήσει μόνο η πρώτη γενιά κονσολών. Με τον όρο αυτό, εννοούμε κυρίως την περίοδο 1972-1977, όπου έχουμε την γέννηση των video games και τις πρώτες κονσόλες. Η πρώτη οικιακή κονσόλα κατασκευάστηκε από τον Γερμανοαμερικάνο Ralph H. Baer και τους συνεργάτες του. Να σημειωθεί εδώ πως ο Baer τιμήθηκε με το National Medal of Technology το 2006 από τον πρώην πρόεδρο της Αμερικής, George W. Bush. Η ανάπτυξη της κονσόλας ξεκίνησε το 1966 και το πρωτότυπο σύστημα φανερώθηκε στην δημοσιότητα το 1968 με κωδικό όνομα Brown Box. Τελικά το project χρηματοδότησε η Magnavox, κυκλοφορώντας την κονσόλα με όνομα Magnavox Odyssey το 1972 στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το Odyssey χρησιμοποιούσε (όπως και οι περισσότερες κονσόλες μετέπειτα), ειδικές υποδοχές για τα παιχνίδια του. Λίγο αργότερα απέκτησε μια ξεχωριστή μονάδα που συνδεόταν με το σύστημα και σας έδινε την δυνατότητα να συνδέσετε άλλα περιφερειακά. Βέβαια την εποχή εκείνη, το μόνο διαθέσιμο περιφερειακό ήταν ένα πιστόλι. Δυστυχώς όμως η κονσόλα έφτασε μόνο τις 330.000 πωλήσεις. Το αστείο της υπόθεσης για τον αριθμό αυτό είναι πως οι καταναλωτές δεν αγοράζαν το σύστημα, επειδή νόμιζαν πως τρέχει μόνο με τηλεοράσεις Magnavox!
1970-1980
Τι να την κάνεις όμως την κονσόλα αν δεν έχεις με τι να παίξεις; Η αρχή της δεκαετίας του '70 δεν ήταν και η πιο πλούσια όσον αφορά την ποικιλία των video games. Οι περισσότεροι τίτλοι κατασκευάζονταν από φοιτητές και βασίζονταν κατά κανόνα πάνω σε mainframe computers, όπως το PLATO system, το Decus, αλλά και σε minicomputers της Hewlett-Packard (όπως το HP2000). Ποια ήταν όμως τα πρώτα παιχνίδια και πότε ακριβώς δημιουργήθηκαν; Παρακάτω σας παραθέτουμε με χρονολογική σειρά τις σημαντικότερες στιγμές της δεκαετίας του '70:
1971) Ο Don Daglow δημιούργησε το πρώτο computer baseball game στο DEC PDP-10. Το παιχνίδι σας έδινε την δυνατότητα να διαχειριστείτε τους αγώνες ξεχωριστά ή ακόμα και να παίξετε με τους ίδιους παίχτες και το ίδιο σύστημα για όλη την σεζόν. Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε το Star Trek, το οποίο θεωρείται ως το πιο εμπορικό παιχνίδι της δεκαετίας. Αρχικά κατασκευάστηκε σε έναν Sigma 7 minicomputer, αργότερα όμως μαθητές και φοιτητές το κάναν port και σε άλλες πλατφόρμες.
1972) Ο Gregory Yob δημιούργησε το Hunt the Wumpus για το PDP-10. Πρόκειται για ένα παιχνίδι «κρυφτού», το οποίο θεωρείται από πολλούς ως το πρώτο adventure game.
1974) Τα Maze War και Spasim δώσαν στον κόσμο μια πρώτη ιδέα για τα πρώτα multiplayer FPS. Λίγο αργότερα μέσα στο έτος κυκλοφόρησε το Airfight, αποτελώντας το πρώτο flight simulator, στο οποίο πάτησε πολύ αργότερα η Microsoft για να δημιουργήσει το Microsoft Flight Simulator.
1975) Ο Daglow έγραψε το πρώτο RPG στο PDP-10. Το παιχνίδι είχε το όνομα Dungeon και ήταν ο πρώτος τίτλος στον οποίο μπορούσες να διακρίνεις τις διαφορές στο σκοτάδι και στο φως, οι οποίες μάλιστα επηρεάζαν και τα γραφικά. Λέγεται πάντως πως μαζί με το Dungeon δημιουργήθηκε και το Dungeons & Dragons, οπότε οι απόψεις για το ποιο είναι το πρώτο RPG διίστανται ακόμα και σήμερα.
1976) Κυκλοφόρησε το RPG Telengard, εμπνευσμένο σε πολλά στοιχεία από το Dungeons & Dragons.
1977) Ο Kelton Flinn με τον John Taylor δημιουργούν την πρώτη έκδοση του Air, ένα air combat game το οποίο άνοιξε τον δρόμο για το πρώτο graphical online multiplayer game, Air Warrior. Ο Flinn και ο Taylor αργότερα ίδρυσαν την Kesmai, την πρώτη εταιρεία αφιερωμένη αποκλειστικά στο online gaming, η οποία σήμερα ανήκει στην Electronic Arts. Προς το τέλος του 1977 κυκλοφόρησε ένα ακόμα RPG, το Zork, το οποίο σε αντίθεση με τα υπόλοιπα RPG, κυκλοφόρησε στους νέους (τότε) προσωπικούς υπολογιστές. Οι δημιουργοί του ίδρυσαν την Infocom το 1979, που εν τέλει εξαγοράστηκε από την Activision.
1978) Κυκλοφόρησε το πρώτο MUD game με τίτλο Multi-User Dungeon, ένα real-time multiplayer που συνδύαζε στοιχεία RPG με hack n’ slash και PvP, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάπτυξη των MMORPG.
Συμπεράσματα
Με μια στη δεκαετία του '70, καταλαβαίνουμε πως το gaming ξεκίνησε όχι από ανθρώπους με γνώσεις και πτυχία, αλλά από απλά παιδιά τα οποία αφιέρωσαν ατελείωτες ώρες και λεφτά για να δημιουργήσουν κάτι που να μπορεί να απολαύσει όλος ο κόσμος. Καμία σχέση δηλαδή με σήμερα, που ο μόνος λόγος κυκλοφορίας ενός παιχνιδιού είναι για να βγάλουν οι εταιρείες λεφτά. Όσο πολλαπλασιάζεται η τεχνολογία, άλλο τόσο μεγαλώνει η ανάγκη του ανθρώπου να μείνει «εντός μόδας». Και όσο μεγαλώνει αυτό, άλλο τόσο ανεβαίνουν οι τιμές σε κονσόλες και games, χαρίζοντας δισεκατομμύρια στις εταιρείες εξαιτίας της ανάγκης για κατανάλωση. Τα παιδιά πριν από 40 χρόνια έπαιζαν παιχνίδια που εμείς δεν μπορούμε καν να αναλογιστούμε. Το θέμα είναι πως ίσως το διασκεδάζαν περισσότερο απ’ ότι εμείς σήμερα. Μήπως η έννοια του gaming λοιπόν χάνεται καθώς τα συστήματα γίνονται πιο ισχυρά; Τα σχόλια δικά σας.
Αυτή ήταν η «πρώτη γενιά κονσολών» καθώς και τα πρώτα games που άνοιξαν τον δρόμο προς την ανάπτυξη. Μείνετε συντονισμένοι, καθώς στα επόμενα άρθρα της στήλης Console Wars θα μιλήσουμε και για τις επόμενες γενιές, φτάνοντας μέχρι το σήμερα.
Comments