- Μόνιμες Στήλες
- Console Wars
- Της beta το κάγκελο!
Της beta το κάγκελο!
HotΠληροφορίες
Κυκλοφορία
0000-00-00
Ο ρόλος των gamers ως πειραματόζωα.
Η beta έκδοση μιας εφαρμογής, ενός software και -στην περίπτωσή μας- ενός video game, είναι μια δοκιμαστική έκδοση η οποία αξιολογείται από τους developers και τους χρήστες, με απώτερο σκοπό να εξαλειφθούν πιθανά κρίσιμα λάθη από την τελική έκδοση του προϊόντος. Η ονομασία beta προέρχεται από το δεύτερο γράμμα της ελληνικής αλφαβήτου, το οποίο ακολουθεί το γράμμα Άλφα. Η alpha version είναι και αυτή δοκιμαστική έκδοση, τελείως unstable και στις περισσότερες των περιπτώσεων δοκιμάζεται από τους ίδιους τους κατασκευαστές του προϊόντος.
Η beta μπορεί να είναι open ή closed, δηλαδή ανοιχτή ή κλειστή, ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις της εκάστοτε εταιρίας. Η open beta είναι διαθέσιμη για όλους, ενώ η closed beta διανέμεται σε ένα μικρό αριθμό χρηστών, οι οποίοι τηρούν κάποιες προϋποθέσεις, είναι μέλη της κοινότητας, έχουν κερδίσει σε διαγωνισμούς κτλ. Στα video games η beta μπορεί να αφορά μόνο το single-player κομμάτι του τίτλου (κάτι σαν demo δηλαδή) ή μόνο το multiplayer mode, κυρίως σε action games όπου οι παίκτες καλούνται να παίξουν online και να ανταγωνιστούν μεταξύ τους. Σε πιο σπάνιες περιπτώσεις, η beta περιέχει αποσπάσματα από όλα τα modes του παιχνιδιού, σαν πρόβα τζενεράλε.
Η διάρκεια ζωής μιας beta εξαρτάται από τα ζητούμενα των προγραμματιστών και το πλήθος των δεδομένων που χρειάζονται στα χέρια τους. Από τα αποτελέσματα της beta εξαρτώνται και οι τυχόν αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο λογισμικό, λόγω τεχνικών προβλημάτων, bugs, glitches και πολλά άλλα που ενδέχεται να εμφανιστούν κατά την διάρκειά της. Συνήθως, όταν ένας δυνατός τίτλος ανακοινώνει πως θα υπάρξει κάποια τέτοια δοκιμαστική περίοδος, επικρατεί ένας πανικός από την πλευρά των χρηστών, ιδιαίτερα αν πρόκειται για κλειστή beta. Στην τελευταία περίπτωση οι αιτήσεις είναι πολλές αλλά ο πραγματικός αριθμός συμμετοχών κατά πολύ μικρότερος.
Τον Απρίλιο είδαμε πολλές τέτοιες εκδόσεις παιχνιδιών, για σημαντικούς και πολυαναμενόμενους τίτλους, όπως το Diablo III, το Ghost Recon: Future Soldier, το World of Warcraft: Mists of Pandaria, το TERA και το Guild Wars 2. Ο ενθουσιασμός και η ανυπομονησία μιας beta, τις περισσότερες φορές καταλαμβάνεται από εκνευρισμό και πλήξη από την μεριά των beta testers. Αυτό συμβαίνει γιατί συχνά εμφανίζονται κρίσιμα σφάλματα στον πηγαίο κώδικα του παιχνιδιού. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος κυκλοφορίας μιας beta. Να ελέγξει τις αντοχές και τα προβλήματα του προγράμματος σε όλους τους τομείς του, ώστε να διορθωθούν, τουλάχιστον τα περισσότερα και τελικά να κυκλοφορήσει ολοκληρωμένη η τελική του έκδοση.
Οι gamers που επιλέγονται και επιθυμούν να συμμετάσχουν στις δοκιμαστικές εκδόσεις, λέγονται beta testers. Από τις εντυπώσεις και τις γνώμες αυτών θα εξαρτηθούν οι αλλαγές που θα γίνουν, προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Οι προγραμματιστές και οι σχεδιαστές οφείλουν να ακούνε και να σημειώνουν τις κριτικές των beta testers και στις περισσότερες των περιπτώσεων το κάνουν. Όπως είπαμε, αυτός είναι κι ο λόγος κυκλοφορίας μιας beta. Απ' την άλλη, οι gamers θα κερδίσουν το ότι θα έχουν την ευκαιρία να παίξουν το αγαπημένο τους παιχνίδι, πριν κυκλοφορήσει (παρά τα όποια bugs) και βέβαια εντελώς δωρεάν.
