Prince of Persia

Hot
Μάνος Γρυπάρης

Σώσε την πριγκίπισσα.

Σώσε την πριγκίπισσα.

Σώσε την πριγκίπισσα.

Σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν, η gaming βιομηχανία έχει δικαιώσει τις πρωτότυπες προσπάθειες, ακόμα κι αν άργησε να το κάνει. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Prince of Persia. Ο πρώτος τίτλος μιας αγαπητής σειράς κυκλοφόρησε το 1989 στην Αμερική και τότε αποτελούσε ένα 2D Platform, με πολλά πρωτότυπα στοιχεία. Η αγορά εκείνη την χρονιά του γύρισε την πλάτη, καθώς σε PC και Apple II πούλησε μόλις 7.000 αντίτυπα.

Ωστόσο, ένα χρόνο μετά στην Ευρώπη εκτιμήσαμε πολύ περισσότερο το εξαιρετικό για την εποχή του δημιούργημα της Broderbund και μετά από τα ports σε Amiga, Amstrad και ακόμη περισσότερο στις κονσόλες της εποχής, το ανταμείψαμε με δύο εκατομμύρια πωλήσεις. Τα δε χαρακτηριστικά που έκαναν το Prince of Persia να ξεχωρίζει, αποτέλεσαν έμπνευση για τα μετέπειτα Platform.

Η κόρη του Σουλτάνου
Ο μοχθηρός βεζίρης Jaffar κυβερνάει την χώρα του ως τύραννος. Ο Σουλτάνος της Περσίας έχει εξαφανιστεί και ο Jaffar έχει απαγάγει την κόρη του Σουλτάνου, που είναι και η αγαπημένη σας. Της δίνει μία ώρα προθεσμία να τον παντρευτεί ή να την σκοτώσει. Η νεαρή δεν “τυφλώνεται” από τα πλούτη του. Εσείς είστε φυλακισμένος στις κατακόμβες του Jaffar και στόχος σας είναι να περάσετε μέσα από τα dungeons και να φτάσετε σε αυτή…πριν η κλεψύδρα τελειώσει. Ο εν λόγω τίτλος αποτελεί ένα παιχνίδι σταθμό καθώς δείχνει πως αναδείχθηκε ο νεαρός στον γνωστό μέχρι σήμερα Prince of Persia.

60 λεπτά
Η πρώτη σας εμπειρία με το Prince of Persia ουσιαστικά θα σας τρομάξει, καθώς το gameplay σας πιάνει “από το λαιμό” και σας προϊδεάζει για το τι θα ακολουθήσει. Θα κληθείτε να περάσετε μέσα από αιωρούμενες πλατφόρμες και παγίδες, αλλά και να ξιφομαχήσετε με τους φρουρούς του Τζαφάρ. Σε περίπτωση που πεθάνετε θα πρέπει κάθε φορά να επιστρέψετε στο ξεκίνημα του level που βρίσκεστε. Όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν μέσα σε 60 λεπτά, με τον χρόνο να αναγράφεται στο ξεκίνημα κάθε level. Αν το χρόνος έχει τελειώσει και δεν έχετε τερματίσει το παιχνίδι, τότε η αγαπημένη σας θα πεθάνει. Το πρωτότυπο αυτό στοιχείο του χρονικού περιορισμού ολοκλήρωσης είναι κάτι σπάνιο στην gaming βιομηχανία και αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα πρωτότυπα στοιχεία του Prince of Persia, το οποίο δεν μπορεί να υλοποιηθεί σήμερα για πολλούς πρακτικούς λόγους. Το είχαμε δει και στο Pitfall! της Activision το 1982.


Ο χειρισμός είναι τόσο απλός, όσο ταυτόχρονα και σύνθετος. Όταν προχωράτε στην ουσία τρέχετε και θα πρέπει να πηδήξετε με διαγώνια κίνηση προς τα πάνω και αν χρειαστεί να πιαστείτε από πλατφόρμες. Υπάρχει επίσης και η αργή κίνηση προς τα εμπρός με την βοήθεια του Shift ώστε να αποφύγετε πλατφόρμες ή να φτάσετε στην άκρη του γκρεμού και να πηδήξετε απέναντι.

Το Prince of Persia είναι ένα από τα πρώτα games που περιελάμβαναν…κάτι σαν parkour, μιας και το σκαρφάλωμα θα γίνει η δεύτερη φύση σας. Μπορείτε μάλιστα να πιαστείτε, πατώντας το πάνω βελάκι, ακόμα και την ώρα που ξεκινάτε να πέφτετε…αν θέλετε φυσικά να την γλιτώσετε. Ως προς τις ξιφομαχίες θα χρησιμοποιείτε το χτύπημα ή την κίνηση προς τα πάνω για block. Το A.I. των αρχικών εχθρών είναι απλό και τον μετέπειτα ανεβαίνει ένα σκαλοπάτι πιο πάνω σε ευλυγισία και ταχύτητα, ωστόσο μένει εκεί. Με εξαίρεση το –ας πούμε πρωτότυπο- στοιχείο του ότι πλησιάζοντας έναν εχθρό μπορείτε να αλλάξετε θέσεις μεταξύ σας, είναι πανεύκολο να ξεγελάσετε το A.I., καθώς με μπλοκάρισμα ενώ σας επιτίθενται και μετά με χτύπημα, θα βγάλετε με ευκολία τους περισσότερους αντιπάλους σας.

Τα κρυφά περάσματα
Η πρώτη μεγάλη έκπληξη που θα διαπιστώσετε στο Prince of Persia είναι τα ατελείωτα μυστικά που κρύβει. Οι developers δημιούργησαν καταρχήν πλατφόρμες που πέφτουν αν πατήσετε πάνω σε αυτές. Αν πέσετε από ύψος δύο ορόφων δέχεστε damage και από μεγαλύτερο ύψος πεθαίνετε. Το level design είναι εξαιρετικό. Υπάρχουν διακόπτες στο πάτωμα που ανοίγουν ή κλείνουν πόρτες και αντίστοιχα πόρτες οι οποίες κατεβαίνουν και θα πρέπει να προλάβετε να περάσετε μέσα από αυτές.

Μια ιστορία μεγάλης αγάπης και μεγάλου…μυστηρίου!

Ξεκινάτε με τρεις πόντους ζωής, τους οποίους ωστόσο μπορείτε να αναπληρώσετε ή ακόμα και να αυξήσετε πίνοντας potions. Τα potions αναπλήρωσης είναι εμφανή, ωστόσο τα potions αύξησης των hit points βρίσκονται σε κρυφά σημεία. Μπορεί για παράδειγμα να χρειαστεί να κουνήσετε ένα tile στο ταβάνι, πάνω από το κεφάλι σας, να πέσει και μετά να μεταβείτε σε κάποιο κρυφό level που βρισκόταν από πάνω. Γενικά τα pontios που σας αυξάνουν την health bar είναι σημαντικά για να μπορέσετε να αντέξετε στη μάχη. Υπάρχουν επίσης και potions με…μαγικές ιδιότητες αλλά αυτές θα σας αφήσουμε να τις ανακαλύψετε.

Αγωνία στην Περσία
Το Prince of Persia ξεχωρίζει από τον “σωρό” των retro games όχι μόνο για τα παραπάνω στοιχεία, αλλά γιατί σας βάζει μέσα σε μια μαγευτική Περσική ατμόσφαιρα του παρελθόντος. Υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες στο σενάριο, οι οποίες πραγματικά δείχνουν το μεγαλείο του game design από τον Jordan Mechner, ο οποίος με τα ελάχιστα εργαλεία της εποχής έφτιαξε ένα αριστούργημα που προσέλκυσε όχι μόνο τους fans των Platform, αλλά και των Adventures.

Το εξαιρετικό Περσικό level design, με τους πυλώνες και την διακόσμηση, είναι ευχάριστες πινελιές. Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων είναι δυστυχώς πανομοιότυπος, αφού έχουμε μόλις τέσσερα μοντέλα. Τον πρωταγωνιστή, την πριγκίπισσα και δύο εχθρών, human και σκελετό. Απλά στους human εχθρούς αλλάζει κάθε φορά το χρώμα. Τα ηχητικά εφέ είναι προσεγμένα, ενώ στη μουσική υπάρχει μόλις ένα βασικό track, που εμφανίζεται σε ελάχιστες περιπτώσεις. Στο μεγαλύτερο μέρος του Prince of Persia δεν υπάρχει μουσική υπόκρουση. 