Η αποστολή του beta tester είναι πολύ σημαντική, σχεδόν «ιερή», ενώ πολλές φορές είναι ιδιαίτερα δύσκολη, με πολλά εμπόδια στην διαδρομή. Ο beta tester θα βρεθεί αντιμέτωπος με πολλά bugs που θα του κάνουν τη ζωή δύσκολη. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, μια multiplayer beta θα υποφέρει από αρκετό lag και freezing κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, με αποτέλεσμα η πρώτη εντύπωση των testers να είναι αρνητική.
Οι συμμετέχοντες στις beta εκδόσεις είναι συνήθως fanboys, που μοναδικό τους μέλημα είναι να παίξουν κάποιον τίτλο πριν από τους άλλους, με οποιοδήποτε αντίτιμο. Πολλές φορές η μοναδική πρόσβαση στην beta δίνεται σε αυτούς που έχουν προπαραγγείλει ή προαγοράσει το παιχνίδι, πολύ πριν από την κυκλοφορία του. Αυτός είναι ένας ακόμη πονηρός τρόπος των εταιριών να προσελκύσουν περισσότερα άτομα και να τους «αναγκάσουν» να πληρώσουν, έχοντας σίγουρα έσοδα, ανεξάρτητα με το αν τελικά αξίζει ή όχι το παιχνίδι.
Όσοι από εσάς συμμετέχετε σε beta εκδόσεις, θα πρέπει να είστε αντικειμενικοί στην κριτική σας και να αξιολογείτε με σκοπό το καλό του παιχνιδιού και των παιχτών και όχι με βάση το προσωπικό σας συμφέρον. Όταν κάτι δεν είναι σωστό και έχει πρόβλημα, θα πρέπει να το αναφέρετε στις online κοινότητες των εταιριών, στα forums και στα emails αξιολόγησης που σας στέλνονται. Αφήνοντας το παιχνίδι στην τύχη του, γινόμαστε όλοι μας συμμέτοχοι σε μια πιθανή μελλοντική αποτυχία, κάτι το οποίο είναι κρίμα, εφόσον έχουμε από πολύ νωρίς την δύναμη να το αλλάξουμε προς το καλύτερο.
Η beta έκδοση μιας εφαρμογής, ενός software και -στην περίπτωσή μας- ενός video game, είναι μια δοκιμαστική έκδοση η οποία αξιολογείται από τους developers και τους χρήστες, με απώτερο σκοπό να εξαλειφθούν πιθανά κρίσιμα λάθη από την τελική έκδοση του προϊόντος. Η ονομασία beta προέρχεται από το δεύτερο γράμμα της ελληνικής αλφαβήτου, το οποίο ακολουθεί το γράμμα Άλφα. Η alpha version είναι και αυτή δοκιμαστική έκδοση, τελείως unstable και στις περισσότερες των περιπτώσεων δοκιμάζεται από τους ίδιους τους κατασκευαστές του προϊόντος.
Η beta μπορεί να είναι open ή closed, δηλαδή ανοιχτή ή κλειστή, ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις της εκάστοτε εταιρίας. Η open beta είναι διαθέσιμη για όλους, ενώ η closed beta διανέμεται σε ένα μικρό αριθμό χρηστών, οι οποίοι τηρούν κάποιες προϋποθέσεις, είναι μέλη της κοινότητας, έχουν κερδίσει σε διαγωνισμούς κτλ. Στα video games η beta μπορεί να αφορά μόνο το single-player κομμάτι του τίτλου (κάτι σαν demo δηλαδή) ή μόνο το multiplayer mode, κυρίως σε action games όπου οι παίκτες καλούνται να παίξουν online και να ανταγωνιστούν μεταξύ τους. Σε πιο σπάνιες περιπτώσεις, η beta περιέχει αποσπάσματα από όλα τα modes του παιχνιδιού, σαν πρόβα τζενεράλε.