Στα tiles που πέφτουν ενώ πατάτε πάνω σας και μπορεί να αποβούν μοιραία, έρχονται να προστεθούν οι παγίδες. Υπάρχουν καρφιά στο έδαφος, αλλά και θανατηφόρες πόρτες-παγίδες που απειλούν να σας κόψουν και να σας κάνουν κιμά, αν δεν περάσετε στο σωστό timing από μέσα τους. Αυτό δημιουργεί νέα δεδομένα σε κάθε μάχη, αφού μπορείτε να ωθήσετε τον εχθρό σας ώστε με πίσω βήματα να ακουμπήσει σε παγίδα και να γίνει αυτός κιμάς ή αντίστοιχα να πέσει από μεγάλο ύψος και να αποτελέσει παρελθόν.

Χάραξε το δρόμο
Το Prince of Persia έβαλε τα θεμέλια για την ομώνυμη σειρά. Ποιος θα ξεχάσει τον χρόνο στο κάτω μέρος της οθόνης, τα hit points και την αγωνία του να προλάβετε να περάσετε από πόρτες πριν κλείσουν; Ο τρόμος του αν θα σας κόψει φέτες η εκάστοτε παγίδα ή αν θα πέσετε από ύψος ήταν καθημερινό φαινόμενο. Το gameplay είχε τεράστιο replayability, πολύ απλά διότι θα έπρεπε να μάθετε όλες τις παγίδες που έκρυβε το παιχνίδι και να “φάτε τα μούτρα σας” πριν καταφέρετε να το τελειώσετε. Σίγουρα η πλειοψηφία πάντως δεν τα έχει καταφέρει καθώς διαθέτει υψηλή δυσκολία.

Σε κάθε περίπτωση, το δημιούργημα της Broderbund αποτελεί παιχνίδι-σταθμό. Έχει πολλά σημεία που θα σας εκπλήξουν, απαιτεί ικανότητα και αντανακλαστικά, ενώ το φινάλε του θα σας δικαιώσει για τις προσπάθειές σας. Θα διατεθεί δωρεάν στο Prince of Persia: The Sands of Time remake.

Θετικά:
- Άφθονα περάσματα και μυστικά
- Εξαιρετικό σενάριο
- Μοναδική για την εποχή ατμόσφαιρα
- Καλοδουλεμένα animations
- Απαιτεί ικανότητα, αντανακλαστικά και οξυδέρκεια
- Υψηλό replayability
- Ο αγχωτικός χρονικός περιορισμός
- Προσεγμένα ηχητικά εφέ

Αρνητικά:
- Η απουσία μουσικής στο μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού
- Πολύ εύκολο σύστημα μάχης
- Ελάχιστα είδη εχθρών
- Μικρή διάρκεια σε καθαρό χρόνο

Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 6
Gameplay: 9
Σενάριο: 9
Αντοχή: 7.5
Γενικά: 8.7

Μία ιστορική και συνάμα καινοτόμα προσέγγιση στο χώρο των Platform.

Μάνος Γρυπάρης

NEWS   VIEW ALL

No News

User reviews

There are no user reviews for this listing.
To write a review please register or

Comments  

#1 Scavenger (Level23) 14/02/2021 18:23
Ατελείωτο λίωσιμο στο Mac του πατέρα μου. Αυτές τις δαγκάνες που σε κόβανε στα δύο τις έβλεπα στον ύπνο μου.
#2 ashbringer (Level25) 14/02/2021 19:50
Το έχω λιώσει πολλές φορές. Απίστευτο έπος.
#3 Kadaz (Level24) 14/02/2021 19:56
Ποτέ δεν κατάφερα να το τελειώσω. Απ' τα πιο δύσκολα παιχνίδια που έχω παίξει.
#4 DimutriKs (Level16) 14/02/2021 20:32
Όταν ήμουν μικρότερος θυμάμαι πως φοβόμουν τις δαγκάνες και όταν εμφανιζόταν απλά έκλεινα τα μάτια και ήλπιζα να πετύχω το timing. Το κορυφαίο που είχα προλάβει ήταν 8ο-9ο level. Θυμάμαι πως υπήρχε και ένα cheat code το οποίο σε ξεκινούσε από την 4η πίστα αλλά σου αφαιρούσε 45 λεπτά από τον συνολικό χρόνο. Το 2014 έκανα το comeback αποφασισμένος να τελειώσω την δουλεία και δεν δυσκολεύτηκα παρά μόνο στα τελευταία level που δεν ήξερα.