Η διάρκεια ζωής μιας beta εξαρτάται από τα ζητούμενα των προγραμματιστών και το πλήθος των δεδομένων που χρειάζονται στα χέρια τους. Από τα αποτελέσματα της beta εξαρτώνται και οι τυχόν αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο λογισμικό, λόγω τεχνικών προβλημάτων, bugs, glitches και πολλά άλλα που ενδέχεται να εμφανιστούν κατά την διάρκειά της. Συνήθως, όταν ένας δυνατός τίτλος ανακοινώνει πως θα υπάρξει κάποια τέτοια δοκιμαστική περίοδος, επικρατεί ένας πανικός από την πλευρά των χρηστών, ιδιαίτερα αν πρόκειται για κλειστή beta. Στην τελευταία περίπτωση οι αιτήσεις είναι πολλές αλλά ο πραγματικός αριθμός συμμετοχών κατά πολύ μικρότερος.
Τον Απρίλιο είδαμε πολλές τέτοιες εκδόσεις παιχνιδιών, για σημαντικούς και πολυαναμενόμενους τίτλους, όπως το Diablo III, το Ghost Recon: Future Soldier, το World of Warcraft: Mists of Pandaria, το TERA και το Guild Wars 2. Ο ενθουσιασμός και η ανυπομονησία μιας beta, τις περισσότερες φορές καταλαμβάνεται από εκνευρισμό και πλήξη από την μεριά των beta testers. Αυτό συμβαίνει γιατί συχνά εμφανίζονται κρίσιμα σφάλματα στον πηγαίο κώδικα του παιχνιδιού. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος κυκλοφορίας μιας beta. Να ελέγξει τις αντοχές και τα προβλήματα του προγράμματος σε όλους τους τομείς του, ώστε να διορθωθούν, τουλάχιστον τα περισσότερα και τελικά να κυκλοφορήσει ολοκληρωμένη η τελική του έκδοση.
Οι gamers που επιλέγονται και επιθυμούν να συμμετάσχουν στις δοκιμαστικές εκδόσεις, λέγονται beta testers. Από τις εντυπώσεις και τις γνώμες αυτών θα εξαρτηθούν οι αλλαγές που θα γίνουν, προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Οι προγραμματιστές και οι σχεδιαστές οφείλουν να ακούνε και να σημειώνουν τις κριτικές των beta testers και στις περισσότερες των περιπτώσεων το κάνουν. Όπως είπαμε, αυτός είναι κι ο λόγος κυκλοφορίας μιας beta. Απ' την άλλη, οι gamers θα κερδίσουν το ότι θα έχουν την ευκαιρία να παίξουν το αγαπημένο τους παιχνίδι, πριν κυκλοφορήσει (παρά τα όποια bugs) και βέβαια εντελώς δωρεάν.
Η αποστολή του beta tester είναι πολύ σημαντική, σχεδόν «ιερή», ενώ πολλές φορές είναι ιδιαίτερα δύσκολη, με πολλά εμπόδια στην διαδρομή. Ο beta tester θα βρεθεί αντιμέτωπος με πολλά bugs που θα του κάνουν τη ζωή δύσκολη. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, μια multiplayer beta θα υποφέρει από αρκετό lag και freezing κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, με αποτέλεσμα η πρώτη εντύπωση των testers να είναι αρνητική.
Οι συμμετέχοντες στις beta εκδόσεις είναι συνήθως fanboys, που μοναδικό τους μέλημα είναι να παίξουν κάποιον τίτλο πριν από τους άλλους, με οποιοδήποτε αντίτιμο. Πολλές φορές η μοναδική πρόσβαση στην beta δίνεται σε αυτούς που έχουν προπαραγγείλει ή προαγοράσει το παιχνίδι, πολύ πριν από την κυκλοφορία του. Αυτός είναι ένας ακόμη πονηρός τρόπος των εταιριών να προσελκύσουν περισσότερα άτομα και να τους «αναγκάσουν» να πληρώσουν, έχοντας σίγουρα έσοδα, ανεξάρτητα με το αν τελικά αξίζει ή όχι το παιχνίδι.
Όσοι από εσάς συμμετέχετε σε beta εκδόσεις, θα πρέπει να είστε αντικειμενικοί στην κριτική σας και να αξιολογείτε με σκοπό το καλό του παιχνιδιού και των παιχτών και όχι με βάση το προσωπικό σας συμφέρον. Όταν κάτι δεν είναι σωστό και έχει πρόβλημα, θα πρέπει να το αναφέρετε στις online κοινότητες των εταιριών, στα forums και στα emails αξιολόγησης που σας στέλνονται. Αφήνοντας το παιχνίδι στην τύχη του, γινόμαστε όλοι μας συμμέτοχοι σε μια πιθανή μελλοντική αποτυχία, κάτι το οποίο είναι κρίμα, εφόσον έχουμε από πολύ νωρίς την δύναμη να το αλλάξουμε προς το καλύτερο.
Comments
Προσωπικα εχω συμμετεσχει σε 7-8 beta παιχνιδιων και η αισθηση οτι βλεπω κατι πριν απο ολους τους αλλους, ειδικα σε ΑΑΑ τιτλους ειναι φοβερη. Τα bugs συνηθως δεν ειναι τοσο τραγικα, αλλωστε μιλαμε για beta και οχι alpha σταδιο του παιχνιδιου, αλλα υπαρχουν και τιτλοι που εχουν αρκετα θεματακια...
Έτσι λοιπόν, η BETA μορφή (το γράφω κεφαλαία γιατί εδώ είναι το ζουμί της πραγματικότητας και της σύγχρονης -που οι νεότεροι αγνοούν- εκμετάλλευσης).........ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΕΝΤΟΣ ΕΝΟΣ studio παραγωγής vgame.
Η BETA είναι η πρώτη απόπειρα (μπορεί και αποτυχημένη) για "δέσιμο" των διάσπαρτων κομματιών. Αυτό το "δέσιμο" γίνεται για να δουν τα μέλη της ομάδας ανάπτυξης α) αν μπορεί να εκτελεστεί (run) ο κώδικας, συνδεδεμένος με τα υπόλοιπα κομμάτια και αν αυτό επιτευχθεί τότε πάμε στο ---> β) έλεγχος, bug search και κατόπιν ironing (έρευνα / αναζήτηση και έπειτα διόρθωση προβλημάτων στα ελληνικά).
ΌΜΩΣ: επειδή αυτό είναι απο τα ΠΙΟ σοβαρά και ΛΙΑΝ σημαντικά σημεία ανάπτυξης ενός τίτλου, κοστίζει τα μέγιστα. Αυτά τα "μέγιστα" είναι οι μισθοί των BETA testers, που κάνουν αυτή την εργασία - η οποία επαναλαμβάνω είναι ΥΨΙΣΤΗΣ σημασίας.
Επειδή όμως απο το 2003 και μετά το κόστος ανάπτυξης ενός vgame ανέβηκε κατακόρυφα και ΕΠΕΙΔΗ το επίπεδο γνώσεων των χρηστών (απο το 1996 και μετά, άντε μετά βίας να πω, απο το 2000 και μετά) δεν συγκρίνεται με ΤΙΠΟΤΑ με το επίπεδο της προηγούμενης γενιάς............μια εταιρεία αποφάσισε να δώσει την BETA έκδοση στον λαό.
Ουσιαστικά, κάλεσε τους χρήστες, να κάνουν την ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ εργασία ΑΜΙΣΘΙ (άνευ πληρωμής), ώστε να γλυτώσει πολλάαααα χρήματα. ΑΛΛΑ: για να μην την κράξουν οι παλιότεροι που κατάλαβαν την απάτη ΚΑΙ ταυτόχρονα οι νεότεροι να ΜΗΝ πάρουν χαμπάρι την απίστευτη εκμετάλλευση που δέχονται, η εταιρεία χρησιμοποίησε την δύναμη του makreting και είπε: "κοιτάξτε ΠΟΣΟ καλή εταιρεία είμαι! Σας δίνω μια demo BETA έκδοση, ώστε να έχετε το προνόμιο να συμμετάσχετε στο BETA testing" (κοινώς, πόσο γίδια θέλω να σας κάνω, αφού θα γμθείτε στην δουλειά, εντελώς τσάμπα).
Και ακολούθησαν σιγά-σιγά ΟΛΕΣ σχεδόν οι εταιρείες, με προκάλυμμα "είναι στο δικό σας χέρι χρήστες, να βοηθήσετε να φτιάξουμε ένα πολύ καλό παιχνίδι και εμείς θα σας ανταμείψουμε με διάφορα ranks, skins και διάφορα καλούδια όταν βγει το παιχνίδι στην αγορά, στην τελική μορφή."
ΔΗΛΑΔΗ: ευχαριστούμε κύριοι μλκες που μας πιστεύετε τόσα χρόνια, που εργάζεστε τσάμπα, σας τρίβουμε στην μούρη δήθεν διάφορα "καλούδια" (skins, level up κλπ)......και εσείς αισθάνεστε: α) ότι παίζετε πρώτοι μια πρώιμη μορφή του παιχνιδιού (ώστε να το παίξετε μάγκες και ψαγμένοι στην παρέα σας ή να αισθάνεται η πάρτη σας καρά-γαμάω και δέρνω)........και β) ότι χάρη ΚΑΙ σε εσάς, το παιχνίδι βγήκε ΤΟΣΟ καλό (άρα είστε και εσείς μάγκες, αφού συμμετείχατε στην διαδικασία παραγωγής του τίτλου).
τώρα, εμείς (οι δεινόσαυροι) αυτό το λέγαμε "δάγκες" και όχι μάγκες.
Επιτέλους, να σταματήσει ο ΤΑΡΑΜΑΣ που ταίζουν τα παιδιά οι εταιρείες εδώ και 10 χρόνια περίπου.
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ.
ή πληρώστε τα παιδιά και γαμώ τα λεφτά ή χαρίστε τους την ultimate uber έκδοση του παιχνιδιού όταν αυτό κυκλοφορήσει........ή ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ σταματήστε να συμμετέχετε σε BETA, γιατί η ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ έχει χτυπήσει ΚΟΚΚΙΝΟ.
Λευτέρης........δεινοσαυρίλα απο το 1978 με το Atari VCS (αργότερα Atari 2600), ασταμάτητα έως σήμερα.
Μιλώντας συγκεκριμένα για την BETA του Battlefield 3 τον Σεπτέμβρη, φαίνεται πως η συμπεριφορά των εταιρειών είναι πολλές φορές απαράδεκτη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση εκδόθηκε μια BETA η οποία όχι μόνο παρουσίαζε μια, αρκετών μηνών, προηγούμενη μορφή του παιχνιδιού με πολλά bugs που κατά την DICE μερικά από αυτά είχαν ήδη διορθωθεί πριν βγει καν η BETA (και αυτό από προσωπική εμπειρία από τα forum του Battlefield) αλλά περιείχε και πολλά άλλα bugs που τελικά δεν διορθώθηκαν με την κυκλοφορία.
Ωστόσο, παρόλο που όπως φαίνεται παραπάνω οι εταιρείες κερδίζουν πολλά ποσά από το τσάμπα testing το γεγονός αυτό μπορεί και να τις ζημιώσει.Πρώτα από όλα το testing των gamers δεν είναι τόσο αξιόπιστο. Δεύτερον μια πολλή ''κακή'' BETA μπορεί να ξεγελάσει τους gamers-testers-μελλοντικούς αγοραστές προσδίδοντας λανθασμένη εικόνα του παιχνιδιού.Γι' αυτό και πολλές φορές, όπως π.χ. στην περίπτωση του Halo 4 (παρόλο που είχαμε BETA σε Halo 3 και Halo Reach) οι εταιρείες προτιμούν μισθωτούς testers.
Βέβαια δεν χρειάζονται οι υπερβολές, ούτε οι προσβολές προς τους gamers.Παίζοντας μια BETA έκδοση δεν σημαίνει άμεσα την οχτάωρη ενασχόληση με τα bugs όπως κάνουν οι μισθωτοί testers.Αντίθετα οι gamers παίζουν μια BETA πρώτα για να πάρουν μια πρώτη γεύση από την αίσθηση του παιχνιδιού.Ασχολούνται επειδή τους αρέσει και το απολαμβάνουν.Αν ήταν κάτι καταναγκαστικό δεν είναι τόσο γίδια=ηλίθιοι για να το κάνουν.Οπότε δεν εκμεταλλεύονται κανέναν καθώς ο καθένας έχει την προσωπική του επιλογή.Αλλιώς όχι απλά να σταματήσουμε το BETA testing αλλά με αυτή την λογική (ότι μας εκμεταλλεύονται δηλαδή) να μην αγοράζει κανείς παιχνίδια που έχουν κυκλοφορήσει μια BETA καθώς πληρώνουν στην τιμή και BETA testers που καν δεν υπήρξαν.
Όποιος θέλει μπορεί να ασχολείται με μια BETA και τα bugs.Το feedback δεν υπάρχει μόνο κατά την διάρκεια της BETA.Οι εταιρείες λαμβάνουν πάντα υπόψη το feedback.(τις συμφέρει άλλωστε)
Πολύ καλό άρθρο Γιάννη.